My však nezapomínáme poukazovati k tomu, že
si přece občanská vládní koalice,
když se sešla, vytýčila určitý
program. Není zcela správné, že tato
vláda, jak kol. Stivín prohlásil,
neměla žádného programu, snad ho dnes
již nemá. Měla ho však tehdy, myslím
tehdy, když ministerský předseda dr Švehla
se zmínil o "dějinném okamžiku",
když pronesl slovo o "rovných mezi rovnými"
a prohlásil tím zároveň, že začíná
nové období v soužití obou národů
v tomto státě, když poukázal především
na tisícileté vztahy obou národů a
když zcela jasně podával se z jeho řeči
národně politický program. V tom však
má kol. Stivín pravdu: Z tohoto národně
politického programu nic nezbylo. Viděli jsme v
poslední době vždy zřetelněji
a zřetelněji, že občanské strany
usilují jedině o to, aby vytvořily hospodářsko-politické
a kapitalistické zákony, jež uvalují
na masy obyvatelstva vždy větší a větší
břemena, že však nikde nelze pozovati ani nejmenšího
zdání skutečného vyrovnání
od národa k národu. S prázdnýma rukama
musí předstoupiti německé vládní
strany, pokud jest to jejich programem a pokud měly podílu
na politických událostech poslední doby,
před německé voliče a tam doznati,
že národně politická část
programu o rovných mezi rovnými nebyla splněna.
Jestliže však p. kol. Stivín přednesl
dnes do jisté míry obžalobu proti občanským
stranám obou táborů a označil je za
neschopné k vyřešení velkého
národnostního problému, pak přece
by se mu selo připomenouti, že také socialistické
strany, pokud jsou ráže marxistické, nepodnikly
dodnes ničeho, aby skutečně zahájily
nebo navázaly národnostní vyrovnání.
(Souhlas na levici.) Jak to dopadá, tážeme
se dnes zde s tohoto místa, s mezinárodním
dorozuměním těchto obou stran, jež chtějí
býti mezinárodní? Nikdo nemohl dosud učiniti
zkušenosti, že by bylo padlo jediné skutečné
slovo, neřku-li, že by bylo něco podniknuto
pro národnostní dorozumění na obou
stranách, nebo lépe řečeno, u českých
socialistických stran. Velectění pánové,
myslíte, že Němci zapomněli na vše
to, co zákonů bylo zde v této sněmovně
proti našemu národu usneseno za součinnosti
těchto pánů z českých socialistických
stran? Myslíte, že jsme zapomněli na všecky
školské zákony, na všecky ony zákony,
jež uvalují ohromná vojenská břemena
na široké vrstvy obyvatelstva, myslíte, že
jsme zapomněli na ony neslýchané zákony,
které se nazývají pozemkovou reformou v této
zemi, které roztrhaly naši domovinu, které
neponechaly naši domovinu lidem, kteří v ní
pracovali, kteří z ní učinili to,
čím je dnes, na zákony, které neponechaly
naši domovinu Němcům, nýbrž přenechaly
ji příslušníkům českého
národa a tím na věčné časy
vnesly národnostní boj až do nejposlednější
vesnice. (Souhlas na levici.) Myslíte, pánové,
že jsme na to zapomněli, že restrikční
zákony, jimž padlo za oběť tisíce
a tisíce německých státních
zaměstnanců a železničářů,
jsou dílem těchto pánů na socialistických
lavicích? Ba ještě více, že se
dokonce bývalý ministr Franke tím
vychloubal a ve volební propagandě uplatňoval,
že to byla jeho strana, jež prosadila, aby restrikční
zákony byly provedeny s onou přísností
a ostrostí, jež se projevuje nyní jako výsledek
těchto zákonů v tisícerých
zničených existencích, či myslíte,
že jsme zapomněli, kdo povolal policii do této
sněmovny? Byl to pan poslanec a tehdejší předseda
Tomášek, který si dnes zde dole stěžuje
do teroru jednacího řádu, jenž nejen
že volal po policii, nýbrž i jako podomek, jako
vrchní podomek v této sněmovně fungoval
a každého, kdo se jen poněkud opovážil
provésti v tomto sále něco, co porušovalo
tak zvanou vážnost této sněmovny, dal
vyvléci ven nebera zcela žádného zřetele,
zda ten, jehož dal vyhoditi, nebyl snad soudruhem německého
jazyka. Velectění, tito pánové z českých
socialistických stran to přece byli, kdo se usnesli
na zákoně na ochranu republiky, který projevuje
dnes způsobem přímo neslýchaným
účinky částečně i proti
nim samým. Tito pánové to byli, kteří
se také spolu usnesli na oněch zákonech,
jež nazýváme zákony jazykovými,
ba oni to byli, kteří stáli v popředí
fungujíce a figurujíce jako popoháněči,
kteří záští mezi oběma
národy v této zemi vystupňovali až do
nejvyššího žáru. Tito pánové
z českých socialistických lavic si nesmějí
dnes stěžovati, že jest takováto situace
mezi oběma tábory. Jestliže si dnes pánové
stěžují, že máme zde 42 nebo 45
komunistů - i pan kol. Stivín tak učinil
- musí se udeřiti v prsa a říci: mea
culpa, mea maxima culpa, vždyť přece páni
socialisti spolupracovali s občanskými stranami,
spolupracovali šovinisticky, tak šovinisticky, že
se u velké části českého dělnictva
dostavil samozřejmý následek jevící
se v tom, že dělníci nechtěli již
i z národních důvodů tuto politiku
spolu provozovati. Byla to soc. demokratická strana, jež
se postavila vždy nejen za všechny vojenské zákony,
nýbrž i přímo jako popoháněč
s bičem v ruce při tomto zákoně fungovala
a musela také očekávati, že antimilitaristicky
vychovaní příslušníci její
strany nakonec přeběhnou do nejzazšího
extrému komunismu. Pánové ze socialistických
stran nesmějí zapomínati, že tento jejich
postup vyvolal i ve vlastních jejich řadách
pobouření. Připomínám den,
kdy byl v této sněmovně usnesen zákon
na ochranu republiky, připomínám, že
byli z řad národně sociální
strany vyloučeni oni poslanci, kteří se odvážili
podle svého socialistického přesvědčení
hlasovati proti zákonu na ochranu republiky, že tehdy
zbaveni mandátu poslanci Vrbenský, Draxl,
kol. Landová-Štychová, posl. dr Bartošek,
poněvadž se odvážili vystoupiti proti
zákonu o teroru. A tito pánové si dnes stěžují
do byrokratismu, jemuž sami zjednali tuto posici, kterou
dnes zaujímá, odvažují se dnes líčiti
věc obyvatelstvu tak, jakoby neměli viny na všem
tom, co se dnes děje. Nikoli, velectění!
Věci dospěly přece mnohem dále, než
jsou dnes. Víte, že byla přece doba, kdy i
němečtí sociální demokrati
byli nuceni před mezinárodním forem na sjezdu
v Hamburce přednésti stížnost proti
svým českým soudruhům, poněvadž
poměry zavládnuvší v této zemi
staly se před celým světem nesnesitelnými
a neudržitelnými. Za všechny tyto věci,
kteréž byly úplným shroucením
každého opravdového socialistického
dorozumění, každého opravdu národnostního
dorozumění, odpovídají oni pánové,
kteří zavinili toto shroucení a nesmějí
si dnes stěžovati do věcí, jež
takto nadešly. Musejí se opět udeřiti
do vlastních prsou a říci: "Jak pak
to změníme"? To by muselo býti jejich
jedinou myšlenkou a jedinou jejich otázkou. Praví-li
dnes, že občanská koalice v tomto státě
není žádnou konsolidací státu,
že občanská koalice není žádným
národnostním vyrovnáním, budou míti
asi pravdu, pak prohlašujeme však k nim, že nijak
k tomu nepřispěli, aby napravili, co občanské
strany pokazily, nýbrž naopak, že provedli ještě
mnoho horšího, když byli ještě při
moci, a že dnes nepodnikají žádných
příprav, aby mohli zahájiti v tomto státě
jinou politickou éru, přijdou-li opět k moci.
Kol. Stivín prohlásil s této tribuny,
že takový národ jako Němci v Československu,
tudíž sudetští Němci, kteří
představují čtvrtinu veškerého
obyvatelstva, národ vysoce průmyslový, jenž
vládne více než polovinou hospodářských
prostředků a v držení je má,
nemůže zůstati trvale stranou. Ano, a my pravíme:
Tak velkého národa nelze také porobiti, ani
těmi prostředky, se kterými se o to dříve
pokusily socialistické strany. Nanejvýš zarmucujícím
zjevem přece jest, že to, co předstírají
občanské strany, že prý chtějí
uskutečniti národnostní vyrovnání,
nesvedou bohužel strany dělnické. (Posl.
Knirsch [německy]: Mezinárodní socialistický
sjezd v lednu se nesměl této otázky ani programově
dotknouti!) Ano. Zde v zemi, kde by bylo lze v praksi uskutečniti
zásady mezinárodní idee, nebo řekněme,
pouze snášenlivosti a dorozumění dvou
národů, dožili jsme se nejpotupnějšího
zklamání, jaké jsme si mohli vůbec
kdy představiti. Dlužno tu také říci,
že naši němečtí sociální
demokrati nedali v této souvislosti na jevo onu důslednost
v postupu, jaká by také po našem názoru
byla nutná pro rychlejší uklidnění
v této zemi. Pravíme: Strany, které se již
dnes bezpodmínečně podrobují diktátu
socialistických stran, ač tyto ještě
nejsou ve vládě, nesmějí se diviti,
jestliže členové vládních stran
dnes již ve všem tak povolují. Našim stanoviskem
jest, že pánové budou pouze uceleným
bojem sudetsko německého národa o vlastní
jeho právo přivedeni k rozumu (Potlesk poslanců
něm. strany nár. socialistické.), nikoli
tím, bude-li se za nimi s prosbami běhati, nýbrž
že se pánům těm dokáže,
že nejsou v této zemi sami. (Potlesk poslanců
něm. strany nár. socialistické.), že
naše síla a velikost, o níž mluvil sám
p. Stivín, postačuje, abychom si vlastní
silou vybojovali v této zemi onu hospodářskou,
politickou a národní posici, jež nám
přinese národní samosprávu v naší
domovině. (Výkřiky posl. Schweichharta.)
Pane kol. Schweichharte, nebyl jste tu, když jsem
o tom mluvil! Nesejde na tom, kdo jest hospodářsky
silnější, nýbrž kdo jest politicky
cennější a má politicky více
síly nežli celé shnilé měšťáctvo.
Dejte si to říci ode mne jako národního
socialisty. (Posl. inž. Jung [německy]: Musíme
pánům říci, že bychom se byli
klidně podřídili jejich vedeni!) Ano.
(Posl. inž. Jung [německy]: Běhali jste
za českými soc. demokraty!) Jest dnes v této
zemi nad slunce jasněji prokázáno, a neoddáváme
se o tom nijak klamu, že myšlenka mezinárodního
socialistického dorozumění utrpěla
hanebnou ránu a že myšlenka o dorozumění
ponese vůbec jen tehdy ovoce, bude-li vedena jinými
prostředky, než se dodnes dělo. (Posl. inž.
Jung [německy]: Pan sen. Niessner vydal kdysi leták
"Nevolte muže s heslem ťPryč od ŘímaŤ
dr Bodirského, volte katolíka Niessnera," aby
dostal hlasy katolického obyvatelstva!) Museli jsme
uvésti tyto zjištěné okolnosti, poněvadž
jsme byli nuceni opraviti události, které kol. Stivín
zkresleně přednesl.
Dovolte mi nyní několik slov ku předmětu,
jenž jest dán na dnešní denní pořad.
Tiskem 1845 má býti provedena řada změn
a doplňků zákona o sociálním
pojištění. Tento zákon senát
vrátil posl. sněmovně a svědčí
to o přímo bezpříkladné, lehkovážné
zákonodárné práci, jaká jest
v této sněmovně na denním pořádku,
že bylo možno tak nepořádně vyříditi
zákonodárné dílo tak velké
a důležité jako jest sociální
pojištění. Po měsíce zuřil
boj o tento zákon, po celé měsíce
byl čas, aby každý jednotlivý paragraf
byl upraven, a na konec měly vládní strany
dosti času, aby předložily sněmovně
ku přijetí dobře kodifikovaný zákon,
tím spíše, když ve sněmovně
nebyly vůbec přijaty žádné pozměňovací
návrhy a bylo proto zcela jasno, jak bude vypadati konečný
text zákona. Nepodali jsme k nové předloze
žádných pozměňovacích
návrhů, z velice jednoduchého důvodu,
poněvadž se od posledního usnesení o
zákonu, týkajícího se sociálního
pojištění, nezměnily mocenské
poměry v této sněmovně a poněvadž
ovšem nelze očekávati, že někdo
z těch pánů, kteří při
posledním usnášení hlasovali proti každému
oposičnímu pozměňovacímu návrhu,
bude dnes jinak jednati. Jestliže se tehdy mohlo s tím
počítati, že se dělníci spokojí
s důchody 100 až nejvýše 300 a 380 Kč,
pak již tím méně dnes bude na tom něco
měněno. Nepodařilo-li se prosaditi při
jednáních měsíce trvajících
v sociálně-politickém výboru nejdůležitější
požadavky dělnictva, týkající
se změny administrativy v sociálním pojištění,
tím méně bude to ovšem možné
dnes při formální revisi zákona. Neprojevila-li
se tehdy ani nejmenší ochota, přiznati 800.000
německým dělníkům, kteří
jsou pojati do sociálního pojištění,
právo, aby si sami spravovali své nemocenské
pokladny a miliardy, které splatí, na podkladě
národnostního rozdělení, pak není
dnes ani času ani možnosti dosáhnouti takovýchto
změn zákona. Zůstal-li tehdy boj o tyto věci
bezvýsledným, pak nezměněné
mocenské poměry ani dnes nedopustí nějaké
změny. Používáme proto dnes aspoň
této příležitosti, abychom zcela krátce,
jak jsem nyní řekl, vyložili své stanovisko
a urgovali konečné vyřízení
druhé důležité sociální
předlohy. Jde o vyřízení zákona
o pensijním pojištění zaměstnanců.
Potřebovalo-li sociální pojištění
dělnictva měsíce ke své novelisaci,
můžeme o pensijním pojištění
zaměstnanců prohlásiti, že toto čeká
bohužel již od let na svou novelisaci. Čtyři
roky zabývala se meziministerská komise poradami
o zákoně o pensijním pojištění,
vypracovala elaborát v každém směru
výtečný, se kterým se povětšině
ztotožňují jak zaměstnavatelé,
tak zaměstnanci, označujíce jej za přijatelný.
Bohužel předloha, jak byla vládou sněmovně
podána a jak jest nyní předmětem porad
sociálně-politického výboru, ponechala
nepovšimnuta nejčetnější a nejdůležitější
zlepšení meziministerské komise, nebo je vůbec
škrtla. Již mnoho týdnů zabývá
se sociálně-politický výbor opět
tímto zákonem a celé týdny vázne
projednávání, poněvadž se stále
do porad vsunují nové umělé přestávky.
Nyní náhle, pět minut před volbami
politicky mimořádně důležitými,
pět minut před tím, než obyvatelstvo
s hlasovacím lístkem v ruce projeví své
politické mínění, osudu však
nezmění, nýbrž pronese jen politický
názor o této vládě, jejích
sociálních a národnostních výkonech,
najednou se spěchá s projednáváním
zákona o pensijním pojištění
a jest to skoro tak, jak se praví v německém
přísloví: "Lenoch se stává
pilným večer." Večer začínáme
jednati. Nevzpíráme se - nechceme, aby se nám
nerozumělo - aby se nyní o tom jednalo. Zamlouvá
se nám každá příležitost
ke konečnému vyřízení tohoto
zákona, jehož zaměstnanectvo tak dlouho a po
mnohá léta žádalo, jsme ochotni jednati
v každém čase. Ohražujeme se však
proti tomu, aby sociálně-politický výbor
konal své práce tak, jak je konal dosud. Svolají-li
se členové sociálního politického
výboru ke schůzi do Prahy, trvá-li tato schůze
však sotva 15 minut a poslanci se opět pošlou
domů, to vše jen proto, aby příštího
dne byla zpráva v novinách, že výbor
zasedal, pak musíme již říci, že
jest to fraška sociálního zákonodárství,
hanba pro sněmovnu a pro tuto celou legislativu.
Žádáme tudíž, aby přestala
konečně takováto zdánlivá práce,
abychom se v sociálně-politickém výboru
dostali k vážné práci o pensijním
pojištění zaměstnanců a aby bylo
nám umožněno vyříditi již
v nejbližší době zákon tak, jak
to odpovídá zájmům zaměstnanectva
této země. (Potlesk poslanců něm.
strany nár. socialistické.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dále má slovo pan posl. Škola.
Posl. Škola: K dovršení jubilejních
oslav předkládá vláda předlohy
reakčních zákonů, které svým
charakterem a podrobností dokreslují obraz cílů
a snah dnešní buržoasní většiny.
Je to předloha zákona o pojištění
zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří a zákon o refundaci obchodových
daní. Předlohy tyto, jež jsou předloženy
k odhlasování sněmovně, jejich zřejmá
protilidová tendence musí pobouřiti pracující
třídy. Obě tyto předlohy přinášejí
kapitalistům československým stamilionové
úlevy.
Vládní předloha zákona, jímž
se mění a doplňuje zákon ze dne 9.
října 1924, č. 221 Sb. z. a n., je zřejmým
důkazem úpadku a bezhlavosti měšťáckého
parlamentarismu, podporovaného sociálními
reformisty. Předloha tato prodělala, dříve
než dostala se do sněmovny, pravou křížovou
cestu. Po celé měsíce se čachrovalo
za kulisami sněmovny mezi socialistickými a měšťáckými
stranami o různé drobné ústupky, které
žádali socialističtí reformisté
na buržoasii. A výsledek celého tohoto čachrování
byl, že buržoasní strany nedbaly škemrání
soc. reformistů a odhlasovaly dne 22. září
t. r. tento vládní návrh zákona ve
znění, jak jej vláda předložila.
Nyní dostáváme předlohu tohoto reakčního
zákona znovu do pléna sněmovny, jelikož
senát předlohu tuto vrátil zpět vzhledem
k různým stylistickým chybám v zákoně.
Vrácení předlohy dokumentuje, s jakou bezhlavostí
měšťácký parlamentarismus "pracuje".
Z jednání a čachraření soc.
reformistů o soc. pojištění dělnictva
vyplývá troufalost buržoasie, že v zápětí
po jubilejních oslavách přináší
tuto předlohu znovu ku projednání a odhlasování
v celém jejím reakčním znění.
Troufalost buržoasie v útoku na soc. pojištění
je důsledkem jednání soc. reformistů,
jež provedli r. 1924. Nemocenské pojištění
dělnictva bylo r. 1924 v celé řadě
případů zhoršeno přes to, že
pojištění převzaté z dob Rakouska
bylo naprosto nedostatečné. Jestliže za Rakouska
hleděla buržoasie zákonem ze dne 30. března
1888, č. 33 ř. z., převaliti pojišťovací
břemena na pracující třídu,
děje se totéž obdobně i v Československu.
Již tehdy byl přijímán tento zákon
s určitou trpkostí a nedůvěrou od
dělnické třídy, ač v této
době nebylo předpokladu pro to, aby byl vykonstruován
zákon, který vyhovoval dělnictvu v případě
onemocnění a současně zabezpečoval
jeho rodinu existenčně. Byl to důsledek neorganisovanosti
a třídního neuvědomění
dělnictva v době tvoření se tohoto
zákona. Zákon z r. 1888 byl takový, na jaký
se tehdy pracující třída mohla zmoci.
O co změnily se poměry po stránce sociálního
zabezpečení pracující třídy
v Československu, ve státě, který
je podle stálého tvrzení měšťáků
a soc. reformistů státem demokratickým, kde
se podle tvrzení samého presidenta Masaryka v
jeho poselství jubilejním projevuje demokracie nejenom
po stránce politické, nýbrž i po stránce
hospodářské a sociální? V jakém
směru se projevilo sociální zabezpečení
dělnictva v Československé republice, která
je republikou demokratickou, oproti absolutistickému bývalému
Rakousku? Jakým způsobem bylo změněno
nemocenské pojištění dělnictva
v demokratické republice, v Československé
republice? Co učinili t. zv. konstruktivní socialisté
v r. 1924, kdy byli ve vládě? Za jejich účasti
a s dohodou měšťáckých stran byly
nároky, jakož i podpory nemocenské, které
zaručoval starý rakouský zákon z r.
1888, zhoršeny. Co přinesl dělnictvu zákon
ze dne 9. října 1 924, č. 221 Sb. z. a n.,
ve směru nemocenského pojištění?
Přesto, že nemocenské pojištění
bylo nedostatečné jak po stránce léčebné
péče, tak i po stránce finančního
zabezpečení rodiny onemocnělého pojištěnce,
nebylo na této věci r. 1924 nic zlepšeno, nýbrž
ještě zhoršeno. Bylo to zejména zrušení
dvou nejvyšších tříd. Při
čachrování, kterého se zúčastnili
soc. reformisté z těch důvodů, aby
byl zlomen odpor dělnických příslušníků
těchto stran socialistických proti zhoršení
soc. pojištění a kde na mohutných dělnických
demonstracích byla bojovná nálada mezi dělnictvem,
vésti boj za zlepšení soc. pojištění,
bylo dělnictvo soc. reformistickými vůdci
zrazeno tím způsobem, že tito vůdcové
lámali boj dělnictva sliby, že jednáním
s buržoasní vládou dají se dosíci
na této vládě ústupky. Jak věc
tato dopadne, na to jsme již v prvopočátku
tohoto jednání soc. reformistické dělnictvo
upozorňovali. Ani tak nepatrný ústupek, který
žádali soc. reformisté na vládě,
neobstál, a to zavedení XI. pojistné třídy.
Přes slib, který byl soc. reformistickým
vyjednavačům učiněn jak v soc.-politickém
výboru, tak i v rozpočtovém výboru,
nebylo toto jednání dodrženo. Stačilo
objevení se tajemníka svazu průmyslníků
ve sněmovně a celé jednání
vlády se soc. reformisty bylo postaveno na hlavu. Ne vláda
a parlament jsou tvůrci zákonů v kapitalistických
státech, nýbrž zájmové kapitalistické
skupiny jsou rozhodujícími činiteli při
provádění zákonů, jak i v tomto
případě jest zřejmě prokázáno.
Byl dán souhlas k tomu, že podpora není vyměřována
z plné mzdy pojištěnce, nýbrž z
2/3 průměrné mzdy pojištěnce.
Zavedením absolutní karenční doby,
která byla r. 1924 stanovena 3 dny, když nemoc netrvá
déle než 14 dnů, bylo tehdy odůvodňováno,
že se tak děje z důvodů zabránění
simulantství mezi pojištěnci. Toto zřejmě
reakční opatření bylo přivoděno
a schvalováno právě konstruktivními
socialisty, kteří teprve nyní poznávají
škodlivost tohoto ustanovení pro pracující
třídu, což přiznal sám dr Winter
jako býv. ministr soc. péče, který
byl tvůrcem tohoto ustanovení. Toto přiznání
dr Wintra musí býti názorným
ponaučením, jakým přímo hanebným
způsobem dovedou sociální reformisté
obhajovati různá reakční ustanovení
zákonů v těch dobách kdy jsou spoluúčastni
ve vládě. Toho času nechtěli přiznati,
že důvodem častého onemocnění
dělnictva je zavádění racionalisace,
nedostatečné opatření se strany živnostenské
inspekce a snižování životní úrovně
pracující třídy.
Toto jsou pravé příčiny častého
onemocnění dělníků. Jak zpravodaj
soc.-politického výboru posl. Malík,
tak i tvůrce tohoto ustanovení dr Winter přiznali
ve svých referátech, že počet nemocných
déle než 14 dnů přes zavedení
karenční lhůty 3denní se zvýšil
a nikoliv snížil. Ovšem oba pánové,
jeden jako druhý, neuvádějí pravé
příčiny tohoto zjevu, nýbrž odůvodňovali
to tím, že pojištěnci zůstávají
déle než 14 dnů nemocní proto, aby dostali
hrazenou podporu za 3. den nemoci a za neděle, čemuž
ovšem sami zajisté nevěří. Kdo
zná postup pokladničních lékařů
v případě onemocnění dělníka,
ví nejlépe, zdali takového prodloužení
své nemoci pojištěnec dosáhl, nehledě
k tomu, že nemocenská podpora, kterou obdrží,
nedosahuje v mnohých případech ani 50% jeho
mzdy. A co je § 82 živn. řádu? §
82 právě uvádí, je-li dělník
nemocen déle nežli 4 neděle, že má
zaměstnavatel právo na jeho propustění.
Tehdy pánové úplně zapomněli
na ustanovení § 82 živn. řádu.
Tento § 82 živnostenského řádu
se mstí dnes strašným způsobem nejen
na dělnících zaměstnaných v
závodech, nýbrž i na těch, kteří
jsou zaměstnáni a jsou členy v závodních
výborech. Máme celou řadu záležitostí
k projednání u nejvyššího správního
soudu. Jsou to případy, kde jsou dělníci,
členové závodních rad, propuštěni
v tom okamžiku, jakmile jsou nemocni déle nežli
4 neděle. Přes toto nespravedlivé ustanovení
§u 95 o absolutní karenční lhůtě
zůstává tato, a to ve lhůtě
dvoudenní pro další dobu. Rodina onemocnělého
dělníka má býti nadále trestána
tím, že jest odepřena nemocenská podpora
živiteli rodiny za 2 dny jeho nemoci. Není ovšem
žádného opodstatněného důvodu,
neboť dělník jako pojištěnec platí
a musí platiti příspěvky nemocenské
již od prvního dne nastoupení do zaměstnání.
Proto také má nárok, aby mu byla vyplácena
podpora od prvního dne jeho nemoci. Tento nárok
je pojištěnci i nadále odepřen.
Novela zákona též nijak nemění
reakční a nespravedlivé ustanovení
§u 96, odst. 1. V §u 96, odst. 1 se říká,
že nárok na poloviční dávku pojištěnce,
který byl odkázán do ústavního
léčení, mají příslušníci
rodiny, žijící ve společné domácnosti
s pojištěncem a jsou z převážné
části odkázáni na jeho mzdu a nemají
nároku na pojistnou dávku z vlastního pojištění.
Na základě tohoto ustanovení zákona
jsou odmítáni okresními sociálními
pojišťovnami všichni příslušníci
rodiny, kteří jsou v námezdním poměru
a tím také samozřejmě pojištěni.
Jak drastické ustanovení tohoto §u 95, odst.
1 je pro dělnickou rodinu, kde živitel rodiny je případně
odkázán na léčení do nemocnice
a žena do léčení odkázaného
živitele této rodiny pracuje při polních
pracích nebo v továrně za mzdu 8 nejvýše
12 Kč denně! Při této žebrácké
mzdě musí živiti pak tato žena několikačlennou
rodinu, aniž by jí byla přiznána poloviční
podpora, jelikož je sama pojištěna.
I toto nespravedlivé ustanovení §u 96, odst.
1 zůstává v zákoně i nadále.
Toto jsou výsledky kompromisu soc. reformistů s
měšťáky čili konstruktivního
socialismu. Důsledky ovšem pak odnese dělnická
třída v tom okamžiku, kdy se buržoasie
cítí sama dosti silná a dopouští
se věrolomnosti na soc. reformistech za jejich služby,
které po celý čas jejich účasti
ve vládě buržoasii prokazovali. Nad touto "věrolomností"
buržoasie naříkají soc. reformističtí
vůdcové. Že prováděli a provádějí
až dosud věrolomnou politiku s pracující
třídou jak v hospodářských
otázkách tak i soc. politických otázkách,
jest jim věcí lhostejnou.
Proto také přistupuje měšťácká
vláda k tomu, že zákon č. 221 z r. 1924
jako dílo kompromisu v celé řadě případů
zhoršuje a vyřazuje celé skupiny pojištěnců
ze zákona. V §u 6, odst. f vládního
návrhu zákona tisk 1225 se praví: "Z
povinného pojištění jsou vyňaty
osoby, které nepřekročily 16 roků
svého věku." Vyřazením těchto
mladistvých osob ze zákona o soc. pojištění
má se dostati zázračného léku
pro drobné živnostníky, kteří
nesvědomitou politikou nynější měšťácké
vlády byli přivedeni na okraj záhuby. Zástupci
živnostenské strany na oko bijí do velkokapitálu,
jímž jsou drobní živnostníci ubíjeni,
ale ve skutečnosti svojí reakční politikou
v současné situaci pomáhají velkokapitálu
tím, že v zákonodárných sborech
hlasují pro veškeré předlohy zákonů,
které přinášejí ohromné
daňové úlevy kapitalistům. Nejlepším
dokladem pro tuto politiku živnostenské strany je
také známá daňová reforma,
pro kterou zástupci živnostenské strany hlasovali
a kde již se výsledky nyní v době účinnosti
její mezi drobnými živnostníky začínají
projevovati.
Pánové z vládní většiny,
ve které jest zastoupena i živnostenská strana,
stěžují si, že jsou doručovány
poplatníkům platební rozkazy, v nichž
se jim vyměřuje daň důchodová
i výdělková 3 až 8kráte vyšší
nežli před účinností daňové
reformy. Samozřejmě, že v důsledku toho
vzbuzuje tato tak vychvalovaná a drobnými živnostníky
tak očekávaná daňová reforma
bouři odporu. Jest před okresními a zemskými
volbami, a tu je třeba, aby byla uklidněna hladina,
která byla daňovou reformou mezi příslušníky
živnostenské strany rozčeřena, třebas
jen na čas, nežli budou provedeny tyto volby. K tomuto
uklidnění doufají zástupci živnostenské
strany použíti zhoršení soc. pojištění
s vyloučením učňů do 16 let
z okruhu pojištěnců. Tímto zásahem
mají býti drobní živnostníci
zachráněni. Bylo by třeba znáti, kolik
jest těch živnostníků, kteří
skutečně platí za své učně
příspěvky na soc. pojištění.
Těchto uznalých živnostníků jest
malá část, kdežto velká většina
je těch, kteří si od rodičů
na učně dají platiti t. zv. učební
příspěvek, třeba za celou učební
dobu najednou. Učební příspěvek
jest požadován proto, že podle zákona
má platiti soc. pojištění za učně
učební pán. Proto se zákonné
ustanovení tímto způsobem také obejde.
Přímo demagogií je tvrzení, že
zaplacení příspěvku za učně
se strany takového živnostníka tohoto zatěžuje.
Většina živnostníků zaměstnává
pouze učně, neboť učňovská
síla jest jednou z nejlevnějších pracovních
sil. Proto také se shledáváme s tím,
že v celé řadě živnostenských
podniků jsou zaměstnáváni pouze učňové
a počet jich přesahuje mnohdy několikanásobně
počet, který připouští živnostenský
řád. A tu by měli pánové ze
živnostenské strany široké pole působnosti,
kdyby odstranili tento zavedený zlořád, který
se již tak zakořenil a který má i důvod
v konkurenční schopnosti nebo neschopnosti. Jinak
může konkurovati živnostník, který
zaměstnává a vykořisťuje jen
učně, nežli živnostník, který
zaměstnává dělníky. Vyřazení
mladistvých osob do 16 let ze zákona o soc. pojištění
nebude znamenati žádné vysvobození z
tíživé situace drobných živnostníků,
kteří dnes úpí pod daňovým
útlakem uvaleným na ně buržoasií.
Naopak opatření toto bude míti význam
pro velké průmyslové podniky, které
zaměstnávají velký počet mladistvých
dělníků a dělnic, kde počet
jejich dosahuje mnohdy 20 až 30 % z celkového počtu
osazenstva v závodě. Příkladem mohou
sloužiti podniky Baťovy, textilní a kovodělné
závody, doly a pod. V těchto kapitalistických
podnicích pracují tito mladiství dělníci
a dělnice za pár haléřů. Nyní
přes to, že vykazovaly tyto kapitalistické
podniky ve svých bilancích zvýšené
zisky, mají býti i tyto povinnosti placení
příspěvků na soc. pojištění
zbaveny.
Jakého ulehčení dostane se příkladně
Baťovi, který obnos takto ušetřený
na příspěvcích může vrhnouti
proti zuboženým obuvnickým živnostníkům,
kteří dnes jsou jeho konkurencí utlačeni
tak, že se domáhají nápravy svoláváním
protestních sjezdů, na kterých pak mluví
zástupci živnostenské strany a kde pak jsou
činěny různé sliby, že budou
pracovati k nápravě. Tato náhražka ve
formě novely soc. pojištění je pouze
náplastí na ránu, způsobenou daňovou
reformou a tím také drobní živnostníci
zachráněni nebudou. O tom nás budoucnost
přesvědčí a o tom jsou též
přesvědčeni již dnes i páni zástupci
z řad živnostenských. Celá tato akce
vedená zástupci živnostenských stran
není ničím jiným, nežli volebním
manévrem, kterého chtějí pánové
ze živnostenských stran použíti při
zemských a okresních volbách. Proto také
je působeno k tomu, aby ještě před těmito
volbami byla novela o soc. pojištění odhlasována
a mohlo jí býti použito jako agitačního
prostředku v těchto volbách. Současně
s přímým vyloučením mladistvých
osob do 16 let dává novela soc. pojištění
možnost, že mohou podle §u 248, odst. a), c) a
d) býti vládním nařízením
vyjmuty v pojistné povinnosti ty osoby, jejichž výdělek
nedosahuje v určitém časovém období
určité nejmenší částky
tímto vládním nařízením
stanovené. To znamená, že příslušné
resortní ministerstvo, a to je ministerstvo soc. péče,
bude zplnomocněno k tomu, aby tyto chudáky, kteří
nemohli dosáhnouti výdělku, který
bude stanoven vládním nařízením,
potrestalo tím způsobem, že je prostě
z pojištění starobního a invalidního
vyhodí. Tyto oběti kapitalistického pořádku
nemají pro kapitalistickou společnost žádné
ceny, nejsou-li přímo vřazeny do kapitalistického
vykořisťování.
Zde je na místě připomenouti projev presidenta
Masaryka ze dne 28. října 1928, podle něhož
láska k bližnímu a humanita v demokracii není
již jen filantropií a almužnictvím, nýbrž
odhodláním umožniti každému občanu
slušné živobytí zákonodárstvím.
(Výkřiky komunistických poslanců.)
Že by ustanovení o těchto chudácích
bylo důkazem humanity v demokracii anebo lásky k
bližnímu anebo že by umožňovalo slušné
živobytí těmto chudákům cestou
zákonodárnou, nebude přece chtíti
president Masaryk tvrditi.