Čtvrtek 2. května 1929

Chtěl bych říci jenom tolik - je to přirozeno - že jako v každém oboru, tak i ve školství vidíme dva tábory: Jeden bude reformační, který bude chtíti více méně radikálnější změny a reformy, bude tvořit určité plány, a druhý bude konservativní, který bude míti posici velmi pohodlnou, bude to chtít držet tak, jak to je, ničím nehýbat. Snad ještě by staří páni chtěli změniti maturitu, která se jim zdá moc mírnou a lehkou, a vrátiti se k těm starým krásným dobám, na které vzpomínají při černé kávě, při doutníku nebo dýmce, když maturovali ještě i z náboženství, řečtiny, latiny a matematiky. Jim se zdá, že dnešní žák má toho naloženo velmi málo, a mně se zdá, že ti staří často si myslí, že naše mladá generace je rozhodně hloupější nežli staří páni, či spíše obráceně: ti staří páni si vždycky myslí, že jsou chytřejší nežli mladí, kdežto mladí si to myslí naopak.

Chtěl bych zde zdůrazniti jednu věc: Vnější, organisační stránka této reformy je jistě velmi důležitá, ale na to bych ani tak mnoho nechvátal. Když už chceme zde tvořiti ze zásady nové formy našeho školství, chtěl bych, aby se udělala práce důkladná, ať se to tam prodebatuje se všech stran, ať se o tom mluví se všech stran a ve všech možných vztazích a ať se vytvoří skutečně nový typ české školy, která bude schopna vychovávati řádně novou generaci.

Ale vedle té nové vnější organisační stránky kladl bych důraz na vnitřní - a tu nám nic nepřekáželo, abychom v té formě, jaká jest, vytvořili nového ducha ve školství a do těch forem organisačních, které jsme převzali ze starého státu, nalili nový směr, nového usilování pedagogických reforem a nového českého života, který se konec konců projevil velikou národní revolucí a velikou změnou v našem národním životě, když jsme dobyli svého státu a když máme před sebou velké, těžké úkoly.

Jestliže bylo několikráte řečeno, že v 66. roce Prusku válku vyhrál pruský učitel, myslím, že náš stát a naši odpovědní činitelé si musí dvojnásobně uvědomovati, že bezpečnost republiky a vývoj našeho politického a kulturního života mají konec konců v ruce naši učitelé, poněvadž ti nám budou vychovávati příští novou generaci. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

A to jsou ty cíle, za kterými jdeme. Chceme, aby školství bylo tak vypraveno a uzpůsobeno, aby nám skutečně dovedlo nového člověka a nový český život vypěstovati od základu. (Tak jest! Výborně!) A když řekneme demokracie - máme to slavnostně zdůrazněno i v ústavě, že všechna moc pochází z lidu - a když chceme míti demokracii v životě státním a veřejném, musíme míti především demokracii ve škole. (Výborně!) A tu bych šel do vnitřní reorganisace. Jenom několik námětů, poněvadž se nemůžeme opravdu podrobně těmi věcmi obírati. Chtěl bych míti demokracii ve škole. Na jednu věc upozorním: když učitelé a profesoři dají známku, je to soud, je to rozsudek, a někdy rozsudek velmi těžký, který rozhoduje o celém životě žáka a rozsudek, který rozhoduje o osudech celé rodiny. A prosím, podívejte se na soud. Tam proti každému rozsudku má odsouzenec právo, aby podal opravné prostředky řádné i mimořádné, dává se mu možnost celé řady opravných prostředků, jenom u nás ve škole je naprosto nedemokratický režim. Jakmile někdo je určitým způsobem klasifikován, nemá možnosti, i kdyby měl sebe větší námitky, a odůvodněné, proti tomuto soudu se jakýmkoli způsobem brániti. Tedy absolutismus toho nejkrajnějšího vzoru.

Mohl bych ze své praxe uvésti vám řadu případů, jak se nespravedlivě klasifikovalo, jak se docela žáci handicapovali, a mohl bych jmenovati. Já nebudu tyto věci zde uváděti, a neuvádím je proto, že bych chtěl celkovou úroveň našeho profesorstva a školství snižovati, ale vyskytly se takové mimořádné případy, a my musíme míti v našem vnitřním zřízení školském taková opatření, abychom proti takovému zneužívání absolutismu mohli žáka a jeho rodinu ochrániti. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Tedy o tom bychom mohli mnoho mluviti. Já bych chtěl veřejnost klasifikace, já bych chtěl, aby zde byla připuštěna v určitém případě, kde by byly pro to podmínky, možnost přezkoušení, a aby byla připuštěna možnost konstatovati, jestli se skutečně zde nestala křivda.

Tvrdím ještě jednou: známka je rozsudek. A jestliže v celém našem civilním i trestním řádě je velice pečlivě postaráno o to, aby rozsudek mohl býti přezkoušen a mohlo se jíti k vyšším instancím, žádám, aby i ve školství byla možnost prostředků opravných. Ve školství je žák vydán na milost a nemilost jednotlivce. Tuto věc zdůrazňuji hlavně v souvislosti s našimi veřejnými poměry a s naším veřejným životem. My jsme za předchůdce nynějšího p. ministra měli velkou debatu v kulturním výboru a tam se mluvilo o těchto věcech. Byl to p. předchůdce tohoto pana ministra školství, který zdůraznil, že on za žádnou cenu nepřipustí, aby školství bylo zpolitisováno, že nepřipustí, aby se do školství zaváděla politika. Ale já vím a znám případy, že se do školství politika zavádí, že se tam dokonce svádějí i polemiky politického rázu, mohl bych i jmenovati, a že se tam určitým způsobem vyhrožuje žákům, kteří nesouhlasí s tím nebo oním docentem v jeho politických názorech. Vím, že to konec konců může míti vliv i na klasifikaci. A poněvadž víme, jak to při tomto absolutismu učitelském a profesorském vypadá, zajisté můžeme připustiti možnosti, že by se určitým nespravedlivým způsobem z politických důvodů postupovalo proti některým žákům a jejich rodinám. Mám takové doklady, nebudu je uváděti zatím, ale mohl bych posloužiti určitými případy.

Když mluvím o vnitřní reorganisaci, chtěl bych se dotknouti toho institutu, jemuž se říká maturita. My, když jsme studovali, říkali jsme: maturita není žádný špás. Dnes ta tvrdost maturity byla trochu zmírněna. Já bych chtěl dnes jenom upozorniti na důsledky, řekl bych hospodářské, které se často s tímto institutem spojují. Tak na př. ten, kdo udělá maturitu většinou hlasů, není přijat do státního úřadu, ku dráze nebo k poště. Když víme, jak se často náhodně klasifikuje, jak k takovému "většinou hlasů" se žák někdy dostane, aniž by věděl, proč, vidíme, že je zde třeba reformy. Upozorňuji na př. na zkušenosti z praktického školství průmyslového. Když ředitel továrny chce přijmouti absolventa vyšší průmyslové školy, nedívá se na vysvědčení maturitní, to pro něj neznamená nic, ale vyžádá si od žáka poslední dvě nebo tři vysvědčení semestrální a kromě toho se ředitele ptá a chce míti posudek profesorů z určitého předmětu. Když ředitel továrny přijímá mladého technika, jak vyjde z průmyslové školy, chce vědět, jak se tento kandidát vyzná na př. v rýsování, v mechanice atd. Maturita však pro něho neznamená nic. To je potom doporučení. Zde jest určitý úkol školy, která svého žáka zná a může ho rekomandovati. Řekněte, není-li to proti zdravému rozumu, když na konci osmého roku žák dostane vysvědčení, a profesor, který ho má osm let, uznává ho za dostatečného, při maturitě pro něho nehlasuje a žák dostane maturitní vysvědčení "většinou hlasů". Sedm nebo osm let procházel a najednou pro dvě otázky profesor ho neuzná za dospělého. Tu je potom skutečně na místě otázka, zdali profesor klasifikuje toho žáka, nebo také sebe a svou práci takovým způsobem. To je potom vlastně klasifikace sebe sama, je to porážení sama sebe. V tom je logika, když ve Francii se dělá bakalareat na universitě, když maturita je universitní zkouškou. Tam se nezkouší jen žák, ale i píle profesorů, kteří ho 8 let připravovali. Ale když profesoři, kteří 8 let žáka vychovávali, uznali na semestrálním vysvědčení, že je schopen, ale při maturitě pro dvě otázky hlasují proti němu a zmaří mu tím postup v praktickém životě po maturitě, to potom dovolte, abych to řekl otevřeně, je nesmysl. Tyto věci jsme mohli dávno dělati po převratu, aniž bychom potřebovali měniti organisační základ školy. Já bych maturitu v té formě, jak je u nás, odstranil. Já neříkám přímo, jak bych tu věc reformoval, ale zavedl bych na př. ostřejší celkové zkoušky v posledních dvou ročnících, po př. bych tam delegoval zkušební komisaře z jiných škol, a když by někdo chtěl maturitu udržeti jako zkoušku způsobilosti pro vysoké školy, ať se přesune tato zkouška na universitu nebo na techniku a ať zkoušejí jiní lidé než ti, kteří měli žáka 7 let a dovedli ho do nejvyšší třídy, uznávajíce ho za dostatečného.

Tedy vidíme, že bychom mohli dělat věcných reforem dlouhou řadu. Upozornil bych na jednu věc: Dnes ku dráze na př. se přijímají lidé za vlakvedoucí, kteří mají 4 měšťanky. Ministerstvo nepřijme člověka, který má čtvrtou měšťanku, když ji skutečně nevyseděl ve škole. Když udělal zkoušku, jak je to dovoleno, když ukáže, že vědomosti požadované ovládá, ústav vědomosti pro čtvrtou měšťanku potvrdí, třebas skutečně čtvrtou měšťanku nenavštěvoval. Avšak ke dráze ho nepřijmou. Dobře, na ministerstvu si udělali nějaké měřítko, měli tam těch případů hodně. Ale jeden úřad tak desavouuje druhý. Jestliže škola uzná, že žák má vědomosti, tedy mu to přece nemůže upříti žádný úřad, který tomu nerozumí. Mně se stal takový případ: žák, který byl přijat do dvouleté průmyslové školy, ačkoliv dělal čtvrtou měšťanku ústně, neseděl tam, který prodělal s dobrým prospěchem druhý ročník průmyslové školy, nebyl přijat na ministerstvu železnic, poněvadž nevyseděl čtvrtou měšťanku v lavici. To znamená, že profesoři na dvouleté škole průmyslové, kteří toho žáka učili a dali mu dobré známky, byli patrně neschopní, poněvadž žáka příliš pěkně klasifikovali, ale pán, který přijímal žádost v ministerstvu železnic podle dnešních předpisů, to neuznal - protože čtvrtá měšťanka nebyla vysezena v lavici. To je duch dnešního režimu, zde vidíte pravý opak toho, co my bychom chtěli, co jsme očekávali, že nám přinese revoluce a nový duch: ne vyseděti to ve škole, ne zbyrokratisovati školství, ale dívati se na věcné znalosti, na povahu a vlastnosti člověka.

Dnešní škola stále memoruje, vychovává pouze biflanty, a není přeháněním, nýbrž je to zkušenost z dlouhého pozorování vyšlá, co řeknu: vidíme, že obyčejně primusové ze střední školy nemohou nic svésti na universitě. Proč? Poněvadž tam je učili, aby seděli nehnutě ve škole, měli ruce na lavici, aby nemrkli ani napravo ani nalevo, a hlavně, aby samostatně nemyslili. Stará rakouská škola to měla v zásadách, tam nesměl býti žák vychováván ke kritice, nýbrž jen aby opakoval, co se mu nadiktovalo. A teď přijde na universitu člověk, který byl zvyklý dostávati výborné jen proto, že něco do slova od puntíku k puntíku nabifloval. Když přijde takhle vychovaný nebo spíše nevychovaný student na universitu nebo techniku, dostane stohy knih a má si z nich vybrati to podstatné a má se naučiti samostatně mysliti. Když se teď od něho žádá, aby dovedl kriticky, to je vědecky mysliti, poněvadž vědecká rutina nezáleží vlastně v ničem jiném než v kritickém odhadování fakt a příčinné souvislosti, je v koncích, nesvede to a ztroskotá.

Vidíme často, že primusové, tak zvaní hodní žáci, na universitě ztroskotali, kdežto žáci, kteří bojovali s profesory na střední škole, kteří trochu samostatněji vystupovali, v pozdějším boji životním projevili silnější individualitu a to na vysokých školách a v praktickém životě znamená daleko více. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Chtěl jsem jen ukázati na to, co jsme všechno už mohli dělati i při zachování dosavadního organisačního rámce, a když to uzavru, přicházím k tomu, co jsem řekl na začátku. Naše ministerstvo by se bylo ještě nerozhoupalo k nějaké větší práci, kdyby učitelstvo a široké vrstvy veřejné nebyly zakročily v posledním roce a kdyby se ve veřejnosti nebylo ozývalo tak často volání po reformě školské.

Bohužel musím konstatovati, že při předloze pomocných škol se nám zde projevila dosti trapným způsobem nejednotnost učitelstva a organisací učitelských samotných. Myslím na čl. IV zákona č. 306, kde se zásadně stanovilo - a to byla veliká vymoženost učitelstva - že uprázdněná místa učitelů, kteří mají dobrou kvalifikaci, budou obsazována podle stáří. Tento důležitý principielní názor, toto stanovení čl. IV bylo v této předloze opuštěno.

Tady byl učiněn průlom do velké vymoženosti učitelstva. Vím, že i tato vymoženost má některé stinné stránky, ale je s druhé strany jasné, že tato zásada, která učitelstvo staví nad libovůli určitých místních i vyšších úřadů, je tak veliká, že my ji musíme za každou cenu držeti. Vzpomínám si, co mi po převratu řekl jeden německý učitel. Řekl, že je vděčen Československé republice, poněvadž jej osvobodila z moci hejtmana a faráře. Myslím, že dnes by již tento svůj výrok pomalu odvolával. Když se díváme na zákon o reformě správní, vidíme, tam už se moc hejtmana velmi zesiluje. Ale proto tím spíše učitelstvo bude museti dbáti, aby tato jeho životní zásada byla zachována.

V této předloze se opouští. Přiznávám, že v tomto případě jsou určité skutečnosti, které vedly Svaz učitelů pomocných škol, že se proti tomu vyslovil. Ale přece jen se měly obě organisace dohodnouti, poněvadž působí velmi nepříjemným dojmem, když ústřední organisace učitelská pošle deputaci do kulturního výboru, abychom tento článek škrtli, kdežto ústřední organisace pomocného školství žádá, abychom jej neškrtali, ale co nejrychleji tuto předlohu odhlasovali. To jsou věci velmi důležité, na které musíme upozorňovati my jako politikové. Když máme vyhovovati v takových zásadních věcech odborovým organisacím, jistě máme v prvé řadě právo, abychom od nich požadovali, aby se odpovědné organisace především dohodly samy a neměly protichůdné názory. V tom je ovšem bohužel obtíž a nesnáz politická. Myslím, že máme dobrou příležitost, abychom také ukázali, že při různých nesvárech vina leží často jinde, než v politických organisacích a v politické práci.

Že tyto naše zásady a to, co zde prohlašujeme, je velmi důležité, na to mne upozorňuje případ, který právě v poslední době z pomocných škol mně přišel do rukou. V Plzni působí Břetislav Slavík, ředitel pomocných škol v Plzni. Ten byl podle výnosu ministerstva školství a nár. osvěty r. 1928 jmenován pro tříleté období členem zkušební komise pro školy obecné a měšťanské v Plzni jako examinátor pro ruční práce chlapecké a vyučování dětí zanedbaných a slabomyslných. Na to 9. března obdržel od ředitelství učitelského ústavu v Plzni toto oznámení: "Ministerstvo školství a nár. osvěty výnosem ze dne 12. února 1929, č. 9325/29-I, jmenovalo na zbytek nynějšího funkčního období, trvajícího až do konce škol. roku 1930/31, jiného examinátora pro vyučování dětí slabomyslných a zanedbaných, v důsledku čehož je vaše funkce ve zdejší komisi nadále omezena na zkoušky z ručních prací chlapeckých."

Tím, samo sebou se rozumí, tento učitel se cítí dotčen. Napřed dostal určitou funkci, pak se mu béře a proč? Byl dotčen proto, poněvadž výchovu dětí zaostalých na mužském učitelském ústavě vede již více let. To se rozumí, že on se před svými kandidáty cítí degradován. Na jeho místo byla jmenována za examinátorku učitelka, ředitelka pomocných škol, která je služebně mladší. Dělala příslušnou zkoušku až r. 1918. (Výkřik s galerie pro posluchače: To je lež! - Výkřiky poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Prosím galeriu, aby sa nemiešala do jednania.

Posl. Moudrý (pokračuje): Slovo lež je velmi silné slovo.

Konstatuji tyto věci, které zde mám písemně doloženy. Ale i kdyby stáří nerozhodovalo, ptám se, když se jednou takovému učiteli určité místo svěří, proč se mu neponechá do konce funkčního období, proč se mu škrtá, proč se odvolává s místa, na které byl jmenován? (Posl. Bergman: Pravděpodobně rozhoduje politická legitimace!) Patrně a velmi pravděpodobně zde působily politické vlivy a my máme nový doklad toho, kam by to vedlo v učitelstvu, kdyby zákony, které si vymohlo - mám na zřeteli zejména článek IV - se zrušily a jak by dopadli za dnešní vlády všichni učitelé, kteří se opovážili pracovati ve veřejném životě trochu pokrokovým způsobem.

Při této předloze upozornil bych ještě na vysoce politickou resoluci čís. 9; navrhl ji pan kol. Sivák a zní: "Ministerstvu školstva a národnej osvety sa ukladá, aby čím skôr vypracovalo a zákonodarnému sboru predložilo návrh na sriadenie krajinskej školskej rady pre Slovensko."

Tato resoluce byla odhlasována v kulturním výboru. Konstatuji při tom, že se rozdělila vládní většina a že pro tuto resoluci nehlasovali všichni členové vládní většiny české a že tato resoluce byla odhlasována většinou oposice, tedy také pomocí hlasů německých oposičních poslanců. Zde dochází k tomu, na co jsme upozorňovali hned, když byl rušen odhlasovaný zákon o župách. Slovenská strana ludová přichází s požadavkem v resoluci odhlasovaným, aby se zřídila zemská školní rada na Slovensku. Jest to přirozený a důsledný krok, jakmile se tam zřídilo zemské zastupitelstvo či jak tomu říkají, zemský sněm, že přirozeně žádají další čin a chtějí zemskou školní radu, a myslím, že krok za krokem budou se domáhati toho, aby se tak postupně vytvořila autonomie, jak ji chtěli. (Výkřiky.)

Tedy to jest politický důsledek zákona o politické správě. Kdybychom byli udrželi župní zřízení, nemuselo dojíti k rozdělení a tříštění správy do takových důsledků, jak se nyní krok za krokem děje.

Dovolte, abych řekl ještě na konec několik slov k událostem, které se týkají ministerstva školství a které velmi hlučným způsobem zainteresovaly celou veřejnost. Myslím na případ ministerstva školství s nadačními domy a na ostřihomské miliony. Když se nám konečně po dlouhé době dostalo možnosti, abychom mluvili k předloze ministerstva školství, myslím, že jest potřebí, abychom o těchto věcech mluvili, neboť ministerstvo školství se nestará jen o vychování, není jen největší autoritou pedagogickou, ale jest také úřadem správním, který nese určitou zodpovědnost v hospodářství státním. Jistě bych mohl uvésti mnoho podrobností o připravovaném a později zmařeném obchodu s nadačními domy, ale nechávám si je na pozdější dobu; taková věc se někdy velmi dobře hodí. Chci říci jen tolik:

Jak to působí, řekněme, na celou veřejnost, jak to působí i na žactvo nejvyšších i nejnižších škol, když v novinách čte, že ministerstvo školství, které je jistě a má býti tou nejvyšší pedagogickou a tedy také mravní autoritou, nedovede se náležitým způsobem očistiti z nařčení, které bylo veřejně řečeno, nedovede se očistiti z podezření, které bylo vysloveno při známém obchodu s nadačními domy. Mně stačí že zde byl úředně přiznán tento obchod, ale pak že byl úředně zrušen a že to bylo pak veřejně a opět úředně prohlášeno. To myslím, že stačí každému člověku, který o těchto věcech klidně a věcně přemýšlí.

A když mluvím o tom Ostřihomu, řekl bych, že zde byly a měly býti především uváženy důvody politické, neboť je přece jasno, že tyto hospodářské věci se budou vyřizovati mezi státy a proto také měly býti ponechány jednání mezi státy. Já bych rád věděl, jaké důvody rozhodovaly, aby se vůbec jednalo? Ten dotaz bych položil, proč tuto věc zcela isolovaně provádělo ministerstvo školství samo? Myslím dále, že když byl schválen známý modus vivendi, o kterém bylo mnoho psáno a mluveno, že nikdo neměl práva vydávati peníze Československé republiky a posílati je do ciziny.

A na konec bych měl ještě dotaz, zda poukázání těchto milionů se stalo se souhlasem a vědomím ostatních kompetentních činitelů?

To jsou stručně formulované otázky, ze kterých, myslím, vyplývá docela určitě naše stanovisko. Zdůrazňuji to, poněvadž se v novinách, i v oposičních, věc často sváděla na vedlejší kolej, a to proto, že skutková podstata, která je obsažena v těchto třech otázkách, nebyla tam dosti jasně právě v souvislosti se státním hospodářstvím zdůrazněna. (Výkřiky posl. Bergmana.)

Skončil bych svůj referát tím, čím jsem začal: ty poměry, jak jsem je vylíčil v našem školství, a jež vidíme také po řadu let v ministerstvu školství, hlavně pak od r. 1925, jsou výsledkem ducha, který vládne ve vládě dnešní českoněmecké majority, která nechala stranou všecky národní divergence a diference jen proto, aby se shodla na svém konservativním programu. Od vzniku této vlády vidíme, že reakční, konservativní duch pracuje proti revolučním ideálům našim a že tento reakční duch se projevuje nejen ve veřejné správě, ale právě také ve školství, jak jsem dokázal.

My uznáváme, že tato předloha je velmi důležitá, vítáme, že konec konců tento důležitý obor našeho školství už byl také upraven, přesto však máme určité námitky, které projevujeme v našich opravných dvou návrzích. Především stojíme proti tomu, aby onen důležitý článek, který učitelstvo zachraňuje před nezdravými politickými vlivy, byl pokud možno podvracen. Jinak uznáváme, že tato předloha je velmi důležitá a náš klub bude pro ni hlasovati. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Místopředseda Buday (zvoní): Ďalším rečníkom je p. posl. Zeman. Dávam mu slovo.

Posl. Zeman: Slávna snemovňa! Nastolená predloha zákona o pomocných školách je predlohou nepolitickou, ale je prirodzené, že na tomto mieste i z takejto predlohy vytĺka sa politický kapitál; že i takáto príležitosť používa sa k tomu, aby sa kde-kto napadol, aby kde-komu urvalo sa z politickej popularity a prenieslo sa to na káder iných politických prívržencov. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Pánovia! Bolo a je šťastím, že dnes ešte na 50% platí ten zlatý zákon pre školu vôbec, že politika nepatrí do školy, hoci u nás celou silou vnáša sa nielen škola do politiky, ale skutočne i politika tiská sa do školy.

Dovoľte, pánovia, aby som len niekoľko slovami reflektoval na referát predrečníka, ktorý z príležitosti nastoleného zákona zaoberal sa s konzervatizmom, ktorý vládne v ministerstve školstva a ktorý "konzervuje rakúsku školu" v republike Československej.

Pánovia! My Slováci, ktorí sme najkonzervatívnejší práve v otázkach školstva, máme o tomto názore svoju zvláštnu mienku. Keď si predložíte menoslov ministrov, ktorí dosiaľ rezort školstva spravovali, vidíte, že sú to vo väčšine socialisti, tedy krajní pokrokári, ktorí pre zrevolučnenie, zmodernizovanie a zradikalizovanie školy vykonať mohli čo v ich silách a schopnostiach bolo. Po troch ministroch, Habrmanovi, Bechyňovi a Markovičovi nachádzame ministrov i z našej strany, ale takých mužov, ktorí vo verejnosti našej platia viac-menej za pokrokových. Tedy vedenie školy v duchu a správe bolo skutočne v rukách pokrokárskych, natoľko, že to konzervativné Slovensko, ktoré bálo sa o svoje školy, že prípadne prílišným, rýchlym radikalizmom rozklad mohol by sa nielen v škole, ale i v širokých vrstvách ľudových vyvolať. A preto máme príčinu, aby sme stále a stále prízvukovali opatrnosť v otázkach školských. Prízvukovaný konzervatizmus na Slovensku vyzerá tak, že na istom reálnom gymnáziume riaditeľ každým počiatkom školského roku predčítal len ten paragraf malého školského zákona, ktorý vzťahoval sa na oslobodenie od vyučovania náboženstva a chodenia do kostola, ako by chcel zdôrazňovať pred žiactvom, tým malým a ešte menším, že je tu nová doba, kde je úplne zbytočné starať sa o náboženstvo, o kostol atď. Miesto prízvukovaného paragrafu, tak často spomínaného a opakovaného práve radikálnymi pokrokármi na Slovensku, stávalo sa často, že vyvolávané boly skutočné poruchy v riadnom chode na školách. My, ktorí sme celým úsilím pracovali na konsolidácii Slovenska, aby sme poruchy vo verejnom živote odstránili, mali sme mnoho, mnoho roboty, aby sme okrem verejnosti práve týchto radikálnych pánov profesorov rozumnými dôvody upozorňovali, aby upustili od toho svojho rýchleho modernizovania školy, aby radšej volili cestu evolučnú, vývojovú, cestu zdravú a správnu, (Poslanec Chvojka: Cestu pravdy, řekněte!) áno, cestu pravdy, ktorou človeka vychováme k ucelenému svetonázoru, ale žiadnym deštruktivizmom a žiadnym zbrklým radikalizmom. (Výborně! - Výkřiky posl. Chvojky.)

Školská otázka nielen v republike Československej, ale vôbec na celom svete je veľkým a ťažkým sociálnym a kultúrnym problémom. Nedávno odbývaná u nás anketa, ktorá vznikla nie z násilia, ale zo skutočnej potreby, dokumentuje, že ministerstvo zaoberá sa týmito otázkami, ako zreformovať školu, ako ju priviesť na tú výšku, kde dnešná škola v živote má svoje poslanie. Bolo tu povedané, že anketa nemala výsledkov. Ale anketa mala vo dvoch smeroch výsledok, že totiž o našej školskej sústave ustálila, že potrebuje reformy a v druhom smere, že treba reformy i samým profesorom, v hlave i v údoch. To je, prosím, po čom volá doba, ktorá vyviesť chce školu zo starých tradicionálnych, konzervatívnych krážov na úroveň modernú, prispôsobiť ju k životu a v tejto škole založiť podmienky skutočnej praktickej výchovy, ktorá by odpovedala potrebám každodenného života.

Pánovia! Je veľmi zaujímavé pozorovať vývoj školstva v historii vôbec, ako ono na rozličných stupňoch, v rôznych dobách usilovalo o výchovu človeka, cez dobu radovej a triednej školy po školu liberálnu. Ako ona preberala tie staré tradicionelné motívy, využívala to, čo k povzneseniu vkusu, charakteru a povahy zdalo sa dobrým. Každá doba v minulosti i prítomnosti mala svoju školskú otázku, volalo sa v minulosti a volá sa i dnes nielen u nás, ale na celom svete. Áno, škola má svoje staré byrokratické šimle, škola stredná i ľudová má svoje staré konzervatívne základy, ktoré práve sú tým tlačiacim momentom, ktorý znesnadňuje taký vývoj, aký by sme očakávali. Sú tu nielen didaktické, metodické, pedagogické príčiny, ale celý systém, a nielen systém, ale sama celá sústava školy. V schopných profesoroch, učiteľoch, pedagogoch, vychovávateľoch treba hľadať ten zárodok budúcej lepšej doby, keď nám škola ukáže novú tvár. Vidíme, že vývoj školský nesie sa k slobodnému učeniu. Spojené štáty americké svojimi večernými kurzy, svojimi slobodnými akademiami, svojimi naukobehy chcú podať občanovi, čo najnutnejšie k životu potrebuje.

U nás ešte vždy pridržujeme sa starej klasiky, latiny, u nás máme klasifikačné cenzúry, máme maturity, zkúšky atď., tak že škola skôr podobá sa nejakej intelektuálnej súťažnej cenzúrnej inštitúcii pre výber človeka, pre selekciu jednotlivca, než skutočnému výchovnému a pedagogickému ústavu.

Na stoloch máme zákon o pomocných školách, ktorý odstrániť chce veľkú medzeru, zaplniť chce citeľný nedostatok v sústave našich škôl tak po stránke kultúrnej, ako aj sociálnej. Dosiaľ práca o výchovu a opateru menejcenných, slabomyseľných väčšinou konala sa charitatívnymi ústavy. A tu treba dnes pribiť, že obrovský diel tejto práce prevzaly na seba cirkvi! Konaly túto prácu ochotne a na tomto poli vykonaly svoje veľké sociálno-kresťanské poslanie. Ale množením sa práve tých nerestí, ktoré v našej spoločnosti vyvoláva alkoholizmus, veneria, podvýživa a iné nedostatky, ktoré deň po dni sa množia, dnes presahujú už možnosť a nosnosť týchto charitatívnych, humanitných ústavov a preto volá sa po organizácii pomocných škôl.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP