Čtvrtek 20. prosince 1928

Kol. Klein a kol. Tučný vytýkali jako jednu z největších vad projednávané předlohy návrhu pensijního zákona znění §u 17, ve kterém vidí oba dva páni veliké nebezpečí, poněvadž prý přísněji stanoví pojem invalidity, nežli ve starém zákoně. Pro informaci slavné sněmovny sděluji, že § 17 byl pře vzat doslova z elaborátu odborné komise, jak tvůrci celé osnovy jej tam zařadili. Doslova. A když kol. Tučný a kol. Klein v soc. politickém výboru uváděli tyto námitky, které včera opakovali zde, pozvali jsme si odborníky ze Všeobecného pensijního ústavu, prof. dr. Schönbauma, presidenta Hotowetze a jiné pány a dali jsme si vyložiti, zdali § 17 znamená nebezpečí pro soukromé zaměstnance při ocenění invalidity při dnešním způsobu Bylo nám dokázáno, že pojem invalidity tak, jak jej zařaďujeme do svého nového zákona, je nejliberálnějším výkladem invalidity z evropského zákonodárství vůbec. (Posl. Klein: Tomu pan dr. Schönbaum sám ovšem nevěří!) To se obrať na něho, že nám vykládal něco, čemu sám nevěří. On nám to před svědky vykládal, že je to nejliberálnější výklad invalidity, jaký vůbec existuje, poněvadž jinde, na př. v jedné sousední říši, vyžaduje se 50% osobní nezpůsobilost a jiné těžké podmínky, kdežto u nás dáváme pojem invalidity poměrně lehký a liberální. A je přirozené, že vykládati se bude podle dnešní prakse a podle tvrzení pánů, kteří to dělají, tak, že když je někdo ředitelem podniku a pro neschopnost, pro invaliditu duševní nebo jakoukoli již to místo zastávati nemůže, nebude v tom podniku nucen přijmouti místo podřadné, a když jiného nenajde, jest invalidou nezpůsobilým a bude dostávati rentu (Posl. Klein: Ne, ne, nikoliv, tak to není s tím § 17!) Tak to jest s tím § 17! (Posl. Klein: Když jinde místo nenajde, nedostane rentu žádnou! Ano, to je § 17! Nevíte, co § 17 znamená! Ten je proti pojištěncům! To je špatný výklad!) Pro informaci sněmovny oznamuji, že ten paragraf dělala odborná komise, ve které kol. Klein spolupracoval. (Posl. Klein: Já jsem protestoval!) Protestoval proti tomu, ale většina komise odborníků uznala to za správné. Tož, prosím! (Posl. Klein: Ale, to není tak, jak to vykládáš!) Tak rač zachovati klid a já to vyložím podrobněji! Kol. Kleine, o těch zájmech pojištěnců dovol mi říci, že jich nehájíš o nic více přesvědčivě než já a kterýkoli z nás. Rozumíš? My se nebudeme u vás pořád učiti. Chováte se tak, jakoby celý svět měl choditi k vám se učiti sociálnímu cítění. Ten tón si odvykněte! (Výkřiky čsl. soc.-demokratických poslanců: Generálské pense!) Vy jste pro ty generály hlasovali také dříve. Upozorňuji slavnou sněmovnu na znění toho paragrafu. Tam se praví: "Nezpůsobilý k výkonu povolání je, kdo pro tělesnou nebo duševní vadu nebo pro slabost tělesných nebo duševních sil nemůže dále zastávati povinností svého povolání ani jiného povolání, přiměřeného dosavadnímu povolání i způsobu, i vzdělání praktickému i teoretickému." Při jeho postavení v tom povolání musí býti povolání ono rovnoměrné, aby mohl býti uznán k němu způsobilý. (Posl. Klein: Kdo mu dá to nové povoláni? To je otázka!) Kol. Kleine, budeš-li ředitelem podniku a odtamtud tě vypoví jako invalidu, a komise má uznávati tvoji způsobilost, může tě uznati schopným k jinému povolání, ale musí přihlížeti ke způsobu, jak jsi byl zaměstnán, k tvé mu praktickému i teoretickému vzdělání, ke všemu. Může ti říci, že budeš zastávati místo ředitele? Ne, a musí tě prohlásiti invalidním.

Toto je tak klausulováno, že náš stát má ze všech okolních států nejliberálnější výklad invalidity, jakého nikdo jiný nemá. (Výkřiky posl. Dubického.)

Já jsem, kol. Dubický, pánům řekl, když jsme byli v pochybnostech po jejich řečech ve výboru, že jsme si zavolali komisi, a to je výklad naprosto autentický, jak jej uvádím. Tedy tyto obavy jsou naprosto neoprávněné.

Řada řečníků zabývala se §§ 26 a 27, které zavádějí rozdělení pensí mezi vdovu a rozloučenou manželku. Páni se vyslovovali proti způsobu, že prý to nemělo býti řešeno v zákoně pensijním, nýbrž v občanském zákoně o reformě manželského práva, nebo kdekoliv jinde, ale jenom ne zákonem pensijním. Tož, račte mi dovoliti, abych poznamenal, že my musíme už jednou začíti tuto velikou sociální nespravedlnost řešiti. Protože však nevíme, kdy bude prováděna reforma manželského práva a reforma občanského zákona vůbec, řekli jsme: začneme zde, abychom vyřešili velikou nespravedlnost, že bez své viny rozloučená žena, která třebas 20 let žila v manželství, má ztráceti jakýkoliv nárok a má ho nabýti žena, která třebas jen dva roky v manželství žije a šla do manželství se starým pojištěncem jenom pro tuto pensi.

Tedy odmítám výtku, že jsme to neměli řešiti. Jednou se tento poměr vyřešiti musí. Pan dr Winter - on není přítomen poznamenal, že jsme to dělali podle římského manželského práva. Chtěl bych na adresu pana dr Wintra říci, že třebaže to bylo přizpůsobeno katolickému názoru a právu manželskému, je to zároveň sociálně spravedlivé a že tedy to nemůže býti na úkor, i když je to z toho odvozováno. (Výkřiky.) Naopak, je to velmi zajímavá věc, když se katolický názor vpraví do soc. zákona, že je zároveň sociálně nejspravedlivějším stanoviskem.

Velikou stížnost vznesli páni řečníci, že nepojišťujeme nepojištěná léta soukromých zaměstnanců. Slavná sněmovno! Kdyby bylo možno, abychom pojistili nepojištěná léta všech, nebylo by jistě jediného člověka, který by se proti tomu postavil. Ale sami víte, jak velkého finančního nákladu by to vyžadovalo. Kdybychom pojistili jedné kategorii nepojištěná léta, bylo by pak možno spravedlivě upírati tentýž nárok jiné třídě a jiné kategorii zaměstnanců? Byl bych pro započítání nepojištěných let, kdyby státní prostředky vystačovaly. Započítáme-li nepojištěná léta soukromým zaměstnancům, můžeme říci "ne" u dělníků, kde to vyžaduje náklad 4 miliardy Kč? Kdyby stát měl takovou finanční sílu a možnost, byl bych první pro splnění toho požadavku, abychom nejstarším ročníkům zabezpečili pense skutečně dostačující, ale prostředků zde není. (Posl. Taub: Kol. Petře, proč se nedovoláváte zde odborné komise?) Pane kol. Taube, odvolávám se také na odbornou komisi a říkám, že měla lehké postavení, řekla: "Bude to státi tolik a tolik milionů, zde to, vládo, máš a zaplať to." Naše postavení je horší. Vláda to musí platiti a opatřiti peníze a parlament to musí povoliti. Znovu opakuji, že kdyby zde byly finanční prostředky, byl bych první pro pojištění nepojištěných let. Ale, když zde ty prostředky nejsou, nemůžeme pojišťovati jednu kategorii zaměstnanců a nepojistiti při tom kategorii druhou, jistě ne méně potřebnou, naopak potřebnější nežli ta, o kterou jde.

Přecházím nyní k výtkám proti organisaci. Zabýval jsem se jimi již včera a ukazoval jsem, že ustanovení o jmenování odborníků do správy pojišťoven, do správy nositelů pojištění dělaly strany, které nám to vytýkají, současně s námi v sociálním pojištění, takže je to jejich stará myšlenka, věc, kterou také ony uskutečňovaly, a že proto nemají morálního práva, dnes mám vytýkati... (Posl. Klein: Nezapomínejte, že to není nový ústav, nýbrž ústav, který 20 roků působí. Jen ne zamlčovati věci, to je velký rozdíl!)

Když jsme dělali sociální pojištění dělnické, měli jsme zkušenosti z pensijního pojištění a věděli jsme, že analogie tu bude. Kol. Kleine, nechci vykládati pravý důvod, pro který to bylo tenkráte děláno. Byly zde určité obavy, ale nebyla to obava před tím, že jsme neměli zaběhnuté sociální pojištění. To byly obavy úplně jiné, o složení výborů a správních orgánů v soc. pojištění. Nepřeme se o to. Opakuji, že je to analogie ze soc. pojištění.

Řada německých kolegů se zabývala § 84, který jedná o zemských úřadovnách. Zabýval se tím i kol. Klein a Tučný. Jak ráčíte znáti, podle starého zákona máme v Praze první a druhou, českou a německou úřadovnu, v Brně totéž, pak úřadovnu v Opavě a v Bratislavě. Německým kolegům, ať to byl již kol. Krebs, Bartel nebo Horpynka, nezazlívám, že zde plaidovali pro to, aby byly zachovány ústavy, které již měli a které dnes ovládají. Ale divím se poněkud českým soc. demokratům, že oni mohou pro toto také mluviti a zastávati toto stanovisko. (Posl. Klein: Jistě, aby dosavadní dobrý stav mezi pojištěnci nebyl vašimi pletichami porušen!) My jsme to chtěli pouze unifikovati, ale vy, ať jde o jakékoliv pojištění, říkáte "unifikace". Nezazlívám to p. kol. Taubovi, poněvadž je to vysvětlitelno s jeho nacionálního stanoviska, třeba byl internacionalistou, ale tobě a tvé straně to musím právem vytknouti, poněvadž vy jste vždy pro unifikaci, a náhle říkáte: zachovejme dvě pojišťovny v Praze..... (Posl. Klein: My jsme pro zachování stavu, který se osvědčil!).... a zachovejme ji v Brně a Opavě. (Posl. Srba: Koalice se už naobědvala, tak můžeš skončiti!) Pravděpodobně kol. Srba byl vždy komandován, aby tak dlouho mluvil, než se naobědvají oni. To je sice vtip, ale celkem moc nevážný vtip, pane kolego!

Musím vývody, které zde byly včera vykládány půldruhé hodiny kol. Kleinem a hodinu kol. Tučným, přece jen uvésti na pravou míru. Zdá-li se to panu kol. Srbovi dlouhým, nikdo mu nebrání, aby se šel také naobědvati.

S hlediska pojištění odborného a věcného má pravdu Tučný, že by bylo nejlépe zříditi pro každou zemi jednu pojišťovnu: jednu pro Čechy, druhou pro Moravu a Slezsko a třetí pro Slovensko a Podkarpatskou Rus. Ale poměry jsou takové, že vyžadují zachování nynějších pojišťoven, tedy je necháváme.

Kolegové němečtí ukazovali na důvodovou zprávu výboru k §u 84, že se tam organisace provádí určitým způsobem, který mění dosavadní způsob, a vyslovovali obavu, že by mohly býti jejich úřadovny poškozeny. Upozorňuji, že v druhé větě zprávy výborové za slovem "jest" vypadlo při tisku slovo "zpravidla", takže formace okresních politických správ je sice pravidlem, ale může býti použito i formace pro obvod okresních soudů, ne vždycky jen obvod politických úřadů.

Nebudu se již zabývati dalšími námitkami, poněvadž hlavní jsem jistě probral. Sděluji ještě jenom sněmovně, že většina podala včera plenu sněmovny ještě dva důležité pozměňovací návrhy na zařazení nových paragrafů do zákona. Jeden z nich jest, že pojištěncům, kteří v minulém roce vstoupili do pojištění, mohou nositelé pojištění přiznati se zpětnou platností ten rozdíl mezi starým a novým pojištěním. Vedle toho druhý návrh: zaměstnavatelé nejsou povinni vzhledem k tomu, že již po Novém roce musí platiti vysoké příspěvky společně se zaměstnanci, odvésti drahotní přídavky za letošní rok.

Končím svoji zprávu a opakuji, co jsem řekl včera, že každý nepředpojatý člověk musí v návrhu, předloženém slavné sněmovně, viděti opravdu podstatné, veliké zlepšení dosavadního zákona, a doporučuji, aby slavná sněmovna jej přijala tak, jak byl navržen. (Potlesk poslanců čsl. strany lidové.)

Ještě zbývá mi vyjádřiti se k návrhům, jichž stranami oposičními byla podána řada. Z důvodů, které jsem již uvedl, že jsme totiž zkoumali každý návrh, ať přišel od oposice, či od odborníků, a že všecko, co bylo spravedlivé a odůvodněné, dali jsme už sami do osnovy, vyslovuji se proti všem pozměňovacím návrhům stran oposičních. (Posl. Klein: V tom je také návrh na výplatu diference mezi starými a novými!) Ten vyjmeme při hlasování o jednotlivých paragrafech. Vyslovuji se pro přijetí návrhů, které podaly strany většiny, a s nimi souhlasných návrhů, pokud jsou ze stran oposičních. (Souhlas).

Předseda (zvoní): Dávám slovo k doslovu druhému zpravodaji, p. posl. Votrubovi.

Zpravodaj posl. Votruba: Slavná sněmovno! Jako zpravodaj za výbor rozpočtový neměl bych mnoho, co bych ve svém doslovu řekl, nebylyť činěny žádné výtky mému referátu po stránce rozpočtové a finanční. Ale poněvadž jsem byl členem soc. politického výboru a spolupůsobil při sdělávání této zprávy, jak osnova vládní opravená soc. politickým výborem byla předložena plénu sněmovny, pokládám za svou povinnost v doslovu pro hlásiti toto: Výtky, které činěny byly tomuto návrhu soc. politického výboru stranami oposice, nebyly všecky ani tak věcné, jako spíše mnohé z nich byly vedeny starou metodou oposiční, jako útoky proti koalici. (Výkřiky posl. Kleina.)

Myslím, že už jednou by měl do tohoto sboru přijíti duch pravého parlamentarismu, že by ten duch měl se zesilovati, ale když zde se proti koalici štve už otřepanými frásemi, že jsme závislí na politické Osmičce, věcmi, které již dávno by neměly býti v arsenálu solidních parlamentářů a politiků, nevím, co si máme mysliti o tomto parlamentním projednávání a o těchto námitkách. Pánové, stejné vám mohu vrátiti. Když vy jste měli koalici, měli jste "Pětku", které jste poslouchali, a vytýkáte-li dnes této koalici, že poškodila pojištěnce touto předlohou, že tato předloha je nedostatečná a že ji soukromé zaměstnanectvo schváliti a přijmouti nemůže, dovolte, abych vám předložil zrcadlo, co jste dělali dříve, když jste byli u vesla, u moci.

Víme, že starý zákon z Rakouska dávno po převratu nevyhovoval. Byla to ta první koalice, ve které sedí ještě většina nynějších koaličních stran, která udělala předlohu zákona r. 1922. A tu podle důvodové zprávy mohu konstatovati toto: Tato novela přinesla změny náramně výhodné pro pojištěnce: 1. Rozšíření pojistné povinnosti na nové kategorie pojištěnců; zejména na orgány nižšího dozoru a na všechny obchodní pomocníky. 2. Připojení nových 10 tříd služného s rozpětím po 600 Kč a s maximálním započitatelným obnosem 9000 Kč místo dosavadních 3000 Kč. V dávkové části: Změny ustanovení o výpočtu základního obnosu, zvýšení redukovaných důchodů mezi pátým a desátým rokem, zavedení vychovávacích příplatků k důchodu invalidnímu a starobnímu, zavedení pohřebného a připuštění preventivní léčebné péče. 4. Po stránce organisační úplné zrušení náhradních smluv, přísnější ustanovení o dalším trvání náhradních ústavů a znemožnění zakládání nových náhradních zařízení vůbec.

Toto přinesla novela, při které byla ještě většina stran, které dnes tvoří nynější koalici. Podívejme se, co donesla novela, kde jsme již nebyli a kde jste vy byli takovým rozhodujícím činitelem! To byla novela z 1. ledna, která stanovila drahotní přídavky 1921. (Posl. Klein: Vy jste to nebyli?) My jsme to tehdy vytýkali ještě tam, kde jsme spolupůsobili. Drahotní přídavky byly určeny ve výměře 500 a 100% a vy jste je, pánové, zvýšili ve výši 300% důchodu, při čemž pro úhrn invalidního důchodu a přídavku stanovili jste horní mez, o které dnes říkáte, že je snížena, 7200 Kč a dolní mez na 2400 Kč. (Výkřiky posl. Kleina.) Tedy, pánové, odpusťte, nevytýkejte všecko nynější koalici. My nejsme v nynější koalici hříšníky, a kol. Kleine, k čemu to rozčilení? My oba dva jsme zúčastněni na tom, já jsem členem zemského ústavu, v zemské úřadovně, a ty zde. Nemůže nikdo tvrditi, že bych byl nehájil tam Všeobecného pensijního ústavu, kde jsem byl na místě. Také ještě dnes říkám, jakkoli je tento zákon dobrý a přinese požehnání všem našim soukromým zaměstnancům, že moje přání šlo ještě dále, že teprve v budoucnosti nastane, po čem my toužíme, jisté nadlepšení nejstarším pojištěncům, kteří byli zakladateli Všeobecného pensijního ústavu. A při tom ještě vyslovuji pochybnost, zdali bylo třeba tolik oklestiti autonomii Všeobecného pensijního ústavu. To je věc, kterou budoucnost pak teprve rozřeší. A poněvadž všecko je u nás věcí vývoje, a poněvadž máme již celou řadu zákonů, které se novelovaly, tedy myslím, že podle zkušeností, kterých nabudeme s prováděním tohoto zákona, jej ještě v budoucnosti zlepšíme.

Tedy tvrdím jedno: Zákon je dobrý a přece se proti tomuto zákonu protestovalo. Pánové nás zvali, poněvadž to byli vesměs stoupenci oposičních stran, na veřejnou schůzi a myslili, že přijdeme a budeme protestovati proti tomu, co jsme sami udělali a o čem jsme přesvědčeni, že je dobrá věc.

Pánové, soukromí zaměstnanci ve svém nitru jsou přesvědčeni, že jsme udělali dobrou věc. Neštvete je politicky proti nám a budete viděti, že budou jinak mluviti, až budou požívati dobrodiní tohoto zákona, až začnou bráti zvýšený důchod, až budou bráti všecko to, co jako dávku vytýká tento zákon. Pak, myslím, soukromé zaměstnanectvo bude daleko spokojenější. Když se na to tak dívám, vtírá se mně stále a stále myšlenka, že oposiční strany mluví proti tomuto zákonu ne proto, že by jej uznávaly za špatný, nýbrž protože se jim nelíbí, že tato koalice dělala tento zákon. To je při tom můj dojem.

Tedy resumuji: Udělali jsme zákon, o kterém možno říci, že je tak dobrý, že je tak moderní, jakým se nemůže chlubiti hned tak druhý stát v celé Evropě. Ostatní státy teprve po nás půjdou a ve šlépějích ustanovení tohoto zákona budou dělati něco pro své soukromé úřednictvo. Tedy jestliže toto nám vytýkáte za hřích, my milerádi béřeme tento hřích na sebe, my se milerádi přiznáváme k těm, kteří spolupůsobili na sdělávání tohoto zákona, a ještě jednou žádáme, aby slavná sněmovna tuto osnovu zákona schválila. (Souhlas.)

Předseda. (zvoní): Přistoupíme ke hlasování.

Podáno bylo bez mála 300 pozměňovacích návrhů.

Míním dáti hlasovati v tomto pořadí:

O §u 1 bychom hlasovali nejprve v úpravě návrhu posl. Buriana a soudr.; bude-li zamítnuta, v úpravě návrhů posl. Tučného a druhů; bude-li zamítnuta, v úpravě návrhu posl. Krebse a druhů. Bude-li i tato úprava zamítnuta, hlasovali bychom o čís. 1 až 6 odst. 1 §u 1 v úpravě shodných návrhů posl. Kleina a soudr. a posl. Schäfera a soudr. Pak budeme hlasovati o novém čís. 7 místo odst. 2, a to nejprve v úpravě shodných hlavních návrhů posl. Kleina a soudr. a posl. Schäfera a soudr.; bude-li zamítnuta, budeme hlasovati o odst. 2 v úpravě shodných eventuálních návrhů týchž poslanců; pak o vsunutí nového odst. 3 do §u 1 podle shodných návrhů týchž poslanců; bude-li i tato úprava zamítnuta, budeme hlasovati o §u 1 podle zprávy výborové.

O §u 2 bychom hlasovali nejprve v úpravě návrhu posl. Tučného a druhů. Bude-li zamítnuta, hlasovali bychom o čís. 1 až 7 v úpravě návrhu posl. Krebse a druhů; pak o hlavním návrhu posl. Krebse a druhů na škrtnutí čís. 8; bude-li zamítnut, hlasovali bychom o čís. 8 v úpravě eventuelního návrhu téhož posl. Krebse a druhů; bude-li zamítnuta, hlasovali bychom o čís. 1 až 8 v úpravě shodných návrhů posl. Kleina a soudr. a posl. Schäfera a soudr.; pak o doplňovacím návrhu na vsunutí nového čís. 5, shodně podaném posl. Kleinem a soudr. a posl. Schäferem a soudr.; bude-li i tento návrh zamítnut, budeme o celém §u 2 hlasovati podle zprávy výborové.

Zamítnutím shodných doplňovacích návrhů posl. Kleina a soudr. a posl. Schäfera a soudr. na nové čís. 5 vyřízen bude také je jich návrh na škrtnutí §u 3.

O §u 3 budeme hlasovati nejprve v úpravě posl. Tučného a druhů; bude-li zamítnuta, budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 4 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhu posl. Krebse a druhů; bude-li zamítnuta, v úpravě shodných návrhů posl. Kleina a soudr. a posl. Schäfara a soudr.; budou-li zamítnuty, v úpravě shodných návrhů posl. Tučného a druhů a posl. Horpynky a druhů; kdyby i tato úprava byla zamítnuta, budeme hlasovati o §u 4 podle zprávy výborové.

O §§ech 5 a 6 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §§ech 7 a 8 budeme hlasovati v úpravě návrhů posl. Krebse a druhů: bude-li zamítnuta, v úpravě shodných návrhů posl. Kleina a soudr. a posl. Schäfera a soudr.; bude-li zamítnuta i ta, budeme o §§ech 7 a 8 hlasovati, podle zprávy výborové.

O §§ech 9 až 12 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 13 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhu posl. Krebse a druhů; bude-li zamítnuta, v úpravě návrhu posl. Horpynky a druhů; bude-li zamítnuta, v úpravě shodných návrhů posl. Tučného a druhů, posl. Kleina a soudr. a posl. Schäfera a soudr.: bude-li i ta zamítnuta, v úpravě návrhu posl. Al. Petra a druhů, jejíž přijetí doporučují pp. zpravodajové kdyby i ta byla zamítnuta, hlasovali bychom podle zprávy výborové.

O §§ech 14 a 15 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 16 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhu posl. Krebse a druhů; bude-li zamítnuta, v úpravě návrhu posl. Tučného a druhů; bude-li zamítnuta, v úpravě shodných návrhů posl. Kleina a soudr. a posl. Schäfera a soudr.; bude-li i ta zamítnuta, budeme o §u 16 hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 17 budeme hlasovat nejprve v úpravě shodných návrhů posl. Kleina a soudr. a posl. Schäfera a soudr.; bude-li zamítnuta, v úpravě návrhu posl. Tučného a druhů; bude-li zamítnuta, v úpravě hlavního návrhu posl. Krebse a druhů; bude-li zamítnuta, v úpravě eventuálního návrhu týchž poslanců; bude-li i ta zamítnuta, budeme o §u 17 hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 18 hlasovali bychom nejprve v úpravě návrhu posl. Krebse a druhů; bude-li zamítnuta, v úpravě návrhu posl. Horpynky a druhů; bude-li zamítnuta, v úpravě návrhu posl. Tučného a druhů; bude-li i ta zamítnuta, budeme o §u 18 hlasovati podle zprávy výborové.

O §§ech 19 až 23, k nimž není pozměňovacích návrhů, hlasovali bychom podle zprávy výborové.

O §u 24 hlasovali bychom nejprve v úpravě návrhu posl. Tučného a druhů; bude-li zamítnuta, v úpravě návrhu posl. Horpynky a druhů; bude-li zamítnuta, v úpravě návrhu posl. Krebse a druhů; bude-li i ta zamítnuta, budeme o §u 24 hlasovati podle zprávy výborové.

O §§ech 25 a 26 hlasovali bychom v úpravě shodných návrhů posl. Kleina a soudr. a posl. Schäfera a soudr.; bude-li zamítnuta, budeme o §§ech 25 a 26 hlasovat: najednou podle zprávy výborové.

O §u 27, jehož škrtnutí souhlasně navrhují posl. Klein a soudr. a posl. Schäfer a soudr. hlasovali bychom positivně podle zprávy výborové. Tím vyřízen bude také návrh těchto pp. poslanců na škrtnutí.

O §§ech 28 a 29, k nimž není pozměňovacích návrhů, hlasovali bychom podle zprávy výborové.

Pak bychom hlasovali o novém §u 29 a), jehož vsunutí souhlasně navrhují posl. Klein a soudr. a posl. Schäfer a soudr.

O §u 30 bychom hlasovali nejprve v úpravě shodných návrhů posl. Tučného a druhů a posl. Krebse a druhů; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.

O §u 31, k němuž není pozměňovacích návrhů, hlasovali bychom podle zprávy výborové.

O §§ech 32 a 33 hlasovali bychom nejprve v úpravě návrhů posl. Krebse a druhů; bude-li zamítnuta, v úpravě návrhů posl. Tučného a druhů; bude-li zamítnuta, v úpravě posl. Horpynky a druhů; bude-li i ta zamítnuta, podle zprávy výborové.

O §§ech 34 a 35, k nimž není pozměňovacích návrhů, hlasovali bychom podle zprávy výborové. Pak bychom hlasovali o novém §u 35 a), jehož vsunutí navrhují posl. Krebs a druzi.

O §u 36 hlasovali bychom nejprve v úpravě shodných návrhů posl. Kleina a soudr. a posl. Schäfera a soudr.; bude-li zamítnuta, podle zprávy výborové.

O §u 37 nejprve v úpravě posl. Krebse a druhů; bude-li zamítnuta, o §u 37 podle zprávy výborové.

O §§ech 38 až 41, k nimž není pozměňovacích návrhů, hlasovali bychom podle zprávy výborové.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP