Jsem přesvědčen, že ministerstvo soc.
péče nebude jmenovati tyto orgány bezhlavě
a bez návrhů z řad všech zájemníků.
Jsem přesvědčen, že právě
tento postup zjedná v pojišťovací ústavy
důvěru.
A tu jsem u otázky parity. Parita dnes zavedena nebude.
Nebudeme míti paritu, jak se po ní volalo dříve
z různých stran, budou pouze společné
schůze orgánů představenstva a dozorčí
rady, kterým bude vymezena jistá kompetence usnášecí
a nikoliv vedoucí. Představenstvo bude dále
převážnou většinou v rukou dělnictva.
To je právě to, co jsme chtěli zachrániti
pro dělnictvo, určitý vliv v pojišťovacích
ústavech dělnických z důvodů
mravních i věcných.
Vážení pánové, musím zde
říci, že agitace pro paritu postrádala
namnoze věcného podkladu. Jako jeden z důvodů
se uvádí, že je placen příspěvek
stejným dílem. Ale to je po mém soudu názor
mylný. Je pravda, že je platí číselně
po polovině. Dělnictvo však dává
to ze své kapsy, z minima své životní
mzdy, ale továrník, podnikatel platí to na
účet konsumentů, na účet mzdy,
ceny výrobků, tedy nedává to přímo
ze svého. To postihne tedy zase dělníka jako
konsumenta. Lidová strana nebyla iniciátorkou parity,
nýbrž uznávala v principu morálního
práva dělníkova na ústavy, které
si má spravovati sám.
Nemocenské svazy, vážená sněmovno,
jsou otázkou, která jest ještě pořád
poněkud politicky bolavou. V návrhu výboru
soc.-politického stanoví se prodloužení
života svazů ještě na 5 roků nezávazným
způsobem, pak nastupují zemské úřadovny,
které přejmou kompetenci a činnost svazů.
Nemohu říci, že by byly svazy dnes už
zbytečnými orgány. Musím prohlásiti,
že svazy vykonávaly veliký kus práce
pro dobro a výchovu pojištěnců a orgánů
pojišťovacích. Odezírám od politického
prostředí, které tam a sem tam panovalo a
které bylo často překážkou klidnější
práce ve svazech. Také se domnívám,
že do svazů přijde nový duch jmenováním
správních orgánů. To všechno
by mně více méně stačilo, aby
svazy byly zachovány dále při životě,
ovšem situace politická je taková, že
jsme musili po té stránce učiniti kompromis
mezi názorem: svazy udržeti a svazy zrušiti.
To je postup, který jistě je slušný
a který také odpovídá výslednici
našeho dohodování a jednání mezi
oposicí a majoritou.
Přicházím k dalším otázkám,
které se týkají sporných věcí
v organisaci, nemocenským pojišťovnám.
Prohlašuji, že vládní návrh původně
zakazoval nové pojišťovny. Vládní
návrh původně stál na stanovisku,
že není třeba nových pojišťoven.
Bohužel, tento návrh byl za jednání
ještě doplňován pod vlivem požadavků
některých koaličních stran a dnes
máme v tomto nově upraveném návrhu
možnost zřizování pojišťoven
živnostenských a gremiálních v omezeném
počtu. Je to opět výsledek politické
konstelace dnešní vládní většiny
a jednání v koalici, ač přesto musím
říci, že se nám podařilo zameziti
nekonečné rozbíjení pojišťovacích
ústavů.
Oposice nemá práva vytýkati vládním
stranám, že pojišťování tříští.
Oposice si jistě pamatuje dobře, že r. 1920
v Národním shromáždění
revolučním to bylo, kdy se jednalo o tříštění
pojišťování nemocenského. Tenkráte,
vážená sněmovno, byli to republikáni,
kteří žádali za to, že ustoupili
od poměrného hlasovacího práva, od
socialistů výpalné: zřízení
zemědělských pojišťoven pro jejich
vlastní účely zemědělské.
Tam je začátek tříštění
pojišťování nemocenského vůbec,
tam je ten kořen, který byl nasazen ne naší
vinou, nýbrž vinou tehdejší t. zv. rudozelené
koalice. Tříštění pojišťování
není tedy vinou vládní většiny,
my pouze tomuto dalšímu tříštění
bráníme. Jsem přesvědčen, že
tento stav je pouze stavem přechodným a že
přijde doba, kdy pojišťování skoncentrujeme
úplně a kdy bude v republice jednotné pojišťování
nemocenské, úrazové a starobní a invalidní,
ovládané jednotnými ústavy. A také
mohu říci, že lidová strana bude pracovati
v tom směru, aby k tomu došlo pokud možno v nejbližší
době.
Původní vládní osnova dotýkala
se okruhu pojištěnců tím, že vylučovala
řadu pojištěnců z pojišťování.
Šlo o dělníky sezonní, o dělníky
t. zv. mladistvé do 16 roků a dělníky
podomácké. Nemohu líčiti, co všechno
k tomu vedlo, ale musím, vážené shromáždění,
uznati, že k tomu byly vážné důvody:
zejména jistá nespokojenost mezi těmi pojištěnci
a také byla obava, že budou pozbývati práce
pro veliké náklady pojišťovací,
což vedlo nás k tomu, že jsme se touto otázkou
zabývali.
Není pravda, že šlo o jeden milion pojištěnců,
šlo nejvýše o 300 až 400 tisíc pojištěnců.
Dnes bohudíky můžeme říci, že
i tento počet byl upraven jinak, a to v §u 248 vládní
osnovy, který nařízením dovoluje vládě
vypouštěti určité kategorie z pojišťování
za jistých zvláštních okolností.
To tedy je značný odklon od původní
vládní osnovy a znamená prospěch pojištěnců.
Hájili jsme od počátku zásadu, abychom
zavedli nižší třídu, která
by umožňovala pojištění pro jisté
kategorie špatně placených a znemožnila
žádané vylučování z pojišťování
těch neb oněch skupin. A dnes také toto stalo
se skutkem, dnes i po této stránce předloha
vyhovuje požadavkům obou stran a řeší
tuto otázku uspokojivě.
Přecházím k otázkám nemocenských
dávek. Schválili jsme v našem výboru
soc.-politickém t. zv. jedenáctou třídu.
Tato jedenáctá třída, bohužel,
nebude schválena asi vládní většinou,
to musím loyálně prohlásiti (Slyšte!),
poněvadž nebylo zde pro to ani souhlasu odborné
komise při Ústřední soc. pojišťovně.
Právě také tam se vyvinula agitace proti
tomuto ustanovení výboru soc.-politického,
které bylo odhlasováno v poslední schůzi
úterní, a poukazuje se na to, že to znamená
zatížení průmyslu o 9 mil. Kč.
Odborníci praví, že máme v 10. třídě
260 tisíc pojištěnců a do vyšší
třídy jedenácté by přišlo
60%. Najíti tuto úhradu znamená také
ovšem zvýšení nemocenských příspěvků,
a to je právě těžko ve chvíli,
kdy se jedná o zlevnění pojišťování
vůbec. (Posl. Langr: Bylo by lépe to zrušiti
vůbec!) Nám se jedná o zlepšení
a nikoliv o zrušení.
Další ustanovení týká se dávek
pojištění nemocenského. Místo
třídenní karenční doby zavádíme
dvoudenní. To znamená ovšem velikou výhodu
pro pojištěnce.
Poukazuji dále na to, že nemocenské pojišťování
chceme sanovati. Nemocenské pojišťovny jsou dnes
v krisi. Vidím to v Ústřední sociální
pojišťovně každou chvíli, že
jim povolujeme zvýšení příspěvků
až na 6% proti původním 51/2%,
jak je stanoví dnešní zákon.
To znamená, že obnos dnešních příspěvků
nestačí namnoze na plnění dávek
nemocenského pojišťování. Nám
je to jasné. Já nevidím v této sanaci,
kterou děláme tímto zákonem, snad
mimořádný dar oposici nebo pojištěncům,
nýbrž národohospodářskou nutnost
a také finančně-státní potřebu,
aby ústavy zůstaly v pořádku a aby
byly řádně spravovány a plnily své
zákonné úkoly. (Výborně!)
Dávky pojištění invalidního a
starobního se značně zlepšují.
Nebudu je počítati snad zvláště
obšírně; o tom zde mluvil zvláště
pan referent výboru, kol. Malík, ale řeknu
stručně, že když zavedeme osnovou důchod
pro vdovy při dvou dětech, rušíme dosavadní
obtíž nabývání důchodů
osob starších 65 roků a když také
dobu čekací zkracujeme o jeden rok, znamená
to jistě veliké zlepšení nároků
ze starobního a invalidního pojištění,
i pro vdovy a sirotky.
Při této příležitosti je potřebí
ovšem oceniti se strany oposice výhody, které
získává společně s námi
pro dělnictvo a zaměstnance.
Poukazuji také zvláště na významné
ustanovení v osnově, které se týká
léčebné péče. V dnešním
zákoně máme 100 mil. Kč pro účely
léčebné péče, pro potírání
nemocí různého druhu, nemocí specielních.
Tento peníz ovšem podmíněn je státním
rozpočtem, a je potřebí, aby byl povolován
na tyto účely aspoň po částech.
Bylo úmyslem vlády peníz tento v zákoně
škrtnouti a použíti ho na jiné účely
ve formě státních dotací pro ministerstvo
zdravotnictví, pro účely péče
charitativněsociální. I po této stránce
jsme dosáhli zlepšení osnovy, že jsme
100 mil. Kč zachránili pro Ústřední
sociální pojišťovnu na léčebnou
péči všeobecnou.
Je pravda, že komise při Ústřední
sociální pojišťovně měla
jiné úmysly a snažila se, aby nám předložila
ještě jiná zlepšení po stránce
léčebné péče. Bohužel,
nebylo tolik času a propočtů, abychom mohli
tyto věci zahrnouti do vládní osnovy. Ale
vím, že tak učiníme, až nadejde
vhodná příležitost v době pozdější.
Zbývá nám, vážené shromáždění,
otázka osob přestárlých (šedesátiletých),
kterou nemůžeme vyřešiti touto osnovou.
Ústřední sociální pojišťovna
nám navrhovala, abychom ony osoby, které z pojištění
byly vyloučeny pro vysoké stáří
přes 60 let, pojistili také v tomto zákoně
povinně. Ministerstvo sociální péče
prohlásilo několikrát, že otázku
tu bude řešiti zvláštním zákonem
o zaopatření osob starších. Je v tom
samo sebou jistý rozdíl, o tom není sporu,
ale já poukazují k tomu, pakli socialisté,
kteří s námi společně r. 1924
tyto osoby vyloučili, poněvadž v nich viděli
drahé risiko pro důchod invalidní a starobní,
to chtějí dnes řešiti nebo napravovati,
ovšem na účet zase jen pojištěnců,
že je to laciná reklama a nevidím v tom věcného
jednání se strany oposice. Dnešní vládní
většina může ubezpečiti také
oposici a celou slavnou sněmovnu, že i v této
otázce bude hledati východisko a najde-li úhradu,
že také tuto otázku vyřeší
ve smyslu návrhů Ústřední sociální
pojišťovny.
Otázka léčení důchodců,
vážená sněmovno, je rovněž
věcí, která je vyřazena z návrhů
odborné komise a ponechána pro dobu pozdější.
Jde o značný finanční náklad,
což znamená pro pojištěnce nové
zatížení příspěvkové.
Slyšeli jsme odbornou komisi ve zvláštní
poradě a bylo nám řečeno, že
léčení důchodců znamená
za 2-3 léta přes 31/2 mi.
Kč a za 20 let až 50 mil. Kč ročně
větší náklad na pojištění
invalidní a starobní. Tato číslice
nás poněkud překvapila a oposice musila o
tom přemýšleti, můžeme-li tento
peníz žádati od pojištěnců
znovu novými příspěvky. Ta věc
je zatím nevyřešena, ale jsem toho přesvědčení,
že důchodce nebude vydán na pospas nemoci bez
ochrany. Jsem jist, že jednak velká část
jich bude pracovat při jistém zaměstnání
i jako důchodci, budou míti nároky na léčebnou
péči z nemocenské pojišťovny a
pokud budou zbaveni práce vůbec, pak nutno případně
užíti prostředků Ústřední
soc. pojišťovny, které budou tomuto účelu
zvlášť věnovány. Tato otázka
dá se řešiti při dobré vůli
ve prospěch důchodců.
Nechci dlouho zdržovati, slavná sněmovno, ale
chci se zmíniti krátce ještě o otázce
jednání mezi oposicí a vládní
většinou, které bylo vedeno po dlouhou dobu
a mohu říci, že jsem úplně za
jedno s dr Wintrem v tom. když prohlásím,
že i nám se jednalo o to, abychom našli parlamentní
předpoklady pro klidné jednání o této
osnově, že jsme chtěli dosáhnouti sblížení
mezi majoritou a oposicí také pro budoucnost a zvláště
v roce letošním, v roce jubilejním. Pan dr
Winter ovšem toto jednání posuzuje pesimisticky,
neboť se mu zdá, jako by jednání bylo
bezúčelné a bezvýznamné. V
tom se s ním úplně rozcházím.
Přiznávám i oposici, zvláště
socialistům, že potřebují zvláště
před volbami, aby dali najevo jistou nespokojenost a jistý,
řekl bych, neklid. Prosím, považuji to tedy
více méně za jakousi taktickou otázku.
Padlo zde slovo "věrolomnost". Vážená
sněmovno, to je slovo velmi ostré, které
vlastně znamená: nevěřiti příště
jednáním nebo poradám a taková jednání
prostě do budoucna podceňovati. Slovo "věrolomnost"
bylo by tenkráte oprávněné, kdyby
se porušilo dané slovo s kterékoli strany.
Prohlašuji zde, vážená sněmovno,
že jednání bylo velmi obtížné,
uváží-li se, že koalice sdružuje
v sobě osm stran tak různorodých zájmů
a stanovisek a že bylo potřebí koalici vésti
často zápasy o jistá stanoviska mezi průmyslem
a zemědělstvím, mezi dělníky
a zaměstnavateli. Na vaší straně byla
práce jednodušší. Vy jste vedli jednání
za dvě strany, vy jste mluvili za strany, které
pevně za vámi stojí, poněvadž
nemáte co činiti s potížemi mnoha stran
v takovéto posici. Naše jednání podléhá
vrchnímu schválení politické osmy
jako orgánu parlamentárního pro vládní
většinu, a když ta osma něco změnila
nebo opravila, pak není to porušení slova,
je to obvyklý slušný postup parlamentární.
Proto odmítám s tohoto místa výrok
o věrolomnosti a mám za to, že oposice tento
názor musí opraviti ne snad z důvodů
potřeby vládní většiny, nýbrž
z důvodů politické morálky, která
musí býti s obou stran považována za
princip parlamentarismu a parlamentární potřeby
naší demokracie.
Bylo zde také mluveno o otázce úrokové
míry. Nejsem povolán k tomu, abych otázky
ty zde řešil. Pan prof. dr Macek jako poslanec
oposiční strany v dopolední své řeči
projevil velký nesouhlas s otázkou úrokové
míry podle řešení vládní
komise. Oposice žádala po nás, abychom vyslechli
v soc.-politickém výboru odborná prohlášení
zástupců buďto Národní banky
nebo ministerstva financí. Nebylo tomu přání
přímo vyhověno, ale přes to všechno
vyžádali jsme si několik dobrozdání,
i Národní banky i ministerstva financí, a
mohu říci, že i guvernér Národní
banky, jehož prohlášení využívala
oposice proti vládní osnově v jejích
finančních základech, vyjádřil
se velmi neurčitě o obou sazbách úrokové
míry. Řekl sice, že pravděpodobnější
je úrok 41/4% než 41/2%,
ale tento svůj názor nemohl přesně
doložiti pevnými propočty, poněvadž
je to otázka teoretických výzkumů,
otázka konjunkturální finanční
politiky, otázka politiky bursovní a p. (Posl.
dr Winter: Vy jste mu nedovolili, aby mohl veřejně
promluviti!) Kdyby bývalo, pane kolego, jen na mně,
tedy byl bych to připustil. (Posl. dr Winter: Výtka
netýká se vás, pane předsedo výboru!)
Ale myslím, že věc byla zbytečně
tak daleko rozviřována. V tom tedy byla jaksi hlavní
příčina, že jsme se bránili tomu,
abychom věc nerozdmychávali diskusemi nebo polemikami
odborníků před forem parlamentárním.
Přes to všechno máme zkušenosti s dnešní
úrokovou mírou v Ústřední sociální
pojišťovně. Sleduji tam přece věci
velmi dobře a mám o tom přesné informace.
Prohlašuji, že úroková míra v Ústřední
soc. pojišťovně dnes znamená průměrně
51/2%, jež získáváme
dnes bezpečně z peněz Ústřední
soc. pojišťovny. A za dnešních poměrů
finančních, kdy máme ustálenou valutu
a poměry na peněžním trhu jsou stále
klidné a pevné, netřeba se obávati
jakéhokoliv poklesu úrokové míry v
neprospěch ÚSP. (Posl. dr Macek: Proč,
pane kolego, pojišťovací ústavy počítají
se 4%?) Já, pane kolego, mluvím o tom,
jak je to dnes v ÚSP. Tam není obav, že by
nastal rapidní pokles, a kdyby ten případ
nastal, zakročili bychom jistě zákonným
způsobem a zabezpečili základ finanční
politiky ÚSP.
Přicházím ke konci svého stručného
projevu, který jsem považoval za nutný přednésti,
a prosím, aby celé jednání bylo posuzováno
v konečném závěru objektivně
a správně. Jsem také jedním z těch,
který bojoval proti chybám v novelisaci, k tomu
se přiznávám, a ještě před
prázdninami nebyl bych připustil tuto novelisaci
s tak klidným svědomím. Dnes však mohu
prohlásiti i za naše dělnictvo a stranu, že
otázka novel sace zákona o soc. pojištění
vyřídila se způsobem příznivým
pro pojištěnce i pro kategorie zaměstnavatelů
zvláště špatně postavených
a že znamená pro stát uklidnění
poměrů. Pakli na straně oposice budou věci
posuzovány stejně spravedlivě a klidně,
netřeba se báti výtek dělnictva, které
naopak bude vítati tento krok, který byl podniknut
i za součinnosti oposice. (Potlesk.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dále je ke. slovu přihlášena paní
posl. Landová-Štychová. Dávám
jí slovo.
Posl. Landová-Štychová: Dámy
a pánové! Jsou dvě z mnoha otázek,
které zajímají dělnickou a zejména
ženskou veřejnost více než průhledná
hra se zlepšením soc. pojištění,
a to: jak pochodí v novele soc. pojišťovacího
zákona ženy, mládež a děti a jaké
budou účinky byrokratisace soc. pojišťoven
n a léčebnou péči? Vláda totiž
sama už jaksi pochopila svou taktickou chybu, které
se vůči socialistickým stranám dopustila
ve svém původním návrhu novelisace
a v projevech svých představitelů sama uznala,
že netřeba zatím mluviti hned o odbourání
soc. pojištění, že stačí
zbyrokratisovati správy pojišťoven, postaviti
je pod nadvládu své třídy, spoutati
socialistické strany malými ústupky a většími
sliby, které netřeba ovšem plniti, že
stačí bagatelisovati komunistické návrhy
nebo je vůbec umlčet, že stačí
roztříděním pojištěnců
roztříštiti jejich dílčí
zájmy a tak znesnadniti pro budoucnost jejich společný
postup a pak že je možno přikročiti k
hlavnímu účelu této novelisace - k
postupnému odbourání soc. pojištění
pro nejširší vrstvy pracujícího
lidu vůbec. Je na to přece času dosti a k
odbourávání sociálních reforem
stačí napotom také pouhé vládní
nařízení. Neboť stačí-li
na odbourání občanských svobod, rovnoprávnosti
všech vrstev občanstva, proč pak by vám
nestačilo na pouhou sociální reformu, kterou
za všech okolností podceňujete? Že budou
socialistické strany snad opět ve vládě
zastoupeny, na věci naprosto nic nezmění.
Budou odbourávati s sebou, nanejvýše ve zpomaleném
tempu a bude více mlhavých problémů
a více odborných traktátů. Buržoasní
strany se budou zase učiti umění, jak lze
po dobrém lépe dosáhnouti cíle, než
provokační otevřeností, jak jste si
v poslední době navykli.
Průběh jednání o soc. pojištění
nám jasně ukázal, jakými nulami jsou
poslanci vládních stran, ať v plénu
soc.-politického výboru nebo ve výboru užším
anebo v plénu parlamentním. Ani tak význačný
člen agrární strany, jako je p posl. dr Zadina,
nesměl projeviti ve výboru své mínění
o nedostatcích novelisace - šlo tehdy o nedostatky
v léčebné péči a jeho slib,
že se o různých nedostatcích může
ještě jednati a že bude se o něm snad
jednati. byl p. zpravodajem na místě kategoricky
odmítnut. Oposice mluvila, vládní poslanci
mlčeli a ke konci už se jim ani do výboru nechtělo
chodit. Jen když se mělo hlasovat. šli, aby dokumentovali
stanovisko agrární strany vyjádřené
"Venkovem", totiž, že vláda nepotřebuje
výkladů a důvodů, že jí
stačí, když má většinu.
Nevážnost, s jakou byla novelisace projednávána,
jevila se také ve způsobu, jakým bylo o jednotlivých
paragrafech hlasováno ve výboru. Bez pořadu
vzata hned ta, hned ona partie paragrafů a poslanci neměli
ani možnosti přezkoušeti, zdali si jednotlivá
ustanovení navzájem neodporují. Vládní
návrh byl vlastně p. zpravodajem ve výboru
jen improvisován. Celé části předlohy
projednány byly na polovic, mnohé vypadly z projednávání
vůbec. Patří k nim jednak polovičatě
řešený problém vdovských rent,
dále otázka pojištění žen
a mladistvých vůbec, jakož i organisace léčebné
péče, která vypadla z jednání
vůbec. My žádáme, jak už jsme zdůraznili
ve výboru, bezpodmínečné pense pro
všechny vdovy po pojištěncích, jako je
tomu u úřednictva. Proč? Jednak se stanoviska
práva pojištěncova, jednak dále proto,
že při stále trvající nezaměstnanosti,
kterou jsou především postihovány zejména
stárnoucí dělnické ženy, jest
taková renta záchranným ostrůvkem
v dobách nejhorších. Dále proto, že
výdělky žen jsou dnes nepatrné a nejisté.
Vždyť se pořád štve na ženy,
že jsou zaměstnány, že ubírají
práci a místa mužům atd. A konečně
proto také, že renta je za všech okolností
příliš nízká a nestačí
k živobytí.
Jak cynické je stanovisko vlády k této otázce,
o tom svědčí výše vdovských
rent, kolísající mezi 650 Kč až
2700 Kč ročně. Nelze posuzovati tento problém
jen se stanoviska finančního, se stanoviska hromadění
reserv pro tajné účely vlády. Uznejte,
že vdovské renty jsou tak jako tak v té výši,
jak jsou stanoveny, nedostatečné pro dnešní
drahotní poměry. Byly by nedostatečné
i pro ženy zdravé, které si mohou najíti
k doplnění nějaký výdělek.
Ale je-li renta podmíněna 75% pracovní neschopností
nebo stářím od 65 let, co to znamená?
To znamená, že dělnické ženy se
většinou nedožijí věku 65 let.
Vždyť úřední statistika sama nám
zjistila průměrný věk v dělnických
vrstvách na 50 roků. Za druhé ze 75% práce
neschopná žena je vlastně invalida, potřebující
ošetření a péče, kterou je nutno
také odměnit, a odměna 50% při nižších
rentách je pro dnešní poměry naprosto
nedostatečnou, i když bude snad práce neschopným
vdovám také přiznána. Ptám
se vás, pánové, kde je tu jaká republikánská
rovnoprávnost? Žena po vysokém hodnostáři
dostane pensi bezpodmínečně, a kdyby jí
bylo třebas jen 16 let a byla nejen zdravá a práce
schopná, nýbrž vůbec i jinak existenčně
zabezpečena. Také pro sirotky po vyšších
úřednících platí docela jiné
měřítko než pro sirotky dělnické.
Poskytuje se jim renta až do konce studií na vysokých
školách vedle různých úlev a
výhod mimořádných. Nevyčítáme
to, ale vytýkáme vám, pánové,
že u vás dělník, dělnická
žena a jejich děti jsou znehodnoceni jako méněcenná
vrstva. společnosti, ku které netřeba míti
velkých ohledů. Včera to tu konstatovala
také pí. kol. Pechmanová a já
připojuji k tomu na vysvětlenou: Ano, vaším
stanoviskem, pánové, je, že dělník
se svou rodinou jest vší psotě zvyklý
a že není radno ho rozmazlovat zvyšováním
jeho životní úrovně. (Výkřiky
komunistických poslanců.) Chcete, aby se v bídě
otužil, poněvadž víte dobře, že
váš řád nikdy nemůže poskytnouti
dělnické a vůbec pracující
třídě slušnou a bezpečnou existenci.
Toto sociální pojištění už
samo o sobě je toho dokladem.
Vezměme si na př. otázku rodinného
pojištění, v němž je obsaženo
pojištění mateřské. Ač
naléhavě potřebuje zlepšení,
vůbec se o něm v soc.-politickém výboru
nejednalo.
Jak nedostatečnou je u nás zejména péče
o matku a dítě, která úzce souvisí
nejen s organisací veřejné správy,
nýbrž i se sociálním pojištěním,
o tom bylo velmi výstižně promluveno na valném
sjezdu "Československé ochrany matek a dětí"
letos v dubnu. Bylo konstatováno, že nynější
veřejné péče o matku a dítě
ani zdaleka nevystihuje skutečnou potřebu. Jako
příčiny toho byly uvedeny doslovně
tyto: především naprostý chaos v úpravě
veřejné péče o dítě
a matku, dále jako důsledek toho naprostý
nedostatek přehledu o působnosti a kompetenci jednotlivých
veřejných úřadů a konečně
nedostatek peněz, jež veřejná správa
státní nebo samosprávná smí
podle zákazu zákona č. 77 z r. 1927 na péči
o matku a dítě věnovati.
Tato trpká slova byla pronesena zemským vrchním
radou dr Bohuslavem Laušmanem, přednostou právního
ochranného oddělení při zemském
ústavě pro péči o dítě
v Praze. A stejně jiný známý odborník
z ministerstva soc. péče, pan dr Kubišta, konstatuje
ve svém referátu na sjezdu okrskových odborů
a spolků Čsl. ochrany matek a dětí
v únoru t. r. konaném, že ačkoliv poslankyně
socialistických stran už v prvních letech republiky
podaly 4 propracované návrhy o povinném mateřském
pojištění a péči o dítě,
nebylo z nich uskutečněno nic, vyjma ochranu kojenců
zákonem č. 171 z 3. července 1924, podle
něhož matka kojence do 4 měsíců
stáří nesmí býti přijata
za kojnou, dále podpora v mateřství podle
nynějšího pojišťovacího zákona
č. 221 z 9. října 1924 a ochrana nemanželské
matky podle §§ 167 a 168 občanského zákona.
To je všechno.
Poněvadž podpora v mateřství je podle
pojišťovacího zákona omezena na poměrně
malé procento žen, zůstává tu
velký okruh působnosti samosprávě
a dobrovolným korporacím. Docela podle receptu pana
náměstka min. předsedy Msgr. Šrámka,
který je velkým nepřítelem soustavné
veřejné péče o matku a dítě
a při každé příležitosti
zdůrazňuje mravní prospěšnost
čilé a soustavné svépomoci občanské.
Ačkoli pan ministr Šrámek zřídka
popřeje nám potěšení, aby tu
poseděl a odpověděl přímo na
otázky poslanců, přece jen si dovolím
na jeho adresu a hlavně - já to přiznám
beze všeho - na adresu jeho voličů takovou
všetečnou, bolševicky demagogickou otázku:
zda by nebylo velmi účelné a vysoce mravné,
kdyby takovou čilou a soustavnou svépomoc bez dotací
a subvencí ze státní pokladny pěstovala
především katolická církev s
církvemi ostatními, dále vládní
strany politické, zejména strana lidová,
agrární a živnostenská. Náš
bolševický rozum opravdu nechápe, proč
je nemravné vzít ze státní pokladny
peníze na vybudování soustavné ochrany
matek a dětí (Výkřiky komunistických
poslanců.) a proč není nemravné,
pohlcují-li sta milionů Kč různé
církve a vlivné kruhy vládních stran
a konečně i neplodný režim militaristický
a policejní.
Moje otázka v měšťáckém
parlamentě zůstane ovšem jen otázkou
t. zv. řečnickou, nikdo se jí nebude zabývati,
nanejvýš tisk našich socialistických soudruhů
a bratrů uveřejní svou šablonu o demagogických,
nevěcných referátech komunistických
poslanců. V sovětské republice změní
se ovšem taková otázka ve vážný
návrh, v návrh uskutečnitelný.
Počítejme, prosím, kolik by stála
řádně vybudovaná péče
o matku a dítě u nás. Podle výpočtů
v návrhu bývalé posl. soudružky Malé
asi 3 miliardy Kč. Úhrada dala by se krýti
jednak příspěvky všeobecně povinného
mateřského pojištění a zbytek
by byl uhrazen státem a obcemi. Tak podobně se to
dělá v Rusku. Spočteme-li, co už pohltily
u nás během těch 10 let církve, co
stojí kongrua, kolik set milionů už bylo vyhozeno
v subvencích a darech soukromým osobám jako
podpory velkoprůmyslu a zemědělství,
v daňových odpisech a slevách, uvážíme-li,
že jen pozemková daň byla snížena
ročně o celých 58 mil. Kč, uvážíme-li,
kolik representují za 10 let i jiné podobné
nevinně vypadající věci, zjistíme
velmi snadno, že tímto osvědčeným
způsobem ulehčeno bylo státní pokladně
za 10 let částkou, která daleko převyšuje
3 miliardy, žádané námi na soustavné
vybudování ochrany matek a dětí. A
je ostudným faktem, že ač v původním
zákoně sociálně-pojišťovacím
byla v § 257 zdůrazněna také nutnost
budování útulků pro rodičky,
kterých tu máme naprostý nedostatek - podle
zprávy Ústředního pojišťovacího
ústavu máme nejvýše 2000 lůžek,
ač by jich bylo potřebí nejméně
7000 pro roční počet 350 až 400.000
porodů, což by vyžadovalo náklad 200 mil.
Kč - a přesto že bylo vládě povoleno
100 mil. Kč na tento účel, na vybudování
léčebných ústavů vůbec,
nestalo se nic. Tento úvěr vyčerpán
nebyl, nedošlo od slov k činům, ustanovení
zákona prostě nebylo provedeno.
Léčebná a profylaktická péče
u nás prostě se neřeší, neboť
z téhož stanoviska mravního prospěchu
občanské svépomoci chce pan ministr Šrámek
odbýti také tuto otázku. Léčebná
péče a profylaktická péče o
pracující vrstvy patří dnes beze sporu
k nejdůležitějším otázkám
a opatřením sociálním naší
doby vůbec. Můžeme říci, že
i v kapitalistickém státě má svůj
národohospodářský význam, i
když v tomto kapitalistickém státu zdraví
a život lidský nemají nejmenší
ceny - ovšem vyjma životy kapitalistů a hodnostářů
- protože špatná organisace výroby a spotřeby
zaviňuje přeplnění pracovního
trhu a činí miliony lidských existencí
přebytečnými. Zejména ovšem má
taková péče svůj kategorický
význam pro dělnictvo.
Nezaměstnanost a špatné mzdy snižují
životní úroveň, následuje podvýživa,
chudokrevnost, tuberkulosa. Lékaři nestačí
varovat před nebezpečím nákazy, která
nezná a to je jediná spravedlnost přírody
- společenských hranic a ohledů. Nákaza
plíží se i do sídel boháčů,
a to v drahých tkaninách a luxusních předmětech
vyráběných podvyživenými, špatně
léčenými proletáři. A vedle
toho nedostatečná, špatná, naprosto
povrchní léčebná péče
- jako šalebný efekt sociálního cítění,
kterým se chlubí vaše společnost.
Vezměte si odborný výklad k otázce
léčebné péče v nové
úpravě sociálního pojištění,
který byl také uveřejněn v květnovém
dvojčísle časopisu "Sociální
služba". Mimo jiné je tam též zdůrazněna
naléhavost ústavní léčby tuberkulosních.
Jak už jsem se zmínila, podle § 257 původního
zákona č. 221/1924 měla býti ihned
uskutečněna léčebná zařízení
pro tuberkulosní nemocné, zejména pro případy
chirurgické a pro nemocné lupusem. Pro tyto nemocné
měly býti zařízeny i útulky
v případech zvlášť těžkých,
kdy viditelné znaky ne moci znemožňují
postiženému výdělečnou práci
mezi ostatními zdravými dělníky.