Čtvrtek 18. října 1928

Mírové šalmaje, jimž dává dr Beneš v zahraničí zaznívati, nám také nic neprospějí, bude-li doma zuřiti dále národnostní zničující boj. Přes Svaz národů, přes odzbrojovací konference a přes Kelloggův pakt jde šílené zbrojení dále. Tento systém zahraniční politiky jest také příčinou ohromné dotace ministerstva vojenství v částce 1400 milionů Kč. Pouze v této kapitole daly by se učiniti takové škrty, že by nastalo pozorovatelné ulehčení pro poplatnictvo a mimo to by mohlo se více věnovati ministerstvům povolaným k tomu, aby podporovala hospodářství, kulturu a sociální zařízení. Kulturně a hospodářsky vysoce stojící stát sloužil by lépe vnitřnímu a vnějšímu míru než malý stát prošpikovaný zbraněmi, který v nitru skrývá semeniště národnostní nespokojenosti. Kulturní snahy mohly by býti nejlépe podporovány tím, kdyby byla uskutečněna školní autonomie, kterou již tak často pan ministr školství dr Hodža ohlašoval. Po stránce rozpočtové je potěšitelným způsobem kapitola vyučování a kultura o 30 milionů výše preliminována než v roce předešlém. Přec musíme opět konstatovati, že u vysokých a středních škol je německé školství proti českému obmyšleno velmi macešsky. Namátkou chci uvésti, že mezi 33 obchodními akademiemi jest pouze 8 německých a z 52 škol obchodních pouze 11 německých, které dostávají státní příspěvky. (Posl. Hackenberg [německy]: Kde je vliv německých stran ve vládě?) Prosím, můžete pomoci, aby tato důležitá kapitola všech sudetských Němců byla uskutečněna rozumnou věcnou oposicí.

U této kapitoly nutno znovu vznésti požadavek, aby se již konečně přistoupilo ke zřízení německé vysoké školy obchodní. Tento požadavek dlužno vznésti se zvláštním důrazem, poněvadž právě našim německým mladým lidem znemožňuje se vstup do státní služby a jsou takto nuceni věnovati se hospodářskému životu. Přihlížíme-li k podílu sudetsko-německého hospodářství na odváděných daních, není tento požadavek neslušný a očekáváme, že v brzku toto přání širokých sudetsko-německých kruhů bude splněno. Velmi špatně dopadá to i s německou hudební akademií v Praze, která je skrovně obmyšlena, oproti českým státním konservatořím v Praze a Brně, které samy dostávají neméně než 4.6 mil. Německé hudební školy v Přísečnici a Bečově stojí vůbec před zrušením, nedostane-li se jim ve větší míře státní pomoci. (Posl. Hackenberg [německy]: Hlasovali jste proti tomu!) Vy jste na př. hlasovali pro Remešův návrh na škrtnutí příspěvků na německé vysoké školy! (Posl. Hackenberg [německy]: Upozorňuji vás, že jsem proti tomu nehlasoval!) Ale vaši straníci!

Tyto školy, jež jsou požehnáním těchto chudých krajů, dostaly v posledních letech státní příspěvek pouze 100.000 Kč. Dlužno žádati, aby se těmto kulturním institucím dostalo přiměřeně vyšších státních subvencí. Pod titulem národní školství jsou obsaženy i školy menšinové, avšak při tom není z toho vidno, které národnosti slouží. Jak se věci již jednou mají, nelze se zde zbaviti podezření, že českému menšinovému školství se zvláště nadržuje a že Němci jsou silně opomíjeni. Menšinové školy jsou vůbec předmětem nejprudších národnostních bojů. Bylo z nich vytvořeno politikum a podložen jim účel, jakého neměly nikdy dostati. Místo aby se staly nástroji ke zvýšení lidové kultury, byly jako vzdoroškoly degradovány na semeniště národnostního šovinismu. Těmito školními paláci mělo se Němcům právě ukázati, kdo je pánem v zemi. Toto nesmyslné plýtvání penězi poplatnictva a toto plánovité provokování musilo vzbuditi pobouření i u nejklidnějších lidí. Při zakládání těchto škol nebyla směrodatnou potřeba, nýbrž systém, aby city Nečechů byly uráženy. Oč dále byli bychom ve vnitřním míru, kdyby se opět a opět nepoužívalo násilně a zpupně nás hluboce zraňující politiky popichování vůči nám Němcům. Uznáváme snahy pana ministra školství a nepochybujeme také o jeho dobré vůli, ale přece musíme konstatovati, že jak na poli školství, tak na ostatních polích politická byrokracie každou dorozumívací akci sabotuje a uvádí v niveč. Vítáme, že se konají přípravy, aby odborné školství a živnostenské školství pokračovací bylo postaveno na nové základy. Obchodní a živnostenský stav má na tom oprávněný zájem a musí se snažiti, aby dorost tohoto stavu dostal nejen dobrou praktickou, nýbrž i důkladnou theoretickou školu, aby mohla vyhověti dnešním požadavkům. Těmto účelům věnované částky shledáváme příliš nepatrnými, abychom přibližně přišli na roveň vydáním v cizozemí. Naše stanovisko k hospodářským kapitolám jsem objasnil v rozpočtovém výboru, přece však bych se rád vrátil k výrokům pana ministra obchodu inž. Nováka, který řekl, že nemáme ještě v cizineckém ruchu tradice, poněvadž jsme mladým státem a proto, že nemůžeme tuto akci tak rozvíjeti, jak si přejeme. Mínil, že bude trvati ještě mnoho let, než naši republiku seznámíme s ostatním světem tak, aby se proud cizineckého ruchu více k nám obracel. K tomu bych pouze rád řekl, že tuto tradici, které stát postrádá, mají západočeská světová lázeňská města a přivádějí za nějtěžších poměrů a největších hmotných obětí proud cizineckého ruchu do republiky. Uzávěrka letošní sezony přece ukazuje, že tato lázeňská místa vyhledaly tisíce cizinců a tím plynuly miliony příjmů ve prospěch státu. Nejlepší propagandou cizineckého ruchu by bylo, kdyby se těmto lázeňským místům ponechala jejich celému světu známá německá jména i při státních označeních a kdyby se upustilo od malicherné tabulkové politiky, která v očích cizinců působí přímo směšným dojmem. Místo aby se cizinecký ruch podporoval v čistě hospodářském a světovém smyslu, ochromuje se všemi možnými jazykovými šikánami. Cizinecký ruch může podporovati jen hustá železniční doprava s dobrými připojeními do ciziny, letecká doprava, dobrý stav silnic a moderním poměrům přizpůsobené spoje poštovní a telefonní vedle obratné propagandy, již však nutno prováděti nikoli generelně, nýbrž individuálně.

U této kapitoly nemohu než vyjádřiti náš požadavek, aby bylo konečně se vší vážností přikročeno ke zrušení zbytečného ministerstva pro zásobování lidu. Instituce služby pro potírání lichvy, kterou v zásadě provádějí lichevní kontroly, jest šikanováním obchodnictva. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.) Kontrolory jsou většinou osoby, které o obchodním hospodaření a hospodářských zákonech nemají ani ponětí a ve své činnosti se docela šablonovitě ukazují odvislými na mrtvé liteře zákona a vždy posuzují vše se stanoviska nešťastné theorie výrobních nákladů našeho zákona na potírání válečné lichvy. Obchodnictvo není nikterak, jak jsme opětovně zdůrazňovali, zásadním odpůrcem potírání lichvy. Žádá však odstranění zákona o potírání válečné lichvy a jeho náhradu moderními ustanoveními, která odpovídají hospodářským zákonům.

Má strana stojí na stanovisku, že všem národnostem tohoto státu a všem vrstvám obyvatelstva jest lépe poslouženo zdravou hospodářskou politikou než rámusící jarmareční politikou vzdorů. Naší úlohou jest, aby naší spoluprací se opět napravily cestou kompromisu škody způsobené našemu sudetskoněmeckému lidu. V tomto smyslu pracujeme, nikoli snad abychom pro ostatní pracovali jako námezdní otroci, nýbrž abychom pomáhali svému německému lidu. Bude věcí vlády, aby co nejdříve splnila životní požadavky našeho národa, které též jsou v zájmu státu. V tomto očekávání bude má strana hlasovati pro rozpočet na důkaz naší poctivé dobré vůle k positivní spolupráci a v naději upřímného dorozumění od národa k národu. (Potlesk poslanců něm. strany živnostenské.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dále je ke slovu přihlášen p. posl. inž. Nečas. Uděluji mu slovo.

Posl. inž. Nečas: Slavná sněmovno! Budiž dovoleno, abych dříve, nežli promluvím k projednávanému odstavci pořadu, dotkl se jednou větou slavné washingtonské deklarace, jíž nebylo dnes v tomto parlamentě s předsednického stolku vůbec vzpomenuto.

Pokud se týče strašlivé katastrofy na Poříči, jejíž tragika spočívá právě v tom, že tu nešlo o žádný zjev náhodný, o neštěstí, které přichází nečekaně, ojediněle, chci zaujmouti n k dnešnímu exposé p. ministra veř. prací stanovisko v několika směrech a prohlašuji nejen za svůj klub, ale jistě také v souhlase s velkou částí veřejnosti, že s tímto dnešním exposé nejsme a nemůžeme býti spokojeni. Již v rozpočtovém výboru replikoval jsem, když p. ministr dr Spina hovořil o této katastrofě. To bylo asi 11. října. Ovšem tam mluvil p. ministr dr Spina jako ministr čistě resortní se svého stanoviska ryze resortního. Dnes dává zde prohlášení za celou vládu. A tu upozorňujeme, že p. ministr nedotkl se toho hlavního, co podle našeho názoru je pramenem těch velkých katastrof stavebních v poslední době, to jest těch nešťastných provisorií stavebních a velkého spěchu jimi zaviněného. Je povinností nás všech hledati příčiny posledních katastrof, neboť najdeme-li příčiny, budeme moci pracovati také k jich odstranění. Pan ministr nezmínil se ani slovem o tom nešťastném zákoně o stavebním ruchu, ač dobře je známo z denního tisku, jak se právě na tuto věc čekalo. Včera byla celá veřejnost zneklidněna zprávami, které se v novinách objevily, že míní setrvati na tomto ne tak docela neprávem nazývaném "krvavém" zákonu. Není pochyby, že tou hlavní, třeba ne přímou příčinou katastrofy byl právě ten terminovaný zákon o úlevách daňových při novostavbách, jakož i způsob, jakým se vůbec u nás v posledních letech řešila otázka podpory stavebního ruchu a ochrany bytové péče. Není to jen velká část parlamentu, která takto soudí. O příčinách katastrofy jednaly již odborné kruhy, spolek stavitelů, inženýrská komora atd., a všichni uznali, že ať bezprostřední příčina katastrofy byla jakákoliv, hlavní a ustavičný pramen neštěstí a nejistoty v našem stavění nutno hledat v poslední době v krátkodobosti stavebních zákonů.

Krátkodobost termínů zavinila vražedné tempo, jemuž naše středoevropské poměry ve stavitelství nestačily. Plány a statické výpočty nemohly býti včas řádně prozkoumány a zkontrolovány, nebylo tu dostatek dozorčích orgánů, úžasně stoupaly ceny stavebních hmot a jejich jakost se zhoršila při tom do míry nikdy nebývalé, stouply i do nemožnosti ceny stavebních pozemků, nastal při velkém chvatu a rozsahu práce nedostatek kvalifikovaného zaměstnanectva a vedoucích sil. To vše jsou věci z denního tisku dnes již dobře známé a všeobecně objektivními lidmi jako správné předpoklady přijaté. Ne všude se však zdůrazňuje, že k tomu všemu přistoupila u řady firem bezohledná honba za výdělkem a kapitalistická chamtivost, jež jala se těžit z překotného šíleného tempa stavění a z nekontrolovatelnosti staveb, což pak způsobilo, že se stavělo nesvědomitě a že docházelo přirozeně k takovému množství neštěstí, jako nikdy před tím. Veliké nebezpečí však spočívá v tom, že i ti stavitelé a podnikatelé, kteří zůstali v letošním víru solidními, byli vystaveni nemožné, dravé a špinavé konkurenci a byli rovněž strhováni divokou překotností, zaviněnou krátkodobým zákonem. Jak strašně působí, slavná sněmovno, prohlášení Ústředního svazu stavebních podnikatelů z 10. října t. r., v němž jest jasně a nepokrytě konstatováno, že za dnešních poměrů užívalo se na stavbách druhořadého materiálu. Není toto prohlášení samo o sobě těžkou obžalobou a doznáním?

Stavitelé se vymlouvají a upozorňují v tom mají jistě pravdu - na krátkodobost stavebních zákonů, avšak neoprávněné jsou jejich stesky a žaloby, které vznášejí generelně proti parlamentu. Značná část parlamentu věnovala totiž oprávněným stížnostem na škodlivost provisorií stavebních velkou pozornost. Byly to zvláště obě socialistické strany, jež upozorňovaly soustavně a v souhlase se všemi odborníky na nebezpečí plynoucí z krátkodobosti zákonů stavebních. Bezpočtukráte učinili tak zástupci socialistických stran, jak o tom přesvědčí stenografické protokoly každého, kdo hledá pravdu a kdo chce objektivně prozkoumat otázku viny. (Posl. Johanis: Zejména jednání v soc.-politickém výboru.) Ostatně někteří kolegové z řad koalice přikláněli se k argumentům socialistických řečníků - na příklad kol. Dubický v posledním jednání soc.-politického výboru navrhoval prodloužení termínu o 3 léta, nakonec však musil se svou stranou hlasovati proti. "Národ" v čísle z 11. t. m. ukazuje také výslovně jako na hlavní příčinu neštěstí na nešťastnou terminovanost zákonů stavebních, a obviňuje při tom dr Engliše, že on se stavěl proti národně-demokratickým zákonům o daňovém osvobození novostaveb. Třebaže dodatečně bylo toto obvinění dr Engliše ústy kol. dr Matouška v rozpočtovém výboru odvoláno, je přece jen zajímavo, jak tu hlavní orgán nár. demokratický odůvodňuje příčiny katastrofy.

"Osudné chyby jsou i v zákoně novelisovaném, chyby zaviněné tím, že se nerespektovaly názory a výstrahy zástupců národně-demokratických. Čsl. národní demokracie se vší energií usilovala o to, aby daňové osvobození, jež mělo pro stavby dokončené do roku 1928 platiti na 25 let, bylo pro stavby v příštích letech odstupňováno na 20 roků, 15 roků atd. Tento návrh národní demokracie narazil však na nepochopitelně tvrdošíjný odpor ministra financí dr Engliše, strany lidové a do jisté míry i strany republikánské. Je pochopitelno, že 25letá daňová výhoda nutila k největšímu chvatu, aby stavby byly stůj co stůj letos dokončeny. Nastal přímo horečný, šílený, nezdravý stavební ruch, zvýšená poptávka po stavebním materiálu vyvolala jeho zdražení i zhoršení jakosti a v nedostatku sil kvalifikovaných zaměstnávaly a zaměstnávají se při důležitých a odpovědných pracích i síly nekvalifikované. Na to vše národní demokracie ukazovala a před následky předem varovala, ale marně. Katastrofa na Poříči, bohužel, dává nyní za pravdu jejímu výstražnému hlasu."

A ve schůzi městské rady, konané 12. října t. r., podal jménem nár. demokratického klubu p. Martinec návrh, aby vláda byla vyzvána, by zákon o stavebním ruchu byl prodloužen, neboť podle odůvodnění navrhovatele nucený krátký termín k dokončení staveb má za následek přílišný chvat, nedostatek stavebního materiálu a rovněž nedostatek školených stavebních sil.

Nesvědomitý, boulevardní tisk pražský šíří nyní pod palcovými tituly ve večernících zprávy: "Jeden a týž zákon pro celou republiku, ale jen v socialistické Praze řítí se domy" se zřejmou tendencí přičíst vinu ne zákonu, nýbrž samosprávným orgánům. Kdyby se chtělo odpověděti tímtéž laciným způsobem, dalo by se odpověděti asi takto: Proč se vyskytují katastrofy v Praze r. 1928 v takové míře a proč se neřítily domy v téže socialistické Praze v letech 1920 až 1927? Proč se nehroutí dnes novostavby v socialistické Mor. Ostravě nebo v socialistické Plzni?

Dnes je jisto a bylo to již úředními daty v denních listech dokázáno, jaká je v Praze konjunktura stavební. Jestliže se dnes v Praze z celé republiky nejvíce staví, vystupují tu ovšem i vady zákona nejvíce. To je přirozené. Uvedu jen několik cifer. Městská spořitelna v Praze půjčila letos sama za 3/4 roku na stavební, hypoteční a komunální úvěr v Praze 942 mil. Kč, čtyřikrát více než za celý stavební rok 1922. To je, prosím, úvěr jen jediného ústavu. Od dubna do září pracovalo se v Praze na 6000 stavbách, z toho 2000 novostaveb a z nich 300 budov monumentálních, paláců, obchodních domů atd. Za prvních 5 měsíců letošního roku bylo podle statistiky naší železniční správy dopraveno do Prahy skoro půl milionu tun stavebních hmot všeho druhu. Z tohoto množství v lednu bylo dopraveno 9,5%, v květnu už 26,7%. Od května pak dovoz stále stoupá a docházelo tu pak k známým ohromným kalamitám v dopravě stavebních hmot.

Městská rada pražská správně postřehla nebezpečí hrozící ze šíleného tempa stavebního a obrátila se na vládu a na ministerstvo soc. péče s řadou připomínek a varování. Učinila tak zvláště před projednáváním stavebních zákonů č. 43 a 44, ale i před poslední katastrofou 8. t. m. Mohl bych tu podrobně uvésti, jak bylo vládou k požadavku městské rady odpověděno - upozornění a žádosti městské rady a odpovědi vlády na ně jsou dokumentem přesvědčujícím a rozhodujícím v otázce viny. Zdůrazňuji jen, že vláda se postavila úplně negativně k požadavku města, aby účinnost zákona byla stanovena nejméně na dobu 5 let, a také úplně negativně k návrhu, aby osvobození od daně domovní a přirážek bylo ponecháno na stejnou dobu jako podle zákona z r. 1927 s výjimkou novostaveb přepychových, domů obchodních a bankovních, a osvobození sníženo pro domy s malými byty ze 35 na 25 let.

Jestliže se dnes vláda staví na formální stanovisko, že odpovědnost padá jen na samosprávné úřady, pak mohou tyto úřady prohlásiti stejným, ne-li větším právem, že podle §u 59 zákona č. 43 musí býti žádosti o povolení stavby stavebními úřady rozhodnuty nejdéle do 14 dnů. Odpovědnost za provádění prací, za jakost materiálu atd. připadá podle §u 43 stavebního řádu jen stavebníkovi. Avšak to by bylo jen stálým obcházením jádra věci. Hlavní příčinou katastrof a celého stavu našich novostaveb v Praze je horečný chvat a tempo stavebního ruchu. Kdo je přes bezpočetná varování zavinil, ten je odpověden a měl by míti odvahu přiznati chybu a hledět ji v budoucnosti napraviti. Ostatně vláda sama ve dvou svých projevech správně konstatovala příčiny těžkých poměrů v našem stavebnictví i neštěstí stavebních. V důvodové zprávě k vládnímu návrhu tisk 1780 z 11. září t. r. praví se výslovně:

"Zákon o stavebním ruchu č. 43 z r. 1928 zkrátil značnou měrou daňové výhody proti dřívějším zákonům o stavebním ruchu č. 44 z r. 1927, jehož ustanovení se vztahovala pouze na stavby, jež budou dokončeny do konce r. 1928. To má za následek v nynější době jednak překotný spěch při provádění staveb a s tím spojené nepříznivé následky po stránce stavebně-technické, jednak abnormální vzepětí všeho se stavebními živnostmi souvisícího průmyslu, obchodu a dopravy; důsledkem toho je naléhavá poptávka a tím zvyšování cen stavebních hmot a zdražování staveb."

V jiném svém prohlášení konstatuje pak vláda přímo v souhlasu s námi a se všemi odbornými kruhy, avšak v odporu se psaním některých našich koaličních listů v posledních dnech - v tisku 1766 z 25. srpna 1928 vlastní příčiny neštěstí těmito slovy:

"Příčiny politováníhodných nehod na pražských stavbách spočívají především ve velikém stavebním ruchu, jenž se tu v poslední době rozvinul a je patrný již z toho, že se v samé Praze provádí současně na 2000 staveb a nástaveb, při čemž mnohé stavby jdou do značných hloubek a výšek, jež nebezpečí zbytečně zmnožují. Půda základů pozůstává převážně z písku, často i tekoucího, nebo z nánosů, nebo ze zvětralé břidly, která při skloněných vrstvách a po dešti je zvlášť náchylná k sesutí, takže je tu nezbytně třeba neobyčejné opatrnosti a obzvláštní péče při vypažování základů a zajištění sousedních domů, zejména když kolem staveb se má udržeti provoz s těžkými povozy, automobily, elektrickou drahou a pod. K tomu přispívá horečný chvat, s jakým se dnes na stavbách pracuje, zhusta i ve dvou směnách, jen aby stavba byla co nejrychleji provedena a vložený kapitál se co nejdříve zúročil, resp. aby dohotovením stavby ještě do konce roku bylo dosaženo delší úlevy daňové, jak to zákon o stavebním ruchu vyžaduje."

Tolik odpovídá vláda. Ač není tak důležitá otázka viny jako odstranění příčin katastrof, přece zastavili jsme se u této otázky, neboť v objektivním zjištění pramenů zla možno hledati cestu k nápravě. Stenografické protokoly ze všech sněmovních schůzí posledních let, jež jednaly o stavebních zákonech, přípisy vyměněné mezi městskou radou pražskou a vládou a konečně vládní návrhy tisky 1766 a 1780 z tohoto roku poslouží úplně jasně tomu, kdo chce zjišťovati pravdu.

Dovolte, abych při této příležitosti uvedl též na pravou míru tvrzení některých novin, že všechny stavby v Praze, co se týče povolování, dozoru atd., patří jedině do kompetence samosprávných úřadů a že státu patří jediné živnostenská inspekce. To je omyl, jenž byl přejat z exposé pana ministra veř. prací, učiněného o katastrofě v rozpočtovém výboru. Dnes, bohužel, pan ministr veř. prací tuto svou chybu znovu opakoval, když bylo zdůrazněno, že povolování a dozor nepatří vůbec státní správě. Podle odst. 2 a 4 §u 59 zákona č. 43 z r. 1928 jsou kompetentními úřady při vyřizování povolení stavby i stížností právě zemské politické úřady a to s konečnou platností ve II. instanci.

V dnešním exposé pana ministra čekali jsme jistě my všichni nejvíce na to, jak on se vyjádří o novém stavebním zákoně, neboť tam nutno hledati příčiny všech zel.

Vezmeme-li katastrofu na Poříči a analysujeme-li ty příčiny, můžeme je rozděliti na dvě veliké skupiny. Jedna skupina, to jsou ty všeobecné příčiny, pramen toho zla, druhé příčiny bezprostřední jsou technické. Pan zástupce vlády dotkl se dnes jen té druhé skupiny příčin a tu hlavní podle našeho názoru a všech odborníků v republice, inženýrů, jejich representantů inženýrské komory a stavitelů v republice pominul.

My přiznáváme dnes, že parlament a zákonodárci jsou obviňováni třeba z toho pramene zla stavebních katastrof právem. Je třeba, abychom si nyní v parlamentě všichni uvědomili, co bude znamenati projednávání zákona o stavebním ruchu, který prošel už soc. politickým výborem. Po strašném mementu z Poříče bude míti naše sněmovna vhodnou příležitost k odčinění chyb z minulosti. Avisujeme v tom směru již dnes pro plenum sněmovny své pozměňovací návrhy, jež budou především žádati, aby lhůta k dokončení staveb, jež mají požívati daňových a poplatkových úlev, nebyla v §u 49 zákona č. 43 vůbec terminována, a aby také počátek stavby nebyl stanoven. Pan náměstek vlády Msgre Šrámek ohlásil již v rozpočtovém výboru definitivní veliké řešení celé bytové otázky u nás. Proč mělo by se do konečného tohoto řešení sahati znovu zase ke škodlivým provisoriím s katastrofálními přímo následky?

Druhá část našich pozměňovacích návrhů bude se týkati požadavku, aby se ustanovení o daňových a poplatkových úlevách nevztahovala na bankovní a obchodní paláce a domy s přepychovými byty, nýbrž jen na domy s malými a středními byty a živnostenskými provozovnami. V zákoně čís. 76 z r. 1927 je stanoveno, co je dům s malými byty a živnostenskými provozovnami. Úlevy, poskytované palácům a velkým obchodním domům, vedly k bourání starých činžovních bytů a vyhánění jejich nájemníků a k výstavbě paláců, u nichž spekulace byla hlavním podnikem. Nechápeme, že se dnes vláda postavila záporně k příslušnému návrhu městské rady pražské, když tu státu odcházejí opravdu bezprostředně daně a když sama vláda v důvodové zprávě k zákonu čís. 43 z 9. února 1928 v tisku 1473 praví:

"Na trhu se stavebními hmotami a se stavebními pozemky pociťovala se ve velikých městech živě konkurence staveb domů s velikými byty nebo s obchodními anebo podobnými místnostmi a staveb obchodních paláců a jiných velikých objektů, podnikaných ve výhodných polohách obchodních i na místě starých zbouraných domů, jejichž podnikání ukázalo se za daných daňových a jiných výhod namnoze výnosnějším než stavba domů s malými byty a malými provozovnami."

Kdyby však za všech okolností trvala nynější koalice na osvobozování paláců a domů s přepychovými byty od osvobození daňového, pak nechť uváží, nebylo-li by i s jejího hlediska účelnější, aby se úlevy daňové vztahovaly jen na paláce vystavěné na nezastavených dosud plochách. Nechci tu otázku dále rozbírati. Třetí část našich pozměňovacích návrhů k tisku 1780 bude se týkati zjednodušení řízení k opatření stavenišť vyvlastňováním, jak o něm mluví §§ 1 až 10 zák. čís. 43. Ustanovení tato mohla by se státi pravým dobrodiním a zabraňovati lichvě se stavebními pozemky, dosavadní procedura musila by však býti náležitě zjednodušena.

Čtvrtá část našich návrhů bude se týkati ustanovení hlavy 7 o stavebních řádech a statutech, zvláště odst. 1 §u 59. Není totiž možno u staveb monumentálních paláců a těžkých konstrukcí dodržeti při řádném jednání vždycky čtrnáctidenní lhůtu.

Neštěstí na Poříči, v Eliščině třídě a celá ta hrůzná stále stoupající statistika úrazů a zabití dělníků nutí dnes naléhavě, aby se prohloubily, zostřily a doplnily zákonné předpisy o ochraně života pracujících. V pražském obvodu vzrůstá rapidně počet t. zv. těžkých podnikových úrazů dělnických, to jest těch, u nichž následky trvají déle než 4 týdny. R. 1924 bylo jich za celý rok 492, letos však činí téměř tolik za pouhé první pololetí, t. j. 462. Také u horníků, jimž dnes k jejich hrdinnému a těžkému zápasu posíláme s tohoto místa pozdrav a vroucí přání, aby zvítězili, stoupl poměrný počet úrazů za poslední léta trojnásobně.

Krvavé risiko dělnické práce vyžaduje kategoricky, aby se na bezpečnost dělnictva obracel zájem celé veřejnosti. Při vzrůstajícím stále počtu armády raněných a zabitých na t. zv. poli práce - je to často pole bezohledného vykořisťování - klesá životní úroveň dělnictva a na dvéře jeho rodin stále více tluče bída, hlad, vysílení. A poslední doba ukazuje jasně, jak třeba činiti rozdíl mezi konjunkturou kapitalistů a konjunkturou pracujících a konsumentů. Na jedné straně zbohatnutí a přesycenost - u dělníků pokles úrovně, vysílení, nedostatek a stále stoupající počet úrazů a zabití. Trnitá koruna a věnec, který neslo několik dělníků před velkými tisíci promrzlých a vetcho oblečených dělníků, když doprovázelo v úterý ke hrobu své druhy, je věrným symbolem postavení pracujícího lidu. Kletba nynějšího kapitalistického řádu, zločiny kapitalistické ziskuchtivosti, hazardování s lidskými životy, to vše visí jako černý mrak nad naší republikou. A nebude lépe, pokud práce nebude osvobozena a dokud středem všeho nebude poctivě pracující člověk a pokud jím bude mamon a kapitalistický zisk, nebude lépe, pokud ke své cti nepřijde především ta těžká ruční práce, dnes opět tak znehodnocená.

Zvlášť těžko platí hříchy kapitalistického režimu naši dělníci stavebníci. Tři čtvrtiny všech nemocí dělníků stavebních, přihlášených u pražské nemocenské pojišťovny, jsou zaviněny úrazy a pohmožděninami. Není tu svatou povinností nás všech starati se o zvýšení bezpečnosti tohoto dělnictva a nebylo by jeho vražděním kdyby se nehledaly všechny cesty k nápravě?

Předkládáme dnes několik konkretních návrhů sledujících tento cíl. První je nový návrh zákona o živnostenské inspekci, kterou se mění, doplňuje a prohlubuje starý zákon o zavedení živnostenské inspekce z r. 1883, kterým se rozšiřuje pravomoc inspekce a zaručuje možnost dělnické spolukontroly tak důležité a nepostradatelné. Žádáme s důrazem, aby tato naše osnova zákona byla s urychlením ústavně projednána - vyžaduje toho zdraví a bezpečnost dělnictva. Dvě zákonné osnovy, které dnes předkládáme, nejsou nějakými návrhy, které by byly předloženy ad hoc - takové příležitostné zákony nemívají velké ceny - avšak dnešní návrhy jsou výrazem starého přání odborových organisací a důvěrníků dělnictva. Slyší-li se dnes, jak se na Poříči přestupoval zákon o pracovní době, vidí-li se dnes, jak odpovědné a těžké práce betonářské prováděly se i v noci a ve chvatu proti základním pravidlům bezpečnosti dělníků na stavbě pracujících i bezpečnosti budovy samé, pak vidno, jak nepostradatelná je dnes řádná stavební živnostenská inspekce. (Posl. Johanis: Po katastrofě se v noci pracuje v Praze dále! Ukazuji na Soukenickou ulici!) To jest dnes zjev při tom spěchu v Praze, který jest na denním pořádku všude, kam se podíváte. Na stavbách snad po poslední katastrofě bude tomu učiněna přítrž.

Připomínáme při vzpomenutí pracovní doby velmi nutné nové úpravy zákona o 8hodinové pracovní době. Směrodatnými by tu mohly býti účelné direktivy této věci se týkající, obsažené v odpovědi min. soc. péče Habrmana (viz tisk 4721 z r. 1924).

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP