Pátek 24. května 1929

11. Pozměňovací návrh posl. dr Klapky, Hrušovského a druhů:

Čl. IV budiž nahrazen zněním:

"Platnost §u 4 zákona ze dne 1. dubna 1872, č. 43 ř. z., o výkonu trestu na svobodě v samovazbě a o zřízení komisí pro výkon trestu rozšiřuje se i na Slovensko a Podkarpatskou Rus."

12. Pozměňovací návrh posl. Blatné a soudr.:

Čl. IV nechť zní:

"Platnost §u 4 zákona ze dne 1. dubna 1872, č. 43 ř. z., o výkonu trestu na svobodě v samovazbě a o zřízení komisí pro výkon trestu rozšiřuje se na území Slovenska a Podkarpatské Rusi."

13. Eventualní návrh posl. dr Klapky, Hrušovského a druhů:

Nebude-li přijat náš návrh na změnu čl. IV, navrhujeme, aby čl. IV byl škrtnut.

14. Pozměňovací návrh posl. Blatné a soudr.:

Čl. V budiž škrtnut.

15. Doplňovací návrh posl. Blatné a soudr.:

Vsunouti jest nový článek V a) - respektive V, bude-li škrtnut nynější čl. V:

"Osoby držené v donucovacích pracovnách buďtež pojištěny podle ustanovení zákona číslo 221/1924 Sb. z. a n. ve mzdové třídě, která odpovídá průměrné pracovní mzdě svobodného dělníka téhož nebo podobného zaměstnání.

Podrobnější ustanovení o tomto pojištění vydá Ústřední sociální pojišťovna."

16. Pozměňovací návrh posl. Blatné a soudr.:

Čl. VII nechť zní:

"Ozbrojené dozorčí orgány v trestnicích, v soudních věznicích, v donucovacích pracovnách, nucených pracovních koloniích a polepšovnách smějí v případě nutné obrany užíti zbraně."

17. Eventualní návrh posl. Blatné a soudr.:

Bude-li zamítnut náš návrh ke čl. IV, navrhujeme:

Čl. VIII, odst. 1 budiž škrtnut.

18. Resoluční návrh posl. Blatné a soudr.:

Resoluce II otištěná ve zprávě výborové budiž doplněna zněním:

"Ministerstvo soc. péče vyslechnuvši ústředny odborových organisací vydá podrobnější pokyny, aby se zabránilo vykonávání tlaku na mzdy."

19. Resoluční návrh posl. Blatné a soudr.:

Vláda se vybízí, aby co nejdříve podala návrh zákona o modernisaci výkonu trestu.

20. Resoluční návrh posl. Blatné a soudr.: Vláda se vybízí, aby co nejdříve podala návrh zákona o zvláštním postavení politických provinění a o výkonu trestu na osobách, které byly odsouzeny pro politická provinění. Při tom buďtež zločiny a přečiny podle zákona na ochranu republiky posuzovány za politická provinění.

Místopředseda Stivín (zvoní): Dávám slovo k doslovu zpravodaji ústavně-právního výboru, panu posl. dr Králíkovi.

Zpravodaj posl. dr Králík: Slavná sněmovno! K projednávané právě předloze bylo podáno 16 návrhů pozměňovacích a doplňovacích, 3 návrhy resoluční a 1 návrh na přechod k pořadu. K pozměňovacím návrhům dovoluji si podotknouti, že ústavně-právní výbor jak v subkomitétu, tak i v plenu důkladně probral projednávanou právě osnovu a provedl v ní změny, které v zájmu věci byly nutné a doporučitelné, jak jsem si včera dovolil slavné sněmovně odůvodniti. Z těchto důvodů doporučuji zamítnutí všech pozměňovacích a doplňovacích návrhů a přijetí jen těch resolučních návrhů, které byly přijaty v senátě. (Souhlas.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru rozpočtového, panu posl. Rýparovi.

Zpravodaj posl. Rýpar: Slavná sněmovno! Páni řečníci k projednávané předloze používali taktiky, již naznačila v poslední své řeči paní posl. Landová-Štychová, že mluvili o všem, jen ne o předmětu samém, až na dva, kteří se dotkli jen právních věcí. (Hlasy: Vy to děláte také! Proč nesvoláváte častěji schůze?) Prosím, já nemám nic proti tomu. Mluvili jen o právní věci, ale rozpočtové části nedotkl se z nich nikdo. Pozastavil bych se jen nad parlamentním výrazem, kterého použila paní posl. Landová-Štychová, "ohlupovací náboženská nauka", ale ani toho nepoužiji, poněvadž se tak nesnížím.

Pokud se týče pozměňovacích, doplňovacích a resolučních návrhů, všechny dotýkaly se pouze právních věcí. O těchto promluvil jasně pan referent ústavně-právního výboru a nemám nic jiného, co bych poznamenal; proto připojuji se k jeho návrhům.

Rozpočtové části dotkl se pouze návrh pana posl. dr Gátiho a soudr. Navrhuje, aby ve čl. I., odst. 1 slovo "Země" bylo nahrazeno slovem "Stát", takže by se přenášely náklady na nucené pracovní kolonie se zemí na stát. I zde je to právní záležitost, ale přes to dotýká se to také rozpočtového výboru. Nemohu souhlasiti s tímto pozměňovacím návrhem, poněvadž zřízení kolonií provádějí právě země. Má to býti podle zemských celků. Stát však hradí zemím nutné a účelné náklady na zřízení nucených pracovních kolonií, pokud toho bude třeba.

Na věci by se nic nezměnilo, jenom celá osnova by musila býti vrácena, a proto nemohu se připojiti k těmto pozměňovacím návrhům. Doporučuji, aby návrh zákona byl přijat tak, jak byl přijat ústavně-právním výborem a výborem rozpočtovým. (Souhlas.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Měli bychom přikročiti ke hlasování. Nebude-li však námitek, projednáme nejdříve odst. 3, načež bychom vykonali odložené hlasování o odst. 1 a pak bychom jednali o odst. 2 a o dalších odstavcích pořadu schůze.

Námitek není? (Nebyly.)

Námitek není.

Přistoupíme tedy k jednání o odst. 3, jímž je:

3. Zpráva výboru zemědělského o usnesení senátu (tisk posl. sněm. 2185) k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 789 a 818) o prodeji vína vlastní výroby držiteli vinohradů a ovocných sadů na Slovensku a Podkarpatské Rusi (tisk 2208).

Zpravodajem je pan posl. P. Macek. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. P. Macek: Slávna snemovňa! Zemedelský výbor vo svojej schôdzi dňa 3. mája t. r. konanej prejednal usnesenie senátu o vládnom návrhu zákona o výčape liehovín. XXV. zák. čl. z r. 1899 upravil u drobného predaja liehových nápojov - tedy i vína - právo výčapu na ten spôsob, že k predaju tomu bolo treba zvláštnej licencie fin. úradu. Živnostenským zákonom č. 259/24 Sb. z. a n., bol tento zákonný článok pre budúcno zrušený, zostal však v platnosti pre licencie už udelené. Teraz treba túto vec zlikvidovať. Pokiaľ ide o živnosť vyčapnícku, teraz majitelia licencií podrobení budú ustanoveniam živn. zákona. Tejto veci týka sa tisk 2186, ktorý prejednáva sa vo výbore pre záležitosti priemyslu, obchodu a živností. Naproti tomu tisk 2185 upravuje výčap vína, prevádzaný vinohradníkmi ako producenty.

Je samozrejmé, že nový vládny návrh zákona tisk 789 a 818 nedáva vinohradníkom hospodáriacim na území Československej republiky žiadnych nových výhod, ale že je to staré, dlhou tradíciou nadobudnuté právo, o tom presvedčily nás zápisy mestského archívu mesta Bratislavy, kde sa nám dokazuje, že právo výčapu v stredoveku ako t. zv. jus regale spojené bolo so šľachtickým majetkom. V mestách, vzniklých pod ochranou kráľovských hradov, bol sám kráľ majiteľom pôdy a právo výčapu prevádzané bolo v prospech kráľovskej komory. Keď mestá staly sa slobodnými, právo výčapu prepožičané bolo mešťanom, prípadne panovník zriekol sa všetkých dávok, ktoré maly byť kráľovskej komore odvázané. Mestu Bratislave túto koncesiu výslovne udelil kráľ Ondrej III vo veľkom oslobodzovacom liste z r. 1291. Vinohradníci od toho času vykonávali však právo výčapu vlastných vín nerušene ďalej, z počiatku neomedzene, pozdejšie však, keď rozmohly sa rôzné neporiadky a spory, pod dozorom mestskej rady, ktorá vydala vlastné štatúty, aby čelilo sa lichve s vínom, zvlášte v dobách neúrody, a stanovily predpisy o zachovávaní verejného kľudu a poriadku pri vykonávaní práva výčapu. Také štatúty vydané boly v Bratislave po prvý raz r. 1497.

Už vtedy vinohradníctvo, ako špeciálné odvetvie zemedelského podnikania, ktoré pracuje s veľkým rizikom a veľkým nákladom, chránené bolo tým, že mesto Bratislava malo privilegium, podľa ktorého vydávalo absolútny zákaz dovozu cudzích vín, s jedinou výnimkou desiatku, ktorý brala kapitola.

Nejdem detailne zaoberať sa tým, ako vývojom doby pomaly dostávalo sa výčapníctvo do foriem zákonných, predsa však upozorniť chcem na etapy výčapného práva. Až r. 1888 XXXV. zák. čl. privilegium doznalo zmeny voľne čapovať pod viechou, a to tým, že štát výlučne vyhradil si právo rozhodovať o výčape všetkých liehových nápojov, a tak tedy i o výčape vína vlastnej produkcie. Vinohradníci, ktorí chceli čapovať pod viechou, museli finančné úrady žiadať o povolenie výčapu a za udelené právo výčapu zaplatili poplatky, avšak len vo výške poplatku v ostatných skupinách stanoveného.

Za zrušené právo slobodného výčapu vinohradníci odškodnení boli XXXVI. uh. zák. čl. z r. 1888. Naposledy otázku výčapu upravil uh. zák. čl. XXV/1899, ktorým štátu vyhradené bolo rozhodovanie o práve výčapu, t. zv. licencii. Tento zák. článok recipovaný bol aj do právneho poriadku československého.

Živnostenský zákon pre Slovensko a Podkarpatskú Rus z 10. augusta 1924, č. 259 Sb. z. a n., § 253 ruší pre budúcnosť ustanovenia XXV. uh. zák. čl. z r. 1899, podľa ktorého finančné úrady udeľovaly práva a predpisy pre udeľovanie výčapných koncesií unifikoval pre celú republiku tak, že od 1. júna 1925 koncesie udeľujú živnostenské úrady. Toto usnesenie živn. zákona podľa § 251, odst. 2, bod a) nevzťahuje sa na zemedelskú a lesnícku produkciu a jej vedľajšie živnosti, pokiaľ tieto vedľajšie živnosti zabývajú sa zpracovaním vlastného výrobku, ďalej na výčap vlastného výrobku, dovolený v niektorých čiastkach zeme staršími inštitúciami držiteľom vinohradov a sadov. Preto predaj vína vlastnej produkcie upraviť treba podľa živn. zákona vlastnými predpisy. Preto vláda predložila túto osnovu zákona, ktorou upravuje sa otázka výčapu vína vlastnej výroby. Podľa tejto osnovy predaj vín vlastnej výroby, provodzovaný držiteľmi viníc a ovocných sadov v miestnostiach, ktoré náležia k ich zemedelskému podniku, nepodlieha ustanoveniu živn. zákona. Výčapom vína rozumie sa jeho predaj v otvorených nádobách, buďto vo výčapnej miestnosti alebo mimo tejto miestnosti. Každý držiteľ vinohradu alebo ovocného sadu oprávnený je čapovať víno vlastnej výroby v každom roku najviac v 5 výčapných polmesačných obdobiach.

Tento zákon unifikuje právo výčapu v tom smysle, že dáva jednaké právo vinohradníkom vonkovských miest a obcí. Do teraz mesto Bratislava malo 5 polmesačných období a vonkovské mestá a obce maly len 4. Tento zákon neuberá Bratislave z 5 polmesačných období, ale dáva vonkovským mestám a obciam 5 polmesačných období, tak že tieto získavajú o jedno polmesačné obdobie viac, teda 2 1/2 mesiaca v jednom roku. Čapovať povolené je len do 22. hodiny. Politický úrad I. inštancie (štátny policajný úrad) výčapnú dobu predlžiť môže najviac o 2 hodiny. Okresný úrad určí najväčší počet výčapov, v ktorých víno súčasne môže sa čapovať. Oznámenie úmyslu čapovania vína robí sa u okresného úradu, ktorý pre tú ktorú obec poveriť môže organizácie pestiteľov révy, prípadne ovocných stromov, aby sami prijímali oznámenie o zamýšľanom čapovaní, ktoré povinní sú predložiť okresnému úradu. K výčapu oprávnený nesmie predávať iné nápoje, fajčivo, pokrmy alebo iné občerstvenia, ani v miestnostiach výčapu trpieť hry v karty a iné, tanečné a iné produkcie. Výčapné miestnosti vyhovovať musia svojmu účelu menovite po stránke bezpečnostnej a zdravotnej. Okresný úrad povinný je dozerať, aby ustanovenia tohoto zákona boly zachované a obce pri prevádzaní tohoto zákona povinné sú spolupösobiť. Zákonom týmto upravuje sa výčap vína na Slovensku a Podkarpatskej Rusi. Počet vinohradníkov na Slovensku, ktorí čapujú víno pod viechou, je 2000, a na Podkarpatskej Rusi asi 600.

Toto odvetvie zemedelského podnikania v celkovom množstve jednotiek, ktoré spadajú do hospodárskeho celku zemedelskej výroby, nereprezentujú veľký počet. Vinohradníckych obcí na Slovensku je 512. Všetkých majiteľov viníc je na 20.000, ktorí zamestnávajú 80 až 100.000 osôb, ktoré obhospodárujú na Slovensku okrúhle 16.000 ha pôdy, na Podkarpatskej Rusi 4000 ha pôdy, ktorá len s vynaložením práce a veľkými kapitálovými obeťami urobená bola úrodnou a ktorá donáša určité hodnoty, ktoré prispievajú k aktivite našej národohospodárskej bilancii.

Celkový počet plochy viníc v hektároch reprezentuje v republike 17.02505. Úroda vína na Slovensku bola priemerne ročne 173.000 hektolitrov, ale kolísavé číslice ročníkov od r. 1921 až do 1928 dokazujú veľké riziko.

Úroda na Slovensku bola: roku 1921 260.712 hl, r. 1922 303.700 hl. 1923 186.000 hl, r. 1924 139.000 hl, r. 1925 158.295 hl, r. 1926 70.000 hl, r. 1927 50.000 hl, r. 1928 220.000 hl.

Preto ako špecielné odvetvie zemedelskej výroby zasluhuje si tohoto opatrenia, aby vinohradníctvo bolo udržané. Je mu potrebné zvláštnej ochrany a podpory.

Že vinohradníctvo zasluhuje si všestrannej podpory a ochrany, dokazuje úradná štatistika, ktorá číslicami uvádza, aký veľký finančný náklad vyžaduje vybudovanie jedného k. j. vinohradu. Jedno kat. jutro stojí 20 až 30.000 Kč. Na jedno k. j. treba je 5 až 6000 kusov sadeníc a jedna sadenica stojí 1.50 až 2 Kč, teda len sadenice vyžadujú obnos asi 12.000 Kč. K tomu treba je počítať tak zv. rigolovanie, ktoré prevádza sa tak, že zem prekopáva sa na celý meter hlboko, a potom menšie práce, ale tiež nákladné. Že je také rozpiatie v nákladnej cene, to spočíva v tom, že aká je pôda, aké sú výkonné sily a ako sú kde platené. To je vybudovanie. Teraz ale čo stojí každoročný náklad na obrábanie jednoho k. j. vinohradu? Stojí 4 až 5000 Kč.

A keď uvážime tie možné katastrofy, ktoré veľmi často sa opakujú raz menšie, raz väčšie, ale vždycky veľmi citeľné. Uvádzam prípad z r. 1881; vtedy vinohradník dostal z 1 k. j. 3, 4, 5 litrov vína, lebo veľkým mrazom zmrzlo takmer skoro všetko révové drevo.

A štatistika od r. 1921 až do r. 1928 uvádza nasledovné čísla, ktoré som už v mojej reči uviedol, tak že úroda r. 1922 bola 303.700. hl a r. 1927 len 50.000 hl, t. j. neurodila sa ani  1/6 Ale poznamenávam, že od r. 1922 úroda systematicky klesala, až r. 1927 klesla na 1/6.

Tedy aj úradná štatistika zistila 75 % ztraty, čo odhadovalo sa na 6 až 7 mil. Kč škody. Vtedy podali si vinohradníci žiadosť o udelenie podpory. Dostali síce - ale tak málo, že im nehradila ani to najmenšie vydanie - obnos 21.000 Kč. Táto katastrofa vznikla následkom silných jarných mrazov. R. 1928 bolo zasa mimoriadné sucho viníc, oslabených mrazmi z r. 1927. Nebolo dostatočnej vlahy, tak že hrozná nemohly vytvárať potrebné množstvo cukru, následkom čoho mošt bol slabý, menej kvalitný. Kupci platili im za 1 l 4 Kč. To je iste tiež veľká rana, tým väčšia, keď opakuje sa s roka na rok. K tomu daň nápojová zaťažuje 1 liter, od ktorého platí sa 1.20 Kč, takým neúmerným procentom k trhovej cene, že podlamuje možnosť tohoto tak riskantného podnikania v jeho rentabilite a tak aj v jeho rozvoji. Bolo by iste veľmi potrebné, a pokladám za veľmi nutné, aby vláda, poťažne ministerstvo financií o tom uvažovalo a podľa ako nákupnej hodnoty našej koruny, tak podľa tržnej ceny upravilo túto daň na minimum, po ktorom snížení vinohradníci oprávnene volajú, lebo od tých čias, ako bola táto daň prvý raz vyrubená, ceny vína nepomerne sa snížily.

Tohoto roku očakáva sa veľmi slabá úroda, a to následkom tohoročnej abnormálnej zimy. Všetko čo nebolo snehom zakryté, zmrzlo, a pod snehom len niektoré očká sú zdravé, tak že podľa pomenovania kocúri alebo ťahúni, alebo ťažne na väčšiu úrodu nedajú sa robiť.

Vinohradníci veľmi ťažko nesú tiež krivdu, ktorá sa im stala, keď svojho času vyrubovaná bola dávka z majetku, čo považovali za nesprávné, keď u bratislavských nemeckých vinohradníkov víno jeden liter ocenené bolo na 5 až 6 Kč, u vidieckych Slovákov vinohradníkov však na 8 až 9 Kč. Išli tak ďaleko, že gen. finančné riaditeľstvo žalovali u min. financií, toto dotázalo sa gen. riaditeľstva, a spor prehrali vinohradníci.

Slávna snemovňa! Držal som za potrebné tieto, síce len niektoré faktá s tohoto miesta uviesť, aby som ako slávny zákonodarný sbor, tak aj celú verejnosť oboznámil s veľkými ťaž kosťami a prekážkami, ktoré stíhajú toto tak namáhavé, nákladné a riskantné odvetvie zemedelskej výroby, to je vinohradníctvo. Slávna snemovňa!

Vinohradníci svojím prípisom dožadujú sa podpory a žiadajú - keď ich slovom chcem hovoriť doslovne, prečítam niektoré stati z ich požiadavkov: "Žiadame, aby boli sme aj my už raz považovaní za maloroľníckych zemedelcov, ktorí v pote tvári dorábajú svoj každodenný chlebíček. Naše vinice hynú, stojíme pred ich znovuvybudovaním, veď ony sú jediným možným prameňom výživy nášho slovenského roľnícko-vinohradníckeho ľudu, keďže pieskovité kopce nášho kraja na iné sa nehodia. Prosíme vás, bratia, o pomoc. Pomôžete nám, keď na patričnom mieste poukážete na naše krivdy, na obrovské dane, ktoré odoberajú nám chuť k práci. V našej vlasti je beztak málo viníc, preto bolo by potrebné, aby československá vláda všetko možné vykonala za slovenské vinohradníctvo a pracovala na tom, zdvíhať a podporovať toto hospodárske odvetvie, aby stali sme sa čím skôr sebestačnými a neboli odkázaní na dovoz cudzích vín. Žiadame preto, aby dovoz týchto zredukovaný bol na minimum, lebo ohrožuje naše živobytie. Prosíme tedy o výdatnú pomoc pre živelne postihnutých vinohradníkov, o sníženie dane nápojovej z vína a dane z obratu, o upravenie dovozu vína z cudziny, aby neohrožoval naších producentov, slovom zredukovať dovoz na minimum".

Chcem pripomenúť ešte jeden veľmi dôležitý požiadavok slovenského vinohradníctva.

Inšpektor vinohradníctva na Slovensku, ktorý celou svojou váhou a celou svojou láskou zaoberá sa týmto odvetvím, ako jedna osoba nemôže zdolať vyše 20.000 kat. jutár viníc na Slovensku, aby svojím poučením, svojím príkladom absolvovať mohol všetky tieto jednotky, prípadne obce, a preto bolo by potrebné, aby ministerstvo zemedelstva uvoľnilo jedno, po pr. dve miesta pri tomto inšpektoráte, aby mohly sa stať užitočnými tomuto špecielnému odvetviu zemedelskej výroby.

Keď končím, prehlašujem, že zemedelský výbor navrhuje posl. snemovni, aby usnesenie senátu v nezmenenom znení prijala podľa doporučenia zemedelského výboru, ako aj rezolúciu prijatú senátom a pripojené dve rezolúcie. (Souhlas.)

Místopředseda Stivín (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci. Zahajuji proto rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby řečnická lhůta stanovena byla 30 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

K slovu jsou přihlášeni řečníci: na strane "pro" pp. posl. Zajiček a Staněk, na straně "proti" pp. posl. inž. Nečas, Štětka a Mondok.

Uděluji slovo prvnímu řečníku "proti", posl. inž. Nečasovi.

Posl. inž. Nečas: Slavná sněmovno! Při projednávání předlohy o čepování vína "pod věchýtkem" v senátě líčil zpravodaj pan sen. Hrejsa, že návrh zákona je vlastně potvrzením starých práv pěstitelů vína, kteří mohli od pradávna víno na svých vinicích vypěstované tímto způsobem čepovati. A stenografický protokol senátní schůze, kde se o věci jednalo, prozrazuje nám, že pan zpravodaj zdůrazňoval za veselosti přítomných pánů senátorů - že tento způsob čepování je znám dokonce mnohým členům slavného sboru senátu, jakož i že mnozí páni senátoři se sami osobně přesvědčili, jak prodej vína "pod věchýtkem" umožňuje konsumentům, že dostanou víno pořádné, nefalšované a za mírnou cenu. Senát přijal pak osnovu zákona po debatě, jež nabývala místy rozmarného rázu.

Budiž dovoleno, abychom prohlásili, že považujeme všechny otázky související s prodejem alkoholických nápojů jakéhokoliv druhu na Slovensku a na Podkarpatské Rusi za otázky důležité a vážné. Vedle právě projednávané předlohy o čepování vína vlastníky vinohradů dostali jsme dnes na stůl parlamentu usnesení senátu, jež včera bylo předmětem jednání živnostenského výboru a které vlastně znamená zrušení dosud platného zákona Šrobárova o zákazu výčepu lihových nápojů kromě piva a vína, jakož i že, k velké hanbě našeho parlamentu, budeme asi znovu projednávati vrácený zákon o čepování lihových nápojů ve dny volební.

Jde tu tedy o několik předloh, jež znamenají usnadnění prodeje alkoholických nápojů a zvětšení jejich konsumu. Chtěl bych, slavná sněmovno, především upozorniti na poslední z předloh, o nichž jsem se zmínil, o té kořaleční volební předloze. Upozorňujeme celou veřejnost na tuto chystanou předlohu. Je to předloha neblahá, nešťastná, která bude ranou proti čistotě voleb a jež ve skutečnosti bude znamenati na Slovensku a na Podkarpatské Rusi v mnohém směru návrat ke starým "gulášovým" volbám. Celé kraje republiky, a zvláště její východ, změní se po uzákonění té předlohy v moře alkoholu. Znamená to velký krok vzad a prohřešení proti duchu naší ústavy i proti principu našeho všeobecného, přímého, tajného a poměrného volebního práva, které pochopitelně velmi utrpí opatřením, umožňujícím volby kořaleční.

Dnes projednávaná předloha netýká se ovšem prodeje kořalky, nýbrž vína. Prakse denního života na Slovensku a na Podkarpatské Rusi ukazuje, že boj proti kořalce nepůjde v těchto zemích asi cestou čistého a úplného abstinentismu, nýbrž, bohužel, etapní cestou pivní a vinné éry. Provisorně nutno tedy považovati vytlačování kořalky pivem a vínem na Slovensku a na Podkarpatské Rusi za jistý pokrok. V budoucnosti půjde pak o omezování a odstraňování i tohoto menšího zla.

Čepování vína "pod věchýtkem", obestřené v písních, literatuře i v žurnalistice tradičním kouzlem, namnoze ovšem pochybného rázu, má podle tvrzení odborníků i své dobré stránky, a to tím, že znemožňuje lichvářské zisky překupníkům s vínem a zajišťuje zisk vlastním výrobcům vína, kteří z části patří také k malým držitelům vinohradů, jakož i že bude se tím do určité míry čeliti falšování vína. Tyto dobré stránky osnovy, podporu producentů a opatření dobrého, nefalšovaného a lacinějšího vína konsumentům, rádi uznáváme.

Úplné odsouzení dnešní osnovy, jak to učinili komunisté ústy sen. Herze, nemůžeme schvalovati, protože předloha má i své kladné stránky a protože nejde jen o majitele vinic, velkostatkáře, velkoobchodníky atd., nýbrž též o malé drobné majitele vinic a o dělnictvo. Vždyť na Slovensku existuje téměř 20 tisíc majitelů, držitelů vinic.

Chtěl bych tu upozorniti komunisty na ty kapitoly z dějin práce, které se týkají drobných pěstitelů révy a které také komunistickými teoretiky bývají citovány. Ve vinařských krajích Francie v obci Maraussau došlo před 30 lety k akcím malých vinařů, když před tím povstal vůdce jejich Cathala a prohlásil: "V Paříži pije dělník ve své domácnosti často víno falšované. Zde ti ubozí malí vlastníci, moji kamarádi, jsou nuceni vylévati své víno do příkopů, neboť doprava sama stojí tolik peněz, že je v Paříži nechtějí kupovati"....

Kdo by při tom nevzpomněl na naše drobné vinaře slovenské a podkarpatské, kteří jsou v podobném postavení, a kteří trpí výhodnými konkurenčními tarify maďarského vína, jež může s úspěchem konkurovati na našem území, zatím co naše víno musí tak těžce zápasiti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP