Posl. Vávra: Slavná sněmovno! Po dlouhé
době projednán byl konečně vládní
návrh tisk 1225, jímž se doplňuje zákon
z r. 1924 o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a stáří.
Byli jsme svědky mnoha urážek, pomluv a ponížení,
že ze msty a nepřátelství saháme
na sociální pojištění dělníků,
že jsme hrobaři sociálních vymožeností
a že zvyšujeme bídu pracujících
vrstev. Nebylo dne, aby socialistický tisk neútočil
proti občanským stranám, vládě
a ministru sociální péče, ba útočeno
i na úřednictvo tohoto ministerstva, že na
sociálním pojištění provádí
katanské dílo. Byl to boj nespravedlivý,
hlavně proto, že na novelisaci nevolali jen zaměstnavatelé,
nýbrž všichni pracující zaměstnanci,
ba i ti, kteří původní zákon
stvořili, neboť uznáváno všeobecně,
že v zákoně z r. 1924 jsou určité
mezery. Došlo na naše slova, která jsme už
při projednávání původního
zákona pronášeli, že překotnou
prací a nepropracováním do největších
podrobností uvalují se náhle jak na pojištěnce,
tak i na zaměstnavatele velká břemena, jichž
tíže bude nesnesitelná, takže mnozí
střední zaměstnavatelé pod břemeny
těmito již klesají. Povinností naší
při zavádění nového pojišťování
invalidního bylo zrušiti nynější
pojištění úrazové, abychom dvojím,
v podstatě však stejným pojištěním
nezatěžovali výrobní kruhy. (Zcela
správně!) Nesmíme zapomínati,
že při projednávání původního
zákona činily nemocenské příspěvky
podle statistiky za rok 1921 991,402.600 Kč, úrazové
příspěvky 152,911.708 Kč, pensijní
příspěvky 134,410.590 Kč, invalidní
a starobní cca 593 mil. Kč, tedy úhrnem okrouhle
asi 1.900 mil. Kč. Dnes při stálém
zvyšování všech pojištění,
jak je toho důkazem Všeobecný pensijní
ústav, možno říci, že činí
to už přes 2 miliardy Kč, což je zajisté
ohromným zatížením vrstev výrobních.
Včera zde přednášel p. kol. Burian,
že rolník, který má tři dělníky,
je zatížen ročně celkem 334 Kč.
Jako člen subkomise mám v rukou celý materiál,
který nám svého času dal k disposici
věhlasný odborník matematický p. prof.
dr Schönbaum, který v těch tabulkách
přináší tyto cifry: Živnostník,
má-li jednoho učně, bude platiti ročně
na nemocenské, invalidní a starobní pojištění
310 až 360 Kč. Za učně platí,
samo sebou se rozumí, celé pojistné. Má-li
jednoho učně a pět dělníků,
zaplatí měsíčně na nemocenské
168 Kč, na starobní a invalidní pojištění
157.60 Kč, celkem 325.60 Kč měsíčně,
to znamená ročně 3.907 Kč 20 hal.
(Výkřiky.) Rolník, který má
tři dělníky to je právě věc,
o které mluvil zde pan posl. Burian - zaplatí,
jak zde výslovně stojí, na nemocenské
102 Kč, na starobní a invalidní 76.80 Kč,
celkem měsíčně 178.80 Kč, takže
to činí ročně 2145.60 Kč. Nyní
tkalcovna, abychom také viděli, jak průmysl
skutečně je v tomto případě
zatížen. (Posl. Landová-Štychová:
To může ušetřiti na kouření!)
A na biografu také by to mohl ušetřiti.
(Souhlas.) Tkalcovna, která má 529 dělníků,
zaplatí měsíčně na nemocenské
19.524 Kč, na starobním a invalidním 15.021.60
Kč, celkem měsíčně 34.545.60
Kč, čili tento podnik je ročně zatížen
415.547.20 Kč. Tiskárna, která má
177 dělníků, je zatížena ročně
153.832.80 Kč. Tak vypadá skutečné
zatížení podle propočtů, které
jsme měli pro zákon z roku 1924. Tenkráte
jsme řekli, že bude národohospodářské
zatížení činiti okrouhle asi 600 mil.
Kč. Vidíme v tabulce, kterou nám dal zase
k disposici p. prof. Schönbaum, že během každého
roku zatížení stoupá. Máme tedy
prvním rokem asi 600 mil. Kč, ale v pátém
roce už stoupají příspěvky, sociální
pojišťovna přijme na premiích 701 mil.,
v 10. roce 722 mil., v 15. roce 837 mil., ve 20. roce 952 mil.,
v 25. roce 1069 mil., ve 30. roce 1186 mil., tedy skoro jednou
tolik co prvním rokem.
A když již tuto tabulku mám v rukou, dovolte,
abych také ještě jiné cifry demonstroval,
na př. vydání na režii a léčebnou
péči v Ústřední soc. pojišťovně.
Věřím, že v dohledné době
budou tyto cifry změněny, poněvadž přírůstkem
peněz do Ústřední soc. pojišťovny,
která bude, jak stále říkám,
jedním z nejbohatších ústavů
Československé republiky, budeme míti takový
výtěžek, že léčebná
péče může býti daleko větší
než ve skutečnosti dnes je. Již dnes ve prospěch
nemocenských pokladen, které tímto zákonem
jsou sanovány, léčí Ústřední
soc. pojišťovna, tak jak máme černé
na bílém na př. v Prosečnici 688 tuberkulosních.
Ale nejen v tomto případě, můžeme
říci, že přes celkem 3000 nemocných
bere již Ústřední soc. pojišťovna
jaksi na sebe, což dělá ve prospěch
nemocenských pojišťoven okresních i ostatních.
(Posl. Landová-Štychová: Co jeto platno,
když 28.000 ročně jich umírá,
pane kolego, na tuberkulosu!) Milá kolegyně,
to je všechno pravda. ale umíralo jich ještě
více v době dřívější,
nemůžete však zapříti, že
v Československé republice všichni činitelé,
kteří mají co dělati s léčebnou
péčí, snaží se všemožným
způsobem, aby odstranili tuberkulosu. Víme, že
jí neodstraní, ale snaží se, aby co
možná zeslabili účinky této strašné
nemoci.
Vážená sněmovno! Ústřední
soc. pojišťovna bude míti v 15. roce 8336 mil.
Kč, v 25. roce již 14.689 mil. a v 30. roce 18.111
mil. a proto můžeme na účet Ústřední
soc. pojišťovny udělati ještě jiné
věci. Řekl jsem již v jedné schůzi
a při jedné příležitosti - a
budu také o tom mluviti - že máme-li snahu,
abychom uzákonili osnovu zákona pro přestárlé,
pak tato Ústřední soc. pojišťovna
bez jakéhokoliv rozmýšlení, bez jakýchkoli
obav může tento zákon uvésti v činnost.
(Tak jest!) Vážení pánové
a dámy! Na úrocích přijme Ústřední
soc. pojišťovna úžasné peníze.
Lituji, že zde nejsou pánové z řad soc.
demokratů a snad i komunistů, abychom si pohovořili
o té úrokové sazbě, kde stále
jim nejde na rozum, že jsme vzali za základ 41/2%
úrok. Říkám předem, bude-li
vedení Ústřední soc. pojišťovny
prováděti opravdu cílevědomou politiku
finanční, pak tam budou takové přebytky,
že nebudou musiti bráti v úvahu úrok
41/2%, poněvadž kdybychom chtěli
všechny peníze, které tam přijdou umístiti,
mohli bychom je zítra uplatniti za úrok 6% a možná
7%. Na úrocích tedy Ústřední
soc. pojišťovna v 5. roce přijme 116 milionů
a na důchodech vydá 10 milionů. V patnáctém
roce přijme na úrocích 363 miliony, vydá
na důchodech 312 milionů, tedy stále ještě
nevyčerpá celou částku plynoucí
z úroků. Ve 25. roce přijme na úrocích
625 milionů a vydá na důchodech 674 miliony.
Na konci této tabulky vidíme, že v třináctém
roce přijme na premiích 1186 milionů, vydá
na léčebnou péči 130 milionů,
přijme na úrocích 766 milionů a vydá
na důchodech 879 milionů Kč.
Mimo toto zařízení, o kterém jsem
dříve mluvil, jest soukromé podnikání
zatíženo ještě tím, že stát
při invalidním a starobním pojištění
na dobu 50 let je zatížen ročně 508
miliony Kč, což zajisté přenese se zase
v jiné formě na bedra poplatníků.
To jest jen část břemene, nehledě
na státní, zemská a okresní břemena,
jichž celkový součet znechucuje a mnohdy úplně
znemožňuje podnikání, ba často
je důvodem sebevraždy poplatníkovy. To jsou
nebezpečné zjevy, které přímo
volají po zmírnění těchto břemen,
dokud je čas. (Předsednictví se ujal předseda
Malypetr.)
Po novelisaci soc. pojištění nebylo voláno
pouze z důvodů snižování příspěvků,
šlo zde hlavně o to, aby bylo odstraněno mnohé
nehospodářství a marnotratnost, která
byla prováděna na účet pojištěnců.
Mnohé zjevy v nemocenských pojišťovnách
vzbuzovaly nedůvěru a nelibost nejen v řadách
zaměstnavatelů, nýbrž hlavně
v řadách pojištěnců. Bylo začasté
slyšeti stížnosti, že za vysoké příspěvky
pojištěnci v době nemoci léčí
se pouze aspirinem, nevěnuje se rodinám pojištěnců
potřebná péče, a vyslovovány
pochybnosti o správném hospodaření
svěřenými penězi. Nelze se divit,
že roztrpčení rostlo, když byly stavěny
přepychové paláce a různá nákladná
zařízení, která se nevyplácela,
zatím co se spotřebovaly pro tyto investice reservní
fondy, nadělaly se dluhy do milionů jdoucí,
na jejichž úhradu zvyšováno opět
pojištění. Úřednické platy
v pojišťovnách dostupovaly daleko větší
výše, než platy vedoucích úředníků
ve státě, peníze rozhazovaly se plnýma
rukama. Případy ty byly zjištěny revisí
Ústřední soc. pojišťovny a tak
stále vzrůstala nedůvěra. Jsem přesvědčen,
že se v dohledné době stane náprava
a právě proto jsme změnili režim. Přijde
jiná správa, bude lepší dozor nad nemocenskými
pojišťovnami a tím, že budou do jisté
míry odpolitisovány, nebude. nic skrýváno
a nastane ozdravění tohoto hospodářství.
Na tomto nehospodářství nemocenských
pojišťoven mají velkou vinu nynější
Svazy. Nemohu si pomoci a musím říci, že
nynější Svazy nevykonávaly svědomitě
svou dozorčí povinnost, jak to ve skutečnosti
činiti měly. Kdyby bývaly Svazy řádně
a správně revidovaly nemocenské pokladny,
nepřišly bychom k těm cifrám a k těm
všem věcem, které dnes vidíme. Kdyby
tyto Svazy byly konaly svou povinnost, mohla býti zachráněna
dobrá pověst nemocenského pojištění,
nebyla by zde taková antipatie proti vedoucím činitelům
jednotlivých pojišťoven, poněvadž
zkrátka a dobře by bylo musilo dojíti v dohledné
době k jinému pořádku, a pak nastala
by zcela jistě spokojenost. Poněvadž byly Svazy
v rukou politických stran, rozumí se samo sebou,
že zakrývaly a, abych se lidově vyjádřil,
zamhuřovaly oči nad některými věcmi.
Ale nejen to! Díváme-li se dnes do výkazů,
jež dostáváme do rukou, seznáme, že
nemocenským pojišťovnám byla ukládána
velká břemena Svazem jednotlivých pojišťoven.
Dříve platily pojišťovny 1 Kč z
člena, a teď již musí platiti 3 Kč,
4, 6 Kč a, jak mohl bych ciferně prokázati,
na př. Něm. Jablonné musí platiti
za jednoho člena ve prospěch Svazu 8.55 Kč.
Vážení pánové a dámy!
Chtěl bych vzíti jen cifru 3 Kč jako průměr.
Vidíme, že máme jednotlivé nemocenské
pojišťovny, které mají na př. až
20.582 členů. Taková pojišťovna,
prosím, musí dáti Svazu, vezmu-li průměr
3 Kč, skoro 61.000 Kč, Ml. Boleslav 19.000 členů,
Čes. Budějovice přes 17.000, Děčín
přes 35.000, to znamená, že musí platiti
přes sto tisíc Kč, Cheb 12.000, Jablonec
25.000, Liberec 32.000, to znamená 100.000 Kč, Rokycany
10.000, Smíchov 32.000, Teplice-Šanov 29.000 členů.
A když jsem u těchto Teplic, vážení
pánové, konstatuji, že jsme měli jednou
možnost zabývati se podrobněji hospodářstvím
této pojišťovny. Tam je 65 úředníků
dobře placených. Slečna, která je
5 let zaměstnána, má bezmála 19.000
Kč ročně. V těchto 65 zaměstnancích,
prosím, není žádného středoškoláka,
ani jeden středoškolský propadlík. Avšak
nejenom to; jsou tam ještě jiné věci
velmi pozoruhodné. (Posl. inž. Nečas: Nemusí
míti zrovna vzdělání středoškolské,
z národní školy mohou vycházet dobří
pracovnici! Může míti školu života!)
To je pravda, pane inženýre, ale my máme
takový modus, když ministerstvo železnic potřebuje
nějakého šoféra u těch motorových
vozů, musí míti tento tři měšťanky.
Vycházím z toho hlediska, že, když se
jinde žádá kvalifikace, má se také
žádat u zaměstnanců v takové
pojišťovně, jaká je tato. Trutnov má
přes 16.000, Karlovy Vary 22.000, Brno dokonce 70.000 pojištěnců,
to znamená, že by musila tato pojišťovna
každému Svazu zaplatiti 210.000 Kč. Krnov má
18.000 pojištěnců, Opava 17.000, Bratislava
47.000, Košice 19.000, Nové Zámky 18.000, Lučenec
11.000, Trenčín 15.000, Trnava 28.000. Tedy, když
vezmu do ruky ročenku, ve které je seznam všech
nemocenských pojišťoven, vidím, že
není a nemůže býti pravda, že náklad
na Svazy činí jen 5 mil. Kč, naopak jsem
toho názoru, že bude větší než
10 mil. Kč.
Vážení pánové a dámy,
nesmíme také přehlížeti jednotlivé
pojišťovny, které špatně hospodařily
a kde se našly různé nepřístojnosti.
Chci jenom letmo poznamenati, co se stalo v Semilech a Jaroměři.
V Semilech, prosím, musil býti suspendován
úředník, který nyní vede s
nemocenskou pojišťovnou spor, a tento spor stojí
již dnes 250.000 Kč. (Slyšte!) Kdo to
zaplatí? Co se ve skutečnosti stalo, jde, prosím,
na účet pojištěnců, nehledě
ani k ostatním věcem, které se tam ukázaly,
když se celá ta věc vyšetřila atd.
V Jaroměři postavili milionový palác
a ještě dnes není vyúčtován.
V Boskovicích překročili rozpočet
na stavbu budovy, který byl preliminován 750.000
Kč, na 1,200.000 Kč a ještě se pořád
říká, že nejsou všechny cifry pohromadě.
Krátce a dobře, v některých nemocenských
pokladnách se ničemně hospodařilo,
což samo sebou se musilo dělati na účet
pojištěnců. Jsem toho názoru, že
sociální ústavy bez rozdílu musí
býti trochu skromnější, není
potřeba stavěti takové paláce s milionovým
nákladem, aby byly chodby bůh ví jak široké,
jako když jdeme do kostela, nebo dokonce, abychom měli
chodby vykládané mramorem, anebo, jako se stalo
v Boskovicích, kde oplechování před
okny muselo býti vyhozeno a musilo býti nahrazeno
mramorem. V Hodoníně, v Břeclavě,
ve Dvoře Králové, na Milevsku i také
v Praze, v poslední době v Ústí nad
Labem byla defraudace 80.000 Kč. V Litoměřicích
vedoucímu úředníkovi na 10 roků
zajištěny v nemocenské pojišťovně
4 pokoje za 1100 Kč a pokladníkovi rovněž
na 10 roků zajištěny dva pokoje za 480 Kč.
Račte dovoliti, k tomu přec nejsou sociální
ústavy, k tomu nejsou okresní pojišťovny,
aby snad několik málo vyvolených pánů
mělo se dobře na účet těch
nejpotřebnějších.
Proto je nutna řádná kontrola nad celým
hospodářstvím, aby snad lehkovážné
vedení několika jednotlivců neohrozilo celé
pojištění, které mohlo by v mnohých
případech skončiti i katastrofou. Doufáme
proto, že každý soudný člověk
uzná naši dobrou snahu, která nebude pouze
ke cti naší, nýbrž i ke cti celého
dělnického hnutí.
Pan kol. dr. Winter jako spolutvůrce zákona
č. 221/1924 doznal, že bylo nutno zákon novelisovati;
ovšem podle názoru jeho a socialistických stran,
bez spoluúčasti naší, což není
ovšem myslitelné, neboť nelze upírati
spoluúčast tomu, kdo spoluplatí. V důsledku
toho podán byl vládní návrh, jímž
snížena byla břemena, důchody však
nejen na dosavadní výši zachovány, ale
ještě určité věci značně
zlepšeny.
Při kritice návrhu p. posl. dr. Wintrem padlo
slovo, že z pojištění zůstaly pouze
trosky. Dovoluji si podotknouti, že v těchto t. zv.
troskách zůstaly ty nejhlavnější
základy novelisace sociálního pojištění,
takže vládní návrh v zásadě
byl uhájen.
Nejlepším dokladem, že snažíme se
vytvořiti skutečně dílo, které
bude pracujícím vrstvám ku prospěchu,
jest to, že každý návrh odborné
komise ÚSP. - rovněž tak i oposice - byl pečlivě
uvážen a že snažíme se zajistiti
další klidný vývoj tohoto pojištění
za součinnosti všech, kdož mají k tomu
dobrou vůli. Výsledek těchto prací
získaných dohodou bude nedocenitelným dobrem
zvláště těm nejmenším, a
bylo by nespravedlivé upírati zásluhu těm,
jichž iniciativou a přičiněním
k novelisaci sociálního pojištění
a tím ku zlepšení zájmů pojištěnců
došlo.
A nyní dovolte, abych se vyjádřil k jednotlivým
paragrafům. Požadavek našeho živnostnictva
nebyl splněn tak, jak jsme po léta plným
právem očekávali. Především
bylo to zachování společenstevních
a gremiálních pokladen, zřizování
nových společenstevních a gremiálních
pojišťoven v každém sídle okresní
politické správy, vyloučení učňů
a dětí pracujících u svých
rodičů, snížení příspěvků
následkem menšího risika nemocenského,
spravedlivé pojištění domáckého
dělnictva, úlevy v povinnostech administrativních,
paritní zastoupení ve správě všech
sociálních ústavů, aby odstraněno
bylo šikanování pojištěnců
a mohl býti konán dozor nad správou pojišťovny.
Vyloučení učňů do 16 let je
pro nás nedostačující. Platíme
celé pojistné a jestliže někdo předhazuje
nám, že učební pán má
z učně zisk, tu nutno prohlásiti, že
dlouho nejsou vyváženy škody jím v učební
době způsobené. (Odpor a výkřiky
poslanců čsl. strany soc. demokratické.)
Živnostenský stav, za nynějších
poměrů hospodářsky slabý, měl
by plné právo požadovati za vyučení
poplatek, neboť za každé vzdělání
jakéhokoli druhu nutno dnes všude platiti. (Posl.
Srba: Kdyby to bylo vyučováni, ale to je práce,
a to je veliký rozdíl! - Výkřiky.)
Právě proto, že jsou dobře vyučeni,
jest úplně spokojen a výsledky celé
té práce vidíme nejlépe, neboť
náš dorost je náležitě, dobře
vychováván a vyučován.
V našich společenstevních a gremiálních
pokladnách, jichž byli jsme zakladateli, chceme, aby
dělnictvo se účastnilo na vedení a
aby se mu poskytly všechny možné výhody,
jaké podobné ústavy mohou dáti. Účel
ten byl též všude v nich důsledně
plněn a chceme proto, aby živnostenské pojišťovny
se staly spolučiniteli pojištění samostatně-výdělečně
činných, aby převod zaplacených příspěvku
živnostenského dělnictva byl přímo
převeden, aby peníz ustřádaný
v tomto pojištění tímto stavem podpořil
dobré živnostenské podnikání
a aby naše děti ve svém vzdělání
nebyly Popelkou a nebyly těmito ústavy odmítány
tak, jak se při dnešním stranickém režimu
dosud děje.
V zachovaných nemocenských živnostenských
pojišťovnách chceme dáti svým pojištěncům
vše, co jim patří. Všechny snahy proti
našim spravedlivým požadavkům, které
vyplývaly. ze stranické moci a sobeckosti, směřovaly
ke zničení živnostenského snažení.
Bude možno zříditi osm nových živnostenských
pojišťoven po slyšení hromady pomocnické
s největším počtem 3000 členů.
Nebudu se dlouho zabývati tímto socialistickým
trikem, jedno však na adresu našich nepřátel
sděluji: Společenstva a gremia, také však
veškeré naše živnostenské dělnictvo
a celé živnostenské hnutí se vynasnaží
se vší vehemencí, aby v každé okresní
politické správě mohla býti zřízena
živnostenská společenstevní nebo gremiální
nemocenská pojišťovna pro všechno naše
dělnictvo bez ohledu na počet členstva.
Podle dnešní vaší morálky jest
každý zaměstnavatel nejhorším tvorem;
při tom se musí starati nejen o zaměstnání
dělnictva, nýbrž má také celou
odpovědnost v závodě, spočívá
na něm tíha mnohých daní, takže
mnohdy stěží shání výplatu
dělnictvu a při tom se nesmí ozvati k tomu,
co se kolem něho děje. Není to přímo
ostudou, děje-li se tak ve státě, který
hlásá světu, že je zbudován na
demokratických základech? Domáhali jsme se
ve správě nemocenských pojišťoven
zastoupení a místo toho za pomoci socialistických
stran uzákonili jste plurální právo,
t. j., že zaměstnavatel má tolik hlasů,
kolik má pojištěnců. Tím jste
znemožnili živnostenskému stavu zastoupení,
a v tom spočívá falešná láska
socialistů k malému lidu. V nenávisti své
jdete tak daleko, že voláte, že zaměstnavatelé
nemají v sociálním pojištění
dělnictva co hledati a že jejich příspěvky
jsou součástí dělnické mzdy.
Jest takováto vámi hlásaná morálka
nějakou demokracií, kterou při každé
příležitosti sami zašlapáváte?
Nemístnou byla též kritika o vyloučení
mladistvých do 16 let, vidíme-li, že v jiných
mocnějších státech je zavedeno pojištění
od 16 let. Pojištěncům od 16 let zbývá
ještě dosti dlouhá doba ku placení.
A vezme-li se v úvahu, že ten, jenž dožije
se 65 let, bude platiti plných 49 let, kdyby byl pojištěn
od 14 let, musil by platiti 51 let a zůstane-li v práci
dále a vydělá 1/3 denní
mzdy, že nedostane důchod, je to nějaká
sociální vymoženost? (Hlas: Tak jste to
měli udělati obráceně!) Ano, my
jsme měli ten sociální cit, že jsme
řekli, jestliže je člověk 65 let stár,
je-li to 65letý veterán práce, ať má
okamžitě nárok na důchod, i když
pracuje ještě pro svoji rodinu anebo svoje děti.
(Výkřiky posl. Můni.) To byla moje
zásada a to jsem také uplatnil. (Výkřiky.)
Dovolte, pánové, abych mohl pokračovati.
Zůstane-li tedy v práci déle podle nového
návrhu, může vydělati polovinu této
mzdy. To jest určité dobrodiní, ale podle
mého názoru naprosto nedostatečné.
Bude-li ještě 5 let živ, nevyčerpá
ani to, co na pojištění se zaměstnavatelem
zaplatil, tudíž ztrácí za 49 let úroky
a úroky z úroků. Pak se nemůžeme
diviti, že každý svědomitý dělník
reptá a táže se, kdo těchto peněz
nejvíce užije? (Výkřiky.) Prosím,
vážení pánové a dámy,
zase mám jednu tabulku od pana prof. dr Schönbauma,
kde stojí: 41 let pojištěn v různých
třídách a zaplatil 16.594.30 Kč. Podle
starého zákona z těchto zaplacených
peněz přijde jedna pětina, 3.318.86, k tomu
státní příspěvky 500 Kč
a základní 500 Kč, dohromady 4.318.86 Kč
dostane ročně. A já prohlašuji, že
tento 65letý bude míti veliké štěstí,
bude-li živ 4 nebo 5 let. To znamená, kdyby byl živ
4 léta, že by vyčerpal ten obnos, který
ve skutečnosti byl tam splacen. (Výkřiky
na levici.)
Vyloučení domáckého a sezonního
dělnictva nebylo míněno tak, jak socialisté
veřejnosti vykládali. Již v zákoně
z r. 1924 p. dr Winter nemohl tak učiniti, poněvadž
to naráželo na veliké potíže. Z
důvodů konkurence, která v tomto případě
přímo ubíjí, žádali jsme
spravedlivé rozřešení této otázky,
a jelikož domáčtí dělníci
zaměstnáni jsou u různých zaměstnavatelů,
není možno dobře určiti, které
z těchto pojištění má platiti.
(Hlasy: To již máme vyřešeno, pane
kolego!) Vašimi smlouvami? Kdyby každá pojišťovna
konala svou povinnost, možná, že by takové
diference nebyly, jako se děje s domáckými
dělníky.
Samozřejmě, že budou tím působeny
velké potíže a že nejkratší
by bylo, kdyby každý zaměstnavatel připočítal
k jeho mzdě - to je toho dělníka - příspěvek
na nemocenské, invalidní a starobní pojištění,
které na něj připadá a domácký
dělník by se přihlásil a pojistil
sám.
Placení nemocenských příspěvků
bylo dříve 5% střední denní
mzdy a placeno bylo za 6 dnů pracovních. Podle novely
máme platiti 4.3%, ale za 7 dní. Ukazuje se to tedy
v placení téměř stejné. Musím
však konstatovati, že tomu tak nebude, poněvadž
podle §u 159 přijali jsme rozpětí 4.3%
a 4.8%. A ze zkušenosti víme již předem,
že bude se používati k výpočtu
číslice vyšší, takže budeme
platiti za 7 dní pracovních a zvýšení
na pojistném stoupne cca o 60,000.000 Kč. Tomuto
zvyšování není však konec. Máme
nešťastné ustanovení, na které
jsme nesčíslněkráte po ukázali,
že ukáže-li se toho potřeba, může
Ústřední soc. pojišťovna povoliti
i zvýšení nad 4.8%, třeba o 1, případně
o 2%. A jsme svědky, že tohoto ustanovení se
zneužívalo a bude dále zneužíváno,
čímž získají nemocenské
pojišťovny ohromné sumy a při nynějším
předpisu na nemocenské pojištění
může to činiti asi 90 milionů Kč.
Tedy, pánové, na adresu zaměstnavatelů
nehlásejte, že jsme ušetřili. My máme
tabulky, že následkem toho, že budeme platiti
ze střední mzdy 4.3% a budeme platiti za 7 dnů,
činí to v některých třídách
ještě více, než jsme podle starého
zákona měli platiti, ale budeme-li používati
úrokové sazby 4.8%, budeme míti nejméně
o 60 milionů Kč dražší nemocenské
pojištění, než dosud. A, vážení
pánové, v Ústřední soc. pojišťovně
leží veliké spousty žádostí
nemocenských pojišťoven o zvýšení
o 1 až 2%. U takové pojišťovny jako je v
Brně, na Smíchově a v Teplicích, kde
máme tisíce členů, nedělá
to desetitisíce, to jsou statisíce, které
musejí býti vybrány jak u zaměstnavatelů,
tak samo sebou se rozumí, také na účet
pojišťěnců.
Novým zavedením 11. třídy v nemocenském
pojištění získají nemocenské
pojišťovny opětně dalších
12 milionů Kč. (Hlasy: Zůstane ta jedenáctá?)
To jsme v novele neměli. My jsme o tom celý
čas při projednávání nevěděli
a najednou v poslední chvíli, když jsme uzavírali
práci v soc.-politickém výboru, přijde
p. kol. Taubs návrhem, abychom udělali ještě
jednu třídu. Tak jsme ji udělali. To je důkazem,
že skutečně koalice oposici vycházela
v každém případě vstříc
a že takovéto vyjíti vstříc stojí
průmysl, resp. podnikání v širším
slova smyslu dalších 12 milionů Kč.
(Hlas: Zůstane, pane kolego, ta jedenáctá
třída?) Pane kolego, tážete se mne
předčasně, ale jsem informován...
(Smích socialistických poslanců.) To
není, vážení pánové, k
smíchu, ale za tu jedenáctou třídu
pravděpodobně dostanete přestárlé.
To je ve prospěch přestárlých daleko
větší zisk, než kdybyste obětovali
jedenáctou třídu. (Hlasy: Tedy čachr!)
To děláte vy ten čachr, to neděláme
my. Invalidní a starobní příspěvky
byly sice sníženy, počítáme li
však s předem uvedeným zvýšením,
vidíme, že jsme tam, kde jsme byli dříve,
ovšem s tím vědomím, že jsme nemocenské
pojišťovny sanovali.
Oposice tvrdí, že občanské kruhy chtějí
zničiti soc. pojištění a těží
ve svůj prospěch, avšak pravdou je, že
pojištění bylo námi ve prospěch
zaměstnanců zlepšeno, což vidno je nejlépe
z tohoto:
1. Snížena byla čekací doba se 150 na
100 týdnů, 2. zvýšena byla základní
částka z 500 na 550 Kč, 3. starobní
důchod bude vyplácen, i když pojištěnec
vydělává poloviční hodnotu
denní mzdy, 4. vdova obdrží plný vdovský
důchod ve stáří 65 let a nemusí
být invalidní, 5. na vdovský důchod
má nárok vdova bez ohledu na stáří,
má-li dvě děti, požívající
sirotčího důchodu, 6. výbavné
za příčinou sňatku, a to v I. třídě
400 Kč, v dalších třídách
pak 450, 500, 550 a 600 Kč, a dokonce tam máme ještě
nové ustanovení další, že když
se bude vdávati dvakráte, tak také ještě
snad dostane nové výbavné. Tedy kdyby ve
vdávala pětkrát, tak dostane výbavné
také pětkrát. 7. Zavedení pevných
sazeb pro odbytné pro pozůstalé, zemře-li
pojištěnec, a to první sazba 550 Kč,
další sazby 600, 650, 700, 750 Kč. 8. Snížení
pojistného pro invalidní a starobní pojištění
a důchody pojištěnce jsou zachovány.
9. Snížení karenční doby se 4
dnů na 2 dny.
Vážení pánové! To je ve prospěch
pojištěnců, ale nebezpečí na
účet zaměstnavatelů, poněvadž
tato okolnost, že skutečně karenční
dobu jsme snížili, může státi nejméně
30 mil. Kč a pak budeme viděti v Ústřední
soc. pojišťovně, že se bude žádati
zvýšení příspěvků,
poněvadž to nestačí. Mimo to jest ještě
mnoho jiných dobrých ustanovení, týkajících
se zvláště léčebné péče,
a je nutno položiti soudné veřejnosti otázku,
zda staly se tak dobré sociální věci
v době, kdy byli socialisté ve vládě?
Nepatří největší dík za
tyto zásluhy občanským stranám, dnešní
koalici a vládě, že sociální
pojištění je značně zlepšeno?
Vím, že zástupci pracujícího
lidu zde ve sněmovně toho neuznají, jsem
však přesvědčen, že poctivá
dělnická veřejnost práci tuto, až
velké dobrodiní její pozná, plně
ocení.
Vážená sněmovno! Prohlašuji, že
útoky podnikané pro tento novelisační
návrh na koalici jsou nemístné a mohlo dojíti
k tomu, že návrh byl by se odložil. Bylo by to
smutné oslavování jubilejního roku,
kdyby zástupci dělnictva zmařili dobrodiní,
učiněné zákonem tímto pracujícím
vrstvám. Boj ten nebyl veden v zájmu pojištěnců,
nýbrž jedině pro vedoucí těchto
pojišťoven, kteří se bojí o svou
moc a nenávidí revisi a kontrolu. Chtějí
míti celé hospodářství ve svých
rukou a tam vládnouti, kdežto druhým ponechávají
pouze povinnost platiti a mlčeti. Známe tyto záměry.
Víme, proč socialistické strany brání
se všemi prostředky, aby svou politickou, hlavně
však finanční moc nad těmito ústavy
udržely a znemožnily dozor jiných vrstev. To
se ovšem nepodařilo a dále podařiti
nesmí. Ústřední soc. pojišťovna
a celé její vedení nemusí a nesmí
se báti jakékoli kontroly a dozoru, bude-li správa
konati své povinnosti a chrániti zájmy pojištěnců.