Pátek 21. září 1928

Již při debatě o dávkové části v soc.-politickém výboru zdůraznil jsem, jaké křivdy způsobí osnova některým kategoriím dělnictva tím, že jim dnešní důchody poměrně značně sníží, jednak zřízením nové nejnižší třídy Aa, jednak znehodnocením naturálních požitků. Také tato zhoršení dnešního stavu jsou činěna ve prospěch zaměstnavatelů, ač k tomu za nynější hospodářské konjunktury není naprosto žádných příčin. Již jsem dokázal, že pojištěncům, kteří budou přeřazeni do nově zřízené nejnižší třídy pojištění invalidního a starobního, budou i přes zvýšení základní části na 550 Kč sníženy v důsledku toho důchody o 26 hal. na zvyšovací částce za jeden týden pojištění, což činí po 10 letech 80 Kč, po 20 letech 210 Kč, po 30 letech 340 Kč, po 40 letech 470 Kč, po 50 letech 600 Kč. Zde je nejlépe viděti, jak pánové, kteří říkali, že chtějí zlepšiti sociální pojištění, klamali veřejnost. Oni zlepšují sice v některých částech dávky, zejména na úkoly nemocenského pojištění, ale ve věcech invalidních a starobních důchodů prosazují značné jejich snížení, a to právě u dělnictva nejpotřebnějšího. Toto velmi citelné snížení není v nějakém poměru ke snížení příspěvků na dělníka připadajících, neboť několikahaléřová týdenní úspora na pojistném bude znamenati, že tento pojištěnec bude po létech trvání pojištění připraven o celá sta korun na důchodu.

Přímo kritické výsledky bude však míti ustanovení §u 6, odst. 6 osnovy, kterým se. znehodnocují naturální požitky. Deputátníci, jejichž mzda na penězích pohybuje se zpravidla mezi 150 až 180 Kč za měsíc, byli by podle této mzdy zařaděni pouze v I. třídě pojištění nemocenského. Hodnota naturálních požitků, která je oceněna částkou 260 Kč, což dává i se mzdou na penězích denních Kč 14.67, odůvodňuje podle dnes platného stavu zařadění do IV. třídy pojištění nemocenského a třídy B pojištění invalidního a starobního. Ustanovení osnovy bude míti však za následek, že deputátníci budou moci býti zařaděni pouze do III. třídy pojištění nemocenského a třídy Ab pojištění invalidního a starobního, kterýžto přesun znamená, že nemocenská podpora těchto osob bude snížena z dnešních Kč 10.60 na pouhých 8 Kč denně, t. j. o Kč 2.60 denně méně, což činí za rok při jednoroční podpůrné době 949 Kč. O tyto obnosy budou deputátníci připraveni jen proto, aby zaměstnavatelům zemědělským, docilujícím při dnešní konjunktuře a drahotě zemědělských plodin nebývalých zisků, mohlo býti o několik haléřů sníženo pojistné. Pánové, já se táži, zda tato osnova má charakter třídní zášti či nikoli? Chce někdo popírati, když připravíte ročně dělníka zemědělského, tedy dělníka chudého o 940 Kč, aby se prospělo zaměstnavatelům, že nemá tato osnova ráz třídní?

Peněžitá podpora v mateřství bude v důsledku toho deputátnici snížena o Kč 327.60 a pohřebné o 120 Kč. Stejně tak projeví se škodlivý vliv tohoto ustanovení i ve výměře dávek, pojištění invalidního a starobního, kde důchod těchto osob bude snížen po 5 letech asi o 20 Kč, po 10 letech o 90 Kč, po 20 letech o 230 Kč, po 30 letech o 370 Kč, po 40 letech o 510 Kč a po 50 letech o 650 Kč. Je to nějaké zlepšení, když takto budou nejen důchody nemocenské, ale i invalidní a starobní sníženy, budou to moci pánové hájiti v zaostalých okresech, zejména také luďáci na Slovensku, kde bude dělnictvo v této věci nejvíce postiženo? Chcete dokazovat, že toto "zlepšení" prospěje dělnické třídě v republice a potřebám sociálním? Rád bych věděl, budete-li moci ještě takto lidi mámit do budoucna, avšak pochybuji o tom, že by si to dal někdo líbit, až toto "zlepšení" lid pocítí.

Ještě krutěji budou však postiženy tímto ustanovením služebné, hospodářská čeleď a učňové, jejichž naturální a mzdové požitky budou moci způsobiti zařadění jen o jednu třídu výše, než jak to odůvodňuje mzda na penězích. To je další dalekosáhlá koncese národně-demokratickým paničkám a zaměstnavatelům vůbec, na úkor sociálně-zdravotních zájmů služebných dívek, čeledi a učňů. Stav tento projeví se nejen ve snížených nárocích peněžitých, nýbrž i ve snížení ostatních dávek, zejména u nár.-demokratické pojišťovny pomocnic v domácnosti v Praze, pro kterou se činí v osnově zvláštní privilegie na účet pojištěnců. Služebné dívky, které budou zařaděny při stejné mzdě na penězích jako deputátnice v důsledku tohoto ustanovení jen ve II. třídě pojištění nemocenského a třídě Aa) pojištění invalidního a starobního, budou bezmocnými obětmi svých zaměstnavatelek a neschopnosti této pojišťovny k plnění nejen statutárních, nýbrž i zákonných dávek. Při nízkém pojistném II. třídy, které nestačí této pojišťovně ani k úhradě řádných naturálních dávek i při omezeném množství jejich rodinných příslušníků, budou tyto pojištěnky skutečnými obětmi stranicko-politických handlů v koalici a stranicko-politických zájmů národní demokracie, jež si ustanovení o zajišťovací pojišťovně v osnově vynutila a jež nejvíce v celém průběhu boje zdůrazňovala zcela po způsobu známého hesla "Chyťte zloděje" potřebu odpolitisovati nemocenské pojišťovny. Aby vyniklo, jaké škody služebné dívky na svých nárocích peněžitých utrpí přeřaděním z nynější třídy IV. do II. třídy nemocenského pojištění. uvádím: Nemocenská podpora z dosavadních Kč 10.60 sníží se na Kč 5.30 denně, což činí při roční podpůrčí době Kč 1923.90. Stejně tak sníží se o celou polovinu ostatní peněžité dávky nemocenského pojištění, jako podpora v těhotenství, v šestinedělí a premie na kojení, jakož i pohřebné. Při tom čas od času vystoupí pan Msgr. Šrámek a bude ve svých listech bíti na poplach pro pokles populace.

Musíme si býti vědomi, že nebudou postiženy jen pojištěnky, pokud budou nemocnými a budou brát nemocenskou podporu. Také nemocenské pojišťovny jako ústavy budou postiženy, protože za služebnou dívku, za kterou budou brát menší premii, budou platit stejné léčebné v nemocnicích, stejné honoráře lékařům a stejně drahé léky. Ve všeobecné nemocnici v Praze činí léčebné denně 25 Kč, ale tato dívka bude míti nárok na nemocenské jen ve výši Kč 5.30 denně. U dívek služebných jde při onemocnění nejčastěji o ošetření v nemocnicích, neboť jejich zaměstnavatelky se jich v nemoci rády zbaví. Představte si, jak budou zatíženy nemocenské pojišťovny, jak se bude odsuzovat, když budou deficitní více než dnes, jen proto, že budou míti příjmy menší.

Při této příležitosti chci říci něco o tom odpolitisování. Kdo sledoval poslední 2 roky tisk, četl často, že páni deklamovali denně o odpolitisování dělnického pojištění. Slyšeli jsme to včera s této tribuny asi dvakráte, řekl to dokonce i pan kol. Petr, jako sekretář odborových organisací klerikálních, a včera to napsal dr Matoušek v "Národních Listech". Pánové, nemyslíte, že zase klamete veřejnost, tvrdíte-li něco o odpolitisování, z těch důvodů, které jsem uvedl? Proč nemluvíte o odpolitisování v bankách? Nemáte dojem, že banky den ode dne, rok od roku více politisujete? Proč nemluvíte o odpolitisování v zemědělských radách, obchodních komorách? Jak si vůbec představujete odpolitisování, což se dělníci vůbec nesmějí politicky orientovat? (Posl. Svoboda: Zpolitisovali náboženství a ministerstva!) Má někdo právo mluviti o odpolitisování, když do novely prosazuje věci, jež sledují jedině stranicko politický cíl? Ano, správně dí kol. Svoboda, že proto, poněvadž řím. kat. církev je čím dále tím více politickou, a kněží pletou se čím dále tím více do politiky, ač je to proti zásadám skutečného křesťanství a slov Kristových. Proto zakázal i papež, aby se kněží pletli do politiky, aby sháněli mandáty atd., poněvadž to škodí náboženství. Tedy motiv těchto hlasů, volajících po odpolitisování soc. pojištění, je zde jistě průhledný.

Ale jde zde ještě o jinou věc než je otázka, aby pojištění bylo odpolitisováno. Což tím, že jste udělali poměr 9:3, že jste mnohé věci odkázali společným schůzím, myslíte, že bude docíleno odpolitisování pojištění? Nemyslíte, že ve společných schůzích bude se řešiti politicky mnoho a mnoho otázek, ač se dnes vyřizovaly jen odborně? Proto musíme co nejrozhodněji odmítnouti, když deklamujete a klamete veřejnost, že chcete odpolitisovati dělnické pojištění. Skutečným účelem vaší snahy jest vzíti vliv dělníkovi na správu takových ústavů, jako jsou ústavy pojišťovací, ať už jsou to nemocenské pojišťovny jakéhokoli druhu, ať je to USP, ať je to úrazová pojišťovna, ať je to vůbec jakýkoli pojišťovací ústav.

Zcela drasticky se toto přeřadění, o němž mluvím, projeví u služebných dívek následkem znehodnocení naturálních dávek v pojištění invalidním a starobním, kde důchod invalidní bude snížen již po 3 letech o 31 Kč, po 10 letech o 220 Kč, po 20 letech o 490 Kč, po 30 letech o 760 Kč, po 40 letech o 1030 Kč a po 50 letech dokonce o 1300 Kč, což činí celou 1/4. Při tom ovšem budou se snižovati i ostatní důchody invalidního a starobního pojištění, které od důchodu invalidního jsou odvozeny.

Strany dnešní koalice mohou býti ubezpečeny, že se pojištěncům tímto ustanovením nezavděčí a že při nejbližší příležitosti budou sklízeti výsledky tohoto protidělnického a protisociálního postupu.

Nutno také protestovati i proti ustanovení § 7 osnovy, které osvobozuje zaměstnavatele, pokud nezaměstnávají více než 3 osoby, od vedení mzdových záznamů. Tím bude znemožněno jakékoli zjištění mzdy dělníků, pracujících u těchto osob, zaměstnavatelům bude umožněno, aby přihlašováním nižších mezd dělnictvo soustavně poškozovali.

Je nutno jen uvítati, že vdově po pojištěnci dostane se vdovského důchodu před dokončením 65. roku věku, nebo když bude pečovati aspoň o 2 děti mladší než 17 let. Jest to částečné zmírnění křivdy, která na dělnických ženách původním zákonem se spáchala, avšak musíme trvati na tom, aby dělnické vdově dostalo se důchodu bezpodmínečně, tak jako jest to v jiných druzích pojištění, aby nebyla stavěna dělnická vdova společensky i lidsky níže než žena úředníka. Pro nás sociální demokraty je to jen zadostiučiněním, poněvadž již r. 1924 hájili jsme názor, aby vdově aspoň se 2 dítkami dostalo se důchodu. Žel, že podobné. opatření přichází teprve po 4 letech!

Nepřijatelné jest pro nás ustanovení §u 65, že pojištěncům, kteří v případě nemoci mají proti zaměstnavateli nárok na plnou mzdu po dobu tří měsíců, nebo bezplatné naturální opatření, t. j. stravu a byt, může býti zastaveno nemocenské vůbec anebo z části a zaměstnavatelům vyměřeno nižší pojistné podle směrnic ÚSP. To je přímé a úmyslné poškozování zájmů dělnictva a nelze souhlasiti s důvodovou zprávou, že není důvodů, aby dělník v případě nemoci měl se lépe než při pracovní schopnosti. To jest přímá provokace dělnictva a postaráme se, aby dělnictvo toho nezapomnělo, neboť právě v nemoci potřebuje dělník zvýšenou ochranu a péči.

Že se dostalo do osnovy ustanovení, že příště má býti jednotná karenční doba pro podporu v nemoci pouze dvoudenní, je zásluhou sociální demokracie a byla tím jen napravena chyba, která se stala zákonem z 9. října 1924, který ustanovil absolutní karenční dobu 3, po př. 4denní, a dělnictvo po této stránce úspěch jen uvítá.

Politický ráz novely vyniká však nejlépe v části organisační, kde připouští se další tříštění nemocenského pojištění zřizováním nových společenstevních pojišťoven a rozšířením působnosti pojišťovny pomocnic v domácnosti v Praze. V těchto věcech odškodňuje vládní koalice národní demokracii a stranu středostavovskou, v jichž stranicko-politickém zájmu byla tato ustanovení do osnovy pojata, přes protesty odborníků i celé oposice, ač ani původní pověstná vládní osnova neobsahovala těchto ustanovení příčících se zájmům pojišťovacím i hospodářským. Z těchto případů je nejlépe zřejmo, jak neupřímné a tendenční bylo volání po odpolitisování nemocenského pojištění, když jen pro stranicko-politický prospěch tříští se znovu sotva sjednocená organisace nemocenského pojištění, čímž se zdražuje a komplikuje administrativa a poškozují pojištěnci.

O této věci mluvili také páni, zejména kol. Petr a kol. Čuřík. Páni dokazovali, že je nutno zrušiti svazy, že je nutno zřizovati společenstevní pojišťovny a pan kol. Čuřík dokonce řekl, že prý ve věci tříštění pojištění nemá oposice práva něco vytýkati. Kol. Petr zase vytýkal, že prý je nutno zostřiti státní dozor, že je nutno tříštiti pojištění, zrušiti svazy, poněvadž prý socialisté v pojišťovnách všude dobře nehospodařili a dokonce prý dokázali, že nejsou schopni vésti pojišťovny.

Kol. Čuřík korigoval názor kol. Petra a dokazoval, že v pojišťovnách se úřaduje dobře, že je administrativa dobrá, až prý na některé nepatrné snad výtky.

Nejdříve k otázce tříštění. My jsme již několikráte prohlásili, že je zájmem odborným, pojišťovacím i hospodářským, aby byla v okresu pojišťovna jen jedna a ne aby bylo mnoho pojišťoven, jako na př. v Praze, kde je pojišťoven 24. Nikdo přece nebude hájiti, že je potřeba v Praze 24 nemocenských pojišťoven, které by prováděly nemocenské pojištění.

Páni říkají, že oposice nemá práva vytýkati tříštění. Ohražuji se a říkám, že ano, poněvadž oposice, zejména ta, kterou vede soc. demokracie, vždy šla za sjednocením, i když to vyžadovalo někdy politicko-stranických obětí. Zejména ukazuji na provádění zákona z října r. 1924.

My jsme však varovali i před zakládáním zemědělských nemocenských pojišťoven, kterými se pojištění tříští ku škodě pojištěnců. Myslím, že dnes nám dají i někteří rozumnější republikáni za pravdu. Že nepřipouští pan Šrámek zakládání zemědělských pojišťoven, a ľuďáci zase na Slovensku, z toho je viděti a je to zároveň pro nás zadostiučiněním, že v této věci máme pravdu.

V červnu tu byla deputace lékařů ze zemědělské nemocenské pojišťovny kaďaňské si stěžovati, že jim nemocenská pojišťovna nevyplácí služné. Proto dali výpověď ke dni 30. září, ale nikdo na to nereaguje a služné se jim nevyplácí. Nevyplácejí vůbec u této nemocenské pojišťovny ne proto, že by pojišťovna nechtěla, ale že nemá čím platit, což by se nestalo, kdyby pojištění nebylo tříštěno, což považuji za největší zlo. Jako trváme na tom, že se musí vypláceti v první řadě dávka pojištěnci a služné úředníkům, tak trváme také na tom, aby se vyplatily v prvé řadě honoráře lékařům.

Dnes jsme zjistili, že zemědělská pojišťovna v Kadani nemůže vypláceti, protože nemá prostředků, a vyskytlo se to již i v jiných zemědělských pojišťovnách. Snad tím páni fedrovatelé tříštění organisace pojištění přijdou k poznání, že na tomto poli nedojdou žádného úspěchu, budou-li pojištění prováděti praksí, v jaké pokračuje i tato novela.

Teď k jiné otázce politické: Páni způsobili, jak známo, že budeme míti příště nejen představenstva v poměru 9:3 a dozorčí výbor v opačném složení, ale mnohé věci půjdou do schůzí společných. Je zajímavé, jak tuto otázku posuzují odpůrci, jmenovitě nár. demokracie. Pan dr Matoušek se v této věci dosti včera rozepsal. Chválil nejdříve v dlouhém článku kompetenci společných schůzí představenstva a dozorčího výboru. Praví: "Obě dvě instituce však scházejí se ke společným schůzím, v nichž se vyřizují nejdůležitější hospodářské a administrativní věci pojišťoven: přijímání, propouštění úřednictva, ukládání peněz, usnášení o změně stanov, sjednávání smluv s lékaři, usnášení se o počtu míst zaměstnaneckých, vydávání instrukcí pro zaměstnance atd. Je tedy viděti - praví dále dr Matoušek - že číselná parita nebyla dodržena, ale pojmově se parita zavádí tím, že vlastně všechna důležitější agenda dána je do společných schůzí, kde je 12 zástupců dělnických a 12 zástupců zaměstnavatelských".

Tady vidíme z té chvály Matouškovy, že celá předložená osnova má ráz politické msty, a její účel jest, vliv dělníků na pojištění odvrátiti a znemožniti. Myslím, že k tomu, co p. dr Matoušek řekl, nemusím dodávati nic, poněvadž je to nejlepším dokladem, jak se věci pojímají dnes, když jde o otázku složení orgánů pojišťoven a otázku společných schůzí.

Ale k té otázce hospodaření. Kol. Petrovi, který je sekretářem odborové organisace křesť. soc. dělníků, doporučuji, aby se podíval do pojišťoven, jak jsem mu to již osobně poradil, když chce kritisovati hospodaření nemoc. pojišťoven. Již před zahájením prací výborových a i ve výboru samém slyšeli jsme mnoho výtek na špatné hospodaření nem. pojišťoven, avšak často jsme žasli, že páni, kteří jsou zákonodárci a chtějí novelovati tak důležitý zákon, jsou úplní laikové v této věci a že jen to, co bylo napsáno v orgánech jejich stran, zejména v časopise "Národ", který nejvíce štval proti dělnickému pojištění, byla pro ně jediná orientace. Dále se na větší znalost nezmohli.

Pan kol. Petr tvrdil, že některé pojišťovny zkrachovaly. Nikoliv, žádná nezkrachovala, aspoň ne ty, které spravovali socialisté. Je pravda jen, že se jim od r. 1926 daří hůře finančně, poněvadž jejich příjem byl snížen. Ale to by bylo neškodilo tak, jako jim škodilo rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 14. dubna 1927, které přivodilo pasivitu pojišťoven. Ale ještě žádná nezkrachovala, protože pojištění nemocenské žije dnes ze svých nastřádaných premiových reserv. Právě proto, že 37 let pojišťovny dobře hospodařily, že nahospodařily si za špatných t. zv. spolkových forem pojištění dosti prostředků, mohou dnes plniti své povinnosti, až na několik málo pojišťoven, které jsou v hornických revírech, kde panují zlé poměry zdravotní. Ale na jedné nemocenské pojišťovně v Praze ukáži několika ciframi, proč náklady na některé úkoly nemoc. pojištění se zvětšují. Tato měla r. 1926 průměrný počet členů 55.612, r. 1927 55.685. Tedy přibližně stejný počet. Ku práci nezpůsobilých měla r. 1926 26.561, r. 1927 27.469. To však měla již 3/4 roku menší příjem. To bylo v platnosti rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze 14. dubna 1927. Odškodněných dnů bylo celkem r. 1926 568.883, r. 1927 602.257.

Na jednoho pojištěnce připadá průměrně odškodněných dnů r. 1926 21.40, r. 1927 23.51.

Na nemocenském bylo vyplaceno r. 1926 Kč 9,932.447.25, r. 1927 10,329.867 Kč 30 h.

Na jednoho pojištěnce připadá průměrně nemocenského r. 1926 374 Kč, r. 1927 403 Kč.

Na léčebnou péči zaplaceno r. 1926 7,143.499 Kč 91 h, r. 1927 8,337.836.61 Kč.

Na jednoho člena připadá r. 1926 128.45, r. 1927 149.73.

Z těchto cifer bych dokázal u každé pojišťovny, že nároky na dávky stoupají z části také vlivem jiných okolností; značně k tomu přispělo zavedení starobního a invalidního pojištění. Dámy a pánové vědí z prakse, že pojištěnec často, protože platí od 1. července 1926 na pojistném více, činí si větší nárok, aniž by uvážil, že platí na invalidní a starobní pojištění a že pojistné nemoc. pojištění se podstatně snížilo.

A teď něco o služebných dívkách. Pánové, v Praze máme služebné dívky, z nichž 80% má zásluhou nem. pojišťoven ošetřený chrup. Poněvadž je jich v Praze 30.000 pojištěno, dovedete si představiti nejen náklady na tuto dávku, ale zejména, co to pro jejich zdravotní stav znamená. (Výkřiky posl. Srby.) Tyto dávky vydaly nemocenské pojišťovny jako dávky statutární, nikoliv zákonné, ale až budou služebné dívky pojištěny u zajišťovací pojišťovny vesměs ve II. třídě, je otázka, jak to s těmito dávkami u této pojišťovny dopadne, poněvadž na ně nebude mít prostředků. V zubním ambulatoriu okresní nemocenské pojišťovny v Praze bylo r. 1927 provedeno hotových výkonů 17.308, celkem ošetřeno pacientů 105.170 za celý r. 1927. Ale r. 1928 - jenom k porovnání, jak stoupají tyto výkony - bylo již za půl roku provedeno výkonů 11.399 u 62.359 pacientů. Tedy již dnes je viděti, jak náklady tyto vzrůstají a bude-li pouze zachováno stejné tempo i v druhé polovině tohoto roku, bude celkem 124.000 ošetřených pacientů proti 105.000 pacientů roku 1927. Dávám jen příklad, proč také finance jednotlivých nemocenských pojišťoven čím dále tím více jsou zatěžovány různými nároky. Ale to nejsou peníze vyhozené. Chtěl by někdo dokázati, že peníze na léčebnou péči nebo ošetření chrupu jsou vyhozené peníze? Naopak, pojišťovna přišla k správnému názoru, že to, co investuje do léčebné péče, v budoucnosti na zdravotním stavu pojištěnce a jeho rodiny nese stále a stále nový prospěch.

K části organisační budiž připomenuto, že nepodceňujeme ani nebezpečí, vyplývající z ostatních nejasností uvedených v organisační části osnovy, která jedná o trvání malých společenstevních a zřizování nových nemocenských pojišťoven. Původní úmysly zúžiti okruh pojištěnců okresních nemocenských pojišťoven ve prospěch pojišťoven zemědělských skryty jsou v §u 18 osnovy v ustanovení, že nařízením vlády je možno stanoviti, koho lze považovati za zaměstnance zemědělského a lesního. Dosavadní judikatura rozhraničovala dosti jasně pojem zaměstnání v zemědělství a toto ustanovení svědčí jen, že vládní koalice hodlá nemocenské pojištění nadále tříštiti a zhoršovati ve prospěch stran v koalici zastoupených, což vedle škodlivých zjevů hospodářských bude míti za následek i značné závady administrativní.

Důvodová zpráva v odůvodnění §u 22 sama potvrzuje škodlivost tříštění nemocenského pojištění zdůrazněním okolnosti, že zvýšený počet pojištěnců u pojišťovny pomocnic v domácnosti umožní prosperitu této pojišťovny, čímž současně potírá odůvodnění zakládání nových společenstevních pojišťoven. Pravda v této věci je tak jasná, že nedá se ničím zatušovati a proto musila se projeviti i v rozporech důvodové zprávy.

Přímo neslýchané však je, že touto osnovou suspendují se téměř všechna dosavadní práva představenstva nemocenské pojišťovny a rozhodování o nejdůležitějších věcech přenáší se do společných schůzí, kde bude tudíž rozhodováno systémem paritním. Proto nemá ustanovení, že v představenstvu pojišťovny zasedá 9 zástupců pojištěnců a 3 zástupci zaměstnavatelů, valné praktické ceny a nutno co nejdůrazněji odsouditi způsob, jakým se oklešťuje vliv dělnictva na správu těchto ústavů. Při poměrném zastoupení a dnešních poměrech v dělnické třídě bude toto uspořádání kompetence obou správních orgánů znamenati téměř úplné ovládnutí nemocenských pojišťoven zaměstnavateli.

Jak to bude praktikováno, že, nedohodnou-li se v Mukačevě, Uher. Hradišti, v Brně, Plzni nebo Klatovech ve společných schůzích orgány o tom, aby byla přijata posluhovačka, kontrolor nebo dívka na výpomoc, musí býti tato záležitost předložena do Prahy k rozhodnutí Ústřední soc. pojišťovny, o tom jsem mluvil obšírně v soc. politickém výboru. Ale pánové budou viděti, až se tato ustanovení budou takto prováděti, jakou ostudnou praksi a jaké zatěžování administrativy pojištění zavedli. Nízké úmysly koalice projevují se zejména ve snaze, aby ve společné schůzi byli přijímáni a propouštěni zaměstnanci nemocenských pojišťoven, a koalice tak odkrývá snahy, jaké do novelisace vkládá.

Pan kol. Čuřík a posl. Petr, když zde tvrdili potřebu odpolitisování, měli by uvážiti jako representanti t. zv. dělnického křídla v klerikální straně, kam to ustanovení povede. Že se vymstí i na nich, ukáže se v nejbližší době.

Ustanovení o zřizování zemských úřadoven a rušení svazů je tak křiklavého rázu, že to až překvapuje. Nejdříve koalice tvrdila, že svazů není potřebí, když byla zřízena Ústřední sociální pojišťovna, a když jí naší i ostatní odbornou kritikou bylo prokázáno, že tomu tak není, zřizuje z pochopitelných důvodů na škodu věci zemské úřadovny, jen aby se mohly svazy zrušiti, když již jejich potřebnost nelze popírati.

Já jsem původně nechtěl o svazech mluviti, ale pánové mne k tomu přinutili. Mluvím-li přesto o svazech, pak není to labutí píseň. Pánové se mýlí, zejména pan dr Šrámek, když myslí, že takovou organisaci, jakou jest Svaz nemoc. pojišťoven, znemožní. Chtěl bych však srovnati, jak organisaci svazů nemocenských pojišťoven cení v cizině a jak ji cení náš ministr soc. péče. Měli jsme příležitost na dvou velikých sjezdech slyšeti ocenění práce těchto institucí nemocenského pojištění.

Velice časovým důkazem toho, jak v jiných státech se činnost nemocenských pojišťoven, jakož i nositelů a representantů nemocenského pojištění státními úřady oceňuje, jsou projevy, které staly se u příležitosti dvou sjezdů, a to sjezdu německého svazu nem. pojišťoven ve Vratislavě a sjezdu Pojišťovací Internacionály, který konal se ve Vídni ve dnech 9. až 13. září t. r. A lze konstatovati podle účasti zástupců všech úřadů i podle učiněných projevů na obou sjezdech, že činnost svazů nemocenských pojišťoven jako representantů nemocenského pojišťování byla mimořádně oceněna.

Já úmyslně neoceňuji svazy naše, učinili to již dr Winter, Tayerle, Tučný a Schäfer v soc.-politickém výboru. Já chci úmyslně srovnávati, jak se posuzuje organisace nemocenského pojištění jinde.

Sjezdu Pojišťovací Internacionály ve Vídni zúčastnil se nejen president Rakouské republiky dr Michael Heinisch vedle ministra sociální péče dr Resche, ale i celá řada odborových přednostů ministerstev, které s činností nemocenských pojišťoven přicházejí ve styk, což samo svědčí o tom, jak veliký význam byl přikládán tomuto sjezdu rakouskými úřady. President Rakouské republiky Heinisch ocenil velice obšírným způsobem význam sociálně-zdravotní péče, která se nemocenskými pojišťovnami provádí a vysvětlil svoje stanovisko pro sociální úkoly státu. Ze zajímavých vývodů jeho bylo možno seznati, že velice bedlivě sledoval vývoj nemocenského pojištění v Rakousku, že zajímal se též o činnost svazů. A jestliže činnost tuto na tak významném mezinárodním foru, jakým byl sjezd Pojišťovací Internacionály, ocenil, pak jistě, a to bylo ze všech jeho vývodů patrno, mluvil ze svého pevného přesvědčení, hodnotiti současně i léčebnou péči v nemocenském pojištění, zásluhou svazů vybudovanou, která zaznamenává právě v posledních letech velký mimořádný vzestup. Kdo slyšel jeho slova a jeho ocenění této sociálně-zdravotní péče, prováděné nemocenskými pojišťovnami a svazy, tak seznal, že nemocenské pojištění v něm a v rakouské vládě nemá zaujatých nepřátel, jak to lze konstatovati u vlády československé. Tak mluvil president Heinisch. Kdyby mluvil při nějaké příležitosti náš president, můžeme býti ujištěni, že takto ocení dělnické pojištění i on.

Po presidentovi Heinischovi mluvil ministr sociální péče dr Resch, výslovně připomínám. křesťanský sociál, který zcela objektivně posoudil poměry poválečné, vzpomněl dneška a kvitoval, co vše nemocenské pojišťovny v léčebné péči i sociální politice ve prospěch rakouského dělnictva vykonaly. Správně poukázal, že nemocenské pojišťovny nelze posuzovati jen s hlediska sociálního, nýbrž i s hlediska národohospodářského, jestliže vrací dělnictvu zdraví a činí z nich hospodářsky schopné jednotky. Tedy tytéž důvody, kterými jsem já, jako řečník strany soc.-demokratické, dnešní své vývody zahájil. Dr Resch zdůraznil ve své řeči stejně i činnost svazů jako představitelů nemocenského pojištění a vyslovil oprávněnou důvěru, že mezinárodní spojení těchto institucí přinese nejen dělnictvu, nýbrž i všem státům důležitý prospěch.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP