Středa 7. listopadu 1928

Nepopíráme, že bylo zajištěno slušné živobytí cestou zákonodárnou kněžské hierarchii, starým rakouským generálům a vdovám po nich, nebo agrárním velkostatkářům a celé té kapitalistické smečce, která si dovedla cestou zákonodárnou a za pomoci soc. reformistů nad míru slušné živobytí zaříditi demokratickou cestou. Přece nebude president Masaryk též tvrditi, že je láskou k bližnímu nebo humanitou v demokracii a zajištěním slušného živobytí cestou zákonodárnou i to, jakým způsobem bylo a je až dosud postaráno o přestárlé dělníky. Bylo by bývalo záhodno, místo osvětlování representačních budov ve dnech jubilejních zříditi na hradě reflektor, kterým by byly osvětleny v celé republice veškeré obecní pastoušky, aby bylo viděti, v jakých poměrech žijí ve státě humanisty staří sedření dělníci. Bylo by též bývalo záhodno, aby tímto reflektorem byly osvětleny veškeré vesničky v republice, kde se konají licitace na tyto oběti kapitalistického vykořisťování. To by byl obrázek, který by se hodil do rámce jubilejních oslav, kde by bylo viděti licitaci na tyto chudáky, jak dlouho má živiti ten neb onen občan v obci tohoto licitovaného chudáka, který je práce neschopen. Zajisté, že poměry těchto chudáků jsou presidentu známy a proto projev presidentův, učiněný dne 28. října, má za účel oslepiti chudáky ve službách těch, kteří bídu pracujících neustále zvyšují, aby ještě po desítiletých zkušenostech plně neprohlédli pravou vykořisťovatelskou podstatu tohoto státu. Slibů dostalo se již těmto veteránům práce více nežli pomoci. Již vláda, ve které byli zastoupeni konstruktivní socialisté, činila jenom samé sliby těmto chudákům. Při projednávání zákona č. 221/1924 byly z tohoto zákona vyřazeny osoby starší 60 let s tím odůvodněním, že bude vládou předložen samostatný zákon o přestárlých osobách a že bude uveden v platnost současně se soc. pojištěním, to jest dne 1. července 1926. Dnes je již listopad 1928 a o zákoně o přestárlých osobách se stále jen mluví a slibuje. Totéž, co činila vláda, ve které byli zastoupeni soc. reformisté, která jen činila sliby těmto starým sedřeným dělníkům, dělá i nynější měšťácká vláda. Také slibuje, že bude vypracována předloha zákona o přestárlých osobách a že zákon vejde v platnost v době účinnosti zákona novelisovaného z r. 1924, č. 221/1924. Ale předem prohlásil pan zpravodaj soc. pol. výboru posl. Malík, že se musí jednati o úhradu, neboť uskutečnění tohoto zákona bude prý vyžadovati nákladu ca. 160 milionů Kč. Nepodaří-li se najíti úhradu, pak to znamená podle vyjádření pana zpravodaje posl. Malíka odložení až do doby, než se úhrada najde. Nestalo se v této věci nic, neboť jde jen o staré sedřené dělníky, kteří mají pro kapitalistickou společnost takovou cenu jako vymačkaný citron. Ti patří podle kapitalistické morálky na smetiště. Toto zoufalé postavení těchto starých sedřených chudáků je dílem konstruktivního socialismu. Tito konstruktivní socialisté ve snaze vybudovati kapitalistický čsl. stát, zradili zájmy těchto chudáků tak, jako zradili zájmy celé pracující třídy. Bída tisíců a desítitisíců těchto starých sedřených dělníků byla těmto konstruktivním socialistům lhostejná. Postavení těchto obětí hanebné zrady je zhoršeno ještě více, když byl v platnost uveden zákon č. 77/1927 o finančním hospodářství svazků územní samosprávy. Továrny a velkostatky vyhazují bezohledně staré sedřené dělníky. Tito, zbaveni práce, jsou ponecháváni na starost obcím, zatím co stát a podniky, v jichž prospěch pracovali, se této povinnosti vůbec zbavují. Osnova zákona o finančním hospodářství svazků samosprávních zrušila i § 27 zákona č. 329/1921 o příspěvkové povinnosti podniků na účele chudinské Tím jsou kapitalistické podniky vůbec zproštěny povinnosti příspívati na oběti svého vykořisťování ze svých enormních zisků. Pomoci těmto chudákům může obec pouze dvěma způsoby, a to poskytnouti chudinské podpory, neb je-li v obci chudinský ústav, převzíti do ústavu, ač ovšem je řídkým zjevem, že obec má chudinský ústav. Jsou tudíž tito starci a stařenky odkázáni většinou na chudinskou podporu, kterou jim obec poskytne. V jaké výši jsou tyto podpory chudinské poskytovány obcemi? Od 5 Kč měsíčně, nejvýše však 50 Kč. Takové jest zabezpečení těchto starců a stařenek v desátém výročí Československé republiky. Jaké pojištění pro přestárlé dělníky chystá vláda, je nejlepší charakteristikou režimu, který v Československé republice vládne. Tiskem proběhla zpráva, a to v "Českém Slově" ze dne 17. října t. r., že ministerstvo soc. péče vypracovalo a jednotlivým resortům k připomínkovému řízení zaslalo vládní návrh zákona o zaopatření osob přestárlých.

Jaké zaopatření chystá vláda, resp. ministerstvo soc. péče pro tyto starce a stařenky? Pouhými 500 Kč ročně chce ministr soc. péče Msgr. Šrámek tyto chudáky odbýti. A ještě ani tohoto obnosu se nemá dostati těm, kde jsou dva žadatelé, t. j. muž se ženou. Těmto se má dostati pouze po 300 Kč ročně. K tomuto státnímu příspěvku mají přispívati obce, a to obce přes 50.000 obyvatel 20 %, což znamená 100 Kč ročně více; od 20.000 obyvatel do 50.000 obyvatel 15 % čili 75 Kč ročně a obce mající nejvíce 2000 obyvatel 10%, což je 50 Kč.

V nejlepším případě dostane takový ubožák 600 Kč ročně i s příspěvkem obce. Propočítá-li se tato částka na denní podporu, obdrží 1,75 Kč na den. Z tohoto obnosu má býti takovýto stařec nebo stařenka živ při nynější drahotě životních potřeb. Takovýmto způsobem má býti postaráno o ty, kteří celý svůj život pracovali ve prospěch kapitalistické společnosti, a tato se jim v jejich stáří a pracovní neschopnosti takto odměňuje. Takto dovede se zachovati stát, kde je presidentem humanista, který prohlašuje, že živobytí občanů musí býti zaručeno zákonodárstvím. Taková je výslednice práce ve státě kapitalistickém, podporovaném sociálními reformisty, v 10. jeho výročí. Jaká je oproti tomu výslednice práce pro pracující třídu tam, kde jsou držitelé moci dělníci a rolníci? Sovětská vláda dbá o zvýšení životní úroveň pracující třídy, a také je uskutečnila. Sociálnímu pojištění podléhají všichni dělníci. Správu soc. pojištění mají v rukou dělníci sami prostřednictvím svých volených zástupců bez jakékoliv účasti zaměstnavatele, ačkoliv na fondy pojišťovací dělníci nepřispívají ze své mzdy ani kopejkou. Všichni pojištění mají nárok na plnou mzdu v případě neschopnosti práce. V 10. výročí říjnové revoluce vydal ústřední výkonný výbor SSSR manifest o celé řadě důležitých opatření. Mezi těmito opatření je zavedení 7hodinové doby pracovní, zvýšení státního příspěvku ke stavbě dělnických obydlí, 15 mil. rublů pro stavbu nových škol, zdvojnásobení fondu invalidního pojištění, zákon o státní podpoře chudých rolníků ve stáří a řada jiných. Jaký výsledek vydaného manifestu 10. výročí říjnové revoluce jeví se dnešního dne v jedenáctém výročí? Přes to, že uplynulý 11. rok říjnové revoluce stál ve znamení zvýšeného ohrožení Sovětského svazu, ve znamení oživení kulackých elementů a obtíží na jednotlivých úsecích hospodářské fronty, prováděla a provádí sovětská vláda všechna opatření obsažena v manifestu. Již v únoru t. r. bylo 27 podniků hlavně textilních přebudováno na 7 hodinovou dobu s celkovým počtem 125.000 (Předsednictví převzal místopředseda Zierhut.) a ještě tímto rokem dostoupí počet na 240.000 dělníků, kteří budou pracovati při snížené 7 hodinové době pracovní. 50 mil. rublů bylo poskytnuto sovětskou vládou na dělnická obydlí. Zřízeno bylo 500 nových škol. R. 1929 vstoupí v platnost zákon o státní podpoře chudých rolníků. Takové jsou výsledky 11letého trvání SSSR za vlády dělníků a rolníků. Chce-li pracující třída dopracovati se též k takovýmto výsledkům i v našem státě, znamená to svržení kapitalistického řádu a nastolení vlády dělníků a rolníků. (Potlesk poslanců strany komunistické.)

Místopředseda posl. Zierhut (zvoní): Slovo dále má p. posl. Hrušovský.

Posl. Hrušovský: Slávna snemovňa! Poneváč parlamentárnou praxou terajšej vládnej väčšiny opozičným stranám znemožňované je, aby v dôstojnej miere využiť mohly svojho ústavnou listinou zabezpečeného interpelačného práva, a preto že vládna väčšina sústavne zamieta opozičnými stranami podávané naliehavé interpelácie, a vláda terajšieho koaličného režímu vzdor urgenciám predsedníctva snemovne sústavne neodpovedá na interpelácie podávané poslancami, použiť musím tejto debaty, aby som prehovoril o aktuálnych otázkach, ktorých závažnosť a aktuálnosť iste každý objektívny človek uznať musí.

V prvom rade považujem za nutné poukázať na nepochopiteľné pokračovanie t. zv. vládnych štátotvorných strán vo veci p. posl. dr Tuku. (Tak jest! - Skandál!) Ako známo, s tejto tribuny vznesené boly ťažké obžaloby na posl. dr Tuku, ako na dôsledného a urputného škodcu nášho štátu, ako na takého, ktorý tento štát v službe budapeštianskej vlády cieľuvedome zradzuje. (Slyšte!) Rečníci, ktorí ho v tomto parlamente obžalovali, vyzvali ho opätovne, aby z očí v oči, tvárou v tvár odpovedel na obvinenia, ktoré boly naň vznesené. Pán posl. dr Tuka to neurobil. Bezúhonní mužovia, vynikajúci príslušníci štátotvorných vládnych strán, ako na prvodca nár. demokracie na Slovensku dr Milan Ivánka, vzniesli iste ťažké obžaloby na tohoto pána tlačou i zvláštnymi brožúrami a vyzvali ho, aby ich žaloval pred súdom, že sú hotoví tieto obvinenia pred súdom dokázať. Pán dr Tuka nešiel so žalobou pred súd a nechal na svojej osobe lpieť obvinenia z vlastizrady. Po opätovných ostrých obvineniach kol. dr Dérera, a konečne pod nátlakom verejnej mienky i vládnych strán dr Tuka učinil tu prehlásenie - nie tedy pred súdom, ale pred posl. snemovňou - 28. júna t. r., že kedykoľvek hotový je s otvoreným čelom postaviť sa pred riadny súd, poneváč jeho svedomie je čisté. To isté prehlásil i v mene poslancov slovenskej ľudovej strany p. miestopredseda dr Buday, ktorý povedal: Ajhľa, tento človek, dr Tuka, môže kedykoľvek s otvoreným čelom ísť pred súd a tak dokázať, že na neho vznesené obvinenia sú liché. Ale súd bratislavskej sedrie predbežným vyšetrovaním skutočne zistil, že p. posl. dr Tuka dopustil sa celého radu vlastizradných činov na tomto štáte, a to takých, ktoré zákon trestá 10ročným ťažkým žalárom, a požiadal posl. snemovňu, aby posl. dr Tuku vydala k súdnemu stíhaniu. V imunitnom výboru imunitná záležitosť posl. dr Tuku pridelená bola pánu poslancovi dr Hallovi ako zpravodajovi. Pán poslanec dr Halla, ktorý činnosť posl. dr Tuku iste veľmi dobre zná, v rozhovoroch s četnými členy poslaneckej snemovne prejavil, že obvinenia, ktoré súdnou cestou vznesené boly proti dr Tukovi, sú tak závažné, tak opodstatnené a odôvodnené, že musí navrhnúť jeho vydanie. (Slyšte!) Poukázal tiež na tú okolnosť, že dr Tuka svojho času sám žiadal od poslaneckej snemovne, aby v prípade, že by súd žiadal o jeho vydanie, poslanecká snemovňa ho vydala. Bolo preto pre členov imunitného výboru a skoro i celú verejnosť veľkým prekvapením, kedy v najbližšej schôdzi imunitného výboru posl. dr Halla tam vyhlásil, že nemôže ešte referovať o veci dr Tuku, poneváč ešte nepreštudoval žiadosť bratislavskej sedrie. (Veselost na levici.) Ovšem, že príčina sabotovania žiadosti bratislavskej sedrie o vydanie posl. dr Tuku je iná. Posl. dr Tuka dobre vie, že až príliš silne opodstatnená je obžaloba proti nemu. Dr Tuka sa proste bojí ísť pred nestranný súd, lebo vie, že súd by ho musel odsúdiť. Jeho prehlásenie v júni t. r. o jeho dobrom svedomí a o tom, že je hotový s otvoreným čelom ísť pred súd, bylo iba licomernosťou, ktorou domnieval sa celú aféru zatušovať.

Ľudová strana vec dr Tuku vzala si za svoju. Chce ho kryť i prez prehlásenie, ktoré učinila ústami miestopredsedu snemovne, pána posl. dr Budayho. Aby chránila vlastizradcu Tuku, jeho vec postavila za kabinetnú otázku vládnej väčšiny a pohrozila odchodom z koalície, jestli snemovňa dr Tuku by vydala. Vládna koalícia sklonila sa pred touto hrozbou ľudovej strany. Preto nemohol referovať p. posl. dr Halla a preto so svojím referátom nie je hotový ani do dnešného dňa, ačkoľvek k štúdiu žiadosti bratislavskej sedrie mal dosť času. A ako vieme, posledné 3 dni bolo mu priamo rozkázané, pravdepodobne od vedenia koaličného, aby v tomto parlamente sa ani neukazoval.

Veľactená snemovňa! Týmto postupom všetky vládné koalované strany vzaly na seba zodpovednosť za vlastizradu posl. Tuku. (Posl. Tomášek: Že kryji velezradu! - Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.) Krytie vlastizrady štátotvornými stranami nemôže inak pôsobiť na nepriateľov tohoto štátu, než aby intenzívnejšie pokračovali proti republike. Je priamym dôsledkom tohoto jednania vládnych strán, že posl. dr Tukom vedená slovenská ľudová strana pokúša sa teraz rozbiť i jednotlivé štátotvorné politické strany, ako stalo sa to na pr. včerajšieho dňa na schôdzi čsl. ľudovej strany v Nusľoch.

Nič lepšie necharakterizuje dnešnú vládnu koalíciu než to, keď objavíme celé zákulisné čachrovanie jednotlivých vládnych strán, ktorého predmetom sú najsvätejšie štátné záujmy. Cieľom tohoto čachru je ovládanie Slovenska ľudovou stranou a ovládanie Podkarpat. Rusi republikánskou stranou. Cenou jeho sú existenčné záujmy tohoto štátu. Toto nám potom náležite vysvetlí psychologický moment, za ktorého koaličné strany chcú sa preniesť prez vlastizradu. Vládnej koalícii ide o zachovanie svojej vládnej moci za každú cenu i za cenu pardonovania najnebezpečnejších nepriateľov tohoto štátu a za cenu zkorumpovania celého štátneho aparátu a najhrubšieho urážania úst. listinou a svetovou morálkou garantovaných politických a občianskych práv občianstva republiky. Ako ďaleko siaha tento atentát vládnych strán proti občianskej a politickej slobode a právam občianstva republiky, eklatantne dokazuje nasledujúca udalosť. (Slyšte!) Náčelník civilnej správy Podk. Rusi dr Rozsypal v tieto dni pozval k sebe úradne všetkých okresných náčelníkov a obecných notárov Podkarpatské Rusi... (Posl. dr Králík: Kdy to bylo?) Minulý týždeň. Učinil k nim nasledujúci prejav. Možno, že pán dr Králík bude ešte lepšie informovaný nežli ja. "V nastávajúcich voľbách" - to je prejav dr Rozsypala politickým úradníkom Podk. Rusi - "do zemských zastupiteľstiev zvíťaziť musí republikánska strana. (Slyšte!) Je povinnosťou každého z vás, aby ste vo svojom úradnom a spoločenskom postavení pracovali k víťazstvu republikánskej strany. (Slyšte! - Skandál! - Různé výkřiky. - Někteří poslanci stran čsl. soc. demokratické a čsl. nár. socialistické tlukou do stolků. - Hluk.) Peňažné prostriedky k tejto akcii dostanete k dišpozícii. Víťazstvo republikánskej strany na Podk. Rusi je tak vysokým štátnym záujmom, (Slyšte!) že nesmiete sa zaraziť v práci, ktorú od vás očakávam, ani vtedy, keby šlo v jednotlivých prípadoch i o prípadné porušenie zákonov." (Hluk. - Trvalé výkřiky čsl. socialistických poslanců a bušení do stolků.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Hrušovský (pokračuje): "Najvyšším zákonom vo volebnom boji musí vám byť víťazstvo republikánskej strany. Povediem bedlivú kontrolu nad vašou volebnou činnosťou a beda tomu, v ktorého obvode volebné výsledky zklamaly by moje očakávanie. Ten nech radšej hneď poďakuje sa zo svojho úradu." (Trvalý hluk. - Stálé výkřiky čsl. socialistických poslanců a bušení do stolků.) Pán viceguvernér precestoval tiež jednotlivé okresy, kde učinil detailnejšie dišpozície podľa vyššie vypovedeného svojho prejavu. (Vřava trvá.)

Len snáď z nedopatrenia nespomenul pán Rozsypal toho, že ktorí vo voľbách v jeho smysle sa osvedčia, budú odmenení tými rády a titulmi, ktoré koalícia chystá uzákoniť po voľbách.

Prípad tento je pre Československú republiku tak difamujúci, je takým neslýchaným útokom na ústavné práva občanov, na verejnú mravnosť a na základné piliere nášho demokratického pre Československo jedine možného sriadenia... (Vřava trvá.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Hrušovský (pokračuje):... že klub poslancov čsl. strany nár. socialistickej a klub poslancov čsl. strany soc. demokratickej podáva návrh na pridelenie tejto záležitosti vyšetrovaciemu výboru posl. snemovne k náležitému vyšetreniu a učineniu odpovedajúcich opatrení. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické a poslanců čsl. strany soc. demokratické.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): K věcné poznámce se přihlásil p. posl. dr Králík. Dávám mu slovo.

Posl. dr Králík: Vážená sněmovno! Pan posl. Hrušovský napadl ve své řeči naši stranu a obvinil ji z předvolebních machinací rázu nečestného. Tvrdil, že v minulých dnech svolal zemský president Rozsypal do Užhorodu konferenci okresních hejtmanů a okresních notářů, na níž kladl podřízeným úředníkům na srdce, aby ze vší síly snažili se o vítězství naší strany, sliboval prý jim peněžité prostředky a hrozil prý represáliemi proti těm, v jejichž obvodu bude výsledek pro naši stranu nepříznivý. (Výkřiky čsl. socialistických poslanců: Za kterou stranu mluvíš!) Za naši stranu, za stranu republikánskou. (Trvalé výkřiky poslanců čsl. strany soc. demokratické a čsl. strany nár. socialistické. Bušeni do stolků trvá. - Místopředseda Zierhut zvoní.)

Prohlašuji s tohoto místa se vším důrazem, že v minulých dnech nebyla na Podkarpatské Rusi žádná konference okresních hejtmanů, že v minulých dnech nebyli svoláni okresní notáři do Užhorodu, a že to, co zde prohlašoval posl. Hrušovský, se stalo, velmi mírně řečeno, na základě falešných informací, které dostal.

Naše strana nepotřebuje na Podkarpatské Rusi, aby zneužíváno bylo na její prospěch úředního aparátu, naše strana nečinila na úřednictvo žádného nátlaku a činiti ho nebude.

Jestliže tvrdil posl. Hrušovský, že byli svoláni okresní hejtmani a okresní notáři do Užhorodu na konferenci, je to nepravda. (Hlučně výkřiky a bušeni do stolků trvá. - Místopředseda Zierhut zvoní.)

Je to viděti z toho, že neví, kolik těch notářů a hejtmanů je a že by ani nebylo možno podobnou konferenci svolati. (Vřava trvá.)

Jestliže se zmínil posl. Hrušovský o rozkazu p. presidenta Rozsypala podřízeným správním úředníkům, aby pracovali ve prospěch naší strany, a citoval-li zřejmě podvržené jakési jeho prohlášení, pak je nutno postaviti se proti těmto volebním machinacím s největší rozhodností.

Naše strana nepotřebuje žádných machinací, naše strana nepotřebuje v nastávajících volbách žádného znásilňování voličstva, a tím méně zneužívání úřednictva - ta půjde do voleb bez bázně, půjde do voleb s přesvědčením, že nepotřebuje se uchylovati k nečestným prostředkům k docílení vítězství.

Buďte bez starosti, že my sami bychom byli první, kteří by se postavili proti případným volebním čachrům. Končím a prohlašuji, že to, co říkal posl. Hrušovský o poměrech na Podkarpatské Rusi, co říkal o bezprávích ve prospěch naší strany - je lež. (Potlesk poslanců republ. strany zeměděl. a malorol. lidu. - Tlučení do stolků, hluk, výkřiky poslanců strany čsl. soc. demokratické a čsl. nár. socialistické.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen. Rozprava jest skončena. Žádám o přečtení podaných návrhů.

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

A. Návrhy pozměňovací a doplňovací:

Ke čl. I osnovy:

1. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a soudr. k §u 1 osnovy:

V §u 2, odst. 1 zákona č. 221/1924 Sb. z. a n. buďtež škrtnuta slova: "a nevykonává jich jako vedlejší zaměstnání nebo příležitostně" a v osnově tisk 1777 budiž škrtnut návrh na připojení věty "Činnost" až "poměru pracovního".

(Vřava trvá.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Prosím o klid.

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

2. Návrh posl. Tučného, Langra, Pechmanové a druhů:

Doplnění v §u 2, odst. 1 se zamítá a odstavec tento budiž ponechán ve znění zákona čís. 221/24.

3. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

Nadpis §u 5 pův. zákona mění se a zní:

O osobách vyloučených z povinného pojištění.

§ 5 mění se a zní:

Z povinného pojištění nemocenského podle tohoto zákona jsou vyloučeni:

a) Osoby, které vykonávají práce nebo služby zakládající jinak pojistnou povinnost pouze příležitostně nebo jako vedlejší zaměstnání;

b) zaměstnanci státu a jiných nucených svazků územních (zemí, okresů, obcí) nebo korporací prohlášených ministerstvem sociální péče v dohodě s příslušným odborným ministerstvem za jim rovnocenné, jakož i jejich ústavů a podniků, kteří mají v případě nemoci nárok na plat aspoň po dobu jednoho roku anebo na dávky rovnocenné dávkám podle tohoto zákona;

c) osoby, podléhající pojistné povinnosti podle §§ 2 a 3 zákona ze dne 11. července 1922, č. 242 Sb. z. a n. o pojištění u báňských bratrských pokladen;

d) posluchači vysokých a odborných škol, kteří vykonávají během svého studia práce podléhající pojistné povinnosti, pokud jejich zaměstnání jest předepsaným nebo obyčejným doplňkem jejich teoretických studií;

e) zaměstnanci cizích zastupitelských úřadů v republice Československé zřízených, jakož i mezinárodních komisí, pokud jsou cizozemci.

4. Návrh posl. Tučného, Langra, Pechmanové a druhů k §u 4 osnovy:

Navrhované doplnění §u 6, odst. 1 ustanovením pod písm. f) se zamítá.

5. Návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a soudr. k §u 4 osnovy:

§ 6 zákona č. 221/24 se mění a bude zníti:

Z pojistné povinnosti z pojištění invalidního a starobního podle tohoto zákona jsou vyňaty:

a) osoby uvedené v § 5 písm. a), c), d) a e) vůbec, dále osoby uvedené v § 5 písm. b), mají-li v případě invalidity a stáří normálně, t. j. s místem jimi zastávaným spojené nároky, které jsou aspoň rovnocenné nárokům podle tohoto zákona. Vyňati jsou dále obdobně zaměstnanci zaměstnavatelů uvedených v §u 5, písm. b), kteří těchto nároků nabudou teprve po ukončení stanovené zkušební doby, nebo stanoveného prozatímního postavení. O rovnocennosti nároků rozhoduje ministerstvo sociální péče po slyšení Ústřední sociální pojišťovny; pro uznání rovnocennosti jest požadovati průkaz dostatečného zabezpečení nároků;

b) kdo požívá důchodu invalidního, starobního, vdovského nebo vdoveckého podle tohoto zákona, nevzdá-li se ho;

c) osoby podléhající pojistné povinnosti podle právních předpisů o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců, čítajíc v to i osoby, uvedené v §u 2 zák. ze dne 5. února 1920, č. 89 Sb. z. a n., pokud se týče vládního nařízení ze dne 19. ledna 1923, č. 16 Sb. z. a n., dále osoby uvedené v §u 9, č. 3 vl. nař. ze dne 29. prosince 1921, č. 506 Sb. z. a n.

6. Eventuální návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a soudr. k §u 4 osnovy:

Ustanovení pod písm. f), znějící:

"f) osoby, které nepřekročily 16. rok svého věku", budiž škrtnuto.

(Stálé výkřiky poslanců čsl. soc. demokratických a čsl. nár. socialistických.)

7. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a soudr. k §u 4 osnovy:

§ 6 mění se a zní takto:

Z povinného pojištění invalidního a starobního podle tohoto zákona jsou vyloučeni:

a) osoby uvedené v §u 5, písm. a), c), d) a e) vůbec, dále osoby uvedené v §u 5, písm. b), mají-li v případě invalidity a stáří pravidelné nároky, to jest spojené s místem, které zastávají a náležitě zajištěné, které jsou alespoň rovnocenné nárokům podle tohoto zákona. Vyloučeni jsou dále analogicky zaměstnanci zaměstnavatelů uvedených v §u 5, písm. b), kteří nabývají nároků teprve po skončení určité zkušební doby nebo ustanoveného provisoria. O rovnocennosti rozhoduje ministerstvo sociální péče, vyslechnuvši Ústřední sociální pojišťovnu, přihlížejíc k tomu, aby tyto nároky byly dostatečně zajištěny;

b) osoby, které dostávají invalidní, starobní, vdovský nebo vdovecký důchod podle tohoto zákona, jestliže se ho nevzdali;

c) osoby podrobené pojištění podle právních předpisů o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců, čítajíc v to i osoby uvedené v §u 2, zákona ze dne 5. února 1920, č. 89 Sb. z. a n. a vlád. nařízení ze dne 19. ledna 1923, č. 16 Sb. z. a n., dále v §u 9, č. 3 vlád. nařízení ze dne 29. prosince 1921, č. 506 Sb. z. a n.

8. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a soudr. k §u 7 pův. zákona:

Odst. 1 nechť zní:

Pojištění pro případ nemoci, invalidity a stáří vzniká dnem, kdy pojištěnec vstoupil do zaměstnání, zakládajícího pojistnou povinnost.

Odst. 2 se škrtá.

(Výkřiky posl. Mikulíčka a čsl. socialistických poslanců. - Bušeni do stolků trvá. - Místopředseda Zierhut zvoní.)

9. Návrh posl. Tučného, Langra, Pechmanové a druhů k §u 7 pův. zákona: Odst. 1 nechť zní:

"Pojištění pro nemoc vzniká dnem, kdy pojištěnec vstoupil do zaměstnání, zakládajícího pojistnou povinnost."

Odst. 3, první věta nechť zní:

"Pojištění zaniká, vystoupil-li pojištěnec ze zaměstnání, zakládajícího pojistnou povinnost" (atd. podle znění zákona).

10. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a soudr. k §u 10 pův. zákona:

Nadpis §u 10 se mění a zní:

Oddíl třetí: O výdělku, třídách a mzdových záznamech.

Výdělek:

Odstavec 1 se mění a zní takto:

(1) Pracovním výdělkem podle tohoto zákona jest veškeren příjem za smluvenou práci nebo služby, pokud není pouze příležitostný.

V odst. 2 nahrazují se slova: "Zejména patří ke mzdě veškeré druhy přídavků" slovy "Zejména patří k pracovnímu výdělku veškeré druhy mezd, přídavků."

11. Návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a soudr.:

V §u 11, odst. 1 pův. zákona nahrazují se slova "do mzdy" slovy "do pracovního výdělku".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP