Čtvrtek 18. října 1928

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno! Rozpočet na r. 1929, projednávaný právě v jubilejním období, svádí přímo k tomu, abychom přehlédli po těch 10 letech vývoj celého státního hospodářství, jehož obraz se zračí v rozpočtech každého roku předkládaných. Přehlédneme-li státní hospodářství, musíme si přiznati i bez jakéhokoliv optimismu, že za těch 10 let, dobu to poměrně velmi krátkou, pouhou kapku v moři času ve vývoji národů a států, jsme vykonali s velikými obtížemi a velikými obětmi, přinášenými všemi vrstvami obyvatelstva státu, veliký kus práce. Nejsme sice ještě tam, kde bychom chtěli a měli býti, ale přece jen jsme nezůstali státi a držíme průměrně alespoň stejný krok se státy ostatními. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Není oboru ve státním životě, který by zůstal státi a zůstal nepovšimnut za 10 let trvání republiky. Přehlédneme-li politiku v užším slova smyslu, hospodářský život i poměry sociální, musíme si přiznati, hledíme-li na vývoj státu sine ira et studio, že náš stát hospodařil dobře. Tím nechci říci, že jsme neudělali žádných chyb, že jsme vykonali všechno, co bylo vykonati. Bylo by chybou zatajovati si chyby a nedostatky. Ale přiznání chyb nás musí pobídnouti do druhého desetiletí, abychom napravili snad, v čem jsme pochybili, a dohonili to, co schází ještě vykonati. Bez všelikého optimismu, ale také bez pesimismu můžeme se ohlédnouti směle a s vědomím vykonané povinnosti po těch uplynulých deseti letech.

Na poli čistě politickém vidím veliký pokrok v tom, že jsme nezůstali omezeni na jednu jedinou parlamentní většinu, ale že jsme v prvním desetiletí dospěli tak daleko, že můžeme počítati s několika většinami a s několika kombinacemi parlamentárními. Dospěti tak daleko nebylo věcí lehkou. Ale svědčí o velikém smyslu státním, že oposice dnešní může býti zítra stranou vládní a naopak. Můžeme se dívati na jednotlivé události z různých hledisek a různě, ale na stát se přece jen díváme stejně. Až na malé výjimky není u nás negace, a čeho zvláště nutno si vážiti, není negace ani u národností jiných než československých.

Náš parlament za desetiletí právě uplynulé vykonal na poli legislativním tak velikou práci, že těžko bychom hledali jinde podobného příkladu. (Posl. Jílek: Nechte rozpočet! Je zde pan Šrámek! On nám něco poví, co se stalo na Poříči!) Počkejte! Vypracováno bylo toliko zákonů, týkajících se všech složek obyvatelstva našeho státu, že se mnohdy zdálo, že jsme pracovali příliš rychle na úkor důkladnosti zákonodárné. (Výkřiky posl. Jílka.)

Já bych chtěl jenom podati krátký přehled nejdůležitějších zákonů, týkajících se základních složek našeho státního života. Podškrtávám zvláště tu okolnost, že při mnohých zákonech jsme neměli vzorů nejen ve starém Rakousku, ale ani ne v cizině. Musili jsme stavěti od základu. Proto bylo třeba provésti mnohde a mnohdy korekturu.

Obzvláštní péče byla věnována zákonodárství sociálnímu, takže v něm jdeme namnoze před ostatními státy.

Jedním z prvních zákonů, které přijalo revoluční Národní shromáždění, je zákon o 8hodinové pracovní době. Po něm byl to zákon z 12. prosince 1919 o práci domácké, zákon, který se týká předmětu velmi obtížného po stránce legislativní. Po vzoru Rakouska a Německa byl přijat zákon o závodních výborech z 12. srpna 1921, když předcházel r. 1920 zákon o závodních a revírních radách při hornictví a o účasti hornických zaměstnanců při správě dolů. Zákonem z 11. března 1921 zavedeny byly rozhodčí soudy mzdové v živnostech stavebních pro výklad kolektivních smluv a pro rozhodování sporů, vzniklých z pracovních smluv. Tento zákon je prvním krokem k legálnímu řešení konfliktů vzniklých mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Je to veliký krok ku předu pro odstranění stávek.

Úhelným kamenem sociálního zákonodárství pak je zákon o nemocenském a starobním pojištění dělnickém a pak právě projednávaný zákon o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců.

Sem dále patří zákon o válečných poškozencích. Ne poslední místo zaujímá v sociálním zákonodárství péče bytová, a to zákonem o ochraně nájemníků a zákonem o stavebním ruchu.

To jsem jenom exemplativně podal přehled práce na poli sociálním. Všechny tyto zákony ovšem předpokládají nutnou prosperitu výroby, ať už prvovýroby nebo výroby průmyslové. Nebyl by nám nic platen ani ten nejlepší zákon sociální, kdyby nebylo postaráno o to, aby mohl býti prakticky prováděn. Byla by to stavba postavená na písku. Odtud řada zákonů, které mají za úkol podporovati zemědělství, lesnictví, průmysl, obchod a živnosti.

Vypočísti tyto zákony, alespoň ty nejhlavnější, je velmi obtížno, poněvadž většina všech zákonů týká se těchto oborů. Uvedu jenom ty základní.

V oboru zemědělského školství zákon ze dne 9. dubna 1920, č. 281 Sb. z. a n., svěřuje ministerstvu zemědělství nejvyšší správu a dozor na veškeré zemědělské školství vyjímajíc školy vysoké..

Zákonem ze dne 29. ledna 1920, č. 75 se zatímně upravuje organisace hospodářských škol lidových.

Zákonem ze dne 12. prosince 1918, č. 76, zřízena byla vysoká škola zvěrolékařská v Brně a zákonem ze dne 24. července 1919, č. 460, zřízena tamtéž vysoká škola zemědělská, pro kterou vydán organisační statut nařízením ze dne 9. března 1920, č. 147.

Zákonem ze dne 15. dubna 1919, č. 210, o úpravě poměrů družstev na Slovensku byly upraveny právní poměry i družstev zemědělských v zemích jmenovaných.

Zákonem ze dne 17. února 1922, č. 85, byla vláda zmocněna, aby převzala státní záruku do výše 50 milionů Kč na zápůjčky poskytnuté zemědělským družstvům.

Podle zákona ze dne 19. prosince 1919, č. 21/1920, kterým se mění některá ustanovení zákona ze dne 4. ledna 1919, č. 4 ř. z., o zvelebení zemědělství stavbami vodními, byla melioračnímu fondu věnována roční dotace v částce 15 milionů Kč, která byla počínajíc r. 1926 zvýšena podle zákona ze dne 10. července 1925, č. 174, na 30 milionů Kč. Zákonem tím rozšířena platnost základního zákona i na Slovensko a Podkarpatskou Rus a bylo zabezpečeno řádné udržování podniků podpořených z melioračního fondu.

Zákonem ze dne 12. srpna 1921, č. 314, byl povolen státní příspěvek 7 milionů Kč na provedení zajišťovacích a opravných prací na moravských vodních tocích, jejichž potřeba byla vyvolána živelní pohromou v červenci 1919.

Zákonem ze dne 15. října 1925, č. 227, byla povolena ze státních prostředků částka 14 milionů Kč na provedení opravných prací na vodních tocích a na rekultivaci zpustošených pozemků.

K rozšíření užití elektřiny po venkově k účelům osvětlovacím i pohonným vydatnou měrou přispěl zákon ze dne 1. července 1926, č. 239 Sb. z. a n., o finanční podpoře elektrisace venkova.

Kompetenční ustanovení tohoto zákona byla změněna zákonem ze dne 28. července 1928, č. 112 Sb. z. a n., aby elektrisační agenda byla soustředěna v ministerstvu veřejných prací.

Zákonem ze dne 17. března 1921, č. 128, bylo upraveno uznávání původnosti odrůd, uznávání osiva a sádí a zkoušení odrůd kulturních rostlin.

Ušlechťování kulturních rostlin dostalo se zvláštní právní ochrany prvou částí zákona ze dne 2. července 1924, č. 165, o ochraně výroby rostlinné.

Zákonem ze dne 22. prosince 1920, č. 683, zřízen byl fond pro opatření strojených hnojiv.

Dále zákon ze dne 2. července 1924, č. 169, o plemenitbě hospodářských zvířat. Otázka zmírnění škod způsobených zemědělství živelními pohromami byla naším zákonodárstvím opětně řešena. Zákon ze dne 4. července 1923, č. 149, měl na zřeteli zákonnou úpravu veřejného živelního pojištění a věnoval pro účel ten částku 50 mil. Kč; pro případ, že by k uzákonění nedošlo, měla býti určitá část z tohoto peníze věnována na podporu krajům postiženým živelní pohromou v r. 1923, podle zákona ze dne 25. září 1924, č. 219, pak částka 10 mil. Kč z tohoto peníze měla býti věnována na podporu krajům postiženým v r. 1924. Zákonem ze dne 15. října 1925, č. 227, byla vydána ustanovení o státní pomoci při živelních pohromách r. 1925 a o opatřeních k zamezení škod při živelních pohromách v budoucnosti. Poskytování podpor při živelních pohromách počínajíc dnem 1. ledna 1928 bylo upraveno posléze zákonem ze dne 14. července 1927, č. 118, k němuž vydáno prováděcí nařízení ze dne 24. května 1928, č. 75. Pro podpory při živelních pohromách zřízeny zákonem tím zvláštní fondy dotované jednak zvláštní přirážkou k dani pozemkové, jednak ročními příspěvky státu.

Zákon ze dne 12. srpna 1921, č. 320, o úvěru k boji proti nákazám zvířecím.

Zákon o zvěrolékařských komorách ze dne 20. února 1920, č. 133. Pokud jde o organisaci obchodu zemědělskými plodinami, zasluhuje zmínky zákon ze dne 15. února 1922, č. 69, o zřízení plodinové bursy bratislavské.

Pokud jde o úpravu právních poměrů k půdě, zasluhují zmínky v prvé řadě zákony o pozemkové reformě.

Dále zasluhují zmínky předpisy o úpravě poměrů pachtovních. Jsou to zákon ze dne 30. října 1919, č. 593, o ochraně drobných zemědělských pachtů, opatření Stálého výboru Národního shromáždění ze dne 8. října 1920, č. 586, o úpravě pachtovného z polních hospodářství a zemědělských pozemků a obnově drobných zemědělských pachtů, zákon ze dne 12. srpna 1921, č. 313, o obnově drobných zemědělských pachtů, který byl doplněn a částečně změněn zákonem ze dne 13. července.1922, č. 213, a zákonem ze dne 30. září 1924, č. 204.

Otázka užívání pastvin na Slovensku a v Podkarpatské Rusi vyžádala si opětovné úpravy. Po předchozí úpravě cestou nařizovací stalo se tak zákonem ze dne 26. dubna 1924, č. 87, pro obě země do r. 1929.

Aby bylo zabráněno pustošení lesů, byl vydán zákon ze dne 17. prosince 1918, č. 82, o prozatímní ochraně lesů, který byl nahrazen pak zákonem ze dne 29. února 1928, č. 37.

Pro zemědělský úvěr jest důležitým zákon ze dne 11. července 1922, č. 238, kterým byla působnost zemských úvěrních ústavů rozšířena na Slovensko a Podkarpatskou Rus, dále zákon ze dne 6. června 1924, č. 128, o okresních záložnách hospodářských a kontribučenských fondech peněžních v Čechách.

Z finančních předpisů sluší poukázati zvláště na zákon ze dne 8. dubna 1920, č. 309, o dávce z majetku a dávce z přírůstku na majetku, novelisovaný zákonem ze dne 21. prosince 1923, č. 6/1924, kterým pro menší majetky byla dávka snížena, dále na zákon ze dne 15. června 1927, č. 76, o daních přímých, doplněný zákonem ze dne 17. prosince 1927, č. 180, kterými byla upravena mimo jiné i daň pozemková a domovní.

Zákon ze dne 16. prosince 1927, č. 177, upravil pozemkový katastr a jeho vedení (zákon katastrální).

Pokud jde o hospodaření obcí a jiných veřejnoprávních svazů, mají zvláštní důležitost: zákon ze dne 17. července 1919, č. 421, kterým se mění obecní statek v kmenové obecní jmění, zákon ze dne 12. srpna 1921, č. 329, o přechodné úpravě finančního hospodářství obcí a zákon ze dne 15. června 1927. č. 77, o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy.

Řádění cikánů, jímž zejména trpí venkov, má býti čeleno zákonem ze dne 14. července 1927, č. 117, o potulných cikánech, kterým by byla vydána preventivní i represivní opatření proti cikánům a jiným tulákům práce se štítícím.

Zvláštního specielního zákona na ochranu nebo podporu domácího průmyslu nemáme. Zákony takové bývají vydávány ve státech, kde průmysl není ještě náležitě vyvinut (Maďarsko, Balkánské státy, Španělsko), resp. tam, kde jde o prosazení určitých obchodně-politických tendencí (na př. v Anglii tendence ochranářské)

Je však u nás celá řada zákonů, které alespoň nepřímo zabývají se otázkou ochrany a podpory domácího průmyslu, resp. jednotlivých jeho odvětví. Patří sem zejména tyto zákony:

1. zákon ze dne 17. března 1927, č. 48 Sb. z. a n., jímž se poskytují daňové výhody pro nově vzniklé výrobní podniky národohospodářské důležitosti, nahrazený ustanoveními §§ 52 a 73 zákona ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n., o přímých daních;

2. ustanovení §u 10, odst. 2 a §u 79, lit. f) zákona ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n., jimiž byly stanoveny daňové výhody pro stavbu a přestavbu budov pro provozování podniků nebo výměnu strojního zařízení;

3. ustanovení §u 80, odst. 2 zákona z. 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n., jež umožňují slevu t. zv. likvidační daně při fusích a při přeměně právního útvaru některých podniků;

4. zákon ze dne 23. června 1926, č. 149 Sb. z. a n., jímž poskytnuty byly pro případ znovuzřízení budov, strojů a zařízení poškozených živelními pohromami daňové úlevy co do zdaňování pojistných náhrad;

5. zákon ze dne 9. června 1927, č. 83 Sb. z. a n., který nastoupil na místo dřívějších ustanovení o poplatkových úlevách při fusích a přeměnách právního útvaru některých podniků;

6. zákon ze dne 21. prosince 1923, č. 268 Sb. z. a n., ve znění zákona ze dne 16. prosince 1926, č. 246 Sb. z a n., o dani z obratu a zákon ze dne 21. prosince 1923, č. 1 Sb. z. a n. z r. 1924, ve znění zákona ze dne 2. července 1926, č. 116 Sb. z. a n., o dani z uhlí, jejichž některá ustanovení poskytují různé úlevy zejména vzhledem k vývozu;

7. zákon ze dne 15. července 1927, č. 111 Sb. z. a n., o nekalé soutěži;

8. zákon ze dne 19. prosince 1924, č. 304 Sb. z. a n., o zřizování a rozšiřování pivovarských podniků v obcích sousedících s městem Plzní;

9. zákon ze dne 17. března 1925, č. 58 Sb. z. a n., prodloužený zákonem ze dne 13. července 1927, č. 113 Sb. z. a n., o celních slevách pro dovoz strojů a přístrojů;

10. zákon ze dne 28. ledna 1925, č. 32 Sb. z. a n., o kožních aukcích. Zákon tento zjednává právní podklad pro aukce koží tím že váže pravidelné nebo občasné hromadné prodeje koží na úřední povolení a předpisuje pro postup při aukci prodejní řád. Ministerstvo obchodu vypracovalo též pro tyto aukce zvláštní v zorný prodejní řád;

11. zákon ze dne 10. dubna 1919, č. 186 Sb. z. a n., jímž se vláda zmocnila uzavříti úvěr pro nákup surovin a s tím souvisící zákony ze dne 19. ledna 1922, č. 29 Sb. z. a n., a ze dne 20. prosince 1922, č. 408 Sb. z. a n., o zřízení nuceného likvidátora pro rozvrh bavlny a bavlněné příze zakoupené na státem zaručený úvěr;

12. zákon ze dne 11. prosince 1919, č. 12 Sb. z. a n., z r. 1920 o podnicích, které mají sídlo mimo území československého státu. Zákon tento umožňuje podnikům na území republiky Československé provozující výrobu nebo dopravu, jichž sídlo však změnou státoprávních poměrů octlo se v cizině, aby bez právních obtíží a zejména též bez finančních obtíží mohly své sídlo přenésti do tuzemska. Zákon tento a souvislé nostrifikační úmluvy s Rakouskem a Maďarskem umožnily takovým podnikům, aby své rakouské, resp. maďarské sídlo zrušily, aniž by tam musily platiti likvidační dávku, a aby je přenesly do tuzemska, aniž by platily emisní poplatek;

13. zákon ze dne 15. června 1927, č. 78 Sb. z. a n., o stabilisačních bilancích. Zákon tento umožnil, aby československé podniky mohly novým oceněním předmětů trvale v podniku užívaných vyjádřiti jich bilanční hodnoty tak, jak odpovídají dnešním skutečným cenovým poměrům a aby na základě tohoto nového ocenění mohly prováděti daněprosté potřebné odpisy a tím způsobem shromážditi fondy, z nichž by zařízeni a investice stále zdokonalovaly a rozmnožovaly.

Dále sem patří zákony o vynálezích (patentech), ochranných známkách, vzorcích, o výrobě potravin atd.

Zvlášť důležité je zákonodárství živnostenské. Státní převrat v r. 1918 postavil živnostenskou legislativu ministerstva obchodu před veliké úkoly sjednotiti různé živnostensko-právní předpisy, platné jednak na území dříve rakouském, jednak na území dříve uherském a odstraniti tak nevhodný dualismus, jenž na jedné straně - slovenské - neposkytoval živnostnictvu záruku dostatečné ochrany řemeslných živností, na druhé straně - české - pak ohrožoval další vývoj těchto živností. I sociální momenty vystupovaly tu do předu, ježto o ochranu dělnictva v živnostenských provozovnách bylo na území dříve uherském velmi málo postaráno.

Sem spadají tyto zákony: Živnostenský zákon pro území Slovenska a Podkarpatské Rusi ze dne 10. října 1924, č. 259 Sb. z. a n. Tímto zákonem bylo dosaženo téměř úplné novelisace živnostenského práva na obou územích, odchylky byly učiněny pouze tam, kde toho zvláštní poměry na Slovensku a v Podkarpatské Rusi obzvláště vyžadovaly.

K tomuto zákonu řadí se zákon ze dne 23. června 1925, č. 155 Sb. z. a n., jímž se upravuje teritoriální rozsah nabytých. živnostenských oprávnění, a dále zákon ze dne 29. dubna 1927, č. 65 Sb. z. a n., o vysvědčeních škol a veřejných orgánů, pokud tato vysvědčení opravňují k úlevám při nastoupení živnosti, nebo jsou součástí průkazu způsobilosti při nastoupení živnosti.

Zákon ze dne 4. května 1926, č. 87 Sb. z. a n., o podomním obchodu. Zákon ze dne 19. srpna 1925, č. 203 Sb. z. a n., jímž bylo po živnostensku provozované soukromé zprostředkování koupě, prodeje a směny realit, jakož i práv k nim se vztahujících, dále koupě, prodej a směny podniků výrobních a obchodních, nájemních a pachtovních poměrů, jakož i úvěru hypotekárního a osobního prohlášeno za živnost koncesovanou ve smyslu živnostenského řádu.

Zákon ze dne 15. července 1927, č. 112 Sb. z. a n., o průkazu způsobilosti.

Zákon ze dne 3. července 1923, č. 217 Sb. z. a n., jímž se upravuje způsob provádění voleb v živnostenských společenstvech a společenstevních jednotách (svazech).

Zákon ze dne 20. prosince 1923, č. 9/1924, o výrobě, prodeji a přechovávání radiotelegrafních a radiotelefonních zařízení, jakož i dovoz jejich z ciziny.

Chystá se dále celá řada zákonů živnostenských.

Na tomto zákonném podkladě vyvíjel se pak náš hospodářský život. Neříkám, že se tak dálo bez obtíží a námahy, bez krise. Nebylo ani jinak možno. Bylo nutno přizpůsobiti se novým poměrům, které nastaly obnovou našeho státu, staleté svazky teritoriální byly přetrhány a tomuto tak důležitému faktu musel se náš hospodářský život přizpůsobiti. Šlo to těžko, krok za krokem, ale šlo to, a dnes můžeme říci, že to jde už dost dobře. Svědčí to o životaschopnosti našeho státu. My jsme se udrželi nejen uvnitř státu, ale my jsme si získali uznání a respekt i za hranicemi.

Často slyšíme zoufalé hlasy nad naší hospodářskou situací. Sýčkové jsou všude, tedy také u nás. Já bych chtěl těmto sýčkům ukázati obraz ceny naší koruny za hranicemi. Myslíte, že by cizina měla důvěru v naši korunu, kdyby neměla důvěry v životaschopnost našeho hospodářství a státu vůbec? Záznam naší koruny v Curychu byl r. 1924 15.52, r. 1925 15,35, r. 1926 15,32, r. 1927 15,32 a r. 1928 v měsíci srpnu 15.39.

A ještě máme jedno měřítko pro náš hospodářský stav, je to totiž počet nezaměstnaných. Nezaměstnanost je jednou z nejbolavějších stránek hospodářství státního, ale je to také velmi spolehlivý barometr, který nám ukazuje hospodářský stav. Stát, který nedovede uživiti své obyvatelstvo, upadá.

U nás jeví se pak tento obraz:

V prosinci r. 1921 bylo u nás 78.857 nezaměstnaných, r. 1922 437.841 nezaměstnaných, r. 1923 191.978 nezaměstnaných, r. 1924 81.040 nezaměstnaných, r. 1925 17.196 nezaměstnaných, r. 1926 29.295 nezaměstnaných a r. 1927 14.334 nezaměstnaných.

Srovnáme-li to s cizinou, vidíme, že poměrně u nás je daleko lepší zaměstnanost než v cizině.

Počet osob nezaměstnaných v jednotlivých měsících r. 1927 byl tento: v lednu 33.279, v únoru 31.431, v březnu 27.074, v dubnu 22.356, v květnu 18.057, v červnu 13.383, v červenci 11.845, v srpnu 10.032, v září 9.609, v říjnu 8.677, v listopadu 10.883 a v prosinci 14.334. -

Počet a procento nezaměstnaných odborově organisovaných dělníků v různých státech byl tento: v Kanadě bylo odborově organisovaných koncem r. 1921 nezaměstnáno 24.311, koncem r. 1922 9.920, r. 1923 11.686, r. 1924 18.373, r. 1925 11.716, r. 1926 9.349, r. 1927 11.893.

V Německu bylo z odborově organisovaných dělníků zcela nezaměstnáno na konci r. 1921 97.687, r. 1922 182.955, r. 1923 1,304.973, r. 1924 282.645, r. 1925 706.189, r. 1926 572.653, r. 1927 519.573; částečně pak nezaměstnáno bylo na konci r. 1921 nikdo, r. 1922 492.711, r. 1923 1,691.309, r. 1924 193.280, r. 1925 695.949, r. 1926 249.628 a r. 1927 123.207. Počet nezaměstnaných podporovaných v prvních 3 letech (1921 až 1923) nebyl žádný, na konci r. 1924 činil 535.529, r. 1925 1,498.681, r. 1926 1,748.597, r. 1927 1,188.274.

V Rakousku dostávalo podporu na konci r. 1921 16.713 pojištěnců, r. 1922 117.144, r. 1923 98.050, r. 1924 154.491, r. 1925 207.834, r. 1926 205.350 a r. 1927 207.100.

V Belgii bylo zcela nezaměstnáno na konci r. 1921 49.851 dělníků, r. 1922 11.743, r. 1923 11.017, r. 1924 9.344, r. 1925 16.897, r. 1926 15.804 a r. 1927 22.256 dělníků.

V Dánsku bylo z odborově organisovaných dělníků nezaměstnáno na konci r. 1921 74.581, r. 1922 52.597, r. 1923 50.148, r. 1924 45.206, r. 1925 85.944, r. 1926 88.854 a r. 1927 83.400.

V Maďarsku bylo z odborově organisovaných dělníků nezaměstnáno na konci r. 1921 nikdo, r. 1922 27.287, r. 1923 15.432, r. 1924 33.095, r. 1925 26.711, r. 1926 20.712 a r. 1927 13.045.

V Itálii bylo zcela nezaměstnáno na konci r. 1921 541.775, r. 1922 381.968, r. 1923 258.580, r. 1924 150.449, r. 1925 122.200, r. 1926 181.493 a r. 1927 414.283; částečně pak nezaměstnáno bylo na konci r. 1921 178.662 dělníků, r. 1922 42.558, r. 1923 62.386, r. 1924 9.956, r. 1925 8.870, r. 1926 10.216 a r. 1927 107.964 dělníků.

Zajímavý pak jest vývoj této otázky nezaměstnanosti ve Velké Britanii.

Velká Britanie má koncem r. 1927 úhrnný počet nezaměstnaných 1,194.305.

V Polsku bylo nezaměstnáno na konci r. 1921 173.000 odborově organisovaných dělníků, r. 1922 75.000, r. 1923 67.581 r. 1924 161.940, r. 1925 311.090, r. 1926 190.140 a r. 1927 165.268.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP