Pátek 19. října 1928

Musím proto s tohoto místa dožadovati se rozlišování u poplatníků, když budou kritisovati, kdo zavinil vysoké zdanění důchodovou daní těch lidí, kteří případně ani nikdy dani z příjmu nepodléhali. Podle zákona o daních důchodce, který z vlastního hospodářství důchod těží, není zdaněn důchodovou daní, má-li důchod 7.000 Kč. Také žádný důchodce, který podléhal dani z příjmu, nebyla-li mu vyměřena nad 7.000 Kč základna příjmová, nefatoval, nepřiznával se k zdanění daní důchodovou docela podle duchu zákona. Ti poplatníci, kteří neměli příjem 6000 Kč, nefatovali přirozeně také. Ale v posledních dnech v měsíci září dostávali platební rozkazy na daň důchodovou i ti zemědělci, kteří zdanitelný příjem dříve nemívali. To jest platební rozkaz na daň důchodovou za poplatní rok 1927. Co bude na r. 1928, dovíme se také až rokem příštím. Nikdo na berních správách, pokud jsem měl možnost zjišťovati, nevzal v úvahu fassi poplatníků. (Posl. Sedláček: To je přímý podkop proti koalici! Hlasy: To činí berní správy úmyslně - proti koalici!) Páni tam činí poznámky, že to znamená přímý podkop pod vládní majoritu a já chci tomu věřiti. (Potlesk.) Někdo se stará o to, aby zákon, který dal tolik práce, zákon o daních přímých byl brán jako bič na vládní majoritu v době volební, až budeme voliti do zemí a okresů. (Potlesk a výkřiky poslanců čsl. strany lidově.) Já vám, pánové, ukáži z té tabulky, kterou mám po ruce, jak byl poslán z Prahy na český východ pokyn, kolik mají býti daní důchodovou zdaňováni zemědělci, v krajinách řepných do výměry 5 ha má býti zemědělci daní důchodovou zdaněn výnos 2050 Kč. (Slyšte!) U takového chalupníka v řepném kraji, třebas by to bylo blízko Polabí, nebo na Polabí, zdaňuje se důchod 2050 Kč. Nevím, dal-li si vůbec někdo práci, aby vypočítal hrubou tržbu z těchto 5 ha pozemků. Při tom nesmí býti zapomínáno, že to všechno není osázeno jenom řepou, nýbrž také jinými plodinami, nesmí býti zapomínáno, že zákon nám dává právo srážek a že máme také právo tyto srážkové položky od hrubého výnosu odpočítati, a proto nedovedu nikterak chápati, že by zbylo takovému pětihektarovému chalupníku v řepné krajině přes 10.000 Kč, které podléhají pak zdanění. Ale řeknete mi: To je bohaté Polabí. Prosím, já vám ukáži na chudé hory, v nadmořské výšce 700 m. Páni z Prahy posílali tabulku, že v takové pohorské krajině - pahorkatině - má býti brán základ pro zdanění u domkářů, chalupníků, rolníků, nebo jak je chcete kdo nazvati, od 5 do 10 ha výměry v první třídě horských okresů 950 Kč, v nadmořské výšce 700 až 800 m 800 Kč po 1 ha. (Slyšte!) Kdo zná hospodaření v takové pahorkatině českomoravské, nedovede si představiti, jak je vůbec možno z nevýnosné půdy, kde žito se nedaří, brambory mrznou, kde daří se pouze oves, vytěžiti z 10 ha 8000 Kč zdanitelných daní důchodovou. To je po srážkách zdanitelné.

Velmi často se stává - řadu podobných, platebních rozkazů jsem měl v rukou - že se zapomíná na ten paragraf o dani důchodové, kde jsou povolovány srážky na početné rodiny, kde jsme se usnesli, že při důchodu do 26.000 Kč sráží se na první 2 členy 10% a na každého dalšího 20%. Na to se vůbec zapomíná, výměnky se neodpočítávají. Jak potom my, poslanci vládních stran, můžeme přijíti mezi tento lid a hájiti tento zákon a říkati, že je dobrý, když administrativa státní takovýmto způsobem proti nám, kteří neseme zodpovědnost za to, co se děje ve státě, pracuje? (Potlesk.)

Nebudu podrobně ty tabulky probírati, opakuji jenom, že je to velmi bolestné. Podle rozpočtu je legislativně vyhověno, podle výsledků faktických starají se berní orgány, aby na dani důchodové vybraly ještě více nežli bylo preliminováno a důsledek bude takový, že jestliže jsme naříkali dříve, že úřady finanční v našem státě jsou zatíženy ohromnou spoustou rekursů, bude tomu v dohledné době ještě hůře, poněvadž bude se každý poplatník brániti proti tomu, co se na něm žádá a co se mu ukládá. (Výkřiky poslanců čsl. strany lidově: A k tomu každý rekurs musí býti kolkován!)

Pánové, to je všecko pravda. Zákon jsme odhlasovali a musíme si říci: nostra culpa. V zákoně stojí, že každý rekurs musí býti kolkován. Ve starých zákonech bylo - to jsme převzali - že rekurs nezastavuje povinnost placení eventuelně vymáhání předepsané daně. To všechno máme ze zákonů, které jsme převzali a které jsme nostrifikovali.

Zmíním se ještě o jedné věci. Bylo si stěžováno - a i v našem klubu jsme včera o tom jednali - že jsou zdaňováni funkcionáři společenstev, kteří pracují svépomocně pro své bližní v družstvech. Není rozdělována mzda a není také rozděleno to, co snad by vyplývalo z funkce člena představenstva nebo dozorčí rady. Všechno se započítává do čistého výnosu družstva. Berní fiskus zdaňuje však čistý výnos družstva, který toto nikdy nemělo a ani míti nebude, zdaňuje něco, čeho zde fakticky není. Po této stránce musí se státi náprava, poněvadž ze zákona toto zdaňování družstev nevyplývá. (Výkřiky posl. Sedláčka.)

Mluvím-li již o berní reformě, nemohu si odepříti, abych nepromluvil ještě několika slovy o tom zákonu druhém, který s berní reformou souvisí, totiž o zákonu čís. 77 z loňského roku. Byl jsem referentem o tomto zákonu a cítím velmi často osten, i na mě osobně mířený. Vím a také jsem se tím jako referent netajil, že v mnohých městech a okresech bude krise, až vstoupí v platnost tento zákon a až bude omezena moc předpisovati přirážky k přímým daním. Uvedl jsem řadu případů, mně velmi dobře známých, kde obec, která má 200 tisíc korun daňovou základnu, má 2200% obecních přirážek k dani pozemkové. Ukázal jsem, že taková obec nebude schopna života, neposkytne-li jí stát podporu. Ve výboru i zde bylo velmi mnoho mluveno o škrcení samosprávy. Tehdy, když jsem zákon doporučoval, byl jsem nazván funebrákem, hrobařem. Musí mně proto býti nyní dovoleno říci několik slov k tomuto zákonu. Všichni, kteří jsme pro ten zákon hlasovali, jsme byli přesvědčeni, že tu a tam bude určitý nedostatek, určitá kalamita. Krise musí býti, má-li nastati zdravý stav. Žádný nemocný není najednou zdráv, prodělá nemoc, krisi a pak se teprve uzdravuje. To se, prosím, stane i v naší samosprávě. Tu a tam ke krisi dojde a musí k ní dojíti. Přátelé, nezapírejme si to, nezastírejme před sebou pravdu! Kdo pracoval v autonomii v obcích a okresích, dobře ví, jak se mnohdy bez rozmyslu, rozvahy a odpovědnosti peníze vyhazovaly. Ne tomu, co je potřebné pro společnost, co vyplývá z titulu zákona, nýbrž tomu, co není nutné, co je zbytečné, má překážeti zákon o limitu obecních, okresních a zemských přirážek. Má to býti ne zaškrcení samosprávy, nýbrž poučení, že každý, kdo peníze vydává, musí si býti vědom, že vydává peníze cizí a ne své, a ten, jehož peníze jsou vydávány, je donucován touto cestou starati se, jak se s jeho penězi hospodaří.

Opatřil jsem si data z revisní kanceláře, která probírá rozpočty obcí a okresů u nás v Čechách. Chtěl jsem věděti, kolik milionů bude na ten vyrovnávací fond dáno, kolik bylo těch, kteří žádali a o kolik žádali. Mohu prozraditi, že žadatelů bylo hodně. Žádalo 207 okresů a toliko 6 okresů v Čechách nežádalo o vyrovnavací kvotu na sanování svého rozpočtu. Okresy žádaly 307 mil. Kč, 2572 obce žádaly na vyrovnání svých rozpočtů 330 mil. Kč, požadavek byl tedy celkem 637 mil. Kč, ale vyrovnávací fond, daný Zemskému výboru k disposici, je pouze asi 120 mil. Kč. (Slyšte!) Poněvadž to činí ani ne  1/5, není jinak myslitelno, než že revisní kancelář musela v těch rozpočtech obcí a okresů hledati položky, které nejsou nutné, které se mohou škrtnouti, a že musila také označiti ony položky příjmové, které lze zvýšiti. Nehájím vše, co revisní kancelář dělá, poněvadž páni, kteří to dělali, neznají podrobně hospodářství obcí a okresů a funkcionáře, kteří rozpočty sdělávali a nemohou tedy přesně věděti, co v takovém rozpočtu může anebo nemusí býti, nemohou označiti, že nějakou položku příjmovou je možno zvýšiti a že jinou zase je možno škrtnouti. Proto revisní kancelář požádala autonomní korporace, aby vysvětlily, co je nutno v rozpočtu ponechati a co je možno škrtnouti; a to také obce i okresy dělaly. Tento týden mohli jsme již čísti v novinách, že zemský výbor okresní rozpočty už rozesílá, že je s nimi hotov. Zajímavý je také údaj, že  2/3 obcí v Čechách nežádaly o příspěvek z vyrovnávacího fondu, že tedy zákon o limitu přirážek dotýká se toliko  1/3 obcí v Čechách.

Některé položky v rozpočtech - a já se to zase nebojím říci, poněvadž takové položky dovedu v rozpočtech i ukázati, měl jsem takové rozpočty případně v rukou - jsou nafouknuty. Na př. viděl jsem rozpočet, kde byla potřeba dříve vždy cca 70 tisíc, ale v rozpočtu, který byl poslán revisní kanceláři, resp. Zemskému výboru se žádostí o příspěvek z vyrovnavacího fondu, byla tato položka nafouknuta na 108 tisíc, ač dříve potřeba 70.000 byla stabilní a během posledních 5 let se neměnila. Jsou-li takovýmto způsobem rozpočty dělány, pak klidně řeknu, že zde není vůbec pocitu mravní odpovědnosti vůči společnosti lidské. (Tak jest!) Žádá se něco, co je prostě nemožné a pak se nadává na vládu a na většinové poslance, na všechno, co representuje stát, poněvadž nelze v takovýchto případech vyhověti. Limit - opakuji - není proto, aby byla samospráva zaškrcena, nýbrž aby hospodárnost byla povzbuzena. Pokud tento zákon nevešel v platnost, měli všichni poslanci plné ruce práce se žádostmi o snížení daní, všude se naříkalo na vysoké platební rozkazy. Tenkráte se též poukazovalo na to, kdo je vlastně tím, který zvyšuje daňová břemena. Mám zde náhodou jeden takový starý platební rozkaz na r. 1925, kde předpisuje se základ výdělkové daně 36 Kč - je to z bohaté obce na českém Polabí - a efekt platebního rozkazu byl 453 Kč. (Slyšte!) Celý rozdíl mezi 36 korunami a 453 korunami jsou různé autonomní přirážky. A je-li těchto přirážek v oné bohaté obci, která má obecní přirážky poměrně ještě nepatrné, 1.150%, pak si dovedeme představiti, co pro takového malého živnostníka na vesnici, co pro takového zemědělce znamená limit přirážek, když on velmi často neměl ani práva ani možnosti proti tomu se v autonomní korporaci obhájiti, co se na jeho účet dělalo.

Přecházím ke kapitole jiné. Pan ministr financí ve svém exposé, kdy nám doporučoval rozpočet na r. 1929, zmínil se také o instituci, kterou míní do života uvésti. Má to býti Peněžní rada. Nepovažuji se za kompetentního, abych o této věci s této tribuny mluvil, ale musí mně býti dovolena určitá připomínka.

V r. 1924 dělali jsme ve sněmovně sanační zákony. Byla jich celá kytička. Mezi nimi je také zákon č. 239, který ukládá povinnost revidovati peněžní ústavy akciové i peněžní ústavy s omezeným ručením. Byl jsem mezi těmi osmi, kteří podle §u 18 zákona č. 239 připravovali stanovy a také řád pro Jednotu revisní a důvěrnické sdružení v republice Československé. Varuji pana ministra financí, aby Peněžní rada, kterou má v projektu, vypadla tak, jako vypadla ta revisní jednota. V revisní jednotě v představenstvu z 15 členů kromě jednoho autonomního činitele jsou všichni ředitelé bank a podobně je tomu v dozorčí radě. Tito pánové, kteří vedou revisní jednotu a důvěrnické sdružení čsl. peněžnictví, jsou vůdci bank, které jsou touto Jednotou revidovány. Varuji pana ministra, aby na tuto kolej přivedl zase Peněžní radu, kterou chce zříditi. Zdá se mi, že tyto zákony z r. 1924 se plně neosvědčily a že pan ministr hledá nějaký nový modus, kterým by vyšel z toho, co v r. 1924 bylo míněno. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

Před rozpočtem venku i zde velmi mnoho bylo mluveno o jedné velmi ožehavé otázce, a poněvadž, když prováděna byla debata, neměl jsem možnosti do věci té zasáhnouti, používám této příležitosti, abych při generální rozpravě o rozpočtu na r. 1929 se o ní zmínil.

Je to otázka velmi důležitá, s mnoha hledisek velmi ožehavá, otázka cukerní. Prohlašuji, že nejsem exponentem ani cukrovarníků a že pro ně také mluvit nebudu, a nejsem ani exponentem řepařů, aspoň ne potud, abych jejich jménem byl oprávněn mluviti. Zastupuji kraje, kde se řepa pěstuje, a proto musí mně býti dovoleno, abych o věci, která se voličstva týká, směl svůj názor pronésti.

Především upozorňuji na to, co pan ministr financí nám v rozpočtovém výboru řekl. Na námitku jednoho oposičního řečníka, když se mluvilo o velikých výnosech cukrovarníků, prohlásil, že stát vzal několik miliard z průmyslu cukerního bez titulu zákona. Velmi dobře se pamatuji, že r. 1926, když jsme dělali zákon, kterým se zvyšovala cukerní daň, byl jsem bičován téměř na každé socialistické schůzi, že jsme inkamerovali dávku, kterou ministr financí vzal bez titulu zákonného, že několik miliard vzal z cukerního průmyslu v době dobré konjunktury cukrovarnické, kterými hradilo se zlevnění obilí a mouky pro slabé konsumní vrstvy. To považuji za nutné přibíti s tohoto místa. Byl veliký nápor pro i proti, když cukrovarníci zdražili začátkem měsíce září cukr a když se k nim připojili i ti, kteří zprostředkovali mezi cukrovarnickým průmyslem, mezi rafinerií a konsumentem. Bylo to zdražení neúměrné a neodůvodněné a můžeme si klásti za zásluhu, i když jest dnes vláda a vládní většina kaceřována, že se nám podařilo umluviti cukrovarníky, aby to zdražení nedrželi, nýbrž šli s cenami dolů. To považujeme za zásluhu, a to proto - ať je to příjemno nebo nepříjemno - poněvadž nemáme prostředků, abychom zasahovali do soukromého podnikání toho kterého jednotlivce. (Hlasy: Ale máme zákon, kterým musíme chrániti průmysl, aby to nedělal!) Máme různé zákony, které nejsou z činnosti naší, a nikdo nebude popírati, že zákony tyto mají také neblahé následky. Těch je také dost.

Chci jenom poukázati na jednu velmi důležitou věc, na kterou nebylo vždycky pamatováno, když se o cukerní krisi a zdražení cukru mluvilo. Podle tabulek Státního úřadu statistického bylo v republice Československé řepou cukrovou oseto letos 269.950 ha, loňského roku 294.231 ha. Vidíme, že - i kdyby to Kubánci nebyli diktovali a kdyby se to bylo řepařům nevsugerovávalo - byl by tak jako tak pokles osevné plochy, na které jest pěstována cukerná řepa. Letos jest osevná plocha o 25.000 ha menší.

Díváme-li se na tabulku další, vidíme, že pšenicí - a o pšenici jako poměrně hodnotném produktu v zemědělství musíme mluviti, chceme-li mluviti o náhradě za pěstování řepy - loňského roku oseto bylo 577.986 ha pšenicí ozimou, 63.652 ha pšenicí jarou. Letošního roku, kdy pokles osevu plochy řepou cukrovou je tak markantní, bylo oseto 586.857 ha pšenicí ozimou a 64.305 ha pšenicí jarou. To stoupnutí u osevu plochy pšenicí není tedy relativní tak, jako je pokles osevu řepou. A kdybychom chtěli počítati, že jenom  1/3 poklesu osevné plochy, která patřila řepě, byla věnována pšenici, vidíme, že i tak je zde určitá ztráta národního majetku. Počítáme-li, že výnos pšenice po 1 ha podle tabulek Státního úřadu statistického loňského roku byl 17.2, letos 17.58 - tedy o něco výnos stoupl - násobíme-li tím to výnosem, který Státní úřad statistický uvádí, výměru, která byla pšenici plus věnována a počítáme-li zkrácenou osevnou plochu věnovanou cukerní řepě jako minus, vidíme, že je zde ztráta pro zemědělce velmi citelná. Nemůže nikdo nutiti zemědělce, aby pěstoval to, co mu vynáší méně. Není zde zákona - a nebude zachováván, i kdyby byl - který by diktoval zemědělci, co musí síti a jak toho hodně musí síti. Zde jsou hospodářské a přírodní poměry silnější nežli lidská vůle! (Potlesk.)

Počítáme-li výnos pšenice tak, jak Státní úřad statistický uvádí, 17.5 q, a násobíme-li jej horentní cenou, kterou zemědělec-producent nikdy nedostane, 180 Kč za 1 q, vychází výnos po 1 ha 3150 Kč. U řepy, když zase beru průměr Státního statistického úřadu a násobím průměrnou cenou řepy 16 Kč, přicházím k výnosu 4323 Kč po 1 ha, jeví se zde tedy ztráta 1300 Kč na 1 ha. Výsledek bude cítiti ve výnosu daní. Nemůže nikdo nutiti, aby zemědělec, který trží o 1300 Kč po 1 ha méně, platil tak horentní daň obratovou. (Posl. Chalupník: Zato to musí platit konsument ve zdraženém cukru!) Pane kolego, tedy vy jste pro to, aby to zemědělec platil sám? (Posl. Chalupník: Ne, rozděliti to!) To chceme také my, správně rozděliti zatížení podle nosnosti a ne je přesunouti na bedra jedna, a v důsledku toho se také musíme hájiti, aby to nebylo přesunuto jen na naše bedra.

Padla zde i jinde slova: otevříti hranice dovozu našeho vlastního cukru. Víme přece, že zkonsumujeme toliko  1/3 cukru u nás vyrobeného. Máme řádu propočtů, z nichž vidíme, co ten který stát cukru vyrobí a zkonsumuje. Přicházím k závěru: Ano, pusťme sem náš cukr zpět, můžeme to udělati, to právo máme, ale nesmí býti zapomínáno, že v tom okamžiku, kdy zrušíme clo a náš cukr půjde zpět, dáme ránu svému cukernímu průmyslu. (Výkřiky posl. Šamalíka.) Můžete říci: Nezáleží nám na něm.... (Posl. Srba: Nezáleží nám na tom, zdali si pan Mandelík odepíše 50 milionů!) To je pravda, osobně nám nezáleží na nikom, ale musíme se dívati na celek. Mám zprávu z Moravy, že rafinerie v Hrušovanech není zaměstnána, 1500 dělníků je bez zaměstnání. To je jen jedna rafinerie. Pustíme-li sem bezcelný dovoz cukru z ciziny, byť to byl i cukr náš, znamená to, že naše rafinerie nebudou zaměstnány. (Posl. Chalupník: o 1500 dělníků máte starost, ale o milion jich nemáte starost!) Pane kol. Chalupníku, to není jen jedna rafinerie, těch je daleko více než jedna v republice. (Výkřiky posl. Srby.) Já jen poukazuji na fakt, který by vzniknouti mohl, nezaměstnanost rafinerií, nezaměstnanost surováren. (Posl. Srba: To nemá s dělníky nic co dělati, to jsou keťasské zisky!) Jestliže nebudou zaměstnány surovárny, nemůže rolník pěstovati řepu. Je pravda, že se může jedna třetina půdy podle statistických tabulek věnovati pěstování pšenice, že pak nemusíme tolik pšenice a mouky z ciziny dovážeti - snad to bude národohospodářsky dobře pro některé vrstvy - ale zdali ten efekt finanční pro stát bude tak blahodárný, o tom si dovolím pochybovati. Jestliže po dva roky můžeme vystačiti s vlastní výrobou cukru, znamená to, že za tyto dva roky ztratíme zahraniční trh pro náš cukr. Tedy to je plus? (Posl. Srba: Buďto se vydělává, a pak pustíme cukr za hranice, nebo se prodělává, a pak nebudeme vyhazovati peníze za hranice!) Pane kolego, já nehájím cukrovarníky, já mluvím o faktech, která se jeví, když se na tuto věc podíváme se stanoviska národního hospodářství.

Zmínil jsem se o této věci proto, ne abych playdoval pro zvýšení ceny cukru - jsem proti tomu - nebo abych playdoval pro cukrovarníky, nýbrž jen proto, abych ukázal na nebezpečí, které se mohlo uskutečniti, kdyby se bez rozmyslu postupovalo, jak bylo žádáno.

A nyní mně dovolte ještě několik slov k jedné věci. Když loňského roku jsme projednávali státní rozpočet ve výboru rozpočtovém, tu pan min. předseda dr Švehla, který k naší lítosti není ještě zdráv a nemohl se zúčastniti projednávání rozpočtu letošního, doporučoval, a po něm jiní páni ministři, pěstování tradice. Tradice je, velectění pánové, velice cenná věc, velmi mnoho se o ní mluví a velmi mnoho se doporučuje. Promiňte mi však osobní poznámku, že nevidím pěstování tradice v tom, když jest omezován třebas tiskem referent, aby nemohl říci své poznámky a výtky ke kapitole rozpočtu, se kterou si dal práci, a aby byl posměšně nazýván za to Vendelínem, jak se to v jistém časopise mně stalo. Nic bych si z toho nedělal, poněvadž nedělá hanbu ten, kterému se toto jméno dává, nýbrž ten, který jej hanobí. Odmítám útoky "Českého Slova", které na mne byly podniknuty proto, že jsem měl odvahu ukázati, co v rozpočtu máme a co můžete každý viděti v kap. 2 finančního zákona. Pěstování tradice si nesmí nikdo představovati tak, že nám, kterým nebyla dána možnost po převratě, abychom spoluvládli a své lidi do státní administrativy dostali, dnes spoluúčast na administrativě tohoto státu upíral (Výborně!), to právo nám ponecháno býti musí.

Stát není zde proto, aby byl okupován jednou nebo dvěma stranami. Stát je pro všechny. V ústavě máme zaručeno právo svobody, můžeme mluviti, kritisovati a své návrhy přinášeti. To právo si nedáme nikdy a nikým vzíti. (Výborně!)

Spěji ke konci svých vývodů a prohlašuji: třebaže naše strana je ve vládě a má v této vládě své exponenty a třebaže budeme hlasovati pro přechod k debatě specielní a pro rozpočet, neříkáme tím, že jsme plně spokojeni se vším, co v našem státě je a že by něco nemohlo býti ještě lepší. Mám zde několik specielních případů, které však nebudu uváděti, ponechám je pánům kolegům do specielní debaty k jednotlivým resortům. Jenom řeknu, že se budeme snažiti, aby ve státě, ve kterém neseme břímě dne i horka, uspořádány byly věci tak, abychom si opravdu mohli říci: Ten náš stát je rájem ne na pohled, nýbrž ve skutečnosti. (Potlesk.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Uděluji slovo dalšímu řečníku, jímž je p. posl. dr Szüllö.

Posl. dr Szüllö (maďarsky): Ctená snemovňa! Desiaty rozpočet republiky chce byť zrkadlom, ako sa táto republika konsolidovala, či dosiahla toho cieľa, pre ktorý bola stvorená. Republika táto je výslednicou inej koncepcie než Rumunsko a Jugoslávia. Tieto založené boly na zásade, na ktorej spočíva Wilsonov rezón: že totiž národy, patriace k tej istej rase, majú byť spojené v jeden národný štát. Československo bolo z rozkúskovanej monarchie stvorené preto, aby národnostné boje, ktoré v prostriedku Europy odbúravaly monarchiu, boly skončené a aby bol tu jeden štát, ktorý v dôsledku svojho demokratického rázu nebude ohniskom v strede Europy, a aby tu bol štát, zaklinený medzi Nemcov, a aby tu bola určitá etapa francúzskej svetovládnej politiky.

Československý štát aj skutkom rozlišuje sa od dvoch nástupníckych štátov balkánskych, lebo ak pozeráme na Rumunsko, vidíme, že tam je obrovský celok vysokého procenta Rumunov, spojených v obidvoch častiach Rumunska rovnakou krvou, týmže náboženstvom a tou istou rasovosťou. V Jugoslávii tiež je kompaktná jednotnosť v rase juhoslovanskej, rozdielom je tu iba náboženstvo. Veď každý vie, kto zná Jugosláviu, že tam je tá istá krv, ten samý jazyk a nanajvýš v náboženstve sú rozdiele. Ak je pravoslávom, vtedy je to Srb, ak je katolíkom, vtedy je to Horvat, a ak je mohamedánom, vtedy je to Turek.

V Československu však ani jediná rasa nemá predominantnej väčšiny. Československo inkorporuje v sebe osem národností, a to českú, slovenskú, nemeckú, maďarskú, rusínsku, rumunskú, poľskú a židovskú, ktoré majú všetky rôzné náboženstvá, rôznu rasovú povahu a majú naprosto rozličné ašpirácie.

V tomto štáte tedy, keby on chcel byť demokratickým, musely by byť všetky tie štátoprávné a politické inštitúcie, ktoré by boly v stave vyvážiť diferencie a rivalitu medzi týmito rôznymi národnosťmi a rasami. Tento štát musel by byť taký, aby nebol presýtený tými chybami, ako bolo staré Rakúsko so svojími veľa národnosťmi, čo potom viedlo k tomu, že na koniec sa srútilo. Chybou Rakúska bolo, že všetko odkladalo, že sa neodvažovalo veci riešiť, lebo nemalo dostatočnej energie a sily k tomu, aby mohlo v týchto otázkach rozhodovať, avšak nemalo ani dosť sebakázne k tomu, aby v chúlostivých otázkach mohlo mlčať.

A keď teraz pozerám na zástoj štátu Československého, vidím, že ani táto republika neodvažuje sa niečo radikálne riešiť, nie je v stave niečo zamlčať, tedy Československo začína hrať vo svete ten samý zástoj ako Rakúsko.

V rozpočte prejavuje sa vedomie, aby v ňom stvorené boly všetky záruky, ktoré by jestvovanie štátu zaistily. Toto hľadá vládny režím v armáde, to hľadá v moci úradnej byrokracie, to v propagande, vo spojencoch, avšak nehľadá to v láske svojích národov. Štát sleduje politiku absolútnej moci. Dokazuje to každá položka rozpočtu, ja však poukázať chcem len na exorbitantnú veľkosť rezortu vojenského a zahraničného.

Československá republika predstavuje sa všade tak, že ona je depozitárom demokracie. Že čo je demokracia, to som už počul vo veľa prejavoch s rôznych kompetentných miest Československa: Voľnosť diškusie atď., avšak jedno musím tu pribiť, a to je, že či je demokratický tento štát, kde parlamentarizmus nahradený je osmičkou, či je demokratický tento štát, kde najväčšia kvota všetkých výdavkov vynakladá sa na brannú moc a na útraty vládneho režímu, a či je demokratický ten štát, kde sa činia rozdiele medzi rasou a rasou. Že rozdiele tu sú, to ničím nie je dokázané lepšie ako tým, že vo službách štátu v obrovskom procente zamestananí sú len Česi, Slovák je len kde-tu, a Maďari i Rusíni vôbec nie sú vo službách štátu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP