Pátek 19. října 1928

Slavná sněmovno, jak má zákon z r. 1886 regulovati stavebnictví z betonu železového (Výkřiky posl. Zeminové.), když teprve rok 1900 je počátkem tvoření z této hmoty v Čechách? Ovšem je to hmota staršího původu. Je to všeobecně známo, ale nebudiž mně zazlíváno, slavná sněmovno, bude-li se snad na okamžik zdáti, že jsem tuto politickou tribunu parlamentní proměnil v katedru, ale jsem povinen tak mluviti. Jestliže ministr financí koná svou povinnost, když ve svém exposé rozvine také své teoretické názory, je to také naše povinnost, abychom ke každému zákonu, který je kardinálního obsahu, rozvinuli své názory, jimiž bychom ukázali, že ovládáme materii, kterou chceme do zákona vtěsnati. (Potlesk.) A bolí každého člověka, když vidí prázdné lavice členů naší československé vlády, kteří nejen nemají smysl pro to, aby poslouchali iniciativu v tomto parlamentě, ale nemají ani smysl pro to, aby se ujali slova při té nejkrásnější příležitosti, při projednávání státního rozpočtu, aby nám řekli: "to je náš program"! (Potlesk poslanců čsl. národně socialistických.) "To chceme realisovati!" (Výkřiky posl. Zeminové.) Bohužel, slavná sněmovno, to je úpadek parlamentarismu, to je kletba na této sněmovně. My, kteří jsme odpovědni lidu podle naší ústavy, všechno přenášíme na byrokratický aparát. Ne my, ne vláda, nýbrž byrokracie je vládnoucím živlem v tomto státě. (Potlesk poslanců čsl. nár. socialistických.) To mne těžce bolí, když to říkám v den 10. výročí prohlášení Washingtonské deklarace. Slavná sněmovno, kdo si uvědomí, že ještě 18. října platily Wilsonovy podmínky z 8. ledna, že národ československý má býti uspokojen jedině v rámci monarchie rakouské, a že 19tý říjen převrat způsobil, je to trpká chvíle pro poslance, když si do těchto poměrů musí stěžovati právě dnes.

Slavná sněmovno! Vracím se k věci. Trvalo dlouhou dobu, do roku 1900, než tato ideální hmota, železový beton, přišla také do Čech, kterou objevil prostý člověk, zahradník ve Francii, Moniér, když počal v letech 1870 tvořiti nádoby pro své účely a když později dostal pro ni patenty. Mluvím k této věci rád, poněvadž jsem byl prvním inženýrem ve státní službě, který v této hmotě tvořil a první projekty kontroloval, když k nám přicházely z macešské Vídně. Byla to firma Rella a Neffe, jež staví dnes v Revoluční třídě, která předkládala projekty na most pro Warnsdorf. Slavná sněmovno, tehdy byste byli viděli, jak se hazarduje se životy, jak se tvoří v nové hmotě za neznalosti vědy. A přece ta hmota je ideální hmotou, která jedině odpovídá vysokému stupni rozvoje naší vědy, stavebné mechaniky. Ale ta hmota má určité předpoklady, které musí býti splněny, a běda tomu, kdo jediný předpoklad nesplní. Pak nenastane katastrofa 5 až 10%, nýbrž katastrofa 100%. A že mám pravdu, podívejte se na Poříč. To nespadl jeden pilíř, spadlo 100%. Podívejte se na stavbu ve Strašnicích ze železobetonu, tu nespadlo procento, spadlo 100%. Podíváme-li se do tvorby technické, vidíme krásný vývoj v nazírání na technickou vědu. Počal tvořit člověk technicky, když zmáhal překážky, a dělal věc nadbytečně složitou. Vytvářel konstrukce, které měly více článků, než žádají podmínky rovnováhy. Na to nastalo vystřízlivění, když začala pokračovati věda, ač již v 16. století byly známy důvody pro jednoduché soustavy trojúhelníkové. Ale přišel moderní železový beton, jenž odvážil se toho, že vyloučil nejen nadbytek zbytečných prutů a zachoval pouze počet prutů nutných, nýbrž že odvážil se i takových konstrukcí, které v jiné hmotě jsou naprosto labilní. Ale při takových konstrukcích, které dosahují vrcholu ekonomie, musí býti vyhověno všemu, co žádá vědecké poznání této hmoty. Jestliže má spolupracovati beton a železo, nestačí pouze kombinovati beton a železo, nýbrž pak musíme si býti dobře vědomi toho, že chemický proces, který se vykonává, musí dostoupiti určitého stadia, dříve než začne působiti proces mechanický. A jednou z hlavních příčin katastrof je, že se toho nedbá; to není, slavná sněmovno, vina jednoho člověka, jestliže je přinucen, aby připustil účinek mechanického procesu dříve, než je skončen proces chemický. To nelze zákonem nadiktovati lhůtu do konce r. 1928. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.) Jestliže nezadrží v takovém případě hlasu sněmovny pan ministr veř. prací, tak na něho padá největší odpovědnost za technický obsah zákona.

Řekl jsem, že nechci nikoho přímo viniti; není to vina jednotlivce, je to vina kolektiva. Neboť jestliže není tento soulad mezi procesem chemickým a procesem mechanickým, tak nemáme před sebou konstrukci z betonu železového, byť i tam bylo železo a beton, neboť podružné vlivy, které mezi jednotlivými částicemi vznikají, jsou tak dalekosáhlé, že dávno je překonána míra bezpečnosti. A jestliže nyní jen jediný článek v této stavbě nesplní svou úlohu, tu nastávají právě při rámových systémech tak dalekosáhlé změny v podstatě celku, že žádný prostředek tu není, aby udržel ve stabilitě stavbu, jež přišla do pohybu. Tu již neudrží nikdo!

Slavná sněmovno, to je revoluce ve stavebnictví. Podívejte se na stavebnictví, jež řídí zákon z r. 1886. Tam cihla je základem, prvkem konstruktivním, od cihly roste pilíř a ten je od základů až po korunu sám stabilní jednotkou a všechny příčné konstrukce, stropy atd., jsou jen doplňkem těchto elementů, takže není zde toho nebezpečí. Jeden zničený pilíř neznamená katastrofu celku.

Bohužel, veřejnost byla vzrušena takovým způsobem, že i veřejný tisk ztratil rovnováhu. To, co jsme četli o katastrofě poříčské, to, co jsme četli o našem dělníku, to překvapuje člověka soudného, věci znalého. Ublížili bychom našemu zedníkovi, dělníkovi, kdybychom mu přičítali ty ctnosti, jaké mu přičítal buržoasní tisk. Vy myslíte, slavná sněmovno, že by se našel jediný betonář, který by si troufal míchat 1:18? To jsou pohádky, to je utrhání na cti. Vyrostl jsem od dětství mezi českými zedníky. Žádného prostředku byste neměli, abyste ho přinutili, aby dělal to, kde dává v sázku život svého kamaráda. (Výborně!)

Vinil se bezprostředně podnikatel z dravosti. Nechci jediným slovem umenšovati jeho vinu, jistě že nese spoluvinu každý tehdy, neprokáže-li, že stál před vis maior. Zákonodárství však nesmí býti pro nás vis maior. Bohužel, je tím vinen náš soutěžný hospodářský řád, který je založen na morálce, že i hospodářský řád může býti vis maior. A my tu vidíme, slavná sněmovno, že z betonu železového nutno tvořiti, kdy stavebník diktuje lhůty, které mu ukládá zákon. A co dělá podnikatel? Podnikatel nemaje přirozeně moci změniti něco na znění zákona, béře na sebe risiko, ne risiko bursy, risiko ztráty hmoty, ale risiko ztráty života. Zde vidíte, slavná sněmovno, ty příčiny těchto zoufalých katastrof. Naše zákonodárství to je, které dává možnost, aby se vyvíjely poměry tak, že život není ničím, že člověk přestává býti člověkem, že se stává jenom doplňkem mechanických strojů. Totéž nazírání opakuje se při posuzování člověka. Jak veliký je rozdíl mezi zákony, podle kterých společnosti lidské odevzdává práci mechanické zařízení a člověk, který je organický zdroj práce, vydávající podle biologických zákonů pohybovou energii ve formě práce. A tu je, slavná sněmovno, dnes krásná příležitost, abychom na to ukázali právě na úctu těch, kteří padli na bojišti práce.

V čem vězí nespravedlnost této společnosti lidské? Nespravedlnost vězí jen v tom, že ona výše klade zákon hmoty než zákon o člověku. (Potlesk čsl. poslanců socialistických.) A když se nyní, slavná sněmovno, ohlédneme po dění všehomíra, vidíme, že se zde projevují dva zákony, zákon hmoty a zákon biologický. Zákon hmoty může říditi vůle člověka, zákon psaný může vyhověti zákonu hmoty, zde vůle člověka může býti bezohledná, ale, slavná sněmovno, zákon biologický je zákon nepsaný, neúprosně platný, zde se nemůže vůle člověka postaviti proti tomuto zákonu. A běda člověku, který jde mimo zákon biologický. Proti smrti se revoluce nedělá, to je také biologický zákon. (Výborně!)

A tu, slavná sněmovno, když se dnes podíváme, jak lidská společnost posuzuje člověka, když jí koná službu, tak vidíte, že podle množství a kvality výkonu. To jest zákon přímé úměrnosti mezi výkonem a hodnotou člověka, to jest zákon hmoty. Stroj dvojnásobné koňské síly má právo, aby byl dvojnásobně draze placen, ale zákon biologický jde proti zákonu hmoty. Kdo z nás má v moci, aby akumuloval pohybovou energii ducha nebo těla, kdo z vás má možnost, aby střádal pohyb? To je nemožné! Zde je biologický zákon! Ale slavná sněmovno, tak jako dění všehomíra ukazuje přeměnu dynamického zákona ve statický, a naopak, tak pracující člověk musí biologickou energii přeměnit výkonem v dílo, aby vznikl mechanický potenciál, který podléhá zákonům hmoty, a to jest kapitál. Proto kapitál pro nás není nepřítelem člověčenstva, to je nová forma naší energie, práce. Biologická práce musila přijmouti formu klidu, díla, abychom ji podle zákona hmoty mohli ovládat, abychom ji podřídili neúprosnému zákonu poptávky a nabídky. Zde vidíte jasně ten rozpor mezi pohybovou energií biologicky vázanou a statickou energií hmoty. Co nelze střádati a obhospodařovati podle zákona poptávky, okamžitě vedete na světový trh, když jste dali tomu formu potenciálu a díla. Nespravedlivost nynějšího řádu vězí v tom, že vyloučil toho, který jest výrobcem této formy, z účasti na hospodaření s dílem. (Výborně!)

A my, slavná sněmovno, nejsme proto živel podvratný, náš socialismus dávno překonal to, aby se stal církevní vědou. Marxovi neupírám jeho zásluhu, když začal, ale socialismus dříve nebyl tím, čím je dnes. Dnes pro nás platí řecké panta rei, všechno plyne, a běda tomu, kdo se zastaví. Tak jako žádná věda není hotová, tak nesmí býti hotov socialismus. Nikdo z nás neví, jaká bude konečná forma jeho realisace. Náš socialismus má hlubokou etickou základnu, poněvadž socialismus pro nás není definicí Marxe, ani Macdonalda, to není pro nás pouhé uspořádání společnosti lidské, jež by přejalo veškeré produktivní prostředky kapitálu a země. Pro nás je to zápas o ideu pravdy o člověku. Zákon neomylný, biologický o člověku musí býti vnucen společnosti lidské. (Výborně!) Je to smutné, slavná sněmovno.

Přiznám se, že jsem sám na rozpacích, když takto mluvím, ale myslím, že mi to nebude zazlíváno, když není zazlíváno ani p. ministru financí, když zde rozvinuje svoji theorii.

Je k neuvěření, že do našeho státu, tak ideálně demokraticky založeného, nutno takto mluviti a že nutno při každé příležitosti ukazovati, že zde nevíme si rady. Jen si vzpomeňte na projednávání sociálního pojištění, na tu amortisaci organického zdroje práce, jíž tato sněmovna nechtěla uznati, zatím co v daňové reformě bohatě měří amortisaci mechanických investic! (Výborně!)

Dovolávám se toho, aby konečně tato vláda sáhla k takovým opatřením, aby katastrofy se neopakovaly. To, co vláda posud učinila, není jediným krůčkem k nápravě. Bohužel však včera jsme slyšeli z prohlášení p. ministra veř. prací, že ani ministerstvo veř. prací nepokročilo tak daleko, aby okamžitě mohlo naznačiti konkretní cesty k nápravě. Nemůže býti dnes mým úkolem, abych konkretně naznačoval, jak jest řešiti tyto otázky, a jak jest upravovati náš příští stavební řád se zřetelem na to, aby vyhověno bylo tomu, co žádá moderní rozvoj technického tvoření. Ale přece jen musím žádati, aby konečně tato vláda upustila od svého násilí. Tak nelze dále pokračovati, myslí-li to v jubilejním roce tato vláda upřímně nejen s národem československým, ale také s tímto státem. (Potlesk.)

Z dosavadního stavu nevznikají škody jenom pro ty, kteří v důsledku platnosti tvrdého hospodářského řádu musí ve službách lidskosti klásti své životy v oběť, zde je nutno, aby byl varovný hlas v pravý čas slyšen. (Výborně!) A očekávám, že naše zákonodárství obsahu technicky-hospodářského nebude tak macešsky řešeno ve výborech, které nemají takové složení, aby byla zde předem dána záruka správné náplně technicky-hospodářské. Doufáme, že tam, kde se budou řešiti otázky technicky-hospodářské, najde se také dosti obránců, kteří obhájí práva samosprávy práce. (Výborně!) Pro nás socialismus není žádným násilím, nýbrž - v duchu našeho presidenta - jen důslednou demokracií. (Výborně! Potlesk.)

Bolí mne však, že tato truchlivá věc projednává se v debatě, která se spojila s debatou rozpočtovou. (Výkřiky posl. Tomáška.) Cítím zneuctění památky (Výborně! Potlesk.) těch, kteří nic netušíce zahynuli neúprosností tohoto řádu. (Výkřiky posl. Tomáška.)

Je přirozené, že každá politická strana svůj poměr k rozpočtu řídí podle svého poměru ke státu a k vládě. Tento poměr ke státu a vládě dělí nás v této sněmovně jednak na strany státní a protistátní, jednak na strany vládní a protivládní. (Výborně!) Běda tomu, kdo se omylem postaví na stranu proti státu. Naše dlouholetá tradice, delší než 30letá, ukázala, že nedovedeme nikdy státi jinde než na straně tohoto státu. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.) Jestliže, slavná sněmovno, v našich ideách tento stát již byl, byť i ještě nebyl ve skutečnosti, je přirozeno, že dlouholetá tradice strany nás vedla i k tomu, abychom spoluvládli v tomto státě. (Výborně!) Máme k tomu právo, když jsme měli povinnosti k obětem (Výborně!). A slavná sněmovno, my chceme spoluvládnouti, ale jen tehdy, když máme záruky, že to, co ze spoluvlády vzejde, bude ku prospěchu státu a našeho národa. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Adámek. Dávám mu slovo.

Posl. Adámek: Slavná sněmovno! Přihlásil-li jsem se ke slovu, abych promluvil v generální debatě o rozpočtu na r. 1929, s nímž je spojena také debata o prohlášení ministra veř. prací, které s tohoto místa včera přednesl o katastrofě na Poříčí, minulý úterý se přihodivší, nepřihlásil jsem se proto, abych jako jedinec vyličoval své stanovisko buď k ministerskému prohlášení nebo k rozpočtu, ani proto, abych vykládal stanovisko strany k rozpočtu nebo k státu a vládě. Stanovisko moje je dáno postavením klubu a poněvadž můj klub má své zástupce ve vládě, nemůže býti tedy mé stanovisko ani jako jedince, ani jako stoupence a člena jiné než kladné k jednomu i druhému: k rozpočtu i k vládnímu prohlášení.

Žijeme v době, kdy oslavujeme desítileté trvání našeho státu. Za několik dnů slavíme desítileté jubileum existence znovuvzkříšení našeho mladého státu, naší republiky a současně také vzpomínáme dvouletého výročí vlády, která dnes v našem státě má otěže v rukou. Je tudíž pochopitelno, že při projednávání rozpočtu na r. 1929 máme příčiny zkoumati minulost 10 let, minulost finanční našeho státu a máme také právo a možnost zkoumati dvouletou činnost naší vlády. Je pochopitelno a vysvětlitelno, že ti, kteří nemají svých zástupců ve vládě, zaujímají stanovisko odchylné od nás, kteří své zástupce ve vládě máme a že i jinak se dívají na poměry ve státě, než se na ně díváme my.

Pan kolega předřečník vytýčil zde hlediska, jak se mnozí dívají na stát, rozdělil zde strany v našem parlamentě i ve státě na státotvorné a protistátní a na vládní i protivládní. Je to pravda, plně to podpisuji, a poněvadž právě jsou rozdílné názory u stran v tomto směru, máme také odchylná stanoviska i v názorech na věc, kterou právě projednáváme.

Nebudu mluviti o katastrofě na Poříčí, poněvadž my, členové rozpočtového výboru věnovali jsme obětem pietní vzpomínku již po prvé zprávě, kterou jsme o katastrofě dostali. (Posl. Chalupník: To nestačí jenom pietní vzpomínka!) Pane kolego, my jsme také udělali více.

Mluvilo se o zanedbání povinné péče těch kterých činitelů při stavbě, nesdílím však stanoviska, že by zákon o stavebním ruchu zavinil tuto katastrofu. To právo musí býti ponecháno každému jednotlivci, aby na věc nazíral podle svého dobrého přesvědčení. Nedovedu prostě ani chápati, že je možno vykládati, eventuelně v novinách psáti o tom, že vláda, vládní většina, zákon, zavinily katastrofu na Poříčí.

Když jsem po katastrofě viděl tu hromadu, která se podobala sesutému perníku a žádnému betonu, a když jsem vlastním prstem škrábal železobetonový pilíř, k čemuž nebylo potřebí ani ostrého nástroje, byť bych nebyl odborníkem, mohu přece říci, že na beton musí býti používáno jiného písku, než jakého je používáno na hladkou omítku, že písek na beton musí býti naprosto jiný, než jakého se používá na omítku vůbec.

Nechci souditi. Souditi bude někdo jiný. My jsme se dožadovali a dožadujeme - a také se to stane - aby vinníci byli hledáni a potrestáni. Nechci předbíhati událostem, ale odmítám náměty a názory, že by katastrofu byla zavinila vláda. Je-li tu někdo, ať je to kdokoliv, kdo špatně cítí odpovědnost za práci, kterou koná, pak ho nebudeme nikdy a nikde hájiti, ať je to kdokoliv. (Posl. Chalupník: I vláda!) Jestliže vláda je vinna, jest vaší věcí, abyste ji soudili. Souzena také bude. (Posl. Chalupník: Proč ne vy?) My své stanovisko také při hlasování řekneme.

Pan kol. inž. Záhorský mluvil o tom, že by nikdo nedonutil betonáře, který beton míchá, aby míchal v tom poměru 1:18. Byl jsem celý týden v Praze, informoval jsem se, kde se dalo, ale myslím, že nemohu plně souhlasiti s panem kol. inž. Záhorským, který nepřímo adresoval tuto výtku do řad, odkud podnět nevyšel. Já jsem aspoň nenašel v listech vládní většiny první zmínku, že v takovémto poměru cement k písku míchán byl. To našli jiní lidé, ne z vládních řad. Já netvrdím, že je to pravda, já netvrdím a nehájím ani to, co z opačných stran bylo tvrzeno a mluveno, ale věřím tomu - kdybych "Rudému Právu" nikdy nevěřil - že je možno, že ti, kteří beton míchali, odepřeli míchati dále, odepřeli nésti odpovědnost za práci, jaká se na nich požadovala. Je-li to pravda, pak těm dělníkům všechna čest, ať to byl kdokoliv. (Souhlas.)

Přecházím k rozpočtu samému. Rozpočet státní jest obrazem hospodaření ve státě i v autonomních svazcích. Každý pořádný hospodář má bilancovati, každý pořádný hospodář má dělati rozpočet. Stát, veliký celek jednotlivců, musí ukázati názorně, jak to ti menší dělati mají, musí předcházeti dobrým příkladem. A poněvadž žijeme v posledních dnech desetileté existence naší republiky, máme také právo a povinnost podívati se, jak náš stát hospodařil v letech minulých, jaké finanční výsledky tu za těch 10 let máme. A mohu říci, že se obdivuji mravenčí píli pana generálního zpravodaje o státním rozpočtu na rok 1929, který nám ve zprávě rozpočtového výboru snesl takové ohromné sloupce číslic, jimiž znázorňuje hospodářství našeho státu. (Posl. Chalupník: Číslice nejsou všechno!) Já vím, pane kol. Chalupníku, že číslice jsou jen mrtvá čísla, ale ukazují nám, jak se máme bráti dále.

Ve zprávě rozpočtového výboru dal si p. referent i tu práci, že oddělil účtování státního hospodaření od státních podniků. V této formě objevuje se rozpočet našeho státu po třetí; dříve mívali jsme rozpočty jiné. Myslím, že to byl také p. ministr financí dr Engliš, který nám svého času předložil rozpočet, který byl doplněn doložkou rozpočtu investičního. Již tehdy snažil se investice, které na účet státní podnikány, jsou různými státními podniky, odděliti od státní administrativy. Tato práce, kterou si p. generální referent dal, je prací mravenčí a je nutno ji oceniti. Není možno každému z nás vniknouti do těch číslic, které státní rozpočet v sobě tají; k tomu je potřebí hodně času a také hodně vysvětlivek s různých stran. Ale je dobře už aspoň podle zprávy porovnávati, jaký byl rozpočet před 10 lety a jaký je letos. Dnešní rozpočet našeho státu je větší než před 10 lety, v číslicích stoupl oproti r. 1919. Tenkráte neměli jsme ovšem rozpočet rozdělený, nýbrž jednotný, kdežto dnes máme státní podniky - a i to máme ve zprávě rozpočtového výboru vypočítáno, kolik v těch letech, kdy státní podniky ještě byly zařaděny do státní správy, připadalo na ně z příslušných položek rozpočtových. Je velmi zajímavé to srovnávati. Když si vzpomeneme na doby, kdy mívali jsme rozpočty v úhrnné číslici cca 20 miliard, vidíme, že rozpočet na příští rok je o něco nižší, než onen, který jsme v I. volebním období zde projednávali. I rozpočet na rok letošní je i relativně poněkud nižší proti létům naší volební periody.

Co mne v rozpočtu zvláště zajímá, nejsou jen suchá čísla a porovnání rozpočtů minulých let s rozpočtem na rok příští, nýbrž také poměr, v jakém preliminuje ministerstvo financí, kolik a na kterých daních od poplatníků vybere. Ten poměr je obrázkem poplatního zatížení občanstva vůbec. I tento přehled máme ve zprávě rozpočtového výboru a můžeme zde velmi dobře kontrolovati, kolik bylo vybráno na daních spotřebních, obchodních i přímých v tom kterém roce. Nutno si všimnouti poznámky ve zprávě výboru, že za některá léta jsou číslice vzaty z účetní uzávěrky, kdežto za rok běžící a příští musí nám býti vodítkem jen rozpočet. S tím musíme také kalkulovati, když to probíráme a srovnáváme. Z další tabulky, kde toto zatížení daňové je probíráno, vidíme, že percentuelně zatížení těmito daněmi se mění.

Když jsem již u těch výnosových daní byl - v tabulce rok 1929 zařazen není, jsou tu zařazeny pouze číslice z let minulých - dal jsem si práci, abych porovnal i tento rok příští a mohu říci, že daně přímé na r. 1929 preliminovány jsou níže o cca 150 mil. než na r. 1928. Daně spotřební, které činily, jak tabulka nám ukazuje, roku běžícího 2.872 mil. ukazují na r. 1929 2.276 mil., tedy klesly.

Daně obchodové, které vynesly 3.079 mil. r. 1928, propočteny jsou na 3.363 mil. na r. 1929. Daně obchodové stoupají. Do daní obchodových zařazuji, jako pan referent, i výnos cel, poněvadž cla nemůžeme dáti do daní spotřebních, zrovna tak jako do daní spotřebních nemůžeme dáti daň obratovou. Těmito dávkami zatíženo je všechno, ať již je to věc nutná k výživě nebo jenom k opatření výživy. Percentuelně vidíme, že klesají daně přímé. Ještě na r. 1919 činily 46.99% daní všech, na r. 1928 činily již toliko 24.14%, na r. 1929 budou o nějaké procento nižší. Daně spotřební činily r. 1919 46.40%, na r. 1928 už jenom 36.36% a na r. 1929 budou o něco málo nižší. Daně obchodové, které vynesly r. 1919 toliko 12%, r. 1928 vynášejí 38%, a na r. 1929 budou ještě vyšší. Přesunuje se tedy daňové břemeno z přímých daní na daně spotřební a obchodové. Naskytá se tudíž vážná otázka, je-li pravda, co mnozí tvrdí, že stát udržován je konsumními daněmi a že především konsumenti mají nárok, aby byli respektováni jako udržovatelé státu. Podle tabulek a podle číslic v důvodové zprávě k rozpočtu říkám, že je to věc velice vážná, kterou je možno se obírati, ale jisto je, že daně spotřební neplatí jenom jedna vrstva společenská, nýbrž platíme je všichni, ať patříme do řad samozásobitelů nebo čistých konsumentů. Spotřebními daněmi je zatížen každý, kdo cokoliv kupuje, co spotřební daní zatíženo je.

Velmi chvalitebná věc je, že klesá vydání na úmor státního dluhu, jmenovitě do zahraničí. Odliv našich peněz do zahraničí klesá, poněvadž státní dluh jest umořován. Část byla již splacena a když to tímto tempem půjde dále, snad se dočkáme toho - my snad ještě ne, ale naši potomci - že stát náš nebude do zahraničí tolik povinován, jako tomu bylo dosud.

Poněvadž při rozpočtu si připomínáme dvouletou existenci naší vlády, která nazývána je vládou občanskou, vlastně nesocialistickou, musíme - a k tomu máme plné právo - probírati věci, zákony, které za působnosti této vlády staly se skutkem. Jmenovitě je to zákon o daních přímých, který se zákonem finančním těsně souvisí. Je mi líto, že s tohoto místa musím žalovati, že to, co jsme my zákonodárci od zákona očekávali, se nesplnilo a že legislativa byla - promiňte mi ostrý výraz - zdiskreditována administrativou. (Souhlas.) Podíváte-li se na r. 1926 a porovnáme-li jej s rozpočtem na r. 1929, vidíme, že jest počítáno v rozpočtu s menším výnosem daně důchodové, téměř o půl miliardy, než bylo vybráno r. 1926. Zde tedy rozpočet nám jasně naznačuje, že legislativa měla pravdu, když tvrdila, že daň důchodová bude mírnější ve svých důsledcích, než byla daň z příjmu. To, prosím, vyplývá z finančního zákona a jeho příloh. Ale skutečnost jest poněkud jiná. Jest mi líto, že jako jeden z těch, který na daňové reformě spolupracoval, musím říci, že jsme zklamáni. Mám po ruce tabulky, které byly vypracovány jako směrnice pro berní správu... (Posl. Šamalík: Kdo je pracoval?) Promiňte - nebudu jmenovati, poněvadž jest to věc důvěrná, která se nemá dostati veřejnosti, a já nechci, abych byl označen za toho, kdo důvěrnost tuto zde prozradil. Dověděl jsem se, že tabulky, podle kterých berní správy se mají říditi při předpisování daně důchodové, byly sjednány, že berní správy samy nevypočetly u zemědělce čistý výnos, který má podléhati dani důchodové, tyto tabulky jim byly dány shora od zemského finančního ředitelství, (Posl. Šamalík: Odkud je vzalo?) které smluvilo tyto tabulky se zástupci zemědělských rad. (Slyšte! Slyšte! - Výkřiky posl. Šamalíka.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP