Čtvrtek 18. října 1928

V Rusku v letech 1921 až 1924 nebylo vůbec nezaměstnaných dělníků, r. 1925 bylo nezaměstnáno 951.200, r. 1926 již 1,289.600 a r. 1927 1,216.900 odborově organisovaných dělníků.

Ve Švýcarsku neuspokojených žádostí o zaměstnání bylo na r. 1921 88.967, r. 1922 53.463, r. 1923 26.873, r. 1924 11.419, r. 1925 17.027, r. 1926 17.900 a r. 1927 13.701.

Naše obchodní a platební bilance od r. 1924, tedy od té doby, kdy byl zákonem stanoven způsob statistiky zahraničního obchodu, a od které doby je možno srovnání podle jednotlivých let, je takováto: r. 1924 činil vývoz 17.035 mil. Kč, dovoz 15.855 mil. Kč, rozdíl dělá 1.180 mil. Kč v náš prospěch; r. 1925 činil vývoz 18.821 mil. Kč, dovoz 17.618 mil. Kč, je tedy rozdíl v náš prospěch 1.203 mil. Kč; r. 1926 bylo vyvezeno za 17.857 mil. Kč, dovezeno za 15.277 mil. Kč, rozdíl činí tedy 2.580 mil. Kč; r. 1927 vyvezeno za 20.127 mil. Kč, dovezeno za 17.930 mil. Kč, činí tedy rozdíl 2.197 mil. Kč.

Je tedy naše obchodní bilance stále aktivní. Statistika za r. 1928 není ještě zpracována. Zahraniční obchod je nejdůležitějším činitelem pro platební bilanci. Ovšem na platební bilanci má vliv celá řada okolností jiných, na př. vzájemné služby mezistátní, bezúplatné převody, důchody, dluhy zahraniční a naše zahraniční pohledávky. Ovšem přesně zjistiti všechny tyto okolnosti není ani v lidské možnosti. Proto cifry, udávající platební naši bilanci, jsou přibližné. Podle dr Smutného vypadá naše platební bilance takto: r. 1925 příjem 27.636 mil. Kč, vydání 27.531 mil. Kč, tedy je větší příjem než vydání o 104 mil. Kč; r. 1926 příjem 26.673 mil. Kč, vydání 26.708 mil. Kč. saldo minus 34 mil. Kč; r. 1927 příjem 31.000 mil. Kč, vydání 30.554 mil. Kč, saldo 445 mil. Kč.

Ovšem, zde nutno vzíti náležitou korekturu všech těchto složek, poněvadž není dobře možno při platební bilanci přesně a docela spolehlivě jednotlivé cifry zjistiti. Vezmeme-li korekturu při všech těchto konečných výsledcích, dojdeme k tomu, že platební bilance je v rovnováze.

Podle této bilance řídí se pak kurs naší koruny, který je stabilisován. Abychom udrželi na dnešní výši kurs naší koruny, musíme věnovati našemu hospodářskému životu největší péči. Nesmíme podceňovati žádnou složku národního hospodářství, ani tu nejmenší. Národní hospodářství je stroj velmi složitý a velmi jemný, než aby snesl násilné zasáhnutí nebo násilné experimenty.

Nemusím býti viněn z neodůvodněného optimismu, řeknu-li na základě toho, co jsem uvedl, že jsme v tomto desetiletí hospodařili podle svých sil, možností a za daných poměrů alespoň ne špatně. Ovšem, jak jsem již na začátku řekl, nejsme ještě po žádné stránce úplně a bezpodmínečně zabezpečeni, že se nám nemůže nic státi, politicky ani hospodářsky. Rovněž tak nejsme ještě tam, kde bychom měli a mohli býti. Ale s dobrým svědomím můžeme říci, že jako na jedné straně není radno býti přílišným optimistou, není na druhé straně příčiny k nějakému pesimismu.

Jest jenom třeba dobré vůle, chuti ku práci, nezištnosti a lásky ke státu. (Výborně!)

Na základě zkušeností prvního desetiletí trvání naší republiky jdeme do desítiletí druhého. Nezapírám, že jsme mnohdy udělali chyby, snad mnoho chyb. Ve druhém desetiletí nutno tyto chyby napraviti a jíti zase kus cesty dále.

Jednou z prvních prací nového desetiletí musí býti reorganisace veřejné správy. V té věci se nestalo dosud skoro nic. My jsme převzali administrativu od starého Rakouska s jejími dobrými i špatnými vlastnostmi. Nechci rozhodovati, kterých je více. Tato administrativa odpovídala možná dobře struktuře starého státu, ale nehodí se pro stát moderní. Je těžkopádná, nehybná. Pohybuje se dosud ve starých vyjetých kolejích a bude státi mnoho námahy a práce, než se dostane na cesty nové. Nebudeme přece čekati, až vymře stará generace úřednická nebo nová generace vychovaná generací starou. Proto přikročíme k reorganisaci ihned.

Po tomto krátkém úvodu vracím se k rozpočtu samému. Řekl jsem, že rozpočet jest obrazem státního hospodářství. Načrtl-li jsem několika rysy stav našeho hospodářství, nebude jistě nadarmo, pokusím-li se podati přehled vývoje našeho státního rozpočtu za minulé desetiletí, a to jak po stránce formální, tak i po stránce věcné. Dospěli jsme v obou směrech v rozpočtu k určité ustálenosti.

Vnější stránky rozpočtu nelze podceňovati, poněvadž od ní závisí přehlednost jeho. Rozpočet i po stránce formální musí odpovídati určitým vědeckým zásadám. Dnešní rozpočet jest už tak propracován, že můžeme jej pokládati za formálně ustálený. Ovšem jistě se objeví i v příštích letech potřeba tu a tam ně jaké změny, ale v základě, myslím, že můžeme nechati rozpočet tak sestavený, jak jej máme právě před sebou. Je to veliký rozdíl mezi rozpočtem z r. 1919 a mezi rozpočtem na r. 1929. Tam náhodnost a tuto cílevědomá propracovanost. O celé struktuře měl jsem příležitost mluviti roku předloňského a loňského; letos znovu bylo v rozpočtovém výboru uvažováno o účelnosti této struktury. Není tedy třeba, abych se opakoval; jenom připomínám malou novotu proti roku loňskému. V sumáři rozpočtu státních podniků jest uvedeno užití čistého zisku. Bylo totiž nutno zařaditi do rozpočtu úmor investičních dluhů u státních podniků. Nepatří totiž úmor ani do provozovacích výdajů, poněvadž je to vlastně přírůstek jmění, ani nepatří do investic. Byla proto přičleněna k rozpočtu státních podniků skupina nová, totiž použití čistého zisku. Nutno ještě rozřešiti otázku výdajů a příjmů řádných a mimořádných. Ve finančním zákoně čl. I není již činěn rozdíl mezi výdaji a příjmy řádnými a mimořádnými, ovšem v ostatních článcích finančního zákona tento rozdíl ještě je. Musíme se konečně rozhodnouti, máme-li ještě dále setrvati při dosavadním způsobu a rozeznávati výdaje řádné a výdaje mimořádné, poněvadž konec konců mimořádný výdaj je vždy výdaj řádný a musí se hraditi.

K vládnímu návrhu rozpočtu jsou připojeny obsáhlé vysvětlivky jednotlivých resortů, které velmi napomáhají studiu rozpočtu.

Loňského roku jsem zavedl nový způsob úpravy výborové zprávy rozpočtového výboru. Pokud mohu souditi z úsudků kolegů i tisku, tento způsob výborové zprávy byl příznivě přijat, a proto jsem se pro něj rozhodl i letošního roku. Ovšem bylo nutno leccos ještě propracovati a přizpůsobiti. Zařadil jsem i letos do zprávy rozpočty cizích států. Co jsem řekl o tom loni, platí i letos. Nemožno nekriticky srovnávati rozpočty cizí s rozpočtem naším, ale přece jenom uděláme si alespoň přibližný obraz. Letošního roku jsem pro srovnání uvedl v rozpočtech cizích států rozpočet roku loňského i rozpočet letošní, aby bylo viděti, jakým směrem se nesou tyto rozpočty, zda klesají, či stoupají. Doufám tedy, že i letošní zpráva bude tak vlídně přijata jako zpráva loňská.

A nyní přicházím k důležitější části rozpočtu, totiž ke stránce věcné. Podati přehledný obraz rozpočtů státních za minulé desetiletí je velmi nesnadno. Nesmíme zapomínati, že rozpočet byl na r. 1927 úplně překonstruován, takže není vůbec možno bez náležité úpravy srovnávati rozpočty mezi sebou. Rozpočty státních podniků byly totiž vyňaty z administrativního rozpočtu a objevuji se v administrativním rozpočtu toliko svým konečným saldem.

Bylo tedy nutno uvésti všechny rozpočty na stejný základ. To se mohlo státi dvojím způsobem, buď že by se rozpočty státních podniků na r. 1927, 1928 a 1929 rozložily do administrativních rozpočtů jednotlivých resortů nebo vyňaly z rozpočtů do r. 1926 inclusive. Podávám tuto přehled rozpočtů uzpůsobených podle metody druhé, totiž byly vyňaty z administrativních rozpočtů a objevují se i v letech do r. 1927 jenom konečným saldem v administrativním rozpočtu. Toto srovnání není bezúčelným, nýbrž krajně poučným i pro budoucnost.

Obraz rozpočtů za první desetiletí republiky jest tento:

R. 1919 byly výdaje státní rozpočtu 6.467,588.000 Kč, schodek byl 4.581,481.000 Kč; r. 1920 8.434,778.000 Kč, schodek byl 3.342,153.000 Kč; r. 1921 10.513,097.000 Kč, schodek byl 1.844,054.000 Kč; r. 1922 11.768,274.000 Kč, schodek byl 1.858,660.000 Kč; r. 1923 12.192,099.000 Kč, schodek byl 1.706,487.000 Kč.

Od tohoto roku počínaje rozpočet náš klesal. Na r. 1924 byly výdaje již 10.238,577.000 Kč, schodek byl 1.520,103.000 Kč; r. 1925 9.235,901.000 Kč, schodek činil 731,401.000 Kč. Roku 1926 činily výdaje 8.910,571.000 Kč - zde už máme rozpočet aktivní 375,481.000 Kč. Roku 1927 výdaje 9.567,505.000 Kč, rozpočet jest aktivní 20,409.000 Kč. R. 1928 výdaje 9.396,074.000 Kč, rozpočet jest aktivní. 26.197.000 Kč.

V číslicích relativních vypadá naše státní hospodářství takto: vezmeme-li rozpočet z r. 1919, že se rovná 100, činí r. 1920 130, r. 1921 162, r. 1922 182, r. 1923 188, r. 1924 158, r. 1925 143, r. 1926 138, r. 1927 148, r. 1928 145.

Na jednoho obyvatele připadalo v měně papírové na vydáních: r. 1919 479 04, r. 1920 621.86, r. 1921 769,57, r. 1922 853,88, r. 1923 876,27, r. 1924 728,65, r. 1925 651,30, r. 1926 623.16. r. 1927 664.58, r. 1928 650,74.

Zajímavé je sledovati hospodaření státních podniků. Státní podniky, které byly v prvním roce 1919 pasivními, jsou stále a stále aktivnější a výsledek pro státní pokladnu je stále větší a větší, tak r. 1919 byl schodek 27,558.000 Kč. Já zde uvádím jenom cifry, kolik dostala státní pokladna ze státních podniků, přebytky a schodky jsou jiné. Tedy státní pokladna dostala r. 1920 98,235.000 Kč, r. 1921 208,373.000 Kč, r. 1922 1.409,306.000 Kč, r. 1923 2.178,360.000 Kč, r. 1924 1.954,423.000 Kč, r. 1925 1.725,245.000 Kč, r. 1926 1.610.814.000 Kč, r. 1927 1.015,401.000 Kč a r. 1928 1.162,495.000 Kč.

Konečně stojí za srovnání také náklady na státní dluh od r. 1919 do r. 1928. Náklady na státní dluh činily: r. 1919 332,244.000 Kč, r. 1920 1.153,044.000 Kč, r. 1921 1.015,200.000 Kč, r. 1922 1.998,869.000 Kč, r. 1923 2.709,825.000 Kč, r. 1924 2.192,034.000 Kč, r. 1925 2.341,199.000 Kč, r. 1926 2.344,636.000 Kč, r. 1927 2.519,970.000 Kč a r. 1928 2.336,393.000 Kč.

Na jednoho obyvatele připadlo v papírové měně nákladu na státní dluh: r. 1919 30,50 Kč, r. 1922 95 Kč, r. 1923 79 Kč, r. 1924 150 Kč, r. 1925 200 Kč, r. 1926 160 Kč atd., 171 Kč, 172 Kč, 178 Kč až r. 1928 činil 163 Kč. Příděly samosprávným svazkům za poslední desetiletí byly tyto: r. 1919 66,394.000 Kč, r. 1920 124,490.000 Kč, r. 1921 393,161.000 Kč, r. 1922 1.207,229.000 Kč, r. 1923 1.030,053.000 Kč, r. 1924 798,257.000 Kč, r. 1925 794,872.000 Kč, r. 1926 798,450.000 Kč, r. 1927 1.143,812.000 Kč a r. 1928 1.224,966.000 Kč. Zajímavé jsou cifry v posledním desetiletí, kolik vynesly daně a dávky v číslech absolutních. Tak přímé daně vynesly: tato čísla jsou podle účetní závěrky, tedy skutečné výnosy: r. 1919 759,800.296 Kč, r. 1920 1.217,454.513 Kč, r. 1921 1.818,731.839 Kč, r. 1922 1.853,150.217 Kč, r. 1923 1.788,448.409 Kč, r. 1924 2.187,293.385 Kč, r. 1925 2.398,013.563 Kč, r. 1926 2.494,510.809 Kč, r. 1927 2.167,272.600 Kč, r. 1928 1.907,587.000 Kč. Daně spotřební r. 1919 654,258.669 Kč, r. 1920 1.488,763.456 Kč, r. 1921 1.736,763.355 Kč, r. 1922 1.907,883.187 Kč, r. 1923 2.186,294.136 Kč, r. 1924 2.391,834.577 Kč, r. 1925 2.387,765.977 Kč, r. 1926 2.722,899.344 Kč, r. 1927 2.887,604.790 Kč a r. 1928 2.872,358.014 Kč. Daně obchodové, vlastně také nepřímé daně vynesly r. 1919 198,020.642 Kč, r. 1920 1.946,814.147 Kč, r. 1921 3.648,885.929 Kč, r. 1922 3.442,668.804 Kč, r. 1923 2.610,598.608 Kč, r. 1924 2.785,680.524 Kč, r. 1925 2.916,053.581 Kč, r. 1926 2.960,312.746 Kč, r. 1927 2.985,354.000 Kč, r. 1928 3.079,141.000 Kč.

Z přehledu vidíme, že náš rozpočet, pokud se týče výdajů, se stabilisuje. Jak už bylo řečeno, činí výdaje rozpočtu na r. 1929 9.534,373.114 Kč a příjmy 9.569,907.598 Kč; je tedy rozpočet aktivní 35,534.482 Kč. A nyní je důležitá otázka: Jest už tento rozpočet, který během prvního desetiletí se ustálil kolem 9 miliard, definitivně ustálen anebo není?

Nejdůležitější zásada rozpočtu musí býti ta, aby rozpočet odpovídal hospodářským poměrům, jinými slovy, aby nebyl pro hospodářství národní příliš tíživým. Je v dobré paměti, a to v paměti velmi neblahé, že naše rozpočty byly velmi tíživými; bylo to v době vysokých číslic rozpočtových a špatné hospodářské konjunktury v zemědělství i průmyslu. Tenkráte jsme byli na velmi šikmé ploše. Dnes však už rozpočet 9miliardový nejeví se býti tak tíživým, poněvadž naše národní hospodářství překonalo počáteční obtíže a je daleko lépe na tom, nežli bylo dříve. Odtud tedy ten pocit menší tíživosti. Ale přece jenom tíživým jest, a bylo na to poukazováno také v debatě v rozpočtovém výboru. Nebude proto možno už rozpočet zvyšovati ve vydáních, poněvadž není možno zvyšovati příjmy. Spíše bude nutno snižovati některá břemena, na př. daně obchodové, které velmi zatěžují naše národní hospodářství. Počítati ještě na další rozvoj našeho průmyslu jest velmi těžko, poněvadž zde jsme skoro dosáhli kulminačního bodu. Ještě možno spíše očekávati rozvoj našeho zemědělství, zvláště na Slovensku. Máme tedy zdroje příjmů už tak zatíženy, že nelze pomýšleti na zvětšení. Bude nutno spíše pomýšleti na snížení položek výdajových. Ovšem odpadnou nám automaticky poválečné náklady. Bude tedy nutno znovu sáhnouti k tomu nejúčinnějšímu prostředku. totiž k šetrnosti. Ovšem šetrnost a šetrnost jest rozdíl; je šetrnost, která vlastně šetrnosti není. Šetříme-li na takové investice, které jsou rentabilní, a které přinášejí velký prospěch, to není šetrnost, to je nehospodárnost. Ale za to je šetrností pravou, šetřím-li na těch věcech, které jsou zbytečné a které mohou počkati, až si je budeme moci dovoliti. Není šetrností, stavím-li nádherný palác, mohu-li se uskrovnit zatím v budově menší, třeba chatrnější. ale hygienicky nezávadné. Není také pravou šetrností, odpírati investici do státního podniku, která vynese mnohonásobné úroky. Co znamenají rentabilní investice, to názorně vidíme na př. na ředitelství státních lesů a statků v Báňské Bystřici. Tam totiž dříve vynášely státní lesy 4 až 5 milionů, kdežto v posledních dvou letech po účelných investicích stoupl výnos na 18 až 20 milionů.

Budeme šetřiti, ale šetřiti rozumně.

Bolavou stránkou rozpočtu státního jsou učitelské platy a nejistota účinků berní reformy.

Na učitelské platy je pamatováno v přídělech zemím obnosem 700 milionů, větším o 100 milionů než na r. 1928. Zbývá ještě uhraditi 300 milionů, které nutno hraditi z přebytků. Ovšem na tyto přebytky nebude lze dlouho již spoléhati. Ty totiž máme z nedoplatků daňových. Depurační akcí tyto nedoplatky se zmenšují, až konečně přestanou. Budeme museti kousnouti proto do kyselého jablka a tuto otázku učitelských platů rozřešiti.

Druhou bolavou stránkou je nejistota výsledků berní reformy. Dnes ještě si nemůžeme učiniti přesný obraz o tom, oč klesnou příjmy následkem berní reformy. Tento obraz bude možný, až budeme míti účetní závěrku za r. 1928. My si můžeme toliko učiniti přibližný obraz srovnáním preliminářů na r. 1927 a 1929.

Pro státní pokladnu jest ovšem výsledek jiný, poněvadž státní pokladna odevzdává část těchto daní jako příděly autonomním svazkům. Srovnáme-li na př. preliminovaný příjem pro státní pokladnu z daní, jichž se týká berní reforma, za r. 1927 a r. 1929, dostaneme obraz takový, že proti r. 1927 byl by příjem menší asi o 300 mil. Kč. R. 1927 byl příjem preliminován 1.970,012.600 Kč a na r. 1929 je preliminován 1.677,941.500 Kč.

Chci tímto výpočtem jenom říci, že není možno ještě dnes odhadnouti úbytek na daních přímých. To se dovíme, až nám Nejvyšší kontrolní úřad předloží účetní uzávěrku. Pak bude možné budgetování vzhledem k úbytku daní podle berní reformy s mnohem větší jistotou.

Opakuji znovu, že jsou to cifry preliminářů a ne cifry, kterých bude skutečně dosaženo podle účetní závěrky. A zvláště podškrtávám, že konečný výsledek, až zmizí daňové nedoplatky, bude jistě úplně jiný, jinými slovy, že budeme museti počítati pro příště s úbytkem daleko větším. Podle toho se budeme museti zaříditi při sestavování rozpočtů příštích.

Výdaje jsou menší proti loňskému roku o 1,697.430 Kč, tedy obnos, který při 9miliardovém rozpočtu nepadá skoro na váhu.

Celkem tedy zůstal rozpočet v mezích loňských. Uvnitř ovšem doznal rozpočet značných změn, totiž v jednotlivých položkách. Měl-li býti rozpočet udržen v loňských mezích a při tom bylo nezbytno některé položky zvětšiti, bylo nutno za to na druhé straně jiné zmenšiti. (Předsednictví převzal místopředseda dr Buday.)

Z položek, které byly zvětšeny anebo zmenšeny nebo vůbec odpadly, jmenuji jenom ty nejdůležitější:

Zvýšení rozpočtu vykazovaly: Odpočivné a zaopatřovací platy, provedení reformy veřejné správy, příspěvek z výnosu dopravních daní státním drahám na investice, provedení katastrálního zákona, dotace na justiční a vězeňskou správu, dotace na péči o občanské poškozence, dotace zdravotních -a léčebných ústavů, státní příspěvek na čsl. krupobitní a dobytčí pojištění, dotace pro zvelebení průmyslu, obchodu a živnosti, úroky z přechodných dluhů, platy úkolových pracovníků ve finanční správě, náklad na školy mateřské podpora umění, úprava dotací vysokých škol technických, denní platy a mzdy akordních sil na středních školách, vzduchoplavba, účast státu na elektrických podnicích, opravy římsko-katolických církevních budov na Slovensku, podpory na sociální zařízení pro péči o mládež a na ochranu matek a kojenců.

Z výdajů, které znamenaly snížení rozpočtu, dlužno jmenovati toto:

Příspěvek státní správy na úhradu státního dluhu, péče o válečné poškozence, odpočivné a zaopatřovací platy učitelů škol národních a jejich pozůstalých podle zák. č. 287/24, úroky a výlohy z přechodných úvěrů, stavby a koupě realit pro potřeby civil. stát. správy, náhrada ztrát vzniklých převzetím státní garancie na dovoz minerálních olejů, podpora staveb obytných domů, provedení berní reformy, refundace vyššího nákladu na pense želez. zaměstnanců, úvěr na výstavu soudobé kultury v Brně, léčebné výdaje, potřeba na osobní platy u ministerstva pošt, náklady na justiční správu v zemích, upotřebení stát. podílů z přebytků důchodkových pokut, úroky ze zápůjček na sanaci náboženských fondů, náklad na volby do Léčebné o fondu veřejných zaměstnanců, stavby vodních elektráren, úvěr na distomatosu.

Příjem r. 1929 činí 9.569,907.596 Kč, r. 1928 činil 9.562,270.422 Kč, je tedy vyšší o 7,637.174 Kč. Podškrtávám, že jsou to příjmy preliminované, se kterými musí finanční správa počítati. Řekl bych nejmenší, jisté příjmy. Je pochopitelno, že mohou se zvýšiti a zvýší se jako vždycky.

Předpokládaný výnos daní přímých jsem uvedl shora, když jsem mluvil o výsledku berní reformy.

Z podstatnějších zvýšení příjmových dlužno připomenouti: cla r. 1928 1.097,705.000 Kč, r. 1929 1.166,935.000 Kč, činí přebytek 69 milionů Kč; daň z minerálních olejů r. 1928 19,000.000 Kč, r. 1929 24,000.000 Kč, přebytek činí 5 milionů Kč; daň nápojová venku r. 1928 232,800.000 Kč, r. 1929 248,400.000 Kč, přebytek činí 10 mil. Kč; kolky r. 1928 195,000.000 Kč, r. 1929 212,094.000 Kč, činí přebytek 17 milionů Kč; právní poplatky r. 1928 650,000.000 Kč, r.1929 683,000.000 Kč, přebytek činí 33 miliony Kč; daň přepravní r. 1928 500,000.000 Kč, r. 1929 525,000.000 Kč, přebytek činí 25 milionů Kč; daň z telefonních poplatků r. 1928 25,000.000 Kč, r. 1929 32,000.000 Kč, přebytek činí 7 mil. Kč; úroky z prodlení r. 1928 20,000.000 Kč, r. 1929 27,200.000 Kč, přebytek činí 7 mil. Kč.

Se zmenšeným příjmem - podškrtávám: pro státní pokladnu - se počítá u daně z obratu r. 1928 1.105,755.000 Kč, r. 1929 1.049,605.157 Kč, schodek činí 55 mil. Kč; u dávky z lihu r. 1928 410,520.000 Kč, r. 1929 400,000.000 Kč, schodek činí 11/2 mil. Kč; u daně z masa venku r. 1928 96,500.000 Kč, r. 1929 91,500.000 Kč, schodek činí 5 mil. Kč; u daně z uhlí r. 1928 200,000.000 Kč, r. 1929 190,000.000 Kč, schodek činí 10 mil. Kč; u daně z jízdních lístků r. 1928 200,000.000 Kč, r. 1929 185,300.000 Kč, schodek činí 15 mil. Kč; u státních podniků r. 1928 1.302,494.406, r. 1929 1,258,349.518 Kč, schodek činí 44 mil. Kč. Na jedné straně snížení, na druhé straně zvýšení.

Poměr jednotlivých druhů daní za poslední tři léta je tento: daně přímé r. 1927 33,51%, r. 1928 30,33%, r. 1929 30,46%; daně spotřební r. 1927 29,41%, r. 1928 31,08%, r. 1929 31,21%; daně obchodové r. 1927 37,08%, r. 1928 38,59%, r. 1929 38,33%.

Jak už bylo pověděno, je rozpočet na r. 1929 aktivní 35,534.482 Kč. Pro aktivitu rozpočtu jest velmi důležito, aby v něm bylo pamatováno na všechno, co jinak by se muselo hraditi mimoetátně. V dřívějších letech byly hojnými tyto případy a jenom reservy daňové nás zachránily od eventuelní passivity rozpočtové.

V rozpočtu na příští rok se již pomýšlí na tyto případy. Pomýšlí se již i na důsledky zákonů, které jsou sněmovně právě předloženy. Tak je to zákon o refundaci obchodových daní a zákon o živelní pojišťovně. Počítá se též s důsledky zákona o veřejné správě.

Ozvaly se již hlasy, že vlastně náš rozpočet aktivním není. To je ovšem již stereotypní námitka, se kterou se setkáváme každý rok, ale která je a tempo vyvrácena účetní závěrkou. Rovněž námitka, že se rozpočet během roku pasivním stane, padá tím, co jsem byl uvedl. Doplněk na učitelské platy nemůže ohrozit aktivitu rozpočtu.

Nezapírám ovšem, že máme v příštím roce rozřešiti otázku sanace bratrských pokladen a zaopatření přestárlých. Tyto otázky se řešit musí. Aby pak nebyla otřesena aktivita rozpočtu, bude nutno úhradu opatřit úsporami v rozpočtu.

Aktivity bylo dosaženo důsledným prováděním zásady, nezvyšovati konečnou cifru výdajovou. To se také stalo plnou měrou, jak jsem již ukázal. To se stalo tím způsobem, že, oč výdaje na jedné straně snad stouply, musely se snížit na straně druhé.

Nejdůležitější pak zásadou pro sestavování rozpočtů i v příštím desetiletí musí býti tato: Výdaje musí se říditi příjmy a nikoli naopak. Budeme-li šetřiti této zásady, nemusíme se báti o svůj rozpočet.

Srovnání výdajů jednotlivých resortů s výdaji na r. 1928 je snazší nežli tomu bylo loni, poněvadž konstrukce rozpočtu na r. 1929 je stejná jako na r. 1928, až na změnu v kompetenci ministerstva zemědělství a ministerstva veř. prací. Z ministerstva zemědělství byla totiž vyňata elektrisace a přenesena do veř. prací, z ministerstva veř prací pak vyňaty regulace a přeneseny do ministerstva zemědělství. Nižší výdaje proti roku loňskému vykazují: Zákonodárné sbory, ministerstvo veř. prací, ministerstvo pošt a telegrafů, ministerstvo železnic, ministerstvo soc. péče, všeobecná pokladní správa. Vyšší výdaje proti roku loňskému vykazují: Předsednictvo min. rady, ministerstvo zahraničních věcí, ministerstvo vnitra, ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem, ministerstvo školství a nár. osvěty, ministerstvo zemědělství, ministerstvo průmyslu, obchodu a živností, ministerstvo veř. zdravotnictví a tělesné výchovy, odpočivné a zaopatřovací platy, ministerstvo financí.

Konečné saldo státních podniků objevuje se ve všeobecné pokladní zprávě. Tento způsob budgetování je lepší nežli byl dřívější do r. 1927. Zbytečně se rozpočet nenadouvá a pak při novém podnikovém hospodaření nebyl by záhodno směšovati podnikové rozpočty s rozpočty administrativními. Konečné saldo pro rok 1929 je preliminováno obnosem 1.258,349.518 Kč proti 1.302,494.406 Kč na r. 1928. Výnos pro státní pokladnu je tedy menší o 44 mil. Kč, ale je menší toliko pro státní pokladnu; ve skutečnosti, jak později ukáži, je větší.

Do loňského roku platila zásada, že investice se hradí ziskem a příspěvkem státu, ne úvěrem. Loni byla tato zásada jako neudržitelná opuštěna, rovněž tak na r. 1929. Nebyla udržitelna, jak jsem ostatně již loňského roku ukázal, z toho důvodu, že investice ve státních podnicích jsou rentabilní. Výnosnost státních podniků při setrvání na svrchu uvedené zásadě by nestoupala, poněvadž investice omezené jen na úhradu z čistého zisku a státní pokladnu byly by příliš skrovné a přirozeně by to neprospívalo státním podnikům. Investice se tedy hradí z čistého zisku, příspěvkem ze státní pokladny a konečně úvěrem.

Z čistého zisku hradí investice: 1. tabáková režie 27,050.000 Kč, 2. státní dráhy 155,990.000 Kč, 3. stát. lesy 23,384.274 Kč, 4. Uhřiněvský statek 170.000 Kč, 5. Libverda 36.938 Kč, 6. státní hutě a báně 21,333.600 Kč, 7. vojenské lesní podniky 12,198.600 Kč, 8. stát. tiskárna v působnosti M. N. O. 200.000 Kč, 9. Žabčický školní závod 200.000 Kč.

Příspěvkem státní pokladny hradí investice: stát. dráhy 175,600.000 Kč, to je 25% doprav. daní (716 mil. Kč).

Zápůjčkou (čl. XIV fin. zákona) hradí investice: 1. pošty r. 1929 170,932.665 Kč, r. 1928 296,744.230 Kč, 2. školní závod v Libverdě r. 1929 146.900 Kč (nový), 3. voj. lesní podniky r. 1929 40,000.000 Kč (nový), 4. státní lázně r. 1929 10 mil. Kč, v r. 1928 také 10 mil. Kč, 5. tisková kancelář r. 1929 rovněž 3 m1l. Kč, 6. Žabčický školní statek 194.488 Kč (nový).

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP