Čtvrtek 2. května 1929

Mám dojem, že agrární učitelstvo má slovo, že ono také slovo má, protože ve "Venkově" od 1. dubna jsou otiskovány vážné články, které svědčí o tom, že i agrární učitelstvo trpce cítí útoky na zákon o obsazování učitelských míst. Nebudu citovati, čeho se lze dosti časti v tomto tisku dočísti. Chci jenom říci, že víme o tom, že článek čtvrtý má své nedostatky. Odvádí z venkovských škol staré zkušené učitele a na školy jmenuje mladé síly s dvouletou nebo tříletou praksí, kteří potřebují, aby rostli pod vedením zkušeného a dobrého starého učitele. Naproti tomu města přeplňuje starými učiteli, kteří dorůstají ke svým 40 služebním rokům, takže města zase velmi trpí pro tuto stránku a pod tímto důsledkem zákona. Ale přesto článek IV má také své plus, a to plus je významné zvláště v těchto dobách, v nichž rozhoduje tak často jenom politická síla a tak málo politický rozum. V těchto dobách je článek IV pevnou zárukou klidu v učitelských rodinách, je zárukou toho, že školství není otřeseno a rozvráceno. A přece, vážené dámy a pánové, je otřeseno, neboť právě při projednávání tohoto návrhu o školách pomocných vysvitlo jasně, jak těžkým nebezpečím je pragmatika profesorská, převedená na poměry učitelské. Podle starého způsobu kvalifikace učitelské, jak byla uzákoněna článkem IV, bylo asi 55% učitelů, kteří mohli podle své kvalifikace kompetovati o každé volné vypsané místo. Ale na základě převzaté pragmatiky profesorské až 99%, ba někde i 100% všech učitelů je kompetentními, aby žádali na každé vypsané učitelské místo. Pragmatika profesorská má totiž kvalifikaci, která se naprosto nehodí na poměry škol národních. Stará kvalifikace měla dva kompetenční stupně: velmi dobrý a dobrý, které zaručovaly výběr učitelstva na národních školách. Kdo měl dobrou, mohl žádati, žadatel s horší kvalifikací byl ustanoven jenom tenkráte, když nebylo jiných žadatelů. Teprve ten, kdo měl horší známku než dostatečnou čili čtvrtý stupeň, ztrácel postupové příplatky na svém služném. Dnes, když byla zavedena profesorská kvalifikace výtečný, velmi dobrý a dobrý stupeň - je kompetentní k tomu, aby ten, kdo byl kvalifikován těmito třemi prvními stupni, mohl žádati na každé místo. A těchto učitelů, kteří také mohou žádati, je 99%, jinde 98%, někde 96%, v některých okresích a v některých kategoriích škol dokonce plných 100%. Čili, dámy a pánové, tento útok na článek IV dosáhl toho, že o obsazování míst na školách národních nerozhoduje dnes už kvalifikace, nýbrž prošoupané kalhoty. Kdo je má prošoupanější, kdo sedí déle na určitém místě, dostává se na místa. To způsobila pragmatika profesorská. Ale já tohle nepovažuji za právě nejčestnější postup proti článku IV. Naše vysoká byrokracie měla by si uvědomiti, že tímto způsobem "od lesa" se nechodí na nejvzácnější vymoženosti celého velikého padesátitisícového stavu.

Tento § 17, takovým způsobem na učitelstvo aplikovaný, má ještě jinou nesnáz. Kdyby učitel dostal čtvrtý stupeň kvalifikace, přestává jeho právo na postup, on ztrácí postupové příplatky. A tak žádný inspektor se neopováží kvalifikovati tak, jak tomu bylo dříve za staré kvalifikace, čtvrtým stupněm, protože jakmile by kvalifikoval učitele čtvrtým stupněm, trpí za to jeho rodina. A tak ohromná většina, někde, jak jsem řekl, i 100% učitelských sil je kvalifikováno výtečně, velmi dobře a dobře. Článek IV byl tím naprosto znehodnocen.

Pravil-li pan kol. zpravodaj Vičánek, že je třeba, aby pro děti debilní na školách pomocných byli dobří, kvalifikovaní učitelé, aby tu byl náležitý výběr, já s ním úplně souhlasím. Je nutno, aby školy debilní měly dobré učitele, ale já se ptám: Jak dlouho budeme čekati, až na tuto tribunu vystoupí některý z poslanců a bude se ptáti: "Dámy a pánové! A což děti zdravé? V kompak je větší poklad národa, v dětech debilních nebo v dětech zdravých? Děti debilní potřebují výběr učitelský. Děti zdravé toho výběru nepotřebují? Dolů s článkem IV!" - A bude se volati po zrušení článku IV.

To právě teď při jednání o školách pomocných jasně vyšlo na světlo, když zástupce vlády pan min. rada Buzek konstatoval, že vláda právě proto musí požadovati porušení a narušení čl. IV, poněvadž zákon obsahuje nebezpečí, že by se na školy pomocné dostávali učitelé bez výběru, protože podle nové pragmatiky je každý schopen a má právo a možnost dosáhnouti takového místa. A chci upozorniti na jednu věc: Tento útok na čl. IV stal se v době, ve které pan ministr Hodža v rozpočtovém výboru mluvě jaksi za kulturní výbor posl. sněmovny prohlásil: "Při úvahách o personálních otázkách národního školství byla dotčena potřeba revise článku IV zákona č. 306 z r. 1920. Připomínám k tomu, že o věci jednal již také kulturní výbor posl. sněmovny a usnesl se zásadně, aby tyto předpisy zatím měněny nebyly". Ale v téže době, ve které to pan ministr prohlašoval, vysocí byrokrati seděli u pragmatiky profesorské a nepřizpůsobovali ji potřebám služby na školách národních, nýbrž školu národní přizpůsobovali profesorské pragmatice a svým choutkám o porušení čl. IV. Vážení pánové a dámy! Strana soc. demokratická nemůže se odhodlati k tomu, aby tento průlom do čl. IV odhlasovala tak, jak se to žádá. Čl. IV je zárukou spravedlnosti a my nemůžeme souhlasiti s názorem pana kol. Vičánka, který řekl: Ono již se do učitelstva udeřilo kolikráte, totiž do toho čl. IV, může se tedy do něho udeřiti ještě jednou. Ne. Čl. IV je nutno hájiti, poněvadž hájí kde koho, tak katolíka jako soc. demokrata, jako kohokoliv proti zlému vlivu kruhů politických, proti libovůli naší vysoké byrokracie, která se stala přímo postrachem posledních tří let.

A nyní, pánové a dámy, mně dovolte, abych se začal zabývati meritem jenom jednoho paragrafu, který považuji za centrální paragraf tohoto zákona. Nikoliv jen se stránky věcné, nýbrž i se stránky formální. Jsem přesvědčen o tom, že to, co tu prohlásil dnes pan kol. Lukavský a pan kol. Vičánek ve zprávě důvodové, mělo by vliv a bylo by pravdivé jenom tenkráte, kdyby to bylo v zákoně. Ale v zákoně je něco zcela jiného. Nebudu se tady dotýkati ani toho odstavce, který proti snahám učitelstva i proti přiznaným hlasům ministerským, že učitelstvu je třeba vyššího vzdělání, vysokoškolského vzdělání - připouští na soukromé školy pomocné každou nedovzdělanost, a to tou zvláštní formou, která říká, že může býti jmenován na pomocné škole soukromý učitel, který "prokáže své vzdělání jiným dokonalým způsobem". My již známe ty jiné dokonalé způsoby. Když mají nějakou legitimaci v ruce, daří se jim lépe, než když jsou docela bez legitimace anebo mají legitimaci oposiční.

Chci tu mluviti o jiné části §u 18. Ve třetím odstavci toho §u se praví: "Prokáže-li se, že soukromá škola pomocná úplně vyhovuje potřebě výchovy a vzdělání všech dětí ve školní obci, může zemská školní rada povoliti na základě žádosti školní obce, aby se v takové obci nezřizovala veřejná škola pomocná".

V kulturním výboru jsem prohlásil, že tento paragraf znamená v podstatě, že Československá republika bude zákonem, trestem a žalářem donucovati děti rodičů k tomu, aby povinně navštěvovaly školu soukromou. Pan kol. Vičánek to popřel, pan kol. Lukavský dnes řekl: Konstatuji, že to není pravda. Já bych byl velmi rád, kdyby pan kol. Vičánek i pan kol. Lukavský pravdu měli. Ale zdá se mi - ba nejenom zdá se mi, já bych mohl, myslím, s větší akuratesou prohlásiti, že konstatuji - že to není pravda a že v Československé republice uvádíme do života zákon, který skutečně bude žalářem a trestem, nebo může žalářem a trestem doháněti děti k návštěvě soukromé školy. (Výkřiky.) Počkejte, pane kolego, dojdeme k tomu. Tento odstavec předpokládá povinnost, zákonný závazek obce ke zřízení školy. Konstatuji však, že v celém zákoně žádného závazku ve smyslu tohoto odstavce §u 18 naprosto není a že ministerstvo, navrhovatel, buduje na předpokladu, který neexistuje. Zákon mluví o závazku, ale v zákoně toho závazku není, zákon ho předpokládá, ale v žádném paragrafu není uveden závazek, že by obec musila stavěti pomocnou školu, kromě jednoho odstavce §u 12, o němž se později zmíním. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Když se projednával tento návrh v kulturním výboru, upozorňoval jsem na to, co to znamená. Věc vyvolala diskusi, v níž i p. vládní zástupce a po něm také důvodová průvodní zpráva p. posl. Dubického a p. předsedy soc.-politického výboru Čuříka tvrdí, že výbor konstatoval tak, jako kol. Lukavský i jako kol. Vičánek, že "soukromá pomocná škola, jejíž existence může způsobiti odklad ve zřízení školy veřejné, nečiní tuto soukromou školu školou veřejnou a že proto nemohou býti ze zásadních důvodů rodiče dětí donucováni, aby své děti do ní posílali, ježto docházka do soukromých škol vůbec může býti vždy jen dobrovolnou". Lituji, že musím znovu prohlásiti, že této utěšující zprávě nemohu ani já - a věřím - ani jiní odborníci, kteří návrh zákona studovali a ještě prostudují, dáti víry. Zákon se jmenuje zákonem o pomocných školách. Jeho § 6 ukládá povinnost choditi do pomocných škol, do veřejných právě tak jako do soukromých. Kdyby se to dotýkalo jen soukromých škol, již ta hlava, pod níž je § 6, obsahovala by titul "o veřejných školách pomocných". Ale její titul je generální, všeobecný "o školách pomocných". Vztahuje se tedy § 6 nikoliv jen na školy veřejné, nýbrž také na školy soukromé. Řád školní a vyučovací z r. 1905 v §u 193, stejně jako malý školský zákon z 23. července 1922 v §u 17, odst. 2 nařizují, že soukromé obecné i občanské školy vázány jsou ve příčině docházky školní týmiž ustanoveními jako školy veřejné. Jestliže tedy § 8 této osnovy prohlašuje totéž, znamená to, že děti k návštěvě školy soukromé mohou býti a budou donucovány. Jen tenkráte by hlas soc. politického výboru měl oprávnění, kdyby se byl soc.-politický výbor postaral, aby takovéto ujištění, jaké dal do důvodové zprávy, bylo dáno do zákona. Průvodní zpráva nemá však váhy. Promiňte pánové a dámy, zdržím-li se při této vysoce delikátní věci déle, déle, než by snad zdánlivá nezajímavost věci připouštěla, neboť na tomto případě snažím se demonstrovati neudržitelný způsob dělání zákonů v tomto státě. A konstatuji předem: Ví-li ministerstvo školství a vláda, která za návrhem stojí, o čem se v zákoně vskutku jedná, potom to má býti otevřeně přiznáno. Neví-li, co se tímto návrhem připravilo a dává-li soc.-politickému výboru příležitost, aby za ní neodpovědně prohlašoval, že tu nebezpečí není, potom je to stejně zlé.

Podle obsahu tohoto zákona - pánové, mám jej v rukou - lze návrh rozděliti do pěti hlav. Tak je také rozdělení v návrhu provedeno. První hlava obsahuje všeobecná ustanovení. To jsou §§ 1 až 11. Právě tam se nemluví o veřejných školách pomocných, ale generálně o školách pomocných. Tam jsou §§ 6 a 8, které vyjadřují závaznou povinnost docházky do "pomocné školy" nikoliv jen do "veřejné" pomocné školy. Hlava první zřejmě tedy platí pro všechny školy veřejné i soukromé. Pokud neplatí pro školy veřejné anebo pokud neplatí některé ustanovení v těchto paragrafech 1 až 11 také pro školy soukromé, je to vždy hned v určitém odstavci tohoto paragrafu uvedeno. Tedy, jak říkám, charakter těchto 11 paragrafů jest všeobecný, jakož i záhlaví uvedené v nadpisu. Jinak platí pro všechny školy pomocné i soukromé. Kdyby toho nebylo, byly by ty hlavy takto vypadaly: "O účelu a zařízení veřejných pomocných škol", "O školní docházce do veřejných pomocných škol", "O účelu a zařízení na veřejných školách pomocných". Ale toho tam právě není. Až u hlavy II. Hlava II staví se na stanovisko veřejných pomocných škol a zase ve třetím případě na stanovisko soukromých pomocných škol. § 6 prohlašuje za povinné školou všecky debilní děti ve školním obvodu, kde je nejen škola veřejná, nýbrž i škola soukromá. Již to stačilo by každému školskému odborníku, aby se přesvědčil, že nikoliv soc.-politický výbor, nýbrž já mám pravdu, že totiž i soukromá škola pomocná je školou pro všechny děti povinnou. Ovšem tam, kde jiné není. Velmi jasně vyplývá to také z odst. 2 §u 8, kde se vypočítává, ve kterých případech děti nemusejí do pomocné školy. Zatím co platná ustanovení o docházce normálních dětí do školy obecné uvádějí v zákoně r. 1869, že děti nemusejí do školy, jsou-li vyučovány doma nebo ve škole soukromé, v §u 8 kromě důvodů zdravotních nic takového uvedeno není. Není to tam, protože tento zákon zase platí pro školy obojí, veřejné i soukromé. Tvrzení soc.-politického výboru, že rodiče donuceni býti nemohou, odporuje znění zákonné osnovy; není v ní nikde ustanovení, o něž by se takové tvrzení mohlo opříti. Naopak je přece známo, že na Slovensku podle zák. čl. XXXVIII z r. 1868 jest docházka do škol soukromých povinná tam, kde není školy veřejné. Soc.-politický výbor sice tvrdí, ale nedokládá své tvrzení, proti němuž mluví již samo rozvržení zákona podle ohlavení. Kdybychom však přece jen chtěli připustiti pravdivost toho, co p. kol. Vičánek, soc.-politický výbor a p. kol. Lukavský tvrdí, že soukromá škola povinnou školou není a že § 8 platí jen pro školy veřejné, potom, prosím, podle předloženého znění zákona, bylo by každé dítě nuceno choditi do školy veřejné a muselo by okamžitě opustiti školu soukromou tam, kde vedle ní by byla škola veřejná. Že mám pravdu, tomu nasvědčuje § 8, kde jest uváděno, které děti jsou zbaveny povinnosti navštěvovati školu veřejnou. V §u 8 jsou to důvody zdravotní, ale nikoli návštěva soukromé školy a proto tam, kde vedle školy veřejné je škola soukromá, děti podle §u 8 musí vyjíti ze školy soukromé a navštěvovati školu veřejnou. Máte-li pravdu, pane kolego, vy, má-li pravdu soc.-politický výbor - vyberte si, co chcete, mně je to docela lhostejné. Myslím, že se nikdo nedomnívá, že by tento koaliční režim chtěl dnes jíti tak daleko, aby p. ministru Šrámkovi vědomě zavíral jeho soukromé pomocné školy. Ale návrh zákona sám ukazuje na to, že věci jsou jiné a že tu té obavy není, poněvadž není pravda to, co tvrdil soc.-politický výbor, co tvrdí p. zástupce vlády a všichni ti, kdož dokazují, že zákonné povinnosti do škol soukromých není. Znovu ukazuji, že podle §§ 6 a 8 jest pomocné školství povinné pro děti. Naproti tomu je škola dobrovolná pro obce, jak vysvítá z §u 12, který říká, že pomocná škola zřízena býti může, chce-li ji obec a povolí-li ji zemská školní rada. Tedy jest to škola pro obec dobrovolná. Jak jest za těchto okolností možné, aby se v §u 18 stanovilo, že školu, k níž obec podle §u 12 povinna není, zříditi nemusí? Dokonce když o to požádá zemskou školní radu.

To je, promiňte, nejméně nelogické - ne chci říci nesmysl, který byl vložen do zákona a který mě vedl k tomu, abych návrh zákona o školách pomocných jako zákonnou nemohoucnost podrobně studoval. Nemohu uvěřiti, že by se toho omylu dopustili pánové nevědomky. Naopak jsem přesvědčen, že za tím něco vězí. My jsme sice u nás leccos zvyklí, ale abychom si troufali vyjíti na světlo s takovou stylistickou botou, k tomu musí býti nějaké zvláštní důvody. Kde kdo z pánů v ministerstvu přelouskal přec několik učebnic logiky a není možné, aby nechápal, že by zákon mohl zbavovati kohokoliv povinností, kterých nemá. A to chce § 18, odst. 3; a ještě, prosím, obec má o to žádati, aby nemusela konati to, co podle zákona konati nemusí.

Pan kol. Vičánek podjal se úkolu přímo sysifovského. Chce chrániti tuto stránku zákona. Našel v zákoně něco, nad čím je nutno kroutiti hlavou, a proto s velikou radostí uvítal tvrzení, že pravdy nemám. Pan kol. Vičánek praví ve své referentské zprávě: Při §u 18, odst. 3 bylo vzato na vědomí, že existence soukromé pomocné školy v obci zakládá sice možnost zprostiti vydržovatele škol od povinnosti zříditi veřejnou pomocnou školu ve smyslu §u 12, odst. 2 osnovy (obdobně jako je tomu při obecných školách podle §u 72, odst. 2 zák. č. 62/1869 ř. z.)

Co pak se tím snaží prokázati kol. Vičánek? Tohle, dámy a pánové: Ve 2. odstavci §u 12 se říká, že ministerstvo školství a nár. osvěty může v osadách se 30 debilními, slabomyslnými dětmi naříditi zřízení školy pomocné, že potom je škola v takové obci závazek obce podle zákona, a takovou obec že školský úřad může zbaviti povinnosti veřejnou školu zříditi, když je tam dobrá škola soukromá. - Když pánové na tohle přišli, že je tu ještě druhý odstavec §u 12, který je může vysvoboditi z toho tvrzení o povinné návštěvě soukromých škol v republice, byli jistě velmi spokojeni. Ale žel, ono to zase není tak. Přečetli si pánové, kdo podle §u 12 školu nařizuje? Podle toho odst. 2 je to ministerstvo školství. To je skutečně závazek, tam kde je 30 dětí. Přečetli si však, kdo v §u 18 zbavuje obec povinnosti takovou školu pomocnou zrušiti? Zemská školní rada. Pánové, tady je něco nového, je to podívaná pro bohy: Zemská školní rada v tomto státě bude rušiti nařízení, které dalo ministerstvo školství. Tady, jak vidět, dostali se vykladači zákona z bláta do louže. Není prostě logicky myslitelné, ani po správní stránce možné, aby zemská školní rada rušila výnosy úřadu sobě nadřízeného, výnosy ministerstva školství. To snad připustí každý logicky myslící občan. Ale potíže daleko více by vzrostly, kdyby rodiče dětí, kteří odpírají posílati své debilní dítky do pomocné školy soukromé, zpravidla klášterní, cítili se poškozeni zrušujícím rozhodnutím zemské školní rady, která jejich obec zprostila povinnosti zříditi pomocnou školu veřejnou a podali proti tomu instanční odvolání k ministerstvu školství z důvodů zasahování do jejich práv. Odvolali by se k ministerstvu, které školu zříditi obci nařídilo podle odst. 2 §u 12 a které nyní by se podruhé musilo zabývati touto věcí jako instanční úřad. Myslím, že by nikdo nechtěl tvrditi, že rodičům právo stěžovací v tomto případě proti rozhodnutí zemské školní rady o zrušení rozkazu ministerstvem daného ve příčině návštěvy školy jejich dětí, že jim takové právo rekursu nenáleží. Či nemá v tomto případě nikdo odvolacího práva? Přece je nesporné, že každé úřední rozhodnutí, jímž se zasahuje do práv třetích osob, může jimi býti bráno v odpor. A že se tu zasahuje těžce právo rodičů, to připouští i průvodní zprávy výborů právě tím, že popírají, co já tvrdím. Jestliže však zákon ukládá dětem debilním povinnost do pomocné školy choditi a na druhé straně nedává jim možnosti navštěvovati takovou školu veřejnou, nezbývá jim nic, kromě povinné návštěvy školy soukromé. Vyučovati doma nebo vyučování na pravidelné škole obecné předpokládati tady nelze, poněvadž zase § 8 nezná takové důvody pravidelné návštěvy školy obecné anebo vyučování doma. Neuznává to za důvod omluvy a donucuje zákonem k návštěvě školy.

Takhle se tedy, pánové, logice §u 18 neunikne a utíkající dostane se z jedné nesnáze do nesnáze druhé. Není prostě správné, že odst. 3 §u 18 vztahuje se na školství podle odst. 2 §u 12, pane kol. Vičánku! Kdyby to byla pravda, nemohla by jednak zemská školní rada rušiti ministerské rozhodnutí, ale hlavně bylo by to v tom §u 18 aspoň uvedeno. Nemá cenu dávati to do průvodní zprávy. Ale zákon toho neustanovuje, protože § 18, odst. 3 se na školy ministerstvem zřízené prostě, pane referente, nevztahuje. Kdo si přečte návrh zákona, vidí to. Nemluví o §u 12, mluví všeobecně. Druhý odstavec §u 12 dává právo naříditi zřízení pomocné veřejné školy ministerstvu, protože pomocné školy jsou jinak dobrovolné. Ministerstvo snaží se tímto zákonem nezatěžovati obce, které podle zákona č. 77 nemají dnes ani možnosti finančně nakládati na nové školy pomocné. Proto je zde ta fakultativnost. A najednou ji v §u 12 zákon opouští, uvaluje na obec náklady, někdy hodně těžké. Právě pro tuto výjimečnost po dle §u 12, odst. 2 vzalo si odpovědnost ministerstvo. Nevěří-li mně pánové ze soc.-politického výboru, že § 12 nevztahuje se na ty školy, míněné §em 18, nechť uvěří alespoň osnově zákona. Kdyby byli pánové i p. kol. Vičánek pročetli celou osnovu zákona, jehož byli referenty a o němž píší, byli by tam vedle §u 12 a §u 18 našli také § 15, který docela jasně a nesporně praví: "Veřejná škola pomocná, vyjímajíc školy uvedené v §u 12, odst. 2, může býti zrušena zemskou školní radou", čili: Zemská školní rada může zrušiti všechny školy, kromě těch, které povoluje ministerstvo. To je v §u 18 a tvrditi něco opačného, je prostě nesprávné. Návrh zákona praví, že na školy zřízené ministerstvem pravomoc zemské školní rady se nevztahuje. Nemohu za to, že to p. kol. Vičánek popírá. Celé to rušení škol a předpoklad závazku obcí ke zřizování pomocných škol je tedy falešný. Takového závazku není a proto je zde úplný zmatek a zpráva kulturního výboru je v naprostém rozporu se zákonem, který právo rušení zemskou školní radou §em 15 přímo vylučuje.

Dámy a pánové! Už v kulturním výboru p. vládní zástupce a znovu p. kol. Vičánek v průvodní zprávě odkazovali k zákonu z r. 1869, na jeho § 72, z něhož prý jsme převzali onu nešťastnou klausuli §u 18.

I když se domnívám, že v Československu je velmi problematické přejímati při tvoření nových zákonů nemožná ustanovení starého rakouského zákona, chci říci, že to není ani pravda, že jsme přejali staré rakouské ustanovení. § 72 rakouského zákona z r. 1869 měl totiž docela jiný smysl i docela jiný základ, než je ustanovení odst. 3 §u 18.

Ukázal jsem, že pomocné školy jsou až na výjimku 2. odstavce §u 18 dobrovolné a že se zde nejedná o žádný závazek, o jakém mluví zákon z r. 1869 a který by tedy zemská školní rada mohla odpouštěti, jako tomu bylo ve starém rakouském zákoně. Proto bylo užito té šroubované, ale přece pořád nezašroubované a naivní stylisace, že se odpouští něco, co žádným závazkem fakticky není. Lituji školského znalce, který zákon vytvořil, a jsem přesvědčen, že ten vynikající odborník byl k takové stylisaci politickými zásahy přinucen. § 18 - prý obdobně jako § 72 z r. 1869 - umožňuje zemské školní radě, aby povolovala v obcích, kde soukromá škola úplně vyhovuje potřebě výchovy a vzdělání všech dětí - tak je to v naší osnově - dětí, povinných choditi do školy pomocné za známých podmínek, nezřizovat veřejnou školu pomocnou. Podtrhuji tu důrazně to znění, jež praví: "potřebě výchovy a vzdělání všech dětí". O tomto ustanovení zákona praví se ve zprávě kulturního výboru, že existence soukromé školy pomocné může býti důvodem zproštění vydržovatelů školy od povinnosti zříditi veřejnou školu pomocnou ve smyslu §u 12, odst. 2 této osnovy, ale že vydržovatelé nemají na toto zproštění nároku právního. Jejich žádosti tedy vyhověno býti nemusí. O to však nikdo nevede spor, musí či nemusí-li býti obec zproštěna. Předmětem pečlivých úvah však je to, může-li obec býti zproštěna předpokládané povinnosti. Jsou-li však v školní obci podmínky pro uložení povinnosti zříditi pomocnou školu, potom je otázka, lze-li v demokratickém státě zásadně trpět, aby povinnost veřejným zájmem uloženou přebíral na sebe někdo jiný, činitel soukromý, aby výsostné právo i výsostnou povinnost státu, který jest si jich vědom, či alespoň má si býti vědom, přejímal činitel soukromý.

Jest z toho patrno, že při tvoření tohoto návrhu zákona nerozhodoval zájem veřejný, nýbrž zájem zcela jiný, zájem koaliční. Je pak otázka, kryjí-li se zájmy koalice se zájmem a posláním státu úplně. Bylo řečeno zástupcem vlády v kulturním výboru, že jsme přejali ustanovení §u 72 zákona rakouského z r. 1869. Prosím, promysleme, jaký měl rakouský zákon smysl. Druhý odstavec tohoto § 72 pravil o soukromých školách doslovně: "Učiní-li se ústavem takovým dosti potřebě škol v obci některé, může býti zproštěna závazku zříditi novou školu".

Proti §u 18 zákona, o němž jednáme, a který, jak jsem zdůraznil, praví: "potřebě výchovy a vzdělání všech dětí" mluví rakouský zákon "o potřebě škol". My o vzdělání a výchově dětí, rakouský zákon o potřebě škol. To je, dámy a pánové, rozdíl zásadní. Rakouský zákon má tu zřejmě na mysli případy, kdy soukromou školu navštěvuje dobrovolně a z vlastní vůle počet dětí, které z určitého důvodu nenavštěvují povinnou školu veřejnou, buď pro její vzdálenost nebo pro cizí vyučovací řeč, a to zvláště - či snad ještě z jiných příčin. Správným předpokladem tohoto opatření §u 72 rak. zákona byla dobrovolnost návštěvy soukromé školy, již rodiče museli prokazovati okresnímu školnímu úřadu na důkaz, že vyhověli povinnosti návštěvy školy veřejné, jejich dětem také dostupné.

Naproti tomu osnova v §u 18, odst. 3 nepředpokládá, že rodiče sami se rozhodnou pro návštěvu školy soukromé, ba jejich žádosti o to, aby se škola veřejná nezřizovala anebo alespoň prohlášení, že budou děti do soukromé školy posílati, vůbec třeba není. Stačí žádost školní obce, aby nemusila zříditi školu, ke které podle §u 6 vůbec povinna není. A vše bude zařízeno. Rodičům bude pak nařizováno a oni budou musiti rozkazu poslechnouti, aby své děti do soukromých škol pomocných posílali.

Rakouský zákon žádal "dostičinění potřebě škol v obci", osnova žádá, aby "soukromá škola vyhovovala potřebě výchovy a vzdělání dětí". Kdežto pak pojem "potřeby školy" je v rakouském zákoně přesně stanoven, a to počtem dětí určitého jazyka, vzdáleností do školy dosavadní a jinými okolnostmi, prostě ten pojem docházky a potřeby školy je tam přesně stanoven - pojem "potřeby výchovy a vzdělání" v tomto návrhu zákona na školy pomocné definován zase není.

Vážení pánové a dámy! Já přiznávám, že tato materie je velmi složitá a nikterak nezapírám, že mně to dalo velmi mnoho práce, abych do smyslu osnovy tohoto zákona vnikl. Já tu celou věc předvádím před plenum posl. sněmovny z toho důvodu, že bych chtěl vyvolati pozornost mužů práva, aby se zabývali touto stylisací zákona a aby oni rozhodli, zda já či vládní koalice, která návrh zákona předkládá, má pravdu. Zdali je možno, aby v tomto státě byly předkládány zákony nelogické, zákony protismyslné, zákony formálně naprosto nemožné. Zda je možno, aby v tomto státě byly děti donucovány trestem a žalářem k návštěvě soukromých škol.

Dospívám k závěru svých slov. Zákon o školách pomocných podle svého rozvržení, podle svých hlav a jejich smyslu, podle svých jednotlivých paragrafů ustanovuje pod trestem pokuty či žaláře docházku dětí do soukromých škol. Je to neuvěřitelno, ale je to tak. Myslím, že i se stanoviska ústavního je návrh tohoto zákona proti duchu ústavy. Musela se sehráti hotová fraška ve stylisaci zákona, aby tato nesporná stránka osnovy byla ozřejměna anebo lépe řečeno, aby byla zastřena ministerstvem školství. Lituji, že je to už za p. ministra Štefánka, u něhož pozoruji upřímnou vůli a snahu o to, aby na stoly poslanecké sněmovny dostaly se předlohy, které by ve smyslu potřeb národního školství konečně již uvedly řadu osnov a zákonů, které by těmto potřebám vyhovovaly. Lituji, že ministerstvo školství musilo obětovati raději svou vážnost, nežli aby buď statečně přiznalo záludné okolnosti skryté v návrhu tohoto zákona, nebo aby jej ještě statečněji nepřipustilo. Je to takřka prvý školský zákon občanské koalice a já jsem přesvědčen, že právě pro tuto právní stránku je to zákon velice příznačný a v celku nešťastný. Přináší, pravda, právní základ k pomocnému školství. Přiznávám a tvrdím, že naše pomocné školství nanejvýše potřebuje právní základny, na niž by bylo postaveno. Ale vedle této vážné potřeby, která volá po uzákonění podané osnovy, jsou tu ještě vážnější námitky a překážky. Návrh zákona prolomil zásadu obsazování míst učitelských, porušil článek IV, nejdražší zákon učitelský. A prolamuje, a to je snad ještě horší, úžasnou stylisací výsostnou povinnost státu, právo otce a matky na vzdělání dítěte ve státní škole. Nemáme odvahy nésti za tento zákon ani před otci a matkami, ani před širokou veřejností jakoukoli odpovědnost. Veřejnost posoudí a odsoudí ty, kdož ve věci tohoto zákona nejednali dosti svědomitě. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP