Úterý 26. června 1928

Pro politiku centralisace a počešťování není důležité, že zákona o reformě správy nelze na Podkarpatské Rusi provésti bez určení rusko-slovenské hranice, není důležité, že tento zákon zřejmě porušuje autonomní práva Podkarpatské Rusi, není důležité ani to, že tento zákon odňal práva guvernérovi, jenž podle mírové smlouvy a ústavní listiny má státi v čele Podkarpatské Rusi, a to s plnými právy guvernéra, nikoliv s takovými, jaké má dnešní guvernér dr Beskid. Pro vládu jest důležité jen to, aby místo guvernéra vládl na Podkarpatské Rusi český zemský president s ohromnými policejními právy, s diktaturou české agrární strany, aby všechen český úřední aparát hleděl potlačiti autonomní hnutí teroristicky, aby zajistil importovaným sem Čechům služby a blaho na zemi a aby příští zemské a okresní volby byly připraveny a provedeny tak, aby české vládní strany dostaly většinu.

Místo uskutečnění zemské autonomie Podkarpatské Rusi očekává nás ještě více absolutistický režim než dosud. Viceguvernér Antonín Rozsypal - nomen est omen - jenž podle zpráv jest již nyní určen za zemského presidenta, dokázal svou dosavadní správou, že se nehodí na místo zemského presidenta v autonomní Podkarpatské Rusi. Především jest Čech, agrární šovinista, jenž po 4 léta ničil Podkarpatskou Rus po stránce kulturní a politické a nepovažoval za nutno naučiti se na Podkarpatské Rusi slovem a písmem rusky. On zde zakořenil diktaturu jedné politické strany, české strany agrární, za níž užívá veškeré úřední moci. S jinými stranami Rozsypal se nikdy ani nestýká.

Pod režimem Rozsypala byl zaveden do všech úřadů Podkarpatské Rusi český jazyk jako úřední, byli propuštěni ze služby domácí ruští úředníci, pod jeho režimem byly otevřeny české školy v ruských obcích. jichž jest nyní 90. a od září 1928 budou čeští učitelé jmenováni i na ruské obecné školy.

Pod Rozsypalem pouze jediný karpatoruský správní úředník dosáhl postupu na správního radu. dr Alexandr Beskid, ale čeští úředníci, kteří v letech 1919 až 1921 ukončili právní fakultu na universitě, nápadně rychle probíhali hodnostními třídami, na příklad totumfaktor Rozsypala dr Šroněk, a z ukrajinských emigrantů Turžanský, mladý úředník, již se stal vrchním správním radou, dr Kočerhan a dr Sirotjuk se již také stali rady.

Politikou Rozsypala jest odstraňovati domorodé karpatské Rusíny, kteří mohou věčně sloužiti jako komisaři a vrchní komisaři. Pod režimem Rozsypala dosáhla korupce nepravděpodobných rozměrů. Rozsypal korumpoval židovské strany při volbách za 100.000 Kč. Vláda dobře ví o četných úředních zpronevěrách, kde vyšší a nižší správní úředníci, za něž odpovídá viceguvernér jako přednosta, ukradli veřejné peníze a tím způsobili státu milionové škody. Někteří z těchto zločinců utekli, na př. Kossler, jiní byli potrestáni, ale proti odpovědnému přednostovi, viceguvernérovi, nebylo zavedeno disciplinární vyšetřování, ačkoliv se krade jen tam, kde není dostatečné kontroly.

Pod režimem Rozsypala hlavní město nemělo po tři leta autonomního městského zastupitelstva, hlavním městem vládl český komisař Jan Hrbek, svévolně hospodařil a uvedl město do ohromných dluhů, a také úplatky způsobil městu veliké škody. Nuže, komisaře Hrbka kontroloval sám viceguvernér Rozsypal.

Hospodářský a sociální stav chudého karpatoruského lidu se pod režimem Rozsypala nepolepšil, naopak se zhoršil. Daně, dluhy, nezaměstnanost, nespravedlivá výměna peněz, pohromy přivedly náš lid do krajní nouze. A kukuřici, brambory a oves na výpomoc rozdává viceguvernér prostřednictvím notářů a zemědělských instruktorů pouze členům své české agrární strany.

Rozsypal má pouze jedinou zásluhu: umístil české úředníky v přepychových budovách, jež stály miliony, dal službu každému Čechu, který přišel na Podkarpatskou Rus, podporuje židovský tisk, jenž ho neustále chválí, bezohledně provádí počešťování autonomního ruského území a pronásleduje straníky autonomie Podkarpatské Rusi.

Volby do Národního shromáždění a obecní volby, jež provedl viceguvernér Rozsypal na Podkarpatské Rusi v letech 1924, 1925 a 1927 odhalily stranictví, teror a korupci tohoto důvěrníka vlády. Když se na jeho rozkaz okresní náčelníci, obecní notáři a okresní zemědělští inspektoři stali zřejmými agitátory české agrární strany, a sami sestavili kandidátní seznamy agrární strany v obcích, zničili kandidátní seznamy autonomního zemědělského svazu, všelikými pohrůžkami, trestními příkazy a exekucemi terorisovali protivníky rozsypalovské agrární strany a značné výdaje této úřední agitace hradili z peněz, jež dostali od viceguvernéra z neznámých zřídel, tehdy každý občan Podkarpatské Rusi, jenž se nechce vzdáti své samostatnosti a svého svobodného přesvědčení, vidí, jakým způsobem bude Rozsypal jako zemský president prováděti zemské a okresní volby na Podkarpatské Rusi.

Ostatně pražská vláda považuje Rozsypala z a skutečného a věrného představitele své protiautonomní a nenárodní politiky a nedůvěřujíc způsobilým ruským lidem, jež jsou povoláni státi v čele správy Podkarpatské Rusi, chce se odměniti Rozsypalovi za jeho stranicko-politické služby, když ho bude jmenovati zemským presidentem.

Se zřetelem na výše uvedené příčiny já jménem ruského autonomního zemědělského svazu, jménem uvědomělých ruských občanů Podkarpatské Rusi protestuji co nejrozhodněji proti jmenování Antonína Rozsypala zemským presidentem, neboť jeho pětiletý absolutistický režim na Podkarpatské Rusi s počešťováním, terorem a korupcí nedává žádné záruky, že bude spravovati Podkarpatskou Rus demokraticky, spravedlivě a konstitučně. Naopak on by pouze pokračoval v této pražské politice, jež oddaluje Podkarpatskou Rus od její svobody, od jejích práv, od její autonomie.

Se zřetelem na to, že provedením zákona č. 125/1927 Sb. z. a n. na Podkarpatské Rusi bude hrubě porušena autonomie Podkarpatské Rusi, zajištěná mírovou smlouvou a ústavní listinou, dále se zřetelem na to, že provedením tohoto zákona byla by autonomie Podkarpatské Rusi odložena do neznámých dob a místo autonomie by se pokračovalo v dosavadním škodlivém režimu s českým úřednictvem, s českým úředním jazykem a s počešťováním škol, jménem důstojnosti, cti práv a svobody karpatoruského národa protestuji proti provedení tohoto zákona, a žádám, aby československý stát a jeho vláda neprodleně splnily své svaté povinnosti, jež vzaly na sebe podpisem mírové smlouvy v Saint-Germain dne 10. září 1919 a jež závazně vložily do ústavní listiny Československé republiky.

Karpatoruský národ nechce býti dále předmětem stálých pokusů, nebude hráti roli zkušebního králíka, nýbrž jako svobodný a rovnoprávný národ spolu s Čechy a Slováky chce užívati svých práv, která jedině mohou zajistiti jeho národní, politickou, kulturní a hospodářskou přítomnost a budoucnost.

Na prahu jubilejního roku republiky prohlašuji, že ruský národ bez své autonomie se nemůže účastniti jubilejních slavností s radostným srdcem, naopak, bude-li proveden zákon č. 125/1927 Sb. z. a n., budeme ve smutku oplakávati svou svobodu, svá práva.

Na ochranu autonomních práv Podkarpatské Rusi ruský národ se dovolává pravdymilovnosti a cti československého národa, aby nedovolil dále porušovati práva Podkarpatské Rusi, neboť klidné a solidární spolužití národů ruského, českého a slovenského v Československé republice může býti uspokojivě zajištěno jen vzájemnou úctou práv a jen na základě rovnoprávnosti. Jinak nelze mluviti o konsolidaci vzájemných poměrů.

Prohlašuji, že bude-li tento škodlivý zákon č. 125/1927 Sb. z. a n. proveden i na Podkarpatské Rusi, karpatoruský národ bude nucen obrátiti se na Společnost národů, jako k nejvyššímu mezinárodnímu orgánu, aby Společnost národů, jež bdí nad přesným plněním mírových smluv, učinila všechna opatření, aby se neprodleně uskutečnila zemská samospráva Podkarpatské Rusi.

K vyvarování tomu vyzývám vládu a navrhuji, aby zákon č. 125/1927 Sb. z. a n. o organisaci státní správy nebyl proveden na Podkarpatské Rusi a místo toho aby vláda neprodleně určila plebiscitem a na základě §u 3, odst. 9 ústavní listiny spravedlivou a definitivní západní hranici Podkarpatské Rusi a spolu s guvernérem Podkarpatské Rusi postarala se o to, aby byl svolán zemský autonomní sněm Podkarpatské Rusi k uskutečnění zemské autonomie.

Jen tímto jediným způsobem může býti učiněna přítrž již 9letým pokusům a provisoriím, jen touto cestou může se vláda vyvarovati porušení mírové smlouvy a ústavní listiny a jen tento způsob může zabrániti evropské ostudě, jež jest nevyhnutelná v případě. budou-li práva Podkarpatské Rusi dále přehlížena.

Prohlašuji, že budu hlasovati proti návrhu zákona. (Potlesk.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. dr Keibl. Dávám mu slovo.

Posl. dr. Keibl (německy): Pánové! Když neblahý zákon o správní reformě ze dne 14. července 1927, č. 125, jednou byl přijat, čeká po více než půl roku celá veřejnost v tomto státě na volby do okresních a zemských zastupitelstev. Z předloženého návrhu zákona se dovídá, že ještě dále bude museti čekati po několik měsíců. Jsou to prý především potíže technického rázu, které činí nutným odsunouti počátek účinnosti tohoto zákona, technické obtíže, ačkoliv zcela dobře víme, že to, co obsahuje důvodová zpráva k tomuto zákonu a co nám včera a dnes vyprávěl pan zpravodaj, neodpovídá nikterak skutečnosti, že vláda již před dlouhou dobou učinila všechny přípravy, aby uvedla tento zákon skutečně v platnost. Jsou již vypracovány prováděcí předpisy všeho druhu a politické úřady prvé a druhé stolice neměly již po dlouhou řadu měsíců před nynějškem ničeho jiného na práci, než stále opět a opět svoji činnost zařizovati podle možnosti, že tento zákon o správní reformě vstoupí skutečně nyní, dne 1. července, v účinnost. Musí zde býti tudíž zcela jiné věci, jež nepřipouštějí, aby tento zákon vstoupil v platnost, potíže politického rázu, vláda a většina musí býti v politických rozpacích. Tento zákon není tudíž ničím jiným než pokusem, aby zákonitou formou vybředlo se z politických rozpaků.

Především víme, že se vyskytují i osobní potíže. (Posl. dr Schollich [německy]: Snad německý zemský president ve Slezsku?) Také na Moravě, a vrabci na střechách cvrlikají o těchto potížích. Ať nám ale nikdo nenamlouvá, že pro všechny tyto věci jsou rozhodnými věcné úvahy. Jen to jedno bychom rádi věděli, proč právě 1. prosinec je považován za onen den, kdy všech těchto potíží již nebude, proč tento den má býti obzvláště vhodným, aby tento zákon nabyl platnosti. Včera jsme se dotázali pana zpravodaje a zástupce vlády, jak se přišlo k tomu prvnímu prosinci, avšak ani zde nebylo možno dostati odpověď. (Posl. dr Schollich [německy]: Vánoční nálada!) Ano. Zdá se vůbec, jako by také tento 1. prosinec nebyl vůbec tak vážně brán, jako by bylo toto datum libovolně vybráno v předtuše, že ani toto datum nebude moci býti dodrženo a že pravděpodobně bude opět a opět prodlužováno, až konečně tento zákon nebude lze uvésti v platnost právě tak, jako starý zákon o župách. A nebyla by to také, Bůh ví, žádná škoda. Ukazuje-li se tedy již nyní, než ještě tento zákon vstoupil v platnost, že hromadí se potíže jedny na druhé a že není možno se z nich dostati, ukáže se to teprve, až by tento zákon skutečně měl nabýt účinnosti, že tato slátanina z minulého roku je vůbec neproveditelná a že jsme my, oposice, měli pravdu, když jsme v minulém roce prohlašovali, že o tomto zákoně není vůbec možno mluviti a že ho není možno přijmouti. Nemáme tedy v zásadě ničeho proti tomu, že počátek účinnosti správní reformy se odsunuje, naopak, přejeme si, aby tento zákon se všemi těmi mnohými jinými zákony, na kterých se nynější vládní většina loni na jaře usnesla, vzal čert a s radostí bychom souhlasili s návrhem, který správní reformu odsunu je na neurčitou dobu.

Vlastně musela by vláda a strany, které za ní stojí, trnouti hrůzou, kdyby rozvážily, co vše v minulém roce natropily a bylo by jen zcela pochopitelným, kdyby nyní v poslední hodině hledaly lhůtu, aby alespoň to nejhorší opět napravily a nejen správní reformu, nýbrž kdyby chtěly tu celou změť zákonů z minulého jarního zasedání, podle skutečných potřeb a poměrů přiměřeně změniti, je to práce, která se přece jednou bude musiti vykonat. (Posl. dr Schollich [německy]: Počněme s tím krysím ocasem od převratu!) Je to celá havěť. Také dnes ještě jsme přesvědčeni, že branné zákony, finanční reforma, zákon o finančním hospodaření obcí a správní reforma tvoří politickou jednotku, poněvadž všechny systematicky sledují jeden cíl, aby německý národ v tomto státě byl zotročen, rozdrcen a potlačen a aby zároveň připravován byl boj proti nenáviděnému sousednímu Německu. Mluví-li se tedy zde o jednom z těchto zákonů, musí se také opět jednou promluviti o ostatních, a to tím více, že se již přespříliš jasně ukazují neblahé důsledky a účinky mnohých z nich, následky tak strašného rázu, že již nikým v tomto státě nemohou býti přehlíženy nebo popírány a které také - a to je příznačné - postihují stejnou měrou všechny národnosti v tomto státě.

O branných zákonech nechci zatím ani mluviti, poněvadž to bude vyžadovati ještě určité doby, než si široké vrstvy obyvatelstva plně uvědomí jejich příkrých ustanovení. Avšak nebude to již přespříliš dlouho trvati, pak pozná hospodářský život, co to znamená, při obsazování uprázdněných míst úřednických býti vázán na spolupůsobení správních úřadů a pod jejich měkkým tlakem, kterému však nesmí býti nerozuměno, museti dosazovati certifikatisty, kde by naléhavě bylo třeba školených a zdatných pracovních sil. Také zákon, který je určen, aby upevnil kázeň československého vojska, počíná, jak se zdá, působiti. Více než v posledních letech slyšíme o špatném zacházení s nováčky, ba dokonce o zlém nakládání s vojáky. A tyto žaloby nepřicházejí snad jen ze Slovenska a Podkarpatské Rusi, kolonie tohoto státu, ne, také z tak zvaných historických zemí. Teprve před nedávnem bylo mně se strany úplně důvěry hodné oznámeno, že mužstvo je v Terezíně špatně ubytováno a že zacházení a zvláště stravování u tamního zákopnického oddělení je přímo naprosto nevyhovující. Případy, i které kol. Kallina v minulém týdnu s tohoto místa sněmovně oznámil. patří sem rovněž.

Více již než o následcích branných zákonů víme dnes o následcích finanční reformy.

Již v minulém roce bylo nám jasno, že musí býti a zůstati zbytečnou námahou ministra financí, aby přizpůsobil finanční zákonodárství hospodářským poměrům v tomto státě, jež přece musejí býti označeny jen jako špatné, jestliže výdaje, které stát z důvodů zahraniční politiky pokládá za nezbytné, nemohou býti vůbec nebo jen neznačně sníženy. Tak na př. byl stanoven úvěr ročních 305 milionů na vojenské investice pro řadu let jednou pro vždy. K tomu přistupují náklady přijatých branných zákonů, jež ovšem budou vyšší, než jsme si představovali, a k tomu ještě způsob, jak vůbec se zachází v ministerstvu národní obrany se zbraněmi! Vždyť se povídá, že ministerstvo národní obrany letos svůj rozpočet značně překročilo a že to je jedním z mnoha důvodů, jež pohnuly pana ministra financí dr Engliše, aby v úprku, takořka za noční mlhy, opustil svůj úřad. Za takových poměrů musí zůstati každá finanční reforma klamáním veřejnosti a také jím zůstala. Snížila daň z příjmu v dolních stupních, avšak za to zvýšila daň výdělkovou, způsob jejího ukládání zhoršila a velikým akciovým podnikům otevřela zcela netušené možnosti, aby dříve zatajené zisky byly zajištěny, takže ministerstvo financí vidělo se pak nuceno zabrániti výkladem příslušného místa zákona pro budoucnost podobným přesunům, při čemž je ještě velikou otázkou, zda se mu to také skutečně podařilo. Škodu nese však vydělávající střední stav, drobný řemeslník a živnostník, jednotlivý podnikatel, jehož hospodaření je bez rozvahy obětováno bankovnímu kapitálu. Malý člověk je berním exekutorem hospodářsky do krve vysáván, bankovní kapitál může nepokrytě dále lichvařiti. To, co zákon na jedné straně slevuje na daních, přináší opět na druhé straně desateronásobně nelítostný berní šroub. Příjmy plynou bohatěji než dříve, státní a nestátní pijavici v hospodářském životě neděje se újma.

Avšak i v tomto státě myslí se na šetření - ovšem na nepravém místě. Státní staropensisté musejí se spokojiti s žebráckým grošem, doufá se, že brzy vymrou a že tak zbaví vládu další péče. Stejně tak nakládá se v této zemi s válečnými invalidy, jak jsme mohli teprve v minulém týdnu zjistiti. Zákon o pojištění soukromých úředníků někde spí, poněvadž by to mohlo na konec něco státi, že však zatím venku staří soukromí úředníci, vdovy a sirotci hladovějí, o to vládnoucí, jak se zdá, se vůbec nestarají, ačkoliv v jejich řadách je celé množství mužů, kteří na svůj prapor napsali křesťanskou lásku k bližnímu. A co mají říci státní zaměstnanci všech kategorií, kteří po a následkem famosní systemisace vidí se po dlouholeté službě hozeni zpět o jednu nebo více platových stupnic a namnoze také ztratili možnost, aby kdy znovu nabyli, o co přišli. Ať se nenamítá, že t. zv. vyrovnávací přídavek je chrání před jakoukoliv škodou. To ovšem platí pro chvíli. Vstoupí-li však do výslužby, ztratí tento vyrovnávací přídavek. A nejen to, ve většině případů je přímo drobným úředníkům zabráněno vydělati si vlastní čestnou prací, jež v pozdním stáří přichází dvojnásobně za těžko, něco z toho, co jim po právu náleží, po právu, poněvadž po dlouhou řadu let platili příspěvky na daleko vyšší výslužné. A co mají, říci vdovy a sirotci, kteří jsou odbyti jen zlomkem snížené pensijní základny svého živitele? Co se však stane, jestliže stoupne index mnohých životních potřeb, jestliže nepřímé daně v budoucnosti budou na každého státního a soukromého zaměstnance, jakož i na dělníka více doléhati než dosud? A to vše musí přijíti a přijde jako nevyhnutelný důsledek zákona o finančním hospodaření obcí, který je úzce spřízněn se správní reformou, a vlastně tvoří její doplněk.

Zákon ze dne 15. července 1927, č. 77, o finančním hospodaření obcí a okresů je to, jehož následky jsou dnes již snad každému zřejmy. Bůhví, že to není mistrné dílo jinak jistě jako národohospodáře zdatného pana prof. dr Engliše a bojím se, že ještě příliš brzo nadejde doba, kdy by rád vůbec zapřel toto své duševní dítko.

Když tento zákon v minulém roce byl projednáván v této sněmovně, ukázali jsme na všechny jeho nedostatky. Bylo to marné. To, co jsme tvrdili, již větším dílem nastalo. Nikdo v této sněmovně nemůže o sobě tvrditi, že mu škodlivé následky nebyly známy. V minulém roce jsme prohlásili, že tento zákon znamená finanční shroucení obcí a okresů, že je činí neschopnými plniti své úkoly, že ve spojení se správní reformou rovná se odstranění samosprávy. A je tomu také tak. Z nesmírně velikého množství materiálu, který mám po ruce, chci zde uvésti jen něco málo: Městská obec Trnovany u Teplic měla následkem odnětí řady daní a omezení přirážek v rozpočtu schodek 3,438.740 Kč, o jehož krytí dotačním fondem muselo býti žádáno. Zemský správní výbor odmítl prostě rozpočet s příkazem, aby byla provedena veškerá opatření k snížení schodku rozpočtu. V dotyčném výnosu praví se mezi jiným: "Jako taková opatření nutno především zavésti nové dávky a poplatky a zvýšiti již zavedené dávky a poplatky. Jako nové dávky a poplatky nutno zavésti dávku z elektrické energie na svícení, dávku ze hry karet, kulečníku a kuželek, poplatky za zvěrolékařsko-policejní prohlídku zvířat a masa a poplatky za používání veřejného obecního statku podle předpisů o vybírání obsažených ve vládním nařízení z r. 1928, č. 15 Sb. z. a n. Až do nejvyšších přípustných sazeb uvedených ve svrchu zmíněném vládním nařízení dlužno zvýšiti poplatky za připojení ke kanalisaci (čl. 2), dávku z piva (čl. 4) a dávku z nájemného (čl. 6). Rovněž je nepřípustno, že obec nevybírá všechny již povolené stavební poplatky, jakož i dávku ze psů v nejvyšších již povolených maximálních sazbách."

V praxi má tento výnos tyto výsledky: dávka ze světla (10 hal. za kilowattovou hodinu při elektrickém světle a 5 hal. za krychlový metr plynu) vytáhla by z kapes obyvatelstva neméně než 40.000 Kč ročně. Dávka ze hry karet, domina a kulečníku 25.000 Kč ročně. Prohlídky masa vyšší výtěžek o 3.000 Kč. Dávka za používání veřejného statku nedá se okamžitě ještě vůbec vypočísti, je však jisto, že živnostníci museli by za své firmy, výkladní skříně atd. platiti rovněž těžce. Nejtíže však postihuje obyvatelstvo chystané zvýšení dávky z nájemného, jež činí 25% nájemného. Ze základny činžovní daně 2,834.352 Kč dostala obec Trnovany podle dosavadního výpočtu přirážek částku 291.000 Kč. Tato částka má býti nyní podle nových předpisů zvýšena na ročních 724.000 Kč. Kanalisační poplatek byl by zvýšen z 83.830 Kč na 144.825 Kč. Pivní dávka (2 hal. z litru) vynesla by zvýšení o 24.000 Kč. Víno za to zůstává prosto zvýšení. Poplatek za úřední úkony mohl by činiti asi 5.000 Kč. Obec Trnovany má již beztoho nejvýše přípustné vodné. Výnos žádá však, aby vodné bylo zvýšeno dokonce přes výměru nejvýše přípustnou.

Poněvadž tato náhrada přirážek stále ještě nestačí, aby schodek byl kryt, všechny započtené výdaje na prý "nerentabilní investice" se prostě škrtají a zakazují. Musí tedy v Trnovanech přestati: dláždění, válcování a stavba starých silnic, kanalisační práce, a to také i v nových ulicích, rozšíření polohopisných plánů, nástavba německé občanské školy. novostavba městského domu atd. To znamená zničení silnic, nebezpečí nákaz, brzdění rozvoje občanské školy a mimo to nezaměstnanost. (Posl. inž. Kallina [německy]: To dokazuje moc živnostenské strany ve státě!) To jsou opravdu "úspěchy šetření", kterými německé vládní strany sklidí málo slávy. V prosinci minulého roku schválila správní komise okresu falknovského jednohlasně, tedy také hlasy vládních stran, rozpočet pro r. 1928. Zemský správní výbor škrtl nyní v řádném rozpočtu asi 2 1/2 milionu, v mimořádném však  3/4 milionu. Ne méně než 97% oněch výdajů, jež byly zařazeny na péči o sirotky, na ochranu dětí a péči o mládež, pro nebydlící, pro churavé a stárnoucí lidi, bylo škrtnuto. Odůvodněním pro to je, že tyto požadavky nejsou "podle své povahy nezbytně nutnými a konečně nezakládají se ani na právním titulu, ani na nějakém zákonném zisku". (Posl. inž. Kallina [německy]: Vždyť přece jde jen o německé děti!) Tak jest. Odborná škola pro ženská povolání v Horním Litvínově ocitla se následkem zákona o finančním hospodaření obcí ve svrchovaně tísnivém postavení a chystá se její zavření. Dne 15. června konal se u okresního soudu v Horním Litvínově exekuční prodej kancelářského zařízení, poněvadž ústav nebyl s to, aby zaplatil dluh 935.86 Kč u zemské úřadovny všeobecného pensijního ústavu. Škola není také s to, aby vyplatila platy, neboť podle výnosu zemského správního výboru byla zakázána výplata obecních subvencí. Rodinná škola v Horním Litvínově, jež se u obyvatelstva těší veliké vážnosti, je nyní obětí zákona o finančním hospodaření obcí.

Z rozpočtu okresu benešovského škrtla zemská správa všechny subvence a výdaje na sociální účely v celkové částce 200.000 Kč. Tak celou částku na veřejnou bezpečnost Kč 9455, na zdravotnictví 4100 Kč, na zemědělství 18.175 Kč, na péči o mládež a humanitní ústavy, celou částku na školství, zvláště na slepeckou školu, na živnostenské školy pokračovací, na ústavy pro hluchoněmé a na okresní osvětové výbory, na sestry sociální péče, na lékařské vyšetřování školních dětí, na volné lůžko v domově mrzáků, všechny částky na hasiče, župní svazy v Benešově a Verneřicích, na zemědělskou pokračovací školu, na zvěrolékařské prohlídky, na hubení ondater a na pohodného. Škoda, že pan kol. Böhm, který v Benešově nad Ploučnicí nebo v blízkosti Benešova bydlí, zde není. Bylo by zajímavo zvěděti, jak si jako člen vládní strany představuje, že jeho vlastní domácí obyvatelstvo má býti na příště chráněno před takovými škodami. Městské obci Duchcovu bylo v březnu poukázáno na přirážkách pouze 7441 Kč. U městské obce Trmic činí celkový úbytek, který nastal škrty v rozpočtu, 700.000 Kč. Nemůže tedy již vyhověti svým závazkům. Její inventář byl zemskou úřadovnou II. všeobecného pensijního ústavu v Praze zabaven na zaplacení dlužných pensijních příspěvků v částce 8000 Kč. Byla však také již zažalována na zaplacení dlužných účtů za uhlí v částce 14.000 Kč. Obecní spořitelna hrozila zažalováním dlužných annuit ze zápůjček ve výši Kč 30.000. Nemůže však zaplatiti ani svým úředníkům, kterým mohla v dubnu dáti pouze  2/3 jejich platu. Okresní správní komise ve Chvalšinách musela na návrh zemské správy škrtnouti subvenci pro tamní okresní péči o mládež. Ze zprávy péče o mládež v Nejdku možno poznati, že zrušením dosud obcemi a okresy věnovaných subvencí musejí býti zastaveny vychovávací příspěvky na 104 děti v rodinné péči a na 19 dětí v ústavech. Rovněž tak muselo se přestati dnem 31. května s provozem sirotčince v Nejdku. V Teplicích musejí býti dnem 30. června zastaveny po 14 let trvající jesle pro kojence, v Trnovanech po 12 let trvající opatrovna pro malé děti. (Výkřiky posl. Horpynky.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP