Středa 11. července 1928

Zpravodaj posl. Molík: Slavná sněmovno! Na výtky kol. posl. inž. Nečase, že jsem nedostál slovu, abych doplnil zprávu výboru, která se týkala projednávané osnovy, podotýkám, že jsem tak učinil v plenu sněmovny, jelikož nebylo dříve možno tuto podrobnou zprávu do tisku dostat.

K námitkám, že projednávaná osnova slouží zájmům jedince, totiž firmě Baťa, a ne zájmům celku a že k vládnímu návrhu není připojena změněná smlouva, čili že má býti uděleno zmocnění ke změnám, jež parlamentu nejsou známy, dovoluji si podotknouti:

Vstup firmy Baťa do společnosti poskytl pouze první příležitost k seznání nedostatků zákona, jímž založena byla Oderská společnost a kterým prohlášena byla celá smlouva zakladatelská součástí zákona, ač obsahuje i ustanovení taková, jež nebyla myšlena jako trvalá po celou dobu trvání společnosti, nýbrž jež nutně vyžadují možnosti změny, aby společnosti bylo možno přizpůsobiti se eventuelním změnám poměrů ve společnosti.

Účelem zákona není provedení pouze oněch změn, jež jsou důsledkem vstupu firmy Baťa do společnosti, nýbrž účelem tím je zmocnění vlády ke sjednání všech změn, jichž si budoucí vývoj poměrů v zájmu společnosti vyžádá, při čemž však obsahuje vládní návrh velmi úzké vymezení rozsahu změn, k nimž vláda má býti zmocněna. Účelem zákona tudíž není prospěch firmy Baťa, nýbrž prospěch společnosti, jíž má býti zajištěn správný chod a prosperita i v případě změněných poměrů, tedy prospěch podniku, na němž československý stát má nemalý zájem vzhledem k důležitému poslání společnosti na poli národohospodářském. (Výkřiky posl. inž. Nečase.)

K námitce, že k vládnímu návrhu není připojena změněná smlouva, čili že má býti uděleno zmocnění k změnám, jež parlamentu nejsou známy, podotýkám, že změněné znění smlouvy nelze k zákonu připojiti, ježto nejde o zmocnění k určitým konkrétním změnám následkem již nastalých změn poměrů ve společnosti, nýbrž jde o to, aby vláda měla možnost sjednati se soukromými účastníky kdykoliv v budoucnosti změny, jichž si budoucí vývoj poměrů vyžádá. Ježto nelze tento vývoj předem předvídati, není možno vymeziti positivně předem obsah změn jednotlivých ustanovení smlouvy, jež se snad stanou nutnými, nýbrž pouze negativně omeziti rozsah změn, k jichž sjednání se vláda zmocňuje. Toto omezení se stalo jednak tím, že změny mohou se týkati pouze dvou článků smlouvy, jednak tím, že jsou výslovně uvedena ustanovení těchto dvou článků, která nesmějí býti změněna. Způsob vymezení zmocnění vlády je takový, že naprosto vylučuje jak ohrožení zájmů státních, tak ohrožení československého rázu společnosti.

Nejde o zmocnění vlády k provedení změn zákona, nýbrž pouze k provedení změn smlouvy, jež, byť tvořila součást zákona, zůstala přece smlouvou, a to smlouvou obsahující ustanovení rázu dispositivního a připouštějící tudíž sjednání změn a dohodu smluvních stran.

Doporučuji znovu osnovu zákona tak, jak byla přijata výborem, ke schválení. (Souhlas.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dávám slovo k doslovu druhému zpravodaji - za výbor pro průmysl, obchod a živnosti - jímž je p. posl. dr Zadina.

Zpravodaj posl. dr Zadina: Slavná sněmovno! Na vývody předešlých pánů řečníků, jmenovitě kol. inž. Nečase, dovoluji si uvésti toto. Bylo by přehlížením fakt, kdyby tento zákon byl nazýván zákonem Baťovým. Naprosto ne. Zákon sám má jediný účel, aby skutečně přizpůsobil dané události tak, aby správa společnosti Oderské mohla uzpůsobiti své vnitřní poměry, zejména ve správě, jak to vyžaduje hospodářská a výrobní situace této společnosti. (Výkřiky posl. inž. Nečase.) Tedy v zájmu rozvoje této společnosti a v zájmu uspokojení jejích potřeb zákon tento se zde předkládá. (Výkřiky posl. inž. Nečase.) Konstatuji, že v této společnosti nadále bude míti stát silnou majoritu. Především stát zde vlastní kmenové akcie, jichž je 60% veškerého kapitálu. (Posl. inž. Nečas: Co správní rada?) K tomu přijdu, pane kolego.

Stát přinesl této společnosti určité své zařízení, které bylo odhadnuto na 12 mil. Kč. Stát dostal na hotovosti 2 mil. Kč do kasy a 10 mil. Kč tam zůstalo. Nyní má stát 60% akcií a sice ve formě akcií kmenových. Akcií prioritních jest 40%. Pokud se těchto akcií týče, bylo míněno už od počátku převésti je do rukou soukromých podnikatelů. (Výkřiky čsl. soc. dem. poslanců.) To je forma, která se prováděla všude jinde. Byli jste ve vládě, pánové, a řešili jste tutéž úpravu u společnosti Dunajské a Labské. Totéž se dělá dnes u společnosti Oderské. Je tu zajištění majority kapitálu státu, totiž 60% kmenových akcií. Stát má v ruce valnou hromadu, kterou může kdykoliv svolati, může si vynutiti svou vůlí celý směr hospodaření v této společnosti. Co se zde pouze mění, pánové, to je uspořádání prioritních akcií. Dosud měly Vítkovické závody 17%, Báňská a hutní společnost 11% a stát 12% těchto akcií. Nyní dochází ke změně - Báňská a hutní společnost dostává 14%, čili o 3% více, Vítkovické závody měly 17% a dostávají nyní jen 11 1/2%, čili o 5 1/2% méně. Z toho dostává Báňská společnost 3% a Baťa 7 1/2%, to znamená, že 2 1/2% dostává od Vítkovických závodů a 5% od státu. Kdyby Baťa koupil opcí další asi 4 1/2%, zůstává státní správě 2 1/2%. Nerozpakuji se konstatovati, že tato 2.5% prioritních akcií jsou k disposici tomu, kdo by se přihlásil. Nikdy nebyl úmysl prioritní akcie držeti, nýbrž dáti je do rukou soukromých podnikatelů. Podobná úprava akcií je také ve společnosti Dunajské a Labské. Správní rada těchto společností je tak složena, že stát má 5 členů a kapitál soukromý 10 členů, poměr 1:2, resp.  1/3: 2/3. Ve výkonném výboru má stát 2 členy a kapitál soukromý 2 členy a předsedu, tedy 2:3. Podobná úprava se projektuje také zde. To je již usuelní. (Výkřiky posl. inž. Nečase.) Pane kol. Nečasi, vy to dobře víte, že při smíšených formách společností tohoto druhu je to usuelní. (Výkřiky posl. Remeše.)

Je bezesporné, že takové podniky stát sám nemůže spravovati. Není tu nikdo z nás, to doznali také vaši pánové ve výboru, kdo by chtěl tvrditi, že stát sám má udržeti 100% kapitálu ve svých rukou, poněvadž státní podnik nemá zajištěnu prosperitu. Proto je intencí nás všech, aby se tvořily útvary smíšené, ve kterých stát podrží většinu kapitálu, ale správu vlastní ponechá soukromým podnikatelům. Stát ovšem jako vrchnostenský činitel vždycky si vynutí svá práva. To není nic nového. (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.) Pánové, vy jste všichni dříve dali souhlas k těmto úpravám.

Také zde padl úsudek proč prý stát neohlásil tyto změny přímo parlamentu. Tyto změny nejsou ještě hotovy, nikdo jich ještě nepřipravoval a týkají se toliko dvou paragrafů. Smlouva základní je známa, poněvadž je součástí zákona, má 22 články a toliko u dvou článků, 4 a 8, je určité zmocnění ke změnám. V §u 2 osnovy však jsou výhrady, co se státi nesmí. Nesmí se státi nic, co by ohrožovalo zájem státu a to nám úplně stačí.

Je další ustanovení v odst. 3, že každá změna, která se provede, musí býti publikována ve Sbírce zákonů a nařízení. To je opatření velmi účelné, aby si veřejnost mohla kontrolovati opatření, která se stala. Nebude tu nic tajného, všechny změny, které se provedou, budou veřejně publikovány a kritisovány. Uzná-li to zákonodárný sbor za nutné, může provésti vhodnou úpravu. To uvádím proto, aby se nemyslilo, že na základě zmocňovacího zákona může vláda provésti něco důvěrného nebo tajného. Nic takového! Každá sebe menší změna musí býti ohlášena ve Sbírce zákonů a nařízení a podléhá veřejné kontrole a kontrole zákonodárných sboru. (Posl. inž. Nečas: Dodatečně!) Máme vždy možnosti zasáhnouti a provésti změnu, nehledě k tomu, že je zde také ingerence vlády atd.

Bylo zde také hovořeno o tom, proč prý stát dává právě prioritní akcie Baťovi a ostatním soukromým podnikatelům. To je usuelní ve všech společnostech. Stát si podrží akcie kmenové, které tvoří zástavu státu, a prioritní akcie se dávají do rukou soukromých. To není nic zvláštního, nad tím se nemusel kol. Nečas pozastavovat.

Co se týče většiny ve správě je pravda, že dosud, když stát držel 60% akcií kmenových a 12% prioritních, tedy 72% - tak si také udržel majoritu ve správní radě a to majoritu 5: 4. Nyní, když se však vzdává akcií prioritních a podržuje si jen 2%, tak musí ustoupiti soukromému kapitálu ve správní radě a bude tu pak poměr 3: 6. Ale tím není zájem státní tangován, poněvadž stát má na valné hromadě většinu, a může kterýkoliv den vynutiti si svolání valné hromady a prosaditi na valné hromadě každou úpravu, každý zásah. (Hlasy: A co tedy znamená správní rada, ta nic neznamená?) Určitě nic neznamená v ohledu organisačním, ta provádí vůli valné hromady. Pánové, budiž mi rozuměno, v otázkách vnitřních je tu správní rada, ale v otázkách organisačních je tu vrchní instance, valná hromada, která určuje směr společnosti. Valná hromada diriguje celou politiku takové společnosti a celé hospodaření.

Pan inž. Nečas také kladl otázku, za jakých podmínek prý získal p. Baťa ty akcie, atd. Ta věc je přece známa. Akcie zaplatil Baťa za nominální obnos, ostatní podmínky jsou v té základní smlouvě, která je součástí zákona a která je všeobecně známa. V té smlouvě jsou ustanovení ... (Hlas: Ty změny nevidíme!) Žádných změn není, tomu se stále nerozumí. Smlouva sama, která má 22 článků, zůstala dále v platnosti, na té se nic nemění, ta tvoří součást zákona. (Posl. inž. Nečas: Mění se ve smlouvě 4. a 8. článek!) To se týká jen vnitřních záležitostí ve správě a ničeho jiného. Ohledně úrokování, rozdělení čistého zisku, jaké právo mají prioritní akcie je v čl. 3.

Tedy opakuji: podmínky, za jakých Baťa získal své akcie, byly ty, že zaplatil nominale těchto akcií a splnil ostatní podmínky, jak jsou určeny stávající platnou smlouvou, která tvoří součást zákona, takže žádných zvláštních výhod neobdržel.

Ještě jednou opakuji: celý zákon má povahu zákona zmocňovacího, který dává vládě určitou moc, že může ve vnitřních správních otázkách provésti určité modality, které musí potom vyhlásiti ve Sbírce zákonů a nařízení, tedy nemůže to býti nic důvěrného, ani tajemného atd., o čem zde bylo hovořeno. Jinak smlouva sama zůstává v platnosti dále.

A k závěru pak konstatuji, že se zde neprovádí nic jiného, než co vlastně již existuje i za vašeho souhlasu ve společnosti Labské a Dunajské, takže ta Oderská smlouva se tomu jen přizpůsobuje, nic více. (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.)

Na základě těchto argumentů, které jsem zde stručně snesl, opakuji, že pokládám celou vládní osnovu tohoto zákona za velmi účelnou a rozumnou, a trvám a opakuji svůj návrh, aby slavná sněmovna této osnově zákona dala svůj souhlas. (Souhlas.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dávám slovo k doslovu třetímu zpravodaji - za výbor rozpočtový - jímž je p. posl. Rýpar.

Zpravodaj posl. Rýpar: Slavná sněmovno! Po vývodech obou zpravodajů, jak výboru pro dopravu, tak i výboru pro obchod, průmysl a živnosti zdůrazňuji zde, že při jednání rozpočtového výboru nikdo z pánů členů rozpočtového výboru tyto námitky, které byly pronášeny zde v plenu, nezdůraznil, nikdo nic nenamítal, pouze jeden z pánů dotkl se fy Baťa, ale nikoliv jakožto spoluúčastníka v Oderské společnosti, nýbrž jako obchodníka a velkotovárníka. A i ten poněkud utichl, když jsem docela otevřeně poznamenal se stanoviska finančního, že bylo vše publikováno veřejně v novinách, takže mohl každý docela volně účastniti se upisování oněch prioritních akcií Oderské společnosti. Nikdo se tehdy k upisování nepřihlásil, pouze fa Baťa, ale každý má ještě možnost 2 1/2% těchto prioritních akcií Oderské společnosti získati. Poněvadž však společnost tato nevynáší tolik, co společnosti jiné, nikdo se ovšem do ní nechce hlásit, a stát zde myslím nebude ničím poškozen, nýbrž bude to v ohledu finančním ještě ku prospěchu státu. Když zajištěn jest dozor státní a všechna práva státu, jistě finančně stát v ničem poškozen nebude.

Myslím tedy, že zde s rozpočtového stanoviska není žádného důvodu proti přijetí usnesení senátu, tak jak všechny tři výbory toto usnesení přijaly, a dovoluji si doporučovati slavné sněmovně, aby usnesení senátu přijala. (Souhlas.)

Místopředseda Horák (zvoní): Přistoupíme ke hlasování.

Osnova zákona má 3 články, nadpis a úvodní formuli.

Ježto byly podány pozměňovací návrhy, míním dát hlasovati takto:

Nejprve o celém čl. 1 v úpravě návrhu posl. Schweichharta a soudr.; nebude-li přijat, hlasovali bychom o čl. 1 ve znění zprávy výborové. Potom o dodatku pana posl. Bergmanna a druhů k tomuto článku.

O celém čl. 2 bychom hlasovali nejprve podle úpravy návrhu pana posl. Schweichharta a soudr.; nebude-li přijata, podle úpravy návrhu posl. Bergmanna, a druhů.

Nebude-li ani tato úprava čl. 2 přijata, hlasovali bychom najednou o čl. 2 a 3, nadpise zákona a úvodní jeho formuli podle zprávy výborové.

Jsou proti tomuto způsobu hlasování námitky? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati podle právě sděleného způsobu.

Přistoupíme tudíž ke hlasování.

Kdo souhlasí se čl. 1 v úpravě návrhu posl. Schweichharta a soudr., nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Úprava jest zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí se čl. 1 v úpravě zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Čl. 1 jest přijat podle zprávy výborové.

Kdo nyní souhlasí s dodatkem k prvnímu článku, který navrhují pp. posl. Bergmann a druzi, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí s čl. 2 podle úpravy návrhu posl. Schweichharta a soudr., nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tato úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s čl. 2 v úpravě návrhu posl. Bergmanna a druhů, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Také tato úprava je zamítnuta.

Kdo konečně souhlasí s čl. 2 a 3, jakož i s nadpisem a úvodní formulí zákona ve znění zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém podle zprávy výborové, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Druhé čtení dám na pořad příští schůze.

Tím vyřízen jest 3. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

4. Druhé čtení schvalovacího usnesení, kterým se schvaluje vládní vyhláškou ze dne 29. března 1928, č. 47 Sb. z. a n., v prozatímní platnost uvedená dohoda, sjednaná výměnou not dne 6. února 1928 v Ottawě, kterou se prodlužuje platnost prozatímní dohody sjednané mezi Československou republikou a dominiem Kanadou dne 20. prosince 1926 v Praze (Sb. z. a n. č. 255 z r. 1926 a č. 42 z r. 1928) (tisk 1596).

Zpravodajem výboru zahraničního jest p. posl. dr Hnídek, zpravodajem výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností p. posl. dr Zadina.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Nikoli.

Zpravodaj posl dr Zadina: Není změn.

Místopředseda Horák (zvoní): Kdo ve druhém čtení souhlasí se schvalovacím usnesením tak, jak je posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala schvalovací usnesení také ve čtení druhém.

Tím vyřízen jest 4. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

5. Druhé čtení schvalovacího usnesení, kterým se schvaluje obchodní úmluva mezi republikou Československou a Kanadou, sjednaná v Ottawě dne 15. března 1928 (tisk 1597).

Zpravodajem výboru zahraničního je p. posl. dr Hnídek, výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností p. posl. dr Zadina. Táži se pánů zpravodajů, mají-li nějaké textové změny?

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Změn není.

Zpravodaj posl. dr Zadina: Rovněž nemám změn.

Místopředseda Horák (zvoní): Kdo ve druhém čtení souhlasí se schvalovacím usnesením tak, jak je posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala schvalovací usnesení také ve čtení druhém.

Tím vyřízen je 5. odst. pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

6. Zpráva výboru imunitného o žiadosti sedrie v Bratislave v trestnej veci posl. dr Štefánka (tisk 812).

Zpravodajem jest p. posl. dr Halla. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Halla: Slávna snemovňa! Istá súkromná osoba žaluje posl. Štefánka pre prečin pomluvy, ktorej sa mal dopustiť novinárskym článkom. Poneváč ide o zdánlivé ublíženie cti osoby privátnej, ustálil sa výbor na názore, že vec má byť rozhodnutá súdom, a navrhuje vydanie posl. Štefánka podľa žiadosti sedrie zo dňa 12. júla 1926.

Místopředseda Horák (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá a přistoupíme proto k hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna svolila k trest. stíhání posl. dr Štefánka.

Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna usnesla se svoliti k trest. stíhání posl. dr Štefánka.

Tím vyřízen jest 6. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

7. Zpráva výboru imunitného o žiadosti okr. súdu v Nuslích v trest. veci posl. Harusa (tisk 1402).

Zpravodajem jest p. posl. dr Ravasz. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Ravasz: Slávna snemovňa! Zpráva výboru imunitného (tlač 1402) o žiadosti okres. súdu v Nuslích, žiadajúcej vydať k trest. stíhaniu posl. Harusa pre priestupok podľa §u 1 zák. 309 z roku 1921.

Poslanec Harus dňa 14. septembra 1927 vošiel na stavenište v Krči a tam pracujúcich robotníkov pri obede v kantíne vyzval, aby stávku nekazili a pripojili sa k stávkujúcim. Okr. súd ustáliac vo výšopísanom počínaní posl. Harusa poznatky trest. činu podľa §u 1 zák. 309 Sb. z. a n., žiada ho vydať k trestnému stíhaniu.

Imunitný výbor preskúmajúc túto záležitosť ustálil, že v tomto prípade výšspomínané počínanie posl. Harusa je čiste politická činnosť. Svojím vyzvaním na robotníkov ku stávke práve v tomto jedinom prípade chcel bájiť iba záujmy robotníkov; preto sa tento skutok nemôže považovať v tomto prípade za narušenie poslaneckej imunity. Imunitný výbor navrhuje, aby posl. Harus k trest. stíhaniu pre výšopísaný skutok vydaný nebol.

Místopředseda Horák (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá. Přistoupíme proto ke hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna nesvolila k trest. stíhání posl. Haruse.

Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna usnesla se nesvoliti k trest. stíhání posl. Haruse.

Tím vyřízen jest 7. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

8. Zpráva výboru imunitního o žádosti kraj. soudu v Olomouci v trest. věci posl. Hrušky (tisk 1501).

Zpravodajem jest p. posl. Tůma. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Tůma: Slavná sněmovno! Na schůzi komunistické strany konané dne 13. března 1927 v Prostějově mluvil posl. Hruška. Pronesenou řečí stal se podezřelým ze zločinu §u 15, č. 3 zákona na ochranu republiky, spáchaného podněcováním mužských posluchačů ke zločinu vzpoury a z přečinu podle §u 15, č. 2 zákona na ochranu republiky spáchaného podněcováním přítomných žen ke zločinům podle §u 6, č. 1 a §u 21, č. 1 a 2 zákona na ochranu republiky, t. j. ke zradě a napomáhání vojenským zločinům.

Imunitní výbor projednav pečlivě žádost i průvodní spisy navrhuje posl. sněmovně, aby posl. Hruška pro zločin podle §u 15, č. 3 a přečin podle §u 15, č. 2 zákona na ochranu republiky k trestnímu stíhání vydán byl.

Místopředseda Horák (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá a přistoupíme proto k hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna svolila k trest. stíhání posl. Hrušky.

Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Posl. sněmovna usnesla se svoliti k trest. stíhání posl. Hrušky.

Tím vyřízen jest 8. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

9. Zpráva výboru imunitního o žádosti hlav. stát. zastupitelství v Bratislavě v trest. věci posl. Majora (tisk 1502).

Zpravodajem jest p. posl. Tůma. Dávám mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP