Čtvrtek 23. května 1929

Poselství se domáhá úcty k zemědělské práci. Zemědělská práce žije prý ve znamení hanby. Ano. Je třeba úcty k zemědělské práci, úcty k těm, kteří ji konají. Velectění! Mám vám líčiti poměry, v nichž žije zemědělský proletariát ? Stačí, řeknu-li, že průměrná mzda zemědělského dělníka v republice činí denně 11.45 Kč - peněžní i naturální - zatím co průměrná mzda průmyslového dělníka, také nízká, činí 20.46 Kč, tedy o 45 % více, než kolik činí průměrná mzda dělníka zemědělského. Bytové poměry těchto proletářů jsou pode vší kritiku. (Posl. Bechyně: To se musí vidět!) To se musí viděti. Přijde doba, kdy tu předložíme fotografické snímky, jak bydlí zemědělští dělníci. Dobytek bydlí namnoze lépe než tito lidé, jichž denní modlitbou jest ta užitečná zemědělská práce, která dává chléb, ta práce, kterou jsme živi všicci a která agrárnímu poselství je důvodem k hlásání diktatury nad ostatními stavy sociálními.

Velectění! Na venkově přibývá pachtýřů. Zemědělští podnikatelé středních i velikých statků pokládají s hlediska osobního zájmu za prospěšnější propachtovati své pozemky a usedlosti a žíti ve městě pohodlně z renty, kterou na jejich půdě jiní lidé, skutečně pracující zemědělci, jim opatřují. Jest v proudu veliký útěk z venkova, ale klamal by se, kdo by se domníval, že to utíkají jen zemědělští dělníci z vesnic. Nikoli. Statistika nám povídá, že největší procento těch, kteří ze zemědělství odcházejí k jiným povoláním, tvoří příslušníci zemědělského stavu, rodiny samostatně pracujících zemědělců, zejména ženského pohlaví. Na Moravě až 75 % těch, kteří odcházejí ze zemědělství do měst, tvoří dcery rolníků. (Slyšte!) Není to ten zemědělský rolník, jemuž smrdí práce zemědělská. Jsou to jiní, kterým tato práce smrdí a kteří hledají práci pohodlnější.

Velectění! Musil bych se vrátiti k tomu, co jsem zde svého času vykládal o velikém stěhování národů v moderní době z vesnic do měst, o úžasném vzrůstu měst na účet venkova, vesnice, zemědělství. Není toho dnes třeba. Ty věci jsou obecně známy. V Mnichově narodil se každý druhý člověk mimo Mnichov, a kdybychom hledali rozené Pražáky v Praze, našli bychom jich malou část. Velká většina i pražského obyvatelstva stejně jako velkých průmyslových středisek našich pochází z vesnic, z venkova, ze zemědělské práce. A tu poselství agrární strany, když bylo vyzvedlo vysoce práci zemědělcovu a řeklo nám, že ona nás všechny živí, proneslo tvrdé slovo o parasitních městech. My tedy, kteří nežijeme z práce zemědělské, kteří nemáme své statky, jsme sociálními parasity.

Parasit v přírodopise je obecně znám. Je to štěnice, veš, blecha, krátce tvor, který se pase na těle druhého. Agrární poselství typovalo všechen nezemědělský lid jako elementy parasitní, pasoucí se na těle našich zemědělců. (Výkřiky posl. Srby.) Jsou parasité sociální, kteří jsou však v městech jako na vesnici ve všech povoláních, jsou to lidé, kteří žijí z práce jiných.

Velectění! Cožpak neví filosofie agrární strany nic o existenci zemědělského kapitálu ? Ona neví nic o vlastnících velkých statků a velkostatků, žijících ve městě nebo na venkovských zámcích, kteří žijí z renty těžce dobývané jejich bližními ? (Výkřiky poslanců čsl. strany soc.- demokratické.)

Velectění! Je to tvrdé slovo, které agrární poselstvo vmetlo ve tvář nezemědělskému obyvatelstvu, tato nadávka rozhodně nemůže se týkati jenom obyvatelstva městského. Kolik je lidí na vesnici, kteří se nezabývají zemědělskou prací! Ti všichni jsou parasiti, ti všichni jsou typováni jako příživníci sociální. Bylo by zajímavo zvěděti, kolik skutečných, výkonných zemědělců jest organisováno v agrární straně, hlásající tuto filosofii ? Malý učedník velkého mistra, ministr zemědělství, sám není výkonným zemědělcem. Je tedy parasitem. (Posl. dr. Meissner: Rozdává subvence! Veselost poslanců čsl. strany soc. demokratické.) To je velice záslužná zemědělská činnost, ale to by ten, kdo béře zemědělci, byl také zemědělcem, nejen ten, kdo mu dává. Myslím, že mnozí z nás, jichž otcové nebo dědové žili na vesnicích, na statku, rádi by se vrátili na tu půdu, kdyby bylo lze. (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.) Jsou ochotni, pánové zastupující filosofii tohoto poselství, postarati se, aby ti z parasitů, kteří by se rádi vrátili na půdu svou nebo cizí na vesnici, opravdu se vrátiti mohli ? Jsou ochotni dáti impuls k energickému, radikálnímu provádění pozemkové reformy nejen na velkostatcích, nýbrž i na statcích středních, aby bylo u nás co nejvíce lidí na půdě a z půdy žijících? Velectění, vždyť je každému z nás známo, že pro velice mnohé, kteří zastupují filosofii poselství agrární strany, je půda kapitálem, z jejíhož výnosu vedou pohodlný život. Víme přece všeobecně, že pro velice mnohé z těchto pánů je půda prostředkem zábavy na panství lesním, na panstvích k účelům myslivosti a tak podobně. Jsou ochotni umožniti parasitům odervaným od půdy návrat k té matce zemi a k té těžké, zhanobené, zemědělské práci ? Pochybujeme.

Já se táži: Jsou parasity všichni, kteří neořou a s polí nesklízejí, kteří se zaměstnávají jinak ? Jsou parasity páni v ministerstvu zemědělství, včetně ministra zemědělství ? Na půdě nepracují, zaměstnávajíce se politikou zemědělskou a podporou zemědělské činnosti. Jsem přesvědčen, že pánové nám řeknou, že ti patří do sféry zemědělců. Vždyť také na agrárním sjezdu, velectění pánové, bylo více než polovina ministerstva zemědělství. Tam jste se stejně jako na pozemkovém úřadě nikoho nedovolali prostě proto, že byli na sjezdu strany agrární. V zemědělských radách jsou také živly parasitní ? Nejsou, to jsou jistě puncovaní agrárníci, puncovaní zemědělci. Ale, vážení pánové, podívejte se, jestliže není paras1tem inženýr ministerstva zemědělství nebo zemědělské rady, který pracuje na technických operacích půdních, je parasitem inženýr, montér, který sestrojuje mláticí stroj pro zemědělce? Je to stejná činnost. Ten zlepšuje podstatu půdní, pracuje na technice půdní, ten zase obstarává strojní techniku potřebnou zemědělci v jiné fási jeho hospodářského roku. Možná, že agrární fabriky na hospodářské stroje, jmenovitě továrny v koncernu Agrární banky, budou vzaty také na milost a vyjmuty ze společnosti parasitní. Ale já se vás ptám: Když tedy inženýr a montér, sestrojující u Bächrů pluh pro naše zemědělce, koná užitečnou práci, zdaž není sociálně užitečným činitelem i dělník na Poldovce, který pracuje na oceli potřebné pro tyto stroje, nebo havíř, který v Nučických dolech kope železnou rudu pro tyto hospodářské stroje našich zemědělců?

Velectění! Tak bych mohl ukazovati na souvislost hospodářské činnosti jednotlivých stavů a vrstev našeho obyvatelstva, abych prokázal, jak nespravedlivým a v základě falešným je to hanlivé označení, kterým sjezd největší strany vládní hodil po všem nezemědělském obyvatelstvu našeho státu.

Sociologie venkova ukazuje na rozdíly mezi městy a vesnicí. Poukazuje zejména na to, že bohatství rychlejším tempem se soustřeďuje ve městech než na vesnicích. To je pravda. Ale cožpak je naší zásluhou, elementů parasitních, že utíkají zámožní lidé, ústavy a zařízení pro venkovský lid určené z vesnic do měst? Kdo na př. chtěl, aby táborská zemědělská akademie byla vzata Táboru a šla do Prahy ? Kdo nutí pány z agrární strany, aby soustřeďovali svá musea, své školy hospodářské, své výzkumné stanice v městech, kde je život pohodlnější ? Proč je nenechají uprostřed toho zemědělského života tam kdesi na vesnicích? Proč je Agrární banka v Praze, proč není v Dlouhé Lhotě ? Proč není zemědělská rada kdesi na Kolínsku, proč je na Václavském náměstí ? Není tedy vina nás, že se venkovské bohatství přelévá do měst, to je přirozená podstata sociálního vývoje, na kterém máme všichni stejnou vinu nebo na němž jsme všichni bez rozdílu bez viny.

Vždyť je také rozdíl mezi vesnicemi! Není jenom rozdíl mezi městy a vesnicemi, nýbrž i mezi vesnicemi samými. Prosím, právem se ukazuje na pokročilost takových Příkaz na Hané. Mají tam spolkový dům, mají tam chodníky, dlažbu, světlo, snad vodovod, čítárnu, mají tam zařízení sociální, a všechno, co naleznete ve městě, ba více než můžete nalézti na mnohém venkovském městečku. Přirovnejte s touto vesnicí kdesi v horách zastrčenou vesničku na Českomoravské vysočině, na jihu Čech, na Slovensku, na Podkarpatské Rusi. Když srovnáváte, shledáte mezi těmito dvěma vesničkami stejně velký rozdíl, ba v mnohém ohledu ještě větší, než mezi mnohým městem a mnohou vesnicí. Ten, kdo kope hrob, propast mezi městem a vesnicí, dělá práci pošetilou, žel, že práci, s hlediska nutné solidarity národní společnosti velmi škodlivou a zejména, myslím, nehodnou přední strany politické, odpovědné za osudy tohoto státu a konec konců nás všech. (Výkřiky posl. Srby.)

Velectění, z této myšlenky odvodilo poselství nakonec pak zásadu velmi praktickou: "Kdo nám má dáti?".....ptá se sjezd agrární strany. "Nikdo! My si vezmeme sami !" Nuže, k čemu jsou pánové v koalici s ostatními politickými stranami ? Proč si nevezmou, co chtějí, proč nezařídí, co chtějí, když jim stačí jen vůle to nebo ono chtíti, když si mohou vzíti, co si přejí ? Je to špatná poklona ostatním koaličním partnerům agrární strany, ale myslím, že je to i velmi špatná služba věcným zájmům zemědělským.

Na sjezdu agrárním byla usnesena velká řada dlouhých resolucí. Račte, prosím, přečísti si takovou resoluci komise zemědělské. To je dlouhý seznam požadavků, které předkládá agrární strana ostatním v zájmu lepší budoucnosti zemědělství a zemědělců. Vezme si, co tu žádá, sama bez ohledu na ostatní ? Stačí snad příklad se živelní pojišťovnou. Kdyby pan dr. Zadina mohl si ji vzíti sám, dávno již by ji měl. Jenže je k tomu přece jen třeba také těch druhých. V praktické politice agrárníci přece jen poznávají, že nejsou sami, že jsou tu také jiní, že representují sotva 15% celkového voličstva naší republiky.

Ale, velectění, dámy a pánové, tak sami budou museti nakonec přijíti páni z agrární strany se svými požadavky zemědělsko-politickými. Ke komu ? K nám, k těm ostatním parasitům, k těm, kterým se vynadá a nad kterými se vyhlašuje svaté právo diktatury? Stěžuje-li si agrární strana na hanbu, v níž žije zemědělská práce, na zneuznání této činnosti, která dává chleba, je její dvojnásobnou povinností, aby taktním a rozumným způsobem v ostatním lidu budila porozumění a pochopení pro práci zemědělců, aby až přijde k jednání s těmi ostatními o věcných požadavcích zemědělských a zemědělců, našla tu pochopení a porozumění a dobrou vůli vyhověti. Zatím jdou páni na to s klackem. Tak se může jednati na statku s deputátníkem, s odvislým podruhem, ale nikoli s rovnoprávnými občany našeho státu. Poselství vytýká, že zemědělec je stižen potupným přívlastkem "chrapoun". Ano, takovéto jednání klasifikuje náš lid jako chrapounství, tu zpupnost, bezohlednost, která vnucuje bezohledně vlastní vůli jiným a která je nutí, aby sloužili zájmům jim cizím a jim ku škodě. To jest špatná služba zemědělcům a zemědělským zájmům, kterou prokázal agrární sjezd. Sejdeme se s tím, agrární strana brzy pozná, do jaké nebezpečné situace sama se dostala bohužel, že při tom budou trpěti také zájmy zemědělců.

Vzpomínám, když jsme slyšeli o této mocenské filosofii s tolika stran, kolik tu bylo již diktátorů, po nichž dnes není ani potuchy! Kde je Vilém se svou "Übermensch"teorií, se svým právem Německa na nadvládu nad Evropou a celým světem, kde jest každé naše domácí hnutí, které si vytklo za prostředek svého snažení diktaturu ? Isolace byla přirozeným následkem každého takového velikášství, isolace agrární strany bude také následkem jejího poselství a její politiky, kterou na svém sjezdu zahájila. Z celkového počtu 14 mil. obyvatel našeho státu něco málo přes 5 mil. náleží zemědělství. Z toho 2 1/2 mil. jsou příslušníci rodin, děti, z toho 1 mil. jsou dělníci, zřízenci a úředníci a jen 800.000 je samostatných podnikatelů zemědělských, z nichž 75%, jsou zemědělci nejmenší, zemědělci pracující. A teď tato hrstka bohaté zpychlé agrární buržoasie vyhlašuje ostatním, ale také veliké části venkovského lidu diktaturu, snahu po komandu, právo dávati všem nám zákony. Co bude přirozeným, logickým toho závěrem? Že se ti druzí srazí, že s dvojnásobnou nedůvěrou budou přijímati každý počin na poli zemědělsko-politickém a že opravdu může dojíti nejen k věcnému poškození zájmů zemědělství, nýbrž i k politickému poškození agrární strany.

Velectění, dámy a pánové! Na sjezdu, a zvláště po něm, bylo s jistou pýchou poukazováno na agrárně-živnostensko-národně-demokraticko-internacionální blok a bylo nám to servírováno jako hrozba. Dobrá! Tedy agrárníci anektovali stranu politických živnostníků (Posl. Srba: Parasity!), tento parasitní element na vesnicích i v městech! Zasvěcené lidi to nikterak nepřekvapilo. To jest jen projev stavu, který dávno existoval. Kdo chce žíti v podruží, prosím, to jest jeho věcí, to jest jeho právo. Chtějí-li žíti živnostníci v deputátu u strany agrární, to jest věc jejich politiky, jejich taktiky. Jen je třeba říci, že přece jen podle našeho skromného názoru zájmy obou těchto skupin podnikatelských velmi se rozcházejí. Zemědělci jsou výrobci, živnostníci jsou výrobci a obchodníky. Dejme tomu, že venkovský živnostník má jistý zájem na koupěschopnosti svého selského sousedstva. Ale já se táži: Cožpak jsou živnostníci jenom na vesnicích? Nejsou hlavně v městečkách a v městech? Co pomůže městskému živnostníku, bude-li podporovati koupěschopnost zemědělského stavu, když jeho konsumenti zemědělskému stavu nenáležejí ? A když platí tady teorie: "Má-li sedlák, má také živnostník" - zdaž z toho logicky neresultuje další, že živnostník má také tehdy, má-li předem dělník, má-li zřízenec, úředník a všichni ti, kteří tvoří tu širokou obec našeho středního živnostenského stavu ? A vida! Politika živnostenské strany dovede dělati politiku s agrárními podnikateli, ale nedovede, nechce dělati politiku s dělnickými stranami, s dělníky, kteří jsou neméně jejich konsumenty a jejich živiteli.......

Velectění! Ostatně nelogičnost politiky živnostenské strany byla dávno zřejmá. Její nenávistné tažení proti dělnickým konsumům bije každému do očí - ale pardonování agrárních družstev, skutečně bohatě subvencovaných, bije do očí široké veřejnosti ještě víc. Ale tato věc, anexe živnostenské strany agrární stranou, zasvěcence nepřekvapila. Poněkud překvapila anexe národně-demokratické strany agrární stranou. (Posl. Bechyně: Anexe bez náhrad, aspoň v tomto případě!) Ano, bez náhrad, bez kontribucí. (Výkřiky posl. dr. Meissnera.) Pravdu mají hlasy, že je to výsledek osobní politiky, která hraje takovou roli v našem vnitropolitickém i zahraničně politickém životě. Je to smutný konec kdysi veliké a slavné strany mladočeské: v podruží u agrárníků! Tam končí tato strana městské, průmyslové, obchodní buržoasie a vysoké byrokracie.......(Výkřiky posl. dr. Meissnera a Srby.)

Včera konal se sjezd největší organisace podnikatelské, celostátní, internacionální organisace podnikatelské naší republiky. A ve zprávě o tom čteme dokonce ve "Venkově", že tam byli přední zástupcové agrární strany, generální tajemník a jiní a jiní. (Posl. Tomášek: A také vláda!) Vždyť je to jejich vláda. (Výkřiky posl. Srby.) Velectění, to nutí k přemýšlení ze dvou hledisek: Za prvé, že ten selský radikalismus pánů z agrárního sjezdu nebude míněn tak vážně, když přední činitelé agrární strany mají co dělati na sjezdu průmyslových podnikatelů. (Výkřiky posl. Srby.) Za druhé: Má-li agrární demokracie jen kousek hrdosti a životaschopnosti, měla by si dáti na tyto pány tam v těch kruzích velký pozor, aby jí nevzali to poslední, co ještě má. My tomu rozumíme tak, že se tu tvoří pod patronancí první koaliční strany veliká jednotná fronta vrstev podnikatelských, zemědělského, průmyslového, bankovního i obchodního kapitálu. To je, velectění, vlastní podstata toho bloku 1,800.000 voličů, v jehož jménu se nám a jiným po sjezdě a na sjezdě agrární strany hrozilo. (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.)

Ale velectění! Ono to má také svoji stránku nacionální. Že jsou agrární internacionální, dávno nás nepřekvapuje. Dnes vítá předsednictvo agrární strany sjezd mezinárodního agrárního bureau velikým prohlášením, které končí patheticky: "Ať žije Mezinárodní sdružení agrárních stran, ať žije mezinárodní solidarita zemědělců !" (Veselost.) Ejhle, když jsme my volali: "Nechť žije mezinárodní solidarita proletářská !", stavěli nám vlastenecké šibenice, a podívejte se! Naši agrárníci, jak známo, nestůňou nikterak na nějaké skrupule v ohledu nacionálním, ale je třeba přece se zeptati: Není v tom bloku s německými agrárníky a živnostníky úzko té naší národní demokracii (Výkřiky.), jejímž hlavním existenčním argumentem je stráž zájmů národních? Velectění, je třeba říci, že se nebojíme pohrůžek tohoto bloku podnikatelského a že se postaráme, aby jeho podstatě rozuměli všichni pracující lidé v městech i na vesnicích.

Opakuji, tento blok není ničím jiným než jednotnou frontou podnikatelstva československo-německého agrárního, průmyslového, bankovního i obchodního kapitálu. (Tak jest!) A na to už nalezneme příslušnou odpověď,. Ale zdá se, že i tu platí, že ten, kdo se bojí, píská si. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.)

Je v této straně, která nám tak pohrozila a vyhlásila nad námi své svaté právo nám poroučeti a dávati zákony, nápadná snaha způsobiti volby do Národního shromáždění tak brzy, než se vzpamatuje lid, který čím dále tím více přemýšlí a který hrozí při nejbližším velikém parlamentním účtování vynésti zcela jiný soud nad takovouto politikou, nežli jaký předpokládá poselství.

Ten selský radikalismus, který jsme slyšeli z agrární strany, není upřímný. Takhle mohl mluviti Stanislav Kubr, tak mohl mluviti Alfons Šťastný z Padařova, takhle mohl mluviti Rataj, takhle mohli mluviti ti, kteří stáli u kolébky agrární strany na počátku tohoto století, ale tak nesmějí mluviti ti, kteří dnes představují agrární stranu, vedou její politiku a kteří mají v tomto státě více moci, nežli jim po právu náleží! (Výborně!)

Já se táži, jaké je to vysvědčení pro oficielní zemědělskou politiku našeho státu, když je možné takovéto poselství ? Deset let máme svůj stát, deset let exponenti agrární buržoasie spravují ministerstvo zemědělství, zemědělské rady, všechna zařízení pro povznesení a podporu zemědělství, a výsledky že jsou tyto ? Že práce zemědělská žije v hanbě, že zemědělec nemá jemu patřící mzdu, že se u nás zemědělec sociálně odstrkuje do kouta, protože smrdí hnojem a koňskou močí ? Jaké je to vysvědčení pro ty pány, kteří používají bohatě státní pokladny a státní moci ke své zemědělské politice podle receptu, jak mu rozumějí ? To je obžaloba dosavadní oficielní politiky zemědělské.

Ale, velectění, ten selský radikalism, kterým se tu má zmásti venkovský člověk, slouží k zakrytí jiného stavu. Agrární strana dnes není tím, čím byla v dobách Stanislava Kubra, v dobách svých zakladatelů. Na zemském sněmu českém měla pár zástupců v nečetné poměrně kurii. Na radě říšské sdílela osud příslušníků národa politicky a národně porobeného a nad vším tím spočíval mohutný tlak historického feudalismu. Co jest z toho, prosím, dnes v této republice? Agrární strana je tu se svými 46 mandatáři. Je dík zvláštním poměrům vnitropolitickým nejsilnější stranou vládní majority. Její vůle je dnes zákonem, její je ministerský předseda, její je ministr zemědělství, její jsou představitelé zemědělských rad, její je předseda posl. sněmovny, její je pozemkový úřad - její posice v našem politickém a státním životě je nevyrovnatelná. Velectění, kde je historický feudalism? Je hospodářsky zničen. U nohou našich leží ruiny toho velkého, mocného hospodářského základu historické šlechty: její velkostatky jsou rozděleny a největší část této kořisti je v rukou příslušníků agrární buržoasie.

A já se teď táži, jak je možno mluviti o našem zemědělci jako o "takovém sedláku", jak je možno vážně chtíti, abychom věřili, že u nás se zemědělec odmítá proto, že smrdí hnojem a koňskou močí. Kde jsou zde objektivní důvody k tomuto selskému radikalismu, k této mučednicky falešné póze? Nikde. Tím se má jen zmásti veřejnost, najmě venkovská, zemědělská.

Kapitál proniká stále více i výrobu zemědělskou. Ve vládním prohlášení četli jsme slova o nutnosti zprůmyslnění našeho zemědělství. Co je to ? Více kapitálu. Strojní technika, půdní technika nové metody výrobní, nové investice, racionalisace - to všechno jsou cesty, kterými kapitál proniká naše zemědělství. A nejen to, náš zemědělec se dnes nespokojí pouhou výrobou, ať na poli živočišné produkce nebo produkce rostlinné, on jde dále, on chce zpracovati co sám vyrobí, chce prodávat notový výrobek, on zakládá, přejímá veliké složky našeho průmyslu hospodářského; škrob, líh, cukr a všechno ostatní.

Velectění! Ale nejen to, on svou kapitálovou mocí proniká i do ostatních koncernů průmyslové výroby, jako je Škodovka a řada jiných. Račte si vzíti do rukou zprávu Agrární banky o jejím interesu průmyslovém - a žasnete! On proniká do našeho bankovnictví a peněžnictví. Přes pět miliard peněz leží jen v Hospodářských záložnách, dalších pět miliard je v Kampeličkách a Raifeisenkách. A teď se nám, velectění, chce namluviti, že náš zemědělec je ten ubohý sedlák jugoslávský nebo rumunský nebo maďarský, úpějící pod patou svých nepřátel, kteří mu nepřejí trvání na tomto božím světě. Ne, velectění, tato veliká přeměna strany agrární se strany pracujících zemědělců na stranu zemědělských a průmyslových podnikatelů, která řídí zemědělskou politiku jen s tohoto hlediska bez ohledu na zemědělskou práci, ta má býti zakryta selským radikalismem. Ti, kdo nevědí, co je to pluh, kteří neumějí orati, kteří nedovedou vzíti cep do rukou, kteří nerozeznají pampelišku od bramboru, ti najednou navlékají na sebe togu toho pravého selství a chtějí získati sympatie zemědělské veřejnosti tímto primitivním selským radikalismem. Nikdo tomu neuvěří.

Já bych nerad, aby toto nešťastné poselství agrární strany a její filosofie svádělo mnoho lidí k nepřátelství vůči zemědělství a pracujícím zemědělcům. Bude a musí býti naším úkolem, abychom tomuto osudnému v celku pochopitelnému následku zabránili. Ne proti zemědělství, nejméně pak v našich dělnických stranách! Průmyslový dělník má a musí míti pochopení pro pracujícího zemědělce, ať je to samostatný malý podnikatel, či ať je to námezdně pracující dělník. Velectění, prohřešoval by se na principu dělnické solidarity každý z pracující třídy, kdyby neměl pro svého pracujícího zemědělce totéž uznání a hodnocení, kterého žádá pro sebe a pro práci jinou.

Tedy ne proti zemědělské práci, ne proti oprávněným zájmům zemědělským - ty musíme držeti, neboť to je veliký obor národní výroby, to je veliký pramen bohatství, který tvoří naše půda - ale proti těm, kteří ze stranickopolitických důvodů zastírají pravé potřeby a zájmy zemědělství a pracujících zemědělců a kteří úmyslně mu kladou v cestu překážky, aby se mu pak mohli objeviti jako spasitelé a nepostradatelní pomocníci.

Dámy a pánové, proti té vaší frontě zaměstnavatelů agrárních a průmyslových bez rozdílu národnosti bude pracující lid snažiti se postaviti svou vlastní práci, práci pracujících lidí v městech i na vesnicích.

A volby ? Nehrozte nám! Řekl to tu přítel dr. Meissner ve své poslední velké řeči velmi jasně: My se voleb nebojíme, my jich nechceme, ale také se jich nelekáme. Přijdou-li, budeme pokračovati v odhalování této neupřímné a falešné politiky se stejnou vervou, jako jsme činili tehdy, kdy průmyslový kapitalism snažil se ve svou sféru zatáhnouti třídně uvědomělý pracující lid.

Končím své vývody tím, že hluboce třeba litovati nepředloženého poselství agrární strany, které ve svých následcích je s to zemědělství, jeho věcným zájmům a pracujícím zemědělcům co nejvíce ublížiti. Zvláště živě litujeme, že k hlásání této falešné, proti zdrcující většině obyvatelstva tohoto státu namířené filosofii propůjčil se člen této vlády, muž, kterému především náleží povinnost zájmy zemědělské stříci a porozumění všech vrstev obyvatelstva pro ně zjednávati. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)

Místopředseda Horák (zvoní): Ke slovu je dále přihlášen pan posl. Krumpe. Uděluji mu slovo.

Posl. Krumpe (německy): Slavná sněmovno! Předložený návrh zákona o zřízení nucených pracovních kolonií má doplniti naše trestní právo v několika bodech a především má za účel v boji proti zločinnosti, nabývající přílišných rozměrů, poskytnouti dostatečné prostředky, aby bylo lze účinněji čeliti jmenovitě asociálním zločincům ze zvyku a z povolání. Návrh zákona spatřuje tyto prostředky v dalším vybudování donucovacích pracoven a především ve zřízení nucených pracovních kolonií.

Jest jen otázka, zda vzhledem k dnešnímu stavu zločinnosti jest třeba nových zvláštních prostředků, aby bylo lze čeliti zločinnosti a jsou-li navrhované prostředky také skutečně účelné.

Na prvou otázku dlužno najisto odpověděti kladně. Zločinnost v poválečné době jak u nás, tak také v jiných státech vzrostla a zvláště musíme konstatovati, že stále stoupá zločinnost opětných zločinců. O tom nám podávají dostatečné vysvětlení zprávy denních časopisů, z nichž jmenovitě vysvítá, že nejtěžších útoků na život a majetek bližních dopouštějí se v mnoha případech zločinci právě nedávno propuštění. Ovšem musíme prohlásiti, že tento zákon bude jen velmi slabou pomůckou a že by bylo spíše třeba ucpati zdroje zločinnosti než postupovati proti zločincům represivními opatřeními, ucpati prameny zločinnosti lepší výchovou již v mládí, směřující k mravnému životu. Zpustnutí mládeže jest nejlepším semeništěm zločinnosti a jest chybou čeliti přestupkům zpustlé mládeže jen nucenou prací a vězením, místo aby se vynakládala péče, aby mládež byla uchráněna před zpustnutím. Proto bylo by již v mládí třeba lepší, mravní výchovy.

Na druhém místě dlužno se zmíniti o všeobecném sociálním zlepšení živobytí, neboť nejvíce vyrůstá zločinectví ze sociální bídy a leckdo, kdo se seznámil s donucovací pracovnou a vězením, jest obětí sociálního vývoje, proti němuž se účinně postaviti byl příliš slabý. Přes to však musíme říci, že musíme stále ještě dávati do rukou společnosti zvláštní prostředky prostřednictvím trestního práva, abychom se mohli více a lépe než dosud chrániti právě proti opětovnému zločinectví. Neboť nebezpečí opětovného, asociálního zločinectví dosáhlo právě nyní akutního stadia. Stát promluvil jednak pokud jde o mírnější posuzování příležitostného zločince a zavedl pro něj podmíněné trestní odsouzení. O ceně nebo bezcennosti toho lze míti různé názory a jest otázka, zda tím nevzniklo právě tak mnoho stínů, jako zákon přinesl světla. Na druhé straně jest však stát opět povinen poskytovati obyvatelstvu proti velkému sužování práce se štítícími opětnými zločinci mocnější ochranu než dosud. Jedině trest k dosažení tohoto účelu nestačí. Trest se vyměřuje podle zákonité výměry, přihlíží k činu, méně již přihlíží k nebezpečnosti osoby a trest není s to, aby nebezpečného, notorického zločince aspoň na delší dobu vyloučil ze společnosti. Tak vidíme, že velké množství individuí žije střídavě ve vězení a na svobodě a sotva opět nabyté svobody používají ke spáchání nových zločinů. Naše vězení jsou také častokráte jakousi školou nebo praktickou výchovou zločinců z povolání, kteří vycházejí z vězení mnohdy nově posíleni a obohaceni vědomostmi, aby mohli nastoupiti zločinecký život ještě větší měrou.

Jest tedy třeba jiných prostředků, aby tito živlové buď se polepšili, nebo, kdyby to nebylo možno, aby společnost byla před nimi ochráněna účinněji než dosud. Podle dnešního stavu nauky o trestním právu jsou tyto prostředky jen bezpečnostními opatřeními, jejichž trvání jest neurčité a musí býti přizpůsobeno individuálnímu charakteru zločincovu. Proto potřebujeme tedy nových prostředků právě proti opětným notorickým zločincům a zločincům z povolání. Nyní naskytne se otázka, zda tento zákon jest k tomu způsobilý. Tu bych ihned zdůraznil, že se splní jen část nadějí, v něj kladených. Jak již slovo ukazuje, donucovací pracovny a nucené pracovní kolonie mají osoby tam chované navyknouti práci a tím je polepšiti. Teprve na druhém místě přichází v úvahu myšlenka ochrany společnosti, totiž zadržeti tyto nebezpečné živly na delší dobu, aby nespáchali nové zločiny a učiniti je neškodnými.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP