Pátek 21. září 1928

Začátek schůze v pátek dne 21. září 1928 v 9 hod. 22 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: inž. Dostálek, dr Buday, Horák, Slavíček, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Bečko, Vávra.

239 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: náměstek min. předsedy dr Šrámek; ministři Černý, dr Gažík, dr Hodža, dr Mayr-Harting, dr Nosek, inž. L. Novák, dr Spina, dr Srdínko, Udržal; za ministerstvo soc. péče min. rada dr Brablec.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupci Nebuška, dr Mikyška, dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 164. schůzi poslanecké sněmovny.

Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výborů sociálně-politického a rozpočtového o vládním návrhu (tisk 1225) zákona, jímž se mění a doplňuje zákon ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří (tisk 1777).

Budeme pokračovati v rozpravě započaté ve 162. schůzi sněmovny dne 19. září 1928.

Přihlášeni jsou ještě tito řečníci: na straně "proti"' pp. poslanci Schäfer, dr Macek, Tučný, Schmerda, Bečko, dr Franke, Vrtaník, Johanis, Landová-Štychová, Tomášek, Elstner, Vobecká, dr Gáti; na straně "pro" p. posl. dr Viškovský.

Dávám slovo panu posl. Schäferovi.

Posl. Schäfer (německy): Slavná sněmovno! V sociálně politickém výboru, který se po měsíce zabýval novelou o sociálním pojištění, byli členové německých vládních stran zticha. I ve dnech, kdy podrobně a rozčileně bylo jednáno o nejdůležitějších částech novely, nebylo slyšeti slova od německých členů Svazu zemědělců a od křesťanských sociálů. Ke všem věcným projevům k novele mlčeli, zůstali tiše, když jim bylo vytýkáno, že návrh zákona o sociálním pojištění je nepřátelským a nenávistným útokem proti dělnické třídě, nebránili se proti tomu, když jim bylo vykládáno, že vůbec nedbají zkušeností v oboru sociální politiky a že při projednávání otázky sociálního pojištění dávají se vésti jenom svým protisociálním názorem, svým nepřátelským smýšlením proti jakékoliv zdravé a dalekosáhlé sociální politice.

Nyní se obraz trochu změnil. Zde v plénu posl. sněmovny členové německých vládních stran svůj hlas zase našli. Nyní vidíme, jak člen svazu zemědělců ze sociálně politického výboru vystupuje a vydává se za účastníka zlepšení, která byla provedena na původní novele. Tu přichází posl. Tichý za německou stranu živnostenskou a říká nám, že se mnohému naučil v sociálně politickém pod výboru a v poradách tohoto výboru a že vzdal se mnohého omylu od té doby, co tato jednání prodělal.

Také on si přisvojuje účast na zlepšení, na nových předpisech předlohy, o nichž má nyní rozhodnouti sněmovna. A konečně třetí zástupce z německých občanských vládních stran, křesťansko-sociální poslanec Zajiček chce najednou veřejnosti namluviti, že němečtí křesťanští sociálové od počátku vystupovali proti plánům min. Šrámka, a domnívá se, že zlepšení nezpůsobila oposice, ani socialističtí dělníci, ani dělníci odborové a politické organisace, nýbrž že je to především zásluhou německých křesťanských sociálů. Vyjímá se to trochu divně, když po celý rok - déle než rok je otázka sociálního pojištění na programu - nebylo slyšeti takových tónů ani v křesťansko-sociálním tisku, ani na křesťansko-sociálních schůzích. S výjimkou hlasů odborového tisku křesťanskosociálních dělníků nebylo v tisku německých křesťanských sociálů nikdy slyšeti tak slavnostní a určité zdůraznění stanoviska, o němž včera posl. Zajiček vypravoval sněmovně, že prý od počátku ovládalo smýšlení křesťansko-sociálních politiků. Avšak pan posl. Zajiček byl velmi opatrný, když posuzoval tuto část řeči mého kolegy Tauba. Úplně přehlédl, že po prvních nepřátelských a nenávistných projevech tisku křesťansko-sociálního proti požadavkům dělnické třídy na poli sociálního pojištění postavili se křesťansko-sociální dělníci a zvláště jejich orgán "Christlichsoziale Textilarbeiterzeitung" ve Svitavách ostře proti plánu parity v nemocenských pokladnách, jakož i proti zkrácení důchodů, proti zrušení svazů, a že teprve potom, když křesťansko-sociální dělníci se bránili proti plánům ministra Šrámka, trochu klidněji se zdůrazňovalo nenávistné smýšlení proti dělníkům.

Promluvím ještě o tom, jak nutno včerejší vývody posl. Zajička hodnotiti. Nejprve řeknu několik slov o historii tohoto návrhu.

V říjnu minulého roku byl jednoho dne v posledním okamžiku najednou předložen tento návrh poslanecké sněmovně. Vezmeme-li si k ruce tehdejší návrh a zkoumáme-li jeho ustanovení, nemůžeme než potvrditi úsudek, který byl tehdy všeobecně v dělnické třídě vyslovován: Návrh o sociálním pojištění jest vyzývavým útokem proti dělnické třídě. Vysmíval se všem zkušenostem, které byly v jiných zemích udělány s pojištěním nemocenským, starobním a invalidním, přenesl se přes všecky známé úsudky o podstatě sociálního pojištění, o jeho úkolech a organisaci a byl jednostranně diktován vědomím moci nové občanské koalice, která byla ustavena ve chvíli, když němečtí agrárníci chtěli míti svá cla a křesťanští sociálové považovali zvýšení kongruy za nezbytnou státní potřebu. Byl jednostranným, brutálním a bezohledným diktátem, který tu byl připraven, a ať nám nikdo dnes nepřichází s tím, že od počátku byly jednotlivé koaliční strany, tak němečtí křesťanští sociálové, přesvědčeni, že předloha musí býti důkladně přepracována. Události v sociálně politickém výboru dokazují opak. V několikatýdenních poradách v sociálně politickém výboru nebylo jediné známky, z níž by se dalo souditi, že by koalici a také německým většinovým stranám záleželo skutečně na tom, aby provedly dobrou a potřebnou novelisaci sociálního pojištění. Ve výboru samém pak vůbec nic takového znáti nebylo. V březnu 1928 vystoupil min. Šrámek v soc. politickém výboru s řečí, v níž hájil návrh o sociálním pojištění, a to návrh původní. V této řeči pravil: Vláda stojí úplně za tímto návrhem, je pro ni otázkou cti, návrh musí se státi zákonem a vláda trvá na tom, aby tento zákon byl v poslanecké sněmovně vyřízen do 1. července 1928. Tehdy měl odvahu říci: Návrh, který vláda k sociálnímu pojištění podala, znamená záchranu myšlenky sociálního pojištění; a vydával se za státníka, kterému jde o to, aby sociálnímu pojištění dostalo se teprve skutečně oné formy, kterou musí míti, nemá-li býti celé zařízení diskreditováno. Msgr Šrámek mluvil tehdy v sociálně politickém výboru tak určitě, tak rozhodně a tak vyzývavě proti oposičním stranám, že to mohl udělati jenom v přesvědčení, že za ním stojí vládní koalice. Kdyby tomu bylo jinak, kdyby již tehdy bylo bývalo min. Šrámkovi známo, že jedna koaliční strana, němečtí křesťanští sociálové, za žádných okolností nedají se použíti pro zhoršení sociálního pojištění, pak by nikdy nemohl mluviti tak vyzývavě. Kdyby již tehdy min. Šrámek nebyl projevoval tak zcela vůli a přesvědčení koalice, pak by bylo bývalo nutno to konstatovati, avšak řeč ministra Šrámka byla tehdy německými křesťansko-sociálními členy výboru přijata s jásotem, oni souhlasili s pevným a určitým prohlášením min. Šrámka, a víme, že v následujících schůzích řekl referent, český agrárník Malík, a předseda výboru, opětovně: Návrh musí býti rychle projednán, výbor prý nemůže čekati, až odborná komise Ústřední pojišťovny bude se svým posudkem hotova, k návrhům Ústřední pojišťovny že možno přihlížeti jen tehdy, dojdou-li včas, aby zákon mohl býti vyřízen ve sněmovně ještě před 1. červencem 1928. To neznělo tak, jako by bylo dosti dobré vůle přistoupiti k takové velké práci věcně, nýbrž z takových projevů bylo nutno dovozovati, že je pevnou vůlí koalice - a bylo také - proraziti s novelou původní, využíti brutálně nynější moci v parlamentě, která ovšem opírá se jenom o několik hlasů, aby bylo zprzněno dílo, které jim od začátku bylo z celé duše protivné. Již jednou dříve jsem poukázal na to, že když sněmovna odhlasovala zákon o sociálním pojištění, někteří čeští občanští politikové prohlásili, že jsou pyšni na to, že vytvořili tak velké sociálně politické dílo. S tou pýchou nebylo to tak zlé, jinak by nebylo možno, aby hned po začátku platnosti zákona o sociálním pojištění počalo i v tisku českých občanských stran, tehdejších účastníků všenárodní koalice, pusté štvaní proti sociálnímu pojištění. Německé strany občanské, agrárníci, živnostníci a také křesťanští sociálové přece nikdy neprojevovali v tomto parlamentě zvláštní lásky k sociální politice, a nikterak nepřekvapovalo, když po 1. červenci 1926 štvalo se v tisku německo-občanském proti sociálnímu pojištění ještě mnohem hůře než v občanském tisku českém. Cílem tohoto štvaní byla novela k sociálnímu pojištění. Toto pojištění mělo se důkladně zohyzditi.

Nyní promluvím o tom, jak vypadaly v podstatě útoky, které byly podnikány v této věci proti dělníkům. Oba řečníci německých koaličních stran včera a předevčírem opětovně řekli a to právem, že zákon o sociálním pojištění, který byl r. 1924 odhlasován a nabyl účinnosti r. 1926, nebyl také bez vady, že měl značné nedostatky a že není ani mezi socialistickými stranami nikoho, kdo by to mohl popříti. Zajisté, zákon o sociálním pojištění z r. 1924 byl odhlasován již v době, kdy občanské strany v Československu velmi získaly na politické moci. Kdybychom byli mohli snad v letech 1920 a 1921 řešiti otázku sociálního pojištění, bylo by mnohé dopadlo jinak. Avšak od r. 1920/1921 odehrály se některé události pro dělnictvo nepříznivé. Politická moc občanských kruhů vzrostla. Dělnická třída nestála r. 1924 již tak pevně za požadavky sociálně politickými, které týkaly se sociálního pojištění, jako tomu bylo před několika lety. Již politováníhodné roztržení socialistického dělnického hnutí, zeslabení moci odborových a politických organisací bylo aktivní položkou pro postup občanských stran ve všenárodní koalici. Ony mohly ve všenárodní koalici dělati jakémukoliv rozumnému podnětu zcela jiné obtíže, než to bylo možno dříve. V té chvíli, kdy potom r. 1925 jak české, tak německé měšťáctvo získalo vliv ve sněmovně, kdy vyšla z voleb vyslovená občanská většina, přenesly se české občanské strany bez váhání a rozmýšlení přes to, co bylo o sociálním pojištění sjednáno s českými stranami socialistickými. Není mojí věcí, abych o tom mnoho mluvil, jenom jsem na to poukázal, poněvadž také jeden z německých občanských řečníků k sociálnímu pojištění dotkl se této věci a mínil, proč pak socialistické strany ve všenárodní vládě nevytvořily hned zákona ve všech směrech bezvadného, proč jsou ve starém zákoně obsažena ustanovení, jež se potom ukázala nikoliv bezvadnými.

Proti tomu nutno namítnouti, že jde při tom výlučně o ustanovení, která stala se skutkem pod tlakem svazů zaměstnavatelských a českých občanských stran zde ve sněmovně. Nyní ovšem se již nebojuje ve vládní koalici o to, jak daleko se má vyjíti vstříc dělníkům, jak mají býti v zákoně zajištěny sociálně politické požadavky dělnické třídy. Dnes se odehrávají v koalici boje o věci jiné. Politika nynější vládní koalice směřuje k tomu, aby majetným vrstvám bylo ulehčeno v daních a aby nemajetným širokým vrstvám dělnickým bylo ukládáno stále více břemen. Když jsou v koalici nejednotni a vedou spory, pak jde obyčejně ve sporu o to, jak velký má býti podíl, který chce každá jednotlivá z občanských skupin získati pro sebe z utlačovací politiky proti třídám dělných, pracujících tříd. Když agrárníci přišli s požadavkem vysokých potravních cen, když potom došlo k dohodě, tu přihlásili se křesťanští sociálové a žádali zvýšení kongruy. Když v daňové reformě mělo se některé skupině z majetných vrstev dostati úlevy, která pro ni znamená ulehčení, hlásily se ty druhé, které ovšem také chtěly míti svůj podíl na těchto úlevách vůči třídě dělnické. To je dnes boj, jaký se v koalici odehrává. Jinak jest jednotná. Všecky nynější koaliční strany stojí na stejném stanovisku, pokud jde o poměr k třídě dělnické a k celému hospodářskému životu. Jsou bez rozdílu přívrženci soukromého kapitálu a jejich politické myšlení a jednání je namířeno výlučně proti třídě dělnické. V tom jsou jednotny.

Nyní nám chtějí vypravovati, že křesťanští sociálové v koalici hned v prvních dnech, když vešla ve známost původní novela, vytáhli do boje, aby bojovali proti zločinnému pokusu zhoršiti sociální pojištění. Tomu nevěříme. Všecko, co jsme mohli pozorovati od té doby, co jsme viděli od října 1927, dokazuje opak a teprve když bylo slyšeti výkřik mas dělnických, teprve když dělnická třída bez rozdílu národnosti pranýřovala tento atentát na stará práva, když dělníci v mocných projevech prohlásili, že si nedají nikdy a nikde líbiti takové jednání, teprve potom jste byli nuceni zabývati se námitkami proti původní novele a zkoumati je. A jestliže po dlouhých poradách byla zlepšena, jestliže nám předložený zákon. návrh, který máme dnes vyříditi, vypadá jinak, sociálně politicky lépe než návrh první, pak je to výlučně zásluhou boje dělnické třídy proti hanebnému počínání, vybudovati v desátém roce Československé republiky a ve čtyřicátém roce trvání nemocenského pojištění takové nemocenské pojištění na němž by neměli dělníci již zájmu, které by neznamenalo nic jiného než novou doménu pro průmyslníky a podnikatele, aby dali dělníkům pocítiti svoji moc, takové nemocenské pojištění, které by neznamenalo nic jiného, než že se agrárníkům splnilo jejich nejvroucnější přání, jež projevili, aby dostali dělníky také v nemocenském pojištění úplně pod svůj vliv.

Pan posl. Schubert pravil, že požadavek zemědělských nemocenských pokladen jest spravedlivý a že pro zemědělství znamená to odstrčení, když dosud bylo zřízeno jen tak málo zemědělských nemocenských pokladen; mínil, že to nutno napraviti, že on spatřuje v návrhu vůbec jenom splátku na požadavky zemědělské u pojištění sociálního a nemocenského. My v tom nevidíme také nic jiného. Domnívá-li se však pan posl. Schubert, že v pozdějších dobách bude možno sociální pojištění zhoršiti tak, jak se to tentokráte nepodařilo, pak se mýlí. Ostatně je to pro všecky otázkou, o níž nutno uvažovati. Pan posl. Schubert nám zde říká, jak soudí o sociálním pojištění zemědělci, které zastupuje, jak soudí o něm velcí sedláci. Jemu je zcela lhostejno, jak je posuzují dělníci. Což pak zemědělští dělníci chtějí vlastní zemědělskou nemocenskou pokladnu? Od r. 1917 jsou v Československu pojištěni nuceně proti nemoci. V letech od r. 1919 až do vydání zákona o sociálním pojištění byli zemědělští dělníci v okresních nemocenských pojišťovnách, nuže my přece trochu přijdeme ve styk s dělníky, také s dělníky zemědělskými. Avšak není nám známo, že by někdy mezi zemědělským dělnictvem vypukla rebelie proti tomu, že jsou společně ve stejné organisaci nemocenského pojištění s dělníky průmyslovými a živnostenskými. Naopak, kde jsme se zemědělských dělníků tázali a kde oni mohli mluviti bez jakéhokoliv vlivu, čeho si přejí v otázce nemocenského pojištění, vyslovili se pro to, že zemědělští dělníci nepotřebují zvláštních nemocenských pokladen, které by z mnohých důvodů nebyly ničím jiným, než posicemi Svazu zemědělců a strany agrární. Jistě není důkazem nutnosti zřizovati zemědělské pokladny, že po nich volají vždy jenom zemědělští zaměstnavatelé a nikdy dělníci. Dnes jako vždy hájíme názor, že nemocenské pojištění má býti organisováno jednotně, že dělníci mají býti bez rozdílu sloučeni v jedno nemocenské pojištění, ať již jsou dělníky zemědělskými anebo průmyslovými. A na ženevské mezinárodní konferenci práce nebylo přívrženců, jak míní posl. Schubert, samostatných zemědělských pokladen, naopak za odporu zemědělských podnikatelů musil mezinárodní úřad práce předložiti k nemocenskému pojištění dvě konvence. Pan posl. Schubert měl by si obě konvence prohlédnouti a našel by tu, že konvence pro nemocenské pojištění zemědělského dělnictva souhlasí doslova s konvencí o nemocenském pojištění dělnictva průmyslového a živnostenského. A našel by dále, že v zásadních otázkách nemocenského pojištění zaujala mezinárodní konference práce zcela jiné stanovisko, než jaké tu hájil on.

Kdyby byla koalice chtěla odstraniti vady dosavadního zákona, byla by se musila dáti cestou jinou. Má-li býti takové dílo vytvořeno, nesmí se jíti především přes ty, kteří o něm pracují. Že jsme za porad o novelisaci sociálního pojištění dostali protinávrhy důkladně promyšlené, že se nám dostalo konečně elaborátu ve všech částech propracovaného, to nebylo způsobeno snahou koalice poznati názor odborníků, nikoliv, výbor Ústřední pojišťovny musil se ohraditi proti tomu, že koalice přešla nejdůležitější zařízení sociálního pojištění, totiž ústřední ústav, při tvoření takového návrhu zákona, a odborná komise Ústřední pojišťovny bez vyzvání, v obavě o budoucnost sociálního pojištění, podjala se této těžké, skutečně velmi cenné práce. A jak s ní bylo s počátku jednáno? Musili jsme opět slyšeti: My nemůžeme na to čekati, co odborníci řeknou, my jsme vázáni, aby zákon byl k 1. červenci 1928 hotov, nemůžeme čekati na porady a věcné úvahy, které se konají v odborném výboru Ústřední pojišťovny. Ba, nynější vládní koalice si takové otázky neztěžuje, ta ovládána jsouc nenávistí proti dělníkům je hned hotova. Vždy zase nutno zdůrazniti: Tak nedbale, tak lehkomyslně a tak frivolně nebyl ještě v žádném parlamentu světa vypracován vládou a vládními stranami takový návrh. V každém jiném parlamentě by se styděli tak postupovati, pociťovali by to jako urážku zdravého lidského rozumu, když by se někdo domníval o shromáždění poslanců, že má k takové osnově dáti svůj souhlas proto, že to koalice považuje za tak dobré. Ano. vy jste nechtěli měniti ani písmeny, pro vás to bylo zajisté všecko dobře promyšleno, a němečtí živnostníci, křesťanští sociálové a zemědělci byli jednotni v tom, že nebude-li novela uzákoněna tak, jak byla předložena, ne bude moci existovati stav živnostenský, nebude moci existovati zemědělství, při čemž podnikatelé ještě prohlásili, že také oni prý musí klásti váhu na to, aby novela byla přijata bez podstatných změn.

Dnes přichází většina a praví: Co chcete? My jsme přece předložili zcela jiný zákon, dnešní předloha obsahuje řadu zlepšení. To učinil posl. Schubert, posl. Tichý, s tím se chlubil posl. Zajiček. Ve skutečnosti však to není jejich zásluha. Můžeme klidně říci, že je to výsledkem tuhého, vášnivého boje dělnické třídy za zachování sociálního pojištění, proti ohrožení jeho a současně je to také dílem těch mužů z představenstva sociální pojišťovny, kteří v dlouhých poradách dnem i nocí novým návrhem odstrašili občanské strany, pokud ony dovedly vážně uvažovati, od jejich úmyslu, takže jednotlivci z nich si teprve uvědomili, že to, co se chystali učiniti, je vlastně hanebností, s níž by si slávy nezískali.

Slavná sněmovno! Orientace občanské koalice je vůbec nepřátelská politice sociální. Od převratu hraje sociální politika, sociální správa ve všech státech význačnou roli. Není státu, vyjma země černošské, kde by také občanské strany spolu nepracovaly, aby se rozvíjelo zákonodárství sociální. Ve velkých společnostech pro podporování sociální politiky sedí nejen sociální demokrati, nýbrž i politikové občanští, pozorujeme všude, že každým rokem se pracuje o zlepšení sociálně politických zařízení. Není tedy naprosto žádnou hanbou, když Československo zlepšuje zákon z r. 1924, který na některých místech opravy potřebuje. V Německu byl říšský pojišťovací řád od svého vzniku již velmi často opravován, do roku 1918 byla provedena řada zlepšení a dnes podrobuje se v Německu říšský řád pojišťovací novému přezkoumání a bude ve velkém rozsahu změněn. Avšak když pozorujete sociálně politickou práci jiných parlamentů a jiných vlád, vidíte jedno: Všude čerpají se zkušenosti, všude přihlížejí k tomu, co bylo pozorováno při provádění zákona, všude v sociální politice béře se zřetel ke třídě dělnické. S takovou příkrostí jako u nás však nepostupuje proti sociálně politickým zařízením žádný stát, vyjímaje snad Balkán. Vezměme jeden bod tohoto návrhu: Kdo je oprávněn rozhodovati v nemocenském pojištění? Strana živnostenská praví: My platíme 100% příspěvků, proto nesneseme pojištění učedníků proti stáří a invaliditě. Sedláci, příslušníci Svazu zemědělců, přijdou s tím, že zemědělství je tak zatíženo, že je náklady na starobní a invalidní pojištění utlačují, v jeho rozvoji mu překážejí. Ba dokonce na podzim r. 1927 agrární časopis "Scholle" v Broumově přišel s tím, že prohlašuje, že pojišťovací povinnost v zemědělství má počínati teprve 30. rokem věku. (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!) V agrárním tisku byly takové bláznivé myšlenky a nápady opravdu projednávány. Pak při požadavku parity přicházejí s tím: Ano, my přece platíme polovici příspěvků na nemocenské pojištění, proto musíme míti přiměřený vliv, proto nutno zjednati paritu. To je názor, s nímž my nejen nemůžeme souhlasiti, nýbrž s nímž nesouhlasí ani občanští sociální politikové a národohospodáři a souhlasiti nemohou. Není správné považovati částku, kterou platí podnikatel na starobní, invalidní a nemocenské pojištění za příspěvek podnikatelův. Podle názoru národohospodářů a občanských sociálních politiků staršího data, má dělníkova mzda obsahovati nejen udržovací náklady pro zdraví, nejen náklady na živobytí, nýbrž má býti mzdou životní, kterou nutno dělníku dáti. Tak píše v několika svých dopisech Riccardo jinému národohospodáři v letech 1811 až 1823 na jednom místě: "Dělnické mzdy by měly býti a budou za skutečně dobrého systému tak vysoké, že nejen postačí pro dělníka a jeho rodinu, když je plně zaměstnán, nýbrž měly by mu také umožniti úspory pro mimořádné případy." A v téže době pravil občanský národohospodář a spolutvůrce občanské sociální politiky Sismondi: "Dělnická mzda není jenom odškodněním za práci a její trvání vypočtěné podle hodin, ona jest důchodem chudého člověka. Proto musí vystačiti nejen na jeho živobytí za aktivity, nýbrž i za doby, kdy práci nekoná. Musí vystačiti pro nemoc a stáří právě tak, jako pro léta mužná, pro nemoc právě tak, jako pro zdraví, pro dny potřebné k odpočinku a k udržení sil právě jako pro dny pracovní." Co tkví v tomto prohlášení o dělnické mzdě? Mzda má dělnictvu umožniti, aby žil nejen z ruky do úst, nýbrž má mu vůbec umožniti život. Mzda má vystačiti na vydržování rodiny. Nuže, podívejme se dnes na mzdy dělnické. Je takový případ v kapitalistickém světě, co občanští politikové a národní hospodáři více než před 100 lety označovali za nutné při placení dělnických sil? Členové rodiny musí vydělávati také, poněvadž muž nemůže uživiti děti a manželku ze svého výdělku. Vy však řeknete: "To jsou staré poznatky, dnes uvažují občanští národohospodáři zcela jinak." Avšak ani to nesouhlasí. Křesťansko-sociálnímu poslanci Zajičkovi budiž hned řečeno, že vůdce křesťansko-sociálních odborově organisovaných dělníků jest stejného názoru, že pojišťovací příspěvek jest částí pracovní mzdy a že proto podnikatelé nemají vůbec práva žádati, aby mohli rozhodovati výlučně, jakým způsobem má býti použito pojišťovacích peněz. Neboť o to jim jde při zavádění parity. (Posl. Pohl [německy]: Také na příspěvek podnikatelův vydělává dělník!) Ovšem, podnikatel neplatí příspěvků, pokud dříve dělník svojí prací nezískal k tomu potřebné hodnoty, pojišťovací příspěvek je tedy částí dělnické mzdy. Avšak tu praví Bedřich List, občanský národohospodář a sociální politik německý, že sociální politiku nutno posuzovati jako produkt výrobních sil. Nesmí tedy býti posuzována tak, jak rádi činí sekretáři podnikatelů. "Člověk je společenským statkem," prohlašuje, "každý, kdo používá lidské pracovní síly, ručí společnosti za její existenci, zachování a náhradu." Co tím říká? Tím říká, že podnikatel, který používá lidské pracovní síly, je povinen společnosti pečovati o to, aby tyto síly nebyly ničeny, pečovati o to, aby byly udržovány, poněvadž jsou statkem společnosti a jest naprostou povinností podnikatelovou dbáti a pečovati o to, když mzdy nestačí, aby zákonem byla umožněna všecka takováto zajištění, aby bylo dbáno o to, aby pracovní síla, je-li ohrožena nemocí, byla zase obnovena.

Avšak také podnikatelé myslí zcela jinak, než naší národohospodáři z řady zemědělců a německých křesťanských sociálů. Arnošt Abbe, zakladatel Zeisových podniků v Jeně, praví: Pojišťovací příspěvky tvoří část mzdy. Náležejí k produktivním výlohám a je bezprávím od podnikatele, jestliže snad z tohoto titulu pojišťovacích příspěvků dělá si nároky, které přísluší jen dělníkům. Pojišťovací příspěvky jsou částí mzdy nutnou k zachování existenčního minima. Konečně i to, čím stát přispívá na provedení starobního a invalidního pojištění z příjmů, jež má, ani to není obětí majetných tříd. Největší část státních příjmů plyne z jiných pramenů. To nejsou majetné třídy, to nejsou podnikatelé a velkoagrárníci. Mnohý nese ovšem daně na berní úřad a mnohý musí podle zákona daně odváděti. Avšak to jsou ti, kteří daně odvádějí, nikoliv ti, kdo je vydělávají. Z důvodu pouhé účelnosti zachycují se nepřímé daně hned u pramene. Majitel cukrovaru neplatí daně, kterou jako daň cukerní v Československu musíme nésti, nýbrž spotřebitelé. Tak je to u všech životních potřeb a je to opovážlivostí státní správy požadovati nemírný vliv z té skutečnosti, že přispívá na starobní a invalidní pojištění, a přiváděti celé sociální pojištění pod svrchovanost finančního ministerstva. Je to neslýchaný útok na samozřejmá práva třídy dělnické a pojištěnců, když finanční ministerstvo, když státní správa nyní najednou chce se také zde vměšovati. (Výkřiky posl. Hackenberga.) Čím stát přispívá na starobní a invalidní renty, pochází z pramenů, které zatěžují spotřebitele a největší částí spotřebitelů jsou dělníci. A dělníci jsou v plném právu, když říkají, že státu náleží právo dozoru, že má dbáti, aby byl zákon prováděn, že však nemá zasahovati do správy peněz, které byly opatřeny od pojištěnců, a nepřímými daněmi zase zatěžují kapsy spotřebitelů. Výdaje na sociální účely náležejí k nejnezbytnějším a k nejjednodušším nákladům každé hospodářské činnosti a to je názor, který je sdílen občanskými národohospodáři, k němuž se však křesťanští politikové ovšem nikdy nepřiznají.

Nyní chci ještě zcela krátce promluviti o tom, co jsme slyšeli včera od zástupce německé křesťanské sociální strany. Bylo nám tu řečeno, že taktika socialistických stran zveličovala. Prý jsme v obraně zamlčeli, že zákon odhlasovaný r. 1924 měl vady. My jsme to nezamlčeli, a vy byste byli měli také naši pomoc, kdybyste byli chtěli tyto závady odstraniti. Především však bylo upozorněno na to ještě dříve, než se zákon prováděl, že ustanovení o předpisech příspěvků pro nemocenské pojištění bude podnětem velkých sporů a obtíží. K tomu také došlo. Zákon obsahoval ustanovení, že příspěvky nutno platiti jenom za dny pracovní, kdežto podle našeho mínění mají býti předpisovány pojišťovací příspěvky za celou dobu trvání pracovního poměru podrobeného pojištění. A co se z toho stalo? Podnikatelé opírali se o toto ustanovení, požadovali, aby byly příspěvky předpisovány jen za dny pracovní, a i tehdy, když přestávala částečná zaměstnanost a v mnohých podnicích pracovalo se zase naplno, pokoušeli se ještě připraviti nemocenské pokladny o jeden příspěvkový den v týdnu. Mnozí prostě 8hodinovou pracovní dobu, která je denně předepsána, provedli tak, že dali pracovati v 5 dnech 48 hodin, takže tu bylo právě jen 5 pracovních dnů, a proto se zpěčovali, aby jim byly předpisovány pojistné příspěvky za šestý den. Ústřední pojišťovna ve svém posudku na to poukázala a podala návrhy, aby byl tento stav odstraněn. Nebylo však k nim vůbec hleděno. Malé zlepšení, které bylo provedeno, nepostihuje nikterak jádra věci. I za nynějšího zákona bude podnikatelům možno odhlásiti pátého dne v týdnu práci, čímž získají dva dny pojišťovacích příspěvků, poněvadž dají pracovati 48 hodin podle anglického způsobu v pěti dnech. V takovém případě pak neplatí za sobotu a neděli příspěvku žádného a stačí, učiní-li přihlášku teprve v pondělí.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP