185. Pozměňovací návrh posl. Kleina,
Schäfera a soudr.:
§ 104 nechť zní:
"(1) Všichni pojištěním
povinní zaměstnanci téhož podniku musí
býti pojištěni u téhož nositele
pojištění.
(2) Členství zaměstnavatelovo
u některého náhradního ústavu
má za následek, že tento ústav jest
v mezích svého uznání za náhradní
ústav výlučně příslušný
pro pojištění všech pojistné povinnosti
podléhajících zaměstnanců onoho
podniku zaměstnavatelova, který byl k náhradnímu
ústavu přihlášen, a že přejímá
vůči těmto zaměstnancům závazky
plynoucí z pojištění. Příslušnost
zaměstnancova k náhradnímu ústavu
vzniká vstupem do zaměstnání v onom
podniku zaměstnavatelově a zaniká vystoupením
z tohoto zaměstnání, leč by bylo spojeno
s přiznáním důchodu invalidního
nebo starobního. Pojištění provedené
u nepříslušného nositele pojištění
jest právně účinné až
do zjednání stavu zákonného.
(3) Souhlasí-li oba zúčastnění
nositelé pojištění, může
ministr sociální péče povoliti výjimku
z ustanovení odst. 1 a 2, vyžaduje-li toho prospěch
pojištěnce.
(4) Všichni zaměstnanci pojištěním
povinní, kteří nezískali podle odst.
2 a 3 příslušnosti k některému
náhradnímu ústavu, jsou příslušni
k Všeobecnému pensijnímu ústavu.
(5) Zaměstnavatel, jenž byl členem
náhradního ústavu, může přistoupiti
k jinému nositeli pojištění za člena
pouze se svolením dosavadního nositele pojištění,
pokud stanovy jeho neurčují jinak. Zaměstnavatel,
který není členem náhradního
ústavu, pouze se svolení, Všeobecného
pensijního ústavu.
(6) Náhradní ústav jest
oprávněn vydávati výměry, pokud
jde o zaměstnance k němu příslušné,
v stejném rozsahu jako Všeobecný pensijní
ústav; není však oprávněn vydávati
výměry, jimiž se popírá pojistná
povinnost.
(7) O této otázce, jakož
i o tom, ke kterému nositeli pojištění
v určitém čase jest zaměstnanec příslušný,
rozhoduje v případu sporu ministerstvo sociální
péče bez výměru nositele pojištění."
186. Pozměňovací návrh posl. Schäfera,
Kleina a soudr.:
§ 104 nechť zní:
"(1) Všichni pojištěním
povinní zaměstnanci téhož podniku musí
býti pojištěni u téhož nositele
pojištění.
(2) Členství zaměstnavatelovo
u některého náhradního ústavu
má za následek, že tento ústav jest
v mezích svého uznání za náhradní
ústav výlučně příslušný
pro pojištění všech pojistné povinnosti
podléhajících zaměstnanců onoho
podniku zaměstnavatelova, který byl k náhradnímu
ústavu přihlášen, a že přejímá
vůči těmto zaměstnancům závazky
plynoucí z pojištění. Příslušnost
zaměstnancova k náhradnímu ústavu
vzniká vstupem do zaměstnání v onom
podniku zaměstnavatelově a zaniká vystoupením
z tohoto zaměstnání, leč by bylo spojeno
s přiznáním důchodu invalidního
nebo starobního. Pojištění provedené
u nepříslušného nositele pojištění
jest právně účinné až
do zjednání stavu zákonného.
(3) Souhlasí-li oba zúčastnění
nositelé pojištění, může
ministr sociální péče povoliti výjimku
z ustanovení odst. 1 a 2, vyžaduje-li toho prospěch
pojištěnce.
(4) Všichni zaměstnanci pojištěním
povinní, kteří nezískali podle odst.
2 a 3 příslušnosti k některému
náhradnímu ústavu, jsou příslušni
k Všeobecnému pensijnímu ústavu.
(5) Zaměstnavatel, jenž byl členem
náhradního ústavu, může přistoupiti
k jinému nositeli pojištění za člena
pouze se svolením dosavadního nositele pojištění,
pokud stanovy jeho neurčují jinak. Zaměstnavatel,
který není členem náhradního
ústavu, pouze se svolením Všeobecného
pensijního ústavu.
(6) Náhradní ústav jest
oprávněn vydávati výměry, pokud
jde o zaměstnance k němu příslušné,
v stejném rozsahu jako Všeobecný pensijní
ústav; není však oprávněn vydávati
výměry, jimiž se popírá pojistná
povinnost.
(7) O této otázce, jakož
i o tom, ke kterému nositeli pojištění
v určitém čase jest zaměstnanec příslušný,
rozhoduje v případu sporu ministerstvo sociální
péče bez výměru nositele pojištění."
187. Pozměňovací návrh posl. Horpynky
a druhů:
V §u 104, odst. 4 budiž škrtnuta poslední
věta.
188. Eventuální pozměňovací
návrh posl. Horpynky a druhů:
Nebude-li přijat návrh na škrtnutí poslední
věty v odst. 4 §u 104, navrhujeme, aby v §u 104,
odst. 4 byla poslední věta změněna
takto:
"Zaměstnavatel, který není členem
některého náhradního ústavu,
může se státi členem náhradního
ústavu jen se svolením ministerstva sociální
péče."
189. Doplňovací návrh posl. Horpynky
a druhů:
V §u 104 budiž odst. 4 doplněn větou:
"Podnik, jenž jest členem některého
náhradního ústavu, zůstává
dále členem, když změní svou
právnickou formu."
190. Pozměňovací návrh posl. Kleina,
Schäfera a soudr. k §u 106:
Čís. 1 bude zníti:
"Dávky náhradního ústavu musí
býti téhož druhu a v každém případě
vyšší než dávky, které by
příslušely, kdyby pojištění
bylo bývalo provedeno u Všeobecného pensijního
ústavu, a to v poměru, v jakém jest pojistné
(běžné příspěvky) a taxy
za zvyšování služného k pojistnému
podle §u 63."
Čís. 2 bude zníti:
"Nároky členů pojištěním
povinných nesmí býti vázány
přísnějšími podmínkami,
než jsou podmínky stanovené tímto zákonem."
V čís. 3 se 1/5
nahradí 1/4. Slovo
"naříditi" zamění se slovem
"žádati".
V čís. 4 se za slovem "anuit" vsune "k
úhradě schodků".
Nové čís. 6 bude zníti:
"Neměl-li ústav v průměru tří
let před vyhlášením tohoto zákona
aspoň 200 členů pojištěním
povinných anebo klesne-li později v průměru
tří let tento počet pod 200, jest žádati
opatření bezpečnostní reservy v době
nejvýše 5 let ve výši 15% premiových
reserv a úhradních jistin ústavu anebo jinakou
dostatečnou záruku."
Nové čís. 9 bude zníti:
"Prostředky k provádění léčebné
péče a k poskytování podpor v nezaměstnanosti
jest opatřiti podle ustanovení §§ 56 a)
a 56."
Připojí se nový odst. 2:
"Ustanovení čís. 1 a 2 jest považovati
za splněna, předá-li náhradní
ústav zákonité nároky do zajištění
Všeobecného pensijního ústavu [podle
§u 116 a)]."
191. Pozměňovací návrh posl. Kleina,
Schäfera a soudr.:
§ 108 nechť zní:
"(1) Náhradní ústavy,
které chtějí zůstati nadále
nositeli pojištění podle tohoto zákona,
musí nejdéle do 6 měsíců ode
dne vyhlášení tohoto zákona na základě
pravoplatného usnesení valné hromady a se
souhlasem zaměstnavatelů většiny pojištěnců
předložiti ministerstvu soc. péče žádost
o zachování náhradní vlastnosti. Ve
lhůtě nejdéle jednoho roku od podání
žádosti za uznání jest předložiti
průkaz, že splněny jsou všechny podmínky
§u 106, obzvláště pak pojistně
matematický průkaz, že jest při použití
početních podkladů Všeobecného
pensijního ústavu zjednána rovnováha
mezi budoucími příjmy a vydáními
ke dni vstupu zákona v účinnost. K úhradě
té části nároků, které
by získal pojištěnec, kdyby byl po celou příspěvkovou
dobu započitatelnou podle §u 12 s případným
zákupem býval pojištěn u Všeobecného
pensijního ústavu, stačí za minulost
zařaditi do pasiv úhradový podíl Všeobecného
pensijního ústavu, pro budoucnost pojistné
podle §u 63 tohoto zákona po srážce nejvýše
10%.
(2) O formě a obsahu průkazu
vydá ministr sociální péče
bližší předpisy nejdéle do tří
měsíců po vyhlášení zákona.
Průkaz jest doložiti zvláště právoplatným
usnesením valné hromady o změně stanov
a prohlášením zaměstnavatelů,
že berou na sebe závazky ze změny pro ně
vyplývající.
(3) O žádosti za další
uznání náhradního ústavu rozhodne
ministr sociální péče, vyslechna Všeobecný
pensijní ústav.
(4) Náhradní ústavy,
které nedodrží lhůty v odst. 1 stanovené,
ztrácejí povahu náhradního ústavu
dnem uplynutí této lhůty a ústavy,
jejichž žádost za uznání ministerstvo
soc. péče zamítlo, dnem doručení
zamítavého výměru."
192. Pozměňovací návrh posl. Kleina,
Schäfera a soudr.:
V §u 109 nechť odst. (1) a (2)
znějí:
"(1) Náhradní ústav
pozbyvší uznání jako náhradní,
jest povinen odevzdati Všeobecnému pensijnímu
ústavu veškeré jmění včetně
případně dlužného pojistného
i s úroky podle §u 113, odst. 2 ode dne účinnosti
zákona. Jmění ústavu převyšující
částky, potřebné k zajištění
nároků získaných podle stanov platných
v době zrušení ústavu, jest použíti
odděleně pro připojištění
ve prospěch pojištěnců a důchodců
ústavu. Nestačí-li jmění k
zajištění nároků, získaných
podle stanov, a není-li možno doplniti je sanací
podle předpisů stanov, jest použíti
předpisů stanov o zrušení ústavu.
(2) Usnese-li se na tom valná hromada
likvidujícího pensijního ústavu a
souhlasí-li zaměstnavatel nebo zaměstnavatelé
většiny pojištěnců, může
ministerstvo sociální péče po slyšení
Všeobecného pensijního ústavu povoliti,
aby Všeobecnému pensijnímu ústavu byly
odevzdány pouze úhradové podíly a
úhradní jistiny ke krytí nároků,
které by byli získali pojištěnci a důchodci,
kdyby byli bývali pojištěni u Všeobecného
pensijního ústavu po celou dobu, započitatelnou
podle §u 12 včetně doby případně
zakoupené a zbytek jmění předán
byl k zabezpečení zbývajících
nároků podle stanov likvidujícího
náhradního ústavu příplatkovému
ústavu, který vyhovuje ustanovením §§
119 a 120; ustanovení odst. 1 jest obdobně použíti."
193. Pozměňovací návrh posl. Schäfera,
Kleina a soudr. k §u 106:
Čís. 1 bude zníti:
"Dávky náhradního ústavu musí
býti téhož druhu a v každém případě
vyšší než dávky, které by
příslušely, kdyby pojištění
bylo bývalo provedeno u Všeobecného pensijního
ústavu, a to v poměru, v jakém jest pojistné
(běžné příspěvky) a taxy
za zvyšování služného k pojistnému
podle §u 63."
Čís. 2 bude zníti:
"Nároky členů pojištěním
povinných nesmí býti vázány
přísnějšími podmínkami,
než jsou podmínky stanovené tímto zákonem."
V čís. 3 se 1/5
nahradí 1/4. Slovo
"naříditi" zamění se slovem
"žádati".
V čís. 4 se za slovem "anuit" vsune "k
úhradě schodků".
Nové čís. 6 bude zníti:
"Neměl-li ústav v průměru tří
let před vyhlášením tohoto zákona
aspoň 200 členů pojištěním
povinných anebo klesne-li později v průměru
tří let tento počet pod 200, jest žádati
opatření bezpečnostní reservy v době
nejvýše 5 let ve výši 15% premiových
reserv a úhradních jistin ústavu anebo jinakou
dostatečnou záruku."
Nové čís. 9 bude zníti:
"Prostředky k provádění léčebné
péče a k poskytování podpor v nezaměstnanosti
jest opatřiti podle ustanovení §§ 56 a)
a 56."
Připojí se nový odst. 2:
"Ustanovení čís. 1 a 2 jest považovati
za splněna, předá-li náhradní
ústav zákonité nároky do zajištění
Všeobecného pensijního ústavu [podle
§u 116 a)]."
194. Pozměňovací návrh posl. Schäfera,
Kleina a soudr.:
§ 108 nechť zní:
"(1) Náhradní ústavy,
které chtějí zůstati nadále
nositeli pojištění podle tohoto zákona,
musí nejdéle do 6 měsíců ode
dne vyhlášení tohoto zákona na základě
pravoplatného usnesení valné hromady a se
souhlasem zaměstnavatelů většiny pojištěnců
předložiti ministerstvu soc. péče žádost
o zachování náhradní vlastnosti. Ve
lhůtě nejdéle jednoho roku od podání
žádosti za uznání jest předložiti
průkaz, že splněny jsou všechny podmínky
§u 106, obzvláště pak pojistně
matematický průkaz, že jest při použití
početních podkladů Všeobecného
pensijního ústavu zjednána rovnováha
mezi budoucími příjmy a vydáními
ke dni vstupu zákona v účinnosti. K úhradě
té části nároků, které
by získal pojištěnec, kdyby byl po celou příspěvkovou
dobu započitatelnou podle §u 12 s případným
zákupem býval pojištěn u Všeobecného
pensijního ústavu, stačí za minulost
zařaditi do pasiv úhradový podíl Všeobecného
pensijního ústavu, pro budoucnost pojistné
podle §u 63 tohoto zákona po srážce nejvýše
10%.
(2) O formě a obsahu průkazu
vydá ministr sociální péče
bližší předpisy nejdéle do tří
měsíců po vyhlášení zákona.
Průkaz jest doložiti zvláště právoplatným
usnesením valné hromady o změně stanov
a prohlášením zaměstnavatelů,
že berou na sebe závazky ze změny pro ně
vyplývající.
(3) O žádosti za další
uznání náhradního ústavu rozhodne
ministr sociální péče, vyslechna Všeobecný
pensijní ústav.
(4) Náhradní ústavy, které
nedodrží lhůty v odst. 1 stanovené,
ztrácejí povahu náhradního ústavu
dnem uplynutí této lhůty a ústavy,
jejichž žádost za uznání ministerstvo
soc. péče zamítlo, dnem doručení
zamítavého výměru."
195. Pozměňovací návrh posl. Schäfera,
Kleina a soudr.:
V §u 109 nechť odst. (1) a (2)
znějí:
"(1) Náhradní ústav
pozbyvší uznání jako náhradní,
jest povinen odevzdati Všeobecnému pensijnímu
ústavu veškeré jmění včetně
případně dlužného pojistného
i s úroky podle §u 113, odst. 2 ode dne účinnosti
zákona. Jmění ústavu převyšující
částky, potřebné k zajištění
nároků získaných podle stanov platných
v době zrušení ústavu, jest použíti
odděleně pro připojištění
ve prospěch pojištěnců a důchodců
ústavu. Nestačí-li jmění k
zajištění nároků, získaných
podle stanov, a není-li možno doplniti je sanací
podle předpisů stanov, jest použíti
předpisů stanov o zrušení ústavu.
(2) Usnese-li se na tom valná hromada
likvidujícího pensijního ústavu a
souhlasí-li zaměstnavatel nebo zaměstnavatelé
většiny pojištěnců, může
ministerstvo sociální péče po slyšení
Všeobecného pensijního ústavu povoliti,
aby Všeobecnému pensijnímu ústavu byly
odevzdány pouze úhradové podíly a
úhradní jistiny ke krytí nároků,
které by byli získali pojištěnci a důchodci,
kdyby byli bývali pojištěni u Všeobecného
pensijního ústavu po celou dobu, započitatelnou
podle §u 12 včetně doby případně
zakoupené a zbytek jmění předán
byl k zabezpečení zbývajících
nároků podle stanov likvidujícího
náhradního ústavu příplatkovému
ústavu, který vyhovuje ustanovením §§
119 a 120; ustanovení odst. 1 jest obdobně použíti."
196. Doplňovací návrh posl. Horpynky
a druhů:
V §u 111, odst. 3 buďtež na konci připojena
slova: "při čemž musí býti
zachována zásadní ustanovení §u
106, odst. 4".
197. Doplňovací návrh posl. Kleina,
Schäfera a soudr.:
Nový § 111 a) bude zníti:
"Ústřední evidence pensijního
pojištění.
(1) Všeobecný pensijní
ústav vede ústřední evidenci pensijního
pojištění.
(2) Náhradní ústavy musí
nejdéle do 6 měsíců ode dne vyhlášení
tohoto zákona předložiti Všeobecnému
pensijnímu ústavu výkazy svých členů
a důchodců se všemi daty pro pojištění
důležitými.
(3) Náhradní ústavy jsou
povinny do 4 týdnů hlásiti změny ve
stavu členů a změny v pojistném poměru.
Formu výkazů a hlášení stanoví
Všeobecný pensijní ústav v dohodě
se Svazem pensijních ústavů.
(4) Všeobecný pensijní
ústav je povinen poskytnouti náhradnímu ústavu
informace, potřebné k zjištění
příslušnosti (§ 104) a převodní
povinnosti (§§ 113 až 115).
(5) Náklady spojené s udržováním
ústřední evidence budou rozděleny
na jednotlivé nositele pojištění podle
počtu pojištěnců a důchodců
Svazem pensijních ústavů."
198. Doplňovací návrh posl. Schäfera,
Kleina a soudr.:
Nový § 111 a) bude zníti:
"Ústřední evidence pensijního
pojištění.
(1) Všeobecný pensijní
ústav vede ústřední evidenci pensijního
pojištění.
(2) Náhradní ústavy musí
nejdéle do 6 měsíců ode dne vyhlášení
tohoto zákona předložiti Všeobecnému
pensijnímu ústavu výkazy svých členů
a důchodců se všemi daty pro pojištění
důležitými.
(3) Náhradní ústavy jsou
povinny do 4 týdnů hlásiti změny ve
stavu členů a změny v pojistném poměru.
Formu výkazů a hlášení stanoví
Všeobecný pensijní ústav v dohodě
se Svazem pensijních ústavů.
(4) Všeobecný pensijní
ústav je povinen poskytnouti náhradnímu ústavu
informace, potřebné k zjištění
příslušnosti (§ 104) a převodní
povinnosti (§§ 113 až 115).
(5) Náklady spojené s udržováním
ústřední evidence budou rozděleny
na jednotlivé nositele pojištění podle
počtu pojištěnců a důchodců
Svazem pensijních ústavů."
199. Doplňovací návrh posl. Horpynky
a druhů:
V §u 112 budiž k odst. 1 připojena věta:
"Úředníci Všeobecného pensijního
ústavu nemohou býti zároveň úředníky
Svazu nebo vésti jeho agendu."
200. Doplňovací návrh posl. Krebse
a druhů:
V §u 112 budiž odst. 1 doplněn takto:
"Úředníci Všeobecného pensijního
ústavu nemohou býti současně úředníky
Svazu pensijních ústavů, po případě
nemohou vésti jeho agendu."
201. Doplňovací návrh posl. Krebse
a druhů:
V §u 113 budiž připojeno jako nový odst.
5a):
"Nastane-li pojistný případ v době,
kdy přestupujícímu pojištěnci
nebyly ještě nároky zabezpečeny, a vykonal-li
přestupující pojištěnec u dosavadního
nositele pojištění čekací dobu,
jest tento nositel pojištění osvobozen od povinnosti
převodu, nahradí však novému nositeli
pojištění přiznanou dávku ve
výši, ke které by byl povinen, kdyby bylo nedošlo
ke změně pojistné příslušnosti.
V tomto případě dlužno však snad
již vyplacenou, převedenou částku vrátiti
dosavadnímu nositeli pojištění. Nový
nositel pojištění vyměří
dávku tak, jako kdyby bylo došlo k použití
převedené částky podle odst. 6."
202. Pozměňovací návrh posl. Tučného,
Langra, Pechmanové a druhů:
V §u 113 budiž za odst. (5) zařazen
nový odst. (6) tohoto znění:
"(6) Nastane-li pojistný případ
v době, po kterou zůstávají přestoupivšímu
pojištěnci ještě nároky podle §u
59 a dokončí-li přestupující
pojištěnec u dosavadního nositele pojištění
čekací dobu, jest tento nositel pojištění
zproštěn převodní povinnosti podle odst.
1, uhrazuje však novému nositeli pojištění
přiznanou dávku ve výši, k níž
by byl povinen, kdyby k změně pojistné příslušnosti
nebylo došlo. V tomto případě jest vrátiti
převodní částku případně
již vydanou dosavadnímu nositeli pojištění.
Nový nositel pojištění vyměří
dávku, jako kdyby bylo došlo k použití
převodní částky podle odst. 7."
203. Pozměňovací návrh posl. Horpynky
a druhů:
V §u 114 budiž škrtnut odst. (3).
204. Pozměňovací návrh posl. Al. Petra,
Votruby, Dubického a druhů:
V §u 115 se odst. 1 doplňuje takto:
"při čemž uvedený zaměstnavatel
jest povinen přihlížeti k převodní
částce (premiové reservě), jemu případně
již vydané podle odst. 2."