Úterý 23. října 1928

Začátek schůze v 8 hod. 54 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Zierhut, inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Stivín.

Zapisovatelé: Bečko, Vávra.

208 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři Černý, dr Mayr-Harting, Najman, inž. L. Novák, dr Spina, dr Tiso, Udržal; za ministerstvo financí odb. přednosta dr Vlasáka min. rada Kallus; za ministerstvo školství a nár. osvěty odb. přednosta Mlčoch.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha, jeho zástupci dr Mikyška a dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 168. schůzi poslanecké sněmovny.

Dovolenou dal jsem na dnešní schůzi posl. E. Venclovi pro neodkladné zaměstnání.

Výboru imunitnímu přikázal jsem žádost.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Žádost kraj. soudu v Liberci ze dne 13. října 1928, č. Nt IX 110/28, za souhlas s trest. stíháním posl. dr Sterna pro přečin podle §u 14, č. 5 a přestupek podle §u 15, č. 4 zákona na ochranu republiky a posl. Haiblicka pro přestupek podle §§ 2, 14, 19 zákona shromažďovacího (č. J 658-II).

Přistoupíme k projednávání pořadu, na němž jest:

Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 1750) státního rozpočtu republiky Československé a finančního zákona pro rok 1929 (tisk 1813) a rozprava o prohlášení ministra financí, učiněném ve 158. schůzi posl. sněmovny dne 7. září t. r., jakož i o prohlášení ministra veř. prací, učiněném ve 165. schůzi dne 18. října t. r.

Budeme pokračovati v podrobné rozpravě, o státním rozpočtu, a to v prvé části podrobné rozpravy, to jest v rozpravě o skupině politické, započaté ve včerejší 167. schůzi sněmovny.

Přihlášeni jsou ještě tito řečníci: na straně "proti" pp. posl. Hrušovský, dr Dérer, Heeger, Bolen, dr Koberg, Zápotocký; na straně "pro" pp. posl. Kunz, Špaček, Onderčo, Myslivec, dr Feierfeil, dr Fritz.

Dávám slovo p. posl. Kunzovi.

Posl. Kunz (německy): Pánové! Po třetí se účastní naše strana prací o tomto státním rozpočtu. S uspokojením musíme konstatovati, že od té doby, co trvá nynější koalice, bylo státní hospodářství zlepšeno. Od r. 1919 do 1926 končilo státní hospodářství každoročně schodkem od 2 do 5 miliard Kč. Vedle řádného hospodaření bylo zde mimořádné, ještě mnohem většího rozsahu, které státní hospodářství vytvářelo ještě jinak, než na to pomýšlel rozpočet. Ať byla tato nejistá a celou veřejnost skličující bilance výsledkem bouřlivých let mladé republiky, nebo byla to snad bezmocnost příslušných úřadů k politickým stranám, které byly tehdy u státního vesla a jež často neoprávněně povolovaly zvláštní výdaje, což bylo zajisté nejčastějším případem, my, kteří jsme od té doby zadluženého hospodářství pracovali v mezích nynější koalice o sanaci, pohlížíme s uspokojením na to, že jsme státní káru, která byla již blízká pohrou žení a v níž jsme i my Němci, uvedli znovu do finančních kolejí aspoň poněkud přijatelných.

Tato naše spolupráce nás tím spíše opravňuje, abychom neustále poukazovali na nynější nešvary v tomto státě po stránce sociální, národní, kulturní a hospodářské.

Tak jako jsme již v rozpočtovém výboru vůči pánům ministrům podrobně mluvili o výdajích na vojsko pro náš malý stát příliš velkých a o příliš velkých výdajích na zahraniční propagandu, tak musíme tuto kritiku i dnes znovu opakovati před forem této sněmovny a důrazně žádati, aby tyto výdaje byly přiměřeně přizpůsobeny poměru k jiným státům a velikosti tohoto státu. Neboť nelze připustiti, abychom na vojsko tohoto státu stále ještě vydávali 1400 milionů Kč, naproti tomu na vzdělání lidu, tedy na jeho povznesení, jen 923,9 milionů Kč.

Poukazuji znovu na položku "Menšinové školy" s 88 miliony Kč, která jest o 13 milionů vyšší než loni, ačkoliv i české noviny žádaly, aby počet menšinových škol byl snížen.

Z této částky se užívá jen velice nepatrné části pro takové školy německé národnosti. Neboť jinak nemohlo by se státi, že by se nemohlo vyhověti oprávněným přáním a požadavkům Hlučínska, kde pro 7707 německých obyvatelů jsou jen 3 německé školy a děti 5000 německých obyvatelů musejí celé hodiny dojížděti až do Opavy do německých škol nebo draze se dávati vyučovati soukromě, aby se mohly učiti ve svém mateřském jazyku. Poukazuji znovu, že se při zřizování českých menšinových škol často postupuje úplně proti vůli zákonodárcově, jak se to událo na př. při zřízení české menšinové školy v Horním Benešově ve Slezsku. V červnu t. r. přišel do tohoto města český učitel a počal prováděti svou agitaci ve prospěch české školy, která se tam měla zříditi. V doprovodu četníka burcoval obyvatele, hlavně státní zaměstnance, i v noci mezi 10. a 11. hodinou s postele, a ačkoliv četník věděl, že mají co činiti s německými úředníky, nutil je hrozbami k podpisu, že zapíší své děti do české školy. (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!) Při otevření této školy se ukázalo, že z 13 žáků bylo 10 německé národnosti, kteří vůbec neuměli česky. Musíme žádati, aby tento případ byl vyšetřen a podle slibů pana ministra školství byly tyto děti znovu odeslány do německé školy.

Jednou z našich nejdůležitějších kapitol jest sociální péče, zvláště pokud jde o zaopatření válečných poškozenců. Že zde Československo, pokud jde o výši důchodů, jest skoro na posledním místě, jest známo. Zvýšení důchodů těžkých invalidů a k výdělku nezpůsobilých válečných vdov jest naléhavým požadavkem. Čtvrtá výroční schůze mezinárodní pracovní pospolitosti těchto válečných obětí, která ve dnech 9., 10. a 11. srpna t. r. zasedala v Berlíně, musila s politováním konstatovati, že československá vláda nejen neodpověděla na dopisy mezinárodní pracovní pospolitosti, nýbrž ani nic nepodnikla, aby zaopatření zlepšila. Když pan ministr sociální péče ve výboru prohlásil, že přihlášková lhůta pro válečné poškozence ze zásadních důvodů nemůže býti prodloužena... (Posl. Heeger [německy]: Vy jste přece hlasovali proti našemu návrhu k tomu směřujícímu!) Kdybychom byli chtěli hlasovati pro všechno, co žádáte, činil by rozpočet nikoliv 13, nýbrž 26 miliard. Když to pan ministr prohlásil, poukazuji na resoluci, kterouž přijala sněmovna a která v případech zasluhujících povšimnutí připouští opožděnou přihlášku. Vždyť by se jednalo jen lidsky, kdyby ministerstvo bylo blahovolně projednalo aspoň přihlášky dosud podané, jež zemské úřady zamítly a jež teprve na základě odvolání byly projednávány. Dosud předložené přihlášky mělo ministerstvo prozkoumati a při nezaviněném zanedbání lhůty k nim přihlížeti. Byl by to jubilejní dar i pro tyto ne- šťastné oběti, že si snad nelze lidumilnějšího představiti. (Posl. Heeger [německy]: Vždyť jen stačí, abyste pro to hlasovali!) Již k tomu přicházím. Mezi těmito opožděnými přihláškami jsou i takové, jichž poručník za své poručence, tedy sirotky, z neznalosti nepodal včas. Zde by se měla zcela zvlášť ze sociálních a humánních důvodů projevovati pokut možno největší shovívavost, tím spíše, že ministerstvo jest ministerstvem sociální péče. (Posl. Heeger [německy]: Má býti!) Má býti. Požadavky našich válečných poškozenců všichni znají. Tlumočí je povolaní zástupci těchto obětí, organisace válečných poškozenců. Jest pochopitelné, že tyto organisace, které mají tisíce válečných obětí, rozhodně se ujímají toho, aby se válečným poškozencům dostalo to, co jim patří. Vždyť to činiti jest jejich povinností. Dlužno uznati, že zájmové zastoupení německých válečných poškozenců, svaz válečných poškozenců, zastupovalo dosud své členy umírněně a věcně. Již proto dlužno naléhavě doporučiti, aby tyto organisace nebyly opomíjeny a aby byly přijaty a projednány jejich přání a požadavky. U ministerstva soc. péče jest také tak zvaný poradní sbor, k ně muž patří i členové organisací. Bohužel se zdá, že se na tuto jistě dobře míněnou instituci zapomnělo, poněvadž tento poradní sbor není vůbec nikdy žádán o radu. Musím poukázati i na to, že československé oběti války, bydlící v cizině, dostávají jen zcela nedostatečné zaopatření a že i veškerá léčebná péče válečných poškozenců, ačkoliv v posledních letech bylo při této položce výdajů dosaženo velkých úspor, jest stále velice nedostatečná. Moje strana jako vládní strana usiluje podporovati požadavky nešťastných obětí války, a i když nedosáhneme, čeho žádáme, i když naše činnost ve prospěch těchto nešťastníků bude snad podrobena mnohé kritice, poukazuji jen na prvních osm let trvání tohoto státu, po kteroužto dobu ministerstvo soc. péče bylo výlučně v socialistických rukou a z kteréžto doby pocházejí nedostatečné zákony o péči o válečné poškozence.

Další důležitou kapitolou sociální péče jest péče bytová. Nelze jí čeliti jen podporováním staveb nebo zrušením ochrany nájemníků, nýbrž tuto vadu lze zmírniti jen promyšleným podporováním obou těchto opatření. Ochrana nájemníků musí býti znenáhla zrušena a podpora staveb zvýšena, ať již státní zárukou za stavební hodnoty nebo dalším osvobozením novostaveb od daní. Pro živnosti žádáme změnu živnostenského řádu, aby odpovídal nynějším poměrům. Poněvadž to však bude asi vyžadovati ještě delší doby, dlužno provésti částečné zlepšení, tak na př. dlužno zavésti průkaz způsobilosti pro veškeré obchodní živnosti s výjimkou vlastní výroby zemědělských a lesních výrobků. Tvrdí-li oblíbené heslo protivníků živností, že rozvoj tohoto stavu vyplyne jen ze svobody živností, není to správné, poněvadž právě svoboda živností z r. 1859 způsobila v živnostech bezuzdnost, zvláště však v živnosti obchodní, čímž byly poškozeny zájmy jak kupců, tak i spotřebitelů. Také dlužno zvláštní pozornost věnovati živnosti obuvnické, od převratu těžce potlačované. Nelze připustiti, aby velký kapitál přivedl k úpadku 10.000 obuvnických rodin. Má-li býti pozemkovou reformou velký pozemkový majetek rozdělen drobným podnikatelům, aby si založili svou existenci, dlužno pomoci i drobným živnostníkům, ať tím, že bude konečně změněn § 38 a 38a) živn. řádu v tom smyslu, že se prodejní odbočky velkoprůmyslu oděvnického oboru smějí na rozličných místech zřizovati jen potud, pokud to obec po vyslechnutí příslušného společenstva uzná za přípustné, aby domácí usedlí drobní živnostníci byli chráněni před úpadkem a odbočky již provozované v jisté lhůtě musejí býti uvedeny na tuto míru, nebo tím, že se přiměřenými subvencemi společenstvům a organisacím drobných živnostníků povznese existence těchto utlačovaných povolání. Zcela zvláště však dlužno zrušiti správkárny velkoprůmyslu v oboru oděvnickém.

Také dlužno přihlížeti k tomu, aby se v trestnicích nevyráběly hromadné výrobky, které by soutěžily s drobnými živnostmi. Rovněž žádáme, aby se přiměřeně přihlíželo i k německým živnostníkům při zadávání státních dodávek. Činnost konsumních spolků nechť se omezí pouze na předměty spotřeby a nechť se vyloučí obchod se zbožím galanterním, oděvnickým atp.

Domácímu průmyslu budiž zajištěna soutěž na světovém trhu poskytováním vývozních premií a snížením sazeb. Zvláštní pozornost dlužno věnovati výzkumnému ústavu zřízenému při obchodní a živnostenské komoře v Liberci, a to přiměřenými subvencemi, poněvadž podobného ústavu pro textilní obor v tomto státě ještě není, ačkoliv takové ústavy v Americe, Anglii a Německu již po léta užitečně pracují pro textilní obor.

K našemu dopravnictví musím znovu poukázati na přání a stížnosti německého obyvatelstva po jazykové stránce a se vším důrazem žádati, aby dráha a pošta ve styku s německými stranami užívala aspoň dvoujazyčných tiskopisů a aby v zájmu podniků a obyvatelstva přihlížela k upotřebitelným německým úředníkům a zaměstnancům. Zcela zvláště poukazuji znovu na výstavbu tratí Albrechtice-Cukmantl, Budišov nad Budišovkou-Dvorce a Horní Benešov-Bruntál ve Slezsku, na výstavbu hlavního nádraží v Jablonci nad Nisou, Ústí nad Labem a v Dolní Lipové, poněvadž tato nádražní zařízení překážejí dopravě. Byl by již i čas, aby konečně jednou byla zmodernisována doprava na místních tratích Suchdol-Budišov a Valšov-Rýmařov, kde se osobní doprava provozuje stále ještě rychlostí 15 až 20 km za hodinu.

Ve státním rozpočtu vykazuje největší čistý zisk tabáková režie. A proto jest slušné a spravedlivé, abychom pokud možno vyhověli oprávněným požadavkům zaměstnanců v tomto podniku. Již v rozpočtovém výboru poukázal jsem na některé z těchto požadavků, musím však ještě zcela zvláště poukázati na nedostatky v otázce dílovedoucích, jakož i na poskytnutí drahotní výpomoci činnému dělnictvu, na zvýšení pensí z milosti, na srovnání staropensistů s novopensisty, jakož i na zavedení hospodářských premií podle čistého zisku. Také budiž při přijímání dělníků přihlíženo k dělníkům německé národnosti. Konečně poukazuji na oprávněné srovnání státních staropensistů s novopensisty.

Rozpočet vykazuje m. j. výdajovou položku 280 milionů Kč na četnictvo a 150 milionů Kč na policii. Nejsme protivníky zestátnění policie, poněvadž se tím jednak má ulehčiti obcím a jednak zvýšiti autorita a nestrannost tohoto stavu. Žádáme však i zde se vším důrazem, aby německým zaměstnancům a uchazečům byla zaručena úplná rovnoprávnost. Četnictvo budiž sníženo na předválečný stav, poněvadž není možné, aby zcela zvláště na venkově, v místech, kde dříve konali bezpečnostní službu k největší spokojenosti 2 až 3 mužové, dnes tuto službu vykonávalo 10 až 12 mužů. Toto snížení jest tím více oprávněné, poněvadž to jistě neohrozí bezpečnosti státu. Mužstvo, které se tím stane přespočetným, budiž přijato do vojska, kde se tím spíše dosáhne potřebného počtu poddůstojníků, kterého jest potřebí ke zkrácení vojenské služební doby. Pozůstalí četníci buďtež však placeni tak, aby se jak po stránce platové, tak i pokud jde o postup, necítili poškozenými, čímž se tento stav dostane znovu na výši, na které byl jako vybraný sbor v předválečné době.

Porady o státním rozpočtu jak ve výboru tak 1 ve sněmovně přijímají bohužel často přímo nevěcný ráz a musíme zjistiti, že se rozprava zvláště některých německých oposičních stran zvrhla hlavně v útoky proti německým křesťanským sociálům. Užívá se správní reformy a zákona o obecních financích, aby se již zde rozvinula volební propaganda proti německým křesťanským sociálům, ačkoliv se zdá, že sněmovna není k tomu vhodným místem. My němečtí křesťanští sociálové musíme se vším důrazem konstatovati, že my jsme to byli, kdož svou spoluprací o zákonu o správní reformě jsme působili v tom směru, aby byl změněn původní návrh zákona tak, že nynější zákon, i když s ním úplně nesouhlasíme, více odpovídá demokratickým zásadám a zájmům obyvatelstva, než jak je poskytuje župní zřízení, usnesené již r. 1920. Vyčítá-li se nám, že jsme zradili Slezsko, pak se tato výtka sama trestá jako demagogie, poněvadž jsme již před třemi čtyřmi roku dostali do zákona tytéž požadavky, jichž nyní veřejně žádají obránci Slezska (Výkřiky posl. Heegera.), totiž utvoření expositury pro Slezsko a ponechání všech úřadů, jež nejsou spojeny s politickou správou. Vážnost tohoto boje vysvítá již z toho, že titíž obránci správní reformy zaujímají proti ní stanovisko a zároveň si stěžují na nynější neudržitelné poměry a žádají, aby se provedly nové volby.

Považujeme za samozřejmé, že vláda vyhoví znění zákona, jakož i všem svým slibům a určitě počítáme s tím, že i druhé místo presidenta země Moravské a Slezské bude obsazeno slezským Němcem.

Účastnili jsme se prací o státním rozpočtu a budeme i pro státní rozpočet hlasovati před pokládajíce, že naší spoluprací byl vytvořen další krok k porozumění mezi národy, a určitě počítáme, že i jiné národy dovedou uznati tuto spolupráci ve svém vlastním zájmu, jakož i v zájmu celého národního hospodářství a že dovedou uznati i oprávněné požadavky a přání Němců. (Potlesk poslanců něm. křesť. soc. strany lidové.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Hrušovský. Dávám mu slovo.

Posl. Hrušovský: Veľactená snemovňa! V generálnej debate rečník nášho klubu, a to predseda poslaneckého klubu strany, ku ktorej náležím, dr Franke, veľmi výstižne a jasne precizoval naše stanovisko k rozpočtu ako aj náš pomer k dnešnej vláde a vládnej väčšine. Úlohou mojou bude dnes oberať sa v prvom rade niektorými detailnými otázkami, v prvom rade s tými, ktoré týkajú sa našej vnútornej správy.

Pán dr Kramář, vodca národnej demokracie, po učinenom pakte s nemeckými, teraz vládnymi stranami, ako aj s autonomistickou stranou ľudovou, veľmi si prichvaľoval, aký je to zisk pre náš národ a jeho štát, keď aj Nemci postavili sa dôsledkom paktu na pôdu tohoto štátu. Toto svoje nadšenie zdôraznil menovite ako zpravodaj pri ukončení generálnej debaty pri prejednávaní zákona o reforme politickej správy. My ovšem neznáme všetky tie záväzky, ktoré vzaly si na seba čsl. vládné strany v oči tým Nemcom, ktorí prejavili ochotu vstúpiť do terajšej vládnej väčšiny. Pán kol. dr Meissner v celku síce správne vystihnul podstatný rozdiel medzi niekdajšou všenárodnou koalíciou, kde pojítkom boly v prvom rade čsl. nacionálné záujmy, a medzi dnešnou vládnou koalíciou, kde pojítkom je odpor proti socializmu a jeho vymoženostiam z doby prevratovej a poprevratovej, myslím však, že k získaniu buržoáznych nemeckých strán čsl. občianske strany neotáľaly práve Nemcom poskytnúť nie nepatrné, ba značné nacionálné ústupky. Videli sme to i zo slov i zo skutkov čsl. občianskych strán. Sme si na čistom s tým, čo na príklad znamenalo vo skutočnosti pozbavenie volebného práva vojakov, vojenských gážistov a četníkov. Výsledky volieb do obcí v menšinových mestách, tak v zemiach historických, ako i obzvlášte na Slovensku, sú po tejto stránke výmluvné.

Dosahu nacionálnych ústupkov boly si dobre vedomé vládné strany československé i tie, ktoré demagogicky vystatovaly sa nekompromisným, stoprocentným nacionalizmom. Ale sklonily svoju šiju pred požiadavkom Nemcov a minister dr Spina nedvojsmyselne vyslovil sa o tom vo svojej reči v Šumperku povedanej: "Trpká bola pre nás tiež najobťažnejšia úvaha, ktorú sme museli zmôcť, totiž vychovávať český šovinizmus, vyriastly do nemožnej miery, v myšlienke súčinnosti." Túto trpkú úlohu Nemci úspešne zdolali a strana pána dr Kramářa dnes paríruje požiadavkom Nemcov a nečinne na príklad díva sa na to, čo v žiadnom inom štáte nie je možné, aby minister spravedlnosti púšťal sa do verejných polemík s najvyšším súdom o jazykových veciach. Strana p. dr Kramářa dnes už ztratila cit pre veci, ktoré sa ťažko dotýkajú nielen naších národných záujmov, ale i dôstojnosti a autority československého súdnictva.

Avšak prejdime prez vnútorné dôsledky nacionálnych ústupkov Nemcom a skúmajme čiste hodnotu toho tvrdenia koaličných vodcov, že aktivistickí Nemci stoja na pôde tohoto štátu. Nechceme tu nikoho obviňovať, ale spokojujeme sa s postavením tej otázky vo forme dotazu.

V rozpočtovom výbore pri rozpočte ministerstva zahraničia Öhlinger, člen poslaneckého klubu nemeckých kresťanských sociálov, ostre postavil sa proti zásadnej línii našej zahraničnej politiky, vychádzajúcej z podmienok založenia našej štátnej samostatnosti, a nič iného nežiadal, iba to, aby sme sa zriekli nášho spojenectva s Franciou, aby sme vystúpili z Malej Dohody, aby sme sa pridružili k Nemecku a nestavali sa proti "Anschlussu". Len-len že p. vládny poslanec nežiadal "anšlus" celej našej republiky k Nemecku.

Tážeme sa preto, či skutočne a pevne stoja na pôde tohoto štátu tí, ktorí v kardinálnych otázkach medzinárodného položenia nášho štátu majú také požiadavky, aké p. Öhlinger uviedol a v akých mu pri inej príležitosti predseda klubu nemeckých agrárnikov, pán kol. Windirsch, sekundoval?

Pri pakte so slovenskou ľudovou stranou vedúci páni čsl. vládnych strán neboli už tak ostychavými a prehovorili aspoň o niektorých veciach jasnejšie. Bol to obzvlášte p. dr Kramář, ktorý aspoň v podstatných veciach naznačil, o čo tu ide.

Konštatovať treba výslovne, že vodca národnej demokracie dňa 30. júna 1927 s tejto tribúny rozoznával už slovenský národ od českého národa, pripustil i osobitnosť slovenského národa. Bolo to v dobe, keď vládna koalícia reformou politickej správy postavila legálny fundament pre slovenský separatizmus. Pán dr Kramař hovoril o jednotnom štáte československom, ale ani slovom nezmienil sa o jednotnom národe československom, naopak hlásal osobitnosť národa českého i osobitnosť národa slovenského, ktorý ostatne staval tak asi do kategórie menšinových národov, hovoriac "neškodíme národům, které zde žijí, ať je to národ německý, slovenský nebo jakýkoli jiný".

Že sa tu tak obšírne zmieňujem o prejavoch p. dr Kramářa, činím to preto, lebo vystupoval tu ako mluvčí strojiteľov paktu s ľudovou stranou, súc zpravodajom zákona, ktorý bol podstatným článkom paktu so stranou ľudovou. Ovšem, že dokladám, že všetko toto popieranie jednoty československého národa musíme čo najrozhodnejšie odmietnuť, lebo je v priamom rozpore s 28. októbrom 1918, s martinskou deklaráciou z 30. októbra 1918 a s uvodzovacou formulou našej ústavnej listiny. Pre nás sú jedine tieto prehlásenia záväznými a pohřdame všetkými machľami a pakľami, ktoré sa ich duchu protivia.

Jestli vládna koalícia ztotožňuje sa s názormi p. dr Kramářa, tak uteká od najpodstatnejšieho, čo 28. október utvoril.

My sme varovali od takýchto experimentov a k vôli konštatovaniu historie opätovali vo veľmi kategorickej forme náš protest proti takémuto porušovaniu zásad nášho národného oslobodenia. Poukázali sme tiež na ďalšie dôsledky neblahého počinu, ktoré sa budú týkať jednotnosti štátu. Celá múdrosť vládnych strán záležala v tom, čo ich mluvčí na tieto varovné hlasy odpovedal. Pán dr Kramář odpovedal totiž na naše varovanie takto: "Separatismu slovenského se nebojím. Věřím především ve stát a jsem přesvědčen, že stát má dosti síly a prostředků, aby se ubránil každému separatismu. K tomu je potřeba jednoho, u nás i na Slovensku, aby stát každému ukázal, že je silný a sebevědomý a že chce a proto také dovede uhájiti své jednoty".

Kým na jednej strane poskytuje sa základ k odboju proti štátu, na druhej strane hrde udiera sa na šabľu. Pánovia, ani Bismarck v dobe najpriaznivejšej konjunktúry nemeckej ríše nebol by si dovolil taký štátnický kúsok, akého sme boli svedkovia minulého roku.

Neobviňujem preto ľudovú stranu z krátkozrakosti, vieme, že sú tam vlivní politikovia, ako p. dr Tuka, ktorí dobre vedia, čo chcú, ale tých, ktorí sa dopustili nešťastného, nepremyslného experimentu so zemskou správou. Pravdu povediac, ani Budapešť už nesnívala o nejakom autonomistickom zákonnom útvare na Slovensku, ba ani ľudová strana nepočítala s tým, že tak prekvapujúci separatistický dar dostane z Prahy. V Trnave r. 1925, hneď po voľbách, ľudáci vyniesli rezolúciu, t. zv. prívet trnavský, v tomto prívete slávnostne sľúbili zachovanie a vybudovanie ministerstva s plnou mocou pre Slovensko. Ďalej ich reálné snahy nešly.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP