Čtvrtek 14. února 1929

Zde jest podle našeho přesvědčení onen kausální nexus, ona příčinná spojitost mezi poměry personálu a katastrofami, zmnoženými o živelní katastrofu, kterou dnes proděláváme.

Myslíte, pánové, když se vysmíváte našim řečem o strašných poměrech zaměstnanců, když zlehčujete naše tvrzení, když zlehčujete železničáře, kteří opravdu heroicky přecházejí přes to znehodnocování, které je jim údělem poslední léta v tomto státě, myslíte, když drou, až padají, když umírají mezi nárazníky a pod koly vozů, myslíte, když je traktujete tím, že jsou vrahy oněch lidí, jež jim byli svěřeni k převezení, myslíte, když svou většinou tady na konec přes všechny naše řeči, ať jsou velké nebo malé, ať jsou pěkné nebo ne, se přesunete hlasováním, výrokem předsedy sněmovny "to je většina", že zprovodíte se světa to, co tu roste na vaši zkázu, co tu roste jako pomsta za onu lehkomyslnost, s jakou se stavíte k luštění tak velikých státních otázek, jako je otázka úpravy poměrů personálu, otázka zajištění onoho živého inventáře, na kterém na konec - jak vidíte dnes - spočívá celá budova tohoto státu? Kdybyste se vysmívali, jak chtěli, tak jsou věci a Nemesis přijde. Žel osudu, že nejdříve musí se zabíti buď rázem anebo vleklou nemocí sta, snad tisíce těch herců, kteří pracují za těch podmínek, jež jste jim ve svém nepochopení určili. Ty všechny velké oběti vám nejsou ničím. Až když vás začne zábsti za nehty, když vám je zima ve voze, když zůstanete státi na trati v nevytopeném voze, pak teprve s ohledem na vzácné vaše tělo slibujete udělati to, co jste nedělali s ohledem na tento stát a jeho existenci. Pak si teprve vzpomenete: Ti železničáři, co ti lidé musí zkusiti!

Pánové, neviděli jste to dříve? Vždyť jezdíte drahou. Nevidíte, že máme personál restringovaný, - prosím, k tomu není potřeba zvláštních znalostí, to je viděti na první pohled - nevidíte, že máme ve stanicích mezi kolejemi hromady sněhu zmrzlého, ztvrdlého, vražedné hromady, přes něž musí pošinovači a vlakový personál vykonávati službu od kolejí ke koleji? (Výkřiky posl. Srby.) Nevšimli jste si také nikdy, že topič u moderních strojů, které táhnou o 100% větší zatížení než dříve, že tento topič, který v normální tuře vypálí 10 tun uhlí, musí při těch abnormálních poměrech vypáliti 15, 16 až 20 tun a nenapadlo vás nikdy, když vidíte toho topiče, jak dobývá každou lopatu uhlí ze zmrzlé hromady? Co má dříve dělati, - přihrabávati si uhlí, topiti, býti odpovědným za levou stranu, za jízdu? Je vám lhostejné, komu svěřujete své životy a majetky za těchto okolností? To vám musí dříve mrznouti uši a prsty, než si vzpomenete, že to takhle nejde? Pánové, vidíte, že do těch důsledků, ve kterých se nalézáme dnes, nás zavedla lehkomyslnost vládní většiny, které bylo tohle všechno stokrát předneseno, ale která přešla přes tyto věci k dennímu pořádku. Kdyby mohlo býti mluveno o stranickém studu tak, jako se dnes může velmi dobře mluviti o stranické nestydatosti, jsoucí téměř na denním pořádku, pak bych si dovolil pánům vedoucím stran v osmičce organisovaných proti pracujícímu lidu, poukázati na včerejší jednomyslné usnesení ústavně-právního výboru. Nemyslíte, pánové, že je to hanba dáti dospěti věcem se soudci tak daleko, až tito soudcové jsou nuceni vysílati své SOS do celého světa, aby ukázali, jak lehkomyslně se u nás dělá personální politika? Není to hanba, není to ostuda, že po dvou letech vašeho zbytečného zápolení a namáhání se o zakrytí důsledků vaší personální politiky, v tomto případě u soudců, musíte přijíti a tak malincí, tak nepatrní dělati pokání? Nebo snad pánům za stupující vládní strany v ústavně-právním vy boru nedovolila "osmička" zjednati nápravu u soudců? Udělali to na svou pěst? Pak by ta ostuda byla ještě větší, když individuum jako takové má míti více rozumu a pochopení pro věci než individuum zorganisované v celku na hájení tohoto státu a jeho zájmů. Tam jste tedy povolili a povolíte i u železnic!

Není prostě možno za poměrů, které vznikají z předčasnosti zákona č. 103 na jedné, ze špatné systemisace a z vládního nařízení č. 15/27 na straně druhé vykonávati u nás službu. To jsem prohlásil panu min. předsedovi, když nám poprvé dal panem ministerským radou Fischerem přečísti osnovu vládního nařízení č. 15. Nenarodil a nenarodí se člověk, který by byl schopen na tomto podkladě organisovati u nás poměry železničního personálu tak, aby mohly službě železniční vyhovovati.

Dovolte jen málo číslic! 14 roků zaměstnaný pomocný zřízenec je tak šťastný, že je jmenován definitivním. (Posl. Tomášek: S jakým platem?) S platem 6.300 Kč ročně. Po pravidelných srážkách nese tento člověk domů 480 Kč měsíčně. (Hlasy: Slyšte! To je hanba! To je zaměstnanec našeho státu!) Pánové, tento člověk je důkazem toho, jakou politiku dělají lidé, kteří mají sociální smysl, jaká politika byla dělána za doby socialistické spolu vlády a jakou politiku dělají pánové, kteří chodí po světě a štvou zaměstnance proti socialistům, slibujíce jim nevím co. Vedle tohoto člověka je druhý člověk, o půl roku déle na dráze sloužící, který do 1. července 1925 měl náležitost právní, aby mohl použíti oněch ustanovení, jež vymohli socialisté. Tento druhý člověk je definitivní od 1. července 1925 a nalézá se dnes po špatném pře vodu v 6. plat. stupnici (Posl. Tomášek: S platem?) s platem přes 10.000 Kč podle toho, ve které je platové stupnici. Mezi ním a tímto je půl roku rozdílu na služební době a 15 i více let rozdílu platového, poněvadž první, který nedostal propočítání, jmenován byl pouze do platové stupnice se začátečním platem 6.300 Kč ve smyslu vl. nař. č. 15/27.

V poslední své řeči poukázal jsem na to, že v územích pohraničních jsou železničáři, kteří pracují jako smluvní dělníci a 28 Kč a denně. Dnes mají býti jmenováni definitivními. Ti lidé musí prositi, aby je úřady nejmenovaly definitivními, poněvadž za 28 Kč byli živi zle, ale za 21 Kč denně včetně činovného nemohou býti živi vůbec.

Min. předseda dr Švehla námi informován několikráte si zavolal min. radu dr Fischera, aby mu potvrdil, že nikdo nebude poškozen tímto zákonem a vládním nařízením. On to vždy tvrdil, jakmile jsme řekli, že to poškození není hned, poněvadž je zaveden vyrovnávací a doplňovací přídavek pro převedené, ale že poškození počne s prvním postupem, přeběhl přes tu věc. Úmyslně nechal min. předsedu v omylu, nepřipustil, aby z tohoto omylu byl vyveden. To je pravidlo, co zde říkám, to není výjimka. Podle starého systému byl by příští postup každého podúředníka znamenal zvýšení jeho příjmů o 500 Kč ročně. Podle nového u převedených znamená postup 750 Kč, z tohoto se mu strhne  2/3 vyrovnávacího přídavku, to je 500 Kč, 150 Kč doplňovacího, to je dohromady 650 Kč a místo 500 Kč postupuje o 100 Kč. Za dva roky podle starého by byl postoupil o 500 Kč, čili na tříletou lhůtu 750 Kč. podle nového postupuje za 3 roky o 100 Kč Zde jest poškození o 650 Kč a se zbytkem vyrovnávacího a doplňovacího přídavku - jež se dále odbourávají - vedle prodloužení dvouletých lhůt postupových na tříleté až 1000 Kč, a se znemožněním přestupu do vyšších platových skupin, ještě daleko více ztrácí na budoucích svých příjmech i velmi příznivě převedený zaměstnanec. Komu chtějí pánové vykládat, že je to zlepšení poměru personálu? Komu chtějí vykládat, že je to úspora pro stát? Vždycky přece postup znamenal vyšší vydání a teď najednou znamená tu v řadě případů nepatrné vyšší vydání o 100 Kč ročně. Při stokorunových srážkách na vyrovnávací a doplňovací přídavky a přece jen vydání neklesají. Kde jsou uspořené peníze? Opakuji, my přejeme každému a víme, že je nutné, aby lidé na nejvyšších místech byli honorováni tak, aby mohli opravdu svou službu plně dáti státu k disposici, ale jakmile tato spravedlivá věc je dělána na účet nejnižších, nejubožších, je to zločin, žádná spravedlnost a žádné jednání, které by mohlo býti schváleno.

Vidíte, že kol. Jahn, resp. vyšetřovací komise v Německu, velmi dobře vystihuje, respektive naznačuje, kudy máme jíti k nápravě. V prvních služebních hodinách personál jest vinen na železničních katastrofách v Německu - poněvadž vrchní stavba i provozní prostředky byly celkem v pořádku - a to proto, poněvadž nastupuje službu z domácnosti zbídačelé, z rozvrácených poměrů sociálních, ve kterých se nalézá celá jeho rodina pro nedostatečný plat. A u nás jest ještě hůře. Před vánocemi, a někde, kde byl přednosta trochu citlivější, po vánocích, propouštěno sta a tisíce zaškoleného smluvního personálu. Dnes nemáme kým obsaditi nemocemi uprázdněná místa. Myslíte, že když někoho propustíte na vánoce do nejhorší doby, že vám půjde - když vstoupiti do železniční služby se rovná sebevraždě - na železnici pracovat za 20, 21, 22, 23 Kč denně? Při tom je dáváte na brzdu, k dopravě. "Jo, on má přece vedlejší příjmy." Ano, v tom spočívá ten podvod, ten klam, ve kterém je vláda a všichni činitelé, kteří berou referát našich pánů z meziministerské komise vážně a podle něho jednají. Když má definitivní brzdař 480 Kč měsíčně na prvního a patnáctého bere 280 Kč tak zv. mílové na stravné pro službu na trati, rozumí se samo sebou, že vlastně má on sám z těch mílových žíti na trati, nehledě k otázce, je-li možné za 7 Kč denně za těchto poměrů na trati žíti? On však dnes musí zanésti domů ženě i své stravné, aby doplatila, co nemohla za měsíc zaplatit z těch 480 Kč po štěstí, které ho potrefilo, že byl definitivně jmenován. Nekladete si nikdy otázku, když pevný plat doplněný vedlejšími příjmy jest užíti pro rodinu, pro těžký bídný život, z čeho ten člověk vlastně žije pak na trati?

Dovedete si představiti, že tento člověk celým svým příjmem ztěžka uživí doma svoji rodinu. A co teď má vzíti na sebe do těch mrazů? a trati mostecké sňali nám brzdaře na smrt zmrzlého, nepřivedli ho už k vědomí. Jinde a jinde snášejí nám z vozů brzdaře, kteří jsou ztuhlí. Teď si, prosím, představte, pánové, kolik smyslu tu musí býti, když se v této chvíli, kdy nám mrznou lidé ve službě, na brzdě ve vetchém svrchníčku, smluvní zaměstnanci, najdou v ministerstvu železnic páni, kteří myslí, že teď je zrovna vhodná doba k tomu, aby jednali o tom, že dlouhého kožichu pro brzdaře, poněvadž musí ve stanici posunovati, je škoda; vypočítaně teď při 35° mrazu, což činí při stoupající rychlosti vlaku daleko přes 40°, musí se jednati o tom, že se mají definitivním zaměstnancům dostati pouze krátké kožichy, aby mohli ve stanici lépe posunovati a pracovati. Člověk se chytá za hlavu. Prosím, když už nemáte jiných starostí, odpusťte, slavná sněmovno, já to řeknu vulgárně: Aspoň v této chvíli o těchto věcech držte hubu! Když je taková doba, když se zvoní umíráčkem, nebavte se hloupými povídačkami. Je to velmi divné, když si vzpomeneme, že na konec socialisté, kterým se stále přičítá rozvratná agitace atd., musejí v nejhorší době jako v normální chvíli přijíti, aby zachraňovali pro stát podmínky života, jeho vývoje a hospodářství. Jaká je to posice, jaká je to situace, když se najednou takovýmto způsobem mění úlohy. (Slyšte!)

Pánové, jiná věc. Na Slovensku přejímáme personál. Košicko-bohumínský personál unifikujeme. Je to definitivní personál, má jaksi ze zákona právo býti považován za státního občana, a tak se s ním také jedná. - Když si tito lidé později chtějí zjistiti státní občanství, stvrzuje se jim, že státními občany jsou, ale jenom od té doby, kdy žádali o potvrzení, současně se jim sděluje, že však nebyli státními občany v době, kdy byli unifikováni, převzati od košicko-bohumínské dráhy nebo MÁV. Takový je rozum pánů.

Výsledek je nakonec ten: Převzatí a unifikovaní zaměstnanci brali ihned jako státní občané drahotní přídavky a různé úpravy. Na to všechno však neměli prý tehdy nárok, proto se jim nyní strhne vše. Takovému chudákovi, který je dnes po druhé občanem Československé republiky, se dá premie na to druhé občanství předpisem na 50-70.000 Kč náhrady za platy mu přeplacené, poněvadž se myslilo, že je státním občanem. A on vlastně státním občanem prý nebyl! (Hlas: To je neslýchané!)

Nebo jiná věc: Vy, pánové, mluvíte ovšem v jiném jazyku o tom tak zv. Wetterwinklu na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Kdybyste aspoň v tomto směru byli rozumnými politiky! Jak to musí působiti: Na jedné straně řekne váš ministerský předseda: ano, slovenská výhoda se musí upraviti, to jest politická otázka - a pak neštěstí chce, že se rozstůně a ministerský rada Fischer si udělá s celou věcí co chce, udělá právě to, proti čemu se nejvíce šlo v desítce při sdělávání zákona 103, proti čemu stály všechny politické strany. Fischer je nad politické strany, nad vládu, udělá si co chce. A tak poštvete si tam nerozumným převedením slovenské výhody personál proti sobě. Ale nemáte dosti na tom a děláte i jiné věci. Pánové, když je možno v jednom resortu zavolati člověka, který kdysi byl ministrem v tomto resortu a říci mu: Poslouchejte, vy nám musíte podepsati dekrety vaším jménem, poněvadž tenkrát jste byl u vlády, my ty dekrety musíme vystavovati s tou dobou platnosti, aby to platilo zpětně a my nemuseli strhovat, když to platí pro vojáky, pak to může a musí také platiti pro železničáře a musí platiti pro všechny ostatní státní zaměstnance. To jest v dané věci jedině rozumná politika. Když jste udělali hloupost tenkrát a nepřišli jste na ni, napravte ji nyní takovým způsobem, aby ti lidé nemuseli platiti peníze, které kdysi dostali a dávno utratili.

Spěji ke konci. Přál bych si, aby tato mrazová katastrofa aspoň přiměla naše rozhodující politiky k tomu, aby přemýšleli, kde tato kalamita má své příčiny. Říkám, že není v lidských možnostech zbaviti železnici jako dopravní podnik takovýchto kalamit, ale je v lidské moci tyto kalamity a jejich důsledky pro stát a státní hospodářství snížiti na minimum. Ministerstvo železnic dělá, co v této věci dnes se dělati dá. Proč dnes, proč ne dříve? Platí pro přípravy proti ohni nebo pro přípravy proti povodni nějaké "na to je dosti času?" Bylo by možno ve státě, ve kterém se myslí na příští možné věci, aby v ministerstvu železnic byly dávány v nejdůležitější otázce železniční dopravy, v otázce personálu, směrnice lidmi, kteří nemají nejmenšího ponětí o tom, co železnice je? Bylo by ve spořádané politice státní možné, abychom volali odborníky do odborného ministerstva, abychom volali techniky, právníky, abychom volali lidi, jejichž jména a práce nám zaručuje odborný výkon tak, jak ho na železnici potřebuje stát a státní hospodářství a na konec, abychom přes všechny tyto železniční odborníky, přes jejich vůli a radu dali si nakomandovati z uzavřené místnosti člověkem, který nemá nejmenšího ponětí o tom, jak se kola točí, jak říkáme my železničáři, co se má díti v té nejdůležitější odborné věci?

Že pan min. rada dr Fischer ještě nepředepsal, jaké uhlí má bráti ministerstvo železnic, že nepředepsal, jaké mají býti šrouby, že nepředepsal, že mohou býti slabší pláty, že nepředepsal jiný způsob šoupátka, které není tak drahé, že nepředepsal tažné tyče, že nemusí být z tak drahé oceli? Vždyť prosím, když se může plésti do věcí, kterým nerozumí u živého fundu instruktu, proč by se nepletl také do mrtvého? Či myslíte, že je to méně odiósní, když mluví do personálu, než kdyby mluvil do strojů a jiných železničních zařízení?

Ministerstvo železnic může zjednati nápravu aspoň proti opakování takových katastrof, ale nemůže ji zjednati samo, nýbrž musí mu býti pomoženo celou touto vládou. Ministerstvu železnic musí býti uložena plná odpovědnost za výkon železniční, ale musí mu býti také dáno plné právo na to, aby tento výkon provádělo tak, jak to uznává za správné. Poručnictví v ministerstvu železnic lidmi, kteří nemají o věci ponětí a kteří s docela jiných hledisek organisují anebo chtěli by organisovati železniční službu, nemá zde místa.

Chtěl bych, pánové, jedno, aby v této sněmovně k prohlášení vlády bylo odpověděno ještě na některé otázky, a to nejprve byla zodpověděna panem min. předsedou otázka, kterou tuto kladu: Zdali pan min. předseda Udržal přejímá k provedení čestné slovo, které dal min. předseda dr Švehla železničářům, když je přiměl, aby zastávali práci podle předpisů a když řekl: na ten způsob, jak vy si představujete novelisaci vlád. nařízení čís. 15, budou peníze rozděleny; k panu min. radovi Fischerovi pak prohlásil pan min. předseda dr Švehla: "Žádné přídavky, z těchto peněz provedena bude úprava platových stupnic a stupňů tak, jak to zástupci organisace navrhují. K tomu účelu máte 82 milionů korun a bude-li potřeba více, budeme dále jednat. Pan ministr železnic byl tomuto prohlášení přítomen a byl přítomen také předseda naší strany, byl mu přítomen předseda našeho klubu, když si zavolal min. předseda Švehla dr Fischera a prohlásil mu: Takhle chci, aby to bylo provedeno. Žádné pohyblivé přídavky, nýbrž tak, jak to navrhuje Brodecký a Procházka od stupně k stupni upravit platy.

Pan min. rada Fischer jenom tehdy nadhodil: "bez novelisace", aniž by byl vysvětlil, co tím chce - a zítra pan min. předseda ulehl, leží celé týdny, celé měsíce, blízek smrti a pan min. rada Fischer využitkovává tohoto stavu, aby čestné slovo dané všem železničářům v této říši ministerským předsedou, člověkem těžce nemocným, zrušil. To jest stav, ve kterém jsme. Přichází min. předseda Udržal straník min. předsedy Švehly, a my se ptáme, chce-li min. předseda Udržal ono čestné slovo min. předsedy Švehly splnit, chce-li s námi jednati o novelisaci vládního nařízení, o úpravě systemisace tak, aby železniční služba mohla býti nerušeně vykonávána.

A ještě jedno slovo bych chtěl zde slyšeti, ať z úst pana ministra železnic, ať z úst kteréhokoli zástupce vlády. Myslím, že dnes zaměstnanci v dopravě vykonávají službu za takových poměrů a okolností, že se musí i těm, kteří v této službě padli, i těm kteří v této službě vytrvali, s tohoto místa pronésti dík jako hrdinům. Je velmi dobré a krásné oslavovat neznámého mrtvého vojína-hrdinu, ale oslavovat neznámého vojína a jeho hrdinství a při tom přecházet a šlapat po hrdinství živých myslím, že není správno, a proto v prvé řadě je nutno uznat ono hrdinství, se kterým nižší dopraváci vykonávají svou službu, uznat to nejen s tohoto místa čestným způsobem nýbrž také přistoupiti k projednávání věci, které znamenají zde nápravu, a to: povolit okamžitě drahotní přídavek, okamžitě projednávati definitivní systemisaci za účasti zástupců organisace, okamžitě novelisovat vládní nařízení č. 15, jak to měl v úmyslu pan min. předseda před půldruhým rokem a potom přikročit k úpravě nedostatků zákona č. 103. To je jediný fundament, na kterém založíte jistotu, že v budoucnosti, i když příroda se proti nám vzbouří se svými katastrofami, přece lidský duch, lidská síla, takto připravená, jak se připraví těmito zákony a opatřeními, dovede zdolat i zuření živlů přírodních, poněvadž ví, že co dělá, dělá nejen pro sebe, nýbrž i pro svůj stát, pro ty, kdož jeho práci a přičinění uznávají. (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Slovo si vyžádal pan ministr železnic Najman. Uděluji mu je.

Ministr železnic Najman: Slavná sněmovno! Kruté mrazy, které trvají již několik týdnů, jsou příčinou zcela mimořádných obtíží v železniční dopravě a způsobují státní železniční správě nemalé starosti. Jde o zcela mimořádné poměry, jimiž byly mimo vše očekávání překvapeny nejenom železnice, nýbrž vůbec všechny hospodářské vrstvy, průmysl i obchod, a to nejenom u nás, nýbrž i v cizině, Lze tudíž odůvodněně mluviti o vyšší moci, jejímž důsledkům není možno ani mimořádnými opatřeními čeliti, neboť mrazy takové intensity, jaké není pamětníka v několika posledních desítiletích, nemohl zajisté nikdo ani předvídati. Proto také veškerá naše zařízení a provozní hmoty jen stěží odolávají důsledkům vysokých mrazů.

Podstata těchto obtíží tkví v tom, že hlavní pomůckou parního provozu jest voda a olej, tedy látky, které za trvalých prudkých mrazů ztrácejí vlastnosti nezbytné pro účel, k jakému v provozu mají sloužiti. Již opatřování vody samé působí značné obtíže, jelikož zdroje mnohých i hlavních vodních stanic úplně vymrznou, potrubí a vodní jeřáby zamrzají a praskají. Voda v zásobnících lokomotiv, v potrubích a v napájecích přístrojích zamrzá a způsobuje hrubá poškození těchto součástí a tím neschopnost strojů. Jelikož jen malá část lokomotiv může býti v době obratu a ve vlakových pausách uskladněna pod střechou, stroje na volném prostranství stojící nutno stále udržovati v páře, která potrubím částečně proudí, do volného prostoru vystupuje, kde kondensuje, mrzne a celé stroje i jich důležité součásti plně jsou obaleny ledem, nemohou se řádně ani prohlížeti ani opravovati a vzrůstá tím nové nebezpečí poruch a neschopností. Stroje na kolejích přimrzají, že ani vlastní síla nestačí, aby se s místa pohnuly, a nutno je zpravidla jiným volným strojem teprve s místa odtáhnouti. Je-li již lokomotiva ve službě, zamrzá olej v ložiskách, knoty a mazací polštáře ložisek ztrácejí ssavost, nemažou, ložisko je horké a vytavuje se. Podobně jest tomu i u osobních a nákladních vozů. Mimo zmíněné časté defekty má porušené mazání i ten neblahý účinek, že pohybový odpor vozů a lokomotiv neobyčejně vzrůstá a výkon lokomotivy klesá. Pro zátěž, kterou za normálních poměrů možno odvézti jedním strojem, je třeba dnes dvou, tří a více strojů a tudíž i strojního personálu, čímž se poměry dále zhoršují. V důsledku zamrznutí a přimrznutí ložisek vozových nelze vozy posunovati, nedají se odrážeti, neběhají po skloněných spádovištích na seřaďovacích nádražích a třeba zde nových lokomotiv k šinutí a přetahování váznoucích vozů. Také spojování vozů působí obtíže zcela mimořádné, neboť veškeré součástky spřáhel jsou obaleny sněhem a ledem. Rovněž železniční svršek trpí mrazy neobyčejně. Za prudkých mrazů porušuje se stejnoměrně uložení kolejnic tím, že uložení na pražcích v loži zamrzlých je pevné, kdežto některé pražce leží volně. Poněvadž pak v této době, kdy jest trať zasněžena, nelze této závadě včas plně odpomoci, jest namáhání kolejnic místy větší nežli jaké odpovídá stejnoměrnému uložení takže nebezpečí poruch kolejnic vzrůstá.

Jest pochopitelné, že železniční personál služby exekutivní jest následkům mrazů vystaven v míře největší. Zejména platí to o zaměstnancích služby vlakové, strojní a posunovací. Při mrazu více než 20° nestačí žádné opatření, které by mohlo personál chrániti před účinky mrazivého vzduchu, je-li delší dobu vysazen na nechráněných místech vlivům povětrnosti. Studené počasí samo o sobě působí neblaze na tělesný stav každého člověka. K tomu přistupuje však při službě vlakové ještě námaha spojená s tím, že je nutno zledovatělé součástky vozů bráti do rukou a napravovati poruchy, které se velmi často do staví. Přirozeným následkem ovšem je, že počet nemocných mezi železničními zaměstnanci stále stoupá, takže dosahuje 20 až 25% celkového stavu.

Neváhám říci, že výkon našich zaměstnanců v dnešním studeném období zasluhuje uznání veřejnosti, neboť málokdo dovede si představiti, jaká trýzeň jest spojena s výkonem služby v mrazivé noci. Sám jsem se o tom osobně přesvědčil při své návštěvě ve Vršovicích-Nuslích, zejména pak ve výtopně v Nuslích. Voda a olej kapající z lokomotiv mění se v krátké době v led, který připoutává lokomotivu ke kolejnicím. Jaké námahy jest pak třeba jenom k tomu, aby lokomotiva byla se svého místa utržena, a jakou Sísifovu práci představuje stálé vysekávání ledu mezi kolejemi - jest skutečně třeba na vlastní oči viděti, neboť jinak se sotva tomu uvěří.

Když silné mrazy trvaly několik dní, přikročila státní železniční správa k opatřením, jež mohla alespoň částečně pomoci. Je ovšem jisté, že jde vesměs pouze o prostředky, které nemohou zjednati nápravu, nýbrž jimiž lze pouze dosáhnouti určitého ulehčení. Především bylo hleděno rozmnožiti čety u nákladních vlaků tak, aby i během jednoho turnusu vlakového mohly býti zaměstnanci, kteří nejvíce mrazem utrpěli, vystřídáváni reservním mužstvem ze služebního vozu. Kromě toho bylo rozhodnuto podávati personálu vlakovému, strojnímu a posunovacímu horké nápoje, čaj nebo polévku, aby zaměstnanci nezůstali ve studené temperatuře delší dobu bez teplé potravy.

Bylo však záhy patrno, že v celém rozsahu nemůže býti doprava za těchto povětrnostních poměrů udržena. Ač nerado, přikročilo proto ministerstvo železnic k omezení osobní dopravy. Byla proto ředitelství státních drah zmocněna, aby vypustila vlaky osobní místní povahy, později však bylo přikročeno k redukci i rychlovlaků, vesměs ovšem těch, které mají spojení pouze v našem státě. Mezinárodní spoje rušeny nebyly. Byly však kromě toho značně omezeny garnitury osobních vlaků, které byly zmenšeny na míru nezbytně nutnou. K těmto prostředkům mohla se státní železniční správa odhodlati podle svého názoru tím spíše, že frekvence cestujících ve velikých mrazech poklesla beztak značně. Vybrány pak byly vesměs vlaky, které nebyly příliš silně frekventovány, takže jich může obecenstvo poměrně snadno postrádati.

V nákladní dopravě působilo největší starosti zásobování uhlím. Je přirozeno, že železniční správa věnovala od počátku veškerou svou péči tomu, aby nenastala zejména ve velikých městech žádná uhelná kalamita. Připomínám, že na př. dnes bylo dovezeno do Prahy 560 vagonů uhlí, tedy více než je normálně potřebí! Na druhé straně je opět jisto, že konsum uhelný stoupl asi o 30% proti spotřebě v normální zimě, takže na výkon drah v tomto směru kladeny byly v dnešních mimořádných poměrech požadavky značné. K tomu přistupuje i to, že obtíže v zásobování uhlím neleží pouze v železniční dopravě, nýbrž také jinde. I těžení uhlí na dolech, zejména z dolů povrchových a na pračkách, setkává se s velikými nesnázemi. Rovněž odvážení uhlí ze železničních složišť vázlo následkem mrazů.

Železniční správa hleděla po získaných zkušenostech organisovati zcela nově dopravu uhlí do velkých měst, zejména do Prahy. Myslím proto, že mohu s dobrým svědomím prohlásiti, že nedostatku uhlí v Praze není se třeba obávati. Ač bylo lze doufati, že dlouhotrvající mrazivé počasí záhy se zmírní a tím se i obtížím v železniční dopravě uleví, nesplnil se tento předpoklad. Naopak v posledních dnech přistoupily v některých částech republiky k značným mrazům i sněhové vánice, které znemožnily vůbec jakoukoliv dopravu.

Tak jest tomu na př. v obvodu ředitelství státních drah v Bratislavě, kde dnes dopoledne byl železniční provoz téměř úplně znemožněn. I přímé rychlovlaky uvázly ve sněhu, takže bylo nutno je nejenom zjednanými výpomocnými dělníky, nýbrž i pomocí vojska ze závějí vyprošťovati. Vlaky byly již uvolněny, takže v této chvíli je přímé spojení s Bratislavou obnoveno. Stejně tomu jest i na přímé trati Břeclava-Bohumín, kde u Hulína opětně sněhové vánice způsobily opětné přerušení dopravy. Za těchto okolností není vyloučeno, že železniční správa bude nucena přikročiti ještě k dalšímu omezení dopravy, a to jak osobní, tak i nákladní, při čemž ovšem postará se podle všech svých sil o dopravu paliva, potravin a jiných nezbytných životních potřeb.

Živelné nesnáze, způsobené mrazy v železniční dopravě, nejsou ovšem pouze u nás, nýbrž v celé Evropě. Jest známo z denního tisku, že i říšsko-německé, rakouské, maďarské a polské dráhy byly nuceny přikročiti ke značné restrikci vlaků osobních a omeziti místně i dopravu nákladu, aby udržely s napětím všech sil dopravu nejdůležitějších životních potřeb. Mezinárodní rychlíky přijíždějí na naše hranice vesměs s několikahodinovým zpožděním. Je také známo, že i v Budapešti a v Berlíně vznikly nesnáze se zásobováním uhlím.

Nelze pochybovati, že i četné nehody, které se v poslední době udály na cizích i našich drahách, mají svou příčinu značnou měrou v těchto krajně nepříznivých poměrech povětrnostních. Tak na př. se staly srážky vlaků v Rakousku, jižním Německu, Jugoslavii, Anglii a také u nás, jak dnešní nehoda u Liberce ukazuje. Zlepšením počasí, které v dohledné době přece jenom nastati musí, dojde ovšem i k zlepšení železniční dopravy. Jest však samozřejmé, že vážné poruchy, které byly mrazy způsobeny, nebude lze odstraniti ihned, takže i návrat k normálním poměrům v železniční dopravě bude vyžadovati řady dní. Jest tu také obava velmi vážná, že náhlou oblevou mohly by býti způsobeny v železniční dopravě nové nesnáze, které by bylo nutno opět zcela mimořádnými prostředky zdolávati.

Neváhám říci, že po stránce národohospodářské znamená dnešní doba zcela mimořádnou újmu železniční správě. Vážné poruchy strojů, vozů a železničního svršku, jež bude nutno opraviti, vyžádají si značného nákladu, který jest odhadován na několik desítek milionů. K tomu přistupuje i citelný úbytek na přepravních příjmech. Připomínám jen, že přepravní příjem klesl ze 14 milionů denně na pouhých 5 milionů, takže se jeví denní úbytek 9 milionů. Je tudíž odůvodněna obava, že uvedené okolnosti budou míti nepříznivý vliv na výsledek železničního hospodářství v tomto roce. Domnívám se, že mohu konstatovati, že železniční správa snaží se čeliti svízelům z nepříznivého počasí co nejúčinněji, a ujišťuji slavnou sněmovnu, že přes všechny mimořádné obtíže splní vůči veřejnosti a státu svou povinnost v plné míře. (Výborně! Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP