Pátek 21. září 1928

Pojištění jako celá zdravotnická politika závisí, jak jsem již na počátku své řeči pověděl, nejen na opatřeních pojištění pro případ nemoci, nýbrž spíše jako důležitějších na opatřeních obranných; to je úkolem nemocenských pokladen a státu. A co vidíme? Stát stejně jako nemocenské pokladny nestará se o léčebnou péči, o potřebná profylaktická opatření; poněvadž prý není možno sehnati potřebných peněz, aby se mohla prováděti ochranná péče. Teprve když dělník onemocněl. zasáhnou nemocenské pojišťovny. Víme, jak souvisí zdravotnická politika s bytovou péčí, s nemocemi, s péčí o děti a matky, s hygienou v podnicích, v obcích, zkrátka všude. Avšak na to všecko není peněz. Víme, že Československo stojí v péči o tuberkulosní na 14. místě, že naše poměry bytové jsou bídné. To již v poslední rozpravě naši soudruzi vhodným a obšírným způsobem vylíčili. Je třeba podívati se jen v Praze, v jak bídných děrách musejí dělníci bydleti, a můžeme poznati, jakým nebezpečím jsou dělníci vydáni na pospas; nesmíme se pak diviti, jestliže se tuberkulosa silně rozmáhá, děti jsou rachitické, nedostává-li se jim takto oné odolnosti, která je žádoucí v tomto zracionalisovaném hospodaření. Víme však také, že nemocnice jsou nedostatečně vybudovány, že mají jen málo infekčních pavilonů, že nemají potřebného počtu lůžek.... (Německé výkřiky: Nemocní musejí ležeti na zemi!) Ano, tak jest! Zařízení nemocnic nejsou, nechci říci, vzorná, avšak ani ne taková, aby vyhovovala požadavkům. Péče o matky a děti pokulhává. Je přenechávána soukromé péči. Stát se domnívá, že se může zbaviti povinnosti pečovati o matky a děti, nehledě k tomu, že stát ničeho nedělá pro osoby přestárlé, že je prostě přenechává milosti obce a jejich známých v okolí. Víme, že sociální politika v Československu, také však v každém jiném měšťáckém státě, je typem pro sebe. Zařízení sociální politiky jsou posuzována podle vrstev obyvatelstva, podle jejich důležitosti pro státní aparát a pro měšťáctvo. V pojištění nakládá se s úředníky ve státních úřadech jinak, jinak se soukromými zaměstnanci, jinak s dělníky, jinak se samostatnými, jinak s pensisty, se staropensisty a novopensisty. Máme takovou pojišťovací techniku v sociální politice, že se pro každý stav a pro každou kategorii užívá jiného měřítka.

Nejhůře postaráno je v sociální politice Československa o dělníkovu ženu. Žena dělníkova je nejhůře postavena. Jinak nakládá se s ženami úředníků, státních úředníků a také soukromých úředníků a jinak se ženami dělníků. Nechci opakovati vše to, co v této otázce řekli již řečníci jednotlivých stran. Pravda však je, že ženy ty pociťují beztoho na vlastním těle všechny tvrdosti kapitalistického hospodářského řádu, že ženy musí nésti nejtěžší břemena tohoto hospodářského řádu, vidíme, že v sociálním zákonodárství nakládá se se ženou zcela macešsky.

S jednotlivými kategoriemi zachází se podle politické konstelace v té které době. Dělají se i ústupky, podle toho, jaké je nebezpečí vzbouření v té neb oné vrstvě obyvatelstva, a jestliže při novelisaci byly učiněny některé ústupky, byly dány tyto ústupky dělníku jen proto, protože se chtělo zabrániti nějakému většímu vystoupení v jubilejním roce. Nesmí býti rušeno harmonické snění, nesmí býti rušena radostná nálada, která má býti vzbuzena při desetiletém trvání tohoto státu. A tak je kvap, aby ještě rychle před zavřením dveří, před jubilejním dnem, byly uskutečněny některé sociálně-politické zákony. Vedle novelisace sociálního pojištění, jež přinesla dělníku některá zlepšení, kvapí se s předložením zákona o přestárlých, rychle se chystá zákon o soukromých zaměstnancích, krátce a dobře chce se ještě rychle, co možno z čerstva, přinésti každému něco, aby všichni mohli říci, jak je o ně dobře v Československu postaráno.

Třídně uvědomělého dělníka nemůže toto rozdílení cukrovinek klamati. Třídně uvědomělý dělník musí při tomto zákoně viděti, že nejde o novelisaci k zlepšení sociálního pojištění, nýbrž o to, aby měšťáctvo omezilo vliv socialistických stran na aparát sociálního pojištění, aby se měšťáctvo zmocnilo tohoto aparátu, aby samo rozhodovalo o sociální péči v tomto státě. Konstatujeme, že se tento tah koaličním stranám plně podařil. V posledních obdobích vyjednávání v soc.-politickém výboru jsme to viděli: Pokud šlo o dávky v zákoně, dalo se s pány z koalice mluviti, připustili tu a tam nějaké zlepšení. Bylo vypočítáno, kolik to bude státi milionů. Brzo to dělalo 6, pak 20, pak 30 milionů a na konec řekl zpravodaj rozpočtového výboru, že se dochází k všeobecné úspoře 73 milionů ve prospěch národního hospodářství. Vidíme tedy, kolik dali ti páni na sociální pojištění. Avšak byly-li koaliční strany povolné při kapitole dávek, byly nepovolné ve chvíli, když šlo o projednáván organisačních ustanovení tohoto zákona. Tu nebylo povolnosti, tu většina prostě prosadila své požadavky násilím, tu nebylo již čachrování, tu byl násilný diktát. Proto koaliční strany prosadily a získaly plně to, co si vytkly za cíl. Šlo především o roztříštění samosprávy nemocenských pojišťoven, šlo o to, aby bylo prosazeno odstranění svazů. Vědělo se dobře: Bez roztříštění samosprávy, bez odstranění svazů nepodaří se měšťákům nikdy, aby tento aparát vymkli z rukou dělníků a dali jej v plen měšťákům, a proto bylo jejich snahou přede vším jiným, aby tento aparát byl úplně přeměněn, aby byl získán vliv všech rozhodujících sborů v tomto státě na tento aparát. A jestliže bylo po celé měsíce čachrováno s paritou, zda 8 ku 4 nebo 9 ku 3, můžeme dnes říci, že to bylo jen slovíčkářství, slovíčkářství proto, že není přece rozhodujícím, zda sedí v představenstvu 9 zástupců dělníků a 3 zaměstnavatelé nebo naopak v dozorčí radě 3 zaměstnanci a 9 zaměstnavatelů, rozhodujícím je spíše, jaká působnost se ponechala představenstvu a dozorčí radě a jaká působnost byla přikázána společnému výboru. A tu shledáváme, že působnost společných schůzí byla podstatně rozšířena, kdežto působnost všech jiných výborů byla omezena. Vidíme právě při této kapitole chování socialistických stran. Jmenování vedoucích osob, ředitele, pokladníka a účetního mělo býti podle starého zákona provedeno Ústřední sociální pojišťovnou na návrh představenstev. Podle nového znění zákona provádí jmenování ministerstvo sociální péče na návrh Ústřední sociální pojišťovny. Co to znamená? Představenstva pokladen nebudou míti nikdy možnosti vůbec rozhodovati o tom, kdo má býti v pokladně zaměstnán, kdo má pokladnu spravovati, rozhodovati bude spíše ministerstvo sociální péče; a tu je to čertovo kopýtko: ve správách nemocenských pokladen budou zaměstnány jen ony živly, jež jsou státu věrny, které se plně postaví do služby vládnoucích stran. Takto budou dvě kategorie zaměstnanců: zaměstnanci, kteří budou podléhati představenstvu, a zaměstnanci, kteří nejsou podřízeni představenstvu, nýbrž Ústřední sociální pojišťovně. Když byla pronesena výtka, že sociální demokracie, zvláště pan dr Winter že je vinen, že on to byl, který počal s omezováním samosprávy, který počal tříštiti samosprávu nemocenských pojišťoven, tu prohlásil pan dr Winter doslovně: "Nikdy jsem neprojednával sociální pojištění jako otázku mocenskou, snad je to chyba, nemohu se však změniti, jistě také s touto chybou zemru." A když mu komunističtí zástupci vytýkali, že tenkráte nevyužil možnosti, aby upevnil moc socialistických stran v sociálním pojištění, že on to byl, který již tenkráte vzal představenstvům nemocenských pokladen právo jmenovati vedoucí úředníky, tu musel, pánové, to přiznati, když viděl, jak dobře, jak rafinovaně využívají dnes koaliční strany své moci. A posl. Petr má úplně pravdu, praví-li, že novelisace sociálního pojištění je otázkou politickou. My to víme a podle toho o ní jednáme. Avšak také představenstvům v jednotlivých nemocenských pokladnách, jakož i v Ústřední sociální pojišťovně bylo vzato plné disposiční právo. Jednotlivá představenstva nemocenských pokladen nemohou ani společně s dozorčí radou nakládati s penězi, jichž by bylo třeba na ústavy nemocenského pojištění při nabývání budov ke zřizování ambulatorií, při nabývání pozemků k vybudování obytných domů a různých ústavů. Tohoto práva nebudou již představenstva míti, toto právo má výhradně Ústřední sociální pojišťovna, avšak jen se schválením a pod dozorem ministerstva sociální péče a ministerstva financí. Vedle novelisace zákona budou, jak se praví, vydány ještě nařízením směrnice pro všechny možné obory nemocenského pojištění, tak o ukládání peněz, o léčebné péči, o léčení nemocných, o ustanovování lékařů, porodních asistentek atd. Také však, pokud jde o směrnice při projednávání otázky platové, v jednotlivých paragrafech je výslovně stanoveno, že při úpravě platů úředníků nemocenských pojišťoven má býti postupováno velmi slušně. Co znamená slušnost v tomto státě a zvláště při úpravě mezd a platů, víme. Platy úředníků budou záviseti na posudku ministerstva financí. Je to po prvé, co si ministerstvo zajišťuje vliv na platy zaměstnanců některé organisace. Nikdy jsme ještě neslyšeli, že by ministerstvo financí provádělo vliv na platy zaměstnanců obcí, spořitelen, záložen nebo některých jiných ústavů. Ale právě při nemocenském pojištění domáhá se ministerstvo financí tohoto práva. Jak daleko půjde vliv vlády a buržoasie na nemocenské pojištění, ukazuje nám jeden příklad, který snad nezdá se býti zcela věrohodným, přece však odpovídá pravdě. Máme v představenstvu 9 zástupců dělníků. Podle různých ustanovení zákona má nyní ministerstvo sociální péče, ministerstvo financí, zástupcové cedulové banky, zástupcové Ústřední sociální pojišťovny, okresních politických správ a v cestě stížnosti zemských politických správ a poněvadž podle správní reformy je okresní hejtman nezávislým na správní komisi, okresní hejtman, dozorčí rada a zemské úřadovny Ústřední sociální pojišťovny, jež mají býti nově vybudovány, možnost dohledu a vlivu na peněžní hospodářství a na hospodaření v sociálním pojištění a podíváme-li se na tyto dozorčí úřady, připadá na každého zástupce dělníků v představenstvu jeden dozorčí úřad, nějaký orgán aparátu státní moci. Budete si moci nyní vypočísti, jak bude vypadati dělnické pojištění.

Mluvil tu zvláště jeden zástupce koaličních stran, živnostník, o odpolitisování sociálního pojištění. Na jedné straně se odpolitisuje, t. j. děje se pokus, aby vší mocí byl zlomen vliv socialistických stran v nemocenských pokladnách, na druhé straně však dovedli pánové skvěle uplatniti svůj vliv v nemocenských pojišťovnách, v sociálním pojištění. Jak naivně se stavěli zástupcové socialistických stran k tomuto počínání koaličních stran, ukazuji nám některé výroky sociálně-demokratických a národně socialistických vůdců. Když na př. šlo o to, aby se potíralo některé ustanovení v tom neb onom paragrafu, tázal se posl. Johanis pánů: "Má stát zájem na tomto znění tohoto nebo jiného paragrafu?" Jiný prohlásil: To musí v ministerstvu seděti nějaký špatný úředník, který má zájem na tom, aby tak zatížil a zho ršil aparát sociálního pojištění, aby úřadování bylo téměř znemožněno. Jiní opět mluvili o tom, že administrativa bude velmi těžkopádná, že si v mnohých bodech odporuje a že její provádění je nemožné. A všichni sborem nechtěli pochopiti, že do každého jednotlivého slova v jednotlivých paragrafech byl s určitým úmyslem vkládán ten smysl, aby za všech okolností a všemi prostředky byl upevněn vliv buržoasie a vlády. Každý paragraf je rafinovaně promyšlen, aby, nepřijde-li ten nebo onen k platnosti, vždy ještě byla možnost, prosaditi své stanovisko. Sociálně-vlastenečtí vůdcové dali ovšem, když zástupcové komunistické strany stále a opět útočili na čachr socialistických vůdců, proti paktu, který uzavřeli, odpověď, stále však jednu odpověď: "Hlupáci." Tímto slovem bylo házeno v sociálněpolitickému výboru, také však v plénu. Pan dr Winter je největší odborník sociálního pojištění. Je tvůrcem tohoto velikého standardního díla; on je to, který jediný může rozhodnouti, co je správné a co nesprávné. A byť se pánové sebe více oháněli výrazy "hlupáci" a "blbosti", můžeme jim jen jedno říci, že oni jsou to, kteří nesou vinu toho, že se koaličním stranám, vládě a buržoasii podařilo strhnouti na sebe aparát sociálního-pojištění a zlomiti vliv dělníků v nemocenských pokladnách. Kdo to byl, kdo štval dělníky proti nemocenským pojišťovnám, jak se nám stále vytýká? Kdo to způsobil, že dělnictvo nemá zájmu na nemocenských pojišťovnách, na sociálním pojištění? Sociální demokraté to byli, kteří po 10 let nevypsali volby do nemocenských pojišťoven. (Souhlas na levici.) Báli se, že by mohli ztratiti své domény, své politické expositury, a právě proto nevypisovali voleb. To je, jak řečeno, následek, že dělníci nemají zájmu, ba že často dokonce chovají záští proti nemocenským pojišťovnám. O tom, kde sedí ti "blbci" a "hlupáci", budou rozhodovati dělníci. My se však dožijeme pěkného divadla! Je to takřka osud, že se v dějinách vše opakuje dvakráte. Roku 1924, když komunistická strana hlasovala proti sociálnímu pojištění tu řvaly socialistické strany a křičely: "Zrada!" Tenkráte hlasovali komunističtí zástupci proti sociálnímu pojištění, poněvadž nevyhovovalo požadavkům dělnictva, zároveň však znamenalo také zhoršení nemocenského pojištění, zhoršení, jež se značnou měrou obracelo proti dělnictvu. A dnes se dožijeme tohoto divadla: Budou sociální demokraté, kteří tuto předlohu nazývají "protidělnickým dílem'', kteří tyto úspěchy počítají ve svůj prospěch, prohlašovati, že ji v celém rozsahu nepřijmou, budou ti pánové pro tuto předlohu hlasovati, či nikoliv? Budou-li pro tuto předlohu hlasovati, pak se bude opakovati divadlo z r. 1924. Hlasují-li tedy pro předlohu, pak souhlasí s tím, aby sociální pojištění a samospráva byly rozbity, aby sociální pojištění bylo vydáno do rukou. buržoasie. A nyní se budou museti socialističtí vůdcové rozhodnouti. Osudu neujdou.

Kol. Štětka a Burian poukázali již na novou organisaci aparátu a já chci jen ještě jedno připojiti, že předsednictvo Ústřední sociální pojišťovny dostavilo se k ministrovi Šrámkovi a k předsedovi osmičlenného výboru Bradáčovi, aby podalo námitky proti zřízení zemských úřadoven Ústřední sociální pojišťovny. Dostavilo se však k vládě nejen předsednictvo Ústřední sociální pojišťovny, nýbrž za včerejšího dne přišli také zástupcové průmyslníků a žádali novelisaci 11. mzdové třídy, nově tomto zákoně vytvořené. Tvrdí, že by to znamenalo ohromné zatížení průmyslu. A již se mluví v kuloárech o tom, že rozprava má býti přerušena a že mezitím má býti jednáno s mocnými v tomto státě, se zástupci těžkého průmyslu. (Posl. Neurath [německy]: S pány, jedním slovem!) Tak jest, s pány této republiky. Viděli jsme při zdanění cukru a vidíme to při této předloze, jak rozhodují v tomto státě zástupcové cukerního průmyslu, zástupcové cukerních baronů, krátce a dobře páni, jak mají v tomto státě zákony vypadati zda sněmovna smí ten či onen paragraf přijmouti či nikoliv. A tak mají býti jednání dnes přerušena a má v nich býti pokračováno teprve v úterý. Mezitím má býti opětně počato s čachry, zda by snad přece jako kompensace za vypuštění 11. mzdové třídy nemohli býti do zákona pojati přestárlí, proti čemuž se z počátku koaliční strany bránily rukama i nohama. To nám tedy jasně ukazuje, kdo má v tomto státě moc, v čí prospěch jsou jednotlivé zákony. Kdo rozhoduje o osudu tisíců, milionů lidí? To jsou zástupcové kapitalismu, zastánci soukromokapitalistického hospodářského řádu. Ti rozhodují o blahu a strázni, o zdraví a o životě statisíců lidí.

Již jsem se zmínil, že se také stát chtěl při novelisaci sociálního pojištění dostati do tepla, opatřiti si nějaké zisky z novelisace, především tím, že ministerstvo financí a cedulová banka získávají vliv na správu peněžního hospodaření Ústřední sociální pojišťovny, že ministerstvo financí v dohodě s ministerstvem sociální péče bude rozhodovati o miliardách národního jmění, o penězích, které zaplatili dělníci. Ministerstvo národní obrany ušetří ročně svých 7 milionů tím, že zařadí vojáky do nejnižší třídy pojištění. Berní úřady, berní fiskus, mají při tom svůj zisk, poněvadž z dávek ze sociálního pojištění musí býti placena 2% důchodové daně, také však poštovní erár má z toho svůj zisk tím, že nemocenským pokladnám vzal možnost dáti dopisy roznášeti. Je to unikum, jež zde nebylo učiněno, a koalované strany se samy hrozí důsledků tohoto znění, kde se praví, že nemocenské pojišťovny nemají práva doručovati dopisy, leda poštou. Představte si jen: Každý krupař, každý obchodník má právo poslati druhému zprávu prostřednictvím jiného. Nemocenské pojišťovny však toho činiti nesmějí, musejí používati pošty. To znamená, že také poštovní erár chce zde vydělati pěknou sumičku. Tedy na účet sociálního pojištění, na účet nemocných a pojištěných chtějí všechny instituce v tomto státě vymačkati ze sociálního pojištění tolik, kolik se jen vymačkati dá. (Posl. Červinka: Kolik se dá!) Ano.

Tak vypadá sociální politika v měšťáckém státě. Jinak v sovětském Rusku; jinaké jsou zásady sociální politiky ve státě proletářském. Kdežto v Československu přistupuje se k tomu, aby okruh pojištěných byl probourán, aby veliké skupiny dělníků byly z pojištění přímo nebo nepřímo vyňaty, je v sovětském Rusku všeobecná pojistná povinnost všech pracujících lidí. Tam platí zásada státního povinného pojištění. Vezmeme-li bilanci desítiletého trvání sovětského Ruska, vidíme mohutný pokrok od té doby, co komunistická strana převzala smutné dědictví carského panství. Bylo vybudováno vzorné sociální pojištění, ve kterém dělníci sami drží v rukou moc. Zásady sociální politiky v sovětském Rusku jsou tyto: Pojetí do pojištění všech pracujících. Podpora všeho druhu pracovní schopnosti a pomoc při ohrožení životní existence, přesunutí břemen pojištění na podniky. Podpora vysokými pracovními mzdami, úplná samospráva pojištění a soustředění pojištění.

Řekl jsem již zpočátku, že se až na jeden bod podařilo uskutečniti resoluci Leninovu, a tak vidíme, že dělníci požívají ze sociálního pojištění četných výhod. Především poskytují se v sovětském Rusku vedle lékařské pomoci a léků také dávky naturální a peněžité, jež daleko převyšují výši částek v Československu. Rukodílní pracovníci mají přednost před dělníky duševními. Při těhotenství se vyplácí duševním dělnicím skutečná mzda 6 týdnů před a 6 týdnů po porodu, dělnice vykonávající tělesnou práci dostávají podporu ještě o 2 týdny déle, totiž 8 týdnů před porodem, a 8 týdnů po porodu. Při porodu samém se poskytuje duševním pracovnicích stejně jako tělesné pracujícím výbava pro dítě ve výši průměrné měsíční mzdy. Premie za kojení se platí po 9 měsíců a činí čtvrtinu průměrné měsíční mzdy. Při úmrtí se vyplácí alespoň skutečné výdaje nebo jednoměsíční mzda, při nezaměstnanosti alespoň šestina průměrné mzdy po 6 měsíců. Děláte zde věkovou hranici 65 let. V sovětském Rusku jsou jen 2 věci; 50. rok věku a 8 let práce. Je-li dělník odkázán na cizí pomoc, vyplácí se mu celá mzda. Nepotřebuje-li cizí pomoci, pak jen 3 čtvrtiny. Vidíme však také, že sociálním pojištěním sovětského Ruska se zdravotní poměry úplně změnily ve prospěch dělnické třídy. To bylo jen tím možno, že zdravotnictví v sovětském Rusku bylo zesocialisováno, že lékařský monopol byl rozbit, že lékárnická výroba, lékárnictví bylo znárodněno. Sanatoria a léčebné ústavy byly otevřeny širokým vrstvám pracujícího lidu.

A tak shledáváme při přehledu činnosti bolševiků za 10 let tato zajímavá data: Rozpočet komisariátu pro zdravotnictví na 1927/1928 je dotován 34,999.274 rublů a je o 15% vyšší než v r. 1926. Pro sociální pojištění a pro zdravotnictví platí v sovětském Rusku heslo: Ochrana zdravých je věcí pracovníků samých. Tak se stalo, že úmrtnost značně poklesla. V letech 1911-1913 činila 27.3 na 1000 osob, v době poválečné stoupla tato číslice na 33.4, r. 1926, tedy za panství bolševiků, kdy dělníci sami vzali svůj osud do rukou, poklesla úmrtnost na 21.5, byla tedy menší než v době předválečné. Sovětské Rusko bylo dříve známo jako země epidemií. Již Lenin pravil na 8. sjezdu sovětů: "Bud, veš zvítězí nad socialismem, nebo socialismus zvítězí nad vší." Skutečně vykonali bolševici mohutný boj proti nákazám. Roku 1913 připadalo na 10.000 onemocnění 7.3, r. 1919/1920 již jen 4.4, r. 1926 pouze již 3.7 onemocnění skvrnitým tyfem. Podařilo se tedy komisariátu zdravotnictví a aparátu jím zřízenému snížiti tuto epidemii na polovinu doby předválečné. To bylo možno pouze ohromnými zdravotnickými výkony komisariátu, který výstavami, přednáškami, radiem atd., bojoval proti nákazám. Tuberkulosa bují v sovětském Rusku jako v každé jiné zemi velmi silně. Tu jala se v boji proti tuberkulose postupovati komunistická strana a její státní aparát takto: Věděla zcela dobře, že nemocný nemůže býti léčen doma, že je to možno jen tenkráte, když je isolován od zdravých. Roku 1921 bylo 15 dispensářů a r. 1926 již 223, počátkem r. 1927 již 418 dispensářů pro tuberkulosu. Zdravotní pomoc poskytovalo 281 ústavů s 16.343 lůžky. Mimo tyto ústavy je ještě nespočetně denních a nočních stanic, kde dělníci naleznou po práci ošetření a klid, také však dietu a stravu. Také proti pohlavním nemocem bylo v Rusku velmi silně bojováno. Roku 1920 bylo 200 dispensářů, venerické zdravotní kolony a ambulatoře, jež měly za úkol přijímati osoby nepotřebující ústavního léčení, r. 1926 jich bylo již 713. Všechna tato opatření musí také míti výsledek. Vidíme, že úmrtnost dětí klesá stále hlouběji. V letech 1910 až 1914 bylo zaznamenáno na 100 živých porodů do prvého roku života 25.6 případů úmrtí, r. 1926 již jen 19. Rovněž velmi mnoho dělá se pro péči o matky a děti a tak bylo zřízeno k boji proti úmrtnosti dětí 640 poraden, roku 1926 bylo již 839 jeslí a mimo to ještě zřízeny letní jesle pro zemědělství. Takových letních jeslí bylo r. 1922 248, r. 1926 již 4.128.

Vidíte tedy ta ohromná zařízení, která se provádějí v sovětském Rusku, ve státě proletářském, pro zdraví lidu, kde se stále a stále buduje a dosahuje velikých výsledků, kdežto v kapitalistických státech se přistupuje k tomu, aby sociální zařízení byla omezována, aby průmysl nebyl zbytečně zatěžován.

Avšak zařízení zdravotních ústavů podávají ještě tyto zajímavé číslice: Roku 1913 bylo v léčebných ústavech 146.381 lůžek, r. 1926 bylo však již 198.518 lůžek. Do této číslice nejsou započtena lůžka nemocenských pokladen komisariátu války, klinik a vzdělávacích ústavů. Lékařských středisek bylo r. 1913 2732, r. 1926 již 4251, lůžek na venku r. 1913 46.826, r. 1926 již 53.002. Lázeňská místa byla úplně otevřena pracujícímu lidu, zvláště průmyslovým a zemědělským dělníkům. Tak bylo pro dělnictvo v těchto lázních r. 1922 13.721 lůžek, r. 1925 již 26.400. Počet se ve třech letech zdvojnásobil. V carském Rusku nebylo těchto zařízení a proto je třeba si je dvojnásob ceniti.

Pojištěnci nemocenských pokladen, kteří se mají podle určitého plánu nalézati r. 1928 v sanatoriích a lázních, vykazují tyto číslice: Zemský pojišťovací úřad dal 151/2 milonu rublů na léčení pojištěných dělníků v sanatořích a lázních. V ozdravovnách je r. 1928 289.450 pojištěnců. V sanatoriích bylo umístěno 33.926 pojištěných dělníků. V jižních lázeňských místech bylo umístěno 6.287 pojištěných dělníků. To jsou ohromné číslice. V této proletářské zemi požívají dělníci léčebné péče, kdežto zde vidíte snahu buržoasie, aby ta skromná zařízení byla ještě omezena. Jen v Ukrajině je podle přehledného plánu nemocenských pojišťoven r. 1928 asi 14.000 nemocných v léčebnách, 12.000 nemocných v ambulatoriích a v t. zv. dispensářích. Tak koná sociální pojištění v sovětském Rusku ohromnou práci, protože pojištění dělníci sami rozhodují o tom, jak má pojištění vypadati. Celá sociální politika založena je na zájmu pracující třídy, kdežto v každém kapitalistickém státě, a tak také v Československu, není sociální politika nic jiného než předmětem politického kupčení v té které době vládnoucích koaličních stran a především předmětem majetných tříd v tomto státě.

Avšak nejen pro pojištěnce, pro dělníky vůbec bylo v sovětském Rusku za těchto 10 let vykonáno ohromné dílo. Vidíme také zdravotnickou politiku v rudé armádě, kterou musíme zvláště zdůrazniti, poněvadž vidíme v československém vojsku smutné zjevy; vzrůstající počet sebevražd v československé armádě. Vidíme, že zde byla učiněna nedostatečná opatření, že se však v sovětském Rusku, v zemi dělníků a rolníků zachází s vojákem zcela jinak. Roku 1918 bylo ve vojsku jen několik málo lázní a prádelen a desinfekčních stanic. Již r. 1920 vidíme, že nově vybudovaná zařízení mohou sloužiti statisícům vojínů. Roku 1918 bylo z tisíce vojínů očkováno asi 140 proti choleře a tyfu, r. 1920 vidíme již, že tento počet stoupl na 870, to znamená, že učiněna byla ochranná opatření, aby se v Rusku čelilo epidemiím. R. 1918 připadalo na 1000 vojínů 29 nemocničních lůžek, r. 1920 již 82. Bylo nově zřízeno - mluvím zde jen o armádě - asi 2500 nemocnic, 3000 zdravotních ústavů, 12.000 lázní a prádelen a asi 11.000 desinfekčních stanic. Od r. 1923 se nevyskytl v rudé armádě ani jediný případ cholery. Počet případů střevního tyfu je desetkráte menší než v době předválečné. Abych podal jen malý obrázek zdravotního stavu v rudé armádě, řekl bych toto: Roku 1913 zemřelo ze 100 tuberkulosních 19.7, r. 1926 již jen 3.2, tedy r. 1919 téměř 20%, r. 1926 již jen 3%. Vidíte tedy, jak se ruské vládě podařilo zvýšiti a zlepšiti zdravotní stav v rudé armádě. Abychom měli správný obraz: Shledáváme, že na př. v Americe umírá v armádě ze 100 tuberkulosních 5.8, v polské armádě 14.7, v ruské rudé armádě jen 3.2. Vidíte tedy ty ohromné úspěchy, kterých dosahuje proletářské Rusko ve své zdravotnické a sociální politice.

Pochopíte tedy, že nesouhlasíme se sociální politikou zdejších měšťáckých a také socialistických stran, prohlašujeme-li, že pánům nejde o sociální city, poněvadž víme, že sociální pojištění je jen předmětem kupčení, který se ti pánové chtějí dostati přes most k nové politické scenerii v tomto státě. Tak se dožijeme, až se utiší vlny nevole dělníků nad sociálním pojištěním, že se najdou lidé, že se nitka pana Bechyně stane mohutným lanem, na němž se sejde koalice a socialistická oposice, aby vedly osudy pracujícího lidu v tomto státě. Může je vésti jen proti dělníkům v zájmu měšťáků, v zájmu bohatých tříd proti dělníkům. Proto je úkolem komunistické strany, aby odhalila tento podvod, který se zde páše. Řeknou-li socialisté: Svou plánovitou, obezřetnou taktikou dosáhli jsme úspěchů, řeknou také živnostníci a zemědělci: Také my jsme získali pro sebe v této novelisaci úspěchy. Každému, což jeho jest! Každý dostal něco na cestu, aby pánové měli potřebnou základnu pro volby do okresních a zemských zastupitelstev, jež se budou konati v listopadu, aby se mohli vůči svým voličům vykázati, že jsou správnými zastánci zájmů svého voličstva.

Dělníci však budou účtovati. Uvidí, že sociální pojištění, i když v některých bodech jako zdánlivý ústupek bylo zlepšeno, v celku jest roztříštěním samosprávy a vydáním aparátu do rukou buržoasie, aby jí byla dána možnost vládnouti proti dělníkům. Nejde o zlevnění a o zlepšení, jde o zbavení dělníků práv v tomto státě. Nemocenské pokladny byly, řekl bych, posledním veřejným místem, kde dělníci mohli, byť ne mnoho, přece však něco do věci mluviti. S novelisací byla však dělníkům vzata i tato možnost. Tak budou dělníci v tomto jubilejním roce pociťovati vaši sociální politiku, pochopí správný tón vaší zahájené symfonie, pochopí, že ne ve sněmovně, ne čachrováním, nýbrž jen třídním bojem v podnicích a na ulici mohou se dělníci brániti proti stále novým útokům buržoasie, koaličních stran, že však jsou s to, aby odstranili i onen hospodářský řád, jenž z dělníků čerpá jen zisky a je odírá a z dělníků dělá otroky, a na místo jeho dosadili hospodářský řád, jenž jen v zájmu dělnické třídy činí vše, čeho dělník potřebuje ke zdraví a k životu. Proto pravíme s tohoto místa dělníkům: Vzhůru k boji za nový, lepší hospodářský řád. (Souhlas a potlesk komunistických poslanců.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Slovo má dále p. posl. Vávra.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP