Pátek 8. března 1929

Předseda (zvoní): Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru živnostenského, p. posl. Náprstkovi.

Zpravodaj posl. Náprstek: Slavná sněmovno! Zpravodaj výboru pro dopravu a veř. práce kol. Ježek vyvrátil zde námitky, které byly činěny proti osnově zákona, a já jménem výboru živnostenského připojuji se k jeho vývodům a shodně s ním zaujímám zamítavé stanovisko k podanému pozměňovacímu návrhu.

Navrhuji proto poznovu, aby sněmovna zmíněný zákon přijala v nezměněném znění. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru rozpočtového, p. posl. Pekárkovi.

Zpravodaj posl. Pekárek: Slavná sněmovno! Měl jsem již příležitost v rozpočtovém výboru reagovati na řadu námitek, které zde byly učiněny kolegy řečníky. Zde to učinil jménem dopravního výboru kol. zpravodaj Ježek, a proto mně nezbývá, nechci-li opakovati svoje vývody z rozpočtového výboru, než opětovati svůj návrh, aby vládní osnova byla schválena nezměněně, a zaujímám zamítavé stanovisko k návrhu, aby osnova byla vrácena a předložen zákon nový. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Měli bychom přikročiti ke hlasování. Nebude-li námitek, přeruším projednávání tohoto odstavce a projednáme odst. 2, načež bychom dokončili projednávání odst. 1 a pak pokračovali v dalším pořadu. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Budeme tedy postupovati, jak jsem uvedl.

Přistoupíme k odst. 2, jímž je:

2. Zpráva výboru ústavne-právneho o vládnom návrhu (tisk 1685) zákona, ktorým sa doplňujú a menia niektoré ustanovenia zákonov o súdnom pokračovaní vo veciach občianskych a v pokračovaní exekučnom (tisk 2046).

Zpravodajem je pan posl. dr Slávik. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Slávik: Slávna snemovňa! Zpráva výboru ústavne-právneho o vládnom návrhu zákona (tisk 1685), ktorým sa doplňujú a menia niektoré ustanovenia zákonov o súdnom pokračovaní vo veciach občianskych a v pokračovaní exekučnom.

Vládny návrh zákona tlač 1685 o doplnení a pozmenení niektorých ustanovení zákonov o súdnom pokračovaní (řízení) vo veciach občianskych a exekučných ústavne-právny výbor prijal s nasledovnými zmenami:

1. Článok II a IV, čís. 1, pozmenený bol tak, že samosudcu neurčuje president, lež je "určený v ročním rozvrhu práce", ktorý navrhuje president a schvaľuje ho sborový súd II. stolice vopred na rok.

2. Tie samé články v odstavcoch o kompetencii samosudcu sú škrtnuté a nahradené zvýšením kompetencie okr. súdov vo sporoch o majetkových právach do 10.000 Kč.

3. Odst. 6, čl. III bol škrtnutý a ponechaný doterajší stav vo veciach nepatrných (bagatelných).

4. Odst. 3, čl. VIII bol škrtnutý dôsledkom toho, že kompetencia samosudcu nebola zvýšená pri sborových súdoch z 20.000 Kč na 50.000 Kč.

Ústavne-právny výbor navrhuje slávnej snemovni prijať vládny návrh so zmenami ústavne-právnym výborom navrhovanými.

Ministerstvo spravedlnosti nemôže byť zodpovedné za to, že je málo systemisovaných miest sudcovských a že ani tieto miesta nie sú obsadené. V dôsledku platového zákona č. 103/26 prevedená systemisácia voči predošlej systemisácie vykazuje tieto čísla:

Obvod Praha mal 1157 sudcov voči 1089 a 78 voči 76 št. zástupcov, obvod Brno 554 sudcov proti predošlej systemisácii 524 a 46 (46) št. zástupcov, obvod Bratislava sudcov 313 voči 298 a 32 (31) št. zástupcov, obvod Košice 265 sudcov voči 240 a 28 (27) št. zástupcov, spolu teda je 2289 sudcovských miest voči 2151 predošlej systemisácie, čili v celej republike máme o 138 systemisovaných sudcov viac, ako predošle, a o 4 štátnych zástupcov viac, ako predtým, tak že nová systemisácia zvýšila počet sudcov a štátnych zástupcov o 142. Táto systemisácia stačila v roku 1925, a ministerstvo spravedlnosti uznáva potrebu rozmnoženia sudcovských miest následkom prekotne vzrastajúcej agendy, menovite vo veľkých strediskách hospodárskych a priemyslových.

Skutočný stav voči systemisovaným miestam je tento: v obvode Prahy z 1235 miest je obsadené 1099, v obvode Brna zo 600 miest je neobsadené 53, v obvode Bratislavy z 345 miest je zaplněné 309, v obvode Košíc z 293 miest je nezaplnené 58, tak, že z celkového počtu systemisovaných miest 2473 je skutočne obsadené len 2190, následkom čoho viac ako jedna devätina miest je prázdnych (vyše 11%.)

Tento vládny návrh je skutočne opatrenie z krajnej núdzi a práve preto ani nie je najlepší. Dľa návrhu je nedostatok sudcov a štátnych zástupcov v počte 292, ktorý počet však vzrastie ešte viac než 300 sudcami a štátnymi zástupcami tohoto roku odídením do výslužby, tak, že z 2473 systemisovaných miest pri obvyklom malom prílive dorastu asi  1/5 nebude obsadená.

Nedostatok sudcov je už až kritický, tak, že treba sa obávať nepriaznivého vývoja nášho súdnictva, menovite na Slovensku.

Ačpráve treba uznať, že ministerstvo spravedlnosti usiluje sa obsadiť všetky systemisované miesta, a to tak, že prípravná sudcovská služba a tým i možnosť výkonu sudcovskej zkúšky bola naďalej zkrátená do konca júna 1929 na dva roky, - že navrhuje rozmnoženie počtu systemisovaných sudcovských čakateľov na 640 z dosavádnych 373, poznamenávajúc, že predošlý stav sudcovských čakateľov zo 758 bol snížený na 373 v systemisačnej komisii bez vedomia ministerstva spravedlnosti asi v predpoklade normálnych pomerov a aby sudcovskí čakatelia po zkúške nemuseli na menovanie tak dlho čakať, že počet služobných miest kancelárskeho personálu považuje za nedostatočný k pomerom, ktoré boly spôsobené snížením počtu čakateľov a úradovaním vo dvojom jazyku u menšinových súdov a preto žiada zvýšenie kancelárskych síl o 348, a to pre obvod Bratislavy o 52 a pre obvod Košíc o 42 viac - predsa predložený návrh o doplnení a pozmenení niektorých ustanovení zákonov o súdnom pokračovaní vo veciach občianskych a exekučných nie je radikálnym zásahom.

Ale i parlament často zabudnul, že v mnohých zákonoch on zabremenil naše súdnictvo, dávajúc mu do oboru pôsobnosti i také veci, ktoré mohly byť vybavené inými orgánmi, na proverovanie, protestácia, daňové záležitosti, závodové rady atď., bez toho, aby za tieto zvláštné práce sudcovia boli odmenení. V tom má pravdu dôvodová zpráva, že: "Netkví příčiny nedostatku soudců jen v nedostatečném jejich materielním zaopatření", čím vláda sama uznáva, že náprava platov pre sudcov a štátnych zástupcov prísť musí. V senáte už boly podané v tomto ohľade dva návrhy a konečne senát soskupil sa okolo návrhu p. senátora dr. Baxu, ktorý ako-tak vyhovuje i požiadavkám nášho súdnictva.

Ministerstvo spravedlnosti samo sa teší týmto návrhom keď píše: "Podarí-li sa uskutočniť návrhy na novú úpravu platov sudcovských, niekoľkými stranami podané, ministerstvo spravedlnosti uvíta to radostne, lebo tým umožní sa mu nielen rýchle doplniť systemisovaný stav sudcov a čakateľov sudcovských, ale i zvýšiť ich úroveň, možnosť prísnejšieho výberu a tým, že služba sudcovská bude finančne lákavejšia, prestane chronicky terajší odchod z tejto služby resignáciou a prechodom do iných povolaní právnických."

Tým, že do 31. decembra 1931 je terminovaná kompetencia okr. súdov, daná je možnosť vláde, aby podľa výsledkov do tohoto termínu predložila definitívny návrh zákona, má-li zostať kompetencia okr. súdov vo sporoch majetkových do 5000 Kč a či do 10.000 Kč.

Mám za to, že tato kompetencia okr. súdov nebude snížená, lebo záujem stránok, ako i odbremenenie sborových súdov a najvyššieho súdu to vyžaduje.

Dľa štatistiky z r. 1926 bolo u sborových súdov I. stolice nových sporov majetkových na celom území Československej republiky 57.885, zpomedzi ktorých bolo prez hodnotu 5000 Kč počtom 45.522, t. j. u sborových súdov kompetencia sa sníži asi o 32%. U okr. súdov v celom štáte majetkových sporov do 5000 Kč bolo 452.566 a týmto návrhom sa zvýši tento počet o 12.363, totiž asi o 3%, čo značí na jedon okr. súd asi o 38 nových sporov viac, lebo máme 422 okr. súdov. Percentuelne v Čechách kompetencia okr. súdov sa zvýši o 3.7, na Morave o 2.8, na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi o 2.2%.

Tento návrh bude mať vliv i na roztriedenie advokátov, zpomedzi ktorých mnohí odídu z dosavádnych svojích centrí do sídla okr. súdov. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Sudcovia nám umierajú prepracovaním pri úradných výkonoch, čomu sa dá predísť jedine rozmnožením a zvýšením počtu sudcov. Preto je nutno obsadiť aspoň všetky systemizované miesta a poneváč sa o ne nikto neuchádza, je treba zlepšiť dosavádné materiálné postavenie sudcov a štátnych zástupcov, aby aspoň to bolo dostatočnou pohnútkou k vydržaniu dosavádnych a k získaniu nových síl. Jestli štát bude primerane honorovať sudcov a štátnych zástupcov, kandidáti súdnictva nepohrnú sa do súkromných podnikov a na voľné dráhy života, dosavádni sudcovia nebudú premýšľať o výstupe zo štátnej služby, ba zo súkromných podníkov a voľných dráh hneď by sa prihlásil potrebný počet kvalifikovaných síl k zaplneniu aspoň systemizovaných miest.

Tomuto kroku však stojí v ceste platový zákon č. 103/1926, ktorý nerobí rozdiel medzi výkonmi súdnictva a výkonmi iných odvetví štátnej správy. Tento zákon berie v úvahu iba kvalifikáciu vysokoškolskú a nie význam výkonu pre štát a občianstvo. Hoci je ďaleko u mňa úmysel vyvišovať jednu časť úradníctva tej samej kategórie nad druhou časťou tohože úradníctva, predsa pri posudzovaní významu výkonov každý súdny človek musí uznať, že je istý rozdiel medzi významom súdcovského výkonu a významom berného, profesorského, účtovníckeho, úradníckeho atď. výkonu s vysokoškolským vzdelaním. Súdníctvo je hlavným základom štátu, je prameňom právnej istoty, dôvery v štátnu moc, od neho závisí bezpečnosť majetku, cti, života jednotlivých občanov, ale i štátu, kým ostatné povolania vysokoškolského vzdelania už nemajú tak veľkého dosahu. Tento sudcovský stav i dľa dôvodovej zprávy nie je dostatočne zaopatrený materiálne a preto musí nastať alebo majetková závislosť sudcov alebo útek zo sudcovských služieb. Ku cti nášho súdnictva ešte nenastal u nás prípad prvý, avšak alternatíva druhá už je tu.

Platový zákon nivelisuje súdnictvo a štátné zastupiteľstvo na úroveň ostatných vysokoškolských úradníkov, ba ešte i medzi sudcami a štátnymi zástupcami tej samej kategórie prevádza túto nivelisáciu. Kým platné predpisy pred platovým zákonom hodnotily sudcovskú funkciu podľa vedomosti, spôsobilosti, schopnosti a výkonnosti hodnostnými triedami bez ohľadu na to, či tú funkciu vykonáva sudca pri okr. súde, pri sborovom súde I. alebo II. stolice, zatiaľ platový zákon toto hodnotenie prevádza šablonovite dľa stolíc a dľa toho určuje pre nich stupnice funkčného služného, a to bez ohľadu na vedomosť, spôsobilosť, schopnosť a individualitu sudcovu. Takto tí sudcovia, ktorí zostali pri nižších stoliciach, boli prevedení do nižších stupníc funkčného služného, ale boli i zo svojích hodnostných tried degradovaní do tried nižších. Ešte horšie obišli tí sudcovia, ktorí mali tak zv. "slovenskú výhodu", lebo platový zákon nepočítal s tým, že tento nový systém môže mať platnosť len pre budúcnosť a že nemá práva zrušiť nadobudnuté právo sudcov.

Iba vtedy, keď prejdeme na systém anglický, ktorý v tom pozostáva, že sudca je majetkové dobre situovaný, že najlepší sudcovia sú pri súdoch prvej stolice, aby bolo čím menej odvolaní k vyšším súdom, že sudca pri prvej stolici stále postupuje a nebaží za sborovým súdom, bude mať naša republika dosť sudcov.

Preto treba sudcov a štátnych zástupcov vyňať z platového zákona č. 103/1926, treba im dať osobitný status a primeraný plat. (Potlesk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): K věci jsou přihlášeni řečníci. Proto zahájíme rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby řečnická lhůta určena byla 20 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Navržená lhůta je přijata.

Ke slovu je přihlášen proti p. posl. Bergmann. Uděluji mu slovo.

Posl. Bergmann: Slavná sněmovno! Předložený vládní návrh sleduje účel, aby zvýšením působnosti hranice samosoudců dosáhl úlev a ulehčení hlavně soudům sborovým. Zkráceným řízením má pak ulehčiti i některým soudům ostatním. Důvodová zpráva této vládní osnovy je velmi zajímavá a ilustruje velmi pěkně "spořádané" poměry v našem státě. Důvodová zpráva ministerstva spravedlnosti přiznává, že již r. 1927 byla tato osnova připravena, ale že pro vehementní a jednomyslný odpor všech interesovaných institucí bylo od podání jejího upuštěno a teprve nyní se předkládá, poněvadž očekávání, že se poměry v soudní službě zlepší, ministerstvo spravedlnosti naprosto zklamalo.

Důvodová zpráva ministerstva spravedlnosti přiznává, že tato osnova je opatřením z krajní nouze. Důvodová zpráva tato vyličuje podstatu krise v našem soudnictví a její příčiny. Příčiny tyto jsou také po většině hospodářského rázu, ale vyplývají z toho, že při převratu nebylo zde již dostatek kvalifikovaných soudců, zejména, že mnoho soudců na novém našem území Slovenska a Podkarpatské Rusi odešlo jednak do Maďarska, jednak nebylo jazykově kvalifikováno. Vedle toho byly zřízeny vyšší a nejvyšší soudní instance, které musely býti dotovány ze sboru po ruce jsoucích soudců. Vedle toho muselo býti ministerstvo spravedlnosti dotováno ze řad soudcovských a mimo to byl nedostatek uchazečů o službu soudcovskou vůbec.

Tím odůvodňuje a omlouvá důvodová zpráva ministerstva spravedlnosti krisi v našem soudnictví, ale nezapírá, že tato krise v našem státě je vlastně konstantní, že trvá již celých 10 let a že se vleče od počátku naší samostatnosti, že je to krise také personální, která vyplývá z toho, že je nedostatek soudců a soudcovských úřadníků a že také bylo nedostatečně postaráno o systemisaci služebních míst jak soudcovských, tak také soudních kancelářských úředníků.

Ministerstvo spravedlnosti uvádí ve své důvodové zprávě, že stav soudců 1. května 1928 je následující: V obvodu vrch. zemského soudu v Praze chybělo 37 soudců na systemisovaný stav, v obvodu vrch. zemského soudu v Brně chybělo 64 soudců na systemisovaný stav, v obvodu soudní tabule v Bratislavě chybělo 5 soudců, v obvodu soudní tabule v Košicích chybělo dokonce 56 soudců na systemisovaný stav, který uznává ministerstvo spravedlnosti za naprosto nedostatečný. Tedy jest zde nedostatečný systemisovaný stav, ale ani ten nebylo možno obsaditi a chybí zde na něj celkem 292 soudců.

Je tedy přirozeno, že naše soudnictví muselo se octnouti v krisi. Ústavně-právní výbor projednával tuto osnovu velmi podrobně a učinil v ní také velmi podstatné změny. Na př. zvyšuje kompetenci samosoudců ve sporech majetkových jen na 10.000 Kč oproti navrhovaným 50.000 Kč. Ve věcech nepatrných ponechal dosavadní hranici bagatelek 300 Kč oproti navrhovaným 500 Kč.

Zpráva ústavně-právního výboru a vývody pana referenta jsou krutou, ale spravedlivou obžalobou naší personální politiky státně zaměstnanecké, ale také zároveň obžalobou vlády, která připustila a schválila nedostatečnou systemisaci služebních míst. Ostatně za tento nedostatek nám odpovídá vláda. My víme, že zvláštním způsobem se projednávala v min. radě systemisace služebních míst. My víme, že tam nebylo debaty, že tam jednotliví resortní ministři snad ani nemohli uplatňovati své názory nebo své nároky, aby systemisace služebních míst jim mohla hověti.

Slavná sněmovno! Je to prapodivné vysvědčení jak pro zákonodárné sbory, tak také pro vládu samu, jestliže ještě neoschly podpisy na systemisaci služebních míst, neuplynula dlouhá doba od jejího provádění a již přišli někteří páni resortní ministři při projednávání státního rozpočtu na r. 1928 a v rozpočtovém výboru prohlásili, že jim systemisace služebních míst v jejich resortech nedostačuje. Zpráva výboru ústavně-právního říká, že ministerstvo spravedlnosti nemůže býti za to odpovědno, že je málo systemisovaných míst soudcovských a že ani tato místa nejsou obsazena. Při vší úctě, kterou mám k p. ministru spravedlnosti, musím říci, že veřejnost se nemůže spokojiti s takovýmto argumentem, aby se prostě řeklo, že ministerstvo spravedlnosti nemůže býti odpovědno za to, že je málo systemisovaných míst. Naše celá veřejnost a zejména veřejnost soudního úřednictva a veřejnost státně-zaměstnanecká musí říci, že logicky nám musí býti pan ministr spravedlnosti odpovědným za nedostatečnou systemisaci služebních míst, poněvadž on, znaje poměry v našem soudnictví, měl vynaložiti všechno a měl použíti všech prostředků, aby min. radu přesvědčil, že v soudnictví našem nutno správně systemisovati služební místa. Domnívám se, že pan ministr spravedlnosti by musil býti v tomto směru respektován a podporován všemi členy vlády, a jestliže celá vláda zde prokázala určitou slabost, poněvadž nedovedla zlomiti odpor t. zv. odborníků z meziministerské komise, je nám celá vláda za toto dílo a jeho následky také odpovědna. Charakterisuje to prapodivně poměry v našem státě. Vždyť každý jednoduchý občan musí říci: tohle přece není ústavní vládnutí, tohle přece není demokracie, aby čtyři vysocí úředníci mohli zterorisovati celou vládu, nýbrž musí říci: To je skrytá diktatura. Také v žádném jiném státě, slavná sněmovno, a zejména ne ve státě demokratickém, by nebylo možno, aby vystoupil na tribunu referent o vládní osnově, aby vystoupil na tribunu referent ústavně-právního výboru, a aby vznesl takovouto krutou obžalobu na p. ministra spravedlnosti a na celou vládu, resp. aby takovýmto způsobem odsoudil slabošství celé vlády, která nenalezla dostatek prostředků, aby zlomila názory pánů z meziministerské komise. Každý občan musí říci, že je to přímo hazardování s existencí občana. Každý občan musí si položiti otázku, zdali žijeme v právním státě, jestliže v důsledku této slabosti vlády a v důsledku toho, že vláda poslouchala prostě čtyř vysokých úředníků, nemůže se dočkati a dopíditi spravedlnosti v našem státě.

Zpráva ústavně-právního výboru říká, že nedostatek soudců jest už kritický, takže je třeba se obávati nepříznivého vývoje našeho soudnictví, jmenovitě na Slovensku. Podíváme-li se na poměry u kteréhokoliv soudu, ať jsou to soudy okresní nebo soudy sborové, ať je to Nejvyšší správní soud a Nejvyšší soud, všude je nedostatek právnických a kancelářských sil. Místnosti soudů jsou naprosto nedostatečné, takže mnohdy by poměry, v jakých jsou nuceni úředníci pracovati, vystihoval správněji nápis "špeluňka" nežli "československý soud". (Souhlas.)

Zpráva ústavně-právního výboru říká, že systemisační komise proti vůli p. ministra spravedlnosti snížila počet čekatelů s požadovaných 758 na pouhých 373. Teď bych se tázal, kdo má býti činěn odpovědným za všechny tyto katastrofální následky, které se zde musí dostaviti, kdo nahradí našemu občanstvu všechny národohospodářské škody, které z toho vyplývají, koho máme přitáhnouti k odpovědnosti, aby nahradil škody, které byly způsobeny také samotnému státu? Vždyť p. ministr spravedlnosti prohlásil v rozpočtovém výboru už po druhé, že systemisace služebních míst je nedostatečná nejen ve stavu soudců, nýbrž i ve stavu kancelářského úřednictva. Důvodová zpráva p. ministra spravedlnosti také říká, že bude nutno sáhnouti k dalšímu prostředku, totiž přenésti určité úkony, které dosud vykonávají soudcové, na kancelářské úřednictvo. Já jsem varoval již jednou s této tribuny, aby nedošlo k tomu, aby nakonec rozsudky nevynášeli u nás kancelářští pomocníci. (Veselost.) A zdá se, že ta obava není bezpodstatnou, že to dotáhneme za vládnutí pánů dr Horáka, Fischera a Holla tak daleko, že soudnictví bude takto vypadati vůči cizině. Upozorňuji, že pan ministr spravedlnosti má zde již možnost v tomto směru učiniti určité disposice, aby nastalo ulehčení. Je zde zákon č. 123 z r. 1923 o aktuárech v soudní službě, který dosud není proveden. Zdá se mi také, že není proveden pro odpor slavné meziministerské komise. Tedy je zde druhá možnost, která se zde naskýtá, aby aspoň částečně bylo soudům ulehčeno a poměry poněkud ozdraveny.

Stanovená doba řečnická nestačí, aby mohl člověk vylíčiti poměry, zejména u některých soudních instancí, ale budiž mi dovoleno jen poukázati přímo na tragické následky, kterých jsme svědky v našem soudnictví. Ve 2 letech onemocnělo přímo ve službě, tedy můžeme říci, přímo padlo ve výkonu své služby 17 soudců z celkového stavu 2000. Jsou to: dr Koloman Décsy, sedrie Bratislava, zešílel následkem přepracování; Jaroslav Dvořák v Jihlavě, skočil z okna; dr J. Havle v Bratislavě byl raněn mrtvicí při líčení; dr. Ot. Urban, Pardubice a Čeněk Šandera, Králův Městec, náhle onemocněli a přímo od soudu byli dopraveni do nemocnice; dr Václav Adámek, státní zastupitelství Litoměřice, zešílel; dr Řezníček, exekuční soud Praha, zešílel a zemřel; Ladislav Vrtal, Těšín, skončil sebevraždou; dr Ant. Glos, státní zástupce Opava, nalezen ve mdlobách v kanceláři těžce nemocen; Karel Eckert, Praha, zemřel přepracováním; dr Bedřich Němec, zemský civilní soud Praha, zemřel přepracováním; Mořic Müller, Nejvyšší soud Brno, zemřel na schodišti soudu srdeční mrtvicí; Cyril Vaňourek, Olomouc, a Václav Kvapil, zemský trestní soud Praha, onemocněli při líčení u soudu; Borovička, zemský trestní soud Praha, nalezen večer v bezvědomí v budově soudu a dopraven do nemocnice; dr Hronek, Bratislava, raněn srdeční mrtvicí z přepracování; Jan Weinzettel, Bratislava, raněn mrtvicí z přepracovanosti; William Hrádek, Bratislava, raněn mrtvicí z přepracovanosti.

Představte si, slavná sněmovno, kdyby šlo o obec, která čítá 2000 obyvatel, kdyby v této obci objevilo se 17 takovýchto drastických případů; to by byly o tom noviny plné, to by byla celá veřejnost vzhůru! Zde obec soudcovská čítá 2000 členů a tímto způsobem jen ve službě bylo těžkými poměry ubito 17 příslušníků soudcovské služby.

Zase se ptáme znovu, kdo je odpovědný za tyto poměry? (Posl. dr Slávik: I parlament!) Kdybyste u nás připustili demokracii, parlament by si dovedl udělati pořádek, ale poněvadž zde není demokracie, nýbrž hrůzovláda a krutovláda vysoké byrokracie a několika politických machrů, proto parlament nemůže udělati pořádek.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP