Čtvrtek 14. února 1929

Místopředseda Slavíček (zvoní): Uděluji slovo dalšímu řečníku, panu posl. dr Klapkovi.

Posl. dr Klapka: Slavná sněmovno! V prohlášení pana min. předsedy slyšeli jsme tato slova: "Budeme pečovati o bezvadnou administrativu ve všech oborech státní správy." Jak vypadá v praksi naše administrativa? Nynější koalice chlubí se tím, že konsolidace poměrů ve státě byla provedena reformou vnitřní správy, se kterou souvisejí věci personální, tedy zákon požitkový, dále že konsolidace byla provedena zákonem o daňové reformě v souvislosti se zákonem o úpravě poměrů finančních v komunálních svazcích. K těmto zákonům jako další reformní krok má přistoupiti úprava měny tím způsobem, že má býti koruna československá připevněna na zlato.

Dovolte mi, abych zhodnotil výsledky tohoto reformního díla a ukázal, jak se projevují v praksi. Jeden z velkých znalců rakouského veřejného práva prohlásil, že v Rakousku státní právo jednotu říše trhá a veřejná správa že jednotu říše udržuje. V naší republice nemáme bohudík t. zv. státních problémů. Pan Tuka vyrukoval sice na Slovensku s problémem t. zv. vacua iuris, ale tato koncepce neměla býti vážnou státoprávní námitkou, neměla býti ničím jiným, než kulisou, za kterou mělo býti připravováno odbojné hnutí proti republice. Toto vyvolávání zvláštního státního problému Slovenska přirozeně živené z Budapešti, skončilo úplným fiaskem nejen ve světě právním, nýbrž - a to musíme s díky konstatovati - i u veškerého slovenského obyvatelstva. Je však nutno říci dnes s tohoto místa, že je v prvé řadě povinností politických činitelů, kteří právě jsou u moci, aby se s veškerou energií postavili proti každému hnutí, které po stránce státoprávní znamená rozvrat státní myšlenky a musím prohlásiti, že bude navždy skvrnou v dějinách této koalice a této vlády, že z důvodů stranických nepostavila se proti této myšlence porušování státní jednoty, jak ji vidíme ve snahách Tukových. Jestliže se tedy díváme na stát, na Československou republiky, není zde zvláštních problémů státních, ale je zde celá řada problémů správních. A tu je nutno říci, pokud jde o veřejnou administrativu, že výsledky činnosti této koalice a této vlády jsou velice žalostné a že nám hrozí rozklad celé administrativy státní, nejen té administrativy státně-podnikové, k níž náležejí železnice, nýbrž celé administrativy státní. Tato koalice místo aby bránila objektivnost a naprostou nestrannost veřejné administrativy, vnesla do ní prvky, které nejsou daleko od demoralisace a úplného rozkladu.

Slavná sněmovno! Odsouzení bývalého okresního náčelníka Bodnára na Slovensku, odsouzení vysokého státního funkcionáře do žaláře, není jen odsouzením této osoby, nýbrž znamená to odsouzení koaličních metod ve veřejné správě. (Předsednictví ujal se předseda Malypetr.) Toto odsouzení jest popravou metod, které z důvodů stranickopolitických nestaví v čelo státní administrativy skutečné odborníky, nýbrž vyložené straníky. V případě Bodnárově se ukázalo, že veřejná administrativa, je-li ovládána po celou řadu let jedinou stranou, může snadno dopomoci této straně v určitých územích republiky k okamžitému úspěchu volebnímu, ale že takováto metoda znamená demoralisaci veřejné správy.

Je příznačno, že velká složka této koalice, strana lidová, aspoň žurnalisticky bojuje proti těmto metodám a je příznačno, že teprve několik neděl je v životě zákon o reformě veřejné správy a že již přichází výkonný výbor této strany lidové, která se tak usilovně proti nám bila za tento zákon, a hořekuje nad tím, že zemská zastupitelstva jsou bez pravomoci a žádá, aby zemská zastupitelstva novelisací zákona byla vybavena novou a dostatečnou pravomocí lidových zástupců.

Zákon o reformě veřejné správy předpokládal, že cestou nařizovací bude upravena řada záležitostí. Měly býti upraveny hranice okresů, vydán jednací řád, upravena otázka jazyková, ale cestou nařizovací měly býti upraveny i další problémy. Tato předchozí přípravná práce administrativy, jako předpoklad zdárného výkonu zákona, nebyla však vykonána.

Vydán byl jednací řád pro zemská a okresní zastupitelstva, který vyléčil z optimismu i nadšené obhájce tohoto řádu z řad nynější koalice. Hned v prvních schůzích zastupitelstva uznaly veškeré strany, že tyto jednací řády musí býti podrobeny revisi.

Pokud jde o okresní úřady, zavádí se prakse, která se úplně příčí úmyslům zákona.

Pokud jde o předpisy jazykové, jednací řád, který byl vydán nařízením z 29. prosince 1928, č. 229, znamená úplný debakl zejména v českém zemském zastupitelstvu. V zasedací síni českého zemského zastupitelstva při zahájení jednání tohoto sboru vznášela se k velkému překvapení členů tohoto sboru nad nimi úplná a dokonalá dvoujazyčnost. Se stolku presidentova mluvilo se německy právě tak jako česky.

Pokud jde o sídla okresních úřadů, byly tímto zákonem a nařízením petrifikovány veškery křivdy, kterých se dopouštěla Vídeň na českému obyvatelstvu a ministerstvo vnitra nám prohlašuje, že tento stav musí trvati po dobu pěti let.

Jakým způsobem bylo provedeno jmenování do zemských a okresních zastupitelstev? Musím říci, že ani v teorii ani v praksi není příkladu, že by některá administrativní akce byla prováděna s větší nevážností, než s jakou bylo prováděno jmenování členů okresního zastupitelstva.

Podle diktátu určitých stran koaličních byly jmenovány osoby, o jejichž odborné kvalifikaci a osobních vlastnostech nemělo ministerstvo vnitra nejmenšího ponětí. Jmenovací dekrety pro členy okresních zastupitelstev byly zaslány okresním hejtmanům a ti teprve zkoumali, zda po stránce osobní je vůbec možno, aby dekrety byly jmenovaným vydány. A tak jsme zjistili případ, že jmenovací dekret nemohl býti doručen členu okresního zastupitelstva, a to proto, že okresní hejtman zjistil, že příliš holduje alkoholu a že by svěření této funkce jemu vzbudilo veřejné pohoršení. (Hlasy: Tak to byl odborník!) To byl odborník po stránce kulturní, sociální, humanitní atd. Jestliže zkoumáme symptomy veřejné správy, vypadá to tak, že účelem celého zákona a zejména účelem provádění jeho není nic jiného, nežli diskreditovati na dlouhou dobu myšlenku demokracie a účasti lidu na veřejné správě.

Při výtkách, které jsme činili proti reformě veřejné správy, zdůrazňovali jsme, že zemský úřad v Čechách - tak se také stalo - bude největším úřadem ve střední Evropě, že tu povstane ohromný administrativní aparát, který bude velmi těžkopádný. Uvažte, že po reformě, která byla provedena, má zemský úřad v Čechách 34 oddělení, k nimž přistupuje ještě 30 oddělení technických, dohromady 64 oddělení. A teď si představte ubohého občana, který má v těchto 64 odděleních hledati svou záležitost a má tam dojíti práva a spravedlnosti! (Výkřiky posl. Bergmanna) Představte si další důsledek, že byly zavedeny pouze dvě instance, kdežto dosud byly tři. Nyní půjde všechno k Nejvyššímu správnímu soudu. A tu Nejvyšší správní soud sám prohlašuje, že při způsobu, jakým jest obsazen, bude nutno čekati na vyřízení stížností od Nejvyššího správního soudu ne rok, ale 2 až 3 roky. Tedy ve věcech veřejné správy, kde jest zapotřebí často rychlého vyřízení, bude se čekati 2 až 3 roky na rozhodnutí! Představte si, že administrativa takto upravená nalézá tak libého ohlasu u stran koaliční většiny, že na příklad v okresním zastupitelstvu v Jílovém proti odporu stran oposičních usnesli se zástupcové vládních stran, aby na okresní dům v Jílovém byla zasazena pamětní deska na počest toho, že od 1. prosince 1928 přestal tam úřadovati lidem volený starosta a že tam úřaduje okresní hejtman. (Výkřiky.)

A jak to vypadá v I. instanci správní, v obci, o které se říká, že je základem spořádaného státu? Vidíme to na Kladně, jak si počínají okresní hejtmani vůči obecnímu zastupitelstvu. Když vypukla hornická stávka, usneslo se obecní zastupitelstvo na Kladně jednomyslně, aby byla projevena sympatie stávkujícím horníkům, a tito aby byli posíleni ve svém zápasu proti cizímu německému těžařskému kapitálu. A k tomuto jednomyslnému usnesení obecního zastupitelstva připojen byl návrh členů stran socialistických, aby se ve prospěch dětí stávkujících horníků věnovalo 1000 Kč. A co se stalo? Je možno v tom viděti něco nezákonného? V době, když šlo o sociální pojištění, na příkaz "Venkova" a strany republikánské řada agrárních obecních zastupitelstev se usnesla, že jsou proti sociálnímu pojištění. Ani jeden okresní hejtman neměl odvahy, aby zakázal takovéto usnesení a prohlásil je nezákonným. Ale v tomto případě na Kladně, kde jednomyslně se usneslo obecní zastupitelstvo na projevu sympatií stávkujícím horníkům, kde se jedná nebo jednalo o boj proti cizímu kapitálu, nejenom že okresní hejtman zastavil toto usnesení jako nezákonné, ale také tento okresní hejtman za tohoto režimu vládního a této koalice měl tu troufalost učiniti trestní oznámení na socialistické členy (Slyšte!) obecního zastupitelstva, že chtějí věnovati 1000 Kč horníkům. A skutečně státní zastupitelství zavedlo přípravné vyhledávání pro zločin zákona na ochranu republiky a obesílá socialistické členy okresního zastupitelstva k trestnímu řízení. (Výkřiky.)

Tak, prosím, to vypadá v praxi. Na Slovensku musil býti okresní náčelník, který tam pracoval pro stranu republikánskou a byl postrachem celé části Slovenska, byl vyloženým republikánem, odveden přímo z úřadu do kriminálu pro podvod, ale u nás v Čechách se odvádějí do kriminálu čelní a vynikající členové okresních zastupitelstev za to, že projevují účast českému horníku v jeho zápasu s německým kapitálem. (Slyšte!)

Jestliže mluvím nyní o administrativě, tedy chtěl bych říci, že první novelou z r. 1919 k obecnímu zřízení bylo slíbeno, že celá řada úkonů bude převzata státem a já z důvodů principielních jsem pro převzetí určité agendy, aby se jednak ulehčilo obcím v jejich finanční tísni a aby bylo zaručeno, že určité výseky veřejné správy budou spravovány jednotně, objektivně a spravedlivě.

V praxi jsem zjistil v okresu neveklovském, jak se provádí řád stavební. Jeden mocný příslušník strany republikánské proti stavebnímu povolení postavil si jednu svoji nemovitost tak, že ji postavil úplně nebo z velké části do tělesa okresní silnice. Správní komise usnesla se na tom, že má dodržeti příslušnou čáru a ustoupiti. Ale ani okresní zastupitelstvo, ani okresní hejtman nebyli dosti mocni, aby tento veliký agrárník tohoto nařízení uposlechl a ten dům tam stojí dále. (Slyšte!)

Z těchto důvodů žádáme a musíme žádati, aby určité výseky veřejné správy byly spravovány jednotně, objektivně a spravedlivě, aby naše veřejná správa byla tím, čím ji nazývají Němci "Gesetzmäßige Verwaltung" - správou podle zákona a nikoliv správou podle politického kabátu.

V těžkých a spletitých poměrech nynějšího života není již možno vystačiti se strukturou obcí, jak se objevuje ve zřízení z let šedesátých. Je potřebí ji postaviti na nové organisační principy. Bohužel vidíme, že ministerstvo vnitra je v této věci naprosto nečinno. Veřejná správa znamená též řádné vyřešení otázek personálních. Já řeknu s těchto míst zcela upřímně, že celá politika našeho státu, pokud jde o veřejné zaměstnance dosavadní, jak ji vidíme v zákonech prosincových a v zákoně požitkovém, je politikou, která je na úplném zcestí. Já se pamatuji, že marně varoval dr Engliš před účinky přímé a přísné restrikce důchodové a platové. Naše veřejná administrativa ani po této stránce osobní nemá řádného plánu, vidíme to nejlépe na bezhlavosti, která se tu provádí, systemisace míst ve veřejné službě. Za Rakouska se říkávalo, že státní zaměstnanec toho má málo, ale že to má jisté, čili kladl se důraz na stabilitu poměrů veřejně zaměstnaneckých. Ale u nás ten veřejný zaměstnanec toho má málo a ani to málo nemá jisté. (Tak jest!) Čili jinak řečeno, u nás zaměstnanci veřejní nemají stabilisované své služební postavení a důsledek je, že tato okolnost nešťastné systemisace podlomila důvěru úřednictva ve stabilitu jeho postavení a i důvěru ve spravedlnost ocenění individuelního výkonu.

Pan min. předseda v dnešní řeči výslovně prohlásil, že chceme na veřejných zaměstnancích, aby konali svou povinnost. A má pravdu. Veřejní zaměstnanci, kteří nemají práva na stávku, kteří nemají těch obranných prostředků jako zaměstnanci soukromí, musí v zájmu veřejném a státním konati svou povinnost. Ale na druhé straně musí také stát konati povinnost vůči veřejným zaměstnancům.

Tedy provádění požitkového zákona a tyto symptomatické zjevy, o kterých jsem mluvil, znamenají skutečný rozvrat veřejné správy. A pokud jde o soudy, četli jsme a slyšeli jsme dnes, jak věc vypadá. Též včera v ústavně-právním výboru bylo jednomyslně usneseno, že poměry jsou tu neudržitelné.

A nyní dovolte, abych se obrátil k zákonu o přímých daních. Určité naše kruhy přicházejí s tvrzením, že u nás je vůbec největší daňové zatížení, jaké si můžeme mysleti. Statisticky však věc vypadá jinak. Podle statistických dat z r. 1927 vidíme, že v Anglii činí zatížení veřejnými dávkami pro účely státní a veřejné 1.218 Kč na hlavu, v Dánsku 870, v Nizozemí 860, ve Švédsku 710, v Norvéžsku 679 Kč. U nás daňové zatížení činí cca 400 Kč a odpovídá průměru států středoevropských.

Zkoumáme-li mezinárodní data o zatížení národního důchodu daňovými a komunálními dávkami, vidíme, že ve Velké Britanii spotřebují veřejné dávky 22% národního důchodu, ve Francii 17.8%, v Německu 20%, v Italii 20%.

Ministr Engliš ve své rozpočtové řeči odhadoval toto zatížení 26%, odhadl však národní důchod v celé Československé republice toliko 60 miliardami, ačkoliv na pr. dr Hotowetz odhaduje náš národní důchod 83 miliardami. Tedy naše zatížení daňové odpovídá asi průměru středoevropských států, to je asi 20%.

Pokud jde o reformu daňovou, slibovalo se, že jí bude uleveno poplatnictvu a zaveden pořádek v přímých daních. Pan dr Engliš prohlásil, že při posuzování reformního díla, to je zákona o reformě přímých daní, vnucuje se přímo hodnocení tohoto díla po stránce sociální. Zdůraznil, že reforma daňová má míti určitou funkci sociální, že má po stránce rovnoměrnosti a únosnosti daňové odstraniti i nespravedlnosti, které se nakupily za dlouhé platnosti starých zákonů o přímých daních, zejména zákona z r. 1896. My jsme však poukazovali již při projednávání zákona k tomu, že veškeré, snad dobré úmysly ministra financí zůstanou na papíře, poněvadž máme velmi kruté ustanovení o řízení ve věcech finančních a v řízení trestním. Předpoklady ministerstva financí skutečně zklamaly a došlo na to, co jsme tvrdili. A teď přicházíme k zajímavému zjevu, že strana republikánská, živnostenská, lidová, nár. demokratická atd., které hlasovaly pro tento zákon a usilovně jej hájily, zřizují komise na potírání tohoto zákona. A víte přece, že před volbami zemskými sám pan ministr obchodu, který tenkráte spravoval ministerstvo financí, vydal zvláštní výnos na všechny berní úřady, že před volbami do okresů a zemí se nesmějí vydávati platební rozkazy. Po volbách se platební rozkazy ovšem už vydávati mohou.

Když se tedy pánové velmi ostře obracejí proti tomu zákonu a proti praksi daňové, musíme říci, že tuto daňovou praksi provádějí nejen úřady, ale také ukládací komise. A do těchto ukládacích komisí - to zdůrazňuji, poněvadž jde o malé zemědělce - vysílají své zástupce zemědělské rady, dále obchodní a živnostenské komory a jak je známo, v těchto zemědělských radách a obchodních a živnostenských komorách nemáme zastoupení my, strany socialistické, a dík čistě sobecké politice strany agrární, nemáme zastoupení v ukládacích komisích. A jestliže tedy doléhá daňové břemeno velmi těžce na malého zemědělce, pak se musí tento malý zemědělec poděkovati pánům ze strany republikánské, kteří zasedají v ukládacích komisích. (Tak jest!)

Finanční správa před prováděním zákona měla si býti vědoma toho, že jde o ohromný úkol. V Čechách podle předběžných odhadů musilo býti zpracováno 867.780 případů daně důchodové, 410.857 případů daně výdělkové a na jeden milion případů daně obratové. A teď co se stalo? Zákon systemisační zabránil, aby byly přijaty kvalifikované síly. Celá tato ohromná agenda dála se silami smluvními, vzatými pouze na výpověď, které nemají velikého interesu na jakostní výkon této věci, ačkoliv samy tyto síly dělají, co mohou, a důsledek jest, že přímo proti zákonu nebyly zachovány principy t. zv. vytýkacího řízení. Podle zákona totiž má býti vzato za základ každého vyměření daně přiznání poplatníkovo. A jestliže nesouhlasí s tímto přiznáním vyměřující úřad, je povinen, aby si tohoto poplatníka zavolal a dal mu možnost, aby námitky, které proti jeho přiznání má berní úřad nebo berní správa, vysvětlil, aby nabídl nové průvody, nové skutečnosti atd.

Toto vytýkací řízení nebylo vůbec provedeno a důsledek jest, že máme na desetitisíce re kursů proti výměrům daňovým, že jsme neskončili depurační akci ohledně starého zákona a ocitáme se před povinností provésti depurační akci ohledně nového zákona. Prakticky to vypadá tak - je to případ, který jsem musil prakticky řešiti: takový ubohý bednář na jednu ruku téměř chromý, přiznal základ pro vyměření daně z obratu 2400 Kč a berní správa, aniž by s ním vůbec mluvila, vyměřila mu základ z částky 30.000 a teprve když jsem s touto berní správou handloval, šla ze 30.000 na 20.000, pak na 15.000 a na 10.000 a konečně na 6000 Kč. Tak to vypadá v praksi!

Chtěl bych ovšem říci jednu věc. Tento zákon dělala vládní koalice, a jestliže zákon je krutý, je tím vinna tato koalice a svědčí o velmi malém gentlemanství této vládní většiny a jejího tisku, jestliže udělala špatný zákon a teď prohlašuje, že ona sice zákon udělala dobrý, ale to jsou prý ti úředníci, kteří ten zákon špatně provedli. Ti úředníci nedělají nic jiného, než že provádějí zákon, a myslím, že to nemohou tvrditi ani zástupcové koaliční strany, že by ti berní úředníci byli samí socialisté.

V souvislosti se zákonem o přímých daních musím se zmíniti o státní účetní uzávěrce, která vykazuje nedoplatek 6.5 miliardy, z čehož připadá na nedoplatky daňové a poplatkové 5.827,473.976.60 Kč. Tato cifra měla by se ovšem ještě zvětšiti o cifru přirážek, které jsou k těmto daním předepsány. Prohlašuji, že tato cifra je krutou obžalobou nynějšího režimu, pokud jde o správu finanční. Je krutou obžalobou proto, že nedoplatky na těchto daních nejsou nedoplatky na daních důchodových placených veřejnými zaměstnanci - těm se to také sráží - ani placených malými živnostníky nebo malými zemědělci, ti musí platiti hned a berní úřad jim nečeká, ale tato ohromná cifra daňových nedoplatků je cifra, kterou dluhují velké podniky, velký kapitál, jak zemědělský, tak průmyslový. Nám jsou přece známy případy, že velmi dobře fundované závody odpírají placení daní a jestliže berní správa chce proti nim ostřeji zakročiti, tedy provádějí přímo revoltu tím, že hrozí, že zbaví tisíce rodin dělnických existence.

V úvodníku dnešního "Venkova" objevil se článek, který v souvislosti se živelními pohromami jednal o otázce samosprávných financí. V tomto úvodníku "Venkova" se praví, že prý Praha má starostu socialistu. Plzeň má starostu socialistu, Mor. Ostrava má starostu socialistu a že prý socialistické vedení těchto obcí ukázalo se neschopným, poněvadž prý ne dovede čeliti katastrofě, která přišla, a prý ty obce a jejich správy utíkají od zodpovědnosti a vrhají prý ji na strany občanské a říkají, že těmito důsledky, touto bídou ve městech, tou bídou dětí a rodin jsou prý vinny strany vládní většiny. Prohlašuji, že strany vládní většiny jsou skutečně vinny touto bídou, je-li zde, a sice proto, poněvadž tyto strany vládní většiny odhlasovaly zákon, na základě jehož provádění byly seškrtány všechny položky v samosprávných rozpočtech, které slouží sociální péči. Tyto strany odhlasovaly zákon, podle kterého nemají obce finančních prostředků, odhlasovaly zákon, podle něhož obce nemohou překročiti svůj rozpočet a nemohou ani v případech náhlých katastrof opatřiti úvěrem prostředky, které by sloužily ke zdolání těchto katastrof. Jestliže tedy "Venkov" říká, že zodpovědnost za to, že po stránce sociálně-politické nemohou komuny v této době katastrof učiniti, čeho by bylo třeba, padá na strany občanské, potom "Venkov" je na správné cestě, poněvadž odpovědnost za to, že není možno vybudovati v obcích dostatečnou sociální ochranu, padá na strany občanské, na strany nynější vládní většiny, které tento návrh zákona skutečně odhlasovaly. (Výkřiky posl. Bergmanna.)

Tedy jestliže se díváme na tuto otázku zákona č. 77/1927, musíme prohlásiti, že je naprosto nemožno, aby otázka samosprávných financí byla i nadále řešena tímto nemožným a diletantským způsobem.

Při zemském výboru je zřízen zvláštní fond vyrovnávací, jehož správa neděje se ani podle nejprimitivnějších a nejzákladnějších předpisů národohospodářských a správních. S práva tohoto fondu děje se podle toho, kdo právě je referentem o tomto fondu. Tato správa děje se tím způsobem, že zatím co vydání na určité věci dávno vžité, na věci, které se staly již dávno součástí naší administrativy, se škrtají, nechají se tam vydání, která slouží výslovně účelům stranicko-politickým. Žádáme, aby tento zákon byl novelisován, aby byl vybudován řádný finanční řád pro veřejné hospodářství vůbec, jak jej myslil dr Engliš, a aby se zejména stala náprava toho, co ve velkých městech, na př. v Plzni a jinde, se stává nesnesitelným, aby bylo upuštěno od nuceného zavádění obecních dávek, kterými se snižuje životní míra našeho obyvatelstva. (Výborně!)

A nyní dovolte, abych řekl několik slov o problému t. zv. zlaté měny. V časopisech vládních stran se prohlašuje, že v republice Československé dojde k ukončení procesu měnového tím, že bude zavedena t. zv. zlatá měna. Prohlašuji, že tu jde jen o to, aby dosavadní relace koruny k dolaru byla nahrazena relací koruny čsl. ke zlatu. Měna československá stala se nyní určitým abstraktním měřítkem, které po několik let je stabilisováno. Tato stabilisace, která nesporně jest do velké míry zásluhou ministra dr Engliše, byla provedena po vzoru cizích příkladů. Mohl bych uvésti celou anglickou literaturu, která jedná o problému stabilisace měny. Myšlenka stabilisace měny, t. j. ustálení měny jako měřítka hodnot byla a je vůdčí myšlenkou celého našeho národního hospodářství a tato stabilisace je důsledkem velmi úporného zápasu hospodářského o rovnováhu našeho státního rozpočtu. Je výsledkem tuhého zápasu celého našeho průmyslu, našeho obchodu o aktivitu platební bilance. A tato stabilisace měnová jest možná jen tenkráte, jestli tyto dvě kardinální podmínky - rovnováha státního rozpočtu a aktivita obchodní bilance budou zachovány. My tedy máme tak zvanou regulovanou měnu, měnu, jejíž stálost orgány státu určitými zásahy regulují.

Jak to vypadá jinde? V Anglii zavedena byla zlatá měna hlavně z důvodů prestižních, aby bylo obnoveno postavení Anglie na mezinárodním peněžním trhu a vrácen Anglii její předválečný dominující vliv. Jaké byly důsledky zavedení tak zv. zlaté měny v Anglii, to vidíme velmi dobře na tabulkách anglického exportu, na tabulkách anglické platební bilance a na tabulkách nezaměstnanosti. Důsledky zlaté měny pro celé hospodářství Anglie byly velmi nepříznivé, znamenaly pokles exportu, zhoršení platební bilance a stoupnutí nezaměstnanosti. Francouzský národohospodář George Gaussel ve velmi obsažné publikaci posuzuje otázku zavedení zlaté měny v Anglii a prohlašuje, pokud jde o zavedení zlaté měny i v Anglii, že nejde o návrat k zlaté měně, jak byla v Anglii před válkou, že nejde také o vzkříšení forem, které před válkou kdysi byly jednomyslně přijímány ve světě národohospodářském. Podle tohoto národohospodáře jde o pouhý příslib do budoucna, je to pouze cesta, kterou se béře Anglie, aby prostřednictvím tak zv. dirigované měny, opřené o zlato, dostala se prostě k měně dirigované, třeba o zlato neopřené. Jestliže se podíváte do Německa, vidíte, že r. 1924 nastal tu naprostý rozvrat měny, že 15. dubna 1924 kupoval se 1 dolar za 4.7 trilionů marek. Tu přistoupilo Německo k zavedení marky t. zv. rentové, opřené o reální hodnoty a dále přikročilo k zavedení marky zlaté. Co bylo účelem zavedení zlaté měny v Německu? Účelem zde bylo zavésti pevné stabilní měřítko hodnot, a to se mělo státi nejprve navázáním marky nikoli na zlato, nýbrž na zcela jiné hodnoty a potom teprve po určitém ukončení stabilisačního procesu t. zv. rentové marky došlo se k navázání marky na zlato a zase ke stabilisačnímu procesu marky zlaté. Skutečnost nám ukazuje, že jestliže je vyřešen moment psychologický jak uvnitř, tak i za hranicemi, to jest, jestliže je důvěra ke státu, k jeho bilanci a k jeho měně, tedy není třeba vázati měnu na směnitelnost za kov. V národohospodářské praksi máme zajímavý příklad ze Švédska r. 1916, kdy švédská koruna, a to je velmi zajímavé, měla silnější nákupní cenu uvnitř nežli zlato, které ji představovalo. Čili jinými slovy, jestliže někdo šel kupovati se švédskou papírovou korunou, dostal více zboží, nežli kdyby byl šel kupovati za obnos zlata, který švédská koruna představovala. Co tím chci říci? Jestliže je vyřešen psychologický moment, je-li důvěra ve stát a v jeho peníze, že tento moment sám v důsledku psychologického stanoviska obyvatelstva má svou stabilisovanou hodnotu, bez ohledu na to, zdali je podepřen zlatem či nikoliv. Nesmíme zapomínati, pokud jde o zlatou měnu a zavedení t. zv. zlaté měny u nás, že jde o vyřešení státovkového dluhu a že předpokladem zavedení zlaté měny bylo by kontrahování zápůjčky valutové, o které velmi opatrně mluví sám dr Fousek v "Národních Listech" ze dne 10. února 1929.

Abych stručně shrnul: Dosavadní měnová skutečnost nám ukazuje asi toto: Pokud jde o vnitřní hodnotu měny, tu dochází ke cti do jisté míry starý kvantitní zákon a t. zv. zlatá pokrývka zůstává již skutečně pouhou ilusí. Vnitřní nákupní hodnota měny pochází z oné síly, kterou jí dává stát a nikoliv zlatý plášť nebo zlatá pokrývka. Pokud jde o navázání na zlato a směnitelnost, musíme se tázati, je-li u nás naše měna na zlato směnitelná? Jakmile se uvolnil obchod s devisami, naše koruna je v zahraničním styku směnitelná za zlato, poněvadž je možno opatřiti si za ni devisy a za tyto devisy je možno opatřiti si zlato. Táži se dále, zda, - když bankovka byla kdysi směnitelná za zlato a byl vyřešen, jak pravím, dále důležitý moment psychologický - chtěl někdo ve skutečnosti za bankovku zlaté peníze? Máme příklady, a víme to z dob Rakouska, že každý dával přednost papírové dvacetikoruně před zlatou a měl raději papírovou dvacetikorunu v kapse nežli zlato. Co tím chci říci? Že otázka navázání naší koruny na zlato není problémem aktuelním, ani pokud jde o náš vnitřní trh, pokud jde o funkci vnitřní naší koruny, ani pokud jde o funkci v platech zahraničních, mezinárodních. Ale jestliže se již díváme na tuto otázku jaksi z prestižních důvodů a jestliže bychom neměli konec konců námitek z těchto důvodů proti tomuto formálnímu převedení, jak je zamýšlí Národní banka, proti tomu, aby místo relace k dolaru byla vyslovena relace ke zlatu, jednu věc zde důrazně prohlašuji: Za nynějších poměrů, jak se utvářely na mezinárodních trzích, nikdy nemůžeme připustiti a nepřipustíme, aby se k tomuto účelu uzavíraly nějaké mezinárodní zahraniční valutové zápůjčky. (Výborně!) Nemůžeme to připustiti z toho důvodu, poněvadž by to znamenalo nové zatížení ve státním rozpočtu, a to zatížení eventuelně neproduktivní. Jestliže pan ministr financí bude hledati úhradu, jak odstraniti státovkový dluh, který činí, řekněme okrouhle 4 miliardy, ať p. min. financí pohlédne k uzávěrce státního rozpočtu za r. 1927 a ať použije k zaplacení tohoto tíživého státovkového dluhu nedoplatků daňových, které dluží velké závody. Má tam reservu 6 1/2 miliardy, tedy více než dostatek, kolik potřebuje k zaplacení státovkového dluhu. To by bylo velice pohodlné řešení, aby tato otázka - odstranění státovkového dluhu a zavedení skutečně pružného oběživa - byla zase řešena jen na úkor jednotlivé třídy, části národa, aby tato otázka byla rozřešena zápůjčkou, jejíž úroky by zase neplatil velký průmysl a velký kapitál, ale které by ve formě daní platil malý zemědělec, malý živnostník, gažista atd. Já prohlašuji jako stanovisko zásadní, že i když nejsme zásadně proti tomu, aby formální moment - navázání na dolar - byl změněn na jiný moment, na navázání na zlato, že stavíme se proti kontrahování zahraniční půjčky, jejíž škodlivost v platební bilanci jest očividna.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP