Čtvrtek 7. března 1929

Každý přece ví, že 1. lednem 1929 došlo k dalšímu zvýšení činží a že tedy domácí páni dali si již předem zaplatiti od nájemníků za to, že v zájmu kapitalistického pořádku dali souhlas k manévru, který vláda nyní proti nájemníkům provádí.

Socialisté se na oko udivují, že vláda nemá velkorysého plánu pro dlouhodobé řešení otázky bytové. Ale fakticky jsou i oni pro provisorium, jako byli vždy, a jsou i pro zhoršení, jako byli vždy. R. 1920 byly to přece socialistické strany, které společně s agrárníky zvýšily činže o 20%. R. 1921 byli to zase socialisté, kteří společně s agrárníky zrušili zákon o zabírání bytů obcemi. R. 1922 byli to opět oni, kteří spolu s agrárníky připustili rozmnožení důvodů, pro které může býti dána nájemníkům výpověď. A r. 1925 byli to zase oni, kteří připustili zvýšení činží o 30%. Také dnes souhlasí socialisté se zvyšováním činží, jak je patrno z tohoto případu.

Na pondělí dne 4. března svolala soc. demokratická strana do Břevnova, do hostince "U Thüringerů" veřejnou schůzi nájemníků, na níž referoval ze strany komunistické vyloučený bývalý poslanec Bubník. Ten ve svém referátě postavil se zcela otevřeně za požadavky majitelů domů a vykládal užaslým dělníkům, že se musí se zvýšením činží smířiti a konkretně uváděl, že činže 1500 Kč z malého bytu dělnického o kuchyni a pokoji bez příslušenství ve starém domě není přemrštěná a že dělníci v době předválečné platili poměrně mnohem vyšší činže. Musí prý se uvážiti rozdíl valutový. Nyní prý, když každý dělník vydělá ročně několik tisíc Kč, může dáti lehce nejméně půldruhého tisíce ze svého příjmu panu domácímu.

V průběhu debaty v soc.-politickém výboru bylo také mluveno o koloniích, hlavně o barákových koloniích v Praze. Buržoasii a jejím pomocníkům jde o zrušení těchto kolonií. Dělníci a drobní zřízenci, úředníci soukromí i veřejní nebydlí ve vagonech a dřevěných boudách proto, že by jim to působilo nějakou rozkoš, nějaké potěšení, nýbrž z nevyhnutelné nutnosti. Opatřte pro ně řádné a levné byty a pak můžete mluviti o zrušení kolonií. Ale bez tohoto opatření rušiti kolonie znamená korunovati starý zločin novým zločinem. Neboť, co je to jiného než zločin dnešní společnosti, když jsou lidé nuceni bydleti v boudách, kde napořád řádí chřipka, záškrt, spála a kde v posledních týdnech zmrzly 3 proletářské děti a kde hrozí v době nejbližší vypuknouti tyfus ve velkém?

Na stavbu levných dělnických bytů nejsou peníze, ale za to je dosti peněz na stavby nových kriminálů. Podle úředních zpráv bude r. 1929 postaveno 13 budov pro soudy okresní, tři budovy pro soudy krajské, tři pro sedrie a palác pro Nejvyšší soud. Jinými slovy, staví se 20 nových kriminálů, což je pro stavební ruch v demokratickém Československu velmi charakteristickým příspěvkem.

Posl. Al. Petr prohlásil v soc.-politickém výboru, že prý se vzmáhá živelní hnutí domácích pánů, kteří volají po odstranění zákona na ochranu nájemníků, a na druhé straně je prý hnutí nájemníků, aby ochrana byla prodloužena. Nutno prý v zájmu pořádku a klidu hledati střední cestu. Nájemníci nejsou a nebudou podle našich informací pro žádnou střední cestu, protože střední cesta, na kterou je po léta tlačili socialisté, přinesla jim jen šeredné zklamání. Nájemníci nejsou také pro pouhé prodloužení dosavadní problematické ochrany nájemníků, nýbrž jsou toho názoru, že má se státi skutkem opravdová ochrana nájemníků a že má se přistoupiti k velkorysému řešení otázky stavebního ruchu, že se má energicky vystoupiti proti lichvě se stavebními pozemky, se stavebními hmotami a proti lichvě bytové, ale nájemníci vědí také, že jejich požadavky nemohou býti prosazeny v tomto parlamentě a nějakým jednáním s vládou za zelenými stoly, nýbrž toliko důsledným, třídním bojem ve spojení s ostatními požadavky dělnické třídy.

Na dosavadní zvýšení činží nutno odpověděti bojem za zvýšení mezd tak, jak tento boj plánuje MVS. a vůdkyně všech pracujících, komunistická strana československá.

Mohli bychom hlasovati jen pro takový zákon, který by obsahoval:

1. nevypověditelnost dělníků, zřízenců, drobných úředníků, pensistů, malých živnostníků bez rozdílu, jde-li o nájemníky, podnájemníky nebo domovníky a deputátní byty;

2. činže těchto nájemníků nesmí býti vyšší činže předválečné a nesmějí býti zatíženy žádnými daněmi nebo jinými přirážkami;

3. nezaměstnaní, stávkující a vyloučení ze zaměstnání neplatí po dobu trvání tohoto stavu činže;

4. stát a obce jsou povinny opatřiti uvedeným nájemníkům byty, ať již v budovách starých nebo v novostavbách za stejnou činži jako v domech chráněných ochranou nájemníků.

Pokud jde o stavební ruch nutno říci, že všechna opatření obsažená v projednávaných zákonech jsou nejen nedostatečná, ale i bezpředmětná vzhledem na existenci kartelů, které diktují ceny železa, cementu, cihel, skla a dřeva a vzhledem na spekulativní a umělé vyhánění cen stavebních pozemků.

Socialisté se ptali ve výboru soc. politickém, co chce stát dělati proti kartelu cementářskému atd. K čemu ta otázka? V kapitalistickém státě, kde kartely vedle bank a svazů zaměstnavatelských jsou skutečnými vládami, nemůže, nechce a nebude vláda nic dělati. Takové hloupé otázky vedou jen ke zmatení jedné části pracující třídy. Kapitalistický stát je v prvé řadě odpověděn za všechno, co se v otázkách bytových děje nebo neděje, on v prvé řadě je odpověden za tažení lichvářů a musí býti v prvé řadě veden zásadní a důsledný boj proti kapitalistickému řádu a tak zvanému dnešnímu pořádku, aby mohly býti zasaženy kartely, monopoly a trusty.

Pokládáme za nutné a účelné v souvislosti s projednávanými zákony mluviti o stavebním dělnictvu. Mluvíme-li o stavebním dělnictvu, máme na mysli také dělnictvo zaměstnané v lomech, pískovnách, hliništích, cihelnách a cementárnách. Mzdy tohoto dělnictva, zejména však dělnictva cihlářského, jsou bídné a poměry pracovní přímo neuvěřitelné. Stačí vzíti k ruce zprávu o úřední činnosti živnostenských inspektorů, která, i když je příslovečně málomluvná a opatrná, mluví za celé knihy.

Úrazů r. 1927 oznámených bylo ve stavební živnosti 7330. Racionalisačními opatřeními jsou dělníci v lomech a cihelnách hnáni vždy k větší výkonnosti a chtějí-li vydělati aspoň na suchý chléb, nesmějí dbáti ani nejprimitivnějších bezpečnostních opatření. Hle, co říká zpráva živnostenského inspektora za r. 1927 (čte):

"V opukovém lomu byl při zřícení se podlámané skály usmrcen starý přední dělník, který tu pracoval již 30 let. Přes toto neštěstí zjistil živnostenský inspektor za 14 dní na to, že 8 m vysoká skála je opět podlámána, a na své přísné výtky dostal od soudruhů nebožtíka známou odpověď: ťKdybychom pracovali podle předpisů, neuživili bychom rodinyŤ. Majitel lomu byl důrazně vybídnut, aby postupoval při těžbě kamene přesně podle nařízení". - Tedy prostě jen vybídnut, přes to, že již byl vinen smrtí jednoho člověka. "Pro stejnou nedbalost bylo majiteli velikého lomu, kde bylo v nebezpečí 20 dělníků, pohrozeno trestním udáním". Pouze pohrozeno!

Zpravodaj druhého brněnského dozorčího okresu zjistil velmi závadné poměry ve dvou podzemních, 10 až 20 m hlubokých vápencových lomech, k nimž byl nesnadný a nebezpečný přístup a kde se proti výslovnému zákazu povolovacího výměru používalo výbušin. Po pohrůžce, že bude žádáno za vyslání komise podle §u 11 zák. o živn. inspekt., prohlásili majetníci obou podniků, že raději zastaví těžbu.

Bezpečnostní poměry při dobývání hlíny v cihelnách se celkem jen málo zlepšily. Ve větší cihelně v doz. okresu plzeňském bylo zavedeno těžení materiálu strojním rýpadlem. V závodě, kde se hlína dobývala takto již dříve, zůstávaly po vytěžení míst s lepším materiálem jámy až 6 m hluboké, které nebyly ani ohrazeny, takže po větších deštích tam vznikaly hluboké rybníčky, které ohrožovaly bezpečnost chůze v hliništi. Majetník podniku se dal pohnouti k nápravě teprve tehdy, když v takové tůni utonula školačka a bylo zavedeno soudní trestní řízení pro zanedbání povinné péče. Inspektorát českobudějovický zjistil nebezpečné podkopávání nejen v malých, nýbrž i ve velkých podnicích a zpravodaj II. pražského inspektorátu sděluje, že proti majetníku cihelny bylo zakročeno udáním pro podkopávání 7 m vysoké stěny hlíny. Těžební poměry v cihlářských závodech na Táborsku se spíše zhoršily; proti správě cihelny, kde přes zákaz živnostenského inspektora se hlína podkopávala a dělník zřícenou vrstvou byl zasypán, bylo zavedeno soudní trestní řízení. V cihelnách podléhajících dozoru pražského stavebního inspektorátu vyžádala si nebezpečná práce v hliništích 5 lidských životů".

Ze zprávy živnostenského inspektorátu pro práce stavební v Praze je zřejmo, že platné předpisy při hloubení stavebních jam byly také r. 1927 poměrně zřídka dodržovány a nebezpečné podkopávky a tvoření nepřípustně vysokých stěn vyžádaly si i tentokráte značných obětí. Nedostatečná péče o zabezpečení musela býti často vytčena při práci pod vysokými, svislými stěnami stavebních jam, ač trhliny v půdě u výkopu ukazovaly jasně na hrozící nebezpečí. Vážně byli ohrožováni na životě zedníci, zaměstnaní pod 4 m vysokou, nezapaženou, strmou stěnou hlíny na stavbě činžovního domu, kde těsně podél výkopu byla uložena as 3 m vysoká hranice prken. Podnikatelé staveb, puzeni hospodářskými důvody i naléháním stavebníků na dokončení staveb, nutili své zaměstnance ke krajní výkonnosti, a pak je pochopitelno, že prací přetížený stavbyvedoucí nemohl se řádně věnovati péči o ochranná opatření.

Na jiném místě tentýž inspektorát doznává, že neubývá staveb, kde se zdí často i ve výši čtvrtého a pátého patra "přes ruku", aniž je na vnější straně stavby postaráno aspoň o ochranné, vysunuté lešení. Na př. na stavbě patrové vily zedníci omítali štít ve výši asi 9 m. Pracovali na neohrazeném lešení, sestaveném ze spodního as 5 m vysokého sloupkového lešení a ze dvou řad koz nad sebou. Slabé příčníky sloupkového lešení byly nebezpečně prohnuty, takže hrozilo co chvíli zřícení. Závada byla ihned odstraněna vložením střední řady sloupků a zřízením řádného zábradlí. Podobné nedostatky byly velmi často zjištěny u lešení na kozách a u vysunutých lešení. O bezpečnost dělníků při bourání starých budov, kterýchžto prací se r. 1926 vyskytl ve vnitřní Praze značný počet, nebývá vždy dostatečně pečováno. Pravda tato je tím smutnější, že dělníci tu pracují zpravidla v úkolu a tedy obyčejně bez žádoucí obezřelosti." A chtějí-li tito dělníci vydělati určitý groš v úkolu, znamená to, že nesmějí dbáti ani nejprimitivnějších bezpečnostních opatření.

Na stavbách se pracuje ve dne i v noci, živnostenské inspektoráty nejsou s to - a ani nechtějí - kontrolovati, tak jak by bylo potřebí, a nemají žádné výkonné moci. Ochranná opatření a hygienická opatření chybějí namnoze vůbec.

Dělnictvo stavební nemůže na nikoho spoléhati než na sebe. V jednotné frontě a pod vedením rudých odborů a komunistické strany Československa musí se organisovati a vésti důsledný boj právě tak jako dělnictvo z průmyslových závodů proti racionalisaci a za zvýšení mezd a musí ve spojení s dělnictvem organisovati boj za svržení panství buržoasie a za diktaturu proletariátu. Jen v sovětském zřízení je možno účinně a opravdově řešiti ožehavou otázku stavební jako součást celé veliké a naléhavé otázky sociální. (Potlesk poslanců komunistických.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Pik. Uděluji mu slovo.

Posl. Pik: Slavná sněmovno! Navrhované krátkodobé provisorium bytových zákonů a zákona o podpoře stavebního ruchu není pouhým ukazovatelem politických rozporů dnešní vládní koalice, nýbrž důkazem obtížnosti celého bytového problému v republice. Vládě a koalici chybí v té věci dobrá vůle a velkorysost, aby problém mohl býti ke spokojenosti obou interesovaných stran vyřešen. Zrušení vázanosti v bytovém hospodářství jest dosažitelné jenom tenkráte, když nastane vyrovnání mezi nabídkou a poptávkou a když uvolnění bude předcházeti organisovaná a cílevědomá akce pro získání dostatečného počtu bytů s přiměřeným nájemným, které by nesmělo přesahovati příjmovou a výdělkovou míru vrstev nájemnických. Kdyby bez tohoto předpokladu vláda a dnešní většina po skončení provisoria rozšířila volnost výpovědní, nastane nejen pro nájemníky stav nejvýše kritický, nýbrž i pro vnitřní poměry státu nejvýše nebezpečný.

Kam a co s nájemníky, kteří uvolněním výpovědním budou exekučně vystěhováni z bytů? Zákon ustanovuje, že obec má povinnost exekučně vystěhovaným a to pouze na dobu jednoho roku ve skladišti obecním uložiti nábytek. Nikde však není žádného ustanovení, kam s lidmi, kde umístiti celé rodiny, když není dostatek bytů a zejména dostatek bytů malých a levných. I při dnešní vázanosti trvá velká nouze bytová. Jen velká města v republice potřebovala by asi 60 tisíc bytů, aby mohlo býti vyhověno poptávce a aby mohly býti opatřeny byty nebydlícím, špatně bydlícím aneb těm, kteří jsou ve stavu výpovědi. Zákonem č. 77 byla vzata možnost obcím, aby s tavbou nových domů činžovních pomohly řešiti nouzi bytovou, jak to mohly činiti v dobách dřívějších. I kdyby však obce mohly stavěti a kdyby i družstva stavební podjala se tohoto úkolu, nejsou s to získati byty pro vrstvy sociálně nejslabší, neboť po zrušení příznivých zákonů o podpoře stavebního ruchu a při přemrštěné drahotě stavebních hmot a potřeb dostupuje stavební náklad výše, z níž kalkulované nájemné naprosto nemohou platiti vrstvy dělnické, gážistické a maloživnostenské. Při tom nutno ještě uvážiti, že v důsledcích zákona č. 77 z r. 1927 byly obcím nadřízenými úřady nadiktovány nejvyšší nájemní a jiné obecní dávky, kterými poměry bytové a sociální byly nesmírně zkomplikovány.

V rozpočtovém výboru prohlásil jeden z poslanců lidové strany, že prý obce samovolně zavádějí dávky a že prý zejména obce samovolně zvýšily nyní dávky nájemní. Velice se mýlí pan zástupce lidové strany, neboť obce až do účinnosti zákona č. 77 měly nájemní dávky minimální, ale nyní, kdy limitovány byly obecní přirážky, nadřízené úřady nařizují vyrovnávacími fondy, aby obce nejen zaváděly dávky, které jsou obsaženy ve vládních pravidlech, nýbrž aby zejména zvýšily veškeré dávky nájemní. Tedy nikoliv obce, nikoliv samospráva zvyšuje nájemní dávky, nýbrž vysoké a zvyšované nájemné dávky jsou diktovány podle zákona č. 77, čili jsou diktovány podle usnesení dnešní vládní majority, která prospěla bohatým vrstvám a ukládá chudým vrstvám nová dávková břemena. Dnes je již jasno, že o to, čím protisamosprávný zákon prospěl kapitalistickým podnikům, je zhoršena situace malého a nepřímého poplatnictva a tím také situace v poměrech bytových a nájemních.

Poměry bytové ve velkých městech, zejména v průmyslových střediscích jsou velmi kritické. Nejen že jest nouze o byty, nýbrž objevuje se i naprostý úpadek v kultuře a hygieně bytové. Chudším vrstvám nezbývá, než najímati byty naprosto nedostatečné, malé a nezdravé. Trpí tím život rodinný, trpí tím hygiena a má to i nemalý vliv na mravní stav obyvatelstva. Najme-li dělník nebo chudý člověk byt dražší, objevuje se zpravidla, že celá rodina, muž, žena i dospělé děti, musí docházeti do továren nebo jiným způsobem přivydělávati, aby tato rodina mohla platiti vysoké nájemné, jaké je vyměřeno v novostavbách podle ohromných stavebních nákladů. To působí velice neblaze nejen na zdravotní, nýbrž i mravní stav našich rodin, které buďto bydlí v děrách, bydlí špatně, nebo musí najímati drahé byty, čímž zase celá rodina musí býti účastna na těžké práci a nezná žádného rodinného, klidného života. Nenastoupí-li vláda cestu velkorysého řešení bytových problémů, nastane stav ještě horší a nebezpečnější. Bytový problém možno rozřešiti jen soustavným opatřováním nových bytů, usnadněním stavebního ruchu, zvláště pro stavby malobytové. Běží tu v prvé řadě o otázku zlevnění staveb. Státní správě přísluší, aby účelnými opatřeními regulovala ceny stavebních hmot a potírala lichvu s těmito. Pro malobytové stavby mohly by býti zvýhodněny tarify dopravní, přiměřeně snížena nebo vůbec zrušena daň obratová a zrušen poplatek převodní. Pro takové stavby měla by býti zachována státní garancie na nekrytý hypotekární úvěr s osvobozením daňovým, dávkovým, přirážkovým a poplatkovým. Pro rozvoj malobytových staveb měla by býti při stavbách obecních, okresních a družstevních poskytnuta finanční podpora, jak to bylo za dřívějších zákonů, a která by se týkala staveb s byty pro rodiny s existenčním minimem a pak zvláštní podpora státní pro stavby, nástavby a přestavby malobytové pro osoby nebo rodiny chudinské neb s nejmenším příjmem pensijním a provisním. Pro ostatní stavby soukromé mohly by býti ponechány přiměřené výhody daňové, aby stavební ruch byl umožněn všeobecně pro účel dosažení rovnováhy a postupné likvidace zákonů, které nebudou nutné, bude-li dostatek bytů a při tom zejména dostatek malých levných bytů pro vrstvy sociálně nejslabší.

Krom těchto opatření má vláda ještě plnou možnost pro vyřešení bytového problému a nouze bytové vůbec. Vláda se dosud nepostarala o opatření bytů pro své bezbytné, špatně nebo od svého služebního místa vzdáleně bydlící zaměstnance. Reservy státní losové půjčky, pro účel stavby státních obytných domů určené, byly již vyčerpány a není v tomto směru žádné naděje na získání dalších bytů pro státní zaměstnance. Jen v Plzni samé jest potřeba asi 800 bytů pro státní a veřejné zaměstnance. Jsou to zejména zaměstnanci poštovní, železniční, školní, policejní a vojenští, kteří buď bytů nemají aneb bydlí daleko od města. A přece má býti prvou a nejhlavnější povinností státu jako zaměstnavatele, aby svým zaměstnancům nejen v zájmu jejich rodin, nýbrž v zájmu služby opatřil byt a zbavil je rozrušení, které při nouzi bytové sahá až k důsledkům nejkrajnějším.

Velmi překvapuje, že státní správa nenásleduje dobrého příkladu bytové akce na podkladě půjčky losové, která se velmi osvědčila a mohla by býti ještě šíře založena. Touto stavebně-losovou půjčkou stát získal velmi značný kapitál pro stavbu státních domů obytných s velmi mírným nájemným pro své zaměstnance. Zúročitelnost, slosovatelnost a výhernost losové půjčky dala jí dobrý základ k důvěře obyvatelstva. Byla-li by nyní obnovena a šíře organisována, mohla by se státi velmi účinnou pomůckou pro rozřešení bytového problému a pro postupnou likvidaci vázaného hospodářství bytového. Kdyby stát vypsal novou losovou půjčku, možno podle nabytých zkušeností očekávati, že by v obyvatelstvu měla rozhodný úspěch pro svoji účelnost a výhodnost. Počtem jednoho milionu losů získán by byl obnos 500 milionů Kč, čili stavební náklad asi na 120 tisíc malých bytů. Byl-li by každý státní a veřejný zaměstnanec, nabývající bytu ve státních domech, z této půjčky zbudovaných, povinen na splátku nebo za hotové odkoupiti aspoň 2 losy a stejně určitou částku losů povinen odkoupiti stavitel a na stavbě se podílející živnostníci, pak jest dána garancie na poloviční odbyt losů jen touto cestou. Druhá polovice byla by reservována pro prodej všeobecný, který podle dřívějších úspěchů této losové půjčky měl by rovněž v obyvatelstvu stejný úspěch. Výnos činžovní a úrokový byl by pak základnou pro proplacení vylosovaných a vyhraných losů a pro zúročení této losové půjčky. Kdyby stát po umístění svých bezbytných zaměstnanců převáděl další zaměstnance své z obecních a soukromých domů do nově zbudovaných domů státních, mohly by obce v uprázdněných svých domech ubytovati jednak své zaměstnance, jednak jiné bezbytné rodiny. Tím by postupem dvou až tří let nastalo uvolnění desettisíců bytů, pro něž by mohla býti prohlášena nevázanost při zákonném korektivu proti přemrštěným nárokům činžovním. Počítaje ještě s dalším ziskem bytů za normálního a podporovaného ruchu stavebního, došlo by se snadno do poměrů normálních.

Je věcí finančních orgánů státních, aby provedly propočet s měřítkem delší amortisační, slosovací a výherní lhůty a přesvědčily se, že tento projekt byl by možný a úspěšný i se stanoviska finančního.

Této otázce losové půjčky nevěnuje se u nás náležitá pozornost. Kdyby byla dobrá vůle u ministerstva financí a kdyby bylo i dosti energie v koaličních stranách pro to, aby si vynutily toto velkorysé řešení bytového problému v republice, pak by nebylo sporné otázky mezi nájemníky a majiteli domů vůbec, poněvadž tímto státním zásahem, bez risika státu, dosáhlo by se takového počtu bytů, že by se mohl vyrovnati poměr mezi potřebou a nabídkou, že by nebylo poptávky a že by pak mohlo postupně dojíti k likvidaci vázanosti bytové.

Žel, že tohoto pochopení u koaličních stran není a že koaliční strany nedovedou použíti dostatečného tlaku k tomu, aby ministerstvo financí akceptovalo tuto vnitřní půjčku, která by pro stát byla ze všech půjček nejvýhodnější. Vidíme-li, že na trhu akcií a jiných papírů je velký shon po papírech někdy dosti problematických, vidíme-li, že je zde vůle ukládací, je jisto, že by obyvatelstvo tento sympatický projekt nejen akceptovalo, nýbrž i podporovalo. Státní stavební los jest jedním z nejlepších ukládacích papírů, má sirotčí jistotu, je to nejvýhodnější a nejpopulárnější půjčka a celá československá veřejnost by jistě prokázala nejlepší vůli, aby státu pomohla řešiti nejen problém nouze bytové, nýbrž i problém reformy bytové. U nás už po léta jednáme o otázce nouze bytové, zapomínáme však na bytovou reformu. Musíme přiznati, že vlastností zákonů dřívějšího státu bylo, že neřešil jenom otázky bytové nouze, nýbrž i otázky bytové reformy. Zdůrazňuji tu zejména velmi dobrou práci, kterou vykonal na tomto poli rakouského zákonodárství sekční šéf dr Kubišta. Právě jeho vlivem a jeho péčí bylo vybudováno velmi dobré zákonodárství už na půdě rakouské. A mohu říci, že pan sekční šéf dr Kubišta velmi se zasloužil o bytové družstevnictví, že těmto družstvům pomáhal, aby mohla u nás v republice zdárně řešiti nejen bytovou nouzi, nýbrž i účelně řešiti bytovou kulturu a bytový pokrok.

Koalice, stát i vláda mají možnost, opatřiti si dobrou vnitřní státní půjčku, které by se použilo jak pro řešení nouze bytové, tak i reformy bytové, a bylo by velmi smutné, kdyby tato důležitá otázka byla briskována. My tento projekt předkládáme, je to věc diskuse a dobré vůle. Věříme, že při dobré vůli je možno tuto palčivou otázku bytového problému rozřešiti. Není možno, aby likvidace vázanosti v bytovém hospodářství byla řešena překotným způsobem. Také není možno mechanickou většinou nadiktovati výpovědní volnost a tím způsobiti anarchii v celé naší republice. Koalice bude státi před velkou odpovědností, až bude řešiti definitivní zákon bytový a zákon o podpoře stavebního ruchu. Domnívá-li se koalice, že jen většina rozhodne a že nadiktovanými zákony rozřeší problém, velice se mýlí. Nadiktování větší volnosti výpovědní znamená způsobiti velikou katastrofu ve vnitřním životě státu, znamená veliké nebezpečí zkomplikování vnitřních poměrů a znamená hrozné poměry zejména ve velkých městech a průmyslových střediscích. Varujeme před touto ukvapeností a žádáme, aby problém bytový byl řešen věcně, žádáme, aby otázka vázanosti byla řešena jedině cestou rozmnožení bytů. Obyvatelstvo nebude míti nic proti tomu, bude-li bytový zákon postupně likvidován. Ovšem předpokládá to, že se opatří dostatek bytů, zejména malých s přiměřeným nájemným, a že zvláště bude zde pro sociálně nejslabší vrstvy zabezpečeno dobré bydlení, přiměřené příjmovým poměrům dělníka, gážisty a maloživnostníka.

Žádáme, aby problém bytový byl řešen na této půdě věcně, aby bylo působeno k rozmnožování bytů a tím k vyřešení této nejtěžší otázky, která zatěžuje vnitřní život a poměry naší republiky. (Výborně! - Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Langr. Dávám mu slovo.

Posl. Langr: Slavná sněmovno! Před rokem odhlasovala tato slavná sněmovna, když dala většina souhlas ke krátkodobému řešení stavebního ruchu, jednomyslně tyto resoluce:

1. Vláda se vybízí, aby ve lhůtě co nejkratší shrnula platné bytové a stavební zákony do jednotného stavebního zákona a rozšířila je.

2. Vládě se ukládá, aby pojala do příštího dlouholetého zákona o stavebním ruchu ustanovení o mimořádné podpoře staveb v obci hlav. města Prahy, jimiž by se urychlilo provedení regulací části města, jež by byly uznány vládním nařízením z důvodů veřejných neodkladnými.

3. Vláda se vyzývá, aby v době nejkratší předložila sněmovnám návrh jednotného stavebního a bytového zákona.

4. Vláda se vyzývá, aby se vhodným opatřením s využitím platných zákonů v tomto směru postarala o znemožnění spekulace s pozemky stavebními, zejména, aby stíhala i lichvu s pozemky ve smyslu zákona lichevního.

Přes tuto striktní výzvu celé posl. sněmovny neučinila vláda naprosto ničeho a přichází opět s provisoriem, a to tak krátkodobým, že to musí buditi úžas, jak lehkomyslně se řeší tak důležité otázky, jako jest otázka bytová. Briskním přehlížením a ignorancí jednomyslného usnesení poslanecké sněmovny dokazuje vláda, že pro ni není závazným přání a usnesení sněmovny.

Dokáži, jak těžké škody byly způsobeny tímto nemožným řešením otázky bytové. Krátkodobým řešením stavebního ruchu otevřeny byly dokořán dveře lichvě se stavebními hmotami a stavebními pozemky, takže stavební náklady jsou více než o 50% vyšší, než by musily býti za normálních poměrů.

Že mám pravdu, o tom svědčí tyto číslice: Uvažována je zde stavba družstevního malobytového nájemního domu v Praze o 30 místnostech. - Roku 1919 stál čtvereční sáh stavební půdy 450 Kč. Roku 1925 dostoupil již výše 1000 Kč a loňského roku stál tentýž stavební pozemek v Praze již 2200 Kč (Slyšte!), takže kdežto r. 1919 stavební parcela byla koupena za 49.500 Kč, musilo býti loňského roku za tutéž parcelu zaplaceno 242.000 Kč (Slyšte!), tedy pětkráte tolik jako r. 1919!

Slavná sněmovno! Myslím, že nepřeháním, tvrdím-li, že na těchto nezdravých abnormálních poměrech v prvé řadě nese vinu způsob, jakým projednáváme v této slavné sněmovně tak ožehavou otázku, jako jest otázka bytová.

Krátkodobým zákonem zmohla se lichva se stavebními pozemky do té míry, že podstatným způsobem zaviňuje horentní zvyšování nájemného v budovách stavěných na základě zákona o stavebním ruchu.

Jaké jsou celkové poměry na bytovém trhu a jak jsou vysoké náklady stavební, o tom svědčí těchto několik konkretních číslic:

R. 1919 stál celkový náklad na malobytový družstevní dům o 30 místnostech 1,066.00 Kč. Tato číslice se udržovala okrouhle po další 4 leta, až potom r. 1923 sníženy byly stavební náklady na 969.000 Kč. Tato snížená cena stavebních nákladů udržovala se až do r. 1925. R. 1926 zaznamenáváme již značné zvýšení stavebních nákladů, a to více než o 100.000 Kč.

Avšak r. 1928 dostoupily stavební náklady 1,177.000 Kč, takže již převyšovaly stavební náklady z r. 1919.

Slavná sněmovno! Jaké důvody mluví pro tak značné zvýšení stavebních nákladů od r. 1925? K neslýchanému zdražování stavební půdy není vůbec důvodu a vláda by zde mohla zjednati zákonným způsobem pořádek.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP