Úterý 23. října 1928

Při ministerstvu vnitra přál bych si - navazuje na to, co řekl kol. Hrušovský správně, pokud běželo o Slovensko - jednoho: Aby v čelo politických úřadů správních v prvé řadě stavělo opravdu lidi charakterní (Výborně!), poněvadž dnes máme leckde v administrativě a veřejných úřadech poměry rozvrácené právě nedostatkem charakterních vůdčích lidí. To je výsledek naší špatně chápané demokracie, naší stranické církevnosti, která chce míti k disposici pro své agitační zájmy člověka, který v čele resortu, resp. státního úřadu stojí. Ale to jest neudržitelné, chceme-li demokracii a opravdu slušnou demokracii, o které by se mohlo říci "oblige", že zavazuje. Charakterních lidí na mnoha místech nemáme. Na příklad ve Slezsku máme lidi, kteří na své místo vůbec nepatří a kteří proto jen, aby forsírovali zájmy jedné politické strany, zadávají zájmům národa a státu. Poukazuji jmenovitě na poměry na příklad ve Frýštátě. Jest nemožné, aby v Karvinné když Poláci chtějí voliti českého člověka za starostu, okresní hejtman podporoval sociálního demokrata jen proto, že Poláci, Češi a Němci nechtějí zrovna jeho, nýbrž někoho jiného z Čechů. (Posl. Krebs [německy]: Co na tom okresnímu hejtmanovi záleží? Ten nemá do voleb vůbec zasahovati!) Ale prosím, politický úředník je povolán k tomu, aby se staral o tyto věci. (Posl. Hackenberg [německy]: To nejsou nejcharakternější úřednici kteří se otáčejí po větru a vstupují do politických stran, které mají moc!) To jsou ti nejnecharakternější. Proti těm jest mi desetkráte milejší na př. otevřený soc. demokrat, který své přesvědčení neskrývá, než národní demokrat, který jedná se stranami tak, aby každému vyhověl a jen proto, aby se na místě udržel.

Žádáme ministerstvo vnitra, aby energičtěji než dosud netrpělo časopisecké a schůzové zesměšňování naší republiky a zamezilo postup, který učinil naši republiku v očích mnoha nevzdělaných lidí něčím vůči čemu je dovolena největší infamie! Nicméně dovolte, abych řekl, že dnes máme - i když je nám často smutno - přeci jen radost v tom, že republika už 10 let stojí! A promiňte mi jednu osobní vzpomínku. Když jsme přijeli s panem presidentem do Francie, čekal nás p. ministr Beneš na přístavním molu v Boulogni sűr Mer. Sedli jsme do nádražního salonku a čekali na vlak, který nás měl odvésti do Paříže. Mluvilo se o tehdejších poměrech a p. ministr dr Beneš vylíčil situaci, jaká nás čeká na mírové konferenci. Řekl, že poměry jsou celkem dobré, že to půjde, ale že potom přijde těžká práce doma. Řekl slovo - nemám ho za proroka, ale toto slovo mně hluboko zapadlo do duše a srdce - "udržíme-li se 10 let, udržíme se už stále!" 10 let není nic v životě států a národů. 10 let je velmi málo v životě jednoho individua, ale i stát a státní organisace je něco, co potřebuje, aby se ustálilo, jakéhosi vžití. A republika se vžívá tak, jako se vžilo kdysi námi nenáviděné Rakousko. Vzpomeňte si, že byly doby, kdy se nám zdály všechny oběti marné pro pokus, aby Rakousko bylo rozbito, i kdybychom byli ochotni obětovati statky a všechno, že nic nedokážeme, že Rakousko sedělo už v myslích a duši českého člověka, třebaže bylo nenáviděno. Zdálo se i jemu býti něčím zřejmým a trvajícím. A tak se to zdá, pánové, bohudík, i s naší republikou i u těch živlů, které jsou proti ní. Z toho máme radost v desetiletí trvání státu, že se republika pomalu vžívá a zakotvuje a že už není lehko proti ní dělati nějaké převratové puče.

Žádám ministerstvo vnitra, aby bylo bedlivým strážcem této autority republiky, aby se staralo o pořádek, jmenovitě u nás na Hlučínsku a Těšínsku, kde ještě pořád německá a polská irredenta řádí, skoro beztrestně, nemluvím ani o komunistické. (Výkřiky.) To není možné, aby se na Hlučínsku a Těšínsku dovolovalo, aby vládnoucí národ, tvořivší stát byl zesměšňován a aby se tam roztahovaly elementy, které jsou zjevně syceny penězi z nepřátelské ciziny, na příklad na Hlučínsku z Ratiboře a z Opolí. To jsou neudržitelné poměry. (Výkřiky.) Stát, který nemá sám vůle k moci a své úřady pro to, aby státní autoritu tvrdě proti každému hájily neohroženě, nezasluhuje respektu, ani nároku na život. Chceme, aby stát měl úctu, aby stíhal každého, kdo jej uráží, jako je trestána každá urážka. Kdo si dá líbiti urážku, nezasluhuje úcty, a běda člověku, který nemá sám vědomí své důstojnosti. Tak musí dělati také stát jako veřejná organisace, pozůstávající z živých lidí.

Žádáme, aby ministerstvo vnitra vyřešilo na Těšínsku co nejdříve těžké a nemožné už poměry, resultující z bývalé plebiscitní akce. Je přece nemožno, aby v republice, která dala stamiliony a statisíce na sanaci všelijakých soukromých i veřejných podniků hospodářských, se v této otázce nenašlo 5 milionů k tomu, aby byly zaplaceny škody lidem, kteří za to, že chtěli při eventuelním hlasování hlasovati pro naši republiku, byli vystavováni nenávistným útokům polským, byly jim doslova rozbíjeny hlavy, byli zabíjeni, na příklad ředitel spořitelny orlovské, pumami rozbíjeny jejich domy, takže pozůstalí po těchto lidech jsou dnes žebráky, byl jim vzat dobytek, zapálena střecha nad hlavou a musejí dnes blouditi. Na všechny tyto škody dostali po dvou až čtyřech tisících, v nejlepším případě po deseti tisících. Dnes ministerstvo vnitra i zahraničí říká, že vlastně tenkráte to území nebylo naše a že tedy nemáme povinnosti ty škody hraditi. Něco že jsme jim dali, aby si našli nový život, ale nějaká úplná indemnita nemůže prý jim býti dána. Prosím, nikdo na světě těmto lidem nevymluví, že jim tyto škody má republika nahraditi. Je to zatracená výchova k lásce k tomuto státu tohoto lidu na pohraničí Polska a Německa, když se jim takové maličkosti nedají z těch miliardových rozpočtů, které máme k disposici, ze kterých se dávaly a dávají tak ohromné sumy na různé maličkosti. (-Výborně!) Ať už jedenkráte je pokoj s těmi plebiscitními škodami. Neustále na nás chodí deputace příslušníků všech stran a my jim musíme říkati, že k tomu jednání jednou dojde. Říká se, že jsme udělali smlouvu s Polskem, podle které se to má vyříditi společně. Ale Poláci do několika schůzí nepřišli, své delegáty nevyslali. Proč? Poněvadž mají strach, že by do té reparační kasy museli zaplatiti více než my, poněvadž více zničili.

Žádáme ministerstvo vnitra, aby plně respektovalo požadavky mravní i hmotné velikého strážce veřejného pořádku a autority státu, četnictva a policie, aby nedovolilo urážeti tyto orgány a je spravedlivě honorovalo, aby jim byla dána radost ze života a práce, kterou pro republiku konají. Přál bych si pro svou osobu, aby četnictvo, jako za Rakouska, kde bylo mnoho dobrých věcí v administrativě, bylo přičleněno jako zvláštní samostatný sbor k Národní obraně, poněvadž tím způsobem by bylo možno dávati jim hmotné příspěvky, které jim náležejí, poněvadž v míru konají práci vojska.

A pokud jde o naši armádu a rozpočet ministerstva nár. obrany: Řekl jsem, že podle mého mínění zůstane dobrá armáda nejlepší zárukou existence státu ještě velmi dlouho. Je-li třeba dokumentace, račte si vzíti krásnou zprávu pana gen. zpravodaje dr Hnídka, ve které nám shromáždil rozpočtový materiál ze všech států světa a podívejte se, kolik dává na kulturní účely a pro vojsko - na udržení své zlovolné tyranie - systém bolševický. Dvanáct miliard našich korun stojí tento "miliční" systém sovětové vlády v Rusku! A kolik dává na školy komisariát výchovy? Asi 2 až 3 miliardy! Tedy je viděti, že systémy se mohou změniti, ale že určité vžité předpoklady státnosti zůstávají, a mezi nimi je armáda. Jsem přesvědčen, že máme dnes armádu legislativně dobře fundovanou, že nám roste čím dále tím lépe připravené nové pokolení vůdčích činitelů, kteří se prakticky osvědčili v legiích, a nabyli pak vědecké přípravy doma a v cizině, že druhá garnitura legionářských důstojníků ve funkci štábních kapitánů, majorů a podplukovníků, které armádě dáme ani ne do celých 20 let jako vůdce a odpovědné velitele, i nejvyšší, bude moci uskutečniti opravdu krásnou organisaci armády, jež bude našim státním ideálům a pojetí demokracie správně vyhovovati. Potřebujeme času a snad dá Bůh, který nám dal tolik štěstí, že se nám podaří také toto dílo naší armády šťastně vykonati. Nelitovati nákladu na armádu, a i kdyby socialisté mluvili, že je to zbytečné. Víme, co dělají v Rakousku a Německu, co jsou ty všechny Wehrbundy a Reichsbannerbundy. (Hlasy: Sokolově!) Ano, my jsme hrdi na to naše sokolství, to je kádr vojenský, to je samozřejmé, že to, co vy pokládáte za správné, pokládáme i my. Jestliže jsme se něčemu naučili od vás, tož té státnosti. Je zajímavo, že to naše sokolství z nás anarchistů slovanských udělalo positivisty. To vám přiznám, že si hluboce vážím vaší vzdělanosti, národní pýchy, solidarity a nár. obětavosti a přeji si jenom jednoho, abychom měli tyto ctnosti co nejdříve také my. Nemyslete si, že jsem vaším nepřítelem, že bych vás pokládal za něco horšího, jsem vaším nepřítelem proto, poněvadž musíme se báti vašeho útoku, ježto jste v mnohém lepší nás!

Povinností naší armády je, aby byla opravdu dobrou pojistkou, čím je armáda v každém státě, pojistkou na život a existenci národa, a jako mnozí musíme platiti desetitisíce dle toho, jak se chceme starati o zabezpečení své rodiny po smrti, tak třeba, abychom dle toho platili také tuto pojistku, která se pro stát jmenuje armádou. Žádáme, aby byl brán náležitý zřetel na požadavky našeho letectví a obranu proti plynovým útokům, poněvadž v příští válce v prvé řadě, to je samozřejmo, bude využito letectví a otravných plynů. (Posl. Krebs [německy]: Kde má rakouská armáda letce? Německá říše také nemá žádných letců!) Vždyť pane kolego, víte, že nechce tomu samostatné Rakousko, nýbrž vřele si přeje Anschlussu na Německo. Proč by to dělalo Rakousko, když to může obstarati Německo? (Posl. Krebs [německy]: Nedenuncujte, když to není pravda!) Vždyť víte, jak vyletěl ten magacín v Hamburku do povětří. To jest přece zjevné. Což nevyletělo skladiště s otravnými plyny v Hamburku do vzduchu? Vyletělo. Německo má nejkrásnější průmysl chemický. To vše jest příprava pro plynovou válku. Nebudeme si to přece zatajovati, že jest to připraveno pro válku!

Žádám od ministerstva národní obrany, aby dalo také našemu vojákovi jakousi radost z vojančiny! Buďme trochu konservativnější a řeknu třeba reakčnější; říká se "Vojáci, vojáci malované děti" - to jsou pěkně malované děti, když chodí oblečeni přímo v trestaneckých kabátech a stydí se jíti domů na dovolenou, poněvadž již nejsou v očích druhého pohlaví tím, co byl voják za starých časů! Ať mu dá vojenská správa nějaký slušný oblek. Byl jsem právě v Německu a viděl jsem, jaké pěkné, slušné uniformy mají vojáci německého Reichswehru. Porovnejte jejich uniformy s uniformami našich vojáků! Žádáme to otevřeně a ne pořád se báti a říkati: "to není demokratické". Když má býti něco slušného, pěkného - jest to hned "nedemokratické". Naplivati na demokracii, která by byla ostudná a neposkytovala radosti pro oko, pro život! Po této stránce ministerstvo se nemůže rozhoupati, ač víme dávno, že se připravují takové věci. Nežádáme nějaké bláznivé kostýmy, ale máme-li každý občan pro sváteční příležitosti, svatbu, pohřeb atd., jiný kabát než na všední pracovní den, zasluhuje také voják po této stránce nějakou diferenciaci. (Posl. Kirpalová: Vojákům neschází nic než pěkný oblek!) Milá paní kolegyně, vy máte ve svých tělocvičných organisacích také velice pěkné mundury, prapory a fangle, myslíte, když to má buržoasie a stát, že jest to reakce? Chcete-li, jsme všichni stejně hloupí - to vám řeknu zcela otevřeně. (Veselost.)

Žádám, aby bylo všude dáno spravedlnosti zadost, aby byla provedena úprava hmotných nároků úřednictva, důstojnictva, mužstva policejní stráže, četnictva atd., poněvadž žádný zevnějšek by neznamenal nic, kdyby tomu neodpovídala přiměřená úprava životních podmínek.

Pokud se týká soudcovského stavu, poměry jsou naprosto neudržitelné. Tu by si mohl p. ministr Mayr-Harting vysloužiti ostruhy, kdyby provedl úpravu služby soudcovské, rozmnožení personálu, úpravu platů a nároků. Tato úprava služby soudcovské jest nejvíce naléhavou, neboť - "justitia regnorum fundamentum!"

A na konec prosím, aby na prahu druhého desetiletí naše republika a její odpovědní strážci, jmenovitě ti, kteří v této demokracii vykonávají více méně jakousi diktaturu prostřednictvím tohoto nákladného aparátu, kterých jest asi 10, si uvědomili, že tato republika se může udržeti jen na základě přidržení se oné poučky dějin, která platí za samozřejmou všem národům, to jest, že národy se udržují tím, čím vznikly. A tento náš stát, naše republika, vznikla z myšlenky solidarity, snášenlivosti, povýšení zájmů celku nad zájmy sobecké, třídní, stavovské, hamižné politiky, a může se udržeti jen úsilím všech, snášenlivostí a solidaritou, vzájemnou ochotou ke spolupráci, podřízením se stejným právům a povinnostem. Jen jimi vykonáme pro stát nejkrásnější zahraniční propagandu a zabezpečíme jeho trvání a jeho existenci. Jako v životě každého jednotlivce se nedává žádný den bez práce, nýbrž život jest jen stálým zápasem o příští dny, týdny a roky, tak i v životě národů. - Budeme-li si toho vědomi, pak najdeme správnou cestu, abychom si svoji republiku udrželi, bude-li možno s pomocí ostatních národností, bude-li třeba i bez jejich pomoci. Na cestě těchto názorů jest možné, abychom došli k opravdovému užití republiky pro cíle, pro které jsme ji chtěli míti. Budeme-li při tom náležitě, rozumně a dobře hospodařiti, nebudeme-li vyhazovati, budeme-li šetřiti ve jménu Rašínova hesla: "Pracovat a šetřit", bude-li pro nás blaho republiky skutečně nejvyšším zákonem, tento stát se udrží, zanecháme ho svým dětem, vnukům a pravnukům až do stého pokolení! (Potlesk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Heeger. Uděluji mu slovo.

Posl. Heeger (německy): Slavná sněmovno! Krátká řečnická lhůta poskytnutá pro rozpočtovou debatu znemožňuje mi, abych se obšírně zabýval jednotlivými číslicemi rozpočtu, zvláště politických kapitol. Nezbývá tedy nic jiného než pronésti několik politických úvah, které mají nyní jistě zvláštní význam, poněvadž všichni pánové z vládní koalice v desátém roce republiky tolik vypravovali o konsolidaci a demokratických zařízeních v tomto státě. Pan ministr věcí zahraničních dr Beneš měl před několika dny přednášku na legionářské schůzi a v ní mimo jiné konstatoval, že washingtonská deklarace není pouze slavnostním projevem, nýbrž pevným programem, podle něhož se řídí zásady ústavy a má se konati zákonodárná činnost v tomto státě. A pan dr Viškovský ve své včerejší řeči o desíti letech demokratického režimu v tomto státě konstatoval, že se Československá republika stala národnostním Locarnem. Rozjímáme-li nyní poněkud o tom, co se uskutečnilo ze zásad washingtonské deklarace, můžeme konstatovati opak toho, co tam stojí: Úplná svoboda svědomí, svoboda tisku, svoboda shromažďovací, rovnoprávnost národních menšin, rozluka církve od státu, přeměna vojenské organisace v lidovou milici. V těchto deseti letech se neuskutečnilo z těchto zásad ani to nejmenší. Svoboda v slově a písmě jest bajkou, ani na parlamentní půdě není této svobody. Zde se rdousí svoboda řečnická a není-li to příjemné parlamentní většině, škrtá se dokonce v řečích poslanců, a to jest jistě činnost, kterou skutečně nelze uvésti v soulad se svobodou slova. Svoboda tisku - o tom by se dalo mnoho říci. Psané slovo se rdousí tiskovým zákonem, a to, co ještě zbývá, znemožňuje se zabavováním. V žádném státě se tak nerozmnožilo zabavování jako právě nyní v Československu a ještě k tomu pod vedením německého ministra spravedlnosti. Dále pokud jde o svobodu shromažďovací, není jistě demokratického státu, jenž by projevy zakazoval z nejsměšnějších důvodů; není jistě státu, jenž může činiti nárok na demokracii, kde by schůze byly postaveny pod takový soustavný dozor, jak tomu jest zde. Dokonce do schůzí, které naprosto nemají politického rázu, dokonce do schůzek závodních dělníků se posílají až do nejvzdálenějších vesnic vládní úředníci, státní policisté a špehouni, a to vše se pak jmenuje shromažďovací svobodou, následek čehož jest, že na základě tohoto špehounství byly podány četné žaloby podle ustanovení zákona na ochranu republiky. Zvláště ve Slezsku jest počet odsouzených velmi velký.

A pak ještě slovo ke všeobecným politickým kapitolám. Uvažujeme-li o naší správě, o zbyrokratisování správy, která zvyšuje mocenský vliv vysoké byrokracie a která, pokud jde o trestní stránku, zrušila poslední zbytek občanské svobody a státního občana postavila úplně pod dozor státní policie, pak dojdeme k jiným úsudkům o tomto státě než většinové strany. Pokud jde o autonomní správu, ukázala právě správní reforma, že ta troška samosprávy, která zde ještě byla, byla úplně uloupena a celá správa byla postavena pod dozor státní byrokracie. Žádné sliby a přípovědi nebyly splněny. Právě dnes mluvil přede mnou zástupce většinových stran, mimo to ještě Slezan, nemíním kol. Špačka, nýbrž před ním kol. Kunze, jenž se odvážil vysloviti tvrzení, že němečtí křesťanští sociálové s uspokojením pohlížejí na svou skoro tříletou spolupráci v koalici, poněvadž se hospodářské poměry tohoto státu jejich spoluprací značně zlepšily. Týž pan kolega mluvil i o druhu útoků politických stran a mínil, že správní reforma není docela tak špatná, jak jest líčena agitací oposičních stran. A odvážil se tvrditi, on jako Slezan, že země Slezská přece vůbec nic neztratila, že země Slezská dostane exposituru, že úřady zůstanou ve Slezsku a ty, které budou přeloženy, budou nahrazeny technickými úřady. Náhodou se včera večer konal v Opavě velký projev, jehož se účastnili i křesťansko-sociální živnostníci, kteří tam protestovali, poněvadž se do dneška nesplnil žádný ze slibů, které jim dal pan dr Luschka. Slezsko nedostane nic, ani exposituru, ani náhrady za úřady, to jediné co mu zbývá, jest orlice, historický pojem, a z toho slezská samostatnost nemůže býti živa.

Pánové, dalo by se mnoho říci i ke kapitolám "Ministerstvo vnitra" a "Finanční zákon", ale se zřetelem na krátkou řečnickou lhůtu není to možné. Ale jedno bych přece rád konstatoval. Domnívám se, že i vládní kruhy získaly přesvědčení, že účinek finančního zákona jest pro celé hospodářství obcí nesnesitelný, že se provádějí nejnesmyslnější škrty nechci vůbec mluviti o nenávistném postavení měšťáků proti všemu sociálnímu, co jest obsaženo v těchto rozpočtech. Pro tvrzení, že vládní orgány konají nejnesmyslnější škrty, které zesměšňují celou vládu a správu, rád bych uvedl jen jeden případ. Jest obec, která má školní pozemky. Z těchto školních pozemků musí platiti ročně 800 Kč daní. Tento peníz se zařadí do obecního rozpočtu a zemská správní komise seškrtá tuto položku na 400 Kč a prohlásí: Za tyto pozemky smíte zaplatiti jen 400 Kč daní. V téže obci žije šílenec. Na rozkaz zemské správní komise musil býti tento šílenec převezen do opavského ústavu pro léčení nervových chorob. Tento ústav jest podřízen správě slezské zemské komise. Správa blázince předepíše obci 1800 Kč, obec zařadí tuto částku do rozpočtu a poukáže na účet zemského blázince, a zemský správní úředník seškrtá ji až na polovici a řekne: I polovicí je dosti zaplaceno za blázna v ústavu pro léčení nervových chorob! Tak by se daly uvésti nesčetné případy, jež ukazují, jak se nesmyslně škrtá, a že to jsou následky zbyrokratisování posledního zbytku autonomie a správy.

Při této příležitosti bych rád poukázal i na to, co právě nyní přede mnou mluvil pan kol. Špaček z Mor. Ostravy. Smýšlení tohoto pána jest velice zajímavé. Ale zasluhuje, aby bylo konstatováno, že týž pan kol. Špaček, který právě nyní pěl pochvalnou píseň na německé aktivistické strany a prohlásil, že jsme jim vděčností zavázáni za to, že hlasovaly pro vojenské osnovy, pro finanční zákon a pro všechny tyto nepopulární věci, přes to v nejbližší minutě na tyto aktivistické strany vychrstl mnoho nádob s pomejemi. Týž pan kol. Špaček poukazoval na t. zv. národnostní poměry v Ostravě a ve Vítkovicích a mínil, že se tam stále ještě dává přednost Němcům, že se tam přijímá více německých dělníků, než jim přísluší, kdežto české obyvatelstvo jest vedoucími orgány týráno. Pan kol. Špaček již častěji promluvil nepravdu a v národnostní otázce dnes nikoliv po prvé, poněvadž jest tomu právě naopak. Všechny zprostředkovatelny práce v Mor. Ostravě a Vítkovicích se na vyšší rozkaz snaží každého Němce zdržeti zdaleka od pracovního místa. Daly by se uvésti nesčetné příklady, které by potvrdily pravý opak toho, co zde pravil pan kol. Špaček. Poukazuji jen na propuštění tisíců německých zaměstnanců ze státní služby, ale i na číselně zjištěná propuštění četných německých dělníků právě z ostravského a vítkovického revíru. Myslím tedy, že národnostní Locarno v československém státě přes jubilejní oslavy jest na tom velice špatně.

Dovolte mi nyní, abych pronesl i několik slov ke kapitole."Ministerstvo věcí zahraničních" a ke kapitole "Nár. obrana". Člověk by se domníval, že právě obě tato ministerstva musejí pracovati ruku v ruce, poněvadž přece vnitřní politika jest silně rozhodující i pro zahraniční politiku. A co zde můžeme konstatovati? Pan ministr věcí zahraničních obchoduje za hranicemi státu s odzbrojením a pan ministr nár. obrany obchoduje uvnitř státu s ozbrojením, a to jest rozpor, jenž tak zřetelně ukazuje, jak vojenská politika odporuje politice zahraniční. Není v cizině ani jedné konference, ani jednoho projevu, ať již slouží úsilí o mír nebo myšlence odzbrojení, kde by náš pan ministr pro věci zahraniční nepronášel velkých slov, ačkoliv v otázce odzbrojení nelze do dneška zaznamenati ani nejmenšího pokroku. Náš pan ministr věcí zahraničních byl přítomen i při podepsání Kelloggova paktu, jenž dává válku do klatby a právě v téže době, když se v Paříži sešli diplomaté 14 států a rozhlas roznášel po celém světě zprávu, že válka byla konečně dána do klatby, právě v téže hodině státy, jejichž zástupci tam byli shromážděni, konaly své velké manévry a prováděly generální zkoušku pro nastávající válku. Dělnická třída ví velmi dobře, co si má mysliti o tomto pokryteckém úsilí o mír státníků kapitalistických států. Dělnická třída ví, že snaha po míru těchto lidí jest pod vlivem zájmů kapitalistické třídy, pro něž i válka, kterou zdánlivě opovrhují, jest obchodem. Zatím, co se tolik mluví o prokletí války, o odzbrojení a mírové politice, zbrojí se v tomto státě skoro až k nejzazším mezím, co jest zřejmé z této tabulky. Ukazuje nám to mírový stav příslušných států, jenž zřejmě dokazuje, jak se smýšlí o odzbrojení: Německo s 63 miliony obyvatelů má 100.000 mužů, Rakousko se 6.5 milionů obyvatelů 20.000 mužů, Maďarsko s 8 miliony obyvatelů 35.000 mužů, Francie s 34 miliony obyvatelů 550.000 mužů, Belgie se 7.7 milionů obyvatelů 67.000 mužů. Právě nyní při rozpravě o branném návrhu v belgické sněmovně poukázali zástupci socialistů na nesmysl, že to, co se tam má provésti, odporuje myšlence odzbrojení a žádali, aby lidé, kteří usilují o mír, myslili také na odzbrojení. Polsko s 28 miliony obyvatelů má 270.000 mužů, Československo s 13.6 milionů obyvatelů má 120.000 mužů. Kromě těchto 120.000 mužů máme však, jak známo, ještě záhadnou náhradní zálohu, jejíž výše a počtu neznáme, a když pan ministr nár. obrany byl v branném výboru vehnán do úzkých, nadhodil, že náhradní reserva bude míti asi 10.000 mužů. O to se zakrytě a bez kontroly zvyšuje stav vojska československého státu. Jugoslavie se 16.2 milionů obyvatelů má stav vojska 127.000 mužů a náš spojenec Rumunsko se 16 miliony obyvatelů stav 140.000 mužů. Z toho jest zřejmo, že státníci, kteří mluví o odzbrojení, o míru a kteří podepsali Kelloggův pakt, mají ve zbrani miliony lidí a že se výdaje na vojsko v těchto státech zvyšují do nekonečna. I Československá republika k nim patří.

Křesťansko-sociální zástupci ve vládní většině chtěli vzbuditi dojem, jako by se jejich práci bylo podařilo snížiti rozpočet na vojsko, a poukazují, že do rozpočtu nár. obrany bylo zařazeno místo 1700 milionů Kč jen 1400 milionů Kč. Jest pravda, že sice do kapitoly "Nár. obrana" jest jako nejvyšší částka zařazeno 1400 milionů Kč, ale také, že vedle toho jest nekontrolovatelný výzbrojní fond 315 milionů Kč a že mimo to v jednotlivých kapitolách státního rozpočtu jsou zakrytě obsaženy četné miliony na vojenské výdaje, takže bez přepínání lze říci, že veškeré výdaje na vojenské účely činí v tomto státě 2000 milionů Kč. Stát jako Československá republika, která již svou zeměpisnou polohou jest nucena dělati mírovou politiku, mohl by si odpustiti tyto ohromné výdaje na vojsko. Tuto zásadu nynější ministr národní obrany sice jednou projevil, ale to nebylo nyní, nýbrž r. 1920. Od té doby se velice změnil. R. 1920 pravil, že nás strategická poloha našeho státu nutí, abychom řešení nejtěžších otázek obrany tohoto státu ponechávali ministrovi věcí zahraničních a nikoliv ministrovi války. Je-li nyní správná zásada, kterou tehdy vytyčil pan ministr nár. obrany, pak by přece musil poznati, že dnešní vojenská břemena ani neslouží obraně ani jinak nemají praktické ceny. I zástupci většinových stran, především pan kol. Oehlinger a dnes s této tribuny slezský kolega Kunz našli ostrá slova proti vojenským břemenům. Kol. Oehlinger v rozpočtovém výboru nenechal bez hany ani vlásku na ministerstvu nár. obrany a na vojenských zařízeních. Pronesl oposiční řeč, která ještě značně předstihla řeči skutečné oposice. Mohl prohlásiti, že jeho strana není naprosto spokojena s výsledky, poněvadž nemohla dosáhnouti ani toho nejmenšího, poněvadž nemohla dosáhnouti ani toho, aby do vojenské akademie v Hranicích bylo přijato několik německých žáků, a že tedy strana jest nespokojena a nucena vysloviti nejtěžší stížnosti. Ovšem také řekl: "Přes to budeme, byť i s těžkým srdcem, hlasovati pro vojenský rozpočet." Prohlížíme-li pozorně křesť.-sociální tisk nyní před volbami, shledáme, že se s oposičními řečmi členů této strany dělá velký povyk, že se však marně hledají slova, že strana s těžkým srdcem bude hlasovati pro to všecko, co ve svých řečích tak ostře kritisovala. Jest to tedy velká demagogie, která se zřetelně zrcadlí v řečích a činech.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP