Sobota 14. července 1928

Začátek schůze v 10 hod. 19 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Stivín, dr Buday, inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Zierhut.

Zapisovatelé: Rýpar, Špatný.

173 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: náměstek min. předsedy dr Šrámek; ministři dr Gažík, dr Hodža, dr Mayr-Harting, Najman, dr Nosek, dr Srdínko.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 155. schůzi posl. sněmovny.

Nemocí omluvil se posl. dr Rehák a dodatečně na tento týden posl. Vološin.

Došly naléhavé interpelace. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Naléhavé interpelace:

posl. Slavíčka, Netolického, inž. Záhorského, Langra, Moudrého a druhů vládě o příští úpravě zákona o stavebním ruchu,

posl. Johanise a soudr. ministrům veř. prací a financí, že se nevyplácí mzda za státní svátky 1. květen a 28. říjen dělnictvu zaměstnanému u stát. báňského podniku v Příbrami,

posl. Brodeckého, inž. Nečase, Kleina, Chalupy, Tayerle a soudr. vládě o revisi systemisace a provádění platového zákona ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb. z. a n.

Předseda: Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Dotazy:

posl. Kurťaka:

ministru soc. péče o udělení důchodu předků Ivanovi Fizerovi a jeho manželce ze Strojny (č. D 1184-II),

ministru financí o udělení povolení pro prodej tabáku Michalu Lendělovi ve Vel. Komjatech (č. D 1185-II),

ministru zahraničí, že Rumuni ve Velké Tarně zabrali dvoujitrovou zahradu Alex. Bordakovi a jeho bratřím z Malé Tarny (č. D 1186-II.);

posl. Knejzlíka ministru pošt a telegrafů o zakoupení domu p. Lehnerta v Šumperku, Schillerova tř. čís. 5 pro účely hlavní pošty v Šumperku (č. D 1195-II).

Předseda: Došly odpovědi na dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Odpovědi:

předsedy vlády, min. školství a nár. osvěty a min. zemědělství na dotaz posl. Fedora o nostrifikácii tých vysokoškolskych diplom, majitelia ktorých pred štátnym prevratom boli poslucháčmi dajakej vysokej školy (č. D 1014-II),

min. vnitra a min. financí na dotaz posl. Vološina o poskytnutí náhrady duchovním a kantorům na Podkarpatské Rusi a na Slovensku za koblinu zrušenou zákonem č. 290/1920 Sb. z. a n. (č. D 1016-II),

vlády na dotaz posl. Sladkého o definitivním vyřešení některých otázek z dob těšínského plebiscitu (č. D 1104-II).

Předseda: Počátkem schůze byly tiskem rozdány vládní návrhy.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

1703. Vládní návrh zákona, jímž se zřizuje Československá krupobitní a dobytčí pojišťovna.

1706. Vládní návrh zákona o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších službách. (Důvodová zpráva bude dodatečně rozeslána poštou).

Předseda: Počátkem schůze byly tiskem rozdány interpelace.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

1652. Interpelace:

I. posl. dr. Schollicha a druhů min. veř. prací o jmenování silniční rady,

II. posl. Simma a druhů min. soc. péče, aby byl podán návrh zákona o zřízení smírčích výborů,

III. posl. Simma, Krebse a druhů vládě o rychlé pomoci v krajích postižených bouří u Broumova a Štětí,

IV. posl. dr. Schollicha a druhů min. spravedlnosti a min. vnitra o rozšiřování bojkotového letáku v Lipníku n. B.,

V. posl. Kurťaka a druhů min. školství a nár. osvěty o nařízení civilní správy Podkarpatské Rusi č. 34.208 ai 1928 o novém určení důchodů duchovních řecko-katol. církve,

VI. posl. Kurťaka a druhů min. školství a nár. osvěty o jmenování československých učitelů na ruské školy v Podkarpatské Rusi,

VII. posl. Kurťaka a druhů min. vnitra, že nebyly povoleny schůze Autonomního zeměděl. svazu v obcích velkosevljušského okresu (Marmaroš),

VIII. posl. Landové-Štychové a soudr. min. vnitra a spravedlnosti o bezdůvodném zatýkání a věznění dělníků, přespávajících v noclehárnách, a o křiklavých poměrech u okresního soudu v Karlíně,

IX. posl. dr. Klapky, Mikuláše, Zeminové a druhů min. zemědělství o pomoci postiženým živelními pohromami,

X. posl. Tučného, Netolického a druhů min. spravedlnosti o ubíjení živnosti krejčovské trestanci,

XI. posl. Hrušovského, Moudrého a druhů vládě o zneužívání rozhlasové stanice v Budapešti proti Československé republice,

XII. posl. Svobody a soudr. min. spravedlnosti o konfiskaci "Stráže Socialismu" v Brně ze dne 1. května 1928,

XIII. posl. Chvojky, Pechmanové a druhů vládě o náhradě škody obětem politické persekuce za války,

XIV. posl. Bergmanna, Davida, Pechmanové, Chvojky a druhů vládě o přeřazení Ml. Boleslavi do skupiny "B" činovného stát. zaměstnanců,

XV. posl. inž. Junga a druhů vládě o zabrání budovy pražského soukr. ústavu pro hluchoněmé na Smíchově.

XVI. posl. Schäfera a soudr. min. spravedlnosti o zabavení časopisu "Der Bund" ze dne 18. června 1928,

XVII. posl. Katze a soudr. min. soc. péče, že karlovarští stavební podnikatelé porušují osmihodinovou dobu pracovní,

XVIII. posl. inž. Junga, dr Wollschacka a druhů min. nár. obrany o vysokém procentu onemocnění a sebevražd vojínů ve vojsku,

XIX. posl. Kurťaka a druhů min. zemědělství o zpronevěření 136.626 Kč stát. peněz Viktorem Mikšíčkem, okr. hajným,

XX. posl. Geyera, inž. Junga a druhů min. železnic, aby byla znovuotevřena bývalá čekárna na stanici Želina na trati místní dráhy Kadaň-Kaštice (Vilémov-Doupov) v obvodu ředitelství stát. drah Praha-Sever,

XXI. posl. Krebse, inž. Junga, Simma a druhů vládě, aby lhůta pro poskytování daňových slev pro novostavby byla prodloužena.

Předseda: Počátkem schůze byly tiskem rozdány odpovědi.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

1691. Odpověď vlády na interpelaci posl. Zeminové, dr Klapky, Špatného, Bergmanna a druhů o úsilí cukerního průmyslu zvýšiti ceny cukru, snížiti mzdy a platy zaměstnanců a převaliti risiko cukrovarnické na jiné nezbytné denní potřeby (tisk 1594).

1692. Odpověď vlády na interpelaci posl. Bergmanna a druhů o nesrovnalostech slovenské a podkarpatoruské výhody železničních zaměstnanců a o odstranění těchto nesrovnalostí (tisk 1593).

1693. Odpověď ministra pověřeného vedením ministerstva zásobování, ministra obchodu a ministra spravedlnosti na interpelaci posl. Zeminové, Bergmanna, Špatného a druhů o neobyčejném zdražování ovoce licitováním při veř. dražbách ovoce (tisk 1592).

1709. Odpověď vlády na interpelaci posl. inž. Nečase, Johanise, Kleina, Koudelky, Karpíškové a soudr. o stále se množících úrazech a neštěstích na stavbách a jiných podnicích (tisk 1605).

Předseda: Výboru ústavně-právnímu přikázal jsem vládní nařízení ze dne

28. června 1928 o dalším přerušení sporů, týkajících se některých závazků obcí (měst s právem municipálním).

Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výboru pro dopravu a veř. práce a výboru rozpočtového o usnesení senátu (tisk posl. sněm. 1649) k vládnímu návrhu (tisk sen. 646 a 663) zákona o nabytí místní dráhy Votice-Sedlčany státem (tisk 1694).

Zpravodajem výboru pro dopravu a veř. práce jest p. posl. Krejčí, zpravodajem výboru rozpočtového p. posl. Křemen.

Dávám slovo prvému zpravodaji, p. posl. Krejčímu.

Zpravodaj posl. Krejčí: Slavná sněmovno! Navržené převzetí dráhy Votice-Sedlčany podle usnesení senátu, tisk zdejší 1649, jest pokračováním postátňovací akce z r. 1925.

Již rakouská železniční správa snažila se, aby dráhy na území rakouském byly v majetku státu, a rovněž československá správa železniční postátnila většinu drah, jako Buštěhradskou, Košicko-Bohumínskou a nejpozději r. 1925 řadu místních drah zákonem ze dne 25. června 1925, č. 156 Sb. z. a n.

Kdo studuje vládní návrh v senátě v tisku 646 podaný a důvodovou zprávu k němu připojenou, má dojem, jako by stát přinášel určitý present okresu sedlčanskému, který se zaručil za výpůjčku u Zemské banky k opatření kapitálu na výstavbu dráhy Sedlčany-Votice, avšak přihlédneme-li k věci z blízka, vidíme, že postátnění této dráhy není pro stát nevýhodným, nýbrž že jest nevýhodným pro společnost, která dráhu tuto státu postupuje a že společnost tato v zájmu rozvoje tamního kraje přinesla vlastně těžké oběti.

S výstavbou dráhy této započato bylo r. 1893. Stát udělil společnosti místní dráhy koncesi listinou ze dne 16. května 1893, č. 95 ř. z., aniž se jakkoli zúčastnil nákladů na stavbu. Důvody k výstavbě této trati ležely v místních poměrech. Krajina povltavská, ač jest to krajina hustě obydlená, tvoří na železniční mapě ještě dnes ohromné okénko, postrádající jakékoli komunikace. Před výstavbou dráhy ze Sedlčan do Votic bylo toto okénko ještě větší. Tak obnášela vzdálenost mezi stanicemi Příbramí na jedné a Voticemi na druhé straně plných 60 km, mezi Březnicí a Heřmaničkami 55 km a napříč mezi Milevskem a Dobříší 70 km. Tato bezkomunikační Sahara není pouští, nýbrž krajem do poslední šlépěje půdy pečlivě obdělaným, krajem, který má podmínky k rozvoji průmyslovému, ohromné přírodní bohatství v nepřeberných ložiscích vápence, sklářského křemene, výborné kamenické žuly, syenitu. Vedle toho má velice cenný fond v pracovitém, fysicky zdatném a morálně hodnotném a zachovalém lidu, toužícím po výdělku, jehož však se tomuto lidu nedostává, neboť nemá možnosti za prací jinam dojížděti a rozvinouti průmysl v této krajině není dnes možno, neboť schází nejhlavnější podmínka veškerého podnikání, dovoz a odvoz.

Rakouská železniční správa, která se chovala k českým krajům macešsky, přirozeně ani tomuto kraji nepodala pomocné ruky. Proto vytvořila se společnost s akciovým kapitálem 280.000 Kč, která postavila první etapu dráhy spojující Votice s Příbramí, trať z Votic do Sedlčan. Tím ovšem celý úkol její nebyl skončen, nýbrž s výstavbou dráhy dále do Příbramě a odtud přes Rožmitál do Plzně mělo se postupně pokračovati. Trasovací práce byly prováděny, rovněž vyvlastnění pozemků bylo předsevzato.

Mezitím měl se v krajinách, jimiž trať měla probíhati, opatřiti další kapitál k pokračování ve stavbě. Opatřování toho naráželo na obtíže pro hospodářsky nepříznivá léta, ale hlavně proto, že dráha Sedlčany-Votice, která zatím byla uvedena do provozu, poskytovala svými výsledky málo vábný příklad k upisování.

Provoz na trati Sedlčany-Votice od počátku byl společností svěřen státu. Tento státní provoz nebyl pro dráhu štěstím. Rakouská železniční správa hospodařila na této trati na vrub společnosti podle hesla: z cizího krev neteče.

Hlavní chybou této trati bylo, že byla příliš krátká. Na 161/2 km trati nemohlo se vydělati tolik, kolik stál personál a ostatní potřeby, zvláště když železniční správa vnutila místní dráze, že ve stanici Votice musela udržovati jednoho úředníka a jednoho zřízence a je platiti; ti však pracovali vlastně pro státní dráhu a nikoliv pro dráhu místní. Při ředitelství státních drah v Praze udržováno bylo celé oddělení pro tuto dráhu na účet společnosti. Společnost vypůjčila si na úhradu stavebních nákladů u Zemské banky 1,096.000 Kč, ale za to musela u Zemské banky udržovati a platiti jednoho úředníka pod titulem příspěvku na správní výlohy.

Za těchto okolností nemohla ovšem dráha prospívati. Bylo nutno zvýšiti tarify. Dráha sama má 16.615 km délky, avšak v jízdních řádech uvedeno jest 23 km a za těchto 23 km muselo se platiti jízdné za osobu podle tarifu místních drah i dopravné za zboží.

Následkem drahoty dovozného vyhnul se této trati každý, kdo jen mohl. Možno říci, že z poloviny okresu zboží odváženo bylo na trati jiné, přes to, že byly vzdáleny 15, 20 i více km. Tak na př. jediná fa Bratří Bílkové, kruhové pece na vápno, které dovezou 120 vagonů uhlí, ani jediný vagon nevozí přes Sedlčany, nýbrž přes Milevsko, které je vzdáleno 18 km - rovněž tak je prováděn odvoz vápna - aneb přes Heřmaničky vzdálené 25 km. Tím se stalo, že vlaky jezdily prázdné, byly redukovány co do obsahu i co do počtu a provoz místo zlepšování se zhoršoval.

Tato okolnost byla rakouské železniční správě vítanou příležitostí, aby mohla nadále intensivněji se brániti volání tamních krajů po výstavbě dráhy. Poukazovala na to, že nedostatečný provoz po dráze již stávající neskýtá záruku za rentabilnost provozu na další dílčí trati.

Okres sedlčanský garantoval zápůjčku u Zemské banky. Tato záruka stala se okresu osudnou. Roční výsledky provozu dráhy nestačily na anuity ze zápůjčky a okres musel dopláceti ročně 38.000 K i více. Proto v roce 1 902 uvolila se železniční správa hraditi na tento garanční závazek 8000 K ročně a země česká stejnou částku. Aby však státní správa odstranila příčiny nerentabilnosti provozu, o to nedbala, ba zdá se, že jí nevýnosnost dráhy byla po chuti. Těch 8000 K zaplatila jako poplatek, jímž se vykupovala z povinnosti výstavby další trati, k níž ji zavazovalo nejen volání tamního obyvatelstva, nýbrž i povinnost, jakou má stát k lidu ve státě žijícímu.

Leč ani po převratu poměry se nezměnily. Železniční správa československá ponechala sice společnosti dotaci 8000 Kč ročně, ale za to vnutila společnosti jiná opatření, která dotaci tuto v neprospěch dráhy mnohokráte vyvážila. Bylo to zejména propočítání služebních let podle zákona zaměstnancům místní dráhy, které dráze při nadbytečném, jí vnuceném, personálu přineslo břemena neuvěřitelná.

Ani za republiky nemohlo se Povltaví obývané ryze českým a naprosto loyálním obyvatelstvem dovolati výstavby dráhy, která by dráhu sedlčanskou prodloužením trati k prosperitě přivedla, ač se v prvých letech vyhazovaly celé miliardy. Na miliardy vyplatilo se na podporách v nezaměstnanosti, ale pracovitému a po výdělku toužícímu lidu na Povltaví nedopřálo se výdělku, který by mu byl plynul ze stavby dráhy a z rozvoje průmyslu po uvedení dráhy v provoz.

Neprospělo tomuto kraji ani to, že jeho zástupce dr Zahradník byl ministrem železnic, nýbrž místo účelné stavby nové trati bylo za jeho ministrování započato se stavbou druhé koleje z Benešova do Tábora, na niž se vyhodily celé desítky milionů, která však nebyla uskutečněna, a zdá se, že nikdy již uskutečněna nebude.

Nelze říci při nejlepší vůli, že by hospodaření železniční správy za republiky bylo pro místní dráhu Sedlčany-Votice příznivějším než za Rakouska. Přes to, že dráha měla hrubý příjem ročně cca 1,400.000 Kč, nestačilo to na vydání, které dráze bylo účtováno. Zní to skoro jako pohádka, že záložní lokomotiva místní dráhy byla používána ke službě státní dráhy v Táboře pro pošinování za plat 13 hal. za hodinu, avšak oprava této lokomotivy, vyžadující nákladu přes 70.000 Kč, šla na vrub dráby, takže by při 8hodinové pracovní době plných 200 let musela lokomotiva na tuto opravu vydělávati. Naproti tomu za zašantročený vůz musela si místní dráha občas dlužiti vůz od státní dráhy a za provoz po 2 dny v týdnu musila platiti za tento vůz poplatek za celých 30-31 dní, což činilo r. 1924 57.944 Kč, r. 1925 88.198.28, r. 1926 1 10.485.68 a za půl roku 1927 24.066 Kč. Vedle toho platila místní dráha správě stát. drah za půjčení lokomotivy v r. 1925 25.555 Kč, v r. 1926 6.844.80 Kč a za pololetí r. 1927 5.249 Kč.

Za těchto okolností dožadovala se společnost místní dráhy již dávno, aby stát dráhu tuto převzal do vlastnictví. Proč se tak nestalo již r. 1925, kdy na 40 místních drah bylo státem převzato, jest nám hádankou. Snad to byla ta okolnost, že pro tuto dráhu bylo v železniční správě udržováno zvláštní oddělení se sekčním šéfem a 3 úředníky, na což musila tato dráha přispívati penízem cca 50.000 Kč ročně (v r. 1925 49.787.80 Kč). Či snad ušla tato dráha paměti tehdejšího ministra železnic Stříbrného? Těžko věděti.

Dnes tedy předkládá se slavné sněmovně návrh na převzetí dráhy Sedlčany-Votice, byv dříve již schválen senátem.

Stát převezme dráhu tuto za těchto okolností: Zaplatí či převezme pohledávky Zemské banky v zůstatku 740.445.50 Kč, podle výkazu uvedeného v důvodové zprávě 737.714.42 Kč, zaplatí dlužnou anuitu za rok 1928 54.000 Kč, promine společnosti svoji pohledávku za zálohové krytí nedostatků dráhy z předchozích let 801.487.61 Kč, uhradí ze svého pasiva dráhy za r. 1928, odhadnutá na 27.670 Kč, zaplatí sociétní poplatky společnosti a likvidační výlohy 20.000 Kč, čili zaplatí na tuto dráhu celkem 1,643.603.11 Kč.

Díváme-li se na pohledávku státní v částce 801.487.61 pod zorným úhlem revise Zem. výboru z r. 1925, lze bráti tuto pohledávku sty procenty v pochybnost. Zato získal stát trať 16.615 m dlouhou, takže 1 km trati s budovami a železničním parkem přijde stát na necelých 100.000 Kč. Odečteme-li však pohledávku státu, o níž, jak jsem řekl, možno co do odůvodnění a správnosti pochybovati, získává stát 1 km za 50.000 Kč.

Uvážíme-li, že výstavba trati stála před 35 lety 1,548.000 K, kterýžto náklad byl státní správou schválen, vidíme, že stát získává dráhu tuto bezmála za předválečnou cenu, správně řečeno pod tuto cenu, ale platí měnou dnešní. Na úhradu těchto potřeb bylo v rozpočtu již pamatováno. Akciová společnost místní dráhy ztrácí celý akciový kapitál v částce 280.000 Kč a vzdává se vůči státu jakýchkoli požadavků. Dnes zdá se tato částka nepatrnou. Uvážíme-li však, že obnos ten složen byl r. 1893, kdy za tento kapitál bylo možno koupiti 20 selských statků a po většinu let tento peníz nepřinesl žádné dividendy a nyní jest ztracen úplně, vidíme, že smlouva ze dne 23. listopadu 1928 není pro společnost nijak příznivá, naopak je příznivá pro stát.

Společnost však přece tuto smlouvu vítá, ježto zbaví se dalších břemen. Zejména okres sedlčanský zbaví se břemene vyplývajícího z garančního závazku. Kromě toho očekávají zájemníci, že stát provede na dráze této investice, jež společnost za dnešního stavu provésti nemohla.

Zejména bude nutno, aby státní správa nahradila nedostatečný osobní park vozy motorovými, aby provoz byl hustší a hybnější. Účelné by bylo také, aby provoz na této trati vklíněn byl do provozu hlavní trati dráhy Wilsonovy tím způsobem, že by lokální vlaky jezdící z Prahy do Benešova jezdily až do Votic-Veselky a odtud do Sedlčan, aby pro tuto krátkou trať nebylo potřebí udržovati zvláštního provozu, jinak nelze očekávati, že by tato krátká trať státu se vyplácela, jako se nevyplácela společnosti.

Hlavně však bude nutno, aby urychlenějším tempem řešena byla výstavba projektované trati Plzeň-Brno, do níž tato trať zapadá. Není pochybností, že k výstavbě této dráhy dojíti musí. Vzrůst hlav. města Prahy a nedostatečný prostor pražských nádraží nutně volá po zřízení vedlejší dráhy, která by vedla sice nedaleko Prahy, ale veškerý transitní provoz z českého západu na východ vedoucí vedla mimo Prahy, aby tak provoz potřebný pro zásobování Prahy byl umožněn, jinak hrozí vážné nebezpečí pro zásobování hlavního města v případu mobilisace a válečných zápletek, zvláště když hlavní zbrojnice i střelnice naše jsou na českém západě a event. bojiště může býti na východě, kamž vede jediná cesta přes Prahu, neboť o trati Domažlice-Jihlava není možno vzhledem k nedostatkům stavebním a horskému terénu uvažovati.

Slavné sněmovně byl již loni předložen příslušný návrh zákona. Litovati dlužno, že se zde vyplýtvalo drahně času mluvením, často naprosto zbytečným, se strany oposice, takže na tento zákon nezbylo času. Považuji za těžký hřích spáchaný nejen na krajích, jimiž dráha tato má vésti, ale hlavně na bezpečnosti státu, jestliže ani zákonodárné sbory, ani příslušná ministerstva nestarají se o zabezpečení provozu po délce republiky.

Zestátnění dráhy Votice-Sedlčany dlužno vítati i z jiných důvodů. Výstavba hydrocentrály ve Štěchovicích a Slapech bude vyžadovati obrovského dovozu materiálu stavebního. K tomu cíli má býti vystavěna dráha z Davle podél Vltavy v délce 18 km. Ježto vede krajinou krajně nepříznivou, přes skály a rokle, bude vyžadovati nákladu přibližně 30 milionů Kč. Po postátnění dráhy Sedlčany-Votice bylo by daleko levnější a účelnější prodloužiti tuto dráhu ze Sedlčan do Kamýka a odtud nákladními čluny po vodě materiál dopravovati, ježto by se tím získala doprava pro celou úpravu vodní trati až do Kamýka a po výstavbě vodní trati zbyla by zde trať spojující paroplavbu s jednou hlavní tratí, prodloužením pak z Kamýka do Příbrami i s tratěmi západními, což by přispělo k rozvoji vodoplavby a k netušenému povznesení širého kraje.

Uvedl jsem všecky závažné okolnosti, které odůvodňují převzetí místní dráhy Votice -Sedlčany státem, a žádám slavnou sněmovnu, aby návrh výboru pro dopravu schválila. (Souhlas.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP