Předseda: Malypetr.
Místopředsedové: Stivín, inž.
Dostálek, Horák, Slavíček,
Zierhut.
Zapisovatelé: Chalupník, Ježek.
125 poslanců podle presenční listiny.
Zástupci vlády: náměstek min. předsedy
dr Šrámek; ministři Najman, inž.
L. Novák, dr Spina, dr Srdínko,
Udržal; za ministerstvo financí odb. přednosta
dr Vlasák a min. rada Kallus.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.
Předseda (zvoní): Zahajuji 167. schůzi
poslanecké sněmovny.
Ministerstvo vnitra sdělilo přípisem ze dne
22. října 1928, č. 60.730/1928-7, že
na místo posl. dr Gagatko, který se vzdal
mandátu poslaneckého, povolalo podle §u 56
řádu volení do posl. sněmovny jako
poslance Cyrila Prokopa, malozemědělce v
Krivé, a že mu vydalo ověřující
list poslanecký.
Pan posl. Prokop dostavil se do dnešní schůze.
Ježto před tím podle §u 6 jedn. řádu
v kanceláři sněmovní podepsal slibovací
formuli, přikročíme ke slibu podle §u
22 úst. listiny a §u 6 jedn. řádu tím
způsobem, že přečtena bude ústavou
předepsaná formule, slibu, a to v jazyku českém,
pokud se týče v jazyku národnosti, ke které
se slibující přihlásil, a slibující
ke mně přistoupí a vykoná slib podáním
ruky a slovem "slibuji", po případě
shodným výrazem svého jazyka.
Žádám o přečtení slibovací
formule a p. posl. Prokopa žádám, aby
přistoupil ke mně vykonat slib. (Poslanci povstávají.)
Sněm. tajemník dr Říha (čte):
Slibuji, že budu věren republice Československé
a že budu zachovávati zákony a mandát
svůj zastávati podle svého nejlepšího
vědomí a svědomí.
Tlumočník Wolf (čte):
Předseda: Pan posl. Prokop.
Posl. Prokop (podávaje předsedovi ruku):
(Poslanci usedají.)
Předseda: Dovolené dal jsem dodatečně
na 165. a 166. schůzi dne 18. a 19. října
posl. Dr Štefanovi; na dnešní schůzi
posl. Pikovi, Remešovi, dr Wintrovi,
Bečkovi; na dnešní a zítřejší
schůzi posl. dr Budayovi; na 4 dny p. ministru dr
Noskovi - vesměs pro neodkladné záležitosti.
Došla oznámení o změnách ve výboru.
Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
Do výboru soc.-politického vyslal
klub poslanců čsl. nár. demokracie posl.
Ježka a Petrovického za posl. Votrubu
a G. Navrátila; klub poslanců "Deutsche soz.-dem.
Arbeiterpartei" posl. Hackenberga za posl. Schäfera.
Předseda: Došly naléhavé interpelace.
Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
Naléhavé interpelace:
posl. Netolického, Bergmanna, Zeminové a druhů
ministru vnitra ve věci obecních rozpočtů
na r. 1928,
posl. dr Klapky, Bergmanna, Špatného, Zeminové
a druhů náměstku předsedy vlády
o systemisaci zemských úředníků
v Čechách,
posl. dr Frrankeho, Sladkého, Davida a druhů vládě,
jakým způsobem hodlá zabrániti velikému
hospodářskému poškození města
Opavy provedením zákona č. 125/1927 o organisaci
politické správy,
posl. Vlčka, Tučného, Sladkého a druhů
vládě o stávce v kamenouhelném revíru
kladensko-slánském a sanaci bratrských pokladen.
Předseda: Došly dotazy. Žádám
o přečtení
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
Dotazy:
posl. dr Hajna a druhů ministru zahraničí
ve věci t. zv. Ukrajiny (č. D 1257-II),
posl. Adámka ministru soc. péče o důchodu
předků (č. D 1256-II),
posl. Sedláčka, Vičánka, Stanislava
a druhů ministru financí o zařazení
města Břeclavi do vyšší stupnice
činovného (č. D 1258-II),
posl. Sladkého ministru železnic o sestátnění
místních drah Studenko-Štramberské a
Štrambersko-Veřovské (č. D 1259-II).
Předseda: Počátkem schůze byly
tiskem rozdány a současně přikázány
výboru iniciativnímu návrhy.
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
1826. Návrh posl. Tayerle, inž. Nečase, Koudelky,
Johanise a soudr. na vydání zákona o dozoru
na stavbách.
1827. Návrh posl. dr Klapky, Špatného, Zeminové
a druhů na doplnění ustanovení §u
72 zákona ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb.
z. a n., o přímých daních.
Předseda: Výboru imunitnímu
přikázal jsem žádost.
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
Žádost okr. soudu v Liberci ze dne 17. října
1928, č. T VI 1433/28, za souhlas s trest. stíháním
posl. Schmerdy pro přestupek podle §§
2, 14, 19 zákona z 15. listopadu 1867, č. 135 ř.
z. (č. J 657-II).
Předseda: Přistoupíme k projednávání
pořadu, na němž jest:
Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu (tisk 1750) státního rozpočtu
republiky Československé a finančního
zákona pro rok 1929 (tisk 1813) a rozprava o prohlášení
ministra financí, učiněném ve 158.
schůzi posl. sněmovny dne 7. září
t. r., jakož i o prohlášení ministra veř.
prací, učiněném ve 165. schůzi
dne 18. října t. r.
Sděluji, že churavého pana ministra financí
dr Engliše zastupuje při projednávání
státního rozpočtu pan odb. přednosta
dr Vlasák.
Budeme pokračovati v povšechné rozpravě,
započaté ve 165. schůzi posl. sněmovny
dne 18. října 1928.
Přihlášeni jsou ještě tito řečníci:
na straně "proti" p. posl. Jílek;
na straně "pro" pp. posl. Pechman
a dr Štefánek.
Dávám slovo p. posl. Pechmanovi.
Posl. Pechman: Slavná sněmovno! Projednáváme
státní rozpočet na r. 1929, který
zajisté také schválíme. Je to čtvrté
významné dílo koalice občanských
stran, dílo, které svědčí,
že poměry naše se stabilisují a že
rozpočet náš je v rovnováze. Reforma
daňová, novelisace sociálního pojištění,
rozpočty státní na r. 1928 a na r. 1929 jsou
díla nedozírného dosahu, díla, jež
stála sice mnoho času a nesmírné práce,
na která však dnešní koalice pohlíží
s hrdostí a nad nimiž by veškeré obyvatelstvo
tohoto státu mělo projeviti svou radost. Reforma
daňová sama o sobě, jak známo, dala
velice mnoho práce a velice mnoho námahy a my všichni
jsme se snažili, aby přinesla ulehčení
v přímých daňových břemenech.
Je pochopitelno, že my zástupci živnostensko-obchodnického
stavu pokládáme si za vymoženost, že jsme
docílili přiměřených sazeb
nejen při dani důchodové, nýbrž
i při dani výdělkové, že jsme
odstranili válečnou přirážku
a konečně, že provedli jsme také obmezení
autonomních přirážek.
Novela sociálního pojištění,
jak známo, je kapitola sama pro sebe. Dnes můžeme
s potěšením prohlásiti, že novelisace
soc. pojištění byla provedena tak, jak toho
opravdu bylo zapotřebí, že totiž snížili
jsme placení premií nejen pro zaměstnavatele,
nýbrž i pro dělníka, při čemž
- a to jest nejdůležitější - nesnížili
jsme rentu, nýbrž naopak při nižších
kategoriích jsme tuto rentu při snížení
pojistného ještě zvýšili. Je pravda,
že jsme také docílili, což bylo naším
přáním, že učňové
místo od 14 let budou pojištěni od 16 let a
že jsme tak zejména zaměstnavatelům
umožnili, aby nemusili po ta dvě léta platiti
plnou premii, jak dříve zákonem bylo předepsáno.
Je zde dále řada změn a vymožeností,
já však chci se zmíniti jen o tom, že
vedle těchto věcí, které jsem uvedl,
bylo snahou naší, abychom do tohoto sociálního
pojištění přivedli také náležitou
kontrolu, aby toto sociální pojištění
bylo postaveno na zdravý základ tak, abychom se
v budoucnu nemuseli obávati, že kapitál, který
tu jest k disposici, zůstane ekonomicky nevyužit,
abychom se také nemuseli obávati, že jedenkráte
se v tomto soc. pojištění stane něco,
co by bylo v neprospěch pojištěnců.
Když porovnáme rozpočet na r. 1929 s rozpočtem
roku předcházejícího, jest jasno,
že rozpočty tyto jsou nejmenší ze všech
předcházejících rozpočtů,
že ve všech těchto rozpočtech našich
jeví se rovnováha, že to tedy znamená
ustálení našich hospodářských
poměrů. Řekl bych, že koalice občanských
stran, která za dva roky své činnosti provedla
tato čtyři díla, s hrdostí může
pohlížeti na tuto práci, poněvadž
vidíme, že jsme našemu hospodářskému
životu dali nové zdravé směrnice a zdravý
vývoj, jak toho potřebuje.
Naše obchodní bilance je aktivní, to znamená,
že dosáhli jsme, že více vyvážíme
nežli dovážíme; následkem toho
k nám dochází více cizí valuty,
nežli vydáváme naší valuty za dovoz
cizího zboží, což znamená, že
jsme tím také upevnili naši valutu. Důkazem
toho jest, že v poslední době nepoklesla naše
valuta ani o jediný bod. Úpravou těchto hospodářských
poměrů zmizela také téměř
nezaměstnanost v tomto státě, a to znamená,
že, kdo chce pracovati u nás v republice, najde práci,
a kdo pracuje, ten také nemá hlad.
Tím jsem chtěl dokázati, že v 10. roce
republiky přicházíme konečně
do řádných a spořádaných
poměrů a že právě v těchto
dnech, kdy máme oslavovati 10 let trvání
republiky Československé, naše práce
v tomto směru vykonaná je prací záslužnou,
prací, která ukázala před celým
světem, že jsme vnitřně upevnili svůj
stát, a že navenek náš stát může
býti příkladem mnohým státům
jiným. Jestliže se toto konsolidační
dílo státu podařilo, pak také my,
naše strana živnostenská, která měla
účast na této konsolidaci, činíme
si nárok na díl té radosti a toho zadostiučinění,
jehož se, doufám, všem plně dostane.
Nyní, když jsem si toto dovolil uvésti a konstatovati
tu nezvratnou pravdu a skutečnost, která je před
námi, chci se v této debatě zmíniti
ještě o jiných věcech, totiž o
daních, a hlavně o tom, jak se dnes daně
předpisují a vybírají.
Prohlašuji, slavná sněmovno, že přes
to, že jsme učinili všechno, co bylo v naší
moci, s radostí, vzhledem k tomu, že jsme věděli,
že máme určité povinnosti k tomuto vlastnímu
našemu státu, nejsme tím vším,
jak to je, spokojeni, naopak stěžujeme si, že
se nám za to všechno, co jsme vykonali, dostává
velmi špatné odměny.
Mám-li mluviti o daních, zmíním se
v prvé řadě o dani obratové, která
v tomto rozpočtu na r. 1929 representuje se okrouhle částkou
2 miliardy Kč. Daň obratová již sama
sebou, jak to kdysi odůvodňoval ministr financí,
když se po prvé v této sněmovně
daň obratová schvalovala, je daní nepopulární,
daní zatěžující, je to daň,
která vyrostla z poměrů poválečných,
a proto tenkráte vzhledem k těmto okolnostem byla
v parlamentě schválena a zavedena. Když vypršela
lhůta tohoto zákona, byl zákon o dani z obratu
prodloužen opětně v prosinci r. 1926 na další
tři léta, tedy do konce r. 1929. Již tehdy
naše strana protestovala v koalici proti tomu, aby daň
z obratu byla prodloužena na dalších 5 let, a
snažila se, aby prodloužení bylo omezeno jen
na 3 roky. Měli jsme k tomu své určité
důvody.
Již jsem řekl, co je to daň z obratu. Jestliže
je zatěžující, což je nepopiratelné,
jestliže, jak sám pan ministr financí dr Engliš
dokázal, zatěžuje naši výrobu 5
až 8%, znamená to, že se tím zdražují
také naše životní potřeby o 5 až
8%. Ale, pokud se týče nositelů tohoto břemene
daně z obratu, došlo k tomu, co jsme již dříve
dokazovali, že totiž velcí podnikatelé
tuto daň nenesou ze svého, nýbrž že
si ji připočítávají do svých
účtů, kdežto malé obchodnictvo
a živnostnictvo musí celou daň nésti
ze svého. Tedy již proto, že víme, že
tato daň příliš zatěžuje
malé vrstvy živnostenské a obchodnické,
snažili jsme se, když nebylo možno z důvodů
rozpočtových ji odstraniti - neboť, jak jsem
se zmínil, tento obnos 2 miliardy hraje v našem rozpočtu
tak velkou úlohu, poněvadž je ho třeba
ke krytí úroků celého našeho
státního dluhu - aby alespoň tato daň
z obratu stala se snesitelnou, aby byla totiž paušalována
v prvé řadě u prvovýrobců a
aby byla také mírně paušalována
u malých obchodníků a živnostníků
a mimo to, aby byla také tato daň odbourávána
dříve, než uplyne tato tříletá
doba. Když se jednalo o této dani z obratu, byl jsem
za náš klub dne 10. prosince 1926 vyslán do
debaty a poukázal jsem na stanovisko naší strany
k tomuto zákonu. Bylo nám tehdy slíbeno,
že bude vzat zřetel na naše přání,
aby daň z obratu byla paušalována, a že
podle vzoru německého, rakouského a uherského,
které státy daň z obratu snižují,
budeme také sledovati tuto snahu, aby daň byla odbourávána.
Leč, jak vidíme z dnešního rozpočtu
na r. 1929, všechny ty naděje zklamaly. Je sice pravda,
že pokud se týče paušalování
u prvovýrobce, bylo nám v některých
směrech vyhověno, ale nevykonalo se tolik, mnoho-li
bylo zapotřebí.
Chci poukázati specielně na paušalování
daně u textilií. Je to starý požadavek
našeho obchodnictva. V té příčině
vyjednává ministerstvo financí a ministerstvo
obchodu s textilními průmyslníky a obchodníky,
ale jednání toto, ačkoli vleče se
již dlouhou dobu, nevede naprosto k žádnému
výsledku. Dal jsem si předložiti celý
elaborát, týkající se tohoto vyjednávání,
a věřte, že je to už tolik obsáhlých
spisů, že by se to dalo snad vážiti už
ne na dekagramy, nýbrž na celá kila. Z celého
toho elaborátu jsem vystihl, že se zde vlastně
mrhá časem a že něco positivního
v této věci se vůbec nevykonalo. Když
jsem však na brněnském sjezdu obchodníků
oznámil, že přes všechna tato vyjednávání
paušalování u textilií nepovede asi
k naprosto žádným příznivým
výsledkům, bylo mi to tenkráte i ve vládních
kruzích zazlíváno. Od té doby uplynulo
několik měsíců a ve včerejších
no vinách jsem se opětně dočetl, že
se má sejíti anketa, která by o této
věci znovu jednala, jsem však přesvědčen,
že to nepovede opět k žádnému výsledku,
ježto proti paušalování této daně
postavili se němečtí textilní průmyslníci,
při čemž naši čeští
průmyslníci jim sekundovali. Ovšem páni
průmyslníci mají za každou cenu jen
porozumění pro sebe, proto paušalování
daně u textilií nechtějí připustiti,
a tak asi k paušalování nedojde.
Ježto, jak jsem zjistil, churavého p. ministra financí
zastupuje nyní p. ministr obchodu inž. Novák,
naskýtá se zde p. ministrovi obchodu jakožto
zplnomocněnci ministra financí vhodná příležitost,
aby konečně, bez zřetele na to, zda si to
textilní průmyslníci přejí
čili nic, paušalování daně z
obratu provedl a tím nejen ukázal svou dobrou vůli
a dobrou snahu pro obchodníky, ale vykonal zároveň
i dobrou službu ve prospěch státu. (Potlesk
poslanců čsl. živnostensko-obchodnické
strany středostavovské.)
Pokud jsem informován, je v celé republice 119 přádelen,
které by z dovážené příze
měly platiti tuto paušalovanou daň. Tedy nepatrný
počet těch, které by tuto daň odváděly,
by znamenal ohromné zjednodušení celého
aparátu, ale na druhé straně mělo
by to ohromnou výhodu, že ti nelegitimní obchodníci,
kteří dnes neodvádějí daň
z obratu, kteří ji defraudují - nám
na tom také záleží - by odpadli a stát
by skutečně dostal touto cestou paušalováním
daně u přádelen celý obnos, který
mu z této daně náleží.
Bude na nás, abychom vyčkali, jak se zde bude nyní
jeviti opravdová snaha provésti paušalování
této daně či neprovésti. Mohu jen
jménem našeho klubu prohlásiti, že my
na paušalování daně z textilií
trváme, a nestane-li se tak v brzké době,
půjdeme mezi řady obchodníků, jako
jsme šli, a budeme zase pořádati protestní
schůze pro paušalování této daně.
A nyní, pokud se týká ještě daně
z obratu. Upozorňuji dnes na to, že prodloužení
zákona z prosince 1926 na další 3 roky vyprší
právě koncem r. 1929 a že máme k očekávání,
že asi v prosinci příštího roku,
tedy přibližně za rok nebo za 14 měsíců,
budeme opět jednati o této dani z obratu. Upozorňuji
na to, že my a náš klub nedáme se naprosto
při této příležitosti zahnati
do nějaké slepé uličky, a kdyby nemělo
býti s daní z obratu postupováno tak, jak
jsme nastínili, aby zde nenastaly takové podstatné
změny, které by znamenaly ulehčení
placení této daně z obratu, že bychom
pak nemohli, byť bychom byli koaliční stranou,
beze změny pro příští prodloužení
zákona daně z obratu také hlasovati.
Na schůzi berních úředníků
minulého týdne v Brně, k čemuž
se ještě vrátím, bylo sděleno,
že máme dosud nevybraných daní asi 24
nebo 25 miliard. Chci právě při této
příležitosti se tázati, když máme
takové ohromné obnosy dlužných daní
a když se dokazuje, že nejsou ti malí lidé,
nýbrž velcí, kteří neplatí
státu daně, kteří sabotují
stát, proč se někdo nepostará o to,
aby konečně tento ohromný obnos, těchto
24 nebo 25 miliard bylo konečně odvedeno státu?
Kdybychom je zde měli, pak by byla možnost, že
bychom si mohli zaplatiti veliký díl státních
dluhů a kdybychom jej zaplatili, pak by jistě také
mohla býti daň z obratu odbourána.
Zmínil jsem se o tom, jak odůvodňoval ministr
financí daň z obratu tehda, když se stala skutkem
a zákonem. Podíváme-li se na exposé
ministra financí p. dr Engliše právě
v těchto posledních dnech, vidíme, že
on svého stanoviska nezměnil a že také
daň z obratu naprosto žádným způsobem
nehájí. Pan ministr financí dr Engliš
prohlásil: "Přestane-li býti rovnováha
veřejných financí v republice pochybnou,
stává se starostí finanční
správy soustava a struktura daňová. Máme
v soustavě veřejných financí přes
3 miliony daní, které nesvědčí
národohospodářské e geografické
struktuře našeho státu. Míním
daně obchodové, t. j. obratovou, uhelnou a dopravní
daň."
My v tomto směru můžeme jen s ministrem financí
souhlasiti. Víme, že daň obratová nesvědčí
zejména naší národohospodářské
struktuře, a jestliže jsme si toho vědomi a
chceme celý náš národohospodářský
život postaviti na zdravé a silné základy,
pak odstraňme to, co vidíme, že je příčinou
toho, co je závadou, a potom opravdu této národohospodářské
struktuře v plné míře vyhovíme.
Slavná sněmovno! Nyní chci se zmíniti
o reformě daňové a zejména o tom,
jak se reforma daňová v praxi provádí.
Zmínil jsem se již o tomto velikém díle,
které naše poslanecká sněmovna loňského
roku schválila, a my všichni, kteří
jsme pracovali o tomto zákoně, byli jsme přesvědčeni,
že tentokráte přinášíme
docela jinou, jednodušší a trvalejší
formu soustavy daňové a že přinášíme
určité výhody v tomto zákoně,
že také na základě tohoto zákona
budeme odbourávati přímé zdaňování
a tím že ulehčíme břemena daňová,
která s dřívějšími zákony
byla spojena.
Přinesli jsme do tohoto zákona dobrého, co
se dalo. Měli jsme také ještě větší
požadavky, ale nebyli jsme, bohužel, v nich náležitě
podporováni, zejména p. ministr financí bránil
se tehdy, abychom uplatňovali všechno, co jsme považovali
za dobré a prospěšné, zejména
pro stav živnostenský a obchodní.
Chci dnes konstatovati, že, ačkoli považujeme
dnes daňovou reformu za dílo obsažné,
praktické a užitečné, musíme
si býti vědomi také toho, že tato reforma
jako jiné zákony zde odhlasované nebude bez
vad a nedostatků a že se nevyhneme při příležitosti,
až uvidíme praktické provádění
tohoto zákona, tomu, abychom v jednotlivých částech,
kde opravdu zjistíme, že zákon nevyhovuje přes
dobrou vůli, s jakou jsme o něm pracovali, tento
zákon novelisovali.
My jsme tehdy žádali, aby pro poplatníka, který
na základě tohoto zákona do 15.000 příjmů
při výdělkové dani platí 1/4%,
tato hranice byla posunuta až do 25.000. Nebylo nám
tehdy, bohužel, vyhověno, byla stanovena hranice,
že do 7500 se platí 1/8%,
do 15.000 1/4% a od 15.000
do 30.000 1/2%. Jaké
důsledky tento zákon sebou nese, dovolím
si následovně nastíniti: Z 15.000 Kč
příjmu při výdělkové
dani platí se sazba 37,50 Kč, má-li však
někdo příjem vyšší o 100
Kč, tedy 15.100 Kč, platí již sazbu
75 Kč 50 hal., to znamená, že máme řadu
poplatníků, kteří nebudou platiti
ani 40, 50, 60 korunovou sazbu daně výdělkové,
nýbrž zde jsme udělali ohromný krok
kupředu tím, že jsme ji ze 37,50 zvýšili
najednou na 75,50 Kč. Přihlédneme-li k tomu,
že zde budou omezené přirážky autonomní
610%, vidíme, že v prvém případě
z 15.000 Kč bude platiti 266,25 Kč, ale poplatník,
který má 15.100 Kč, bude platiti 536 Kč,
to je rozdíl 270 Kč; a odpočítáme-li
těch 100 Kč většího příjmu,
přijdeme k resultátu, že poplatník,
který vydělá 100 Kč přes 15.000,
je potrestán tím, že mu odpadne příjem,
který přesahuje 15.000 Kč a vedle toho doplatí
ještě celých 170 Kč.
Já bych chtěl ještě poukázati,
že poplatníci budou trpěti daní výdělkovou
zejména roku 1927, kdy již vejdou v platnost nové
sazby, a kdy, jak je známo, nebudou omezeny autonomní
přirážky, které na mnoha místech
půjdou do tisíců. V rozpočtu, jenž
nám byl předložen na r. 1925, se nám
dokazuje, že na základě reformy daňové
výdělková daň z dřívějších
270 mil. se snižuje na 175 mil., tedy o 95 milionů.
Pak opravdu zde vidíme praktický výraz zákona
o reformě daňové, že poplatníci
budou mnohem méně odváděti na této
výdělkové dani, již také proto,
že je tu celá řada nových živnostníků
a obchodníků, kteří budou platiti
výdělkovou daň a stanou se tak spoluplátci
těch, kteří již dříve
daň tuto odváděli.
Slavná sněmovno! Při tomto zákonu
jsme měli obavu, kterou nám pan ministr financí
vymlouval. Poukazovali jsme na to, jestliže při příjmu
přes 15.000 bude sazba 1/2%
místo 1/4%, že
to budou berní správy, které se budou snažiti
uměle poplatníku zvýšiti příjem
tak, aby, jestliže přizná 12 až 13 tisíc
Kč ho dostaly do sazby přes 15.000 Kč a tím
také ho dostali do vyšší sazby daňové
místo 37.50 do 75 Kč. Bohužel, tyto naše
obavy se plně potvrzují. Dnes berní správy
zvyšují výdělkovou daň, ačkoli
podle toho, co jsem dovodil a podle našeho rozpočtu,
by k tomu nebylo příčiny, nýbrž
naopak tato daň, jak jsem dokázal, by se měla
snižovati. Nevíme, jaké instrukce a informace
berní správy mají. Říkají
poplatníkům, když zvyšují sazby
daně výdělkové a zvyšují
přiznání k výdělkové
dani, že musí býti vyšší sazba
výdělkové daně proto, že prý
odpadla válečná přirážka.
O tom jsme přece věděli, že válečná
přirážka odpadne, a má-li reforma daňového
zákona míti určitý význam a
ulehčení pro naše poplatníky, pak jsme
doufali, že sazby se nebudou zvyšovati. Při zvyšování
této výdělkové daně z 12.000,
13.000, přes 15.000, jak jsem dovodil, máme tu ještě
jedno veliké nebezpečí, které se již
projevuje a které jsem také zjistil. Dá-li
si dnes poplatník s příjmem pod 15.000 příjem
zvýšiti přes 15.000, a zaplatí-li všecky
daně a přirážky, které podle
těch sazeb tu jsou, vydá se ještě nebezpečí,
jímž se dnes berní úřady netají,
že prý takového poplatníka budou trestati
na základě §u 187 berní reformy a uloží
mu nejméně jako pokutu trojnásobnou základní
daň výdělkovou. Abych to prakticky znázornil:
u poplatníka, který bude míti zvýšenou
výdělkovou daň z příjmu z 12.000
na 15.100 - který měl by podle svého přiznání
z 12.000 zaplatiti 30 Kč výdělkové
daně a přirážek 183 Kč a 30 Kč,
tedy 213 Kč dohromady - je zde základ sazby 75,50
Kč, k tomu autonomní přirážky
453 Kč; připočítáme-li trojnásobnou
pokutu ze základu 75,50, což činí 226,50,
přijdeme k cifře, že poplatník s příjmem
12.000 Kč, který by měl platiti 213 Kč
základní daně s přirážkami
jestliže by si to dal zvýšiti přes 15.000
Kč, platil by vlastně 762 Kč. To znamená,
že by platil téměř čtyřnásobně
více, než podle svého vlastního přiznání
a než podle toho, co mu zákon ukládá.