Úterý 12. března 1929

Řekl jsem již, že zlato není spolehlivým měřítkem, že se nedá přizpůsobiti hospodářství. Neumožňuje dynamický systém, jest to ztrnulé měřítko a právě ve chvíli, kdy zlato má sloužiti hospodářství jako prostředek směny, jako převodce, právě tam zbaběle utíká. (Souhlas na levici.) Víme, jak uteklo při vypuknutí světové války; že však stoupáním a klesáním diskonta otřásá také hospodářským životem, to můžete denně čísti v novinách. Přečtu vám krátký článeček, který mi padl dnes právě náhodou do oka. V Terstu, vlastně v Miláně, udělala jedna velká firma úpadek, resspektive má jej ohlásiti v nejbližších dnech, jestliže potrvá hausse a baisse. Jde o firmu Brunner v Terstu, která se octla v tísni, a víte proč? Pod dojmem velkého konceptu páně Morganova v Paříži došlo v Americe ke zmateným scénám, k hausse, při čemž denní mzda vyskočila z 9% na 13%. Takovéto číslice dělají čáru přes rozpočet produkčním podmínkám velkého kontinentu, a jejich vlna musí ovšem dojíti až k nám. V mnoha oborech to již cítíme. Také v Německu přitahuje již úroková míra a aby se to vyrovnalo, Londýn a Berlín platily zlatem, aby se přizpůsobily této irracionální podstatě bodu zlata. Následek toho byl ten, že byly vypovězeny úvěry a další následek, že právě zmíněná firma, která byla angažována v Americe a Anglii, přišla do velké tísně. Nemusím však předčítati článek do slova. Tyto poměry vrhají své stíny také na naše hospodářství. Mohu vám říci tvrdí-li Spengler, že západ jde vstříc zániku - že bude míti pravdu, jestliže národové nepochopí své úkoly, neosvobodí-li hospodářství od okovů vykořisťování půdy, od podílů pozemkového důchodu stažením jeho a odstraněním úroků z kapitálu. Za krátko spatříte jeho následky zajisté v zostření dovozního a vývozního omezení. Jen kdo má náskok v této chvíli, vydělá, a kdo je pozadu, ponese následky jak zvyšovací, tak také snižovací politiky. Tomuto zániku západu lze zabrániti jen tím, budou-li se v parlamentech projednávati měnové otázky důkladněji než dříve a budou-li se hospodářské otázky řešiti bez půjček, přímo, opatřováním potřebných částek daněmi a na základě finanční výsosti státu.

Proto vidíme v návrhu řešení jako každé jiné, totiž pokus o půjčku. Široké vrstvy lidí pracujících za mzdy, a k nim patří všechny nejnižší stupně příjmů, odevzdávají státu ve způsobě nepřímých daní až do 80 % to, co by jim mělo přinésti pomoc a ulehčení. Z 80 % nesou samy břemena, která musí přispívati ke tvorbě, kdežto sociálně výše postavené vrstvy shrábnou úroky a při tom ještě potěšení mají z toho k lepšímu.

K tomuto návrhu můžeme zaujmouti stanovisko jen s tím omezením, že posuzujeme půjčku za nesprávný pokus řešení, za zhoubný pokus řešení a budeme se zákonem souhlasiti s plným srdcem teprve tehdy, až peníze budou opatřeny a opět se budou vraceti do státní pokladny bez půjčky přímou cestou, aby se tím opět jiným odvětvím hospodářství stejným způsobem pomohlo. Hospodářství bude se moci rozvinouti teprve při hospodářství bez úroků, pak padnou tyto závory, pak nastane zlepšení poměrů a nadejde doba, kterou Spengler neočekával, vzkříšení západu.

K zákonu samému bych ještě poznamenal, že kontrola účetního kontrolního úřadu jest podle našeho mínění zpožděna. Je-li již všechno usneseno a zadáno, může účetní kontrolní úřad nanejvýš jen zkoumati číslice a účetní doklady a zároveň konstatovati, do jaké míry za běžný rok a pro rozpočtené položky bylo vyhověno předpisům.

Na zásadě nelze již nic měniti. Vyskytují-li se někde překročení - a víme, jak se to dělá - omluví se to dodatečným dopisem a věc jde pak dále. Naše obavy po stránce nár.-politické nepotřebuji teprve zvláště zdůrazňovati. Opět jako u všech věcí, jako u stavebního ruchu a u jiných zákonů dopadne to pravděpodobně tak, že budeme národně poškozeni a půjde-li to tak dále, jestliže naše německé vládní strany nevynaloží veškerou svou sílu, německé strany pravděpodobně také z tohoto zákona dostanou jen drobty. (Souhlas a potlesk poslanců něm. strany nár. socialistické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Burian. Dávám mu slovo.

Posl. Burian: Ctěná sněmovno! Ministerský předseda Udržal ve své programové řeči nadhodil otázku industrialisace zemědělství a vydal heslo prováděti ji s největší intensitou. Položíme-li si otázku o subjektivních pohnutkách tohoto hesla, jest jasno, že to je v první řadě úzké spojení agrárních špiček se strojním průmyslem, spočívající v mocenském postavení agrárních velmožů v československém finančním kapitálu. Udržení konjunktury v tomto odvětví je samozřejmou nutností pro správní radu Škodovky a různých velikých bank, zúčastněných na obrovských ziscích, plynoucích z konjunktury těžkého průmyslu. V témže směru pohybuje se i heslo Venkova: Spojení "kováků" - jak agrární keťasové licoměrně troufají si nazývati racionalisací vykořisťované kovodělníky - s agrárním kapitálem, heslo, které může též sloužiti pouze ke zvýšení zisků z finančního kapitálu a které proto ihned podchytili reformisté s velkou radostí.

Samozřejmě nestačí nám rozbor subjektivních pohnutek agrárních špiček, nýbrž jsme si vědomi, že provádění těchto hesel jest možné pouze v nynějším období kapitalismu, období kapitalistické rekonstrukce. Porovnáme-li poválečný stav zemědělství, asi r. 1920 až 1922, se stavem nynějším, vidíme mohutné tendence vývoje výrobních sil, hlavně ve směru elektrisace, všeobecné mechanisace, specialisace a diferenciace venkova. Jest z uveřejněných statistik elektrárenských svazů známo, jak ohromně stoupla spotřeba elektrického proudu též ve venkovských okresech. Příznačný je vzrůst počtu elektrárenských družstev, která jsou podkladem elektrisace venkova. R. 1919 bylo 153, r. 1925 989 a r. 1928 1270 družstev, tedy celkem zvýšení o 700%. Avšak jak se toto zvýšení jeví na venkově? Statkáři a velcí sedláci, sem a tam bohatší část středních rolníků mají účast na elektrisaci, zavádějí proud k účelům světelným i pracovním. Velké většině venkovského obyvatelstva, hlavně však zemědělským dělníkům, malorolníkům a většině středních rolníků, není dána možnost zavésti elektrické světlo a sílu. Jsou dále odkázáni na primitivní osvětlení a na pracovní sílu svou a členů svých rodin. Tento systém znamená obrovské investice, hlavně v zájmu kulackých živlů naší vesnice, a znamená zvětšení rozdílu mezi zproletarisovanými vrstvami venkova a vyděračskými živly agrárními. V chudých krajích jihočeských, jakož i na Slovensku to znamená, že v mnohých případech staví se nákladná elektrická vedení v zájmu mizivé menšiny obyvatelstva. Samozřejmě, že elektrárenský průmysl, továrny na kabele a s nimi spojené úřady - ministerstvo pošt hlavně - pobádají k rychlému provedení staveb, nehledě na to, že z veřejných prostředků zde zřejmě podporuje se vydřidušská část našeho venkova. Odkud vítr věje, ukazuje nám mechanisace zemědělství mimo elektrisaci, na př. tvoření družstev zbytkových statkářů a velkosedláků k používání parních oraček a traktorů, dále podniků na vypůjčení těchto důležitých strojů, což jest ovšem spojeno s tím, že menší rolník vůbec není s to zaplatiti zvýšený nájem za stroje, kdežto statkář, když už není osobně zúčastněn na družstvu, přece má možnost pro svůj větší pozemek poměrně lacino najmouti si parní oračku nebo jiný moderní stroj. Celkový počet traktorů, který byl před lety mizivý, stoupl r. 1928 přibližně na 15.000, při čemž skoro bez výjimky stroje jsou v rukou venkovských lichvářů. Kam min. předseda svým heslem míří, vidíme též z toho, že mechanisace v zemědělství jde ruku v ruce se specialisací výroby hlavně na průmyslové suroviny nebo spekulační výrobky, jako na př. chmel, z čehož statkáři mají obrovské zisky, kdežto malorolník nemá možnosti všechnu svoji půdu věnovati výnosnějším výrobkům, protože je nucen udržovati si své živobytí, chovati svůj dobytek, rozděliti svoji výrobu tak, že na uvedené cennější výrobky mu skoro nezbývá půdy.

Zajímavo je, že intensivní výroba, pěstovaná hlavně zámožnými sedláky, rychle roste, kdežto pastvin chudiny spíše ubývá. Tak na př. zvýšila se od r. 1927 až 1928 plocha zahrad o celých 10%, orná půda o 1.3%, kdežto pastvin ubylo o 3.6%. Samozřejmě je zvláště na východě republiky ještě více než v Čechách a na Moravě obrovská většina venkovského obyvatelstva stlačena k zemi, takže je spotřeba hovězího masa, počítaná na jednu hlavu, r. 1928 v Čechách 15.7 kg, na Slovensku 5.94 kg, v Podkarpat. Rusi 2.81 kg, a to podle údaje Státního statistického úřadu.

Co se týče celní otázky, připravuje agrární šlechta nový manévr proti dělnictvu tím, že slibuje malým rolníkům umožniti jim chov dobytka - který jediné malým rolníkům poskytuje možnost nabýti hotových peněz - novým zvýšením cel na dobytek, a tím je chce získati do jednotné fronty proti venkovským i městským proletářům, kteří se ovšem proti zdražování masa musejí všemi prostředky brániti. Je samozřejmo, že agrární velmoži zamlčují malorolníkům, že by bylo lze odstraniti cla na pícniny a obilí snížením výrobních nákladů při chovu dobytka tak, že by malorolník mohl zpeněžiti dobytek za dostatečnou cenu, která při tom umožnila by snížení cen masa pro městský i venkovský pracující lid.

Vidíme tedy, že Udržalovo heslo "zprůmyslnění zemědělství" a proto také heslo "elektrisace venkova" není ničím jiným, než snahou postaviti všechny zdroje kapitalistického státu do služeb finančního kapitálu, rozšiřujícího se na venkově, do služeb statkářů a zemanů, českých to kulaků, a podváděti drobný zemědělský lid planými sliby, aby se dal snáze strhnouti k podpoře buržoasie a jejího státu proti proletariátu, aby se dal snáze zneužíti k fašistickému převratu a aby se dal strhnouti do válečného víru proti Sovětskému svazu. My však voláme k zemědělským dělníkům, domkářům, malým rolníkům a k chudší části středních rolníků: Spojte se ve vlastním zájmu s námi, s revolučním proletariátem, do jedné fronty proti finančnímu kapitálu, proti velkostatkářům a zemanům, proti jejich agrárním družstvům, proti fašistickým snahám buržoasie, proti válce a na obranu Sovětského svazu, za svržení kapitalismu, za rozdělení zemanské půdy bez náhrady mezi rolníky, za revoluční vládu dělníků a rolníků, za zřízení československého svazu sovětů.

Vládní předlohy o elektrisaci venkova jsou součástí Udržalova programu o zprůmyslslnění zemědělství. My, komunisté, jsme jako marxisté samozřejmě pro každý technický pokrok. Jde však o to, v čí prospěch tento technický pokrok se provádí, zda ve prospěch buržoasie a velkostatkářů, či ve prospěch proletariátu a drobného rolnictva. Také v Sovětském svazu provádí se houževnatě zprůmyslnění zemědělství. Zakládají se kolektivní zemědělská hospodářství, v poslední době podařilo se v Sovětské Ukrajině sdružiti 100.000 malorolnických hospodářství v takové kolektivní hospodářství, dělníci a jejich stát dodávají rolníkům veškeré potřebné zemědělské stroje a poskytují jim ohromné úvěry, takže nastává skutečný převrat v hospodářství i na venkově a mizí postupně rozdíl mezi městem a venkovem, což je starým cílem vědeckého socialismu, marxismu. Ale v Československu mají z provádění elektrisace na venkově prospěch pouze velkostatkáři, zemani, agrární družstva a kartely finančního kapitálu. Kdo provádí vlastně elektrisaci, kdo disponuje penězi přidělenými ze státních fondů? Jsou to v historických zemích agrární družstva, na Slovensku a v Zakarpatské Ukrajině pak Kolbenův koncern. Malí rolníci a nižší vrstvy středního rolnictva nemají ani peněz, aby zaváděli elektrisaci ve svém hospodářství.

Každý stát je zařízením třídním. Proto je také podnikání každého státu podnikáním třídním, ať už je to na poli hospodářském či na poli politickém. V Sovětském svazu je každý čin státu diktován zájmy pracujícího lidu, v Československu a v každém kapitalistickém státě zájmy tříd vykořisťujících. Tak je to ve všem, tak je to také s parlamentem. Měšťácké listy přinesly zprávu, [Další část řeči byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 12. března 1929 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz str. 33 této těsnopisecké zprávy.) Tato skutečnost byla formulována Marxem a nevyvratitelně dokázána právě porovnáním buržoasního parlamentarismu s výsledky Pařížské komuny. V těchto dnech slaví mezinárodní proletariát výročí této nejslavnější, nejhrdinnější revoluce francouzského proletariátu, revoluce, která sice podlehla katům mezinárodní reakce, avšak prokázala nejcennější služby celému proletariátu, obzvláště ruskému, který využívaje bohatých zkušeností Pařížské komuny porazil svou buržoasii a dal tak zářivý příklad dělníkům celého světa. Komuna, psal Marx, neměla býti parlamentárním, nýbrž pracujícím tělesem, výkonným a zákonodárným současně. Místo, aby se jednou ve třech nebo šesti letech rozhodovalo, kdo z vládnoucí třídy má lid v parlamentě zastupovati a zároveň jej zašlapávati - v německém originále verund zertreten - mělo všeobecné hlasovací právo sloužiti lidu soustředěnému v komunách tak, jak slouží individuelní hlasovací právo druhému zaměstnavateli k tomu, aby si vybral dělníky, dozorce a knihvedoucí ve svém podniku. A Lenin k těmto slovům dodává: "Ne parlamentární, ale pracující těleso, toť výstřel, jenž trefil současným parlamentářům a salonním psíkům parlamentární soc. demokracie přímo do srdce. Pohlédněte na kteroukoliv parlamentární zemi od Ameriky po Švýcarsko, od Francie po Anglii, Norsko atd.: Skutečná "státní" práce dělá se za kulisami departementů, v kancelářích hlavních štábů. [Další věty byly usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 12. března 1929 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučeny z těsnopisecké zprávy. Viz str. 33 této těsnopisecké zprávy.] mezi nimi také sociálpatrioti, jednak proto, aby odvrácena byla pozornost lidu. A "státní" práce se mezitím vykonává v kancelářích a ve štábech. [Další věty byly usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 12. března 1929 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučeny z těsnopisecké zprávy. Viz str. 33 této těsnopisecké zprávy.]

V dřívějších měšťáckých parlamentech snažili se zástupci vykořisťovatelů alespoň zachovati zdání, že oni sami berou parlamentní jednání vážně. Co však vidíme dnes? Prázdné lavice, před kterými zástupci kapitalistů včetně sociálpatriotů recitují, co jim nadiktoval finanční kapitál. Vysmívají se sami v soukromých rozhovorech, že to mluvení zde nemá žádného jiného účelu, než aby o druhého dne přišlo do tisku a aby lid myslil, že se v parlamentě skutečně pracuje. My marxisté jsme od počátku otevřeně říkali pracujícím masám, že od měšťáckého parlamentu nemohou ničeho očekávati a že my se ho účastníme pouze proto, abychom ho použili za agitační tribunu svých revolučních myšlenek. Skutečnost přesvědčila proletariát, že jsme měli pravdu.

V poslední době odhazuje ovšem buržoasie i to vnější zdání, že by se v parlamentě mohlo mluviti otevřeně. To, co bylo neslýcháno v parlamentech předválečných, to, co si buržoasie ještě dnes netroufá v Anglii, ve Francii, v Německu a v jiných kapitalistických státech, to se u nás děje již s brutální otevřeností: Censurují se řeči dělnických poslanců, aby proletariát byl oloupen také o poslední možnost slyšeti skutečnou pravdu. Zbytky, které parlamentární censura propouští, smějí se sice podle zákona otisknouti v tisku, ale v poslední době viděli jsme, že censor troufá si i zabavovati řeči pronesené v parlamentě, a to nejen ve výborech, nýbrž i v plénu. Tak byl v posledním čísle "Tvorby" vydávané nekomunistickým spisovatelem Šaldou zabaven výňatek z řeči pronesené ve sněmovně, ačkoliv bylo úplně správně a jasně označeno, že je to výňatek z řeči poslancovy. Ale buržoasie a její stát používají i jiných prostředků, aby se zbavily pout, která si v dřívější době ze strachu před revolučním proletariátem musily uložiti a která si dosud netroufaly otevřeně shoditi. Zabavují celé náklady dělnického tisku, zakazují jej, znemožňují jeho kolportáž - je známo, že na př. před závody kolportují se beze všech překážek listy měšťácké, avšak tisk revolučního proletariátu kolportován býti nesmí - a tak si ponechávají vnější zdání, že řeči dělnických poslanců smějí býti otiskovány, avšak současně znemožňují vydání a rozšiřování dělnického tisku, v němž právě mají býti tyto řeči uveřejněny. Je to nejlepším důkazem, že měšťácká demokracie je pouhou frází, že proletariát nemůže dobýti své demokracie, své svobody jinak [Další slova byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 12. března 1929 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz str. 33 této těsnopisecké zprávy.]

Ostatně žalářují se denně revoluční dělníci proto, že reprodukují řeči, pronesené jejich poslanci ve sněmovně. I poslanec sám je pronásledován proto, že opakoval na dělnických schůzích, co řekl ve sněmovně. Tedy: před prázdnými lavicemi, v sále, kam dělníci nechodí, poněvadž nemají k tomu ani kdy, ani chuti - protože od této sněmovny ničeho neočekávají - smí se mluviti, ale je zakázáno totéž opakovati na schůzích pracujícího lidu, kde se lid shromažďuje, poslouchá, vnímá a vyvozuje z toho své důsledky.

Téměř všechny zákony, vydané tímto měšťáckým parlamentem, znamenají zhoršení životní úrovně pracujícího lidu. Když však jste někdy ze strachu před proletariátem nuceni alespoň něco přidati - neboť jinak vzalo by si revoluční dělnictvo všechno - je prováděním těchto zákonů pověřena policie, byrokracie a celý státní aparát, který jste nezměněný převzali od monarchistického Rakouska, stejně jako každá jiná buržoasie převzala a musila převzíti starý státní aparát feudální. Je samozřejmo, že tento shnilý státní aparát obrací i poslední ústupky proletariátu v jejich pravý opak a dělá si, co chce.

Vysoká byrokracie poroučí, a kdo se protiví, vylítne. V poslední době byl na př. propuštěn nižší úředník ministerstva veř. prací jen proto, že se zdráhal špiclovati své spolupracovníky, jak to byrokrat Hanzlík na něm žádal. Policejní komisař v Praze III pozval si k sobě dělnici, spustil na ni, že je lehká holka, a když tato chtěla odejíti, chytil ji a praštil jí k zemi, a to všechno pod záminkou, že si majitelka domu u něho na ni stěžovala, že prý se s ní hádá. Také ostatním dělníkům nadává tento hulvát ksindl, pakáž, a když se ohrazují, má jednu odpověď: "Jděte si jen stěžovat, nemáte svědků a ve státě rozhodujeme my, policie!" V Bratislavě konali nedávno revoluční dělníci členskou schůzi; do této schůze vtrhla policie, rozpustila ji, zbila přítomné dělníky a 30 z nich zatkla. To jen namátkou. Každý dělník, každý malorolník mohl by dáti spoustu dokladů, co je to měšťácká policie, co je to měšťácká byrokracie, co je to vůbec měšťácký státní aparát.

Jak jinak bylo tomu u Pařížské komuny, jak jinak je tomu v Sovětském svazu! Tam se nezná rozdíl mezi sborem zákonodárným a výkonným; ten, kdo dává zákony a nařízení, nese také úplnou odpovědnost za jejich provádění. Úředníci nemají žádných hmotných nebo jiných výhod oproti ostatnímu obyvatelstvu. Pařížská komuna omezila platy úředníků na výši průměrné mzdy dělníků a tím vzala i chuť všem korupčníkům, aby se přiživovali. Pařížská komuna stejně jako revoluce sovětská rozpustila měšťáckou policii a nahradila ji milicí, vytvořenou z ozbrojeného lidu. Rozbily měšťáckou armádu a nahradily armádou rudou, součástí ozbrojeného lidu. Úředník Pařížské komuny, úředník Sovětského svazu není chráněn nucenou autoritou; trestní činy proti němu spáchané netrestají se přísněji než trestní činy, spáchané na kterémkoliv jiném občanu. Za to má tím větší odpovědnost. Má však skutečnou autoritu, nesenou důvěrou pracujícího lidu, jehož je zmocněncem a kterým může býti kdykoliv sesazen. Toť je smysl rozbití měšťáckého státu Pařížskou komunou, toť je smysl rozbití měšťáckého státu ruským proletariátem.

Proto falšovali a potlačili reformisté, a u nás s nimi Masaryk, slova Marxova a Engelsova o nutnosti rozbití měšťáckého státu a nahrazení ho zcela novým státem, státem proletářským. Proto my tak hrdě hlásíme se k dědictví pařížské komuny a k proletářské revoluci v Rusku a slibujeme, že budeme cestu, kterou nám ukázal proletariát pařížský a proletariát ruský, přes všechny oběti, přes všechen teror dále sledovati. [Další věta byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 12. března 1929 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz. str. 33 této těsnopisecké zprávy.] (Souhlas komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena. Žádám o přečtení podaných návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1. Pozměňovací návrh posl. Mikuláše, Knejzlíka, Práška, Bergmanna a druhů:

Ve čl. I budiž v čís. 1, al. 2 a v čís. 2 al. 2 číslice 35,000.000 Kč nahrazena číslicí 50,000.000 Kč.

2. Resoluční návrh posl. Leibla a soudr.:

Vláda se vybízí, aby z peněz určených na elektrisační účely poskytovala po 5 let ročně 2 miliony Kč k podpoře obcí, které před rokem 1926 vybudovaly elektrická zařízení, ale dosud nedostaly státní podpory.

Předseda (zvoní): Přistoupíme k doslovům panů zpravodajů, a to o odst. 1 pořadu, totiž o návrhu zákona na změnu zákona ze dne 1. července 1926, č. 139 Sb. z. a n., o finanční podpoře elektrisace venkova (tisk 2100).

Uděluji slovo k doslovu zpravodaji výboru zemědělského, panu posl. Dubickému.

Zpravodaj posl. Dubický: Slavná sněmovno! Z celé rozpravy, která byla absolvována ve věci iniciativního návrhu na podporu elektrisace chudých krajů zemědělských, vysvítá, že není v podstatě nikoho, kdož by se stavěl proti tak oprávněnému návrhu, jakým podpora elektrisace skutečně je. Pravda, tak jako v zemědělském a rozpočtovém výboru, i zde v plenu objevily se některé doplňky, úvahy, náměty i kritika. Kritika je objektivním konstatováním pravého stavu a každý může ji jenom uvítati, má-li na zřeteli zlepšení úkolu samotného a dobrou věc.

Podán byl pozměňovací návrh, aby částka 35 mil. Kč ročně zvýšena byla na 50 mil. Již jsem v zemědělském výboru, slavná sněmovno, prohlásil, že bych byl ve velmi příjemné situaci, kdybych mohl s takovýmto pozměňujícím návrhem vysloviti svůj souhlas, poněvadž jsem přesvědčen, že v zájmu dalšího provádění soustavné elektrisace bude nutno přijíti svého času s novými návrhy, aby podpora byla finančně zabezpečena. Bohužel, nebo bohudík, musíme počítati s finanční situací našeho státu a musím proto prohlásiti, že teprve po dlouhých a dlouhých poradách podařilo se více méně získati souhlas ministerstva financí, aby v iniciativním návrhu částka 35 mil. Kč ročně na podporu soustavné elektrisace dána byla. Z těchto důvodů nemohu se ovšem vysloviti pro přijetí podaného pozměňovacího návrhu.

Někteří páni z oposice, zejména p. kol. Kříž a Koudelka, uvedli ve svých vývodech, že je nutno provésti a prováděti soustavnou i účelnou kontrolu každého fondovního hospodaření. To jest správné a bylo také návrhům jejich, které podávali v zemědělském výboru, učiněno v podstatě zadost. My jsme upravili příslušnou textaci iniciativního návrhu v tom směru, aby se uplatnily zejména návrhy podané kol. Křížem, o němž je známo, že pracuje v Jihočeském elektrárenském svazu. Není tedy příčiny, proč by někdo mohl míti nedůvěru k akci, která jest iniciativním návrhem sledována.

Bylo zde také více méně, myslím, tendenčně poukazováno, jako by snad ministerstvo zemědělství při udělování podpory počínalo si ne dost objektivně a spravedlivě. Já jsem v zemědělském výboru výslovně konstatoval, že ve své volební župě mám spoustu podaných žádostí a že již tři čtvrtě roku nemám honorovánu ani jednu skutečnou výplatou. Jsem tedy v té situaci, jako někteří kolegové z oposičního tábora proto, poněvadž nebylo finančních prostředků. Jinak sám jsem názoru, že jest nutno, aby nyní ministerstvo veř. prací postupně a podle práva vyřizovalo žádosti, neboť na podporu soustavné elektrisace má jistě nárok každý autonomní celek, každá obec, zejména když se v návrhu praví, že jde o podporu krajin sociálně a hospodářsky chudších. Mám ve své volební župě veliké horské kraje, které jsou velmi chudé a kde elektrisace jest neobyčejně nákladná z toho důvodu, že baráky a chalupy jsou od sebe neobyčejně vzdálené a sekundérní vedení je tudíž úžasně drahé. Musím zde s tohoto místa v doslovu poprositi ministerstvo veř. prací, aby právě na tyto horské chudé kraje vzalo výjimečný zřetel. Zde nepomůže 30-35% subvence, zde nutno opravdu dáti více, 40 až 50%, kdežto pro obce hospodářsky bohatší, řeknu konkretně v řepařských krajích, stačí poměrně subvence menší. Z toho vysvítá, že jako zpravodaj jsem pro naprosto objektivní a nestranné vyřizování žádostí. Jestliže jsem s tohoto místa vzdal veřejné díky ministerstvu zemědělství a zemědělské radě za práci, kterou v zájmu soustavné elektrisace vykonaly, učinil jsem tak jen proto, poněvadž jsem přesvědčen, že v oněch dobách, kdy ještě zákony na provádění elektrisace schváleny nebyly, toto ministerstvo ze své rozpočtové položky elektrisační exponovalo se do té míry, že umožnilo celé řadě obcí touto účelnou podporou elektrisaci provésti.

Souhlasím dále s tím, aby v našem státě již byl jednou ne vypracován, ale realisován program soustavné elektrisace a soustavného jejího provádění, zejména se zřetelem na zavedení vysokého napětí, o němž lze předpokládati, že jest jediným činitelem, který může reálně působiti na snížení cen elektrického proudu, na vyrovnání nynějších diferencí, které nám tu a tam nejsou příjemné, kde na př. sousedí určité terény jednotlivých Svazů. Ale k tomu je zapotřebí, aby ministerstva veř. prací a zemědělství a veškeré příslušné orgány dbaly, aby soustavná rámcová elektrisace prováděna byla promyšleně, účelně v zájmu zemědělstva, živností, dělnictva a celého státu.

Prosím ještě jednou za zemědělský výbor, aby iniciativní návrh byl schválen, jak vyšel ve zprávě zemědělského výboru, a aby nebyl schválen pozměňující návrh, o kterém jsem se již vyslovil. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo k doslovu zpravodaji rozpočtového výboru, p. posl. Adámkovi.

Zpravodaj posl. Adámek: Slavná sněmovno! K projednávanému iniciativnímu návrhu došel jeden pozměňovací návrh, který po stránce finanční měl bych posouditi. Kol. Mikuláš, Knejzlík, Prášek a druzi podávají pozměňovací návrh, aby v navrhovaném zákoně v čl. I stanoveno bylo místo námi navrhovaných 35 mil. Kč jako roční podpora na soustavnou elektrisaci 50 mil. Kč. Já bych nesmírně rád pro tento návrh hlasoval a nesmírně rád bych jej doporučil, ale již kolega referent výboru zemědělského pověděl, že nebylo maličkostí sjednati aspoň platformu, na které bychom se byli sešli s 35 mil., a tím těžší by bylo připraviti možnost dáti 50 mil. Kč. Proto nemohu jako referent výboru rozpočtového tento pozměňovací návrh doporučiti a prosím, aby slavná sněmovna ústavně schválila osnovu tak, jak jsem ji doporučil již zásadně ve svém referátu. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Nyní přistoupíme k doslovům pp. zpravodajů o 2. odstavci pořadu, obsahujícím osnov u zákona o elektrisačním fondu (tisk 2103).

Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru zemědělského, p. posl. Šamalíkovi.

Zpravodaj posl. Šamalík: Slavná sněmovno! Nikdo z pánů řečníků nepostavil se zásadně proti osnově zákona zemědělským výborem doporučené, naopak téměř všichni vyjádřili se pro a proto také jsem zbaven povinnosti, abych jim odpovídal.

Doporučuji proto osnovu zákona k přijetí tak, jak byla předložena. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru rozpočtového, p. poslanci dr Jos. Černému.

Zpravodaj posl. dr Jos. Černý: Slavná sněmovno! Vzhledem k tomu, že k návrhu, jenž byl předmětem mého referátu, nebylo podáno pozměňovacích návrhů, opakuji svůj návrh již ve svém proslovu učiněný, aby slavná sněmovna osnovu přijala tak, jak byla doporučena rozpočtovým výborem. (Souhlas.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP