Pánové, uvážil-li jsem, co proti všem
vaším násilným opatřením
po celou dobu, co byly používány, stalo se
strany sudetskoněmecké, musím říci,
že jest to dojista nejsmutnější kapitolou,
které se možno dotknouti. Dojista stáli všichni
se strany sudetskoněmecké vůči vám
v oposici, avšak tato oposice nebyla pevně semknuta,
tato oposice 3 1/2 milionů
Němců nepostavila proti vám nic, co by bylo
vás nebo stát v oné době vyvrátilo,
neboť tyto 3 1/2 milionů
Němců nejsou revolucionářskými,
neumějí nenáviděti, neboť kdyby
uměli nenáviděti, pak by vám byli
celou boudu vybílili. A přes to, že jste to
věděli, přese vše a pouze z tohoto důvodu
jste mohli učiniti svá opatření. Sudetští
Němci skýtali obraz rozvratu, který nijak
neodpovídal našemu postavení. Neboť národ,
postižený opatřeními, jak jste si je
dovolili, musil by býti zcela pevným tělesem,
nesměl by býti rozštěpen a roztržen
do té míry, jak tomu bylo ve skutečnosti.
S touto skutečností jsme musili počítati.
Avšak na jedné straně nespolupůsobili
němečtí sociální demokrati
tou měrou, jak se patřilo, a na druhé straně
přicházely stále více najevo různé
zjevy a umístění určitých otázek
v popředí. A tu bych rád předeslal:
Jako politik jsem se nepostavil na stanovisko, že jest správným
sledovati jednostranně národně politické
otázky, nepostavil jsem se na stanovisko, že jest
správným jednostranně sledovati důležité
věci hospodářské, nýbrž
zaujal jsem stanovisko, že národně politické,
kulturní, hospodářské a také
sociální věci souvisí spolu jako soukolí
a závisí jedna na druhé, právě
tak jako stojím na stanovisku, že hospodářství
sama vždy zasahují do sebe jako soukolí. Zastaví-li
se jedno kolo, zastaví se i celý stroj. A z tohoto
důvodu došlo k různým falešným
názorům, že zájmy stavovské měly
přednost před čistými zájmy
národními. K tomu bych chtěl říci
toto: Proti stavovskému hnutí nelze absolutně
nic namítati předpokládaje, že ono zná
podřízení vyššímu pojmu
ve formě národní organisace nebo národního
společenství, pakliže ovšem stavy nespatřují
svoji spásu ve vzájemném boji, nýbrž
ve vzájemném porozumění, poněvadž
pak tím uvolní místo pro kulturně
politické, národně politické požadavky.
(Souhlas poslanců něm. strany nár. socialistické.)
Stranictví, jaké bylo na německé
straně, neskýtalo možnosti pro ono úzké
semknutí a tak jsme viděli, že útvar
parlamentního Svazu se rozpadl, že další
pokusy o změnu ztroskotaly; neboť na německé
straně neměl v čase jejího revolučního
konventu nikdo do toho co mluvit, v čase, kdy všichni
stáli v oposici. Dnes se tvrdí, že se vlastně
postavení ani mnoho nezměnilo. A za obrazu úplné
rozervanosti podnikli kol. Knirsch a moje maličkost
pokus o nové dorozumění. Chci to zkrátiti,
pánové. Obraz rozervanosti jsme měli, obraz
dorozumění a rozumu měl přijíti
na jeho místo. Všichni tvrdí, že si přejí
dorozumění, a nikdy ještě k němu
ve skutečnosti nedošlo. Pravím vám,
že pojem dorozumění, jaký nyní
je, jest nesprávný. Dorozumění, jak
ho potřebujeme, není dorozumění, které
sedí na rtech, nýbrž to, jež musí
seděti na levé straně prsou. (Potlesk
na levici.) Chtěl jsem s kol. Knirschem provésti
dorozumění, jež by bylo vybudováno na
úplné důvěře, mělo býti
vybudováno pro každou politickou situaci, mělo
býti vybudováno na zralosti pro vyrovnání
od národa k národu. O tento pojem šlo mně
vážně a pro tento pojem jsem potřeboval
dorozumění na německé straně,
a pro tento pojem potřeboval jsem i porozumění
u vás. Neboť devisa zněla: "Vyrovnání
od národa k národu." A kdyby bylo na německé
straně bývalo došlo k dorozumění,
pak byla by vám položena otázka: Pánové,
chcete se vážně s námi dorozuměti
a vyrovnati? A vyzněla-li by odpověď na tuto
otázku v "ne", pak by musilo toto dorozumění
svésti nás Němce dohromady k bojovému
souručenství, jehož jest nám zapotřebí
také v tomto případě. - Teď je
ovšem mínění rozdílné.
Myšlenka dorozumívací, jak byla prováděna,
nepostupovala, protože pojetí bylo na každé
straně rozličné, ani jedni říkali,
že k dorozumění sudetských Němců
může dojíti tenkráte, jsou-li všichni
v oposici, nebo tenkráte, jsou-li všichni ve vládě,
kdežto já stál na stanovisku, že právě
situace, kdy jedna část je ve vládě,
druhá stojí mimo vládu, je k tomu nejvhodnějším
momentem, z toho jednoduchého důvodu, že v
oposici činí všichni tak jako tak totéž,
zvedají proti zákonům ruce do výšky,
kdežto stav, ve kterém jsme, nanejvýš
nutně vyžaduje dorozumění. Proč?
Před časem vstoupili na základě jiného
pojetí Němci k vám do vlády, a tvrdilo
se, že německé vládní strany
také právě proto nejsou na postupu, po případě,
že německé vládní strany provozují
systém, který je na další škodu
obyvatelstva. Pravím vám zde, že absolutně
nemám v úmyslu vyhrávati si na obhájce
německých vládních stran, jedno však
prohlašuji a doznávám to svobodně a
otevřeně: Vstup německých stran do
vlády jsem považoval za správný. O dobu,
že tam předčasně vstupovaly, o způsob,
že tam vstupovaly bez výhrad, lze se příti.
A tu vám prohlašuji, že zde snad s německé
vládní strany byly předstiženy poměry
u vás. Kdyby byla s německé vládní
strany vyčkávána vhodná doba, pak
by bylo k tomu došlo z přinucení, byli byste
se sami na Němce obrátili, pak by byla však
i z přinucení odbila hodina, kdy německé
vládní strany by byl mohly za vstup do vlády
klásti požadavky. A já pravím o německých
vládních stranách toto, v čem s nimi
nesouhlasím: Vstoupily do vlády bezpodmínečně,
nerozuměly svému mocenskému postavení,
jež ve vládě zaujímají, ku blahu
německého národa a dopustily se i veliké
chyby, že neodhadly správně dobu, jak dlouho
mohou ve vládě setrvati, ani způsob, čeho
se mohou účastniti, nýbrž až do
nynějška bez výminky účastnily
se všeho. (Potlesk na levici.) A já pravím,
že německé vládní strany vzaly
na sebe velikou odpovědnost. Zákony, jež provedla
dnešní koalice, mají svou tíží
a dosahem pro německý národ rozhodující
význam a myslím, že si vláda, která
za půldruhého roku přikročila k berní
reformě, k zákonu o obecních financích,
správní reformě, sociálnímu
pojištění, jak nyní má přijíti,
rozpočtům ve všenárodním pojetí,
vojenským předlohám, že si tato vláda
za každých okolností tím snad sama ukrátila
živobytí. (Výkřiky na levici.) Porozumíte
jednomu, že jste vlastně pánům ze sociálně-demokratické
strany dali do ruky propagační prostředek
který by byli nedostali za žádných okolností
a jednou jsem řekl panu dr Meissnerovi, že
nepotřebovali sociální demokrati na české
i německé straně vůbec nic podnikati,
že vládní opatření jsou s to
způsobiti, aby věc praskla sama sebou.
Nyní se budete tázati: Když takhle mluvíš,
proč kážeš pak o dorozumění?
Tvá řeč je výrazem nespokojenosti
s německými vládními stranami. Ano,
to souhlasí. Avšak na druhé straně musím
říci, že německé vládní
strany často volaly: Pomozte nám, zesilte naše
řady, podporujte nás - a bylo to odmítnuto.
Z myšlenky lépe pracovati musila se logicky vyvinouti
i myšlenka dorozumění. Kdyby byly německé
strany chápaly pojem oposice, byly by samy od sebe přišly
na to, že ke zlepšení, k prosazení svých
požadavků potřebují pomoci a podpory.
Divil jsem se tomu, že německé vládní
strany vlastně v tomto ohledu neučinily spoluodpovědnou
oposici jak strany národní, tak národních
socialistů, a na druhé straně pravím,
že i oposice, pokud je měšťanskou, neporozuměla
v tomto případě správně účelu
a podstatě správné oposice. Neboť já
musím vedle čistě národně politického
problému přihlížeti také k agrárně
politickému, sociálně politickému
problému a všem ostatním, poněvadž
k závěru nakonec může jeden ubíti
druhý. Motiv potřebný k účelu
dorozumění, byl tedy dán. Chtěl bych
teď hned přejíti k tomu, jak s německé
strany byla podstata dorozumění myšlena a chtěl
bych zde říci toto: Dorozumění na
německé straně bylo ode všech členů
znamenitějších stran přijato a uvítáno.
Kol. Knirsch a já jsme tehdy ve výboru prohlásili,
že jsme ochotni činně a positivně spolupracovati
za jiných podmínek než německé
vládní strany a spojili jsme s tím pojem
dorozumění; a pojem dorozumění našel
v národě přijetí, jaké skutečně
odpovídalo duchu národa. Tu se, bohužel, s
druhé strany stalo něco, k čemu nesmělo
dojíti. Na pojem dorozumění byla ve sněmovně
pronesena řeč Windirschova o zemské
vládě, pak následovala facka Schollichova
a na to pak přišla šplouchající
močůvka. (Veselost a výkřiky.)
Nyní si představíte, že člověk,
ujavší se dorozumívací myšlenky
vážně a s chutí, nemohl shledati tyto
poměry snesitelnými. Ještě bych chtěl
předeslati toto: Když jsem před časem
mluvil ve výboru o dorozumění, došlo
k chybě se strany žurnalistů, kde bylo tvrzeno,
že dr Rosche prý mluvil pouze za svoji osobu,
kdežto ve skutečnosti jsem prohlásil: Prohlašuji
za sebe ve svém jménu a jménem strany, že
jsme ochotni činně a positivně spolupracovati,
avšak za jiných podmínek než německé
vládní strany. Protokoly, sepsané tehdy v
rozpočtovém výboru, předložil
jsem straně a strana musila protokoly schváliti,
do časopisů přišla oprava, že za
mými vývody stojí má strana v uzavřeném
šiku. Tehdy jsem žádal v klubu o plnou moc, abych
mohl vyjednávati s jinými stranami. Tato plná
moc byla mně však z nevysvětlitelných
důvodů odepřena. Když se tehdy tyto
scény ve sněmovně odehrávaly, měl
jsem zato, že vidím přicházeti okamžik,
abych v klubu prohlásil: Pánové, nejsem s
to sledovati myšlenku, jak vy ji máte, a schvalovati
postavení, jež zaujímáte; kdo si přeje
dorozumění, nemůže nijak strpěti
tyto poměry, jak je dnes máme. Tehdy bylo po měsíce
neobsazeno ve straně místo předsedy klubu.
Plná moc mně dána nebyla a v ten okamžik
jsem postavil stranu před alternativu: Buď mne strana
učiní předsedou klubu, nebo mne postaví
mimo stranu, nebo já se postavím sám mimo
rámec strany. Proč jsem tak učinil? Poněvadž
jsem stranu musil podrobiti zkoušce, zda stojí jako
jeden muž za dorozumívací myšlenkou. Tehdy
strana mi přiznala předsednictví klubu, avšak
já se musil dožíti toho, že strana šla
ven a mezi stranníky naprosto nepůsobila pro dorozumívací
myšlenku v tom smyslu, jak já ji zastával,
takže jsem se musil ze svého pojetí odpovídati
15. ledna v zasedání říšského
vedení strany, kde proti náhledům členů
sněmovny mi důvěrníci jako jeden muž
dali za pravdu a žádali, aby členové
sněmovny podporovali akci, jak byla naznačena, ze
všech sil a všemi prostředky. Uvádím-li
to, děje se tak z jednoduchého důvodu, poněvadž
tehdy byla dána situace, aby na přání
důvěrníků bylo v akci pokračováno.
Neboť akce slibovala učiniti pokroky, ježto od
veškerých stran byla dána příslušná
prohlášení, aby se působilo ve smyslu
dorozumění. Poukazuji v tomto ohledu na řeč
sen. Ledebura v senátě, poukazuji na řeč
sen. Jessera, poukazuji na řeč posl. inž.
Junga v Opavě, na prohlášení
sen. Tschapka a nakonec poukazuji na provolání
Padesáti, které vyšlo v novinách 18.
prosince a nemělo jiného účelu než
ve vší vážnosti získati členy
sněmoven všech německých stran pro dorozumívací
myšlenku a požádati je, aby konečně
zanechali nevěcného osobního boje, jaký
se v politice vede. Asi to připadá vnějšímu
světu docela komickým, že jsou mezi poslanci
politické poměry takové, že nedovolují
vzájemné jednání, poněvadž
jednotliví členové sněmoven jsou zařízeni
na čistě osobní boj. Já zastávám
však názor, že čistě osobní
bojovou methodou nedá se dělati věcná
politika na prospěch národa. Proto jsem prohlásil,
že pro dorozumění je především
zapotřebí slušného způsobu jednání,
úcta před lidstvím a lidskou důstojností.
(Potlesk.) Zde dorozumívací myšlenka;
na druhé straně však přišla 21.
prosince zpráva, že snahy po dosažení
dorozumění mezi německými vládními
stranami a německou oposicí dlužno považovati
za ztroskotané. Tu přeběhl přes cestu
článek "Passauer Donauzeitung", který
volal do boje proti německým vládním
stranám, že dorozumění prý není
možné, a jak to v tomto článku stálo:
"Do boje proti osobám, jež podporují systém."
Šíp přišel od zadu, pisatel článku
jest znám. A nyní přichází
to tragické na celé věci, že na jedné
straně stál předseda klubu s dorozumívací
myšlenkou, na druhé straně však vlastní
strana kolportovala tento bojovný článek
do sudetskoněmeckých listů. (Posl. Tichy
[německy]: Kdo je pisatelem?) To je nyní vedlejší,
pane kolego! (Posl. L. Wenzel [německy]: To je
to hlavní!) Pisatelem tohoto článku jest
prý jakýsi pan Naschér, diktátorem
nebo diktujícím byl pan dr Dembitzký. (Německé
výkřiky: Slyšte! Slyšte!)
Jestliže dnes je možno zaujati takové stanovisko,
že na jedné straně se připustí,
že se chce dorozumění, na druhé straně
se však do obyvatelstva vytrubuje: Žádné
dorozumění, boj, a jestliže tento článek
rozšiřuje vlastní strana, pak po mém
názoru nebylo žádné shody v názorech.
(Souhlas na levici.) Dorozumění považoval
sen. dr Brunar v Mikulově za nemožné
tím, že postavil thesi, že vnitřně-politický
cíl nemůže nás přivésti
k politice dorozumění; tomu však odporuji,
poněvadž jsem toho názoru, že vnitřně-politickým
cílem by musila býti samospráva, která
je s to nás všecky přivésti na společnou
platformu. (Potlesk.) Pojem sebeurčení předbíhá
politickou budoucnost, zatím co pojem samosprávy
není nijak v kolisi se sebeurčovacím právem,
a to je to, čeho obyvatelstvo nutně potřebuje,
v tomto ohledu stojím úplně na stanovisku
německé národně sociální
strany dělnické, a stojím na stanovisku,
že německé obyvatelstvo musí bojovati
za samosprávu v kulturním a politickém ohledu
za každých okolností. Jestliže dr Brunar
článek v Mikulově též vysvětloval,
nebyla tím věc zprovozena se světa. (Předsednictví
ujal se předseda Malypetr.)
Pak přišel čas po 15. lednu, kdy vedeno bylo
vyjednávání o smlouvách o smírčích
soudech. Budete se moci upamatovati, že v tom čase
bylo skutečně jednání jednotlivých
politických representantů jiným, přišel
čas, kdy se vší vážností
bylo vzato v úvahu navzájem promluviti o různých
otázkách a sobě porozuměti. To však
nestačilo, poněvadž krátce poté
přišla již na tapetu otázka voleb do okresních
a zemských zastupitelstev. Volby do zemských a okresních
zastupitelstev měly na popud německo-politického
pracovního úřadu rozvinouti otázku,
zda by nebylo možným, aby německé strany
postavily společnou listinu a na této platformě
vstoupiti ve vyjednávání. Tehdy se udála
ta podivuhodná věc, že vedení strany
bylo sice vyrozuměno o tomto vyjednávání,
že však právě já jsem nesměl
vyjednávání se zúčastniti,
protože jsem je nedostal na vědomí. (Německé
výkřiky: Slyšte! Slyšte!) Vyjednávání
se zúčastnil dr Brunar a já se dověděl
teprve po oklikách, že se konalo. Myslím, že
snad právě toto vyjednávání
bylo vyjednáváním nejdůležitějším,
aby se ve věci mohlo skutečně upřímně
promluviti, abychom se sblížili. (Souhlas.)
Kdo dnes stojí na stanovisku dorozumění,
ten musí také právě volby považovati
za popud, kde možno dorozumění dokazovati.
Musil jsem tu míti zato, že strana, která prohlásila,
že stojí za dorozumívací myšlenkou
jako jeden muž, také musí jako jeden muž
se zastávati jednotné listiny. Že strana se
zastávala jednotné listiny, čítajíc
v to německé sociální demokraty, to
bylo něco úplně samozřejmého,
že však jednotnou listinu odmítla, když
vypadli němečtí národní socialisté,
tomu jsem nemohl porozuměti, neboť jsem si pravil:
Vedle velikého kruhu jest vzíti nejbližší
menší kruh, až se právě utvoří
skupina, která se může sjednotiti na nějaké
basi. A tehdy bylo zastáváno stanovisko, že
tohle nemá platiti a já jsem při hlasování
vstoupil do poměru 14:1. Dojem o stanovisku k volbám,
který jsem z celého vyjednávání
o dohodě získal, vzbudil ve mně dojem, že
strana naprosto nestojí za mnou jako jeden muž a mně
byly činěny předhůzky, že stranu
kompromituji, že voličové jsou prý venku
znepokojeni, že jsem řady venkovské uvedl v
nepořádek, že jsem dorozuměním
zlámal bojovnou sílu, že ochromuji oposici,
že rozřeďuji politiku; shledal jsem, že
jsou při práci živly, aby mne jako politika
odsunuly stranou ve vlastní župě. Za těchto
okolností jsem si řekl: Jest nemožné,
abych mohl v tomto rámci dále působiti. A
tak došlo k tomu, že jsem v zasedání říšského
vedení strany 22. dubna dal straně svůj mandát
k disposici bez ultimata. A nyní se událo toto:
Teprve když 10 až 15 řečníků
se přimlouvalo, abych si mandát ponechal, teprve
pak jsem prohlásil, že mandát v této
formě si ponechati nemohu, že však jsem ochoten
dáti se postaviti mimo stranu, abych mohl pracovati na
myšlence dorozumění a prohlásil jsem,
že jsem chtěl čistě v tomto smyslu pracovati,
dokonce jsem i navrhl eventuální podmínky,
že nevstoupím do žádné z německých
vládních stran a že přejímám
také jiné podmínky. Avšak myšlenka
postaviti se mimo stranu byla prostě odsunuta stranou,
při čemž se řeklo: Musí prý
vyjíti návrh z říšského
vedení strany v některé nejbližší
schůzi. Postavení mimo stranu mělo míti
tento účel: Viděl jsem, že v rámci
strany nemohu s dorozuměním dojíti daleko
a věřil jsem, že budu moci jako objektivní
třetí lépe působiti mezi stranami
a volám pana tajemníka Uhla za svědka, jak
jsem věc myslil, že jsem již o mnoho měsíců
dříve jemu se vyjádřil, že se
dokonce zabývám myšlenkou, eventuálně
mandátu se vzdáti, abych mohl mezi německými
stranami působili v zájmu jiného poměru
mezi nimi. Po této schůzi říšského
vedení strany musil jsem, bohužel, spěchati
domů a nemohl jsem se zúčastniti župního
sjezdu strany v Litoměřicích následkem
těžké rány osudu. Potom jsem byl telegraficky
povolán do Prahy a v klubovní schůzi jsem
pánům prohlásil: Poněvadž z kruhů
strany nedošel návrh, abych byl postaven mimo stranu,
podávám jej sám, a není-li strana
s to jej povoliti, pak složím mandát. Zároveň
jsem se na schůzi vzdal místa předsedy klubu.
Tehdy se událo, že otázka postavení
mimo stranu se v klubu přešla ve dvou minutách
jednoduchým prohlášením, že klub
se postaví proti tomu, abych byl postaven mimo stranu;
během 7 dní, od čtvrtku do pátku,
byla nařízena schůze říšského
vedení strany s odůvodněním: Clara
pacta, musíme věděti, na čem jsme.
A tehdy se udála věrolomnost. Sen. Brunar a
já jsme se dohodli, že o klubovní schůzi
bude vydána jen holá skutečnost, ale jinak
žádný komentář. Poctivě
jsem to dodržel, kdežto sen. Brunar se cítil
přinucen ihned v neděli na to svolati schůzi
v Šumperku a při nejmenším nezabránil
tomu, že celá zpráva přišla do
novin. Tím bylo celé schůzi říšského
vedení strany 17. května prejudikováno, ježto
sen. Brunar se vyslovil proti postavení mimo stranu,
eventuálně chtěl přistoupiti pouze
na podmínku, že ostatní strany také
postaví po jednom poslanci mimo stranu. Musím poctivě
prohlásiti, že jsem nemohl věřiti vážnosti
tohoto pojetí, při nejmenším nebylo
by se smělo 17. května dáti hlasovati o postavení
mimo stranu, poněvadž nebylo ještě s ostatními
stranami o tom jednáno. 17. května se mně
věc vyjasnila takto: Strana zamítla postavení
mimo stranu úplně s výjimkou 4 hlasů,
strana zamítla také návrh, aby dr Rosche
byl postaven mimo stranu na jeden rok, zamítla také
návrh postaviti mne mimo stranu s podmínkou, že
nezaložím novou stranu a nevstoupím do žádné
z vládních stran, zamítla také odevzdati
věc komité, které se mělo zabývati
tou otázkou, poněvadž prý je okruh příliš
velikým. Rád bych k tomu připojil: Před
časem jsem prohlásil: Budu-li postaven mimo stranu,
pak je to vlastně tichou likvidací, není
výkladů mezi mnou a stranou a také jest možnost,
jestliže s dorozuměním v německém
táboře se dále nedostanu, že cesta může
vésti zpátky ke straně. Na to jsem výslovně
upozornil, a přes to bylo to zamítnuto. Byl jsem
sice požádán, abych nadále podržel
mandát v rámci strany. To jsem však nemohl
za daných poměrů udělati. A tu se
stalo toto: Prohlásil jsem, že se mandátu vzdám
a zpravím o tom sen. Brunara, až to oznámím
presidiu sněmovny. Sám jsem dobrovolně prohlásil,
že mandátu se vzdám; a pak se stane, že
se usnášejí na krajském sjezdu strany
v Mikulově: Dr. Rosche nechť ihned se vzdá
mandátu, jinak bude po dána žaloba u volebního
soudu. (Německé výkřiky: Slyšte!
Slyšte!) Pánové, ať jest již
tomu jakkoli, chtěl jsem pro stranu, pro národ během
těch dvou let to nejlepší a strana nikdy, nikdy
nesměla za těchto poměrů připustiti,
byť i jen v jedné župě, usnesení,
že mne bude volati před volební soud, neboť
volání před soud by musilo míti za
následek předchozí vyloučení
ze strany a důvody, proč jsem vylučován.
Župa lipská podala opravu, říkajíc:
Jest to nemožné již na základě
schůze říšského vedení
strany 17. května. A já zde prohlašuji: Na
schůzi říšského vedení
strany nebylo vůbec učiněno usnesení
o nějaké žalobě na ztrátu mandátu
před volebním soudem, o tom nebylo vůbec
mluveno. Nebylo toho také zapotřebí, poněvadž
jsem sám prohlásil, že se mandátu vzdám.
Nyní tuto otázku: Pisatel jednoho článku
dovoluje si psáti o dorozumění prostřednictvím
nové strany. Výrok, že by bylo nutno ihned
vzdáti se mandátu, jest politickou nekorrektností.
Chci mu na to odpověděti toto: Proč jsem
se nevzdal ihned mandátu? Nesměl jsem si dát
vzíti tribunu, nesměl jsem si dát vzíti
sněmovnu, v níž jsem po dvě léta
spatřoval hlavní stánek svého působení,
nesměl jsem si dát vzíti tuto řečnickou
tribunu, musil jsem však také ponechati svým
druhům ve straně možnost, aby mohli se odvolati
proti rozsudku říšského sjezdu strany
17. května u říšského sjezdu
strany, který bude na podzim. Poněvadž se tak
nestalo, mohl jsem přikročiti ke vzdání
se mandátu. Nyní vezměte na vědomí,
že 17. květnem počínaje, po prvé
12. června konala se schůze, že jsem však
nemohl na této schůzi mluviti, poněvadž
mne stihla druhá těžká rána osudu
a odňala mně člověka, který
mně byl velice blízký - předpokládajíc,
že také politikovi jako člověku se popřeje
chvíle oddechu, stihnou-li jej rány osudu. A zde
volám za svědka pana předsedu Malypetra,
že jsem se již 27. června dal zapsati do záznamu,
abych mluvil zde ve sněmovně. Zkrácené
projednání správní reformy ukázalo,
že bude účelnější, bude-li
řeč posunuta na dnešek, a budiž konstatováno,
že jsem již před mikulovským usnesením
zde ve sněmovně prohlásil sněmovnímu
presidiu, že chci mluviti 26. a že nebylo mikulovské
usnesení příčinou, že se mandátu
vzdávám. A při tom bych rád předem
hned ještě řekl toto: Mohla by mně být
činěna předhůzka, že jsem podržel
mandát od 17. května až do dnešního
dne, abych bral dále diety. Abych této zámince
předešel, vezměte na vědomí,
že jsem diety od 17. května do konce července
dal k disposici pro dobročinné účely.
A oč běží při celé věci?
Zde jde o to, že strana 14:1 chce vésti rozhodný
boj proti osobám, jež podporují tento systém,
až do úplného zničení, jak se
vyjadřuje, a já připomínám,
že prosincový článek se zaujetím
stanoviska strany v klubovní schůzi, že pouze
boj jest rozhodujícím, jest v tomto případě
úplně identický. A dále zde prohlašuji,
že hlavní příčinou, proč
jsme se nemohli dohromady sejíti, případně
musili se rozloučiti, jest, že jsem byl tak smělým
prohlásiti: "Že nedorozumění nedokážeme,
není vinou pouze německých vládních
stran, nýbrž i německé strany národní."
Kdybych byl jednostranně prohlásil, že vinny
jsou pouze německé vládní strany,
pak by bylo bývalo všecko v nejlepším
pořádku. Nemohl jsem to však strpěti,
poněvadž mám skálopevné přesvědčení,
že táž vina padá na stranu národní,
a pociťoval jsem to trpce, že byli vesměs do
věci zatahováni mužové jako sen. dr
Ledebur, sen. Jesser nebo dr Spina, s nimiž
jsem v tom směru tolik jednal. Mohl bych zde dále
uvésti pány, kteří se toho účastnili
a mohl bych dále uvésti pány, kteří
se vřele této myšlenky zastávali. Že
v této věci řady nejsou ještě
uzavřeny, prohlašuji zcela otevřeně
a snad to může býti, že doba v tomto ohledu
není ještě zralá a může
se snad státi, že oni pánové, kteří
jsou proti dorozumění, budou poučeni o lepším.
Rád bych ještě promluvil o tomto bodu. Pan
sen. Hartl byl tak laskav, že v jednom časopise
uveřejnil otevřený dopis Svazu zemědělců,
kde poukazuje na to, s jakým posměchem před
časem mluvil kol. Windirsch o dorozumění.
Vynechává však, že jsem tehdy v parlamentní
řeči prohlásil: Pak dojde k dorozumění
i bez Windirsche! Uvádí také, že
křesťanští sociálové prohlásili,
že německým vládním stranám
není známo, oč se jedná, že prý
nebyly učiněny nijaké konkrétní
návrhy. Zde bych rád prohlásil toto: Není
absolutně nutné, aby také tisk byl o všem
orientován, a jsou případy, kdy také
tisk není na obrázku. Řeknu však jedno:
Dorozumívání bylo nacionální
stranou přerušeno v době, kdy nebylo ještě
rozhodnuto o jednání před smírčími
soudy, jinými slovy, kdy se nenechává ani
jednání před smírčími
soudy vstoupiti v platnost, jež by bylo tomuto celému
osobnímu boji učinilo konec. Tím byly však
otevřeny tomuto celému boji dveře dokořán.
Ještě bych se rád zmínil o dalším
případě. Pan sen. Brunar uváděl
jako odůvodnění, že jsem si hrál
na vůdce dorozumění, vedle prací v
rozpočtovém výboru a ve sněmovně
za důvod, že jsem byl od nedobře smýšlejícího
tisku zvláště pochválen a proto jsem
si hrál na vůdce. To jsem pociťoval hořce
z toho jednoduchého důvodu, že zde mohu na
své nejlepší vědomí a svědomí
prohlásiti, že jsem to mínil s dorozuměním
vážně a že jsem nedělal dorozumění
proto, poněvadž jsem byl žurnalisty chválen.
Volám zde veškeré žurnalisty za svědky,
zda jsem se kdy ucházel o přízeň některého
listu nebo žurnalisty. Při této příležitosti
budiž zároveň konstatováno, že,
i když také jsem chtěl dorozumění,
tak přes to nedám si popříti, že
jsem právě tak národně cítící,
jako ten, kdo vidí vyřízení záležitostí
pouze v denním vražedném bratrském boji.
Prohlašuji celé veřejnosti, že jsem si
také nikdy vůči české straně
nezadal, a volám zde celou českou, jakož i
německou parlamentní veřejnost za svědky,
zda jsem kdy před nimi stál s chvějícími
koleny jako nabízeč. Budete mně musit potvrditi,
že jsem jako přímý člověk
s nacionálním cítěním zastával
vůči vám své stanovisko. O této
kapitole by se dalo ještě mnoho mluviti. Jedno vám
prohlašuji zcela otevřeně. Psalo se: Dr Rosche
nezašel na nacionální stranu, nýbrž
bylo veliké nebezpečí, že nacionální
strana ztroskotá na dru Rosche. Je-li to pravdou,
pak jsem toho názoru, že je štěstí,
že se stalo, co se stalo, pak to byl osvobozující
čin. Jedno však řeknu: Mám pocit, že
cesta dorozumění jest jedině možnou
k projednání mezi německými vládními
stranami a stranami oposičními. Cesta dorozumění,
po níž jsem chtěl kráčeti, nevyloučila
ani boj, vyžadovala však jiného boje, boje, který
vůbec nemusel raniti. V tom to vězí. Vedu-li
dnes boj, sahaje jinému na osobní čest, nadávaje
mu zrádců národa, všiváků,
klacků atd., s těmito metodami nemohu požadovati,
aby on si se mnou sedl za stůl a promlouval o dorozumění.
Proto bylo mojí metodou jednati se svými kolegy
s německé a české strany věcně,
nikoli bojovati s osobami. Dorozumění jest však
též zapotřebí, aby se s českou
stranou mluvilo o jádru problému. Neboť o to
jde mně vážně. Sedí-li Němci
ve vládě čili nic, je pro mne bezvýznamnou
věcí. Jsou-li všichni v oposici, je-li jich
část i ve vládě, jest vedlejší.
Rozhodujícím jest pro mne jedno, zda je možné
vyrovnání od národa k národu. Tu vám
chci říci toto. Mám určitý
pocit, že i u vás na české straně
pokročilo třídění duchů
tak dalece, že i na vaší straně se rozeznávají
dnes dva tábory. Tábor, jenž si dorozumění
přeje, a tábor, který chce dále boj.
Právě tak jako se chce na německé
straně zde boj, onde dorozumění. Mám
plné přesvědčení, že váš
národ si přeje mír a že můj národ
si přeje mír, a obracím se na vás
jako na členy sněmovny s jednou prosbou: Přeje-li
si národ mír, pak musí poslanec, zástupce
národa, také připustiti mír. V tomto
smyslu bych rád svoje vývody zakončil. Vím,
že jsem dnes své vývody nepřednesl šťastně.
Důvod vám vysvětlím. Mám pro
to svědky, jimž jsem prve prohlásil, že
se dnes cítím zdravotně nadmíru špatně.
Vezměte to za omluvu. Já vím, že myšlenka
nebyla zachycena v celosti, a že tu a tam bude mezera. Avšak
jedno jest nejrozhodnější: Myslil jsem to se
svým národem vážně, upřímně
a dobře, nesledoval jsem zvláštní zájmy,
chtěl pouze to nejlepší.
Pánové z české strany! Slavíte
letos desítileté jubileum, slavíte jubileum
dosažené svobody, budete slaviti jubileum ve znamení
všeobecné koalice, nikoli ve znamení všeobecné
koalice ve vládě, to je pro mne vedlejší,
nýbrž ve znamení semknutého, sjednoceného,
silného národa. (Posl. L. Wenzel [německy]:
V opojení a ne ve znamení pravdy!) Pane kolego
na opojení má český národ právo,
byl-li však český národ oprávněn
k našemu útisku, jest jinou otázkou a proto
jsem pravil: Pánové, buďte vážně
pamětlivi rozřešení tohoto problému,
nezapomeňte zevrubněji zkoumati otázky: "Je
možné, abychom došli k stanovisku pro vyrovnání
národů, obývajících tento stát?"
Neboť jedno jest jisto: Budete-li své jubileum slaviti
v opojení, jak kol. Wenzel praví, v slavnostní
náladě, nezapomínejte, že máte
50% jiných obyvatel, že máte miliony obyvatel,
kteří vaše jubileum slaví se smutkem,
se vztekem pro své utlačování. Můžete
dnes míti mezi těmito národy representanty,
kteří prohlašují: "Uznáváme
tento stát." Ale nebudete moci u ostatních
národů najíti nikoho, který může
podle desetileté zkušenosti říci: "Milujeme
tento stát." Proto odmítám jako urážku
také to, když se německým soukmenovcům,
kterým se též dobrá vůle přiznává,
říká českoslovenští patrioti,
na rozdíl od národně uvědomělých
Němců, protože prohlašuji: K patriotismu
patří láska - a lásky nemůže
býti ani u německých vládních
stran.
Rozvinul jsem vám myšlenku pro budoucnost a rád
bych vám řekl ještě toto: Společenství
krve, jazyka, mravu a kultury nám ze srdce nevyrvete, to
je zde s našimi bratry v Říši, to je zde
s našimi bratry v Rakousku a s celým velikým
německým národem. (Potlesk.) Váš
myšlenkový pochod jde směrem, jak dr Kramář
praví: "Nezapomínejme nikdy, že jsme
Slovany." Ke konci jeví se věc takto: Zde Slovanstvo,
zde Němectvo - a bude otázka, má-li býti
spor řešen se zbraní v ruce - nebo zbraní
ducha, kultury, hospodářského života
a práce...
Nezapomeňte, co jsem vám pravil asi na počátku:
Můžete si svoji politiku zaříditi, jak
si vždy přejete. Zahraničně politicky
se však při žádném seskupení
nevyhnete Německu. (Obrácen k předsedovi:)
Pane předsedo! Na konci svých vývodů
bych vás prosil, abyste vzal na vědomí, že
se vzdávám mandátu a (podávaje
předsedovi listinu) tímto vám odevzdávám
písemné oznámení. (Potlesk.)