Úterý 6. listopadu 1928

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projedná vání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového o vládním návrhu (tisk 1780) zákona, jímž se doplňuje zákon ze dne 28. března 1928, č. 43 Sb. z. a n., o stavebním ruchu (tisk 1839).

Zpravodajem výboru soc.-politického jest pan posl. dr Labaj, zpravodajem výboru rozpočtového p. posl. dr Samek.

Dávám slovo prvému zpravodaji, panu posl. dr Labajovi.

Zpravodaj posl. dr Labaj: Vážená snemovňa! Zákon o stavebnom ruchu v poslednom čase vystavený bol veľmi ostrej kritike. Príčinu k tejto kritike zavdaly hlavne tie nehody, ktoré udaly sa v poslednom čase pri istých stavbách. Celá verejnosť i tlač všetky tieto nehody pripisovaly v prvom rade istým odstavcom tohoto zákona, ktoré ustáľujú isté krátke termíny k jednotlivým daňovým výhodám. V prvom rade tedy týmto fixným, krátkym lehotám pripisovaly sa všetky tieto nehody, lebo následkom nich všetci stavitelia poponáhlili sa s týmito jednotlivými stavbami, čo samozrejme šlo i na úkor dobrej kvalite týchto stavieb.

Ja, slávna snemovňa, čiastočne túto kritiku tiež podpisujem. Ale nielen táto jediná okolnosť je, ktorá tieto nehody zapríčinila, ale sú aj iné okolnosti, ktoré v tejto veci skutočne veľmi vážnu rolu hrajú. V prvom rade je to snaha po rýchlom zbohatnutí, a i keby tieto lehoty boly dlhšie, i v tomto páde tieto nehody staly by sa preto, lebo stavitelia i bez ohľadu na tieto krátke termíny poponáhlili by sa a poponáhľujú sa s týmito stavbami len preto, aby tieto domy oslobodené boly od daní, aby mohli čím skôr inkasovať nájomné.

Pri výborovom prejednávaní v prvom rade tedy sa žiadalo, aby tieto lehoty boly predlžené. Špecielne sa žiadalo, aby tá lehota pre započatie daňových výhod, zabezpečujúca stavby, bola nie na 1. septembra 1928, ale na neskoršiu dobu určená, a ďalej aby lehota na stavby vzťahovala sa nie do konca r. 1929, ale do konca r. 1930. Vážená snemovňa! Týmto požiadavkom vyhovieť nebolo možné, poneváč, ako som už povedal, tieto termíny by neodstránily tieto vady a po druhé už i preto, že s tým, že by sme túto na započatie stavby určenú lehotu dali na neskoršiu dobu, dali by sme príležitosť k započatiu nových stavieb, ktoré samozrejme boly by už daneprosté a následkom toho ten stavebný ruch bol by ešte väčší a stavebné hmoty boly by ešte drahšie, ako sú dnes.

Soc.-politický výbor z týchto príčin vybral tu strednú cestu a ustálil tieto termíny: na 1. septembember, a ako končiaci termín na posledný december 1929. A práve z týchto príčin menom soc. politického výboru navrhujem, aby tento návrh bez každej zmeny bol prijatý. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji, panu posl. dr Samkovi.

Zpravodaj posl. dr Samek: Slavná sněmovno! Také rozpočtový výbor projednal oba hlavní články vládního návrhu velmi podrobně a uznal jednak nedostatečnost lhůty §u 49 zákona č. 43 z r. 1928, jednak nevhodnost lhůty §u 54 zákona č. 44 z r. 1927.

Důvody vládou vyložené v motivaci ke čl. I jsou případné a přesvědčující.

Pokud se týče čl. II, dlužno k motivaci ještě říci: V praksi se vyskytují případy, že stavby započaté do konce března 1928 musily by býti dokončeny již do konce r. 1928, aby jim za chována byla výhoda poplatku prostého převodu stavby. Naproti tomu stavby započaté po tomto dni, t. j. od 1. dubna 1928 mají výhodu poplatku prostého převodu, jestliže budou dokončeny do konce r. 1929. Proto bylo nutno učiniti zde nápravu a lhůtu §u 54 zákona čís. 44/1927 rovněž prodloužiti do konce roku.

Podotknouti dlužno, že přítomný vládní návrh problém podpory stavebního ruchu úzce souvisícího s problémem ochrany nájemníků vyčerpávajícím způsobem řešiti nemíní a ani nemůže. Toto širší řešení formou co možná definitivní jest však připravováno pro nejbližší dobu, a znamená tedy přítomný návrh jen nejnutnější opravu zákona o stavebním ruchu na dobu poměrně krátkou.

Pokud se týče lázeňských míst, ve kterých se nemůže po určitou dobu stavěti, přijde k dobru ustanovení článku dřívějšího.

Z těchto všech důvodů i výbor rozpočtový shodně s výborem soc.-politickým doporučuje plenu přijetí vládního návrhu. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci, proto zahájíme rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická byla stanovena na 30 minut. Není námitek? (Nebylo.)

Námitek není. Návrh můj jest přijat.

Přihlášeni jsou dosud řečníci na straně "proti": pp. posl. Horpynka, dr J. Macek, Škola, Juran, Mikulíček, Sedorjak. Dávám slovo prvnímu přihlášenému řečníku, panu posl. Horpynkovi.

Posl. Horpynka (německy): Dámy a pánové! Čím kratší je novela zákona předložená zdejšímu parlamentu, tím více kritiky podle zkušenosti vzbudí svými nedostatky. Přes to, že je tato okolnost velmi dobře známa předsednictvu poslanecké sněmovny, přece se vyměřuje a škrtí řečnická lhůta v plenu zcela mechanicky podle délky a podle počtu paragrafů návrhu zákona. Četným stížnostem do tohoto neudržitelného stavu se stále ještě nevyhovuje.

Tak chce se také dnes poslanecká sněmovna zabývati v době myslitelně nejkratší vládním návrhem tisk 1780, jenž obsahuje sice pouze tři články, který však má pro veškerý stavební ruch v tomto státě význam co největší a vzhledem k následkům i velikou důležitost. Obsah vládního návrhu, vyjádřen několika slovy, jest tento: Zákon z 28. března 1928, č. 43 Sb. z. a n., doplňuje se tak, že stavby, jež byly započaty před 1. zářím 1928 a budou dohotoveny do 31. prosince 1929, mohou býti na základě povolení finančního úřadu druhé instance ještě účastny 25nebo 35letého osvobození od daní, jak je ustanovuje § 49 zákona ze 7. dubna 1927, č. 44 Sb. z. a n. Mimo to přiznává se stavbám dokončeným do konce r. 1929 dalekosáhlé osvobození od převodních poplatků, jež stanoví zákon o podpoře stavebního ruchu z r. 1927.

Na první pohled činí to dojem, jakoby ustanovení tohoto zákona, aby daňové a poplatkové úlevy pro novostavby byly rozšířeny na delší lhůtu, byla beze všeho přijatelná.

Chceme-li však zákon prozkoumati, je-li dobrý a účelný, pak se přece nejprve musíme tázati, jaké důvody přiměly zákonodárce k těmto ustanovením, na jaké zjevy stavebního ruchu chce zákonodárce tímto návrhem míti vliv a má-li vyhlídky, že touto předlohou svého cíle dosáhne.

Důvodová zpráva vládního návrhu dává nám odpověď na prvé dvě otázky. Vláda učinila poznatek, že omezení daňové výhody mimochodem řečeno, jediný způsob, jímž stát stavební ruch podporuje - stavební tempo nuceně zrychluje a s tím spojenou zvýšenou poptávkou způsobuje lichvu stavebními pozemky a nepřirozeně zdraženými stavebními hmotami.

Touto argumentací důvodové zprávy připouští vláda neomezeně, že se varování oposice při projednávání dřívějších zákonů o podpoře stavebního ruchu vyplnilo do poslední písmenky. Byla tedy přece opět jednou oposice v tomto parlamentě chytřejší a viděla dále než vláda, ona oposice, jejíž kladná práce se v této sněmovně neuznává, přes jejíž spolupráci se opovržlivě přechází k dennímu pořádku.

Ovšem vláda přehlíží, že neodůvodněné omezení daňových a poplatkových výhod pro novostavby má za následek nejen ukvapené a ledabylé stavění s hrozícími stavebními katastrofami, jak se bohužel i v Praze staly, nýbrž musí způsobiti i zdražování stavebních pozemků a vyhánění cen stavebních hmot. Zde přicházejí v úvahu ještě těžší následky pro veliký voj bytových konsumentů.

Lichvou pozemkovou a zdražováním cen stavebních hmot se činže nových bytů, jež jsou již dnes velmi vysoké, vyhánějí do té míry do výše, že jsou pro většinu obyvatelstva nedosažitelné. Jak velice je tedy zvýšenou stavební činnost vítati, tak zůstává přec bezúčinnou pro odstranění bytové nouze, musí spíše následkem četných prázdných bytů vésti k domovnímu krachu, jehož účet zaplatí oni podnikatelé staveb, kteří se dávají ke stavbě svésti takovými zákony.

Avšak činže v novostavbách vyhnané do nepřirozené výše zvětšují stále více rozdíl mezi činžemi v nových a starých domech a časem vládě znemožní, aby přikročila k onomu vyrovnání činží za staré a nové byty, které je bezpodmínečným předpokladem pro návrat normálních poměrů po stránce bytové. Za takových okolností nedá se toto vyrovnání činží přirozeně provésti bez nejtěžších hospodářských otřesů a bez platových a mzdových bojů zaměstnanců.

Na všecky tyto okolnosti poukazovala oposice již při dřívějších příležitostech, ale nedošla sluchu. Je-li nyní vláda toho mínění, že projednávaným návrhem zákona dosáhne lepšího časového rozdělení stavební činnosti, pak se podle mého mínění neodpustitelně mýlí.

Především se vládě nepodaří, aby nějak zpomalila tempo práce při všech až dosud započatých stavbách, na které již jsou opatřeny drahé stavební hmoty a jsou pohotově potřebné pracovní síly. Každý stavebník, který již do stavby kapitál investoval, bude míti na tom pochopitelný zájem, aby svoji stavbu co nejrychleji dokončil, aby se ztráta interkalárních úroků za stavební náklad stlačila na minimum.

Projednávaný zákon však dokonce ještě pohne celou řadu jiných stavebníků, kteří si až dosud dali na čas, aby ihned započali se stavební činností. Neboť jestliže zákon přiznává veškeré daňové a poplatkové úlevy pouze oněm stavbám, jež byly před 1. září započaty a do konce 1929 dokončeny, pak ztrácejí tím poslední naději všichni oni stavebníci, kteří až dosud stále počítali s tím, že tyto úlevy by přec jen mohly býti prodlouženy na delší dobu. Proto započnou ihned se zamýšlenou stavbou a budou se snažiti, aby stavbu dokončili do konce r. 1928, aby měli podíl na úlevách uvedených v §u 49 loňského zákona o podpoře stavebního ruchu. Z toho vyplývá, že projednávaným návrhem zákona bude místo zpomalení stavebního tempa přímo způsoben rekordní výkon v rychlosti staveb.

Vládní návrh tisk 1780 jest tudíž nejen nezpůsobilý, aby dosáhl vládou žádaného výsledku, nýbrž může dokonce podle okolností míti za následek pravý opak.

Při tom však jest tento vládní návrh ještě velmi pozoruhodný v jiném směru, neboť stanoví nespravedlnosti, jak se mohou přiházeti pouze v československém zákoně, který byl vládou samovládně utvořen a nakomandovanou vládní většinou nezměněně přijat úmyslně bez ohledu na všecky kritiky a pozměňovací návrhy.

Projednávaný zákon činí daňové a poplatkové úlevy závislými na podmínce, že stavba byla započata před 1. zářím 1928. Kde na světě je možno, aby při takovém ustanovení o lhůtě byl zákon vůbec předložen parlamentu teprve 11. září? Uvážíme-li, že poslanecká sněmovna schválí tento zákon nyní v listopadu, senát snad teprve v prosinci, pak zažijeme podivuhodné divadlo, že v prosinci 1928 nabude platnosti zákon, který stanoví pro občany tohoto státu lhůtu, jíž jest dodržeti 1. září téhož roku. Tím se vnáší náhodnost do systému stavebních úlev, již prostě nelze popisovati. Neboť nikdo nemohl předem věděti, že 1. září nabude rozhodujícího významu jako počáteční den. Stavebníci, kteří tedy před 1. zářím se svou stavbou započali, mají za to co děkovati pouhé náhodě, nikterak však plánovitému jednání; všichni ostatní stavebníci zmeškali však bez vlastní viny dodatečně oznámenou lhůtu a utrpěli škodu vinou zákonodárce. Tato skutečnost jest dojista nehorázností, která nebude míti v zákonodárství jiného evropského státu dojista protějšku.

Rovněž jest nespravedlivé, že zákon při stanovení lhůty dne 1. září nepřihlížel k poměrům ve velkých lázeňských místech tohoto státu. Neboť v těchto obcích možno stavěti pouze na podzim a v zimních měsících, když jest již po sezoně. V lázeňských místech není tudíž nikdy možno započíti s novostavbou do 1. září. Novostavby v láz. místech zůstanou tudíž tímto zákonem naprosto vyřazeny z dobrodiní býti na 25 nebo 35 let od daní osvobozeny. Podle porad ve výborech jest jasno, že vláda nechce přihlížeti k těmto zvláštním poměrům v lázeňských místech.

Na konec dlužno rozhodně vytknouti jako nedostatek, že zákon nepřipouští možnosti, aby za zvláštních poměrů byly povolovány výjimky. Takové zvláštní poměry nastanou všude tam, kde následkem intensivní stavební činnosti stavební dělnictvo se snaží svoje zvýšené mzdové požadavky prosaditi stávkou. Tak tomu bylo v letošním roce na př. v severočeských okresech: Hrádek nad Nisou, Chrastava, Německé Jablonné, Cvikov, Frýdlant, Nové Město pod Smrkem a Liberec, kde stavební dělnictvo setrvalo ve stávce od počátku května do konce srpna. V takových okresech nemohou stavebníci opožděné stavby dokončiti do konce r. 1928. Avšak v oněch okresích musí se upustiti od četných zamýšlených staveb, protože pro dlouhé trvání stávky stavebního dělnictva pracovní síly se odstěhovaly do jiných oblastí a ještě dnes také po skončení stávky v těchto krajích jest citelný nedostatek dělnictva.

Bezvadný zákon musil by pro takové poměry bezpodmínečně učiniti výjimky, avšak nynější vláda bohužel nemá pro to potřebného porozumění.

Přihlížejíc k nedostatkům, jež jsem vypočítal, a ke škodlivým následkům tohoto zákona bude moje strana hlasovati v prvém a druhém čtení proti vládnímu návrhu. (Potlesk poslanců něm. strany národní.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. dr J. Macek. Dávám mu slovo.

Posl. dr J. Macek: Slavná sněmovno! Základní myšlenka vládního návrhu, o kterém máme dnes diskutovati a který máme odhlasovati, jest nepochybně správná. Návrh tento má za účel zpovlovniti tempo, které bez nadsázky můžeme nazvati vražedným, jež nastalo letos ve stavebnictví, hlavně ve velkých městech. Zpovlovniti toto tempo usiluje tento i zákon tím způsobem, že prodlužuje lhůtu k ukončení staveb, jež byly letos začaty - podle znění zákona před 1. zářím.

Velectění, ale toto správné jádro vládního návrhu jest paralysosováno slovy "může býti prodloužen" v prvním odstavci tohoto návrhu.

Dámy a pánové! Proč "může býti prodloužen"? proč se neříká "prodlužuje se"? Proč se má stavebník ponechávati v nejistotě, zda mu bude lhůta prodloužena či nebude? Stavebník, který bude míti jen stín pochybnosti, že mu úřad lhůtu k ukončení stavby neprodlouží, nepovolí v tomto tempu a bude se snažiti pro všechnu jistotu dokončiti svůj stavební podnik do konce tohoto roku.

Nejde o žádný oposiční tah. Je to apel k vašemu zdravému rozumu. Chcete-li dáti jistotu stavebníkům, že mohou zpovlovniti stavební tempo tím, že se jim prodlouží lhůta k daňovým úlevám, řekněte to jasně, neříkejte, že může býti prodloužena, zlíbí-li se to nebo nezlíbí-li se to nějakému úředníku. Z jakého důvodu by ten nebo onen úřad mohl ostatně odepříti rozumné prodloužení lhůty stavební? Jaký rozumný důvod mohl by míti, aby donutil stavebníka k dodržení dnešního vražedného tempa? Myslím, že žádný. Vnášení nejistoty právní a hospodářské do stavebnictví nemá rozumného účelu. Jediným výsledkem tohoto návrhu by mohlo býti, že nastane zbytečná korespondence mezi stavebníky a úřady, že bude nutno podnikati zbytečné intervence, aby úřad udělal to, co zdravý rozum káže. My přesouváme slovíčkem "může" rozhodování o tomto zpovlovnění pracovního tempa stavebního s parlamentu na byrokracii. Měli bychom se snažiti, aby libovůle úřadů byla co nejvíce potlačena. V této jasné věci nemůže býti rozumného důvodu, proč by parlament nemohl říci: lhůta se prodlužuje.

Já vás snažně prosím, abyste hlasovali pro náš pozměňovací návrh, který vám bude ke konci debaty předložen.

V této souvislosti bych upozornil ještě na jednu věc. Všichni se pamatujeme, jak nejenom na nás, nýbrž i na celou veřejnost drtivě působila katastrofa na Poříčí. Pod tím dojmem byly uspořádány rozsáhlé sbírky pro pozůstalé po obětech této katastrofy. Avšak, jak se můj klubovní kolega posl. Kříž do vídá z jedné obce, ze které pochází mnoho těch zemřelých, bylo dosud ze sbírek odvedeno jednotlivým rodinám po zemřelých pouze po 700 Kč. Mám za to, že by bylo třeba uspíšiti tuto podpůrnou akci, má-li míti opravdu význam, jaký míti měla. Dále bude záhodno, aby úrazová pojišťovna s větším urychlením pracovala při vyřizování rent pozůstalým po obě těch tohoto neštěstí. (Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Škola. Dávám mu slovo.

Posl. Škola: Deset let republiky bylo příležitostí velikých oslav. Vládnoucí třída, kapitalisté, kterým dalo 10 let zvýšení jejich blahobytu, velkostatkáři, jímž 10 let dalo nádherné zbytkové statky, buržoasie, rakouští generálové, páteři, všichni oslavovali 10 let republiky, která jim uskutečnila všechny jejich naděje. 10 let republiky bylo příležitostí k oslavným řečem. Sám president tohoto státu učinil projev o úspěších demokracie, o vládě všech nade všemi. Ale dni jubilea byly zároveň vyplněny událostmi, které jsou jasným důkazem toho, co za těchto 10 let dáno pracujícím lidem. Byly důkazem, že demokracie tohoto státu je demokracií proti pracujícímu lidu, že česká buržoasie likvidovala za 10 let všechny sliby, které dávala pracujícímu lidu. (Výkřiky poslanců strany komunistické.) 28. říjen byl dnem oslav a frází o pokrocích demokracie v tomto státě. (Výkřiky komunistických poslanců.) Ale 27. října skončila stávka kladenských horníků, kde mobilisován byl celý četnický aparát proti horníkům, bojujícím o skývu chleba, stávkující dělníci byli zbíjeni, zatýkáni a v žaláři týráni. "Demokratická" republika postavila se plně na stranu uhlobaronů - ne sladkými slovy demokratických žvanilů, nýbrž daleko pádnějšími argumenty - četnickými bajonety, obušky a žaláři.

Dne 28. října zakázán tábor komunistické strany v Praze, a když scházely se hloučky dělníků, byly napadeny policií! Václavské náměstí, které před deseti lety vidělo nadšení mas i bajonety maďarských vojáků, bylo svědkem strašlivého zklamání pracujících, bylo znovu vyklizováno nejsurovějším způsobem - tentokráte "demokratickou" policií. (Výkřiky komunistických poslanců.)

K těmto "důkazům demokracie" došlo i v jiných místech republiky. V Rumburku byli povoláni vojáci, kteří musili s nasazeným bajonetem postupovati proti demonstrujícím dělníkům. Ale ani na tom není dosti. Dnešní režim ukázal se i v tom, že když po demonstraci celý den hladovějící vojáci byli odvedeni do kasáren, dostalo se jim zkažených konserv, na kterých asi dodavatelé vydělávali miliony, takže došlo k hromadným otravám vojáků, kteří omdlévali na ulici. Tento strašlivý čin chtěli pak osvětlovati tak, že komunisté otrávili vojáky. Žádný podvod, žádné násilí není pro dnešní režim dosti špatným proti pracujícímu lidu v boji za udržení vykořisťovatelského systému.

A v den po jubileu - dne 29. října - zastaven dělnický list "Rudé Právo", "Rudé Právo Večerník", dne 30. října zastaveny "Dělnické Noviny" a "Rovnost". (Výkřiky posl. Jílka.)

Předseda (zvoní): Volám pana posl. Jílka k pořádku.

Posl. Škola (pokračuje): Československá buržoasie podala jasný důkaz o své demokracii. Dělnický tisk nemá místa v této demokracii. Dělnický tisk je zastavován policejním násilím. Proč je persekvován dělnický tisk? Komunistický tisk je persekvován proto, že hájil jedině a důsledně dělnické zájmy proti útokům buržoasie. (Trvalý hluk a výkřiky komunistických poslanců.) Proti strašlivému vykořisťování, které dělnická třída platí krví, proti drahotě, kterou tento stát v úzkém spojenectví s kapitalisty zhoršuje postavení pracujících a zvyšuje zisky vykořisťovatelů, proti strašlivému útlaku dělnictva, který se projevuje v každém boji dělnickém a v každé stávce, a za zvýšení mezd a zlepšení dělnické existence volali jsme pracující lid do boje, do jednotného nástupu. A proto náš tisk nemá místa v této "demokracii" bohatých. (Výkřiky.)

Komunistický tisk je persekvován proto, že odhaloval vaše přípravy nových válek, že jasně ukazoval pracujícím lidem, že pod rouškou mírových frází skrývá se příprava nové války, kterou československá buržoasie chystá v jednotné mezinárodní frontě proti prvnímu dělnickému státu světa, proti Sovětskému Svazu. (Hluk. - Výkřiky.) Komunistický tisk odhaloval přípravy války i charakter této války, v níž mají pracující lidé býti zabíjeni za cizí imperialistické zájmy a býti využiti v boji proti svému jedinému státu, s proletářskou diktaturou, který jest jedinou mezinárodní vlastí všech pracujících. Zastavení našeho tisku a celá persekuce dělnická je přímou přípravou této války, je předpokladem, který si chce buržoasie pro válku vytvořiti.

Jsme persekvováni proto, že jsme jasně odhalovali váš celý podvod, který byl po deset let páchán na pracujícím lidu. Komunistický tisk poukazoval jediný na ony veliké sliby, které byly dávány pracujícím před deseti lety, kdy kapitalistická moc byla slabá a revoluční síla mas ohrožovala kapitalistický režim v základu. Ukazoval jasně, že místo zlepšení své existence dostal pracující lid zvýšení bídy a vykořisťování, místo práv dostal persekuci, a četnické bajonety "chrání" znovu každou stávku a dělnickou schůzi; místo sociálních vymožeností - žebráckou hůl. Ukazovali jsme jasně, že 10 let trvání státu přineslo bídu pracujícím a bohatství vykořisťovatelům, a dokázalo třídní měšťácký charakter tohoto státu, za nějž kdysi pracující lid bojoval a od jehož ustavení očekával splnění svých velikých nadějí.

Komunistický tisk ukazoval vaše podvody, krach vašich slibů, ukazoval jedinou cestu, která může zlepšiti postavení pracujících, cestu jednotného boje proti tomuto režimu bezohledného vykořisťování dělnické bídy, reformistické zrady. Proletářské slovo boje nemá místa ve vaší demokracii. Vaše demokracie má jediný argument - policejní zastavení dělnického listu, který bojuje jediný důsledně za zájmy velké většiny obyvatel tohoto státu.

V této persekuci komunistického tisku hraje ovšem jistou roli příprava voleb. Komunistické straně mají býti vzaty všechny prostředky k mobilisaci pracujících mas - a to jest pro nás jediným významem volebního zápasu od nichž dělnická třída nemůže očekávati splnění svých cílů, k mobilisaci mas proti kapitalistickému režimu, proti vykořisťování, proti bloku kapitalistů a reformistů, který dnes jest silou, lámající dělnickou energii a dělnické boje.

Důsledný boj za dělnické zájmy, proti válce, odhalování třídního měšťáckého charakteru vaší demokracie, strach před mobilisací strašně vykořisťovaných mas během volebního zápasu, to jsou příčiny, proč je zastavován dělnický tisk, proč je veden útok proti komunistické straně československé.

Persekuce dělnického tisku ukázala jasně i celou úlohu, již hrají dnes tak zvaní socialisté. Tito socialisté, kteří jsou otevřenými spolustrůjci kapitalistické konsolidace, jichž špičky v každém závodu jsou agenturou kapitalistické racionalisace, kterou dělnictvo musí krví platiti, tito socialisté, kteří v každém boji dělnické třídy hrají úlohu kapitalistické organisace ku podlamování dělnických zápasů za skývu chleba, byli důslední své úloze i v tomto persekučním útisku. Socialisté, maskující dnes tuto svoji spolupráci s kapitalisty, která již zrušila mezi nimi jakékoliv hranice, oposiční frází, sloužící v této "nové" formě kapitalistickému režimu, přijali s potleskem persekuci dělnického tisku. Všechny síly této demokracie postavily se proti komunistické straně československé proto, že hájila zájmy pracujících, všechny síly postavily se otevřeně proti pracujícím lidem. V tom je rub jubilejních oslav, rub vaší demokracie. Ale všechny ty síly nemohou zničiti dělnickou stranu. Komunistický tisk zastaven - jásají kapitalisté i socialisté. Předčasný jásot! Revoluční dělnickou avantgardu nemůžete zničiti policejním zákrokem. Vyrůstá z třídního boje, který nemůže býti odstraněn ani udušen, z třídního boje, který proráží vaše sladké fráze o demokracii, který ukazuje vaši pravou protidělnickou tvář, který konečně zničí i celý váš režim podvodu, násilí, vykořisťování. (Hluk. - Výkřiky.) Odhazujete poslední masku demokracie, šlapete otevřeně ony sliby, kterými jste se zachraňovali před 10 lety před dělnickým hněvem. Dokazujete plnou nemožnost oné "demokracie pro všechny", o které tak sladce mluvíte, ukazujíce jasně na skutečnost, že vaše demokracie je demokracií vykořisťovatelů, vylučující všechny, kteří hájí zájmy pracujících a za ně bojují. Ale neodvratné zostření třídního boje vyplývající ze stupňovaného vykořisťování bídy a persekuce, porazilo nejen demokratické fráze, ale porazí i policejní násilí, jímž chcete je zaraziti. Na persekuční útok odpoví strana komunistická jedinou metodou, zostřením svého boje, zvýšenou mobilisací pracujících mas proti tomuto režimu vykořisťování a podvodu. Pracující masy chápou význam persekuce. Poslední iluse o "demokracii pro všechny", jsou zničeny téměř v samém výročí republiky. Pracující masy chápou, proč je vylučován proletářský tisk z této demokracie, chápou, že komunistická strana je jedině proto persekvována, že hájila jejich zájmy, že bojovala proti vykořisťování, proti bídě, proti podvodným živlům, které mají spoutati znovu dělnickou sílu. Rozhořčení pracujících mas a zostření jich boje je výsledkem tohoto policejního násilí. Komunistická strana československá nemůže býti jím zničena. Organisovati tuto dělnickou sílu, usměrniti její boj, v tom tkví velký úkol naší strany, který splní za každých okolností. A tento boj musí v konečném důsledku zničiti i toto policejní násilí, jako rozbil demokratické iluse, musí zničiti celý tento režim a přivésti pracující masy ke skutečné demokracii, k demokracii pracujících, k proletářské diktatuře, která vyloučí všechny vykořisťovatele a zrádce. (Výborně! Potlesk poslanců strany komunistické.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP