Úterý 26. června 1928

Vrcholu však dosáhl český zemský správní výbor svým výnosem ze dne 30. března, č. 41760/III. V něm nejprve konstatuje námi již v minulém roce předpovídanou skutečnost, že vyrovnávací fond zdaleka nestačí, aby uspokojil nároky na něj kladené, že proto nemůže býti samosprávnými sbory na tento vůbec počítáno. Pak se prohlašuje, že nejprve smějí býti plněny jen závazky zakládající se na právním titulu, že však výdaje tohoto druhu až do vyřízení žádosti o příspěvek z tohoto fondu nesmějí zpravidla překročiti 30% skutečného, podle účetní uzávěrky z r. 1926 k určitému účelu použitého nákladu. Poněvadž přece k těmto výdajům patří platy zaměstnanců a annuity uzavřených zápůjček, neznamená to nic jiného, než že obce a okresy smějí platiti pouze sotva třetinu platů pro úředníky a jen pouze tolik na zúročení. Zaplatí-li více, ručí obecní starosta a po případě obecní rada za přeplacené vlastním jměním. Tu musíme se přece ptáti, zda se zemský správní výbor nezbláznil.

Avšak přichází ještě něco lepšího. Praví se tam dále: Plnění ostatních úkolů dlužno až do oné doby úplně odsunouti. To platí zvláště o zcela dobrovolných platech, jež mají základ v mimořádném požadavku rozpočtovém. K provedení nových staveb a zařízení určené náklady nesmějí býti vůbec v této lhůtě uskutečněny. Ukládá se tedy oněm okresům a obcím, které žádají o příspěvky z fondu - a to jsou ve skutečnosti téměř všechny - aby přestaly se zahájením, pokračováním a projektováním jakýchkoliv investicí, jako se stavbou silnic, vodovodů, budov, nemocnic, chorobinců, škol, s válcováním silnic, s opravami silnic atd., i tenkráte, opatří-li se úhrada nákladu zápůjčkou schválenou po 1. červenci 1927. Nyní víme, proč došlo ke škrtům, které jsem dříve uvedl. Rozestavené nemocnice v Ústí a v Rumburku nesmějí býti dokončeny, s jinými, jako v Děčíně, nesmí býti započato, silnice musejí se rozpadati, započatá nádražní třída v Děčíně musí na př. zůstati nadále hromadou trosek, ani školy nesmějí býti dále vydržovány, ani zařízení na ochranu dětí a péči o mládež, dluhy nesmějí býti placeny, vše má býti vydáno v niveč. Z trosek samosprávy vystupuje panství násilného, absolutního byrokratismu. To již není zemská správa, nýbrž sabotáž, podvazování, ba podřezávání veškeré správy v okresu a v obci. Z toho však následuje, že zákon o finančním hospodaření okresů a obcí nemůže býti snad nějak spraven nějakou novelou, nýbrž, že musí býti prostě zrušen, ježto je neproveditelný. A stejně neproveditelná je správní reforma. Čas nezůstává klidně stát. Vždy početnější a složitější jsou úkoly veřejné správy. Rozdělení práce, pokračující specialisace, jež je viditelným znamením každého pokroku a jež se v technice a vědě vždy více projevuje, musí působiti také na veřejnou správu. Není dnes třeba zaostalosti, centralisace, úzkoprsého byrokratismu a nesmyslného policejního ducha, nýbrž decentralisace jednotlivých místních, národnostních, kulturních a hospodářských zvláštních záležitostí měla by býti vůdčí myšlénkou veřejné správy, vidí-li stát svůj úkol v podpoře blahobytu všech jeho státních občanů a nechce-li hájiti pouze zájmy některé kliky. Ukáže se tedy brzo, jestliže správní reforma vstoupí v platnost, že správní obvod Čechy je příliš veliký, než aby mohl býti spravován jednou osobou, z jednoho úřadu, a že spojení Slezska s Moravou bylo rovněž tak těžkou chybou, jež je tím těžší, poněvadž měla býti především dobře uváženou provokací německého Slezska a tam také všeobecně tak je pociťováno. Mnohem větší potíže bude vláda ještě míti, přistoupí-li k tomu, aby stanovila hranice nových okresů. Zákon si představuje veliké okresy. Kdyby jejich povaha po stránce administrativně právní byla jiná, kdyby byl také jejich okruh působnosti větší, kdyby byly jakýmsi správním úřadem vyššího řádu nejen v ohledu samosprávném, pak mohli bychom k nim snad zaujmouti jiné stanovisko. Tak musíme však trvati na udržení dosavadních zastupitelských okresů. Staré Rakousko ve velkém rozsahu přihlíželo k rozdílným poměrům jednotlivých krajů, zvláště v horách a na hranicích ležících. Povstalo tak množství zastupitelských a také politických okresů a během doby se dobře osvědčily a vžily. Vláda se má nyní pokusiti jedním rázem to teď změniti, a tak má býti v Čechách zrušeno asi 100 zastupitelských okresů. Rozpoutá tím bouři rozhořčení, o jakém dnes pravděpodobně nemá vůbec tušení. Jak si představuje na př. vláda ubytování spousty nových úředníků, kterých je tu třeba pro nová, správní reformou nesmírně rozšířená okresní hejtmanství? Okresní města mají podle správní reformy stavěti nové budovy, zemská správní komise však zase tyto stavby zakazuje podle zákona o finančním hospodaření obcí.

A myslí si vláda skutečně, že příští zemský výbor bude vůbec s to, aby všechny rozpočty okresů, na př. v Čechách nebo na Moravě a ve Slezsku, svědomitě, bezvadně, věcně a, co je hlavní věcí, včas přezkoušel a vydal nutná věcná nařízení? Myslí vláda opravdu, že okresní výbor, okresní hejtman může zvládnouti týž úkol v okrese, který na př. čítá 30 obcí s dohromady 100.000 obyvateli a se zcela zoufale složitými hospodářskými a sociálními poměry? Již dnes víme, že to vůbec přesahuje lidské síly a že v nejlepším případě z toho vypadne zcela neuvěřitelné lajdáctví. Tak ukáže se také správní reforma nejen jako potřebující zlepšení, nýbrž brzo jako neproveditelná.

To jsou ty žalostné výsledky lehkomyslného zákonodárství minulého roku. Českým vládním stranám může býti konečně přiznán slabý omluvný důvod, že schválily tyto zákony, sledujíce velikou národnostní myšlenku, pro německé vládní strany není však žádné omluvy. Byly by mohly lehce zabrániti těmto zákonům. Poněvadž to opominuly, padá veškerá vina, padají všechny následky pouze na ně. Stojí-li naše okresy a obce dnes na pokraji propasti, jsou tím vinny jen německé vládní strany, jestliže nemocnice, chorobince, sirotčince, ústavy pro slepce a pro hluchoněmé, pro mrzáky musejí býti zavírány, jestliže chudým a nemocným musí býti odpírána veškerá podpora, jsou příčinou toho, ony samy nesou vinu veškeré té budoucí bídy, jestliže se budou množiti zločiny, krádeže, i vraždy a zabití. A my ukážeme již těm opuštěným, kteří v zástupech budou musiti jíti žebrotou, cestu k vám, abyste sáhli do vlastní kapsy a po kapkách odpykali svoji vinu. Vy jste to, kteří jste rozvrátili samosprávu obcí, které my Němci potřebujeme k utvrzení svého národa, všechny následky toho padnou na vaše provinilé hlavy. Této viny nemůžete se zbaviti, ani když vaši zástupcové v obecní síni se pokoušejí popříti společenství s členy sněmovny, jako na př. 29. května učinil německý živnostník Nedwied v Žatci; obyvatelstvo ví již zcela dobře, jak se všechny ty věci mají, a poslední volby do obcí již ukázaly, že většina voličů nestojí již za vládními stranami, rozhořčení roste den ode dne, nejen v městech, kde mnohé nesamostatné existence hledí s úzkostí budoucnosti vstříc, neboť následkem fantastické výše hanebných nepřímých daní obecních nebudou již moci vystačiti se svými pevnými platy, ne, i na venkově roste odpor. Volby do okresních a zemských zastupitelstev podají ještě zcela jiný obraz a ukáží, že německé vládní strany svou politikou, kterou s oblibou provozují zde ve sněmovně, ve svém útisku a ve svých schůzích, jsou jen náhončími pro komunisty. Všechny vládní strany mají strach před volbami do okresních a zemských zastupitelstev. Tento strach je příčinou, proč má býti účinnost správní reformy odsunuta až do pozdního podzimu. Jubileum nemá býti rušeno volbami, cizina nemá zvěděti, jak to vlastně v tomto státě vypadá. Z těchto rozpaků má vládu vysvoboditi tento návrh zákona. My němečtí nacionálové nemáme naprosto důvodu, abychom byli k nynější vládě nějak laskaví. Doufáme, že pod tlakem příštích voleb bude od základu přetvořena, což umožní, aby to nahromaděné bahno v zákonodárství, k němuž patří zvláště zákonodárství z minulého jara, bylo zcela od základu odstraněno, aby do hodně již zatuchlého symbiotického ovzduší zdejší politiky přišlo trochu více vzduchu a světla. Je tomu již téměř 10 let, co povstal český stát. Ve všeobecném shroucení, způsobeném válkou, byl by mohl tvořiti soustřeďovací bod, kdyby byl pochopil své dějinné poslání. Místo však aby použil všech pohotových cenných sil a aby započal politiku moudré umírněnosti ve vnitřním a vnějším vztahu, dal se strhnouti přepjatým národnostním myšlením a zvolil pouhou moc za základ svého vládního systému. A tak potácí se pak tento stát z jedné krise do druhé. Klid, který zdánlivě zde vládne, je jen čistě vnější. Pod popelem to hárá. Jediný závan větru může rozpoutati požár. Takovým může býti ponechání v platnosti zákona o finančním hospodaření obcí a správní reforma, vstoupí-li v platnost v nezměněné formě, a kdyby se vládě snad zachtělo nedati dříve provésti volby do okresních a zemských zastupitelstev. Zcela rozhodně protestujeme proti tomu, že nyní snad jsou již jmenováni zemští presidenti a přednostové nových okresů. Dobře víme, že je vládnoucím v tomto státě každá spolučinnost v zákonodárství a ve správě nevítanou a nemilou. Dokonce i ústava je samovládcům, kteří v tomto státě ve skutečnosti vládnou, nepohodlnou. Myslí, že ji mohou podle libovůle ohýbati a obcházeti. To dokazuje dlouhá řada zákonů a nařízení, o kterých jsme v náležitém čase dokázali, že odporují ústavě, to dokazují také rozsudky nejvyššího správního soudu, který se vidí nucen rušiti více než polovinu všech rozhodnutí ministerstev pro nezákonnost. V každém jiném státě mělo by to za následek očištění ministerstev od provinilých úředníků, zde se však uvažuje o odstranění nepohodlného správního soudu.

Je to znamením systému zde vládnoucího, že se v zákonech přenechávají důležité jednotlivosti, často podstatné věci, jádro věci, prováděcímu nařízení, že se vládě dávají neomezené plné moci, jež daleko přesahují přípustnou míru. Dosavadní sněmovní většiny vzdávaly se takto v dlouhé řadě případů veškeré rozhodující součinnosti při zákonodárství. Je to pak div, že zástupcové národa stále více a více ztrácejí u lidu na vážnosti? Stát dostal při svém vzniku veliký kapitál všemožných duchovních a tělesných statků, jeho vlády jsou na nejlepší cestě to do posledního haléře promrhati. To je obsah jeho dějin, jeho tradice; místo práva sobectví jednotlivých skupin, spolu se zvůlí a násilím, mírněnou nejvýše ledabylostí a úplatností. Tak se nám jeví systém tohoto státu. Zlomiti tento systém je naším úkolem nyní a ve vší budoucnosti! (Potlesk poslanců něm. strany národní.)

Místopředseda Horák (zvoní): Přerušuji projednávání tohoto odstavce, jakož i pořadu dnešní schůze.

Před ukončením schůze učiním ještě některá presidiální sdělení. Došlo oznámení o změně ve výboru. Žádám o přečtení. Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Klub poslanců "Deutsche christl.-soz. Volkspartei" vyslal do výboru soc.-politického posl. Zajička za posl. Krumpeho.

Místopředseda Horák: Mezi schůzí byla tiskem rozdána zpráva.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1644. Zpráva výboru ústavně-právního o usnesení senátu (tisk sněm. 1624) o návrhu sen. Donáta, dr Reyla, dr Brabce, Thoře, dr Kovalika, Zulegera, Böhra a spol. (tisk sen. 673 a 676) na změnu hlavy II zákona o organisaci politické správy ze dne 14. července 1927, čís. 125 Sb. z. a n.

Místopředseda Horák: Mezi schůzí byly tiskem rozdány a současně přikázány výboru iniciativnímu návrhy.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1642. Návrh posl. Böhma a druhů, aby byla neprodleně poskytnuta státní podpora a pomoc rolníkům a drobným zemědělcům těžce poškozeným živelní pohromou v obcích Robeč, Kalovice, Sukorady, Snědovice, Střížovice, Čakovice, Velký Hubenov, Domašice, Obrok v okrese Štětí a sousedních obcích okresů Úštěk, Dubá a Česká Lípa.

1646. Návrh posl. Petrovického, Ježka a druhů na okamžitou pomoc pro zmírnění škod, způsobených průtrží mračen v obcích Hněvice, Račice a Předonín.

Místopředseda Horák: Páni posl. Haken, Chlouba a Mikulíček ve svých řečech v dnešní schůzi pronesli výroky hrubě urážlivé a ohrožující bezpečnost státu. (Hluk. Výkřiky poslanců strany komunistické.)

Předsednictvo posl. sněmovny usneslo se podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučiti pro jevy. tyto ze zprávy těsnopisecké. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se příští schůze konala zítra ve středu dne 27. června 1828 v 9 hod. dopol. s

pořadem:

Nevyřízené odstavce pořadu 148. schůze. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Jsou proti tomuto návrhu nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Návrh můj jest přijat.

Končím schůzi.

(Konec schůze v 9 hod. 8 min. večer.)



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP