Posl. inž. Záhorský: Pane předsedo,
paní a pánové! Kdyby nynější
koaliční vláda byla skutečně
vládou demokracie, pak mám za to, že odlesk
demokracie byl by také v této síni a nebyli
bychom včera a dnes svědky, že jednotliví
poslanci oposičních stran u příležitosti
projednávání eminentně kulturní
předlohy jsou nuceni v důsledku násilí
nerespektovati jednací řád a mluviti k věci,
která s touto předlohou nesouvisí, mluviti,
aby přednesli zde stesky do nespravedlivého jmenování
členů správ nemocenských pojišťoven.
Správně vyložil zde včera stanovisko
k těmto poměrům p. kol. dr Winter
a nemám tedy příčin, abych se touto
věcí blíže zabýval. Byl jsem
však nucen toto připomenouti, poněvadž
jistě i naše strana má velice mnoho důvodů,
aby se připojila k těmto projevům nespokojenosti.
Budu se držeti úzkostlivě toho, co je předmětem
vlastní předlohy.
Této sněmovně byla předložena
zpráva výboru kulturního o vládním
návrhu zákona o reorganisaci vysoké školy
obchodní v Praze. Podíváme-li se na datum
této zprávy, překvapuje nás, že
tato zpráva je datována 25. června 1926.
Jistě nás překvapuje, že teprve dnes
1929 stává se předmětem jednání
tato vládní předloha, která přece
již 1. září 1929 byla na pořadu
schůze této sněmovny. Mohlo by se zdáti,
že tato předloha kulturní je předlohou
politickou a že rozpory politické byly příčinou
toho, že nedošlo k včasnému projednání
této předlohy. Podíváme-li se však
do jejího obsahu, nenajdeme tam jediného ustanovení,
které by mohlo býti politicky sporné, ba
naopak vidíme, že tato předloha už r.
1926 by byla bývala přišla pozdě, kdyby
se byly chtěly správně regulovati poměry
a studium na vysoké škole obchodní v Praze.
Že nemohla tato předloha býti ani politicky
spornou, je samozřejmé také již z toho,
že vlastní návrh zákona o reorganisaci
vysoké školy obchodní v Praze je dílem
vlády úřednické z r. 1926.
Předloha navrhuje trvalé včlenění
vysoké školy obchodní v Praze v organisaci
vysokých škol, které tvoří naše
české vysoké učení technické
v Praze. Vedle toho stanoví se v této předloze
rozšíření studia na čtyři
roky a řeší se konečně důsledky,
které vyplývají z organisace tohoto studia.
Je tedy samozřejmo, že materie předlohy neobsahuje
nic politického. A proč tedy teprve rok 1929 má
rozřešiti tento problém, pro jehož opoždění
trpělo tolik absolventů naší vysoké
školy obchodní, zejména proto, že se nestali
účastnými výhod systemisace úřednických
míst, zvláště v nejvyšších
stupnicích? Ve zprávě kulturního výboru
nalézáme jakési vysvětlení,
proč nedošlo v pravý čas k projednání
této předlohy. Tato předloha a zpráva
k ní je doprovázena resolucí, která
zní: "Vláda se vybízí, aby jak
možno nejdříve předložila návrh
zákona, jímž se zřizuje na německé
vysoké škole technické obchodní oddělení."
Tato resoluce dává nám vysvětlení,
proč bylo k tomu potřebí tří
let, nežli se dostala tato předloha na pořad
této sněmovny ke skutečnému projednání.
Slavná sněmovno! Moje životní povolání
jako profesora vysoké školy technické jistě
už je zárukou této sněmovně,
že nemůže ve mně zde býti žádné
zaujatosti, žádného šovinismu, že
bych snad nepřál našim německým
spoluobčanům, aby se na výsost svobodně
a kulturně vyžili v tomto státě. Jsem
dalek toho aby ze mne mluvil šovinismus. A nebylo by to ani
v ideách a programu politické strany, k níž
kladu si za čest náležeti.
Ale jestliže jsem se přece jen tohoto politického
momentu této resoluce dotkl, učinil jsem tak proto,
abych poukázal na to, že tím tříletým
odkladem projednávání této předlohy
a přijetí této resoluce je nejlépe
dokumentováno, že občanským stranám
v této sněmovně nepodařilo se rozřešiti
smír mezi národem českým a národem
německým. (Souhlas na levici.) Je to doklad,
že výrok, který byl pronesen při nastoupení
této vlády, že to bude historický okamžik,
bude spíše historický omyl. (Výkřiky
posl. Zeminové.)
Slavná sněmovno! Tato předloha, jsouc doplněna
touto resolucí, nebyla ničím jiným
než jedním z prostředků, jimiž
se mělo připravovati vzniknutí této
koalice různonárodní. Slavná sněmovno!
Nemáme tedy důvodu, abychom pomáhali této
vládě k přijetí této resoluce,
jestliže se zde dává německým
občanským stranám, které se připojili
k občanským stranám československým,
možnost, aby rozmnožily své kulturní instituce,
ale při tom se nezjednávají legislativou
takové poměry, aby se drobnému člověku
československému dostalo nejpotřebnějších
věcí denní potřeby. (Výborně!
Souhlas poslanců čsl. strany nár. socialistické.)
Nemůžeme se tedy, slavná sněmovno, v
tomto okamžiku stavěti kladně k této
resoluci, nikoliv z důvodů šovinistických,
nýbrž naprosto věcných.
Slavná sněmovno! Kdo zná poměry našich
vysokých škol, jak universit, tak technik a vysokého
učen technického v Praze zvláště,
musí říci, že je to nerozšafné,
neprozíravé, jestliže se mají nesnáze
dnešního stavu rozmnožovati dalším
rozmnožením počtu vysokých škol.
Slavná sněmovno! Naše pražské české
vysoké učení technické uchází
se o intensivnější postup ve stavbě
nových budov vysokého učení na staveništi
dejvickém. Roku 1925 v lednu intimováno bylo tomuto
vysokému učení technickému usnesení
vlády, že do r. 1929 vybudovány budou nejméně
3 budovy vysokých škol tohoto vysokého učení
technického, a sice těm nejpotřebnějším
třem školám, které trpí nedostatky
stavebními v dosavadních objektech.
Slavná sněmovno! Na vysokém učení
technickém jsou takové poměry, že když
živnostenský inspektorát účastnil
se kolaudace (Slyšte!), adaptace budov pro účely
výzkumných ústavů, kde se konají
zkoušky pro potřeby státu, zejména i
letectví, tehdy tento státní orgán
se vyjádřil, že jeho povinností by bylo
naříditi okamžitě zavření
(Slyšte!) těchto sklepních místností,
které nemají ani přímého osvětlení
ani přímého větrání.
Slavná sněmovno! Dnes máme rok 1929. Intimát
obdrželi jsme r. 1925, ale, bohužel, pro nedostatečné
sumy, které jsou ve státním rozpočtu
pro výstavbu našich budov zařazovány,
není ještě ani pod střechou první
budova, která tvořila pouze polovičku vysoké
školy chemického a technologického inženýrství.
Ale před 2 léty ucházeli jsme se také
o to, aby konečně bylo rozhodnuto o zadání
stavby pavilonu pro vysokou školu zemědělského
a lesního inženýrství. Dnešní
vláda vyřídila tuto věc včas;
téměř po dva roky odkládala rozhodnutí
této věci, a to z té příčiny,
že na naléhání ministerstva financí
bylo učiněno usnesení, že dříve
než bude propuštěna další stavba
pro vysoké učení technické v Praze,
musí býti rozhodnuta otázka počtu
vysokých škol v republice Československé
vůbec. Dva roky jsme trpěli tímto odkladem
zadání stavby, ačkoliv šlo o vysokou
školu zemědělského a lesního
inženýrství, která snad mohla býti
dnešním režimem více podporována
již z důvodů politických.
Konečně na naše velké naléhání
byla nám koncedována stavba tohoto nového
pavilonu, ale v takové formě, že vláda
resp. resortní ministerstvo si vyhrazuje, že eventuelně
může rozhodnouti o upotřebení této
školy také jinak. Co z toho plyne? Nám se nedostalo
přímého vyřízení toho,
co jsme mohli očekávali v důsledku resoluce
revolučního Národního shromáždění,
že české vysoké učení
technické v Praze bude representačním vysokým
učením, na kterém budou zastoupeny veškeré
discipliny a veškeré obory vědní i praktické.
Slavná sněmovno! Vláda nechala dvéře
otevřeny, aby mohla eventuelně jednat o zrušení
jedné z vysokých škol zemědělských,
čili mají-li spoluobčané němečtí
jednu vysokou školu zemědělskou v Libverdě,
nemůže jich míti národ československý
více než také jednu, mají-li němečtí
spoluobčané dvě německé techniky,
můžeme my míti ovšem také jen dvě
a máme-li my jednu vysokou školu obchodní,
přirozeně že oni mají právo,
aby v poměru 1:1 měli novou vysokou školu obchodní.
Jistě že za jiných poměrů nezabývali
bychom se touto věcí, ale jestliže ta mizerie
našich vysokých škol nebéře konce,
nemůžeme koncedovati to, čeho se vlastně
ani dobře nedostává nám. Je to až
ku podivu, že tak macešsky odbývány jsou
potřeby našich vysokých škol. Ačkoliv
již r. 1920 zákonem č. 87 bylo stanoveno, že
ze stavebního fondu tímto zákonem založené
o má býti také pamatován.o na novostavby
vysokých škol, nebylo z toho fondu přispěno
jediným haléřem na stavbu těchto škol.
Slavná sněmovno! Naše vysoká škola
obchodní v Praze vznikla za velmi obtížných
poměru. Je to zajímavé a mne to naplňuje
dosti velkým uspokojením, že v době
vzniku této vysoké školy byl jsem sám
správcem vysokých škol v ministerstvu školství
a nár. osvěty a účastnil jsem se jako
úředník projednávání
prvé předlohy o této škole v kulturním
výboru Národního shromáždění.
Je také zajímavé, že to, co naše
strana i já jako úředník jsme tehda
zastávali, nebylo splněno. Vysoká škola
obchodní nově zakládaná neměla
tehda zůstati ve svazku vysokých škol technických,
nýbrž zákon ustanovil, že tato škola
bude 1. říjnem 1922 po odluce od vysoké školy
technické naprosto samostatná.
A jaký jest, slavná sněmovno, stav této
věci? Máme rok 1929 a ačkoliv zákon
určil, že r. 1922 má tato vysoká škola
býti naprosto samostatná, zůstala ještě
i dnes ve svazku vysokého učení technického
via facti proti znění zákona.
Zde vidíte, vážené shromáždění,
jak takový omyl v zákoně nedošel splnění
proti znění zákona, že škola svoji
existenci zachovala tam, kam patří. Přirozeně
nebyl ten stav zákonný a my samotní jsme
to těžce nesli, že v senátě vysokého
učení technického tato vysoká škola
obchodní měla své zastoupení, ačkoliv
zákon toho nepřipouštěl ve smyslu organisačního
řádu.
Jestliže tedy, slavná sněmovno, takovým
kulturním potřebám našeho národa
tak málo se věnuje v té sněmovně
pozornosti, jestliže tyto poměry se mlčky trpí,
je to smutným úkazem a mohu říci,
že jestliže náš president se domnívá,
že jsme se opozdili v řešení kulturních
potřeb našeho národa a zejména ve školství,
mám za to, že to řekl ve velmi mírné
formě.
Tedy, slavná sněmovno, dnes podle této předlohy
tato vysoká škola obchodní bude trvale částkou
vysokého učení technického. Je zajímavé
tedy konstatování tohoto stavu, že škola
zříká se své samostatnosti a raději
zůstává ve spojení s ostatními
vysokými školami v jedné organisaci vysokého
učení technického.
Mám za to, že měl bych tentokráte velmi
mnoho příležitosti, abych rozvinul a pokračoval
ve velké debatě kulturní, která měla
býti při této příležitosti
nejspíše zahájena a to tím spíše,
když jsme dnes svědky, že nedávno byla
skončena velká anketa o reformě středního
školství. Bohužel, pro krátkost řečnické
lhůty, která je jednotlivým řečníkům
vymezena, nemohu jít do široka v této věci.
Připomínám pouze to, že velmi výstižně
v této věci, ve smyslu úkolů této
školy promluvil včera učitel této školy,
kol. dr. Macek a jeho jedna věta byla tak výstižná,
že mluví za řadu stránek. Úplně
s ním souhlasím, že nestačí zabývat
se pouze úpravou veřejné správy, nýbrž
že nutno také připravovat správu soukromou.
Ano, obchodní škola je k tomu především
povolána, aby dala nám tak zdatné komerční
inženýry, aby mohli stát i tato sněmovna
příliš málo posud respektovaly to, co
mohou vykonati odborníci k správnému hospodářskému
rozvoji tohoto státu.
Podíváme-li se, slavná sněmovno, jenom
do výsledků systemisace, spláčeme
nad tím, jak macešsky byli odbyti vysokoškoláci,
kteří se nemohou vykázati právním
vzděláním na universitě. Jistě,
že ze mne nemluví animosita proti vzdělání
právnickému; mám takovou úctu ke vzdělání
právnímu jako ke vzdělání odbornému
na vysoké škole jakékoliv. Nemůže
býti ani řeči o nějaké vzájemné
nekalé soutěži, jsou si všechny rovnoprávny
a rovnocenny a nebylo by tedy správné mluviti snad
z nějakého hlediska sobeckosti a příslušnosti
stavovské. Ale, slavná sněmovno, nelze přece
popírati, že právní a správní
vzdělání dává člověku
zcela jinou metodu myšlení nežli vzdělání.na
moderních odborných vysokých školách
technických a na vysoké škole obchodní.
Nejde o to, aby člověk stále jenom spravoval
a soudil. Správa veřejná má charakter
většinou správního soudnictví,
kdežto vysoké školy technické odchovávají
přirozeně pracovníky, kteří
mají přímo jaksi tvořiti hospodářské
hodnoty a vysoká škola obchodní má nám
dáti do světa komerční inženýry,
kteří dovedou obstarávati správně
hospodaření těmito novými hodnotami,
vznikajícími prací technika. To je jeden
z kardinálních důvodů, proč
je třeba, aby vysoká škola obchodní
zůstala ve svazku vysokého učení technického
v Praze.
Slavná sněmovno, jde však také o to,
aby vysoké školy opravdu splnily své úkoly,
které splniti mají. Ony nesmějí se
státi pouze školami odbornými, nýbrž
musejí zachovati svoji prestyž, t. j. zůstati
vysokými školami vědeckými, kde se získává
nejenom odborná zdatnost k praktické činnosti,
nýbrž i vědecké myšlení.
Správně to řekl včera kol. dr Macek,
jaksi v duchu známého Horáciova: non multa,
sed multum: ne natloukati do hlav mladého člověka
nadbytečné množství odborných
disciplin. To vědecké myšlení je hlavním
úkolem vysokých škol, poněvadž
vědeckého myšlení v praktickém
životě člověk nenabývá,
praktických zkušeností nabývá
člověk však i v životě, neboť
praktické discipliny, které jsou vlastní
aplikací vědy, jsou ve stálém pokroku.
Dobře zde bylo akcentováno běda tomu,
kdo nesleduje i knižně to, co praktický život
denně přináší.
Jsem tedy přesvědčen, že jestliže
bude věnována naším ministerstvem školství
a nár. osvěty a také celou vládou
patřičná pozornost vývoji naší
vysoké školy obchodní, že to prospěje
nejenom dalšímu duchovnímu posílení
našeho národa, nýbrž že z toho vzejde
také veliký hospodářský prospěch
nejenom jednotlivcům, nýbrž i celému
státu.
Bohužel, musím říci, že mne znění
zákona samotného neuspokojuje úplně.
Bylo by zde bývalo velmi mnoho příležitosti
k tomu, abychom byli bývali učinili spíše
tento zákon součástí celého
komplexu předloh kulturních. Pak bychom byli teprve
přišli na správnou formu takového zákona,
jímž se vlastně existence vysoké školy
posiluje a také i její studijní organisace.
Když se totiž, slavná sněmovno, podíváme
do vývoje našich vysokých škol, na př.
jen pražských vysokých škol technických
a k nim přičleněných, shledáme,
že cesta vzniku našich vysokých škol byla
vždy velmi trnitá. Naše jednotlivé vysoké
školy vznikaly cestou politickou a tak vidíme, že
se nejprve na našich vysokých školách
vymáhaly jednotlivé discipliny, které měly
býti ukrytým embryem příští
vysoké školy. Na př. prvním embryem
vysoké školy zemědělské a lesního
inženýrství byla na pražské technice
- a to v historickém původním úzkém
složení - disciplina zemědělské
správovědy. Z této jediné discipliny
vzešla vysoká škola se dvěma směry.
Právě tak vysoká škola kulturního
inženýrství měla před tím
stejně trnitou cestu. Z jednoduché discipliny meliorace
čili technického zvelebování půdy
vzešla celá příští vysoká
škola kulturního inženýrství. Ale,
slavná sněmovno, ptejte se těch, kteří
prodělávali tuto trnitou cestu s sebou, jaké
obtíže měli v uhájení své
existence, jak macešsky se jednalo s těmi, kteří
byli průkopníky těchto nových směrů
práce technické.
A tutéž trnitou cestu prodělávali také
absolventi vysoké školy obchodní. Naši
absolventi v důsledku prvního znění
zákona byli nuceni podrobiti se ustanovení, že
studium je rozvrženo na tři léta. Ale neznám
snad jediného případu za 10 let existence
této školy, že by se byl býval některý
absolvent v předepsané lhůtě podrobil
II. státní zkoušce, aby se mohl státi
komerčním inženýrem. Jak k tomu přijdou
tito absolventi, kteří studují ne 6 semestrů,
ale 8 i více semestrů, aby se jim v platovém
zákoně nedostalo potom patřičného
umístění, aby při systemisaci trpěli,
aby dnes byli pouze podílníky výhod, které
poskytuje zařazení do stupnice I c) a aby dnes chodili
od úřadu k úřadu, od kliky ke klice
a doprošovali se přijetí do služeb státních?
A jest to ironie osudu, když tato sněmovna přece
již r. 1922 zákonem č. 404 se postarala o to,
aby naše podniky státní, které většinou
neplní úkoly správní, byly vedeny
na principech obchodního podnikání. Což
nejsou nejvíce povoláni tito absolventi vysoké
školy k tomu, aby byli přibíráni do
správy těchto státních obchodních
podniků? A bohužel, když již o tom mluvím,
musím také říci, že se nedostali
do správy obchodních podniků patřičným
počtem i ti, kteří jsou nejvíce povoláni
ke správě těchto podniků. V tomto
měsíci zasedala státní Ústřední
železniční rada. Na denním pořadu
jednání této Ústřední
železniční rady byl návrh býv.
ředitele státních drah Praha-Jih, Šmilauera,
vyzvati vládu, aby učinila určitá
opatření, aby netrpěla správa státních
drah nedostatkem techniků.
Slavná sněmovno! Poměry ve správě
obchodních podniků jsou takové, že 37
systemisovaných inženýrských míst
není obsazeno. Považte, jakou to dělá
obtíž dnes jinému povolání, najíti
zaměstnání, a inženýři
ve správě státních drah nehledají
svého umístění! Nedivte se tomu! Podívejte
se do systemisace a najdete kořen důvodu! A hledejte
vůbec v celkovém komplexu systemisačním
poměrně zastoupení velikého počtu
techniků a ostatních a zarazíte se nad tím,
jak přímo násilně je potlačován
význam kategorie, která přece nemůže
býti považována za méněcennou.
Doufám, že budou se hledati cesty, aby absolventi
naší vysoké školy obchodní byli
v patřičném počtu za stoupeni také
ve správách obchodních podniků státních.
Bohužel, zákon je tak textován, že i když
konečně se dostanou do správy státní,
stěží ti, kteří absolvovali před
rokem 1929, budou podílníky výhod, kterých
budou účastni absolventi po roce 1929.
Slavná sněmovno! Není to spravedlivé,
jestliže návrh zákona mluví v §u
5: "Stavovského označení inženýr
jsou oprávněni užívati ti, kteří
podle dosavadního řádu vykonali obě
státní zkoušky na vysoké škole
obchodní v Praze."
Cožpak ten titul "stavovský inženýr"
dá absolventu něco hmotného? Jestliže
však absolvent před reorganisováním
vysoké školy nestudoval 3 ročníky, nýbrž
ve skutečnosti nejméně 8 semestrů,
pak mám za to, že tento zákon měl obsahovati
taková ustanovení, aby bylo možno nejen pokud
se týče užívání titulu
učiniti je nejen rovnocennými s příštími
absolventy, nýbrž poskytnouti jim účastenství
na výhodách a právech, kterých nabudou
absolventi reorganisované vysoké školy. K tomu
stačila určitá přechodná ustanovení,
která by vyla učinila spravedlnosti zadost.
Proto bude nutno připojiti také určitou resoluci
k navrhovanému zákonu. Poněvadž vytištěná
resoluce pro mnohé vládní strany je hořkou
pilulkou, můžeme snad očekávati, že
přijmou resoluci, která je skromnější
a která má jen zabezpečiti také československému
občanu to, co m,u patří.
Mám za to, že bude nevyhnutelné, doplniti resoluci
navrhnutou správnější resolucí:
"Vláda se vybízí, aby vládním
nařízením učinila opatření,
aby absolventům školy reorganisované mohli
býti úplně na roveň postaveni co do
všech práv i ti, kdož podle dosavadních
zkušebních řádů vykonali obě
státní zkoušky na vysoké škole
obchodní". (Posl. dr Macek: Otázka slušného
výkladu tohoto zákona, nikoliv úzkoprsého
plnění!) Bohužel, my jsme již tomu
zvyklí, že naše zákony bývají
tak úzkoprse vykládány, že naopak mají.
důslednou tendenci býti více méně
zmocňovacími zákony, aby se za dveřmi
mohlo vykonati více bez spolupráce této sněmovny.
(Posl. Sladký: Vždycky ad peius, nikdy ne ad melius!)
Pravda, vždy ad peius!
Slavná sněmovno! Jestliže jsem se dotkl toho,
že vysoké učení technické trpí
v nedostatečných ubikacích, pak je přirozené,
že bude nutno doplniti vládní návrh
další resolucí, neboť není o tom
sporu, že když se vysoká škola obchodní
stává tímto zákonem vysokou školou
ne 6 semestrovou, nýbrž 8 semestrovou, vzroste tím
opět nedostatek ubikací. (Tak jest!) Když
přibudou dva semestry, přibývají stále
noví posluchači a je přirozené, že
se musíme také při té distribuci disciplin
postarati o ubytování jednotlivých profesorů.
Já bych snažně prosil, aby tato sněmovna
nepokračovalo v té tradici, kterou, bohužel,
naše vysoké učení technické má.
Naše vysoké učení technické dostává
totiž stavební příspěvek teprve
tehdy, když stropy našich poslucháren padají
posluchačům na hlavy. (Slyšte!) Tedy
proto bych prosil, aby vláda měla také více
ohledu na tento stav (Výkřiky posl. Zeminové.)
a aby koaliční osmička uznala správnost
další resoluce a neodmítla ji (čte):
"Vláda se vybízí, aby se postarala
o rozmnožení učeben české vysoké
obchodní školy v Praze nástavbou budovy nyní
používané."
Proč předkládáme tuto resoluci? Slavná
sněmovno! Naše vysoká škola obchodní
je ubytována v zabraném ústavu, který
byl Rakouskem stavěn pro vysokou školu německou
chemického a technologického inženýrství.
Tedy ne měla ještě ani česká
vysoká škola technická, zejména vysoká
škola chemického a technologického inženýrství,
postaráno o dostatečné ubikace, ač
se Vídeň postarala o nejmodernější
vybudování takového ústavu pro německou
techniku v Praze. Je pochopitelné, že státní
správa zabrala po státním převratu
tuto nedokončenou budovu a disponovala jí tak, jak
toho potřebovaly pražské vysoké školy.
A při tom polovička této školy byla
přidělena zákonem nově založené
vysoké škole obchodní a polovička byla
odevzdána německé vysoké škole
chemického a technologického inženýrství.
Vysoká škola chemického a technologického
inženýrství není, pravda, také
ubytována tak, jak by se slušelo na vysokou školu;
bylo jí koncendováno - přirozeně je
to úspěch za dnešního režimu -
že několika novým profesorům nástavbou
bylo postaráno o nové ubikace. Touto věcí
zabývaly se povolané orgány a uznaly, že
budova na Albertově má takový charakter,
že nutno z důvodů panoramatických tuto
nástavbu řešiti s určitých hledisek
technických, které mluví pro nástavbu
téměř ve 100% celého půdorysu
budovy. Přirozeně ta druhá polovička,
která se nenastavuje, patří české
vysoké škole obchodní. Ale když se dovolává
vysoká škola obchodní toho, aby se jí
dostalo nástavby na té druhé polovičce,
je oslyšena.
Mám tedy za to, že tvoří se jen harmonické
technické dílo, když se provede ta nástavba
v půdoryse, jak toho žádá technická
koncepce, a tak automaticky v důsledku architektonické
nutnosti dostane se vysoké škole obchodní toho,
čeho ona potřebuje z důvodů kulturních.
(Výborně!)
Slavná sněmovno! Ale to je pouze opatření
dočasné a naší povinností je,
abychom také pečovali o to, aby na místo
provisorií mělo naše vysoké učení
technické jedenkrát také své definitivum.
A v tom definitivu, které bylo zahájeno r. 1925,
bohužel hlemýždím krokem, má býti
také umístěna vysoká škola obchodní.
Proto mám za to, že také při této
příležitosti smím ještě
připojiti další, třetí resoluci:
"Vláda se vybízí, aby urychlila postup
výstavby budov Českého vysokého učení
technického v Praze n.a svém stanovišti dejvickém
zařazením značně větší
částky peněz, než dosud, do příštího
státního rozpočtu".
Slavná sněmovno! Máme k disposici podle zákona
příslušný fond. Mám za to, že
je to velmi odiosní, jestliže tato sněmovna
schvaluje rozpočet, ve kterém se vkládá
na vybudování českého vysokého
učení technického se sedmi vysokými
školami technickými ročně 6 mil. Kč
a jen rozpočet stavby činí 300 mil Kč!
(Slyšte!) Budeme-li dostávati těch 6
mil. Kč, tak bohužel za 50 let budeme míti
teprve své budovy pod střechou, ale uvážíme-li,
že vědecké vybavení těch budov
pohlcuje podle nabytých zkušeností tentýž
obnos, stojíme téměř před půl
miliardou, a na půl miliardy splátka 6 mil. je přece
jen trochu málo! Avšak dnešní vláda
má odvahu připojovati tuto resoluci k zákonu,
respektive vláda ji pouze podporuje tak, že mohu očekávati,
že bude v této slavné sněmovně
věnováno příště daleko
více pozornosti potřebám našeho vysokého
učení technického a že také uznají
vlády, že musí se setrvati na tom zásadním
usnesení revolučního Národního
shromáždění, že naše vysoké
učení technické ve své úplnosti
nesmí utrpěti újmy. Zápas o vysokou
školu zemědělského a lesního
inženýrství musí býti skončen
ku prospěchu našeho vysokého učení
technického. Není myslitelno, slavná sněmovno,
abychom odlučovali kteroukoliv školu od dosavadního
učení technického. Je to v zájmu státu
samého. Nemůžeme se dívati na rozvoj
našeho vysokého učení technického
tak, jak se dívalo staré Rakousko. Z našich
vysokých škol musí vyrůstati noví
lidé, kteří budou míti odvahu kombinovati
studium strojního inženýrství se studiem
inženýrství stavebního nebo zemědělského.
A to je možno jen tehdy, bude-li vysoké učení
technické skutečně kompletní. To nejsou
pouze důvody vědecké a kulturní, které
zastáváme, nýbrž i důvody nejvyšší
ekonomie. Považte, slavná sněmovno, že
vědecké řízení našich
ústavů zkušebních, na příklad
ústavu pro mechanické zkoušení hmot,
pohlcuje milionové obnosy. Což je myslitelno, abychom
přímo odlučovali vysokou školu do různých
míst a opakovali tyto investice na různých
místech? Což není ekonomičtější,
jestliže posluchači jednotlivých vysokých
škol participují na jednom a témž zařízení?
Není rozumnější, místo opakování
jedné a téže investice, raději dělati
investice pro různé účely? V tom vězí
ta ekonomie a v tom vězí možnost úplnosti
vědeckého vybavení našich vysokých
škol!
Lituji, že mně již vypršela daná
lhůta. Přiznám se, že nerad dopouštím
se překročování jednacího řádu.
Lituji, že musím končiti dříve,
ale lituji ještě více, slavná sněmovno,
toho, že tato předloha nedala jiné příležitosti
než příležitosti ke steskům, které
byly předneseny proti jednacímu řádu,
poněvadž bohužel principy demokracie z této
sněmovny mizí. Mám za to, že by nás
bývalo daleko důstojnější, kdyby
se bývalo zneužilo jednacího řádu
k tomu, abychom v této sněmovně při
projednávání předlohy kulturní
zahájili velkou diskusi o kulturních potřebách
našeho národa a státu. (Výborně!
Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Mondok. Dávám mu slovo.