Čtvrtek 14. února 1929

Jsou ještě jiné věci, o nichž by se byl pan předseda vlády mohl zmíniti ve svém prohlášení; především víme zcela podrobně, že vláda jest čistě agrárnická a že by se velice ráda pokusila, kdyby skutečně mohla - a také se pokouší, pokud může - tento agrárnický kurs sledovati až do nejzazších mezí. Při tom musí ovšem naraziti na protilehlé zájmy průmyslu a dělnictva, zvláště když agrárnické zájmy a sociální cítění většinou nemají příliš mnoho společného; a z toho již vyplývají rozdíly a napětí, ačkoliv uznávám, že v tomto státě jest i ta nesrovnalost, že právě němečtí a čeští průmyslníci dosud stejně hledali ochranu svých zájmů u českých velkoagrárníků. Zdali ji nalezli, to jest ovšem jiná otázka. Ale přece již dnes jest zcela jasné, že se zákony jako berní zákony z r. 1927 a proslavená správní reforma nedají trvale udržeti. To vidíme již dnes. Že by bylo možno je novelisovati, o tom pan předseda vlády ve svém prohlášení nic neřekl. Má se snad s těmito neblahými zákony hospodařiti dále? Pak jsou ještě jiné věci. Právě v nejvlastnějším oboru předsedy vlády, v oboru vojenském, jest zcela neuvěřitelné hospodářství. Podíváme-li se na státní účetní uzávěrku z letošního roku, nalezneme, že právě jeho obor značně překročil rozpočet, při čemž toto překročení není naprosto odůvodněné. Ba, kdyby tomu bylo jen v jednom roce, ale vojenský obor překročuje svůj rozpočet každoročně pravidelně. A tu proboha nelze mluviti o tom, že je všechno v pořádku, a pan předseda vlády nám neprozradil nic o tom, že se má zde zavésti pořádek. Zcela podobně jest tomu u železnic. Vždyť jest to přece do nebe volající, kolik milionů se zde prohospodařilo jen neblahou elektrisací pražských nádraží. I o tom by se mělo jednou v parlamentě promluviti. Na všechny možné věci není v tomto státě peněz. Ve chvíli, kdy jde o to, aby se působilo kulturně nebo sociálně, stále se říká: Není úhrady. Ale když se zde prohospodaří miliony - údaje kolísají mezi 70 a 140 miliony - tu zde není nikdo, kdo by těmto věcem udělal přítrž. I to by byl vděčný úkol pana předsedy vlády trochu zde tyto věci vysvětliti. Pak máme otázku ochrany nájemníků. Nechci dnes načínati tuto otázku, ale není možné řešiti ji jen provisoriemi, není možné, aby zákon o ochraně nájemníků, který ztrácí účinnost posledního března, byl prodloužen snad jen na 3 měsíce. Jest naléhavě nutno vypracovati návrh zákona, jenž by jak majetníku domu, tak také i nájemníku přibližně podal obraz vývoje v příštích letech. Neboť není to jen otázkou majetníků, nýbrž i nájemníků, sociální otázkou prvního řádu, která se stejně týká dělníka jako zaměstnance. Při tom dlužno učiniti opatření, aby i zaměstnanci mohli podle okolností překonati tuto dobu zvýšeného nájemného. Ale pochybuji jak o dobré vůli pana předsedy vlády, ujmouti se skutečně všech těchto věcí a úspěšně je rozřešiti, tak i o jeho moci. Neboť stařecké zjevy lze zřetelně pozorovati. Kdyby jisté strany, které již dnes jsou přímo připraveny vstoupiti do vlády, prohlásily hned tuto ochotu, vypadala by vláda docela jinak, než jaká jest dnes. Právě jen tím, že nátlak těchto stran není dnes ještě dosti silný, žije tato vláda. Ony jí umožňují vůbec předstoupiti před sněmovnu. Ve chvíli, kdy tento nátlak zesílí, musí se vláda přetvořiti. Jest tedy jen provisorium a mimo to ještě špatné provisorium, neboť na místě starých, skutečně nedobrých věcí nestaví vůbec nové, nýbrž chce přímo dále pokračovati ve starém špatném směru. To nás nemůže pohnouti, abychom pohlíželi na vládu se zvláštní důvěrou, naopak nedůvěru, kterou jsme chovali až dosud ke každé české vládě a musíme chovati tak dlouho, dokud nepřikročí ke spravedlivému řešení zdejší národnostní otázka, tuto nedůvěru chováme i k nynější vládě a proto nemůžeme ani upustiti od svého oposičního chování ani nějak hlasovati pro vládní pro hlášení. (Potlesk poslanců něm. strany národní.)

Předseda (zvoní): Slovo má nyní p. posl. Kurťak.

Posl. Kurťak (rusky): Slavná sněmovno! Po světové válce podkarpatoruský lid od Popradu k Bílé Tise se stal svobodným a nezávislým, stal se pánem svého osudu a poněvadž jest podle dějin domorodý v této zemi, užil práva sebeurčení a dne 8. května 1919 dobrovolně se připojil k Československé republice pod podmínkou, že Československá republika přizná a zajistí karpatoruskému národu, žijícímu na jih od Karpat, nejširší hospodářskou, kulturní a politickou autonomii.

Toto rozhodnutí československá vláda ráda přijala a na základě tohoto rozhodnutí byla na mírové konferenci v Saint Germain dne 10. září 1919 uzavřena mírová smlouva, která se zárukou velkých spojeneckých států, Československé republiky a pod ochranou Svazů Národů zajistila Podkarpatské Rusi zemskou samosprávu.

Od podepsání mírové smlouvy saint-germainské uplynulo 9 let a r. 1929 uplyne první desítiletí od té doby, kdy Podkarpatská Rus žije v hranicích Československé republiky, ale autonomie nebyla dosud provedena. Místo provedení nejširší autonomie Podkarpatské Rusi od Popradu až k Tise ve spravedlivých národopisných hranicích pokračuje tato plánovitá centralistická politika československé vlády, která úmyslně směřuje již od r. 1920 k odkládání autonomie Podkarpatské Rusi a v plném tempu a bez omezování sílí myšlenka na jediný český národní stát, s úplným českým režimem, českým úředním jazykem, českými úředníky, českými školami v čistě ruských obcích a s českými politickými stranami, které na autonomií Podkarpatské Rusi úředním terorem a korupcí monopolisují pro sebe politický život.

Vrcholem této centralistické politiky, směřující proti saint-germainské mírové smlouvě bylo provedení reformy správy. Staré samosprávné župy byly zničeny, na jejich místo byl postaven zemský úřad, místo autonomního sněmu jsme dostali zemské zastupitelstvo s českým agrárně stranickým diktátorem-presidentem, jenž svou řeč na prvé schůzi zemského zastupitelstva přes ostré protesty pronesl jen v českém jazyku - a s českými referenty.

Práva ruského guvernéra byla přenesena na zemského presidenta a na ministerstva. Guvernér zůstal proti mírové smlouvě a ústavě bez patřících mu práv.

Ruské území na západ od Uže zákonem o reformě správy bylo připojeno ke Slovensku se slovenským úředním jazykem a slovenskými úředníky. Místo, aby byly určeny ruskoslovenské hranice, psaly se knihy, podle nichž ruský národ na území nynějšího Slovenska nemá práva na toto území, neboť Rusíni jsou zde pouze přistěhovalci, kteří se zde usídlili až v pozdějších stoletích a během století se většinou poslovenštili.

Obyvatelstvo Podkarpatské Rusi, které vytrpělo na svém území, kde byla válečná fronta, všechna příkoří hospodářského a sociálního života za války, po válce nedostalo spravedlivé náhrady válečných a rumunských škod, provedení spravedlivé pozemkové a lesní reformy, úlevy na daních, které jest nuceno platiti od r. 1917, t. j. z dob maďarského režimu, a to na základě falešných důkazů. falešných protokolů a falešných katastrů za asistence úředníků v 80% negramotných, jakož i defraudantů, kteří tak zacházejí s obyvateli Podkarpatské Rusi, jakoby to byla nějaká kolonie.

Při nespravedlivé výměně peněz chudý karpatoruský lid ztratil 315 mil. korun ve prospěch Československé republiky.

Československá vláda spravuje autonomní Podkarpatskou Rus jako pokořenou a dobytou kolonii. Vláda ničí Podkarpatskou Rus po stránce kulturní, politické a hospodářské. V každoročních rozpočtech a účtech ani slovem není zmínky zvlášť o Podkarpatské Rusi.

Pan předseda vlády ve svém prohlášení úplně zapomněl na autonomní Podkarpatskou Rus, z čehož vyplývá, že československá vláda i napříště zamýšlí spravovati Podkarpatskou Rus jako kolonii, tak nemilosrdně, jako dosud. Část úředníků, kteří působili při volbách nikoliv jako úředníci, nýbrž byli českými agrárními agitátory, dnes ve svých úřadech i dále pokračuje v pronásledování ruského národa.

Se zřetelem na to, že tyto nespravedlivé vztahy české vlády k autonomní Podkarpatské Rusi trvají dále, já jménem svých nespokojených voličů vyslovuji svou rozhodnou nedůvěru k československé vládě a budu hlasovati proti prohlášení pana předsedy vlády.

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Buříval. Dávám mu slovo.

Posl. Buříval: Slavná sněmovno! Projednávání účetní závěrky na r. 1927 je důležitým aktem poslanecké sněmovny, kde se obyčejně porovnávají položky hospodaření za rok, který pochopitelně byl také státním rozpočtem projednán. Naše strana nebyla již aktivně účastna na státním hospodářství, ba hlasovala proti většině položek státního rozpočtu. Nejsme tedy odpovědni za vše, co se za tu dobu stalo.

Nemám v úmyslu zaměstnávati se důsledky tohoto hospodaření, jak se projevují v sociálně hospodářském působení na občany našeho státu. O tom promluví řečníci našeho klubu. Nebudu se zaměstnávati neblahými důsledky protilidových zákonů: celně kongruovým, zákony daňovými, všemi těmi zákony, které pohřbily naši samosprávu, zákony s tendencí protisociální, nýbrž budu se stručně zaměstnávati pouze otázkami, týkajícími se určité části našich občanů, kteří dnes velmi těžce snášejí poměry přivolané režimem, který se nastolil u našich státních podniků a našim státním občanům u těchto podniků zaměstnaným uškodil.

Výsledky státních podniků nelze zkoumati ze závěrečného účtu. K účtu připojeny jsou jen účty provozní. Účty rozvážné připojeny nejsou. Proč je tomu tak? Proč v jedenáctém roce trvání státní samostatnosti nejsou stanoveny hodnoty majetkových součástí, převzatých od Rakousko-Uherska? Tvrzení, že státním podnikům dostalo se pro rok 1927 jednotné formy rozpočtové a staly se tím podkladem pro porovnání částek ve státním rozpočtu uvedených, není správné, jelikož částky v rozpočtech státních podniků nepodléhají finančnímu zákonu a povolené částky v rozpočtu podnikovém jsou pouze kalkulační.

Toliko služební platy zaměstnanců mají povahu úvěru administrativního rozpočtu vůbec. Podle vládního nařízení čís. 206/24 jsou při podnicích zřízeny fondy obnovovací a reservní fond všeobecný. Zajímá mne, v jaké výši tento obnovovací fond je u našich železnic a koresponduje-li tento fond s fondem jiným, na př. s fondem investičním?

Úhrada investiční potřeby byla čsl. státním drahám r. 1927 povolena v částce 143,107.578 Kč. Hospodářství čsl. státních drah končilo v letech 1925 až 1927 takto: R. 1925 byl zisk 77,354.617 Kč, r. 1926 byl zisk 121,758.209 Kč, r. 1927 157,441.333 Kč.

Jak bylo použito těchto zisků? O tom nás poučuje závěrečný účet v míře velmi nedostatečné. V závěrečném účtu figurují ministerstva pošt a telegrafů a železnic pouze svým účtem ústředních úřadů, jak pokud se týče příjmů, tak i výdajů. A tu z vysvětlivek 651 až 656 se dovídám, že vyšší náklady upotřebeny byly na platovou úpravu ve výši 3,277.672.31 Kč. Ale vysvětlivka 651 mluví také o úsporách získaných tím, že nedošlo k povýšením a k postupům vedle úspor, že tarify nebyly vydány vlastním nákladem a pod.

O dosažených úsporách v účtu provozním, to jest vlastně tam, kde se peníze vydělávají, není ani jediné zmínky, ze závěrek účetních nedovídáme se pranic, a tu ovšem máme právo se tázati, zda by nebylo záhodno vedle těch vysvětlivek, které jsou připojeny ke státnímu závěrečnému účtu, učiniti zvláštní vysvětlivku o provozních účtech tam, kde vlastní hospodářství se objevuje, jakým způsobem zejména v neprospěch nižších zaměstnanců se provádí.

Víme, že právě r. 1927 započala se prováděti poněkud pronikavějším způsobem racionalisace práce a že právě od té doby zaznamenáváme tendenci ministerstva železnic, aby výkony byly pokud možno dvojnásobné a aby tím dosaženo bylo značných úspor. Od té doby, od r. 1927 pociťujeme ve značné míře, i přes to, že v r. 1926 byla ukončena restrikce personálu, omezování pracovních sil, a to nejen jako důsledek restrikční, ale jako pokračování v úsporné tendenci. (Výkřiky posl. Bergmanna.) A vládní nařízení č. 15 z 5. března 1927, které tak neblahým způsobem se rodilo, přináší nám o tom další důkazy, že totiž na místa zaměstnanců, kteří byli u železniční správy v poměru definitivním, nabrala se spousta zaměstnanců provisorních, kteří ovšem visí ve vzduchu a podléhají libovůli těch nejposlednějších přednostů. (Výkřiky posl. Sladkého.)

Pokud jsem z denních časopiseckých zpráv informován, zaměstnával se výbor koalovaných stran příčinami častých srážek na našich železnicích a vyslovil názor, že prý jediným lékem pro zamezení srážek na drahách je odpolitisování zaměstnanců. A "osmička" se domnívá, že tímto způsobem pro příště bude se jezditi na našich drahách bezpečněji.

Pánové učinili si to velmi snadné: vyhoditi všechny zaměstnance, kteří se hlásí k určitému socialistickému, politickému programu a usaditi na tato místa příslušníky vládních stran. A zdá se, že jim o nic jiného nejde. Nezkoumali protizákonné poměry v železniční dopravě, nezkoumali bídu železničních zřízenců, která od roku 1927 se vzmáhá, se stoickým klidem odmítají ve výboru a ve své většině akci za drahotní přídavek, nezkoumají stav našich železnic po stránce technické Vizme zejména případ nymburský, který nás velmi jasně o tom přesvědčil, jak nedostatečné je technické zařízení u našich drah. (Tak jest!)

Pánové pranic nestarají se o odstranění křivd způsobených zákony a vládními nařízeními, jimiž zaměstnanci drah byli citelně poškozeni, ať již systemisací nebo odnětím práva na dříve zaručená práva na jmenování úředníků určitého statu.

Vyčítá se stát. zaměstnancům, že stát roku 1926 věnoval na úpravu platů 700 mil. Kč a zapomíná se, že bankám na sanování dala vláda své doby 1640 mil. Kč, a to jako bohatý present. O tom, jakým způsobem byla částka 700 mil. vydána, nemáme dosud pražádných zpráv a marné je naše dotazování v rozpočtovém výboru pana ministra financí, aby velmi jasně a určitě řekl, jakým způsobem došlo k rozdělení této částky.

Prostě máme tu co činiti se systémem. Systém je vinen a chcete-li, obchodní systém, který se stal přímo vražedným. Zpožďování vlaků ohrožuje bezpečnost a důsledek tohoto zpožďování jest ovšem všechno, co jsme ve své interpelaci své doby jasně a určitě naznačili.

Kdo razil v "osmičce" heslo, že je třeba železničáře odpolitisovati? Znajíce pana dr Kramáře z dřívějších dob, kdy rovněž vydával hesla o vyžíračích republiky, o přílišném počtu zaměstnanců drah, který zatěžuje státní rozpočet, domníváme se, že i toto poslední heslo vyšlo z jeho hlavy. Ministr železnic neměl odvahy odporovati a přišlo mu to vhod, že bylo nalezeno východisko z nouze. Pan ministr železnic Najman neřekl, které jsou to vlastně příčiny stále se množící nespokojenosti zaměstnanců. Neřekl, že ministerstvo svým postupem od r. 1926 bezpočtukráte projevilo, že nemá smyslu pro oprávněné potřeby zaměstnanců a pro klidný vývoj poměrů ve státě. Zaměstnanci mají v živé paměti rok 1927. Policie, četnictva, státního zastupitelstva, po případě i vojska mělo býti použito ke zdolání spravedlivého hnutí zaměstnanců proti oktroji ve formě zákonného vládního nařízení čís. 15 z 5. března 1927.

Zastavení dovolených, povolání těch, kteří byli na dovolené, přísná kontrola nemocných pomocí železničních lékařů a špiclů, nejpřísnější dohled a dozor, suspendování, trvalé odstranění ze služby, zostřená revise tratí, pokuty, trestání, zápověď účasti na schůzích, práce přes čas, to vše mělo potlačiti hnutí, které ve své podstatě bylo spravedlivou obranou zaměstnanců proti křivdám na nich spáchaných.

Stanovisko ministerstva železnic ke všem časovým otázkám bylo veskrze zamítavé.

Úředníci a přednostové na stanicích nejsou administrativními pracemi přetěžováni; mohou se prý zcela věnovati službě dopravní a dozorčí. U mužstva vlakového neprodlužují nevhodné turnusy opožďování vlaků nákladních a nezpůsobují překročení osmihodinové doby pracovní, zrušování strážních stanovišť se prý neděje tak příliš překotně a není prý kamenem úrazu všechno to, co my ve své interpelaci prý pravíme. Techničtí úředníci rovněž nejsou spokojeni se systemisací a jistě není také pravda to, co uvádíme, že vládní nařízení č. 15 neodpovídá zákonu č. 103 tím, že určitá část úředníků statu III a) a III b) postavena byla mimo zákon a zřízena pro ně zvláštní gážistická kategorie. (Výkřiky posl. Bergmanna.)

Ale projevuje-li se tato nespokojenost u zaměstnanců vyšších, jak jsme o tom přesvědčeni a často slýcháme, je tím pochopitelnější, že ta nespokojenost u nižších zaměstnanců je mnohem větší a odůvodněnější.

Platový zákon č. 103 a systemisace měly napraviti křivdy, způsobené v posledních letech zaměstnancům železnic. Tak jsme to slyšeli z úst pana min. předsedy Švehly. A vládní nařízení č. 15 a prakse projevená byrokracií nás přesvědčila přímo o opaku. (Výkřiky posl. Procházky.)

Byrokracie, která se pozvolna uchopila panství, za nynějších poměrů ukázala svou tvář, jakmile se uchopila vlivných míst v ministerstvech.

Zaměstnanci železniční byli první, kteří jasně prokázali, že ve státní službě a v podnicích státních musí býti uplatněna zásada zodpovědnosti, schopnosti a výkonnosti. Konali tuto povinnost a konají ji až dodnes, a to za neobyčejně těžkých okolností. Zaměstnanci železniční jsou pro pořádek ve státě (Tak jest!), jsou pro to, aby ve státním podniku byli zaměstnáni poctiví a pilní zaměstnanci. Snesli své doby zákon č. 394, snesli i zákon restrikční, očekávajíce, že tím usnadní posici státní administrativě, ale zklamali se, neboť systemisace, jakou dnes máme, znamená arciť fiksování poměrů personálu státní administrativy, avšak znamená také otevření bran libovůli dokořán. (Výborně! - Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Máme smysl pro vybudování nové administrativy, ovšem nemůžeme pochopiti, že by tato výstavba měla se díti jen na účet nejnižších zaměstnanců. Prakse ukáže, byla-li zjištěna správně skutečná potřeba a jak daleko zabezpečí klidný chod. (Výkřiky posl. Sladkého a Procházky.)

A poněvadž se dnes ví na základě prohlášení, které ve výboru rozpočtovém učinil pan ministr financí dr Engliš, že systemisace není dnes již problémem finančním, nýbrž věcí resortu, činí zaměstnanci právem za tuto špatnou a je poškozující systemisaci zodpovědno ministerstvo železnic. (Tak jest!)

Je třeba, aby byla provedena revise systemisace, revise, která by měla v zápětí zlepšení osobních poměrů zaměstnanců, zejména ve službě provozní, revise, podle které by základní platy, zejména u nižších kategorií zaměstnanectva a dělnictva, byly zvýšeny, protože dosahují pouze  2/3. cenové hladiny, revise, která by t. zv. gažistickou skupinu bývalého statu III a) a III b) zařadila do hodnostních tříd, a dále, aby dnešní systemisace byla zrušena a místa ve službě státní rozvržena byla podle skutečné potřeby po předběžném slyšení zástupců odborových organisací.

Utrpení zaměstnanců jest dnes velmi značné. Myslím, že situace našich železnic následkem třeskutých mrazů přesvědčila nás o tom, že práce zaměstnanců této kategorie zasluhuje plné pozornosti naší veřejnosti. Služba u dráhy jest velmi těžká, velmi namáhavá, jak se ukázalo zejména v době nynějších mrazů. Pánové, o tom mluviti bylo by jistě velmi záslužné, ale trvalo by přes příliš dlouho, než by člověk vyčerpal tuto materii. (Posl. Bergmann: Pro koho bys mluvil, když jsou zde při projednávání státní účetní uzávěrky prázdné vládní lavice!) Bohužel, že je tomu tak i při takovém aktu, jako jest státní účetní uzávěrka. My jsme ukazovali v častých případech při projednávání státního rozpočtu, že zejména oceňování práce a úkonů zaměstnanců železničních jest velmi kruté, nespravedlivé, že nehodnotí velkou zodpovědnost a fysickou námahu. Nechť si pánové jen povšimnou práce takového pošinovače za dnešních poměrů. Byl jsem sám svědkem, kdy pošinovač, který měl palcové rukavice při posunování vozů, nenechal tam jen rukavici, nýbrž i kůži. A před několika dny vytáhli z budky ubohého muže, který byl celý zkřehlý a onemocnělého zavezli jej okamžitě do nemocnice, poněvadž nebyl s to, službu vykonávati. Pánové dovedou, když jedou ve vlacích, nevlídně mluviti o tom, že jest ve vagonech zima a činí za to zodpovědna nejen strojvůdce, ale i průvodčí personál, dovedou velmi nevlídně mluviti o těchto poměrech, ale nevšímají si života a utrpení lidí, kteří tuto práci vykonávají, a třeba i křivě obviňují tyto zaměstnance z toho, co bylo zaviněno správou železniční.

Několikráte jsem poznamenal, že zákon o 8hodinové době pracovní se nedodržuje. Pánové nechtějí tomu věřiti, není prý to tak zlé, že se zpracování turnusů děje na základě jízdních řádů, podle kterých se jezditi nemůže. Nechtějí tomu věřiti a jest zajímavé, že to spadá do rámce, ve kterém usuzují, že průvodčím podle turnusů přikázáno jest ve službě 6 hod. 53 minut. Ve skutečnosti věc vypadá jinak, poněvadž se nepočítá s ohromným zpožděním vlaků. My jsme ve své interpelaci jasně a určitě řekli, kolik tisíc hodin jest odpracováno nad 8hodinnovou dobu pracovní. Dovolené natavenou se neudílejí anebo se omezují. Na papíře sice je přiznáno zaměstnancům železničním, že mají právo na určitý počet dnů v době jednoho roku na zotavenou. Bohužel, to je pouze na papíře, ale via facti nejsou s to, jich vyčerpati, poněvadž je nedostatek personálu. (Výkřiky.) A pan ministr železnic přece říká, že vlastní příčinou katastrof a nehod na drahách není nedostatek personálu. Prý jsou zde jiné příčiny. (Výkřiky.)

V poslední době se velmi mnoho mluví o železničních katastrofách a jejich příčinách. Velmi těžce se pociťuje, že prý se zpožďují vlaky. Zpožďují se osobní vlaky i rychlíky o 4 až 5 hodin. Osobní vlaky se zpožďují zejména na jednokolejných tratích. Co je toho příčinou? Zpožďování nákladních vlaků. Jestliže se zpozdí nákladní vlak na jednokolejné trati, musí se pochopitelně vyčkati na křižování a v důsledku toho zpozdí se i osobní vlak. Nemluví se přirozeně o příčinách neštěstí v tom smyslu, jak je třeba, jak jsme na to my často a často poukazovali. Mluví se o příčinách zcela jiných a pan ministr železnic jest jeden z těch, kteří v častých případech říkají, že to, co my mluvíme, není správné, že by příčinou těch nehod a srážek byl nedostatek personálu. Připomínám panu ministrovi železnic, že v tom spočívá veliký rozdíl, jestli úkony železničního personálu, ať je to úkon výhybkáře, posunovače, telegrafisty, strážníka nebo kohokoli jiného, jsou vykonávány spolehlivými a routinovanými zaměstnanci, anebo výpomocným dělníkem. Viděli jsme to v Zaječí i v jiných případech. Třeseme se strachy a obavou, vidíme-li, jak na místo definitivních zaměstnanců železničních přicházejí výpomocní dělníci, mající povinnost konati touž službu se stejnou odpovědností jako ti, kteří jsou ve službě definitivními. (Výkřiky.)

Další příčinou zpožďování vlaků je nedostatek technických zařízení. O tom není sporu. Nespokojenost zaměstnanců je vyvážena touto vlastní příčinou. Zapomíná se, že služba železniční musí se konati za velmi nevlídných okolností, za mrazu, za neproniknutelné mlhy, za deště a pod. Za těchto okolností je práce mnohem těžší.

Má-li býti nespokojenosti zaměstnanců ulomen hrot, máme jediný recept, o kterém mluvíme po celý rok 1928. Je třeba přikročiti ihned k novelisování vládního nařízení č. 15 z 5. března 1927. Jest potřeba přikročiti k novelisování zákona č. 103/24. Jestli nový pan ministerský předseda myslí to s politikou našeho státu a vývojem poměrů v našem státě vážně a poctivě, je nutno, aby pokud možno nejrychlejším způsobem došlo k řádnému vyřešení této otázky, která je příčinou všech neblahých poměrů. (Posl. Procházka: O tom jsme nic ve vládním prohlášení neslyšeli!) O tom pochopitelně ve vládním prohlášení nic není. Divím se, když přece toto vládní prohlášení spolukoncipoval pan dr Kramář, který má vždy plná ústa lásky ke státním zaměstnancům, že je nedoplnil tím, aby se jednalo také o této otázce. (Výkřiky posl. Bergmanna.)

Nedávno jsem slyšel od vedoucího úředníka ministerstva železnic, že ministerstvo železnic zaměstnává se soc. politickým problémem, že prý chystá nový služební řád pro zaměstnance. (Výkřiky.) Zdá se mi, že ministerstvo železnic bude chtíti právě v tomto služebním řádu něco učiniti, co by nejen potvrzovalo stanovisko §u 27 býv. služebního řádu, nýbrž ještě zostřovalo služební řád po stránce pracovní doby, poněvadž je to dávné a kýžené přání pánů z ministerstva železnic, aby v tomto směru něco učinili. Chystá se prý dokonce i provedení vládního nařízení čís. 15 do všech důsledků. (Slyšte!) Chystá se prý nové opatření, pokud se týče stejnokrojů. (Posl. Bergmann: Na to tak příliš nespěcháme. - Posl. Procházka: Instrukce čís. XIV!) Ano, tato instrukce čís. XIV doposud ještě platí, a sice výhody, které se přiznávají v instrukci čís. XIV, pánové nepřiznávají zaměstnancům, zato ovšem upírají jim nárok na oděv, který jim přísluší. Vláda chce prý také provésti nový předpis ohledně naturálních bytů. (Výkřiky.)

Zdá se, že stát a zejména státní podniky chtějí se přidružiti k těm, kteří budou zdražovati činži. A chystá prý ještě řadu menších věcí. Tomu všemu říká ministerstvo železnic - sociální program ministerstva železnic. My ovšem máme na věc zcela jiný názor, my se bojíme, že v tom všem je nové čertovo kopýtko, a žádáme důtklivě již předem, aby zaměstnanci byli nejen slyšeni, nýbrž zejména aby námitky jejich byly také plně respektovány, (Výborně!) poněvadž dosud se tak neděje. Víme z prakse našich důvěrnických výborů, že sice páni z ministerstva železnic přicházejí do těchto výborů a slyší tam různé stesky a přání členů ústředního výboru důvěrnického, ale nakonec to znamená, že je to pouze házení hrachu na stěnu a - skutek utek. Pánové přecházejí přes to k dennímu pořadu. (Výkřiky posl. Bergmanna.)

Volá se nyní velmi často po tom, aby došlo k pronikavé změně, pokud se týče organisace. Já se divím, že páni po všech těchto smutných zkušenostech přicházejí teprve dnes k tomuto přesvědčení. My jsme tuto novou organisaci navrhovali již dávno. (Výkřiky.) Často jsme navrhovali způsob nový, a to již od r. 1920 podáváme návrhy na zřízení dohlédacího úřadu, neboť nemůžeme pochopiti, že ministerstvo železnic má býti zároveň exekutivou, úřadem výsostním a úřadem dozorčím. (Výkřiky posl. Bergmanna.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP