Čtvrtek 18. října 1928

Nikoliv! Hlavní vinu na stavebních neštěstích, která se v tomto státě stala a ještě stanou, má vláda a ona sněmovní většina, která tuto vládu následuje s nepochopitelnou slepou poslušností. Tato vláda jest prodchnuta zpupností, která nemá rovné v celém světě. Tato vláda jest tak pevně přesvědčena o své bohorovnosti a neomylnosti, že dokonce překonává dogma o neomylnosti papežově. Vládní strany se nesmějí postaviti proti vládě ani slovem a nesmějí vznésti jediného požadavku, přes námitky a kritiku oposice přechází se s opovržením. Vláda nezná jiného hesla než: "Sic volo, sic jubeo!".

A při tom jest jakost práce, kterou vykonává vláda a její úřednický aparát, tak chatrná, že žádný řádně myslící člověk nepochopí, odkud vláda čerpá své přepjaté sebevědomí.

K opatřením proti lichvářům s pozemky vláda ještě vůbec nesáhla, proti tomu nehne ani prstem. Soustavné podporování stavebního ruchu jest problémem, jehož vláda rovněž neřeší. Za protestu oposice se pracuje s provisorii a zákonodárným příštipkářstvím, které se ponenáhlu stalo veřejnou ostudou našeho zákonodárství. Ale i krátkodobá provisoria zákonů se připravují a projednávají s bezpříkladnou lehkomyslností. Vláda se vůbec nesnaží, aby v důvodové zprávě uvedla řádné a věcné důvody. Do výboru nepřijde žádný ministr, nanejvýš přenechá některému úředníku ministerstva, aby podle rozkazu oznámil stanovisko vlády jako nezměnitelné. Právě v poslední době zažili jsme toho skvělý příklad. Ve schůzi sociálně-politického výboru poslanecké sněmovny ze dne 3. října tohoto roku byl projednáván návrh zákona tisk 1780 o prodloužení daňových úlev pro stavby, které budou započaty před 1. zářím 1928 a skončeny do konce r. 1929. Oposice navrhla, aby lhůta k poskytnutí daňových úlev pro novostavby byla prodloužena do r. 1932. Jednotliví řečníci návrhy zevrubně odůvodnili a poukázali při tom na nebezpečí, které hrozí celému stavebnímu ruchu z dosavadní soustavy. I samy koaliční strany byly toho mínění, že lhůty ustanovené v zákoně mohou býti prodlouženy. Odb. přednosta dr Fuchs prohlásil jménem ministra financí, že ministerstvo financí trvá na lhůtě obsažené v návrhu a nemůže připustiti její prodloužení. A co se stalo? Vládní poslanci koalice bez odporu se podrobili jako lokaji vládnímu názoru, zamítli návrhy oposice a přijali zákon ve znění navrženém vládou. O několik dnů později dostala vláda a vládní většina strašlivou odpověď zřícením domu na Poříči. (Výkřiky na levici.) Toto místo neštěstí přímo prsty mrtvých ukazuje na vládu jako jediného vinníka.

Pokud se vláda nevzdá své zpupnosti a nevyhledá zdárné spolupráce s oposicí, zákonodárný stroj v této sněmovně bude roditi nedokonalé zákony, které musí přinésti velmi těžké škody celku. Zpupnost vlády působí vzbuditi velikášství. Praha má se státi v nejkratší době moderní metropolí, při tom se však nepřihlíží k možnostem a schopnostem, spokojujete se jen povrchním leskem na útraty bezpečnosti, uměle přelidňujete město a upadáte tak v pravý opak kultury, v žalostný barbarismus. Tato zpupnost a velikášství se však projevuje také v jiném oboru. Vnitropoliticky pokládá se každá menšina za quantité negligeable a jest olupována o svá národní práva, v zahraniční politice se provozuje velikášská politika vítězů vůči přímým sousedům, na nichž jsme obchodně-politicky nejvíce závislí. Zpupnost a velikášství vlády a celého státního národa jsou vinny tím, že z Prahy bude jednou zřícenina, dovedou to však také tak daleko, že se rozpadne celý stát, nenastane-li velmi brzy obrat.

Vinen tím vším jest však jen vládnoucí systém, který se navenek naparuje jako patriotický a státotvorný, který však svou neschopností nebezpečně podrývá všechny spořádané poměry.

Naším úkolem jest tedy jen toto: boj proti tomuto vládnoucímu systému až k jeho definitivnímu svržení. S tímto heslem půjdeme také do příštích voleb. Shrnuji a prohlašuji jménem naší strany, že nemůžeme vzíti na vědomí vládní prohlášení. Žádáme okamžitou zákonnou úpravu stavebního ruchu definitivním dlouhodobým zákonem, zákonité potírání lichvy s pozemky a stavební spekulace a žádáme tvůrčí spolupráce vládní většiny s oposicí.

Nerad bych si nechal ujíti tuto příležitost,: abych se nezmínil ještě o jedné věci, která sice nesouvisí se stavebním neštěstím, ale nespadá pod pojem stavebního ruchu a bytové otázky. Zmínil jsem se již, že vláda připravujíc zákony pracuje většinou lehkomyslně a povrchně a její důvody častokráte přímo si zahrávají s existencemi. Na důkaz uvedl bych jednu věc, která vzbuzuje velké obavy u širokých vrstev státních zaměstnanců a zaměstnanců s pevným platem. R. 1926 podala vláda návrh zákona, jímž měla býti rozřešena otázka stavebního ruchu společně s ochranou nájemníků, a to na širokém podkladě. Tento návrh zákona byl sice odvolán a nikdy se nestal předmětem sněmovního jednání, ale jistě se velmi brzy v poněkud změněné formě objeví ve sněmovně. V důvodové zprávě tohoto návrhu zákona jest věta, která tam byla vložena pravděpodobně z podnětu ministerstva financí. Tam se totiž tvrdí, že soustavné omezování ochrany nájemníků nezpůsobí u státních zaměstnanců a zaměstnanců s pevným platem platových a mzdových bojů, poněvadž většinou bydlí již v novostavbách a přes vysoké nájemné nebyli hospodářsky zničeni. Tyto důvody vlády byly najisto zarážející a vzbudily obavu státních zaměstnanců. Na základě šetření provedeného organisacemi státních zaměstnanců mohu prokázati, že tyto důvody vlády jsou nesprávné, poněvadž si vláda vůbec nedala práci přes to, že má k tomu prostředky, aby vyšetřila skutečné poměry. Na důkaz svého tvrzení dovoluji si uvésti přesně zjištěná čísla: ze 49 německých poštovních konceptních úředníků bydlí 4, to jest 8,16%, ve vlastních domech, 28, to jest 57,12%, jako nájemníci v bytech ve starých domech, 10, to jest 20,4%, bydlí v nových domech, 6, to jest 12,24%, v podnájmu, a 1 to jest 2.04%, jest bez bytu. Nynější roční činže, placená nájemníky ve starých domech, činí 1046 Kč, nejvyšší 5000 Kč. Průměrně platí poštovní konceptní úředníci za byty ve starých domech 2672 Kč, v nových domech nejméně 1536 Kč a nejvýše 4000 Kč, průměrně 2926 Kč. Ovšem bydlí vesměs v nových domech, které byly vystavěny stavebními družstvy se státní podporou. Podnájemníci platí nejnižší nájemné 1800 Kč, nejvyšší 5400 Kč, průměrně 3080 Kč.

Ze 376 německých berních úředníků bydlí 73, to jest 19.41%, ve vlastních domech, 221, to jest 58.78%, ve starých domech, 54, to jest 14.36%, v nových domech, 19, to jest 5,06%, v podnájmu, a 9, to jest 2.39%, u příbuzných. Průměrné nájemné, placené těmito berními úředníky, činí ve starých domech 1416 Kč, v nových 3006 Kč.

Ze 835 středoškolských profesorů má 8,5% vlastní dům, 14,6% bydlí v podnájmu, 76.9% jsou nájemníky celých bytů. Z toho bydlí 69.8% ve starých domech, 32.2% v nových domech. Většina starých nájemníků platí ročně 1000 až 2500 Kč, většina nových nájemníků ročně 2000 až 5000 nájemného. Mám ještě data o bytových poměrech německých úředníků a profesorů v Brně, německých finančních úředníků a jiné tabulky. Uvedená čísla dokazují však dostatečně, že převážná část státních zaměstnanců bydlí ve starých domech a proto platí ještě poměrně nevysoké nájemné.

Za dnešních platových poměrů státní zaměstnanci nesnesou dalšího zdražení cen bytů. Poněvadž však k němu přece musí dojíti, budou se státní zaměstnanci musiti dožadovati přiměřeného zvýšení svých platů, aby čelili dalšímu zbídačení svého stavu. Vláda má v moci rozumnými zákony zabrániti tomuto platovému boji státních zaměstnanců. Vláda nesmí však klamnými a nejapnými důvody nepříznivě působiti na zákonodárství, nýbrž musí vyšetřovati skutečné poměry a podle nich říditi zdělávání zákonů. Jménem státních zaměstnanců žádám tedy, aby k anketě zájemníků, připravované panem ministrem dr Šrámkem, o definitivním řešení bytové otázky, byli pozváni také zástupci předních organisací státních zaměstnanců. (Potlesk poslanců něm. strany národní.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem jest p. posl. L. Wenzel. Dávám mu slovo.

Posl. L. Wenzel (německy): Slavná sněmovno! Při jednání o velkých neštěstích, která se přihodila v poslední době, nestačí ovšem konstatovati pouze jejich příčiny, zjistiti snad vinníky, nýbrž musíme si uvědomiti, že tyto zjevy, které se jednotlivě vyskytovaly již dříve, v poslední době se však vyskytují tak hrozným způsobem, mají jistě všeobecný význam. Již příliš dlouho se táhne serie zřícených novostaveb a všech větších neštěstí. Počet mrtvých a zraněných vzrůstá a s tím spojená hospodářská pohroma pro jednotlivce vykazuje ovšem také vesměs stoupající křivku. Zde vidíme velmi zřetelně, že nemůže jíti o náhodu, nýbrž, že zde máme co činiti s určitým systémem. Za všechny tyto krvavé ostudy ve stavebnictví u nás nemůžeme činiti odpovědnými, jak se to tak často děje a jak to vyznívá z kritik, snad jednotlivé firmy, nýbrž musíme konstatovati, že chybná jest celá soustava. Musíme konstatovati, že nemáme již zdravého stavebního ruchu, nýbrž že nastala přímo stavební horečka, spekulační systém, spekulační štvanice a musíme se tázati po příčině tohoto systému.

Zkoumáme-li dnes, jak se zadávají veřejné práce, vidíme, že ministerstvo veř. prací vydalo již r. 1922 ministerské nařízení o betonových stavbách, vypracované odb. přednostou inž. Hermannem. Stavební odborníci vědí velmi dobře, že pan inž. Hermann jest vynikající znalec. V tomto nařízení pro státní betonové stavby se žádá, že při každé státní stavbě musí býti umístěny zvláštní tabulky, z nichž musí býti pro veřejnou kontrolu patrný poměr betonové směsi. Vidíme tedy jasně, že ministerstvo veř. prací již r. 1922 velmi dobře vědělo, jak velký význam má dozor na mísení betonu při betonových stavbách. A co se stalo od té doby pro stavby, které byly rozepsány ve veřejné soutěži? Slyšíme staré heslo: "Levně, levně, levně". Vinníkem jest zde celý systém stlačování cen a bylo by bývalo především povinností vlády, aby učinila taková bezpečnostní opatření nejen při provádění staveb, jež staví vláda, nýbrž především také při stavbách soukromého rázu, které jsou zadávány veřejnou soutěží. Vidíme tedy, že zde nelze po příti spoluviny vlády a všechna ujišťování pana ministra veř. prací v dnešním jeho prohlášení nejsou jen tak beze všeho úplně správná. Mám zde opis prohlášení, které učinil pan ministr veř. prací dne 10. října v senátě. Tu prohlašuje pan ministr veřejných prací, že státní správa nemá na to především žádného přímého vlivu. Vidíme však zcela zřetelně, že přece má nějaký vliv. Provádějí-li se stavby, které staví stát a vydá-li se tam nařízení, v jakém poměru musí býti beton míchán, a nařizuje-li se vyvěšení vyhlášky na stavbě, aby byla veřejná kontrola mísení betonu, proč se to neděje na soukromých stavbách? (Souhlas na levici.) Musíme tedy takovéto prohlášení pana ministra veřejných prací zásadně odmítnouti.

Pan ministr veř. prací doufá, že za účinné spolupráce zákonodárných sborů a odborníků bude lze příště takovýmto pohromám zabrániti. Německá národní socialistická strana dělnická podala již r. 1925 v tisku 94 návrh na zřízení poradního sboru pro stavební živnosti k potírání bytové nouze a k podporování umění stavitelského a pomníkového. Věděli jsme již tenkráte z vývoje věcí, že jednou přijde doba, kdy vznikne velká nouze o stavební hmoty. Předvídajíce to, podali jsme sněmovně tento návrh a odůvodňovali jsme jej tím, že toho vyžadují tehdejší hospodářské poměry a že se musí něco podniknouti, aby se povznesla živnost stavitelská a zdolala bytová nouze. K tomu účelu jest třeba zříditi poradní sbor pro živnosti stavební k potírání bytové nouze a k podporování stavitelského a pomníkového umění, poněvadž jest estetickým požadavkem, aby byl zachován stavební sloh odpovídající době. Porovnání stavebních živností umožňuje opět práci nesčetným dělníkům. Podali jsme tyto návrhy pevně přesvědčeni, že přede vším jiným při dnešním vývoji kartelů, trustů, kondičních a zadávacích kartelů musí se něco státi pro stavební řemeslníky a stavební podnikatelské firmy. Již r. 1925 domnívali jsme se stejně, jako dnes pan ministr veř. prací, že zřízením poradního sboru pro podporování stavebních živností musí býti slyšeni odborníci. Teoretikové, kteří snad sedí při celé spoustě spisů, nemohou míti ani zdaleka oněch praktických, zkušeností, jako odborník, který má denně příležitost pozorovati tyto věci. Již tenkráte jsme věděli, že jest třeba úpravy, a volání, které přicházelo z družstev stavebních řemeslníků, z mnoha porad v obchodních a živnostenských komorách, při velké mezinárodní manifestační schůzi na Střeleckém ostrově v Praze jasně a zřetelně ukázalo, jak bylo by třeba takové zákonné úpravy stavebních živností, aby se zabránilo lichvě s půdou a stavební spekulaci, rozumné úpravy, která by byla přiměřena poměrům vzhledem k budoucnosti. Oposice podala tenkrát ony návrhy, jak již řečeno, v hlubokém přesvědčení, že nejsou pouhou slepou oposicí, nýbrž požadavkem, jehož jest skutečně třeba v zájmu podporování stavebních živností. Pan kol. Horpynka již prohlásil, že tyto návrhy byly prostě odsunuty, zmizely a od zasedání k zasedání přicházely prostě do koše. Víme však také, že především jiným jest třeba, aby byly vydány směrnice, z nichž by vysvítalo, že soustava "Levně, levně, levně" jest naprosto nesprávná. My němečtí národní socialisté vždy jsme po této stránce hlásali své zásadní mínění a stáli jsme na stanovisku, že, bylo-li podáno 20 nabídek při zadání stavby, dlužno sečísti všechny částky nabídek a děliti je číslem oferujících, aby se zjistila střední linie. Kdo snižuje a stlačuje ceny, stlačuje ovšem také jakost práce, jakost materiálu a ovšem také mzdy a vůbec solidnost provedení. Víte, že tato soustava vedla k úkolovým mzdám, zavazuje stavební mistry k velkým penále, což je při této šílené práci nutí, aby takřka v poslední chvíli užívali vlhkého dříví, špatných latí, rozdrobených cihel, méněcenného betonu. Jest tedy třeba, aby stavební soustava byla podrobena revisi po této stránce a víme velice dobře, že tento požadavek odpovídá hospodářským nárokům. (Posl. Krebs [německy]: Při státních stavbách byli němečtí podnikatelé vyloučeni, při tomto "levném" systému!) Zcela správně.

Na všech manifestačních sjezdech veškerého stavebního řemeslnictva bez rozdílu stran - byli přítomni dokonce i čeští zájemníci ze Slovenska - byly přednášeny tyto základní požadavky stavebních živnostníků. Byli přítomni také zástupci ministerstva veřejných prací a ministerstva obchodu. Vyslechli přednesená přání, ale od té doby uplynuly měsíce a léta a nic se nestalo. Pan kol. Horpynka mluvil již o tom, že by se měla učiniti přítrž tak zvané spekulaci s půdou. Zde se setkáváme se zajisté smutnou věcí. Stará selka bude beze všeho hnána před soudce, přinese-li do města dva kilogramy tvarohu a prodá jej dráže. Ale proti lichváři s pozemky a stavbami, těmto spekulacím, které již natropily tolik neštěstí, nebylo ještě podniknuto zásadně nic. V obcích a městech, kde to bylo možno, učinili pokus čeliti spekulaci s půdou a pozemky, a to tím způsobem, že města, postupujíce solidárně se stranami, které jsou proti této soustavě, získala ve větším rozsahu pozemky. Nyní však přišla tak zvaná správní reforma, která způsobí, že města nebudou již příště míti peněz k nákupu pozemků a proto nebudou také s to, aby je prodávala pro stavební účely za levnější ceny. Tedy správní reformou bude opět podporována spekulace s půdou. Na základě správní reformy bylo by také třeba, aby byl vydán zákon nebo aspoň přísné nařízení, aby se učinila přítrž spekulaci s pozemky. Ovšem musily by býti také podklady určité spolehlivosti, solidnosti a jistoty. My, němečtí nár. socialisté, nebyli jsme snad nikdy pouhými kritiky, pouhými teoretiky, nýbrž vždy jsme podávali praktické návrhy, naslouchali jsme tepně praktického života a věděli jsme, čeho jest v praksi třeba. Již r. 1925 podali jsme několik důležitých návrhů, které měly zaručovati bezpečnost a solidnost. Vidíme-li dnes takový spěch, takové štvaní, stavění 5nebo 6patrových domů se dvěma poschodími do hloubky za tak krátkou dobu, pak jest to mamonismus, soustava otročení činžím, a všechny tyto věci mají nesmírně veliký význam. Ale tím upadá do hlubokého otroctví nejen stavební podnikatel, nýbrž i stavební řemeslník. Lituji jen, že lavice velké stavovské organisace Svazu zemědělců jsou dnes opět prázdné. Lituji toho proto, poněvadž jsme chtěli probuditi svědomí těchto pánů. Sedláci byli kdysi velmi nešťastní, musili otročiti a robotovati. Tu přišel Kudlich a přinesl sedlákům svobodu. A jak je to dnes se stavebními živnostmi? Stavební živnostníci žádají po léta, aby byli svobodnými lidmi, mimo to žádají, jak jest tomu v Německu a v Americe, aby byl vydán zákon k zabezpečení pohledávek stavebních živností. Jest to velmi prostá věc, která by nic nestála ani vládu, ani stát, bylo by třeba jen trochu píle a svědomitosti odpovědných vládních činitelů. Proti tak zvaným spekulantům s pozemky vznesli jsme určité požadavky a v zájmu všech stavebních řemeslníků učinili jsme několikráte celou spoustu pokusů. Byli jsme u ministra obchodu, u ministra spravedlnosti, několikráte jsme předložili také své návrhy dřívějšímu ministrovi veřejných prací. Nebyly to naprosto žádné zákonné novinky, nýbrž zařízení, která se jinde již celá desítiletí osvědčila, tak v Německu a v Americe. Velevážení! Nechci zde opět poukazovati na veliký význam zákonného zajištění stavebních pohledávek, ale několika větami bych jen konstatoval, že zajištění stavebně-právních pohledávek bylo by všeobecným bezpečnostním opatřením, při čemž by především musilo býti co nejpečlivěji zkoumáno používání použitého stavebního materiálu, poměr ceny k materiálu a celý způsob stavění. Jakost provedení, solidnost provedení stavby dala by se nejlépe vyšetřiti takovýmto zákonem. Po této stránce nabylo by se nejlepšího přehledu prostřednictvím stavebních knih. Velevážení! Zdůraznil jsem již, že veškeré stavební řemeslnictvo nejen německé, nýbrž i české a slovenské, několikráte žádalo zákona k zajištění stavebně-právních pohledávek. My také víme, že soustavou kartelů, trustů a cenových sdružení jsou těžce poškozováni stavební podnikatelé a řemeslníci, a že by bylo třeba, aby stavební hmoty byly získány z prvé ruky. Máme pro to organisaci, zákonitou možnost, mám na mysli výrobní a hospodářská družstva živnostenských výrobců. Několikráte jsme učinili pokus prostřednictvím takovýchto družstev dostati zboží z původního pramene, od prvého výrobce. Tu se však karteloví magnáti jen výsměšně usmívali a takové požadavky stavebního řemeslnictva zcela prostě odmítli. Proto bylo by třeba, aby si vláda všimla našich návrhů na zřízení poradního sboru pro stavební živnosti, tak, jak toho žádáme. Tím mohly by stavovské organisace zákonitým způsobem zabrániti nešvarům. Také návrh na zřízení poradního sboru pro výdělková a hospodářská družstva živnostenských výrobců zůstal prostě bez povšimnutí a přešlo se přes něj. Jak velký jest majetek, který jest vložen do veřejných a soukromých staveb, tak velké jest také risiko spojené s nynějším způsobem stavby a celou stavební soustavou.

Nejinak jest tomu také s oněmi plovoucími obydlími, která nese naše Labe. Již dávno, dávno jsme žádali, aby také zde, jako v zákoně k zajištění stavebně-právních pohledávek, byl vydán moderní zákon k úpravě soukromoprávních poměrů vnitrozemské plavby. Tento zákon má velký význam a odpovídá požadavkům všech vlastníků lodí, loďařských družstev a všech těch, kdo investují své peníze do těchto lodí. Takový zákon mají již několik desítiletí v Německu a v mnoha jiných kulturních státech, kde se provozuje námořní a vnitrozemská plavba. Jen u nás není možno vymoci takovýto zákon. Pokusili jsme se již o všechny možné cesty, byli jsme také na poradách v Bratislavě a v ministerstvu obchodu jsme jednali s příslušnými zájemníky a důrazně jsme žádali, aby tyto věci byly konečně upraveny. Nestalo se však nic. Shrnuji a prohlašuji jen jménem naší strany, že nemůžeme vzíti na vědomí projevů, vlastně prohlášení pana ministra veř. prací dr Spiny. My, němečtí nár. socialisté, jsme přesvědčeni, že kdyby vláda byla dobré vůle a kdyby jednala svědomitě, takové věci byly by se nepřihodily. Žádáme zásadně splnění svých požadavků a uskutečnění návrhů, které jsme aspoň v zásadě podali. (Potlesk poslanců něm. strany nár. socialistické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Eckert. Uděluji mu slovo.

Posl. Eckert (německy): Pánové! Máme projednávati rozpočet pro r. 1929. Ve většině zemí a států jest tato parlamentní práce provázena zvláštní pozorností a velikým zájmem veřejnosti. Skoro ve všech státech skýtá parlament právě v době projednávání rozpočtu obraz vnitřně-politické a hospodářské struktury a podává při tom důkaz o hospodářské, kulturní a sociální výši státu nebo jeho obyvatelstva. U nás v Československu se státní rozpočet projednává tak, že se na rozpočtu, předloženém ministerstvem financí, nesmí ani v rozpočtovém výboru, ani v plenu ničeho změniti na pevně stanovených číslicích. Takovéto projednávání rozpočtu není ani demokratické ani účelné a tím se již předem vylučuje vlastně každá spolupráce zástupců lidu. Nejhorší však při tom jest, že se pouze v těch nejřidších případech při sestavování rozpočtu pro příští rok béře ohled též na přání a stížnosti podané při projednávání rozpočtu. Tím jest jednak pochopitelna neúčast obyvatelstva na nejdůležitější ústavní úloze zákonodárného sboru a jednak umrtvuje tento systém každé hnutí poctivé spolupráce a mizí též veškerý pocit spoluodpovědnosti. Dá-li se státní rozpočet již sám sebou v krátké době, kterou máme k disposici, velice těžce prostudovati, pak jest to pro nás německé zástupce tím těžší zpracovati předložené obsáhlé svazky, poněvadž jsou vydány výhradně v české řeči. Již v zájmu věci samé jest tudíž oprávněným náš. požadavek, aby alespoň vysvětlivky byly budoucně přidávány také v řeči německé. Jestliže přese vše se přece účastníme projednávání tohoto rozpočtu, dáváme tím na jevo dobrou vůli ke spolupráci, nevzdáme se však, třebaže. patříme k vládní většině, nikterak práva na kritiku. Provádíme kritiku čistě věcnou a jsme při tom toho mínění, že naší spoluprací je možno vykonávati patřičný vliv také na administrativu, což nemůže na konec zůstati bez účinku na důležité požadavky našeho sudetskoněmeckého národa.

Předložený rozpočet zůstal ve svém složení nezměněný jako předcházející rozpočty. Podstatně doznala i většina číslic pouze nepatrných změn proti loňskému rozpočtu. Vydání státní správy jsou rozpočtena asi na 9535 mil. Kč, příjmy na 9570 mil. Kč. Z toho vyplývá přebytek okrouhle 36 mil. Kč proti 26 mil. Kč v roce předcházejícím. Formálně je tedy rozpočet v rovnováze. Jest to velikou zásluhou p. ministra financí dr Engliše, že byl s to, aby nám předložil aktivní rozpočet. Vítáme-li při tom zvláště jeho zavedený úsporný systém, -přece chceme ihned zjistiti, že za účelem udržení rovnováhy užívá se ještě stále daní, které jsou silnou překážkou výroby a vývozu. Nebude trvale možno, aby se udržely druhy vysokých daní, zvláště daň obchodní, z obratu, dopravní a některé jiné druhy malých daní, poněvadž je dlužno považovati národohospodářsky za škodlivé a my nemůžeme se zbavovati schopnosti konkurence proti cizině. Československo musí od necelých 14 mil. obyvatelstva vybrati ročně dohromady s obecními dávkami asi 16 miliard na daních a přirážkách. To je asi třetina celého národního důchodu. Toto zatížení je národnímu hospodářství na závadu tak, že jsme hnáni z jedné krise do druhé. Jestliže daňové zatížení poplatnictva nedozná brzy důkladné úlevy, pak kráčíme vstříc nebezpečí, že právě tyto produktivní síly budou ohroženy ve své existenci a že tím státu zaniknou právě ony prameny, z nichž čerpá většinu daní. Tím trpí zvláště velmi těžce střední stav, který jest veřejnými dávkami přetížen do té míry, že již dnes těžce zápasí o svoji existenci. Právě tyto střední vrstvy obchodnické a živnostenské vedle stavu selského a malých průmyslníků, které tvoří základní pilíře spořádaného státu, musí zůstati ve stavu života schopném a nesmí býti ve své existenci ohrožovány, poněvadž by se s nimi zároveň musilo sřítiti celé státní hospodářství. Proto se musí vynasnažiti nynější vláda i všecky vlády příští, aby veřejná břemena byla snížena. Pak nastane též vyšší blahobyt obyvatelstva a bude zapotřebí hospodářského a kulturního povznešení republiky. Co se týče rozpočtu samého, nutno konstatovati, že nepřináší proti předcházejícímu roku přes daňovou reformu nijakého snížení pro hospodářství. Naopak, ministerstvo financí počítá dokonce s větším výnosem daní než r. 1928. R. 1928 činil 7,43 miliard, kdežto pro r. 1929 počítá se se 7,49 miliardami. Daň důchodová v částce 1,05 miliardy zůstala na téže výši jako v roce loňském. Všeobecná daň výdělková v částce 175 milionů snižuje se pouze o 5 mil. Zvláštní výdělková daň v částce 221 jest pouze o 9 mil. nižší než v roce loňském. Podobně se to má s daní z obratu a přepychovou, jež jest preliminována 1,07 miliardy oproti 1,12 miliardy r. 1928. Používám při tom příležitosti, abych poukázal na to, že dlužno se konečně ujmouti věci se vší vážností, aby tento druh daně byl pro malé a střední závody paušalován. Zvláště je dosavadní systém neudržitelný v textilnictví a dlužno se domáhati toho, aby paušalování bylo provedeno s největším urychlením. Daň z obratu, daň dopravní a uhelná jsou všeobecně pociťovány jako nejtíživější druhy daní. Kdyby bylo možno je zrušiti, pak by to znamenalo, že by mohla býti průmyslová a živnostenská výroba skoro o 2,5 miliardy levnější. Tím by se stalo Československo nejen v zahraničí schopnějším konkurence, nýbrž i v této zemi byly by veškeré životní potřeby podstatně levnější. Docela mimořádného zvýšení doznala cla z 1,1 na 1,17 miliardy. Zamýšlí se tedy jako dříve pokračovati v systému zvýšené celní ochrany, ačkoliv stojíme před uzavřením důležitých obchodních smluv, z nichž pro nás přichází v první řadě v úvahu smlouva s Německem. Právě při řešení obchodně-politických otázek se ukazuje, že přes nejrozmanitější mezinárodní hospodářské konference, i kdyby byly pořádány ještě s větší výpravou, jsou na nich usnešené theorie v přímém odporu s celní a obchodně-politickou praxí jednotlivých států. Co do daní nutno prohlásiti, že reforma přímých daní nesplnila dosud nadějí v ni kladených. Ani dnes nenastala ještě ve vyměřování daní žádoucí jasnost a pořádek. Nezmlkají stížnosti do nevyřízených žádostí a spousta daňových odvolání je ještě nevyřízena. Všeobecné znepokojení ve výdělečných a poplatnických kruzích způsobily exekuce, jimiž mnohé berní úřady vyhrožovaly. Hospodářská situace není bohužel ještě taková, aby poplatníci mohli udržovati své daňové částky již připraveny v zásuvce. Přeměny, jež se po válce ve většině závodů staly nutnými, měly za následek velké nákupy nových nářadí a strojů, které mohly býti provedeny právě jako nejnutnější investice u majetku domovního pouze drahým úvěrem. Možnost odbytu a výdělku nejsou takové, aby se daly tvořiti úspory. Naopak dnes musí řemeslníci a obchodníci použíti úvěrů, aby vůbec mohli závody udržeti, poněvadž jinak by musil nastati všeobecný hospodářský klid. Za tohoto stavu nejsou vždy hned po ruce prostředky k placení daní a tím se stává, že poplatník nemůže dostáti svým povinnostem a to tím spíše, že byly předepisovány daňové částky za více let najednou. Nikoli tedy zlý úmysl neplatiti vůbec žádné daně, nýbrž poměry nepřipouštějí, aby mohly býti v krátké lhůtě ihned zapraveny všecky nedoplatky a běžné daně. Proto jest bezprávím, proti němuž musíme protestovati se vší rozhodností, že berní úřady postupují tak rigorosně s dražebními edikty. Žádáme, aby ministerstvo financí nařídilo berním úřadům, aby zanechaly daňových upomínek, daňových exekucí a zvláště exekučního zajištění dlužních daní na domovním majetku, aby povolovaly posečkání, jsou-li žádosti patřičně odůvodněny a pouze tam, kde sluší míti za to, že se nedostává určitě dobré vůle k placení, učinily příslušná opatření. Jest sice jasno, že se ministr financí musí snažiti, aby do státního hospodářství přivedl pořádek a že zvýšené požadavky mají za následek zvýšené dávky. Ovšem by se daly u mnohých rozpočtových kapitol učiniti znamenité úspory, kdybychom si uvědomili, že jsme přece jen malým státem, a kdybychom svá vydání upravili úměrně podle příjmů. Nutno říci se vší otevřeností a jasností, že československý stát na základě svých vztahů žije nad své poměry. Panem ministrem dr Benešem zastupovaná prestižní politika nutí malý stát s jeho sotva 14 milionů čítajícím obyvatelstvem do tak velikého representačního a vojenského břemene, jakého si nedovoluje ani mnohá velmoc. Pan ministr pro věci zahraniční měl by veškeré důvody, aby se přizpůsobil změněným světově-politickým poměrům a aby se snažil, aby se se všemi nás obklopujícími sousedy dostal skutečně v přátelský poměr, poněvadž by to velice mnoho přispělo k vnitřní konsolidaci. Stále a stále se vždy zdůrazňuje, že stát je konsolidován. Připouštíme, že to souhlasí tak dalece, pokud se to týká číselného rozpočtu. Nesouhlasí však konsolidace, béřeme-li v úvahu veškeré okolnosti, za kterých jsou nuceny zde žíti menšiny tohoto státu a zvláště německý lid. Oslavuje-li v tomto roce český národ desetileté výročí státu, nevykládáme mu jeho radost ve zlé, avšak nelze dobře žádati, aby sudetsko-německý lid spolu jásal, uvědomíme-li si, jak hrozné rány byly v tomto desetiletí zasazeny sudetsko-německému lidu a jeho hospodářství. Zahraniční politika mohla by tu přispěti mnoho, při nejmenším morálně velmi mnoho, k našemu vnitřnímu uspokojení a tím i k uspokojení všech národností tohoto státu. Nesrozumitelné zůstává nám stanovisko pana ministra pro věci zahraniční v otázce připojení Rakouska k Německu. Jsme toho mínění, že naše zahraniční politika má tuto záležitost posuzovati jako výlučně německou a rakouskou a že nemá práva vměšovati se do této záležitosti. Tato myšlenka připojení blíží se stále více uskutečnění, poněvadž to v našem věku ani jinak nejde, a to by mělo býti každému jasno, že přes násilné zřizování státních hranic zůstává ještě pouto krve a řeči. Jestliže pan ministr pro věci zahraniční neustále ujišťuje, že náš poměr k Německu jest přátelský, pak nemůžeme těmto vyjádřením tak dlouho přikládati oné vážnosti, pokud se též 31/2 milionu sudetských Němců nedostane jejich práva v mezích tohoto státu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP