4. Eventuální návrh posl. Štětky
a soudr. k §u 1 osnovy:
Poslední věta §u 1 osnovy budiž škrtnuta.
5. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga
a soudr. k §u 1 osnovy:
V §u 2, odst. 1 zákona č. 221/1924 Sb. z. a
n. buďtež škrtnuta slova: "a nevykonává
jich jako vedlejší zaměstnání
nebo příležitostně" a v osnově
tisk 1777 budiž škrtnut návrh na připojení
věty "Činnost" až "poměru
pracovního".
6. Návrh posl. Tučného, Langra, Pechmanové
a druhů:
Doplnění v §u 2, odst. 1 se zamítá
a odstavec tento budiž ponechán ve znění
zákona čís. 221/24.
7. Návrh posl. Bradáče, dr Dolanského,
dr Budaye, dr Kramáře, Mlčocha, Hodiny, dr
Luschky, Stenzla a druhů k §u 1 osnovy:
V §u 2 odst. 1. zákona č. 221/1924 Sb. z. a
n. se připojuje na konci tato věta:
"Činnost spolupracujících dětí
v podniku (hospodářství) rodičů
nezakládá sama o sobě smluvního poměru
pracovního."
8. Návrh posl. Štětky a soudr.:
K §u 3 pův. zákona se připojuje tato
věta:
"Toto ustanovení platí o všech osobách,
které vykonávají domáckou práci
z povolání, zejména také o tovaryších,
učednících a pomocných zaměstnancích,
jakož i o všech příslušnících
rodiny domáckého dělníka, kteří
jsou v domácké práci trvale a pravidelně
zaměstnáni."
9. Návrh posl. Štětky a soudr. k §u
3 osnovy:
§ 5, lit. a) pův. zákona se mění
a bude zníti:
a) zaměstnanci státu a jiných nucených
svazků územních (zemí, zemských,
župních svazů, žup. okresů, obcí)
nebo korporací, prohlášených jim za
rovnocenné ministerstvem sociální péče
v dohodě s příslušným odborným
ministerstvem, jakož i jejich ústavů a podniků
- čítajíc v to i zaměstnance státních
drah, sloužících veřejné dopravě
- kteří mají v případě
nemoci nárok na služné aspoň po dobu
jednoho roku anebo na dávky, jež jsou rovnocenné
dávkám podle tohoto zákona; o tom, jsou-li
dávky rovnocenné, rozhodne Ústřední
sociální pojišťovna.
10. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga
a druhů:
Nadpis §u 5 pův. zákona mění
se a zní:
O osobách vyloučených z povinného
pojištění.
§ 5 mění se a zní:
Z povinného pojištění nemocenského
podle tohoto zákona jsou vyloučeni:
a) Osoby, které vykonávají práce nebo
služby zakládající jinak pojistnou povinnost
pouze příležitostně nebo jako vedlejší
zaměstnání;
b) zaměstnanci státu a jiných nucených
svazků územních (zemí, okresů,
obcí) nebo korporací prohlášených
ministerstvem sociální péče v dohodě
s příslušným odborným ministerstvem
za jim rovnocenné, jakož i jejich ústavů
a podniků, kteří mají v případě
nemoci nárok na plat aspoň po dobu jednoho roku
anebo na dávky rovnocenné dávkám podle
tohoto zákona;
c) osoby, podléhající pojistné povinnosti
podle §§ 2 a 3 zákona ze dne 11. července
1922, č. 242 Sb. z. a n. o pojištění
u báňských bratrských pokladen;
d) posluchači vysokých a odborných škol,
kteří vykonávají během svého
studia práce podléhající pojistné
povinnosti, pokud jejich zaměstnání jest
předepsaným nebo obyčejným doplňkem
jejich teoretických studií;
e) zaměstnanci cizích zastupitelských úřadů
v republice Československé zřízených,
jakož i mezinárodních komisí, pokud
jsou cizozemci.
11. Návrh posl. inž. Junga, Krebse a druhů
k §u 3 osnovy:
Změna navržená v osnově k §u 5
zákona 221 z r. 1924 budiž škrtnuta.
12. Návrh posl. Štětky a soudr. k §u
4 osnovy:
§ 6, lit. b) pův. zákona se mění
a bude zníti:
b) kdo požívá dávek ze zaopatření
podle čl. II. tohoto zákona nebo jest z požitku
jejich. vyloučen.
Lit. d) se zrušuje.
13. První eventuální návrh posl. Štětky
a soudr.:
§ 4 osnovy se zrušuje.
14. Druhý eventuální návrh posl. Štětky
a soudr.:
V §u 4 osnovy budiž ustanovení pod čís.
3, písm. f) škrtnuto.
15. Návrh posl. Tučného, Langra, Pechmanové
a druhů k §u 4 osnovy:
Navrhované doplnění §u 6, odst. 1 ustanovením
pod písm. f) se zamítá.
16. Návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a soudr.
k §u 4 osnovy:
§ 6 zákona č. 221/24 se mění
a bude zníti:
Z pojistné povinnosti z pojištění invalidního
a starobního podle tohoto zákona jsou vyňaty:
a) osoby uvedené v § 5 písm. a), c), d) a e)
vůbec, dále osoby uvedené v § 5 písm.
b), mají-li v případě invalidity a
stáří normálně, t. j. s místem
jimi zastávaným spojené nároky, které
jsou aspoň rovnocenné nárokům podle
tohoto zákona. Vyňati jsou dále obdobně
zaměstnanci zaměstnavatelů uvedených
v §u 5, písm. b), kteří těchto
nároků nabudou teprve po ukončení
stanovené zkušební doby, nebo stanoveného
prozatímního postavení. O rovnocennosti nároků
rozhoduje ministerstvo sociální péče
po slyšení Ústřední sociální
pojišťovny; pro uznání rovnocennosti jest
požadovati průkaz dostatečného zabezpečení
nároků;
b) kdo požívá důchodu invalidního,
starobního, vdovského nebo vdoveckého podle
tohoto zákona, nevzdá-li se ho;
c) osoby podléhající pojistné povinnosti
podle právních předpisů o pensijním
pojištění soukromých zaměstnanců,
čítajíc v to i osoby, uvedené v §u
2 zák. ze dne 5. února 1920, č. 89 Sb. z.
a n., pokud se týče vládního nařízení
ze dne 19. ledna 1923, č. 16 Sb. z. a n., dále osoby
uvedené v §u 9 č. 3 vl. nař. ze dne
29. prosince 1921, č. 506 Sb. z. a n.
17. Eventuální návrh posl. dr Wintra,
Johanise, Tayerle a soudr. k §u 4 osnovy:
Ustanovení pod písm. f), znějící:
"f) osoby, které nepřekročily 16. rok
svého věku" budiž škrtnuto.
18. Návrh posl. inž. Junga, Krebse, Simma a
druhů k §u 4 osnovy:
Ustanovení §u 6, písm. d) zákona č.
221/ 1924 Sb. z. a n. doplňuje se tak, že po slovech
"podle tohoto zákona" vsunuje se ustanovení:
"nebo na základě zaměstnání
požívají zaopatření, které
jest dávkám podle tohoto zákona aspoň
rovnocenné".
§ 6, odst. 4 zákona č. 221/1924 Sb. z. a n.
budiž škrtnut.
19. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga
a soudr. k §u 4 osnovy:
§ 6 mění se a zní takto:
Z povinného pojištění invalidního
a starobního podle tohoto zákona jsou vyloučeni:
a) osoby uvedené v §u 5, písm. a), c), d) a
e) vůbec, dále osoby uvedené v §u 5,
písm. b), mají-li v případě
invalidity a stáří pravidelné nároky,
to jest spojené s místem, které zastávají
a náležitě zajištěné, které
jsou alespoň rovnocenné nárokům podle
tohoto zákona. Vyloučeni jsou dále analogicky
zaměstnanci zaměstnavatelů uvedených
v §u 5, písm. b), kteří nabývají
nároků teprve po skončení určité
zkušební doby nebo ustanoveného provisoria.
O rovnocennosti rozhoduje ministerstvo sociální
péče, vyslechnuvši Ústřední
sociální pojišťovnu, přihlížejíc
k tomu, aby tyto nároky byly dostatečně zajištěny;
b) osoby, které dostávají invalidní,
starobní, vdovský nebo vdovecký důchod
podle tohoto zákona, jestliže se ho nevzdali;
c) osoby podrobené pojištění podle právních
předpisů o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců, čítajíc
v to i osoby uvedené v §u 2, zákona ze dne
5. února 1920, č. 89 Sb. z. a n. a vlád.
nařízení ze dne 19. ledna 1923, č.
16 Sb. z. a n., dále v §u 9, č. 3 vlád.
nařízení ze dne 29. prosince 1921, č.
506 Sb. z. a n.
20. Návrh posl. Štětky a soudr. k §u
5 osnovy:
§ 7 pův. zákona se mění a bude
zníti:
(1) Pojištění počíná
dnem, kdy započal působiti pracovní, služební
neb učňovský (volontérský,
praktikantský a pod.) poměr.
(2) Pojištění končí
dnem, ke kterému byl zrušen tento poměr nebo
nastala okolnost, vylučující zaměstnance
z pojištění (§§ 5 a 6); vysazení
z práce v důsledku omezení výroby
neb provozu se však nepokládá za zrušení
pracovního poměru. Pojištění
invalidní a starobní končí také,
nastal-li pojistný případ tohoto druhu pojištění.
21. Eventuální návrh posl. Štětky
a soudr.:
§ 5 osnovy budiž škrtnut.
22. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga
a soudr. k §u 7 pův. zákona:
Odst. 1 nechť zní:
Pojištění pro případ nemoci,
invalidity a stáří vzniká dnem, kdy
pojištěnec vstoupil do zaměstnání,
zakládajícího pojistnou povinnost.
Odst. 2 se škrtá.
23. Návrh posl. Tučného, Langra, Pechmanové
a druhů k §u 7 pův. zákona:
Odst. 1 nechť zní:
"Pojištění pro nemoc vzniká dnem,
kdy pojištěnec vstoupil do zaměstnání,
zakládajícího pojistnou povinnost."
Odst. 3, první věta nechť zní:
"Pojištění zaniká, vystoupil-li
pojištěnec ze zaměstnání, zakládajícího
pojistnou povinnost" (atd. podle znění zákona).
24. Návrh posl. Štětky a soudr.:
V §u 8, odst. 2 pův. zákona se vypouští
výraz
"a zprostředkovatelé (skladovní mistři,
faktoři a pod.) " a připojuje se tato věta:
"V poměrech domácké práce je
zaměstnavatelem skutečný podnikatel, nikoliv
domácký mistr (skladovní mistr a pod.)."
25. Návrh posl. Štětky a soudr.:
§ 9, odst. 1 pův. zákona se mění
a bude zníti:
Zaměstnavatel může nemocenské pojišťovně
jmenovati osobu, která je odpovědna ze včasného
podání oznámení uložených
zaměstnavateli v tomto zákoně. Zaměstnavatel
musí tak učiniti, nemá-li bydliště
v sídle závodu nebo je-li osobou právnickou.
26. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga
a soudr. k §u 10 pův. zákona:
Nadpis §u 10 se mění a zní:
Oddíl třetí: O výdělku, třídách
a mzdových záznamech.
Výdělek:
Odstavec 1 se mění a zní takto:
(1) Pracovním výdělkem podle tohoto
zákona jest veškeren příjem za smluvenou
práci nebo služby, pokud není pouze příležitostný.
V odst. 2 nahrazují se slova: "Zejména patří
ke mzdě veškeré druhy přídavků"
slovy "Zejména patří k pracovnímu
výdělku veškeré druhy mezd, přídavků."
27. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga
a soudr.:
V §u 11, odst. 1 pův. zákona nahrazují
se slova "do mzdy" slovy "do pracovního
výdělku".
28. Návrh posl. Štětky a soudr.:
§ 11 pův. zákona se mění a bude
zníti:
(1) Hodnotu naturálních požitků
jest započítati do mzdy podle průměru
tržních cen v místě zaměstnání.
(2) Pojišťovací soud, vyslechna důvěrníky
pojištěnců, zejména zástupce
odborových organisací zaměstnaneckých,
stanoví vyhláškou do konce ledna každého
roku hodnotu naturálních požitků se
závaznou a konečnou platností pro obvod své
působnosti.
29. Návrh posl. inž. Junga, Simma, Krebse a
druhů:
§ 11, odst. 2 pův. zákona nechť zní:
"Hodnotu naturálních požitků ustanovuje
každoročně zemská komise zřízená
u příslušné zemské politické
správy a skládající se ze zástupců
odborových svazů dělníků a
zaměstnavatelů zastoupených stejným
dílem."
30. Návrh posl. Štětky a soudr. k §u
6 osnovy:
§ 12 pův. zákona se mění a bude
zníti:
(1) Pojištěnci zařadí se
podle své denní mzdy takto do mzdových tříd:
I. | |||
II. | |||
III. | |||
IV. | |||
V. | |||
VI. | |||
VII. | |||
VIII. | |||
IX. | |||
X. | |||
XI. | |||
XII. |
(2) Je-li smluvena mzda týdenní, považuje
se za denní mzdu šestý díl její;
je-li smluvena mzda měsíční, považuje
se za denní mzdu 25tý díl její. Omezení
práce na určité dny v týdnu nebo snížení
počtu denních pracovních hodin zůstává
na zařazení do mzdových tříd
bez vlivu.
(3) Smluví-li se mzda podle jiného měřítka
(mzda kusová, úkolová, skupinová,
dávky osob třetích), určí se
mzdová třída podle částky,
jež zaměstnanci přísluší
pravděpodobně jako mzda za týden nebo měsíc.
(4) Učně (volontéra, praktikanta
a pod.), jenž nepožívá mzdy ani v penězích,
ani v požitcích naturálních (§
10), jest zařaditi do I. mzdové třídy.
(5) Pro pojištění invalidní
a starobní shrnují se vždy v jednu třídu
třídy I.-III. jako třída A,
třídy IV. a V. jako třída B,
třídy VI. a VII. jako třída C,
třídy VIII.-X. jako třída D,
třídy XI. a XII. jako třída E.
(6) Mzdové třídy mohou býti
měněny usnesením dvoutřetinové
většiny výboru Ústřední
sociální pojišťovny po slyšení
ústředen odborových organisací zaměstnaneckých.
31. První návrh posl. dr Wintra, Johanise,
Tayerle a soudr. k §u 6 osnovy:
V odst. (1) budiž tabulka mzdových tříd
i se všemi číselnými údaji škrtnuta
a nahrazena následujícím zněním:
"Pojištěnci zařadí se podle své
denní mzdy takto do mzdových tříd:
I. | |||
II. | |||
III. | |||
IV. | |||
V. | |||
VI. | |||
VII. | |||
VIII. | |||
IX. | |||
X. | |||
XI. | |||
XII. | |||
XIII. | |||
XIV. | |||
XV. |
V odst. (7) budiž připojena za slova "jako
třída D" následující věta:
"Třídy XII.-XV.... jako třída
E."
32. Druhý návrh posl. dr Wintra, Johanise,
Tayerle a soudr. k §u 6 osnovy:
V odst. (6) buďtež slova "u deputátníků
o dvě třídy" až do konce odstavce
"se zaměstnavatelem" škrtnuta.
33. Eventuální návrh posl. dr Wintra,
Johanise, Tayerle a soudr. ke druhému jejich návrhu
k §u 6 osnovy:
V odst. (6) buďtež slova "u pomocnic v domácnosti"
škrtnuta.
34. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga
a soudr. k §u 6 osnovy:
§ 12 pův. zákona mění se takto:
(1) Pojištěnci zařazují se
do tříd podle pracovního výdělku
takto:
I. | |||||||
II. | |||||||
III. | |||||||
IV. | |||||||
V. | |||||||
VI. | |||||||
VII. | |||||||
VIII. | |||||||
IX. | |||||||
X. | |||||||
XI. | |||||||
XII. | |||||||
XIII. | |||||||
XIV. |
(2) Pro zařazení do tříd
rozhoduje pracovní výdělek pojištěnce,
jehož dosáhl v určitém časovém
období (den, týden, měsíc).
(3) Pracuje-li zaměstnanec zpravidla méně
než 6 dnů v týdnu, nebo není-li při
omezeném provozu plně zaměstnán po
celé týdenní nebo měsíční
období, pokládá se za denní pracovní
výdělek šestá část výdělku
dosaženého v týdnu nebo dvacátápátá
část výdělku dosaženého
v měsíci.
(4) Určuje-li se pracovní výdělek
nikoliv podle doby, nýbrž jinak (mzda kusová,
úkolová, skupinová, dávky osob třetích
atd.), určí se mzdová třída
podle částky, jež zaměstnanci pravděpodobně
přísluší jako střední
mzda za týden nebo měsíc nebo jiné
smluvené časové období, které
však nesmí býti delší čtvrt
roku.
(5) Učně (volontéry, praktikanty),
kteří nemají žádného výdělku
na penězích, jest zařaditi do první
třídy.
(6) Hodnota naturálních požitků
(§ 11) může způsobiti zařadění
jen o tři třídy vyšší než
jaké odůvodňuje výdělek na
penězích.
(7) Pro pojištění invalidní
a starobní shrnují se vždy v jednu třídu:
Třídy I. a II. jako třída A,
třída III. jako třída B,
třídy IV. a V. jako třída C,
třídy VI. a VII. jako třída D,
třídy VIII. až X. jako třída
E,