Čtvrtek 7. března 1929

Začátek schůze ve 2 hod. 22 min. odpol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: inž. Dostálek, dr Buday, Horák, Slavíček, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: dr Petersilka, Petrovič.

202 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: min. předseda Udržal; ministři dr Labaj, Najman, dr Nosek, inž. Novák, dr Spina, dr Srdínko, dr Šrámek, dr Štefánek, dr Tiso, dr Vlasák.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 188. schůzi poslanecké sněmovny.

Dovolenou dal jsem na dnešní a zítřejší schůzi p. posl. Kurťakovi pro rodinné důvody. Nemocí se omluvil p. posl. Pázmán. Lékařská vysvědčení předložili posl. Krumpe a Čulen.

Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

Do výboru rozpočtového vyslal klub poslanců čsl. nár. demokracie posl. dr Hajna za posl. dr Samka, posl. dr Matouška za posl. Ježka, posl. dr Samka za posl. dr Hajna.

Do výboru ústavně-právního vyslal klub poslanců čsl. nár. demokracie posl. dr Samka za posl. dr Hajna.

Do výboru zahraničního vyslal klub poslanců čsl. nár. demokracie posl. dr Hajna za posl. dr Kramáře.

Do výboru zemědělského vyslal klub poslanců čsl. nár. demokracie posl. dr Reháka za posl. Kvasničku; klub poslanců "Deutsche christl. soz. Volkspartei" posl. dr Petersilku za posl. Scharnagla.

Předseda: Soc.-politický výbor zvolil ve schůzi konané dne 7. března 1929 I. místopředsedou posl. Dubického.

Došly naléhavé interpelace. Žádám za přečtení.

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

Naléhavé interpelace:

posl. Zeminové, dr Klapky, Bergmanna a druhů vládě o veliké státní subvenci na klerikální oslavy svatováclavské,

posl. inž. Nečase, Koudelky, Johanise a soudr. vládě o naléhavé nutnosti vydati asanační zákon, jímž by se řešil problém pražských kolonistů.

Předseda: Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

Dotazy: posl. inž. Kalliny ministru financí o bezohledném vymáhání daňových nedoplatků z dřívějších let (č. D 1373-H),

posl. inž. Junga a Geyera ministru financí o přiznání příspěvku na vychování nezletilého syna paní Gisele Anderlové, dříve provdané Neugebauerové v Lanškrouně (č. D 1375-II).

Předseda: Počátkem schůze byly tiskem rozdány zprávy.

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

2070. Zpráva výboru imunitního o žádosti hlav. stát. zastupitelství v Košicích za souhlas s trest. stíháním posl. Kurťaka. (Přečin podle §u 14, čís. 5 zákona na ochranu republiky).

2071. Zpráva výboru imunitního o žádosti kraj. soudu v Litoměřicích za souhlas s trest. stíháním posl. dr Sterna. (Zločin podle §u 15, čís. 3 a přečin podle §u 14, čís. 1 zákona na ochranu republiky).

2072. Zpráva výboru imunitního o žádosti hlav. stát. zastupitelství v Košicích za souhlas s trest. stíháním posl. Sedorjaka. (Zločin podle §u 15, č. 3 zákona na ochranu republiky).

2073. Zpráva výboru imunitného o žiadosti hlav. štát. zástupitelstva v Košiciach, v ktorej žiada vydať k trest. stíhaniu posl. Kršiaka. (Prečin podľa §u 18, č. 2 a 3 zákona na ochranu republiky).

2074. Zpráva výboru imunitného o žiadosti hlav. štát. zástupitelstva v Bratislave, v ktorej žiada vydať k trest. stíhaniu posl. Steinera. (Prečin podľa §u 14, č. 5, priestupok podľa §u 18, č. 1 a zločin podľa §u 15, č. 3 zákona na ochranu republiky).

2075. Zpráva výboru imunitného o žiadosti okr. súdu v Strakoniciach, v ktorej žiada vydať k trest. stíhaniu posl. Školu. (Priestupok podľa §§ 3, 19 zákona zo dňa 15. novembra 1867, č. 135 ř. z.)

2076. Zpráva výboru imunitného o žiadosti zem. trest. súdu v Prahe, žiadajúceho vydať k trest. stíhaniu posl. Hakena. (Prečin podľa §u 303 trest. zákona).

2077. Zpráva výboru imunitného o žiadosti kraj. súdu v Moste, v ktorej žiada vydať k trest. stíhaniu posl. Haiblicka. (Prečin podľa §§ 283, 284 tr. z. a priestupok podľa §u 19 zákona z 15. novembra 1867, č. 135 ř. z.).

2078. Zpráva výboru imunitného o žiadosti okr. súdu v Biline žiadajúcej vydať k trest. stíhaniu posl. Zoufalého. (Priestupok podľa §u 19 zákona zo dňa 15. novembra 1867, čís. 135 ř. z.).

2079. Zpráva výboru imunitného o žiadosti hlav. štát. zastupiteľstva v Bratislave, žiadajúcej vydať k trest. stíhaniu posl. Hrušovského. (Trojnásobný prečin podľa §§ 1, 3, odst. II, čís. 1 a 2 zák. čl. XLI z r. 1914).

2080. Zpráva výboru imunitného o žiadosti policajného trest. súdu v Bratislave, žiadajúcej vydať k trest. stíhaniu posl. Majora. (Priestupok podľa §u 29, čís. 2 zák. čl. XIV z r. 1914).

2081. Zpráva výboru imunitného o žiadosti okr. súdu v Karlíně, žiadajúcej vydať k trest. stíhaniu posl. Hrušku. (Priestupok podľa §u 3 a §u 19 zákona zo dňa 15. novembra 1867, čís. 135 ř. z.)

2082. Zpráva výboru imunitného o žiadosti kraj. súdu v Č. Budejoviciach za vydanie k trest. stíhaniu posl. Školy. (Priestupok podľa §u 496 tr. z. a čl. V zákona z r. 1863, č. 8 ř. z., prečin podľa §u 14, čís. 1 zákona na ochranu republiky, zločiny podľa §u 1, odst. I, §u 15, čís. 3 téhož zákona a §u 159a) voj. tr. z.)

2083. Zpráva výboru imunitného o žiadosti kraj. súdu v Litomericiach za vydanie k trest. stíhaniu posl. Neuratha. (Zločin podľa §u 15, čís. 3 zákona na ochranu republiky).

2084. Zpráva výboru imunitného o žiadosti sedrie v Berehove za vydanie k trest. stíhaniu posl. dr Gátiho. (Zločin podľa §u 15, čís. 3 zákona na ochranu republiky).

2085. Zpráva výboru imunitného o žiadosti kraj. súdu v Písku za vydanie k trest. stíhaniu posl. Harusa. (Zločin podľa §u 15, čís. 3 a prečin podľa §u 14, čís. 5 zákona na ochranu republiky).

2086. Zpráva výboru imunitního o žádosti kraj. soudu v Mor. Ostravě za souhlas s trest. stíháním posl. Jos. Petera a Śliwky. (Zločin podle §u 15, čís. 3, přečin podle §u 11, čís. 2 zákona na ochranu republiky, přečin podle §§ 491 a 493 tr. z. a čl. V zákona čís. 8 ř. z. z r. 1863 a přestupky podle §§ 9, 10, 11 a 17 tiskového zákona).

Předseda: Počátkem schůze byla tiskem rozdána Těsnopisecká zpráva o 183. schůzi posl. sněmovny.

Přistoupíme k projednávání prvých tří odstavců pořadu, o nichž jednání a rozprava byly sloučeny a jimiž jsou:

1. Zpráva výborů soc. politického a rozpočtového o vládním návrhu (tisk 2039) zákona, kterým se prodlužuje účinnost zákona ze dne 28. března 1928, č. 44 Sb. z. a n., o ochraně nájemníků (tisk 2091).

2. Zpráva výborů soc. politického a rozpočtového o vládním návrhu (tisk 2040) zákona, kterým se doplňuje zákon ze dne 28. března 1928, číslo 43 Sb. z. a n., o stavebním ruchu (tisk 2092).

3. Zpráva výboru soc. politického o vládním návrhu (tisk 2044) zákona, kterým se prodlužuje účinnost zákona ze dne 28. března 1928, č. 45 Sb. z. a n., o odkladu exekučního vyklizení místností (tisk 2090).

Pokračovalo se v rozpravě zahájené ve 187. schůzi posl. sněmovny.

Přihlášeni jsou ještě řečníci na straně "proti": pp. posl. Schuster, Bolen, Langr a inž. Záhorský.

Dávám slovo prvnímu řečníku, p. posl. Schusterovi.

Posl. Schuster (německy): Slavná sněmovno! Zákony o ochraně nájemníků, o vyklizení bytů a o povznesení stavebního ruchu mají býti právě prodlouženy cestou provisoria na dobu sedmi měsíců. Již poslední zákon o ochraně nájemníků byl vlastně jen provisoriem a při projednávání tohoto zákona loni 13. března bylo dáno zástupci vládních stran ve zprávě zpravodajské prohlášení, že zákon o ochraně nájemníků a povznesení stavebního ruchu se prodlužují na rok jen za tím účelem, aby se našla potřebná doba ke zdělání řádného, upotřebitelného, po řadu let platného zákona o ochraně nájemníků a rovněž zákona o povznesení stavebního ruchu, který by byl přiměřený potřebám příštích let. Rok, během kteréž doby měly býti tyto nové zákony dohotoveny, uplynul, konaly se skutečně odborné porady a ankety, také jest velmi pravděpodobné, že ministerstvem sociální péče snad byly vypracovány návrhy zákonů o ochraně nájemníků a o povznesení stavebního ruchu, při nejmenším možno si to vyvoditi z toho, že pan odborový přednosta dr Kubišta přednášel o tom již nejen "osmičce", nýbrž i jiným sborům, jež se zajímají o stavební a bytové zákony, jaké mají býti nové směrnice příštího zákonodárství na poli bytového ruchu, ochrany nájemníků a povznesení stavebního ruchu. Jak se zdá, nenašly se však uvnitř koalice až dosud přiměřené směrnice pro nové zákony. (Posl. de Witte [německy]: Tím jsou vinny výsledky voleb!) Neboť jen tak jest rozuměti, že nebylo ani během jednoho roku možno zdělati nové zákony a nebude daleko od cíle, že výsledek voleb 2. prosince loňského roku přivodil ve vývoji zákonodárství mnohé poruchy, především u oněch stran, které byly výsledkem voleb poučeny, že nájemníci nedají s sebou zahrávati, a které nechtějí riskovati, aby při příštích volbách utrpěly ještě větší ztrátu hlasů z kruhů onoho voličstva, které náleží k nájemníkům. Tyto vládní strany, především klerikálové, cítí se dnes, jak se zdá, víceméně přec jen zavázanými vůči nájemníkům až do určitého stupně a ony to snad jsou, které uvnitř koalice tvoří překážku, aby ochrana nájemníků a povznesení stavebního ruchu byly odstraněny již jednou ranou, snad podle okolností násilně. Vždyť mezi koaličními stranami jsou některé, které docela otevřeně již při projednávání zákona vloni a také tentokráte při projednávání ve výboru suše prohlásily, že jsou pro úplné odstranění ochrany nájemníků a že touží po volném nevázaném hospodářství na poli bytového trhu. Národní demokrati a čeští agrárníci nezůstavili jak při loňském projednávání v plenu, tak při letošním projednávání ve výboru nijaké pochybnosti o tom, co soudí o vývoji zákonodárství o ochraně nájemníků, a kdyby to šlo podle těchto stran, pak musili bychom dojista s tím počítati, že by se přiblížil konec ochrany nájemníků.

Od r. 1922 se ochrana nájemníků zde v tomto státě nepřetržitě krok za krokem ruší a samozřejmě zhoršuje. Při každé novelisaci se majitelům domů dělaly sliby nejen v tom směru, že jsou oprávněni nájemné zvyšovati, které dosahuje již dnes - ovšem to jest zákonná výměra - 300%, ve skutečnosti však to daleko převyšuje, nýbrž bylo jim přiznáno i množství důvodů k výpovědi a jest ponecháno mazanosti majitele domu a jeho právního zástupce, uplésti z těchto důvodů k výpovědi, je-li nějak možno, na nájemníka bič a vyhoditi jej na dlažbu.

Od 1. července loňského roku nejsou však ani ve starých domech již ony byty pod ochranou nájemníků, jež byly svými dřívějšími nájemníky uprázdněny. Nyní se tak denně odnímá ochraně nájemníků stále více a více bytů i ve starých domech. Nemůžeme ovšem tvrditi, že tato zákonná opatření, která zde byla učiněna na ochranu majitelů domů, působila velmi prospěšně na poli bytové péče. Vidíme zde úkaz, totiž onen, že majitel domu nepronajímá již uprázdněný byt, zvláště menší. Tento jinak tolik starostmi obtížený člověk jednoduše prohlásí, že tento byt potřebuje pro svoji vlastní rodinu, nebo prohlásí, on, který tak nutně vždy potřebuje každý haléř činže, že se nevyplácí tento byt pronajímati, poněvadž se při tom samo sebou nic nevydělá. Tak vidíme, že vývoj tohoto tak zvaného volného bytového hospodaření zhoršil mimořádně poměry na bytovém trhu. Chci pouze poukázati na to, že máme zde v Československu, v tomto proslulém středoevropském kulturním státě, zde na ostrově blažených, ještě tisíce lidí, kteří postrádají bytu, že jsou ubyt vány tisíce lidí v barácích, vagonech nebo v bydlištích, která si sami postavili a která jsou výsměchem v hygienickém i ostatním ohledu. Těchto mnoho tisíců lidí musilo při hrůzách letošní strašlivé zimy trpěti nevýslovná muka.

Bytové zákonodárství však také vystupňovalo bytovou lichvu do nekonečna. Vždyť ve většině bytů nebo ve většině domů nejsou činže, i podléhají-li byty ochraně nájemníků, přizpůsobeny zákonným ustanovením, nýbrž obyčejně podstatně vyšší. Majitel domu vybírá totiž vyšší činže a nájemníci neodváží se proti tomu ani brvou hnouti. Nikdo se nestará, nejméně však orgány lichevních soudů, že činže jsou dnes již daleko překročeny přes všechna ustanovení zákona o ochraně nájemníků. Nikdo se také nestará - bohužel, chybí k tomu i zákonný podklad - aby prázdné byty musily býti pronajímány. Avšak tato lichva, jež se páše se starými byty, kvete i v nových domech. Víme, že mnozí lidé přinesli obět stavebního příspěvku na př. v tom způsobu, že předem zaplatili činži na dvě nebo na tři léta. Když tato dvouletá nebo tříletá lhůta uplynula, přiráží majitel domu na nájemnících, s jichž pomocí mu bylo vůbec umožněno novostavbu provésti. Podíváme-li se dále na činže v nových domech, pak najdeme, že 15 až 20% stavebních nákladů tvoří dnešní normu činží a že přirozeně není nikdo s to, kdo nemá vyšších příjmů, tyto činže platiti. Nynější mzdové a příjmové poměry dělnictva nevydrží zvyšování činží za žádných okolností. Cla a nepřímé dávky všeho druhu, které byly převaleny na široké vrstvy pracujících, stlačily jejich příjmové a životní poměry tak, že je naprosto nemožnou věcí, vymačkati z malých zaměstnanců nebo dělníků, ba ani z vyšších zaměstnanců, vyšší činži. A kdyby měl v tomto směru nový zákon činiti majitelům domů opět koncese, tak by to ovšem musilo míti za následek těžké mzdové boje, aby se vytvořily možnosti činže sehnati, to jest dělníci by byli přímo donucováni, aby počali zápas o vyšší mzdy, hlavně vlastně k tomu účelu, aby vybojovali rentu majitelům domů. Mají-li dělníci k tomu chuť a ochotu, aby právě pro majitele domu vybojovali rentu, je jiná otázka; sami stojíme na stanovisku, že pro takové účely se nemají vésti mzdové boje. Úprava poměrů musí se hledati v jiném směru.

Avšak i zákon o vyklizení bytů doznal od svého vzniku mimořádných zhoršení, a ponechává-li se i tentokráte jako ostatní zákony v nezměněné formě, pak víme zcela určitě, že u tohoto zákona působí velmi účinně síly, aby jej definitivně odstranily. Poněvadž majitelé domů pociťují potřebu, budoucně vyhazovati, jako tomu dříve kdysi bylo, nájemníky z malých bytů na dlažbu, tak bude i zde zapotřebí vytvořiti nový zákon, aby se pečovalo o přiměřené udržení ochrany nájemníků. Nejsme s dosavadním bytovým zákonem srozuměni, poněvadž obsahuje mnoho nesnesitelných tvrdostí pro nájemníky. Přejeme-li si, aby byl sdělán nový zákon o ochraně nájemníků, pak děje se to z toho důvodu, že to má býti zákon, který přináší nájemníkům skutečnou a opravdovou ochranu.

Nyní několik slov k zákonu o povznesení stavebního ruchu. Když tento zákon r. 1921 povstal, kojili se všady nadějí, že s jeho pomocí bude umožněno bytovou nouzi jaksi ovládnouti. Tato naděje se nesplnila. V československých oblastech republiky se ovšem zcela mimořádně mnoho stavělo na základě tohoto zákona, v německé oblasti byl stavební výsledek velmi nepatrný. Nechci vinu, že se tak stalo, přisuzovati zákonu, působily spíše spolu mnohé okolnosti. Když působnost starého stavebního zákona zanikla a po dvouletém bezvládí byl vytvořen nynější zákon o stavebním ruchu, bylo ihned každému, kdož byl na poli stavebního ruchu poněkud zběhlý, jasno, že tento nový zákon přinese samozřejmě ještě méně plodných výsledků. A byť i byla též během těch dvou let, co tento zákon vstoupil v platnost, podle údajů pana zpravodaje Dubického převzata státní záruka asi za 360 milionů Kč, tak nutno přece říci, že toto znamená velice málo v poměru ke strašlivé bytové nouzi. Stát, případně vláda, zvýšil sice nynější předlohou zákona o povznesení stavebního ruchu státní záruční fond ze 150 milionů na 200 milionů Kč. 50 milionů více jest jen vznešeným gestem, které ostatně nestojí okamžitě stát nic, a i kdyby je později musil platit, nebudou státi příliš mnoho. Zákon o povznesení stavebního ruchu může býti ve svém uplatnění míněn sebe lépe, tak přece je částka příliš nepatrnou a nesmí se při tom zapomínati, že i toto povznesení přijde k dobru pouze oněm lidem, kteří předně mají chuť ke stavbě a za druhé mají přece trochu jmění, aby mohli stavěti. Lidé nemající jmění, nejsou ani dnes ještě s to najmouti si takové byty, poněvadž také dvoupokojový byt, zbudovaný na základě tohoto státního záručního fondu, přijde stále ještě na 6000 až 7000 Kč, činže to ovšem nedosažitelná pro méně zámožného.

Pan zpravodaj o novele stavebního zákona prohlásil v soc.-politickém výboru a také zde včera ve sněmovně, že nový zákon o stavebním ruchu bude mimořádně velkorysý. Bojím se velmi, že tato velkorysost zůstane na papíře. Velkorysým má prý se státi proto, poněvadž podle výroku pana Dubického, který přec náleží k straně agrární, jest prý nezbytnou potřebou, aby se na venkově více stavělo. Nemáme dojista námitek proti tomu, aby se na venkově zlepšily bytové poměry zemědělských dělníků a čeledi. Víme velmi dobře, že také zemědělští dělníci bydlí za mimořádně truchlivých poměrů, a není tajemstvím, že čeleď musí ještě namnoze obývati stáje, komoru na krmivo nebo seník. Přejeme si samozřejmě rovněž, aby na venkově mohla se rozvinouti přiměřená stavební činnost a aby i tam se utvářily lepší bytové poměry. Ovšem není příliš velké naděje, že po slibech bude následovati skutek.

Bude-li vytvořen nový stavební zákon, pak bych zde rád krátce vystoupil s několika věcmi do popředí, které byly námi předneseny při této příležitosti již opětovně. Stavební zákon obsahuje tak zvaná ustanovení o rozhodčím mzdovém soudu, která jsou v posledním stavebním zákoně takového rázu, že se mohou podle okolností státi mimořádně těžkým nebezpečím pro stavební dělníky. Trestní a obranná ustanovení proti stávkám v zákoně o povznesení stavebního ruchu odporují právnímu smyslu stavebního dělnictva, kdežto na druhé straně ona ustanovení, jež přichází stavebnímu dělnictvu k dobru, jsou vyměřena mimořádně skoupě. Již před dvěma léty bylo nám slíbeno, že kompetence smírčích soudů bude vybudována, že obvody se zmenší a že bude zřízeno více smírčích soudů. Již před léty jsme žádali, aby mzdové smírčí soudy byly v sídle obchodních komor, nejen v Praze, Brně a Bratislavě. Těmto přáním se dosud nevyhovělo. Chceme doufati, že napříště se věc v tomto ohledu zlepší a že z příští předlohy zmizí drakonická ustanovení, jež jsou namířena proti stavebnímu dělnictvu. Také včera byla při podání zprávy o tom řeč, že se stavby, bohužel, zdražily. Při poradách zde ve sněmovně, tuším v listopadu loňského roku, u příležitosti částečného prodloužení stavebního zákona, jsem při projednávání poříčské katastrofy poukázal na to, že zdražení staveb úzce souvisí především s ohromnými lichvářskými zisky cementářského a železářského průmyslu, u posledního pokud vyrábí stavební hmoty, a že by zde měla vláda zakročiti. Index stavebních nákladů činil r. 1926 906 a stoupl do října 1928 na 1042, tudíž okrouhle o 15% brutto. Jest snahou, odůvodniti na venek toho zdražení tím, že prý se zvýšily mzdy. Mzdy se však nezvýšily. Teprve nedávno dostalo stavební dělnictvo v německých krajích 5%ní zvýšení mezd, které však ve skutečnosti ještě vůbec nedostalo, poněvadž dosud nedošlo k nějaké stavební činnosti následkem strašlivé zimy. Nemohla se tudíž tato zvýšení mezd v udaných číslicích vůbec uplatniti a zvýšení stavebních nákladů pochází z toho, že se v cementářském a železářském průmyslu páše ohromná lichva, proti níž zakročiti bylo by věcí povolaných vládních orgánů.

Ostatně musíme žádati, aby se podporovala výroba a dovoz stavebních hmot. Trpíme nedostatkem stavebních hmot a musíme část jich dovážeti. Podpora výroby spočívá však u naší vlády pouze v tom, že na různé stavební hmoty se ukládají vysoká cla, aby se k nám mohly těžko dostati. Tím se ovšem stavební hnutí nepodporuje, nýbrž brzdí.

Při této příležitosti chci také poukázati na to, že samozřejmě ve státech nás obklopujících, především v Německu, jest stavební činnost mnohem čilejší, že tam stavební dělníci také mnohem více vydělávají, a že to přirozeně musí přivoditi, že nastane, nezmění-li se poměry, útěk stavebních dělníků, že se vystěhují do Německa, poněvadž tam nacházejí mnohem příznivější pracovní poměry.

Chci nyní s tohoto místa ještě jednou opakovati, co požadujeme na poli bytového trhu především pro dělnictvo. Co potřebujeme nejnutněji, jsou malé byty, dělnické byty. Tyto byty nebyly dosavadním zákonem vytvořeny, mohou býti vytvořeny jen když obce budou s to samy stavěti, nabudou-li hmotné možnosti zřizovati byty pro nejchudší vrstvy svých občanů. Nejdříve musí býti obce osvobozeny ze strašlivých pout zákona o obecních financích. Jest nutno zdělati jinou daňovou reformu než Englišovu. Prohlašuje-li se dnes, že není peněz, a neví-li se, kde je vzíti, pak musíme proti tomu namítnouti, že se mají vysoké příjmy, jakož i velká jmění, vydatněji zdaniti, pak se peníze na stavby najdou. Musíme poukázati na to, že třeba si jen u militarismu uložiti trochu spořivosti a z úspor může býti vytvořen velký počet bytů nejmenšího druhu pro dělníky. Co nám zde doma chybí v bytové péči, jest takový Breitner. Potřebujeme muže, který tam, kde naši finanční politikové tvrdí, že už se nic víc vytáhnouti nedá, najde ještě tučnou pastvu a vytáhne mnohý kus zlata, jehož by se mohlo použíti v bytové péči.

Nemůžeme ovšem příliš očekávati od státní bytové péče a od slíbené velkorysosti. Očekáváme svoji spásu na poli bytové otázky v řešení obcemi, samozřejmě za působení a spolupůsobení dělnictva. Víme zcela dobře, že musíme nejen na tomto místě vésti tvrdý těžký boj o bytové a stavební zákonodárství a víme také velmi přesně, že tento boj o ochranu nájemníků, o střechu nad hlavou, bude veden pouze socialistickými stranami. V maloměšťáckých stranách se sice o nájemnících běduje, tu a tam také nadává, ale jinak se neodvažují hnouti brvou a přijde-li opět jednou tvrdá pěst majitele domu, pak se trpělivě sehnou, aby při vhodné příležitosti opět jednou nadávaly, ale jinak nedělaly ničeho. Avšak jen nadáváním se nic neudělá. Má-li míti boj o ochranu nájemníků výsledek, musí býti veden na celé čáře všemi na něm zájem majícími třídami obyvatelstva s vehemencí, především oněmi stranami, které se prohlašují za zástupce a ochránce ubohých nájemníků. Stát, donucovací orgán společnosti, který lidi vtlačuje pod své zákony a mačká pod svá nařízení, tento stát má také povinnost, nejen pečovati o to, aby každý člověk mohl v tomto státě žíti, nýbrž také, aby každý občan tohoto státu, i ten nejchudší, věděl, kam může večer položiti svoji hlavu. Aby bylo každému umožněno dostati svoji hlavu pod střechu, budeme my, socialistické strany, i nadále bojovati. (Potlesk poslanců něm. soc. dem. strany dělnické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Bolen. Dávám mu slovo.

Posl. Bolen: Paní a pánové! Pro celou pracující třídu není důležitým to, co předložená osnova obsahuje, nýbrž to, k čemu vláda a vládní většina spolu s loyální oposicí směřuje. A to nám v soc. politickém výboru pověděl dr Viškovský, hlavní mluvčí strany agrární a hlavní borec majitelů domů.

Vládní strany připravují v dohledné době generální útok na nájemníky a připravují se otevříti dokořán dveře bytové lichvě. Dr Viškovský tomu učeně říká: Návrat k snesitelným formám soukromého vlastnictví. Pro nájemníky však z řad dělníků, zřízenců, drobných úředníků soukromých i státních, pensistů a drobných živnostníků bude definitivní úprava bytové otázky, jak ji hodlá vláda za pomoci loyální oposice uskutečniti, znamenati poměry ještě nesnesitelnější, než v jakých žijí a trpí nájemníci až dosud.

To, s čím dnes vláda přichází, odmítáme z důvodů zásadních. Je to manévr, který má za účel uvésti nájemníky do ještě větší nejistoty, než v jaké žijí dosud, a který má za účel nájemníky utahati. Čas, který koalice získá novým provisoriem, má býti využit k tomu, aby dnešní problematická "ochrana nájemníků" přivedena byla úplně ad absurdum. Dr Viškovský sypal veřejnosti písek do očí, když tvrdil, že tentokráte prodlužuje se ochrana nájemníků, aniž by se při tom domácím pánům dalo právo dále zvyšovati činže.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP