Pátek 8. března 1929

Začátek schůze v 11 hod. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Horák, dr Buday, inž. Dostálek, Slavíček, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Rýpar, Špatný.

178 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři dr Labaj, dr Mayr-Harting, dr Štefánek; za ministerstvo obchodu min. rada Hanáček a vrch. odb. rada Staněk.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupce Nebuška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 189. schůzi poslanecké sněmovny.

Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Do výboru soc.-politického vyslal klub poslanců republ. strany zeměděl. a malorol. lidu posl. inž. Hrdinu za posl. Vomelu; klub poslancov slovenskej ľudovej strany posl. Čillika za posl. Pavlačku; klub poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické posl. Kleina za posl. Johanise.

Do výboru zemědělského vyslal klub poslanců čsl. nár. demokracie posl. Kvasničku za posl. dr Reháka; klub poslanců "Deutsche christl. soz. Volkspartei" posl. Scharnagla za posl. dr Petersilku.

Do výboru rozpočtového vyslal klub poslanců čsl. nár. demokracie posl. dr Hajna za posl. dr Samka.

Předseda: Došla naléhavá interpelace. Žádám za přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Naléhavá interpelace posl. Lance, Tučného, Vlčka, Sladkého, Zeminové a druhů vládě o sanaci hornického pojištění.

Předseda: Došly dotazy.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Dotazy:

posl. inž Kalliny ministru vnitra, že nebyla vyřízena žádost Adama Krafta z Drahovič č. 81 o ustanovení náhrady za zábor jeho domu ve Vildštejně pro tamější poštovní úřad (č. D 1372-II),

posl. Windirsche ministru financí, ministru spravedlnosti a ministru vnitra o losových splátkových obchodech bankovního domu J. Pekárek a spol., Praha-XVI., Smíchov, Zborovská 54 (č. D 1370-II),

posl. Mlčocha ministru obchodu o družstvu "Nákupna pro poštovní úředníky a zřízence v Čechách", zapsané společenstvo s r. o. se sídlem v Praze-Vinohrady, tř. maršála Foche č. 58 (č. D 1377-II),

posl. Tomáška, dr Wintra a soudr. ministru vnitra o vysílání policejních úředníků na přednášky, pořádané institucemi dělnickými (č. D 1379-II),

posl. Nejezchleba-Marchy a druhů ministru zemědělství o zásobování a drahotě dřeva na panství vyškovském a na Moravě vůbec (č. D 1378-II),

posl. Vološina ministru školství a nár. osvěty o nespravedlivém přeložení učitele Fedora Šimanovského z Užhorodu na venkov (č. D 1374-II),

posl. Sladkého ministru pošt a telegrafů o stavbě nové poštovní budovy v Orlové na Těšínsku (č. D 1380-II).

Předseda: Došel přípis o odvolání žádosti imunitní.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Hlav. stát. zastupitelství v Bratislavě přípisem ze dne 4. března 1929, č. 1842/29, odvolává žádost ze dne 5. listopadu 1927, č. 10186/27, za souhlas s trest. stíháním posl. Pavlačky pro přečin podle §u 11, č. 1 a 2 zákona na ochranu republiky (č. J 457-II, presid. sdělení 104. schůze).

Předseda: Počátkem schůze byl tiskem rozdán vládní návrh.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

2089. Vládní návrh, kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé Úmluva mezi Československou republikou a královstvím Maďarským o úpravě dluhů a pohledávek ve starých korunách rakouských a uherských, podepsaná v Budapešti dne 26. května 1928 a Závěrečný zápis k této úmluvě.

Předseda: Počátkem schůze byl tiskem rozdán Zápis o 186. schůzi posl. sněmovny, proti němuž nebylo námitek podle §u 73 jedn. řádu.

Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výboru pro dopravu a veřejné práce, výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností a výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 1896) zákona, kterým se mění a doplňují některá ustanovení zákona ze dne 13. června 1922, č. 188 Sb. z. a n., jímž se upravuje poměr Československé státní správy k Československým plavebním společnostem Labské a Dunajské (tisk 2045).

Zpravodaji jsou: za výbor dopravní p. posl. Ježek, za výbor živnostenský místo omluveného p. posl. Petrovického p. posl. Náprstek, za výbor rozpočtový p. posl. Pekárek.

Uděluji slovo prvnímu zpravodaji - za výbor dopravní - p. posl. Ježkovi.

Zpravodaj posl. Ježek: Slavná sněmovno! V předloženém vládním návrhu přichází vláda s určitou změnou proti ustanovení zákona ze dne 13. června 1922, kterým se upravuje po měr Československé státní správy k československým plavebním společnostem Labské a Dunajské. Změny, které vláda navrhuje, jakož i důvody, které k těmto změnám vedly, jsou velmi důležité.

Vláda navrhuje zvláště změnu §u 3. Ovšem ne ve věci zásadní, nýbrž pouze ve věci, která má umožniti daleko lepší bilanci a pohyblivost plavebních společností Labské a Dunajské. Původní § 3, který odhlasovala sněmovna r. 1922, dával vládě velmi obsáhlé zmocnění, podle kterého vláda mohla upraviti otázky kapitálové, ale nebylo v tomto paragrafu ustanovení, které by mluvilo o akciích kmenových. A tu státní správa právě v navrhovaném zákoně chce tento nedostatek odstraniti a hodlá provésti snížení akciového kapitálu výhradně na vrub akcií kmenových. Podle téhož paragrafu připouští se v budoucnosti stejnoměrná redukce kmenového a přednostního kapitálu.

Tímto opatřením má se dosáhnouti, aby soukromé společnosti, které vložily určitý kapitál do tohoto podniku, neměly zde vlastně jen jakýsi fiktivní majetek, nýbrž aby skutečně kapitál, který zde je, mohl se úrokovati, aby tedy ony společnosti měly také určitý podíl na zisku. Jediné tím, bude-li více kapitálu, bude-li větší soukromá účast, bude možno potom také dosíci, aby společnosti ty byly daleko pohyblivější a aby mohly opatřovati si potřebné dopravní prostředky, zkrátka, aby hospodářství obou dvou společností bylo daleko účelnější než nyní.

Dopravní výbor pojednával o změně, kterou přináší tato předloha, změně to celkem nepatrné vzhledem k širokému oprávnění, které dává zákon z 13. června 1922 vládě, a pojednal také o druhém článku předlohy, podle kterého vláda obdržuje zmocnění, aby těmto plavebním společnostem poskytla v případech zřetele hodných a zejména vyžaduje-li toho obecný zájem, státní příspěvky, podpory a výhody k provozování plavby. Toto ustanovení je velmi důležité, a to proto, poněvadž až dosud v našem zákonodárství nebylo vůbec pamatováno, aby plavební společnosti byly jakýmkoli způsobem podporovány, ačkoli v jiných státech se subvencují velmi bohatě.

Nebudu se zmiňovati o všech vývodech, které byly proneseny ve výboru pro dopravu a veř. práce, poněvadž jsou shrnuty také ve zprávě, kterou z tohoto výboru podáváme slavné sněmovně. Myslím, že také v debatě budeme míti ještě příležitost o všech těchto věcech mluviti, a proto bych se přimlouval, aby slavná sněmovna o zprávě výboru pro dopravu a veř. práce, jakož i výborů ostatních a o vládním návrhu zahájila rozpravu a v předloženém znění tento návrh zákona schválila. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji, p. posl. Náprstkovi.

Zpravodaj posl. Náprstek: Slavná sněmovno! Předložená osnova zákona sleduje účel, aby hospodářské poměry Československé plavební společnosti Labské a Čsl. plavební společnosti Dunajské byly postaveny na pevnou hospodářskou základnu. K tomu slouží ustanovení zákona, které snižuje akciový kapitál u společnosti Labské na 40 mil. a u společnosti Dunajské na 30 mil. K této základně dospělo se na základě šetření, které bylo provedeno u cizozemských plavebních společností, a plně odpovídá rozsahu naší plavby jak na Labi, tak i na Dunaji. Ustanovení, ve kterém se zmocňuje vláda, aby po př. podporovala plavební ruch na těchto dvou říčních tepnách naší Československé republiky, je vlastně vzato již z minulých zákonů, které praví, že Československá republika má právo subvencovati námořní plavby. Ježto na druhé straně obě společnosti, jak Čsl. plavební společnost pro říční plavbu na Labi, tak Čsl. plavební společnost pro říční plavbu na Dunaji své obchodní poslání plní, připojil se i živnostenský výbor ke zprávě výboru pro dopravu a veř. práce a navrhuje slavné sněmovně, aby uvedenou osnovu zákona schválila i s příslušnou resolucí, která je ke zprávě výboru připojena. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo třetímu zpravodaji, p. posl. Pekárkovi.

Zpravodaj posl. Pekárek: Slavná sněmovno! Oběma pány referenty, jak za výbor dopravní, tak živnostenský, bylo zdůrazněno, že předmětným návrhem zákona, jímž se upravuje nanovo poměr mezi Československým státem a plavebními společnostmi na Labi a Dunaji, mají býti zjednány předpoklady pro lepší hospodářskou prosperitu obou těchto společností, než umožněno bylo za předpokladů dosavadních. Podle zákona č. 188, který upravoval poměr obou těchto kompaciscentů, byla státní správa zastoupena na kapitálu obou těchto společností příliš značnou měrou. Kmenové akcie činily 64% celkového akciového kapitálu, a jak již bylo zdůrazněno panem zpravodajem výboru dopravního, p. kol. Ježkem, nutno tento majetek, uvažujeme-li o výnosu obou společností, více méně míti za fiktivní, totiž s toho hlediska, že by v budoucnu, pokud můžeme dohlédnouti, takřka nemohlo dojíti ke zúročení akcií kmenových. Předloženým návrhem zákona, zejména jeho §em 3, snižuje se akciový kapitál na účet akcií kmenových. Zákon sám sice ponechává původní zásadu zákona čís. 188, aby totiž snížení akciového kapitálu se musilo díti úměrně na účet akcií kmenových i prioritních, §em 3 nového zákona se však umožňuje, aby za mimořádných okolností bylo lze snížiti kapitál na účet akcií kmenových.

Podle nového stavu by byl stát zúčastněn na akciovém kapitálu 51%, kdežto soukromí zakladatelé obou společností 49%, jak se stalo obvyklým již u jiných podniků, na nichž se stát zúčastňuje současně s kapitálem soukromým.

Podle tohoto rozdělení u Československé plavební akciové společnosti Labské měla by státní správa celkem 51.000 akcií, z nichž bude 14.000 prioritních a 37.000 kmenových v celkové hodnotě 20,400.000 Kč. Na soukromé zakladatele připadne 49%, t. j. 49.000 akcií prioritních v ceně 19,600.000 Kč.

U Čsl. akciové plavební společnosti Dunajské celkem 38.250 akcií, z nich bude 10.600 prioritních a 27.650 kmenových v celkové hodnotě 15,300.000 Kč. Na soukromé zakladatele připadne 49%, t. j. 36.750 akcií prioritních v ceně 14,700.000 Kč.

Bylo zde již hovořeno o důvodech, jež vedly k tomuto snížení kapitálu. Jsou to důvody hospodářské a doufám, že s tohoto hlediska nemůže býti proti textaci zákona námitek.

§ 2 umožňuje, aby se oběma společnostem dostalo i subvence tak, jako to činí jiné státy. Máme v rozpočtu ministerstva obchodu zařazenu položku 2 1/2 mil. Kč na subvencování osobní dopravy na místech, kde není výhodnějšího spojení. Tak na Slovensku na Dunaji mezi Komárnem-Bratislavou-Vídní podporuje se tato plavba ročně 750.000 Kč, na labské trati Neratovice-Roudnice-zemské hranice celkem 600.000 Kč, jinak se subvence udílejí jen ve zvláštních případech a takovým případem má býti právě společnost Labská a Dunajská. Rozpočtový výbor, uváživ zprávu výboru dopravního a zprávu výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností, usnesl se ve své schůzi dne 28. února konané, připojiti se ke zprávám obou těchto výborů a také k resoluci, kterou přijal výbor živnostenský.

Dovoluji si doporučovati slavné sněmovně jménem rozpočtového výboru, aby vládní osnově dala ústavní schválení. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci, zahájíme proto rozpravu.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby lhůta řečnická stanovena byla na 30 minut. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Navržená lhůta je přijata.

K této věci jsou přihlášeni řečníci na straně "proti" pp. posl. inž. Nečas a Schweichhart.

Dávám slovo panu posl. inž. Nečasovi.

Posl. inž. Nečas: Slavná sněmovno! Vládní návrh o poměru státní správy k Labské a Dunajské společnosti náleží k předlohám, jež by měly budit živý zájem celé veřejnosti ze dvou důvodů:

Jde tu především o otázky naší plavby, tak velmi důležité pro náš celý hospodářský život. Zájem o hospodářské otázky u nás je často jednostranný. Plavba i otázka našich vodních cest náleží u nás k problémům zanedbávaným a pomíjeným. S bolestí možno dnes vzpomínat na velký zájem celé naší veřejnosti a pozornost žurnalistiky i jejího boje za vodocestné otázky po r. 1901, kdy byl ve Vídni odhlasován vodocestný zákon.

Právě dnes, kdy po světové válce a za nové situace mohli bychom míti po vybudování plavebních cest možnost zmocniti se jako nikdy jindy středoevropského dopravního ruchu na vodě a předejíti státy sousední, vyhýbáme se řešení velkých vodocestných problémů a v parlamentě stejně jako v tisku a v celém veřejném životě jde se kolem předloh, podobných dnešní, bez většího zájmu.

Nedostatkem tohoto zájmu možno vysvětliti, že jsme mohli dostati na stůl parlamentu předlohu o Labské a Dunajské společnosti v dnešní podobě. Varovali jsme před projednáváním předlohy v nynější formě, ukazovali jsme ve výboru na vady a nejasnosti osnovy a žádali nápravu. Zde nejde o předlohu, kde by se chtěly uplatňovati stranické zájmy, naopak, na prosperitě a rozkvětu plavby a na řádném hospodaření společností jsme všichni zainteresováni a všem nám leží na srdci.

Naše výtky osnově měly by vzbuditi svědomí těch, jimž není lhostejno, jakými cestami jde náš parlamentní život. Nedávno padla s tohoto místa pěkná slova min. předsedy Udržala o potřebě věcné kritiky oposice. V daném případě přešlo se však přes všechny věcné argumenty, uváděné na obranu celku, hospodářských zájmů státu i našeho parlamentarismu.

Předloze vytýkáme především, že je to opět nový bezpotřebně zmocňovací zákon. Při nedávném projednávání smlouvy s Oderskou společností bylo v posl. sněmovně i v senátě důrazně poukazováno, že zakladatelská smlouva je součástí zákona a že tedy, mění-li se některá ustanovení smlouvy, má býti nová smlouva předložena s osnovou zákona. Jestliže Národní shromáždění ustanovilo, že smlouva je součástí zákona, nemůže býti za dnešních poměrů, docela odlišných od poměrů v letech těsně popřevratových, vláda zmocňována, aby prováděla jakékoliv, byť i částečné změny. V senátě bylo nejen členy socialistické oposice, nýbrž i vynikajícím koaličním právníkem sen. dr Baxou ukazováno právě při jednání o smlouvách s paroplavebními společnostmi na analogii s jazykovým zákonem, kde správní soud rozhodl, že vláda nemůže býti zmocněna, aby nařízením vydala určitá zvláštní ustanovení.

V dnešní osnově zákona jde také rozhodně o přestoupení přípustných mezí. Zpravodaj kol. Ježek se ve výboru při prosazování tohoto zmocňovacího zákona dovolával §u 3 zákona č. 188 z r. 1922, který dává vládě možnost provésti snížení akcií společnosti. A dnes p. kol. Ježek znovu jako zpravodaj opakoval, že dnešní zákon znamená změnu celkem nepatrnou vzhledem k širokému zmocnění starého zákona č. 188/22.

Avšak tento paragraf připouští jen možnost rovnoměrného snížení akcií kmenových i prioritních, kdežto dnešní předloha mění příslušný § 3 zakladatelského zákona a má právě za účel snížení akciového kapitálu výhradně na vrub akcií kmenových v neprospěch státu a ve prospěch zúčastněných bank.

Proto dovolávání se §u 3 zákona č. 188/22 je po stránce věcné nesprávné a nedá se odůvodniti ani držeti. Ostatně i kdyby nebylo tohoto fakta, což možno se dnes, v době stabilisované koruny, dovolávati zmocnění z r. 1922, uděleného ze zvláštních důvodů tenkráte, kdy koruna nebyla pevná a kdy tedy samozřejmé důvody vyplývající z deflace a z pohybu měny vedly k příslušnému zmocňovacímu ustanovení?

Ze dvou možností při snižování akcií společnosti, totiž buď snižování akciového kapitálu na vrub akcií kmenových nebo redukce kapitálu kmenového i přednostního, volila nyní vláda jen první možnost. To je věc neobyčejně důležitá, neboť tímto řešením vychází se právě v neprospěch státu vstříc bankám na podniku zúčastněným. Zákon i důvodová zpráva jsou při odůvodňování této okolnosti velmi stručné a neurčité - ba, což je pro tuto osnovu, slavná sněmovno, nejvíce charakteristické - důvodová zpráva odporuje v nejdůležitějších místech přímo zákonu, a sice právě článku, pro který byl ten zákon dělán.

Jde o hospodářskou předlohu velikého dosahu a při tom v důvodové zprávě mluví se o něčem jiném než v zákoně samém. Ve čl. 1, v čís. 1 stanoví se doslovně, že "Objeví-li se v budoucnu z jakýchkoliv důvodů potřeba snížiti kapitál některé z obou společností, budiž zpravidla snížen úměrně jak přednostní, tak kmenový akciový kapitál" - a jen ze zvláštních důvodů je přípustno provésti snížení toliko na vrub kapitálu kmenového.

V důvodové zprávě však se praví: "Státní správa hodlá provésti snížení akciového kapitálu výhradně na vrub akcií kmenových a proto se rozhodla ke změně §u 3 zakladatelského zákona, který připouští toliko stejnoměrnou redukci kmenového a přednostního kapitálu."

Stačí postaviti proti sobě tato dvě místa, aby vynikla "jakost" dnešního zákona po stránce formální i věcné.

Proti názoru pana zpravodaje, ve výboru technicko-dopravním vyslovenému, že u podniku nemůže nebo nemusí býti vše tak přesné, striktní, do nejmenšího detailu propracované jako u státu, kde vše musí býti do posledního puntíku propracováno a přesně a jasně stylisováno, tvrdíme, že v obou případech musí býti jasnost a přesnost naprostá. Ba, podle našeho názoru je zvýšené opatrnosti třeba právě u podniku.

Při odůvodňování vládní osnovy ve výboru padla slova, že modifikujeme jen komerční postavení a že soukromým účastníkům musíme vycházeti vstříc, ježto banky za uplynulé období 6 let jen investovaly a ničeho jinak nezískaly. Máme o posledním tvrzení pochyby. V důvodové zprávě schází dále potřebný výklad o prosperitě obou paroplavebních společností, scházejí cifry příjmů a vydání společností, ba schází - a tu nemožno ušetřiti osnovu nejostřejší výtky - v důvodové zprávě udání, na kolik procent se snižuje v obou paroplavebních společnostech účast státu proti dřívějšku. Toto udání veřejnost pochopitelně nejvíce interesuje.

Pan zpravodaj udal na náš dotaz ve výboru technicko-dopravním, že se účast státu snižuje z dosavadních 72% na 51% všech akcií. O tolik tedy je redukována kapitálová účast státní správy v obou podnicích.

Vyslovujeme pochyby dále o tvrzení obsaženém v důvodové zprávě, že se již r. 1922 pociťovalo, že obě společnosti jsou překapitalisovány. To byl ovšem jeden z těch velikých důvodů, které vedly k podání této osnovy, a jeden z hlavních motivů, které ji odůvodňují. Podle našeho názoru - a tu se opíráme o tvrzení odborníků, obsažená ve vážných časopisech odborných - byl akciový kapitál společností r. 1922 hodnotě loďstva naopak zcela přiměřený. Ve srovnání naší Labské společnosti s ostatními labskými společnostmi můžeme dále konstatovati z publikací loňského roku, že naše Labská společnost odepsala z akciového kapitálu 70 mil. Kč do r. 1927 již 19,345.000 Kč, kdežto podle obvyklých odpisů byla by měla odepsati jenom 15.8 mil. Kč. Tento větší odpis dlužno považovati za podhodnocení.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP