Čtvrtek 23. května 1929

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

2216. Návrh posl. Krebse, L. Wenzela a druhů, aby vláda přeřadila město Varnsdorf do skupiny B činovného.

2217. Návrh posl. Davida, Chvojky, Pechmanové a druhů na přeřadění obce Proseče n. N. do vyšší skupiny míst činovného stát. zaměstnanců.

2218. Návrh posl. Davida, Pechmanové, Chvojky a druhů na zařadění obce Dalovice do vyšší skupiny míst činovného stát. zaměstnanců.

2219. Návrh posl. Bergmanna, inž. Záhorského, Slavíčka a druhů na přeřazení obce Jince do skupiny míst C činovného stát. zaměstnanců.

2259. Návrh posl. Jurana a soudr., aby po skytnuta byla výpomoc obyvatelstvu v Uherčicích, okres Hustopeč, postiženému živelní katastrofou.

Předseda: Výboru imunitnímu přikázal jsem žádosti.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Žádosti:

okr. soudu v Lokti ze dne 30. dubna 1929, č. Nt 33/29/2, za souhlas s trest. stíháním posl. Wünsche pro přestupek podle §u 314 tr. z. (č. J 756-II),

kraj. soudu v Litoměřicích ze dne 27. dubna 1929, č. TI 103/29, za souhlas s trest. stíháním posl. Knirsche pro přečin urážky na cti (č. J 757-II),

okr. soudu v Bratislavě ze dne 8. dubna 1929, č. T XIII 1263/28/6, předloženou vrch. stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 29. dubna 1929, č. 3580/29, za souhlas s trest. stíháním posl. Fedora pro přečin pomluvy podle §u 20 zákon. čl. XLI z r. 1914 (č. J 758-II),

kraj. soudu v Bratislavě ze dne 27. dubna 1929, č. Nt 29/29/3, předloženou vrch. stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 2. května 1929, č. 3646/29, za souhlas s trest. stíháním posl. Majora pro přečiny podle §u 14, č. 1 a 5 zákona na ochranu republiky (č. J 760-II),

kraj. soudu v Bratislavě ze dne 4. května 1929, č. TI XIII 77/29/2, předloženou vrch. stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 10. května 1929, č. 3889/29, za souhlas s trest. stíháním posl. Tománka pro přečin pomluvy podle §u 1, §u 3, odst. II, č. 1 a 3 zák. čl. XLI z r. 1914 (č. J 761-II),

kraj. soudu v Levoči ze dne 6. května 1929, č. Nt 25/29/1, předloženou vrch. stát. zastupitelstvím v Košicích ze dne 13. května 1929, č. 3961/29, za souhlas s trest. stíháním posl. Kršiaka pro zločin podle §u 15, č. 3 zákona na ochranu republiky (č. J 762-II),

kraj. soudu v Komárně ze dne 8. května 1929, č. TI VIII 14/29/9, předloženou vrch. stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 17. května 1929, č. 4188/29, za souhlas s trest. stíháním posl. Koczora pro přečin pomluvy podle §u 1, §u 3, odst. II, č. 1, 2 a §u 8, č. 3 zák. čl. XLI z r. 1914 (č. J 763-II),

kraj. soudu v Bratislavě ze dne 14. května 1929, č. TI XI 109/29/2, předloženou vrch. stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze. dne 18. května 1929, č. 4206/29, za souhlas s trest. stíháním posl. dr. Jurigy pro přečin pomluvy tiskem podle §u 1, §u 3, odst. II, č. 1 zák. čl. XLI z r. 1914 (č. J 764-II)

Předseda: Odvolána byla žádost imunitní.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Okr. trest. soud v Brně přípisem ze dne 8. května 1929, č. T I 622/29/2, odvolává žádost ze dne 16. března 1929 za souhlas s trest. stíháním posl. Svobody pro přečin proti bezpečnosti cti (č. J 739-II, presid. sdělení 194. schůze)

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výborů ústavně-právního a rozpočtového k usnesení senátu (tisk sněm. 1223 a 1350) o vládním návrhu zákona (tisk sen. 445 a 476) o zřízení nucených pracovních kolonií a o změně některých ustanovení trestního práva (tisk 1700).

Zpravodajem výboru ústavně-právního jest p. posl. dr. Králík, zpravodajem výboru rozpočtového p. posl. Rýpar.

Dávám slovo prvému zpravodaji, p. posl. dr. Králíkovi.

Zpravodaj posl. dr. Králík: Slavná sněmovno! Vládní návrh zákona o zřízení nucených pracovních kolonií a o změně některých ustanovení trestního práva má za účel zostření boje proti zločinnosti, zejména potíráním stoupající zpětnosti zločinců, ohrožujících bezpečnost právních statků, trestním zákonem chráněných. Toho chce dosíci vládní návrh těmito prostředky:

1. Rozšířením instituce dodání do donucovací pracovny v zemích historických, omezené nyní na pachatele některých přestupků, na některé zpětné zločince.

2. Zřízením nucených pracovních kolonií jako odrůdy donucovacích pracoven, určených pro provinilce lehčího typu, nyní do pracoven dodávaných.

3. Zavedením instituce policejního dohledu na Slovensku a v Podkarpatské Rusi v objemu podstatně širším nežli podle práva tam dosud platného.

Osnova zákona o zřízení nucených pracovních kolonií a o změně některých ustanovení trestního práva byla již jednou předmětem jednání plena posl. sněmovny, když jménem ústavně-právního výboru odporučoval jsem přijet vládní osnov ve znění usneseném senátem. Posl. sněmovna vrátila však usnesení senátu ústavně-právnímu výboru, aby je znovu projednal přihlížeje k námitkám, které byly předneseny při jednání o něm v plenu posl. sněmovny.

Ústavně-právní výbor zvolil k projednání usnesení senátu subkomitét, kterému byl předložen písemný posudek dr. Miřičky, profesora trestního práva na české universitě Karlově v Praze, který si vyžádalo o této zákonné osnově ministerstvo spravedlnosti, a znovu pojednal o usnesení senátu ve své schůzi dne 3. července 1928. Schůzi této byl jako expert přítomen též univ. prof. dr. Miřička.

Při tomto jednání byla nejprve uvážena hlavní výtka, která se činí této osnově zákona, že totiž neunifikuje, nýbrž se spokojuje pouze formálně souběžnou novelizací různých ustanovení obého trestního práva, jak rakouského, platného pro t. zv. země historické, tak i uherského, platného pro Slovensko a Podkarpatskou Rus, pokud se obírají látkou v této osnově upravovanou.

Ústavně - právní výbor vyslechl vývody experta univ. prof. dr. Miřičky po stránce právní a vývody zástupců ministerstva spravedlnosti po stránce administrativní a uznal, že úplná unifikace příslušných ustanovení obou trestních zákonů by byla spojena po stránce právní s neobyčejnými potížemi, po stránce administrativní pak že je toho času téměř nemožná, a souhlasí proto s konečným závěrem vývodů experta prof. dr. Miřičky, že způsob řešení, jaký navrhuje vládní návrh ve znění přijatém senátem, je toho času nejjednodušším způsobem vyřešení této otázky.

Touto osnovou nedociluje se sice naprosté unifikace i v podrobnostech, avšak nutno uznati, že ve skutečnosti dospěje se navrhovanými prostředky i při různé úpravě v podrobnostech ke stejnému cíli. S tím se lze spokojiti tím spíše, protože tato novelizace se jeví toliko jako provisorium a příprava reformy trestního práva a sleduje také účel, aby provedení této reformy setkalo se s obtížemi co nejmenšími.

Ústavně-právní výbor uznal proto vládní návrh ve znění usnesení senátu zásadně za vhodný podklad jednání. Při tom přičinil však na návrh subkomitétu hlavně podle posudku prof. dr. Miřičky některé změny, k jejichž odůvodnění a vysvětlení budiž uvedeno:

Největší změny provedeny byly ve čl. II usnesení senátu, vymezujícím okruh osob, které mohou býti na území republiky mimo Slovensko a Podkarpatskou Rus drženy v donucovacích pracovnách. Podle §u 5 zák. čl. XXI z r. 1913 je na Slovensku a Podkarpatské Rusi odkázání do donucovací pracovny přípustné jen při kvalifikované potulce a zahalečství, kdežto podle vládního návrhu bylo by to na ostatním území republiky při týchž v podstatě trestných činech možno již při prvním odsouzení.

Ústavně-právní výbor, chtěje dosíci jakéhosi sblížení navrhuje proto, aby i na tomto území bylo odkázání do donucovací pracovny přípustné jen po dvojím skutečném potrestání. Tím bude vyloučeno, aby tam byly odkázány jiné živly než notoricky zahálčivé. V tomto směru byla proto změněna lit. a) ve čl. II vládního návrhu.

Také v lit. b) téhož článku byly provedeny změny potud, že ke kvalifikaci zpětnosti nemá tu stačiti, aby předchozí trestné činy byly spáchány "z některé takové pohnutky", jak praví usnesení senátu, nýbrž má býti nutným, aby byly spáchány "z některé uvedené pohnutky", t. j. ze zahálčivosti, z ničemné lehkomyslnosti nebo z hrubé zištnosti. Usnesení senátu tak, jak zní, by totiž nevylučovalo, aby při zpětnosti byl počítán i čin spáchaný z některé pohnutky, jak byly právě uvedeny, což by činilo toto ustanovení velmi neurčitým.

Není dále důvodu, aby při zpětnosti byly počítány jen dřívější zločiny a přestupky, jak by tomu bylo podle usnesení senátu, a nikoliv i dřívější přečiny, které mohou býti rovněž spáchány z uvedených pohnutek. Proto nahrazena ve čl. II, v lit. b) slova "za zločin nebo přestupek" slovy "za trestný čin".

Konečně byla připojena v případech lit. b ) ve čl. II ještě další podmínka přípustnosti odkázání do donucovací pracovny, spočívající v tom, že viník musí býti cizímu majetku nebezpečný. Tím se stávají planými také obavy, že by do donucovací pracovny mohli býti odkázáni i vězňové političtí.

Konečně zůstavuje usnesení senátu pochybnosti ještě v tom směru, zda vilníkem, který v posledních 5 letech před spácháním trestného činu, o nějž jde, si odbyl již dvakráte trest na svobodě, rozumí se jen takový viník, který si v těchto 5 letech odbyl celý trest, či stačí-li, když do této lhůty spadne ukončení výkonu trestu. Aby tato pochybnost byla odstraněna, usnesl se ústavně-právní výbor tuto podmínku zpětnosti upraviti jasněji, ježto táž podmínka má význam i pro zpětnost podle lit. a), společně pro lit. a) i b) tohoto článku v nové samostatné větě.

Další změna byla provedena ve čl. III, v č. 3. Podle usnesení senátu mělo by býti podmíněné propuštění z trestu provinilce, který po odpykání trestu by mohl býti ještě zadržen v donucovací pracovně, možné jen se souhlasem politického úřadu II. stolice, příslušného rozhodnouti o tomto zadržení. Ústavně-právní výbor nepovažoval za vhodné, aby rozhodnutí komise pro podmíněné propuštění z trestu složené převahou ze soudců, bylo třeba jen ve formě souhlasu přezkoumáváno úřadem správním. Na druhé straně však uznal, že při podmíněném propouštění z trestu takových viníků třeba postupovati zvláště opatrně a že se proto doporučuje, aby komise pro podmínečné propouštění vyslechla alespoň před svým rozhodnutím politický úřad II. stolice, spolu odpovědný za bezpečnost, a nespokojila se se zprávami úřadů podřízených.

V čl. V byl z odst. (6), upravujícího podstatně odlišnou látku než předcházejících pět odstavců téhož článku, utvořen nový článek VI stejného znění. K němu bylo pak připojeno jako odst. 2 ustanovení, že zkušebná doba při podmínečném propuštění z donucovací pracovny činí i na Slovensku a Podkarpatské Rusi 2 až 5 let místo dosavadního jednoho roku, jak ustanovovala první věta §u 16 zák. čl. XXI z r. 1913. Tím docíleno naprosté unifikace pokud jde o délku zkušební doby při podmínečném propuštění z donucovací pracovny a nucené pracovní kolonie.

V důsledku této změny bylo nutno přečíslovati další články a změniti i citaci v dosavadním čl. VII, odst. 2.

Na konec upozorňuji na omyl vloudivší se do zprávy ústavně-právního výboru tisk 1350. Článkem IV návrhu nebyla totiž zrušena instituce samovazby, která je i dnes nepostradatelnou součástí výkonu trestů na svobodě, nýbrž má býti zrušeno toliko zkracování trestu samovazbou, jak nastávalo podle §u 4 zákona č. 43 z r. 1872 ř. z. u osob odsouzených soudy mimo Slovensko a Podkarpatskou Rus.

Jménem výboru ústavně-právního doporučuji slavné posl. sněmovně přijetí předlohy ve znění jím usneseném i s dvěma resolucemi, přijatými senátem. (Souhlas)

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji - za výbor rozpočtový - panu posl. Rýparovi.

Zpravodaj posl. Rýpar: Slavná poslanecká sněmovno! O vládním návrhu zákona o zřízení nucených pracovních kolonií a o změně některých ustanovení trestního práva jednal rozpočtový výbor už dvakráte, a to poprvé ve schůzi 7. prosince 1927 a po druhé ve schůzi 11. července 1928, když vrácen byl tehdy slavnou posl. sněmovnou tento návrh zákona jak ústavně-právnímu, tak rozpočtovému výboru. O změnách, které byly provedeny, promluvil pan zpravodaj ústavně-právního výboru.

Pokud se týká nákladu na tyto donucovací pracovní kolonie, nebylo změněno v ústavněprávním výboru nic. Výdaje na to mají býti hrazeny na prvním místě z výtěžku ústavů samých, pokud lze z výtěžků těchto ústavů tyto výdaje krýti. Jinak má samo sebou doplniti ostatní stát. Ježto nucené pracovní kolonie jsou nutné v zájmu veřejném a sociálním, je také nutný náklad na ně, a je-li náklad nutný, tedy je také tím odůvodněn. Rozpočtový výbor vycházel z tohoto stanoviska a přijal jak v první své schůzi 7. prosince 1927, tak také ve druhé 11. července 1928 návrh zákona tak, jak byl přijat senátem a jak byl přijat ústavně-právním výborem.

Dovoluji si proto doporučovati slavné posl. sněmovně návrh zákona ke schválení v tomto znění. (Souhlas)

Předseda (zvoní): K tomuto předmětu jsou přihlášeni řečníci. Zahajuji proto rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická byla stanovena 40 minutami. (Námitek nebylo)

Námitek není. Navržená lhůta je přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni řečníci: na straně "proti"pp. posl. Koudelka, Blatná, Kolláriková, Hruška; na straně "pro"p. posl. Krumpe.

Dávám slovo p. posl. Koudelkovi.

Posl. Koudelka: Slavná sněmovno! Dámy a pánové! Je vinou této vládní většiny, jestliže po dlouhých přestávkách v činnosti sněmovní, dříve než můžeme jednati o předmětech denního pořadu, musíme mluviti také o řadě jiných důležitých otázek naší vnitřní i jiné politiky.

Máme jednati dnes o vládním návrhu zákona o zřízení nucených pracovních kolonií, kterýžto návrh není v této sněmovně po prvé. Přistupujeme k jednání o něm z rozpaků této vládní většiny, jen s bídou vyplňující nečasté schůze této sněmovny, poněvadž vládní většina je neschopna každé práce širší a hlubší povahy a poněvadž ji vede neschopná, bezmocná vláda.

Je třeba říci, že veřejnost počíná se velmi znepokojovati faktem, že nemáme již jen špatnou vládu, že spíše možno mluviti dnes o tom, že nemáme žádné vlády. Tento stav sabotování činnosti Národního shromáždění neschopnou vládní majoritou a bezmocnou vládou vede k povážlivé situaci, vede k demoralisaci našeho parlamentarismu a je svrchovaným nebezpečím pro vážnost Národního shromáždění v širokých vrstvách voličstva. Tato nedělnost vládní většiny jest omlouvána poukazem na potřebu klidu v našem vnitropolitickém životě a vysvětlována snahou vyvarovati se každé fabrikace zákonů. Je to výmluva z nouze. Ví se a vidí se dnes všeobecně, že tato vládní majorita není již s to vésti se zdarem správu republiky a že vláda nemá síly, aby na tomto faktu něco změnila. Z toho dusno v našem vnitropolitickém životě. A příznak parlamentárních voleb stále jasněji vznáší se před námi jako východisko z tohoto stavu, do něhož se dostala vládní majorita svou politikou.

Je v nebezpečí nejen instituce parlamentarismu, které hrozí zbahnění následkem těchto poměrů ve vládní většině, nýbrž i důležité interesy našeho státu. V době, kdy v mezinárodní politice jde o vážné zájmy republiky a kdy by bylo třeba, aby tu u vesla byla vláda silná s pevně semknutou majoritou, jejíž hlas by padal v jednáních mezinárodních na váhu, máme tu majoritu, která se potácí den ze dne a která po dlouhých týdnech svolává sněmovnu k nouzovým jednáním o zcela bezvýznamných osnovách zákonných.

Mnoho lidí v našem veřejném životě čekalo, že sjezd největší strany vládní majority zjedná jasno v této trapné nejistotě a v tomto přítmí našeho veřejného života. Bylo povinností agrární strany rozptýliti chmury, které se nakupily v našem vnitropolitickém životě, a dáti pevnou páteř politice našeho státu pro domov i pro cizinu. Zhostila se tohoto úkolu nejsilnější strana vládní majority, jak bylo její povinností ? Každý, kdo sledoval do podrobností jednání sjezdu strany republikánské, nabyl nezvratného přesvědčení, že tato strana nesplnila svoji povinnost největší strany vládní majority, že sjezd její nezjednal jasno ani v majoritě, ba ani ve vlastní straně. Nelze mluviti o žádném kladu, kterým tento sjezd přispěl by na cestě vývoje našeho státu. Ba naopak z jednání sjezdového, z usnesených projevů je patrný přímo podivuhodný ideový zmatek v první koaliční straně. Mluví se o fabrikaci zákonů, kterou se omlouvá nedělnost vládní majority, a sjezd proklamuje dlouhý seznam požadavků, jež v zájmu zemědělství a zemědělského lidu stát, parlament, Národní shromáždění mají splniti. "Vláda učiní vše, aby nedošlo k předčasným volbám" - praví p. min. předseda Udržal na sjezdu své strany. A jak se s tím srovnává troubení do pole, které slyšíme na agrárních schůzích a čteme v agrárním tisku, snaha po předčasných volbách parlamentárních, která je zřejmá z praktické politiky této strany? Spolupráci s jinými stranami proklamovali někteří vlivní činitelé agrární strany na sjezdu, zatím co jiní, neméně vlivní činitelé této strany opojovali se velikými hesly o diktatuře selského stavu, o diktatuře agrární buržoasie.

A myslím, že nelze dnes, když po delší přestávce přistupujeme zde ke své práci, nepozastaviti se nad t. zv. poselstvím vůdce největší strany majoritní Ant. Švehly ke sjezdu agrární strany. Poselství je takového obsahu, že mnozí z těch, kteří jsou znalci tohoto předního státníka naší republiky, octli se v po vážlivých rozpacích (Výkřiky posl. Srby.) a v první chvíli nevěřili, že jde vskutku o projev tohoto politika, slynoucího opatrností i smyslem pro spolupráci s ostatními stranami a pro kompromis. Ale bylo nám řečeno ústy autoritativními, že to poselství je opravdu poselstvím Ant. Švehly.

Máme tedy věřiti, že je to Antonín Švehla "kouzla zbavený" ? Není tedy pravda všechno to, na čem je založena nesporně veliká popularita tohoto státníka i v kruzích nezemědělských ? Není tedy Antonín Švehla takový, jak jsme ho zde poznali, nýbrž je zcela jiný, tak, jak nám jej vykreslilo to poselství a to, co k tomu orgánové strany republikánské přičinili ? Je věcí strany, pro níž Antonín Švehla velmi mnoho udělal, pro níž velmi mnoho znamená, jakým způsobem chce se mu za to odvděčiti. Přispěje-li toto poselství k posílení popularity a k udržení oné "svatozáře" kol hlavy Antonína Švehly - o tom, myslím, že dnes ani v lůně agrární strany není mnoho pochybností. (Výkřiky posl. Bechyně.)

My nepolemisujeme s nemocným, nemocný Švehla není předmětem naší kritiky. Strana je odpovědná, je odpovědný ministr zemědělství, učedník mistra - ministr zemědělství, který poselství to na sjezdu přednášel, je odpovědna především strana, která vzala .to poselství za své, která z něj udělá úhelný kámen své politiky, svého poměru k ostatním vrstvám obyvatelstva tohoto státu. A po této stránce je třeba poselstvím tím se zabývati. (Posl. Mašata: Kdo chce rozumět, rozumí! Vaši chybou je, že nerozumíte!)

Pane kolego, česky rozumíme. A kdo četl poselství, i nejobjektivněji, musel se nad ním pozastaviti přes všechno to popírání a zeslabování, i přes to dodatečné opravování sjezdovou komisí, když se poznaly neblahé účinky tohoto projevu na širokou veřejnost. (Výkřiky posl. Bechyně.)

Ale my přece jen chceme bráti slova tak, jak jsou řečena, nikoliv tak, jak by je chtěli vykládati nyní dodatečně různí apoštolové našeho buržoasního agrarismu. V tom poselství vidíme agrární romantismus, (Výkřiky posl. Srby.) apologii na zemědělskou práci, kterou nejhlučněji proklamují ti, kteří k práci té mají nejdále. (Tak jest !) Apologie, romantismus mají málo co společného s praktickou politikou. Ale sotva kde smí se praxe tak diametrálně lišiti od filosofie, jako chce tomu vedení naší strany republikánské.

V tom poselství jsme četli, že "jen zemědělec má vlastnosti opravňující jej k vládě, že jen on vyniká rozvahou, klidem, trpělivostí, (Výkřiky posl. Bechyně.) všemi těmi vlastnostmi, které mu dává denní styk s půdou. Městský člověk je příliš nervosní, příliš překotně myslící."

A z toho pak jest odvozena v poselství další zásada, že zemědělec je proto oprávněn dáti zákony nejen sobě, nýbrž také ostatním. V Evropě máme četné státy agrární s obyvatelstvem velikou převahou zemědělským. Je to Maďarsko, je to Polsko, Rusko, Bulharsko, Rumunsko, království S. H. S., Itálie a Španělsko. Jsou to státy, v nichž zemědělec má především ukázati, co dovede, neboť je tam v národní společnosti v ohromné, ba v mnohých z těch států ve zdrcující převaze.

Chceme sledovati ideály vlád těchto států, v nichž mnohých je diktatura či polodiktatura platným vládním režimem ? Kde jsou v těchto agrárních státech státnické vlastnosti zemědělského člověka ? Čím se tu projevily ? Myslím, že nemusí býti naší ctižádostí, abychom u nás měli takové vlády, takové režimy, jako v těchto ryze agrárních státech. Naproti tomu máme veliké britské imperium, kde zemědělský stav je politicky bezvýznamný, kde rozhodu je buržoasie průmyslová a obchodní. Nemyslím, že by vláda Velké Britanie byla svědectvím nedostatku trpělivosti, nervosy městského člověka. My právě na britské vládě vidíme veliký smysl pro rozvahu, rozšafnost, trpělivost a sledování politiky tohoto velikého světového státu.

Podobně je tomu ve Francii a ve státech severských. Řekl jsem, že z těchto zvláštních schopností zemědělského lidu k vládě nad státem proklamuje agrární strana ve svém poselství další požadavek, aby zemědělec dal zákony nejen sobě, nýbrž všem ostatním. "Jen ten, kdo se naučil poslouchati, jest jedině schopný poroučeti !" - A poněvadž se naučili poslouchati jedině zemědělci, tedy jedině zemědělci mají právo poroučeti. Komu ? Těm ostatním, nezemědělcům! Prakticky to znamená, že agrární strana jakožto representantka zemědělského stavu vyhlašuje tu právo poroučeti, dávati zákony všem těm ostatním.

Ale já se táži skromně, který zemědělec má tyto zvláštní schopnosti ke vládě nad státem a právo jiným dávati zákony ? Pracující zemědělec, zemědělský dělník - či agrární buržoasie, agrární kapitál, velcí držitelé půdy ? Otázka velmi významná.

Podívejte se, co nám říká statistika. V zemědělství, lesnictví a rybnikářství naší republiky je samostatných podnikatelů 824.206; nájemců, které sem třeba zařaditi, 10.772; tedy všech samostatných podnikatelů zemědělských v republice je 834.000. Z těch obrovská část, nejméně 75 %, jsou zemědělci pracující, malí zemědělští podnikatelé s výměrou maximálně 10 ha. Tedy na agrární podnikatele velké, na agrární buržoasii zbývá počet velmi nepatrný. Ale my máme také zemědělce námezdně pracující, nejen samostatné podnikatele zemědělské. Úředníků máme 17.000, dělníků 452.000 a nádeníků půl milionu. V celku máme v zemědělství zaměstnáno nesamostatně hospodařících, tedy námezdních pracovníků, 972.000, téměř o půldruhého statisíce více než činí všichni samostatní zemědělští podnikatelé bez ohledu na výměr.

Tvrdí-li se, že zemědělec má především schopnost ke vládě nad státem, že on má dávati zákony sobě i ostatním, táži se, domnívá-li se agrární strana, že to má býti ta menšina samostatných podnikatelů zemědělských, či ta většina dělníků, nádeníků a úředníků zemědělských? (Posl. dr. Meissner: Ti, kteří musejí poslouchati, mají právo poroučeti!) Domnívám se, že zemědělští dělníci naučili se poslouchati nejlépe ze všech stavů dělnické třídy. A je-li pravda, že jenom ti, kteří se nauč1li poslouchati, mají právo poroučeti, jest to vyloženo: jsou většinou v zemědělském stavu, jsou to lidé, kteří se naučili poslouchati, a podle poselství agrární strany mají tedy všechno oprávnění, aby vládli ve státě, aby dávali sobě i jiným zákony. A nejen to, jsou to lidé, kteří jsou prvními představiteli zemědělské práce, lidé, kteří nežijí z úroků kapitálu ani z pachtovní renty, kteří jsou, jak pravím, nejvlastnějšími nositeli zemědělské práce a kterým tedy zájem zemědělství je totožný se zájmem jejich existence. To jsou ti, kteří smrdí hnojem a koňskou močí, to jsou ti, kteří se mohou dovolávati uznání pro svou práci. Bylo by snad skromnější počkati, až co řeknou o svých snahách tito lidé a nikoli agrárníci, kteří smrdí jen kolínskou vodičkou.

Velectění! Samostatných podnikatelů v zemědělství je 15 %, ale námezdně pracujících zemědělců je 17% celkového počtu. Kdo chce mluviti za zemědělství, nesmí přejíti tato fakta. Platí-li demokratická zásada většiny, platí také tady a pak za zemědělství nemohou mluviti jen podnikatelé, nýbrž především námezdně pracující zemědělci, zemědělští dělníci, zřízenci a úředníci. (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP