Pátek 19. října 1928

Začátek schůze v 9 hod. 25 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Slavíček, dr Buday, inž. Dostálek, Horák, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: dr Petersilka, Petrovič.

209 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři dr Gažík, dr Mayr-Harting, dr Nosek, inž. L. Novák, dr Spina; za ministerstvo financí odb. přednosta dr Vlasák, min. rada Kallus.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupce Nebuška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 166. schůzi poslanecké sněmovny.

Dovolené dal jsem na dnešní schůzi posl. Schubertovi a Wagnerovi z rodinných důvodů.

Došlo oznámení o změně ve výboru. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Klub poslancov slovenskej ľudovej strany vyslal do výboru zahraničního posl. Onderčo za posl. Hvozdzíka.

Předseda: Došel návrh. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Návrh posl. Zápotockého, dr Sterna a soudr., aby se ministr vnitra dostavil do schůze posl. sněmovny, v níž bude tento návrh odhlasován, a podal zprávu, jaká opatření učinil ve věci surového řádění policie vůči účastníkům pohřbu obětí poříčské katastrofy dne 16. října t. r.

Předseda: Přikazuji výborům zahraničnímu a živnostenskému:

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1812. Vládní návrh, kterým se předkládá Národnímu shromáždění k projevu souhlasu dodatečná dohoda sjednaná mezi republikou Československou a Norskem ve Varšavě dne 26. června 1928 k obchodní dohodě mezi republikou Československou a Norskem, podepsané v Praze dne 2. října 1923 (č. 208 Sb. z. a n. z r. 1923 a č. 242 Sb. z. a n. z r. 1924).

Předseda: Výborům soc. politickému a rozpočtovému:

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1821. Usnesení senátu o usnesení posl. sněmovny (tisk sen. 740 a 756) k vládnímu návrhu zákona (tisk posl. sněm. 1225, 1777), jímž se mění a doplňuje zákon ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří.

Předseda: Výboru imunitnímu přikázal jsem žádost.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Žádost kraj. soudu v Liberci ze dne 27. září 1928, č. Nt X 83/28/6, za souhlas s trest. stíháním posl. Haiblicka pro dvojnásobný přečin podle §§ 279, 283, 284 tr. z., přestupek podle §u 312 tr. z., přečin podle §u 283 tr. z. a zločin podle §u 81 tr. z. (č. J 655-II).

Předseda: Odvolána byla žádost imunitní.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Krajský soud v Liberci přípisem ze dne 16. října 1928, č. Nt X 83/28/6, odvolává žádost ze dne 6. srpna 1928 za souhlas s trest. stíháním posl. Haiblicka pro přečin podle §u 279 tr. z., přestupek podle §u 312 tr. z. a §u 15 zákona na ochranu republiky (č. J 633-.II, presid. sděl. 157. schůze).

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání pořadu, na němž jest:

Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 1750) státního rozpočtu republiky Československé a finačního zákona pro rok 1929 (tisk 1813) a rozprava o prohlášení ministra financí, učiněném ve 158. schůzi posl. sněmovny dne 7. září t. r., jakož i o prohlášení ministra veř. prací, učiněném ve 165. schůzi dne 18. října t. r.

Budeme pokračovati v povšechné rozpravě, započaté ve včerejší 165. schůzi poslanecké sněmovny.

Přihlášeni jsou ještě tito řečníci: na straně "proti" pp. posl. inž Záhorský, dr Szüllö, dr Keibl, Hackenberg, dr Meissner, dr Franke, dr Klapka; na straně "pro" pp. posl. Adámek, dr Ravasz, dr Viškovský.

Dávám slovo panu posl. inž. Záhorskému.

Posl. inž. Záhorský: Pane předsedo, dámy a pánové! Ve dnech památného měsíce října, kdy měl by do této síně zapadati jas rozradostněné mysli našeho národa, padá do ní hluboký stín katastrofy poříčské. Stačil pouhý okamžik, aby zničena byla řada životů těch, kteří bojovali na bojišti práce, aby zachránění prožili nejhroznější okamžik, vzhlížejíce vstříc smrti, aby z žen staly se vdovy a z dětí sirotci. Slavná sněmovno, oběti byly vyžádány na národu a na lidstvu a je pochopitelné, že v tomto smutném okamžiku krátce pocítil národ solidaritu a pocítilo lidstvo solidaritu. (Souhlas poslanců čsl. strany nár. socialistické.) Národ na okamžik viděl, co to znamená pracovati pro národ. Vůkolní státy daly na jevo, co to znamená utrpěti ztráty v lidstvu.

Slavná sněmovno, společnost lidská pocítila v tomto okamžiku svoji odpovědnost a v osobě hledá vinníka. Ustrašena hledá vinníka, ale neúprosná Nemesis postavila zrcadlo před tvář společnosti lidské, aby jí ukázala: taková jsi! (Výborně!) Je to jednoduché, slavná sněmovno, hledati vinníka v osobě, ale jestliže analysujeme tento zjev, není vinníkem osoba, je tu vinníkem celý systém. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.) A, slavná sněmovno, bolí to člověka, když musí říci, že stín spoluviny padá i sem. (Tak jest!) Jsem si vědom, slavná sněmovno, závažnosti tohoto slova, ale beru za ně plnou odpovědnost. Zneuctil bych památku těch, kterým patří můj projev jménem poslaneckého klubu, kdybych jediné slovo pronesl, za které bych neodpovídal. Náš klub to byl, který včas chtěl zadržeti napřaženou ruku osudu, aby nedošlo k takovým katastrofám. Byli jsme oslyšeni v této sněmovně, sněmovna byla hluchá k volajícímu našemu hlasu a proto prosím, aby mi nebylo zazlíváno, jestliže tentokráte musím opakovati naléhavou interpelaci tisk 1625, kterou této sněmovně předložil náš klub již 15. června. Když se počaly jeviti katastrofy stavební, netroufali jsme si, slavná sněmovno, na nikoho přímo uvalovati odpovědnost a vinu. Chtěli jsme pouze zabrániti, aby se neopakovalo, co se ve spořádané společnosti lidské nikdy opakovati nemá.

Abych ukázal na opravdovost naší interpelace, jsem nucen přečísti z ní některé věty (čte):

"Veliký stavební ruch, jaký se rozvinul tento rok v hlavním městě Praze, překvapil nás již také několikráte neočekávanými pohromami stavebními, jež si vyžádaly za oběť životy lidské.

Poslední případ katastrofální projevil se na novostavbě obchodního domu v Revoluční třídě, zaviněný nedostatečně bezpečným způsobem provádění stavby, při čemž, bohužel, marně zahynuli dva lidé.

Časté opakování se těchto pohrom, a to i na různých místech města, je důkazem toho, že nemáme co činiti pouze s osudnou náhodou, nýbrž že stojíme před důsledkem určitých příčin, jež nutno vyšetřiti a jim pak také předejíti, aby se neštěstí neopakovala.

Nehodláme proto nikoho předem nařknouti, že se provinil, nemajíce po ruce výsledek šetření, ale záleží nám na tom, aby se nečinně nepomíjely tyto zjevy a neupadaly v zapomenutí.

Stálý odklad zákonné předlohy nového a moderního stavebního řádu a nedostatek správních a zákonných ustanovení o zajištění bezpečnosti při provádění staveb jsou i v tomto případě z nejvážnějších příčin opakujících se katastrof.

Voláme proto především povolané úřady k odpovědnosti a tážeme se vlády, proč včas neučinila opatření správní a legislativní, aby moderní a technicky odvážné stavby prováděny byly spolehlivě a bez újmy veřejné a osobní bezpečnosti?

Žádáme, aby o této interpelaci zahájena byla v nejbližší schůzi rozprava, aby se jí objasnily příčiny katastrof a vláda mohla podati zprávu, zda jest s to, aby v nejbližší době učinila opatření nutná a neodkladná."

Mám za to, vážení pánové, že tón této interpelace nemluví politicky stranicky. Zde vidíte tu opravdovost, s jakou jsme katastrofální zjevy sledovali. Umlčena byla tato interpelace a nám dostalo se pouhé lakonické odpovědi v tisku 1766. A tato odpověď do jisté míry je doznáním toho, z čeho jsme vinili vládu, že totiž projevuje pasivitu k takovýmto katastrofálním zjevům.

Vláda odpovídá (čte): "Příčiny politování hodných nehod na pražských stavbách spočívají především ve velikém stavebním ruchu, jenž se tu v poslední době rozvinul a je patrný již z toho, že se v Praze samé provádí současně na 2000 staveb a nástaveb, při čemž mnohé stavby jdou do značných hloubek a výšek, jež nebezpečí úrazu přirozeně jen zmnožují."

Slavná sněmovno, praktický důsledek nebyl vůbec učiněn, ba naopak žasli jsme, když jsme v této odpovědi mohli čísti (čte): "Na množící se úrazy má patrně i vliv nedostatek zkušených stavbyvedoucích atd. Nutno ovšem poznamenati, že při vykonávání dohledu na veliký počet prováděných staveb a i jiných stejně nebezpečných podniků je uvedený inspektorát tak jako i ostatní živnostenské inspektoráty v republice v důsledku nynější vysoké stavební konjunktury tak přetížen, že stupňování počtu prohlídek je již těžko myslitelné."

Slavná sněmovno, může někdo vysloviti tuto větu, že byrokratický aparát nelze rozmnožiti, ale že lze rozmnožiti tyto katastrofy? (Potlesk.) Z této odpovědi, slavná sněmovno, tušíme, že vláda byla si dobře vědoma toho, že je to určité zákonodárství, které je spoluvinno na periodickém objevování se těchto katastrof.

Vláda připomíná stavební ruch. My jsme také viděli, že zákon o stavebním ruchu je jedním z hlavních původců těch katastrof a proto podali jsme v pravý čas - bylo to 13. července - novou interpelaci k vládě, která slavné sněmovně posud předložena nebyla. (Slyšte! Výkřiky posl. Zeminové.) A proto mám za svou povinnost, abych i na této interpelaci z měsíce července ukázal na opravdovost našich snah po nápravě. (Čte):

"Naléhavá interpelace posl. Slavíčka, Netolického, Záhorského, Langra, Moudrého a druhů vládě republiky Československé o příští úpravě zákona o stavebním ruchu.

Zákonem ze dne 20. března 1928, č. 43 Sb. z. a n., o stavebním ruchu byla značně zhoršena ustanovení o daňových a poplatkových úlevách, jež poskytoval § 49 zákona ze dne 7. dubna 1927, č. 44 Sb. z. a n. z r. 1927. Dočasné osvobození od domovní daně a přirážek na dobu 25 a 35 let, poskytované zákonem čís. 44 z r. 1927 stavbám dokončeným nejdéle do r. 1928 bylo redukováno zákonem č. 43 z r. 1928 na dobu 15 až 25 let pro stavby, jež byly dokončeny do konce r. 1929. Toto zhoršení ustanovení o daňových úlevách mělo za následek, že se rozvinul, zejména ve větších městech, překotný stavební ruch, který způsobil, že se zdražily stavby všeobecně pro značné stoupání cen stavebních hmot a pozemků. Důsledek tohoto zdražení staveb projevuje se pak přirozeně v tom, že úlevy daňové zákonem čís. 44/1927 poskytované stavbám domů s malými byty a provozovnami, neumenší výši nájmu, nýbrž stanou se ziskem majitelů půdy, podnikatelů a stavebníků. Tím způsobem pak ovšem nebude vyhověno úmyslu zákonodárných sborů, jimž obzvláště šlo o to, aby výhody zákona čís. 44 z r. 1927 vyplynuly ve prospěch nájemců bytů a provozoven, neboť jen tím způsobem zjednaly by se vhodné předpoklady pro definitivní vyřešení otázky bytové. Překotný shon po stavebních hmotách a kvalifikovaných pracovnících způsobil, že nejjednodušší stavby obytné se zdražily již nyní nejméně o 20%. Je samozřejmé, že nepovažuje se takto uměle zvýšený index stavební za trvalý a že není důvěra ve stálou cenu nově postavených objektů. Proto také peněžní ústavy nemohou poskytovati úvěr stavební a hypotekární podle nyní se projevujících stavebních nákladů, čímž přichází ke škodě stavebník a jeho nájemník. Tyto poměry nemohou býti lhostejny ani správě státní pokladny, neboť podle zákona zaručuje se také stát věřiteli za půjčku. Za tohoto překotného stavebního ruchu a z něho vyplývajícího zdražování stavebního podnikání těží z výhod zákona pouze ti, kdož jsou hospodářsky silnější, kdežto uživatelé malých bytů nemohou se odhodlati k vlastním stavbám pro zvýšení stavebního nákladu a tak jsou proti intencím zákona o stavebním ruchu vyřazeni z účasti na výhodách, jichž také mělo se dostati jim. K těmto zjevům nemůže býti vláda netečná, má-li opravdu péči o to, aby problém bytový a stavební byl v příštím zákoně správně rozřešen nejen podle potřeb a práv jednotlivců, nýbrž zejména i podle prospěchu tohoto státu. Náprava nynějšího nepříznivého stavu dostavila by se podle našeho mínění okamžitě, kdyby bylo veřejnosti známo již nyní, že výhody §u 49 zákona ze 7. dubna 1927, čís. 44, budou v neztenčené míře pojaty také do zákona příštího. Tážeme se proto naléhavě vlády, zda hodlá předložiti zákonodárným sborům návrh zákona na podporu stavebního ruchu, jenž by zachovával úlevy poskytované stavbám dokončeným v tomto roce a také stavbám dokončeným v nejbližších příštích letech."

Slavná sněmovno! Učinili jsme touto interpelací spoluvinníkem na projevujících se katastrofách osudný zákon na podporu stavebního ruchu. Volali jsme včas, aby prohlášením byl zadržen nepřirozený kvap ve stavebnictví. Vláda jistě pocítila, že máme v tomto případě pravdu, ale umlčela naši interpelaci, nerozdala ji v této sněmovně, ale přece jen reagovala svoji předlohou tisk 1780. Bohužel tak nešťastně jako zákony předcházejícími. Předloha zní (čte):

Vládní návrh zákona, jímž se doplňuje zákon ze dne 28. března 1928, č. 43 Sb. z. a n., o stavebním ruchu.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Čl. I.

Ustanovení § 49 zák. č. 43/1928 Sb. z. a n. se doplňuje takto:

"(3) Pro stavby, jež byly započaty před 1. zářím 1928, platí ustanovení odst. 2 s tou úchylkou, že lhůta k dokončení stavby může býti prodloužena do konce roku 1929."

Čl. II nemá valného dosahu pro náš účel. Čl. III praví, že zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedením pověřuje se ministr financí.

K této vládní předloze podává vláda důvodovou zprávu, ve které skutečně doznává, že pravdu jsme měli ve své druhé interpelaci v měsíci červenci, neboť se v ní praví (čte):

"Zákon o stavebním ruchu čís. 43/1928 Sb. z. a n., zkrátil značnou měrou daňové výhody proti dřívějšímu zákonu o stavebním ruchu č. 44/1927 Sb. z. a n., jehož ustanovení se vztahovala pouze na stavby, jež budou dokončeny do konce roku 1928. To má za následek v nynější době jednak překotný spěch při provádění staveb a s tím spojené nepříznivé následky po stránce stavebně-technické, jednak abnormální vzepětí všeho se stavebními živnostmi souvisejícího průmyslu, obchodu a dopravy; důsledkem toho je naléhavá poptávka a tím zvyšování cen stavebních hmot a zdražování staveb.

Ustanovení 2. odstavce §u 49 zákona č. 43/1928 Sb. z. a n., jímž za jistých okolností lze přiznati delší daňové osvobození podle zákona č. 44/1927 Sb. z. a n. též pro stavby, jež budou dokončeny do konce června 1929, samo o sobě nestačí k tomu, aby tempo stavební konjunktury bylo zvolněno a aby zaměstnanost i peněžní potřeba na delší období byla rozvržena. Jest proto nutno ustanovení to rozšířiti v tom směru, že lhůtu k dokončení stavby bude lze prodloužiti až do konce roku 1929, ale jen pro stavby, jež byly již začaty před 1. zářím 1928. Omezení na stavby započaté před 1. zářím 1928 je nutným z té příčiny, jelikož by jinak bylo ve zbývající době započato s řadou dalších staveb a stejné poměry, jaké jsou v letošním roce, opakovaly by se též v roce příštím."

A k tomu, slavná sněmovno, vláda žádá, aby tento návrh byl projednán ve výboru rozpočtovém a soc.-politickém.

Chci nyní tento stav věci, slavná sněmovno, střízlivě a objektivně rozebrati. Zneuctil bych památku těch, jak jsem již řekl, kteří padli na bojišti práce, kdybych jediným slovem uchýlil se od objektivity. Tato vládní předloha jest zjevným doznáním, že naše interpelace z měsíce června i července byly odůvodněné, že jsme volali včas po nápravě, ale, bohužel, že v této odpovědi, která je ve vládním návrhu tisk 1780, nevidíme správné cesty k nápravě. Opakuje se zde totéž, co již několikráte jsem v této sněmovně vytýkal. K čemu máme, slavná sněmovno, výbor pro dopravu a veř. práce? V této sněmovně projednávají se zákony nesmírného dosahu technicky hospodářského, ale nikdy nejsou předkládány k projednání výboru pro dopravu a veř. práce. Kdykoliv jsem žádal předsedu tohoto výboru, aby reklamoval pro sebe právo projednání vládních předloh technicky hospodářského dosahu, vždycky jsem byl oslyšen. A kde, slavná sněmovno, mají míti odborníci příležitost k meritornímu projednávání zákonů, když není svolán patřičný výbor, který jest na prvním místě odpověden za technický obsah zákona. A vidíme, že totéž se děje s poukazem vládní předlohy tisk 1780. Zdálo by se, slavná sněmovno, že touto předlohou vyhověno jest našemu volání, aby pro příští léta prodlouženy byly výhody zákona z r. 1927 a 1928. Nebudu souditi tuto vládní předlohu, aby se neřeklo, že jako člen oposiční stůj co stůj hledám záminku, abych mohl ukázati, že naše vláda má ve všem, na cokoliv sáhne, nešťastnou ruku. Užiji, slavná sněmovno, pouze posudku z "Národních Listů", tedy z listu, který jistě ideově je příliš vzdálen těm, kteří zastávají práva práce. Píše se dne 16. října 1928: "Co nám tedy novela přináší?" Po dlouhé kritice, která je naprosto odmítavá, praví se tam: "Můžeme klidně říci, že novela nepřináší žádných úlev. Kdyby zákonodárce měl skutečně úmysl stavbám před 1. září 1928 započatým a dokončeným do 31. prosince 1929 přiznati daňovou úlevu podle zákona z r. 1927, nesměl by čl. I novely spojovati s §em 49 zákona z r. 1928. Zákonodárce měl prostě prohlásiti, že na každou stavbu, která se před 1. září 1928 započne a skončí nejpozději do konce r. 1928, poskytnuta bude daňová úleva, jak bylo v zákoně z r. 1927 uvedeno. Ježto zákonodárce tak neučinil, je samozřejmé, že každý stavebník musí býti velmi opatrný. Úředník, který bude žádost o prodloužení lhůty vyřizovati, vyčte z vyložených zákonů, že zákonodárce neměl úmyslu příliš benevolentně postupovati, když ani novela nepřinesla žádoucí jasnosti. Odborné kruhy zahrnovaly na jaře vládu různými memorandy a intervenovaly osobně u vlády a poslaneckých klubů, přes to však zákon z r. 1928 vyšel v původním znění, jak byl parlamentem navržen. Zhoubné následky, které technikové předvídali, se dostavily a nyní na jejich odčinění vydává vláda novelu zákona, která je snad schopna nějakého optimistu ukolébati v domněnce, že se něco dělá, ale která zcela jistě nezmírní spěch při provádění staveb a neodčiní v nejmenší míře ony neblahé následky, jak důvodová zpráva mylně předpokládá." (Slyšte!)

Slavná sněmovno, to jest kritika "Národních Listů" - proč bych připojoval kritiku nár. socialistickou? (Výborně!) Ale v tomto případě, slavná sněmovno, jde o dalekosáhlou věc. Jestliže jsem pravil, že stín spoluviny padl také do této síně, třeba ukazovati, že to bylo mínění veřejnosti a ne mínění úzkých kruhů politicky určitě vyhraněných. My o příčinách těchto katastrof můžeme podati zprávu ze "Zprávy čsl. nár. komitétu pro vědeckou organisaci". A abych, slavná sněmovno, stále nepoukazoval na české kruhy, které odsuzovaly to, co se děje v této sněmovně, budu také jmenovati zprávu, která se týká racionalisace ve stavebnictví a která pochází z vážných hospodářských kruhů národa německého. (Čte): "Pracovní společenství německého hospodářského svazu konalo dne 3. června schůzi v Praze, na níž znova se projednávala otázka hospodárnosti ve stavebnictví. Důkladné přeskupení ve stavebnictví slibují si společnosti teprve po reformě stavebního řádu. Podle sdělení odborných kruhů je již návrh reformy hotov a je nepochopitelno, proč tak důležitá reforma má býti zdržována. Proto se schůze jednomyslně usnesla, aby ministerstvo veřejných prací předložilo připravenou reformu co nejrychleji povolaným odbornickým kruhům k rychlému dobrozdání, aby konečně mohlo se přikročiti k reformě ve stavebnictví, která nejen velkoryse a prozíravě bude říditi stavebnictví, ale také je usnadňovati a rozšiřovati. Pro normalisaci a typisaci vyslovili se všichni přítomní. Bylo usneseno vydání norem uspíšiti a vším vlivem se zasazovati v odborném tisku o myšlenky hospodárnosti. Také typisace byla doporučena již proto, aby stavební řemesla byla neodvislá od saisony a mohla se zaříditi na celoroční provoz. Těmito opatřeními mohla by se rozřešiti bytová nouze a stavby zlaciniti." (Slyšte!)

Slavná sněmovno, zde vidíte, že není jediného rozporu mezi myšlením našeho poslaneckého klubu a kruhy odbornými. Zde je viděti, že je tu dosti sil, jež mohou odborně pracovati, ale, bohužel, tato sněmovna je hluchá, ona má moc majority. Náš stát je vybudován na principu majority, ale demokratické. Majorita má právo prosazovati svou vůli, ale není majoritou demokratickou, jestliže svoji moc uplatňuje tehdy, kdy trpí zájem celku. (Potlesk.) Majorita demokratická znamená vědomě podříditi svoji moc vůli a prospěchu celku, zejména prospěchu státu. Toho, bohužel, v této majoritě není.

Denně můžeme dostávati do rukou úsudky i těch, kteří jsou naprosto emancipováni od politického myšlení, kteří však se na tyto problémy dívají s hlediska moderního hospodářství, založeného také na službách lidskosti. Tak můžeme čísti článek z 18. října z hospodářských kruhů, kde se říká: "Odpovědnost za chvat ve stavebnictví, jenž vede pak k opomíjení a eliminování kontroly, padá přirozeně na ty, kteří zákon navrhli a schválili. (Slyšte!) Při nejmenším ti, kteří takto postupovali, měli se postarati o to, aby při zvýšeném tempu byla umožněna revise a kontrola." A co nám odpovídá vláda? Že nemá dostatek byrokratického aparátu, aby kontrolu a revisi prováděla!

A nyní prosím o malou shovívavost, abych směl ukázati, jak opravdově se náš poslanecký klub zabýval těmito věcmi. Naše stavebnictví je řízeno zákonem z 10. dubna 1886. Jestliže za 10 uplynulých let neměla naše sněmovna dosti času, aby přizpůsobila zastaralé zákonodárství z r. 1886 modernímu velkolepému rozvoji stavebnictví, pak, bohužel, musíme býti svědky toho, co se projevuje v katastrofě poříčské. Konservativní státy i konservativní Anglie sáhla r. 1925 k takové reformě svých stavebních zákonů, že mohla by býti vzorem nejpokročilejším a nejpokrokovějším státům. Nemluvím ani o krásném zákonodárství říše německé. A přece musíme říci, že od r. 1900 nastal téměř převrat, nastala revoluce ve stavebnictví. Cihla, která byla základem stavby, která byla prvkem konstruktivním, stala se dnes docela podřadným vyplňujícím materiálem. Železobeton ovládl veškeré technické tvoření; je ideální hmotou, ze které lze tvořiti věci téměř nemožné, a která vede člověka k největší ekonomii při dokonalém vyhovění účelnosti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP