Úterý 10. července 1928

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. dr Keibl. Uděluji mu slovo.

Posl. dr Keibl (německy): Slavná sněmovno! Pan kol. dr Rosche uznal za dobré použíti mandátu, který mu byl německou národní stranou svěřen, k tomu, aby rozdíly v názorech mezi ním a jeho stranou vzniklé objasnil před českým parlamentem a v souvislosti s tím zaútočil různými způsoby na německou národní stranu.

Z usnesení a ve jménu německé národní strany dovoluji si prohlásiti, že strana nepovažuje parlament za vhodné místo, kde by se řešily otázky vnitřní německé politiky ke škodolibosti politických a národnostních protivníků, tím spíše, že jde o důvěrné jednání a porady. Strana nepůjde tedy cestou, kterou si zvolil p. dr Rosche. Důvěřuje, že tím poslouží více poctivému snažení širokých německých lidových vrstev po jednotě a dohodě v německém táboře, než bezvýslednými úvahami a hnidopišstvím. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Strana odmítá předhůzku, že by nebyla poctivě podporovala dorozumění mezi německými stranami, ba, že tomu mnohokráte překážela, se vším důrazem a poukazuje naproti tomu na své stálé a dlouholeté práce v tomto směru, které vedly téměř k obětování všeho.

Německá národní strana vyhrazuje si odpověděti p. dr Roschemu na jeho dnešní vývody vhodnou formou a na příslušném místě.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen. Společná rozprava o odst. 1 a 2 pořadu schůze je skončena.

Dávám slovo k doslovu o obou osnovách nejprve zpravodaji výboru zahraničního, p. kol. dr Hnídkovi.

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno! Při projednávání smlouvy s Kanadou mohu konstatovati potěšitelný zjev, že řečníci z větší částí probírali věcně tuto smlouvu, při čemž předneseno bylo také mnoho námětů, týkajících se našeho hospodářského života.

Chtěl bych jenom jedno k této věci dodati. Uzavíráme obchodní smlouvy takové, jak poměry toho dnes vyžadují. Připouštím, že nemáme autonomního celního tarifu. Je to naše chyba a musíme proto v nejbližší době k autonomnímu celnímu tarifu dojíti; jinými slovy, musíme konečně již jednou míti celní otázku vyřešenu. Že dnes ještě nejsme tak daleko, není vinou naší, je to vina celkové hospodářské politiky evropské, ale nejen centrální Evropy, nýbrž světové.

Dnes nemůžeme dělati jinou hospodářskou politiku než tu, která je nám diktována dnešními světovými hospodářskými poměry. Třeba bych v mnohém a v mnohém souhlasil s náměty zde přednesenými, přece jen musím říci, že není možno, abychom hospodářské otázky, a specielně otázku celní, řešili snad nějak přímočaře podle určitých hospodářských theorií. To dnes už není možné. Musíme počítati s danými poměry a podle nich uzavírati potom obchodní smlouvy. Krátce a dobře, musíme vésti naši hospodářskou politiku dnes podle daných poměrů. Nemůžeme dnes, aniž bychom se vystavili nebezpečí nezaměstnanosti v průmyslu, a tím nezaměstnanosti dělnictva, úplně se vzdáti každé ochrany průmyslové. To není za dnešních poměrů možné, poněvadž důsledky by byly dalekosáhlé.

Proto dovoluji si znovu slavné sněmovně navrhovati jménem výboru zahraničního, aby schválila obě dvě smlouvy s Kanadou, jak zatímní, tak také obchodní smlouvu definitivní. (Souhlas.)

Místopředseda Dostálek (zvoní): Dávám slovo k doslovu o obou osnovách zpravodaji výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností, p. posl. dr Zadinovi.

Zpravodaj posl. dr Zadina: Slavná sněmovno! Jako zpravodaj výboru živnostenského dovolím si dotknouti se toliko těch projevů, které byly povahy hospodářské.

Především jsem povinen reagovati na vývody p. kol. dr Macka, který, jestli se nemýlím, pronesl dnes v poslanecké sněmovně svoji první řeč. Nerozpakuji se konstatovati, že se p. dr Macek osvědčil jako dobrý znatel obchodní naší politiky. Pronesl některé úsudky, které bych mohl schváliti a akceptovati, ale nemohu souhlasiti se všemi závěry, které učinil.

Bez rozdílu souhlasím s tím, co také akceptoval pan zpravodaj předcházející, kol dr Hnídek, že velikou závadou dnešní naší obchodní politiky je okolnost, že nemáme vlastního celního tarifu. Laborujeme stále ještě na starém tarifu celním, přeneseném z Rakousko-Uherska, který doznal již několik různých změn nesoustavných, nesouvislých. Tento celní tarif není ovšem vhodným podkladem pro sjednávání našich obchodních smluv, pro sledování naší obchodní politiky.

Naproti tomu bych nemohl souhlasiti s vývody kol. dr Macka stran výsledků naší obchodní politiky. Kol. dr Macek prohlásil, kdyby v letošním jubilejním roce různé resorty prováděly přehled své činnosti, že snad by nejsmutněji pochodila naše obchodní politika. Toto tvrzení není úplně přiléhavé, naopak tvrdím, že naše obchodní politika, která pracovala za posledních deset roků s velikými obtížemi, způsobenými jí nejen ve vnitrozemí, nýbrž i v zahraničí, dodělala se velikých úspěchů. Konstatuji zde, že náš stát má obchodní smlouvy se všemi státy evropskými, ba i s mnohými zámořskými. To je efekt, jakého nemá žádný jiný stát v Evropě, ani státy nástupnické, ani staré státy. To tu bylo konstatováno v březnu i vládou. To se musí oceniti, poněvadž tímto způsobem, navázáním smluvních poměrů, uvolnili jsme zahraniční obchod, posílili obchodní bilanci i celé národní hospodářství.

Není úplně správné, že naše obchodní politika stále ještě vleče za sebou ten obtížný poválečný systém povolovacího řízení, který ztěžuje zahraniční obchod. Konstatuji kol. Mackovi, že naše obchodní politika odstranila povolovací řízení vesměs ve všech oborech až na malé výjimky. My jsme šli ještě dále. Československo podepsalo v březnu i mezinárodní konvenci o odstranění povolovacího řízení a nyní při druhé konvenci, která byla 3. července v Ženevě, kde se jednalo o výhradách, jsme si vyhradili jen 6 drobných výhod v dovozu a 2 výhrady ve vývozu, což do počtu nedělá mnoho proti ostatním státům. Konstatuji, že nejen autonomně doma, nýbrž i mezinárodně, podepsáním mezinárodní konvence, která se připravuje a je takořka hotova, jsme přistoupili k odstranění povolovacího řízení.

Pan dr Macek se také dotkl preferenčních cel v souvislosti s otázkou nejvyšších výhod, které tvoří princip našich obchodních smluv. Konstatuji, že nemůžeme zaváděti preferenční cla proti některým státům, třeba sousedním, přátelským, poněvadž bychom porušili celý dosavadní systém našich obchodních smluv. Ve všech obchodních smlouvách, kterých je několik desítek, jsme se zavázali ke klausuli nejvyšších výhod, to znamená, že každou celní slevu, kterou poskytujeme Jugoslavii nebo Polsku, musíme dáti také ostatním státům. Když jsme tak daleko zašli s klausulí nejvyšších výhod, která jest velmi rozumná, nemůžeme teď přejíti jen tak lehce k systému preferenčních cel pro některé sousední státy. Tato otázka by se musila řešiti pod tlakem mezinárodním, ale my jsme ji neřešili, i když jsme mohli. Po mírových smlouvách jsme měli právo zříditi preferenční systém se státy nástupnickými, ale my jsme ho nepoužili. Kde je vina? Tehdy i kolegové z oposice seděli také ve vládě a v tehdejší koalici. Je velmi obtížné dnes v tak pokročilém stadiu naší obchodní politiky hovořiti o preferenčních clech i pro státy spřátelené. Soudím, že tento systém sledovati nemůžeme.

Pan kol. dr Macek přešel pak k posouzení naší celní politiky, toho úzkého rámce obchodní politiky vůbec. Konstatoval jistě velmi správně, že jsme začali se silnou ochranářskou politikou ve prospěch průmyslu, nikoli zemědělství, které bylo zpočátku v prvních letech republiky úplně bezcelné. Pan dr Macek konstatoval, že tu byly koeficienty 20, 25 až 30, které vysoko přesahují index valutový. To bylo ovšem v době silné deflace. Konstatuji velmi loyálně, že se tyto velké průmyslové koeficienty odstraňují, specielně u obchodních smluv a že celní niveau postupně klesá.

Nebylo by však správné, co tvrdil kol. dr Macek, že snad jsme vydali z kruhů zemědělských heslo: parita cel zemědělských s průmyslovými. Měli jsme tehda na mysli, když tyto otázky před 2 roky se řešily, paritu spravedlivé, přiměřené celní ochrany. A podle toho, jak dopadlo vyřešení zemědělských cel, můžeme dnes konstatovati, že tam, t. j. u zemědělství, se obnovovala cla s indexem 4 až 6, maximálně 7, takže jsme nepřekročili skoro nikde index valutový, kdežto u průmyslových cel a. položek jsou příslušné koeficienty a položky daleko vyšší.

Tedy parita cel zemědělských se cly průmyslovými nebyla provedena na žádný způsob, nikterak. Zemědělská cla se pohybují na hladině, která je nižší než u sousedních států. Panu kol. dr Mackovi je jistě dobře známo, že hladina zemědělských cel u nás je daleko nižší než v průmyslovém Německu, které rovněž provozuje politiku exportní atd. a které nikterak není zatíženo zemědělskými cly.

Dnes po 2 letech můžeme si konstatovati, že zemědělská cla, to mírné vyřešení, jaké se provedlo před 2 roky, splnila plně své poslání. Tímto řešením jsme odvrátili jednak zemědělskou krisi, posílili domácí trh, ale také odvrátili tehda už citelnou krisi průmyslovou. My jsme se propracovali právě vlivem dobré obchodní a celní politiky k tomu, že jsme si vytvořili hospodářskou konjunkturu, která je dobrá a která v přítomné době je nejlepší, jakou jsme kdy měli od převratu. (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.) Vidíme, že výroba stoupá a že se projevuje příznivá konjunktura ve všech ohledech, ve všech směrech.

Pan kol. dr Macek také vzpomenul i otázky poměru mezd, cen atd. Pánové, přinesu vám vlastní váš časopis "Právo lidu", které před měsícem napsalo, že konjunktura je výborná, znamenitá, tedy, myslím, že není třeba co zatajovati. (Výkřiky posl. Johanise.)

Jestliže tedy p. kol. Macek vzpomínal relace cen a mezd atd., připomínám k tomu jedno: Nezaměstnanost klesá! Máme nejnižší počet nezaměstnaných, jaký jsme kdy měli od převratu. Vykazuje se dnes jen 25.000 nezaměstnaných, tedy počet jistě minimální. A další příznivý zjev je ten, že stoupají mzdy. Je to příznačný zjev, že mzdy stoupají. Před měsícem se na př. provedlo zvýšení... (Výkřiky posl. Johanise.) Pane kol. Johanise, já konstatuji prostě fakta i od vás publikovaná. Před měsícem se zvýšily bez jakýchkoliv stávek a poruch mzdy kovodělníkům až o 8%, v březnu a dubnu se zvýšily mzdy horníkům atd., vždyť si to netajme, to všechno jsou příznaky dobré hospodářské situace, která je zásluhou právě nynější koalice. (Výkřiky posl. Johanise.) V posledních desetiletích, jak jsem již řekl, musila naše obchodní politika překonati určité obtíže, které vyvěraly z různých příčin mezinárodních, z poměrů zahraničních atd.; ale dodělala se přes to úspěchů dosti příznivých, úspěchů, které značně posílily naše národní hospodářství a umožnily rozvoj našeho zahraničního obchodu.

Dále velmi podrobným a zajímavým způsobem pojednal kol. Böhm o otázkách zvýšené ochrany celní pro dobytkářství. Já ovšem jako referent živnostenského výboru nemohu k tomu zaujmouti stanovisko, jen konstatuji, že podobné názory jsou ventilovány na různých stranách koaličních i oposičních a všude ta myšlenka zasluhuje pozornosti, poněvadž jde o otázku zájmu širokých vrstev malých i středních zemědělců i také dělníků, jde o otázku zajištění soběstačnosti i ve výživě masa atd. pro konsumentstvo, zkrátka konstatuji, že je to otázka, zasluhující naší plné pozornosti.

Je tu též jeden stinný bod, kterého si musíme všimnouti i zde ve sněmovně, totiž že stoupání dovozu, zejména vepřového dobytka, tuků atd. projevuje se nám silně pasivní položkou jedné miliardy, která stoupá pomalu na 1 1/2 miliardy. Tato položka silně ohrožuje do budoucnosti naší obchodní bilanci. Proto je velmi rozumné, když se tato otázka činí předmětem našich úvah.

Uzavírám své vývody tím, že jako referent výboru živnostenského setrvávám na návrhu, který jsme učinil, aby slavná sněmovna dala svůj souhlas k oběma smlouvám jak provisorní, tak definitivní mezi naším státem a Kanadou. (Souhlas.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Přistoupíme k oddělenému hlasování o každé ze společně projednávaných schvalovacích usneseních a budeme hlasovati nejprve o schvalovacím usnesení, které jest uvedeno na pořadu jako odst. 1, to jest tisk 1596, prozatímní obchodní dohoda s Kanadou z r. 1926.

Schvalovací usnesení má jeden odstavec a dám o něm hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek proti tomu není.

Kdo tedy souhlasí s celým schvalovacím usnesením ve znění doporučeném pp. zpravodaji, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala toto schvalovací usnesení ve čtení prvém podle zprávy výborové.

Druhé čtení navrhnu na pořad příští schůze.

Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.

Nyní vykonáme hlasování o 2. odst. pořadu, jímž jest tisk 1597, obchodní úmluva s Kanadou z r. 1928. Schvalovací usnesení má jeden odstavec a dám o něm hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek proti tomu není.

Kdo tedy souhlasí s celým schvalovacím usnesením ve znění doporučeném pp. zpravodaji, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala toto schvalovací usnesení ve čtení prvém podle zprávy výborové.

Druhé čtení navrhnu na pořad příští schůze.

Tím vyřízen jest 2. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

3. Zpráva výboru imunitního o žádosti okr. soudu v Plzni v trest. věci posl. Landové-Štychové a Dědiče (tisk 1394).

Zpravodajem jest p. posl. Košek. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Košek: Okresní soud v Plzni žádá za souhlas s trest. stíháním posl. Landové-Štychové a Dědiče pro přestupek §u 13 zákona ze dne 15. listopadu 1867, č. 135 ř. z. Zpráva byla vydána tiskem.

Imunitní výbor usnesl se doporučiti posl. sněmovně, aby posl. Landová-Štychová a Dědič pro zmíněný přestupek k trest. stíhání vydáni nebyli.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá a přistoupíme proto ke hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna nesvolila k trest. stíhání posl. Landové-Štychové a Dědiče.

Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Posl. sněmovna usnesla se nesvoliti k trest. stíhání posl. Landové-Štychové a Dědiče.

Tím vyřízen jest 3. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

4. Zpráva výboru imunitního o žádosti hlav. stát. zastupitelství v Košicích v trest. věci posl. Sedorjaka (tisk 1395).

Zpravodajem jest p. posl. Tůma. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Tůma: Slavná sněmovno! Posl. Sedorjak na veřejné schůzi komunistické strany v Bodružalu dne 11. září 1926 pronesl ve své řeči výroky, v nichž hlav. stát. zastupitelství v Košicích shledalo podezření z přečinu podle §u 14, čís. 5 a přestupku podle §u 18, čís. 1 zákona na ochranu republiky.

Imunitní výbor jednal o žádosti hlav. stát. zastupitelství v Košicích za vydání posl. Sedorjaka k trest. stíhání a nabyl přesvědčení, že výroky pronesené jsou nevhodnou a nemístnou kritikou. Jsou však frázemi, kterých komunističtí poslanci k objasnění programu a cílů své strany často užívají, a je nemožno poslance do té míry omezovati, aby politické cíle své strany svým voličům nemohl přednášeti.

Navrhuje tudíž imunitní výbor posl. sněmovně, aby posl. Sedorjak k trest. stíhání pro uvedené trest. činy vydán nebyl.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá a přistoupíme proto ke hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna nesvolila k trest. stíhání posl. Sedorjaka.

Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Posl. sněmovna usnesla se nesvoliti k trest. stíhání posl. Sedorjaka.

Tím vyřízen jest 4. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

5. Zpráva výboru imunitního o žádosti hlav. stát. zastupitelství v Bratislavě v trest. věci posl. Majora (tisk 1396).

Zpravodajem jest p. posl. Tůma. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Tůma: Slavná sněmovno! Posl. Major na veřejné schůzi v Parkáně dne 13. prosince 1925 prý pronesl výroky, jimiž se stal podezřelým z přečinu podle §u 15, č. 2 zákona na ochranu republiky.

Imunitní výbor jednal o žádosti hlav. stát. zastupitelství v Bratislavě za vydání posl. Majora k trest. stíhání a došel k přesvědčení, že výrok onen byl kritikou politických poměrů oposičního poslance a že mez poslanecké imunity tímto překročena nebyla.

Navrhuje tudíž imunitní výbor posl. sněmovně, aby posl. Major k trest. stíhání pro uvedený trest. čin vydán nebyl.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá a přistoupíme proto ke hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna nesvolila k trest. stíhání posl. Majora.

Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Posl. sněmovna usnesla se nesvoliti k trestnímu stíhání posl. Majora.

Tím vyřízen jest 5. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

6. Zpráva výboru imunitného o žiadosti kraj. súdu v Mor. Ostrave v trestnej veci posl. Jos. Petera (tisk 1504).

Zpravodajem jest p. posl. dr Ravasz. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Ravasz: Slávna snemovňa! Dňa 29. júla 1927 rečnil vo Fryštáte posl. Jos. Peter. Vo svojej reči zaoberal sa s povstaním robotníctva vo Viedni. Tu použil výrazov ohľadom revolúcie, za ktoré ho kraj. súd žiada vydať k trest. stíhaniu, ako aj za tie výrazy, ktorými rečník intervenujúceho úradníka upozorňujúceho rečníka aby sa miernil - tento nekvalifikovanými výrazy hrubo urazil.

Imunitný výbor zaoberajúc sa so záležitosťou usniesol sa na nasledujúcom: Pre výrazy a state ohľadom viedenskej revolúcie protiviace sa §u 16, č. 1 zákona na ochranu republiky navrhuje posl. Jos. Petera k trest. stíhaniu nevydať - navrhuje ho však k trest. stíhaniu vydať pre priestupky spáchané použitými hrubými výrazy proti intervenujúcemu úradníkovi a proti polícii vôbec podľa §§ 312, 491, 496 tr. zák. a čl. V zákona zo dňa 17. decembra 1862, č. 8 ř. z. z r. 1863.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá a přistoupíme proto ke hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna nesvolila k trest. stíhání posl. Jos. Petera pro přečin podle §u 16, č. 1 zákona na ochranu republiky a aby svolila k trest. stíhání téhož p. poslance pro přestupky podle §§ 312, 491, 496 tr. z. a čl. V zákona ze dne 17. prosince 1862, č. 8 ř. z. z r. 1863.

Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Poslanecká sněmovna rozhodla podle návrhu zpravodajova.

Tím vyřízen jest 6. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

7. Zpráva výboru imunitního o žádosti zem. trest. soudu v Praze v trest. věci posl. Hakena (tisk 1505).

Zpravodajem jest p. posl. Tůma. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Tůma: Slavná sněmovno! Stát. zastupitelství v Praze učinilo dne 9. června 1927 návrh, aby bylo zakročeno o vydání posl. Hakena k trest. stíhání pro zločin podle §u 15, č. 3 zákona na ochranu republiky spáchaný obsahem řeči, pronesené dne 24. dubna 1927 na veř. schůzi lidu, svolané do velkého sálu na Slovanském ostrově.

Z obsahu pronesené řeči jest zřejmo, že posl. Haken užil nevhodné a nemístné kritiky a nevhodného způsobu vyjadřování se na schůzích, čímž objasniti chtěl program a cíle své strany.

Imunitní výbor je té zásady, že nelze poslance do té míry omezovati, aby politické cíle a snahy, vyplývající z programu jeho strany, nemohl svým voličům přednášeti.

Navrhuje tudíž posl. sněmovně, aby posl. Hakena pro uvedený trestný čin k trest. stíhání nevydala.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP