Úterý 4. června 1929

Předseda (zvoní): Byly mně podány jednak návrhy posl. Bradáče a druhů, posl. dr Franke a druhů a posl. Hampla a soudr., aby o prohlášení pana předsedy vlády a ministra národní obrany se zahájila rozprava v příští schůzi, jednak návrh posl. Hakena, aby rozprava zahájila se ihned.

Dám o těchto návrzích hlasovati.

Žádám paní a pány poslance, aby zaujali místa. (Děje se.)

Sněmovna jest způsobilá se usnášeti.

Kdo souhlasí s návrhem posl. Hakena, aby rozprava byla zahájena a provedena ihned, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh ten jest zamítnut.

Kdo nyní souhlasí se souhlasnými návrhy posl. Bradáče a druhů, dr Franke a druhů, posl. Hampla a soudr., aby rozprava o prohlášení p. předsedy vlády a ministra národní obrany byla provedena a zahájena v příští schůzi, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím byla rozprava odhlasována a bude zahájena v příští schůzi.

Budeme nyní pokračovati v přerušeném projednávání odst. 4 pořadu.

4. Zpráva zemědělského výboru o vládním návrhu zákona (tisk 2197), kterým se doplňují a částečně mění některá ustanovení honebně-policejní, zejména o hájení zvěře (tisk 2215).

Dávám slovo dalšímu přihlášenému řečníku p. posl. Geyerovi. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

Posl. Geyer (německy): Slavná sněmovno! Tiskem 2197 má se sněmovna zabývati několik hodin, aby jí nedošel dech, poněvadž není jiných návrhů. Jest to jen pláštík, aby se pod záminkou několika změn v době hájení vloudilo do starého honebního zákona několik důležitých paragrafů "o volném uvážení". S tohoto stanoviska dlužno také hodnotiti oněch málo positivních zlepšení, jež návrh přináší. Neboť jsou příliš draze vykoupena §§ 3 až 5, která všechna zákonná ustanovení, vložená do §u 1, kdykoliv dávají volnému uvážení okresního hejtmana atd. Chci zaujmouti pouze stanovisko k jednotlivým paragrafům a počínám § 1, při němž již někteří řečníci kritisovali různé věci. Měl-li návrh zákona provésti jakousi unifikaci doby hájení jednak v Čechách a jednak na Moravě-Slezsku atd., nebylo by bývalo nic lehčího, než oba honební zákony přivésti na společného jmenovatele zájmů ochrany honby. Než to se vždy nestalo. Bylo připojeno také několik dodatků, které jsou nepochopitelné nejen se stanoviska ochrany zvěře, a proto by měly býti vypuštěny. Tak pro laně a danělky stanoví se doba hájení do 31. října od 1. ledna a připojuje se tam výraz "kolouši jelení a dančí". Výslovně bych konstatoval, že již se stanoviska ochrany zvěře kolouši nemají býti zařazovaní do zbývající doby odstřelu. Proto měla by býti tato poslední slova škrtnuta a mělo by se od odstřelu upustiti. Totéž platí o další rubrice "srna a srnče", neboť srnče jest ještě příliš mladé a slabé, jest tedy jeho maso pro požívání ještě příliš méněcenné, takže by mělo býti raději ponecháno k racionálnímu dalšímu chovu a nemělo by býti odstřelováno; proto měl by býti tento výraz škrtnut. Pro srnce rozšiřuje se doba hájení podle starého moravského honebního zákona do 1. června a bylo by se doporučovalo, aby tato doba hájení byla ponechána, poněvadž tím, že srnec mění srst a v zimě má špatnou výživu, stojí za střílení teprve koncem tohoto měsíce. Že také u zajíců se doba hájení poněkud předčasně zakončuje dnem 31. srpna, toho příčinou jest, že právě pozdní zaječice, které v srpnu nebo počátkem září obřezly a jejichž mláďata ještě v září sají, bývají často odstřelovány, jako březí nebo kojící samice. Proto se také zde doporučuje nejen z důvodů ochrany honitby, nýbrž i aby byla chráněna zvěř, rozšířiti dobu hájení do 30. září. Pokud jde o tetřevy a tetřívky, platí o kohoutovi, neméně než o slepici, aby se zabezpečil náležitý dorost, že počátek doby odstřelu má býti pokud možno položen na konec doby tokání, takže doba hájení měla býti rozšířena do 15. dubna místo do 15. března. Pro divoké husy a kachny a jiné lovitelné vodní ptáky bylo by rovněž třeba rozšíření do 31. července, poněvadž mláďata nedovedou ještě létati. Kačerové ještě pelichají, takže s užitkem lze odstřeliti jen staré samice, jichž bylo by lze ještě použíti k vychování mláďat. O slukách a kvíčalách se v návrhu nemluví. Ale i ony, zvláště první, zasluhovaly by ochrany, proto navrhujeme pro sluky dobu hájení od 1. ledna do 28. února nebo od 6. dubna do 30. září a pro druhé dobu hájení od 1. ledna do 31. srpna.

Do jisté míry lze ještě chápati znění a důvody §u 2, který ponechává na vůli zemskému úřadu, aby, jak při příliš velkém vzrůstu škod působených divokou zvěří, zkrátil v zájmu zemědělství dobu hájení pro jednotlivé druhy zvěře a právě tak naopak, aby ji opět prodloužil v zájmu chovu divoké zvěře, ohroženého živelními pohromami nebo jinými okolnostmi. Jestliže se však dále v §§ 3, 4 a 5 toto zmocnění přenáší nejen na okresní úřady, jestliže se toto zmocnění dělí a přenáší na jednotlivé obvody okresu a na jednotlivé honitby, pak jsem jist, že v praksi z tohoto zmocnění podle §§u 3 až 5 může vzniknouti největší zmatek a že se především rozmůže ohromná protekce, politické a nepolitické keťaství. Na jedné straně budou to obchodníci a nájemci honitby a na druhé straně majetníci honitby a gruntovníci, kteří budou obléhati politické úřady se svými zvláštními přáními. " Volné uvážení" povede k smlouvání jednoho o prodloužení, jiného o zkrácení doby hájení a třetího opět, aby pro svou "honitbu" vytloukl zvláštní výhody. Konečně povětrnostní poměry v jednom okrese, a také pokud jde o výživu, nejsou v jednotlivých částech politického okresu tak různé, že by pro každou honitbu mělo býti vydáváno zvláštní opatření. Nemá-li tedy býti zaváděn chaos, nemá-li tedy býti zaváděno - nerad bych řekl hned korupce - politické a nepolitické keťaství s těmito paragrafy, musí býti škrtnuty. Jak velice zde mám pravdu, vysvítá z prakse. Dne 26. dubna t. r. vydal zemský politický úřad v Praze výnos pod č. 215640/27, resp. 1730/3 ai 1929, jímž se vzhledem k neobyčejně kruté letošní zimě, která způsobila těžké ztráty chovu srnců, nařizuje, že se pro rok 1929 rozšiřuje doba hájení pro srnce od 1. června do 30. června a že se odstřel přísně zakazuje. Ještě není konec května a týž zemský úřad, táž instance, vydává znovu opatření, které prvé opatření z části ruší, a to pokud jest to časově ještě možno, a prohlašuje dobu hájení za skončenou dnem 31. května. Zatím se asi uplatnily různé vlivy. Kdyby se byly tyto vlivy uplatnily snad o několik dnů dříve, bylo by snad také možno, že by zmíněné opatření bylo padlo již 15. květnem nebo že by snad nebylo bývalo nařízeno vůbec žádné prodloužení doby hájení. Tu musíme se již tázati: Jak to přijde, že když zemský politický úřad došel k mínění, poněvadž letošní zima byla tak krutá, že stav divoké zvěře byl velmi silně zdecimován, že dlužno prodloužiti dobu hájení, týž úřad po uplynutí právě 14 dnů upouští od svého důvodu, podle něhož nařídil prodloužení doby hájení? Musíme se tázati, na jaká podání, na jaká zakročení to činí, že upouští od zásadních důvodů výnosu směřujících ke zlepšení stavu srnců, a aniž se nějak věcně a přirozeně změnila skutečnost, která byla podkladem jeho prvního rozhodnutí a vydává rozhodnutí právě opačné. Děje-li se nyní toto u zemského úřadu, jak zmatené mohou býti poměry v okresech, jaké vlivy se budou uplatňovati u okresních úřadů, kde budou zasahovati bohatí nájemci honitby, důvěrní přátelé okresních hejtmanů, pokud sami nejsou lovci, nebo zuřiví nepřátelé honby, nebo kde zasahují do jednotlivých honiteb straničtí nepřátelé jednotlivců! K jakým nepřístojnostem to povede nejen po stránce věcné, nýbrž i osobní! Bylo mi tedy mou stranou uloženo, abych se postavil proti znění §§ 3, 4 a 5 a žádal o jejich škrtnutí.

Místo toho byl by se měl zákon o ochraně honby zabývati mnohem spíše doplněním několika nutných ustanovení. Mám při tom na mysli požadavek spolků na ochranu zvířat nebo i svazu lovců, aby bylo zákonem zakázáno stříleti na srnce a daňky broky nebo běhounky. Následky, jaké tento druh střelných ran působí, nemusím líčiti, znáte je snad více nebo méně z vlastní zkušenosti. V duchu racionální honby bylo by třeba, aby štvanice na jeleny a srnce byly pokud možno omezeny a když již se takovéto štvanice konají, aby se dovolovaly v honebním obvodu jen jednou.

Bylo by také velmi nutno - při tom mám na mysli naše obecní finance - aby nynější. obyčejně 6leté, pronájmy honiteb, byly prodlouženy a aby veškerý provoz myslivosti byl racionalisován po té stránce, aby byly vypěstovány pravidelné a zajištěné stavy divoké zvěře a aby byly zachovány, což by v zájmu obcí zaručovalo také zajištěné příjmy, zvláště v nynějších bídných poměrech, poněvadž je zákon o obecních financích připravil o všechny jiné příjmy, takže by mohly častokráte pronájmem svých honiteb uhraditi jiné úbytky. Znám obce, které dostávají 30.000 až 40.000 Kč za pronájem obecních honiteb. Aby tyto částky staly se pro ony obce trvalým příjmem, bylo by třeba, aby místo §§ 3, 4 a 5 bylo vloženo ustanovení - takový návrh podávám - aby nájemce nebo majetník honitby nesměl v posledních letech odstřelovati více než odstřelil průměrně ve třech posledních uplynulých letech. Tímto způsobem zabránilo by se decimování stavu zvěře a drancování honiteb.

K §u 6, který jest poněkud nejasný, bylo by snad připojiti dodatek. Praví se v něm: "Ustanovení §§ů 1, 2 a 4 neplatí o zvěři chované v oborách, nemůže-li přebíhati přes ohrazení obory." Musilo by ovšem býti učiněno opatření, aby obora byla skutečně ohrazena. Známe však sami státní lesy, v nichž jsou chováni jeleni, ale ohrazené nejsou. Již několikráte došlo k excesům a procesům, poněvadž státní zvěř vyběhla na pole rolníků. takže tamější nájemci honitby nebo držitelé honitby měli nepříjemnosti. Od mnohého držitele pozemku bylo dokonce žádáno, aby své pozemky sám ohradil, aby zvěř ze státních lesů nemohla na ně přebíhati, a byl odkazován. aby si vypůjčil od železnic chránidlo proti sněhu v době, kdy ho železnice nepotřebují. Zde musila by se také sama správa státních lesů postarati, aby se od rolníků nežádaly takovéto nesmyslné věci, a sama se postarati o nápravu, aby pro odstřel přecházející zvěře nedocházelo ke rvačkám, zbytečným výstupům a sporům.

K §u 7, odst. 2, který mluví o sbírání vajec užitkové zvěře pernaté, bylo by třeba připojiti ustanovení, aby se, abych tak řekl, zabránilo přímo neurvalému drancování hnízd. Sice se zde praví, že ke sbírání vajec je třeba zvláštního povolení okresního úřadu, ale musilo by zde býti ustanoveno, že toto povolení okresních úřadů nesmí býti nikdy tak rozšířeno, aby nasbíraná vejce byla vyvezena do ciziny. Z prakse vím, že jest to velmi čilý obchod. Bylo mi řečeno, že někteří obchodníci žádali za vejce pernaté zvěře užitkové až 100 Kč, kdežto sběračům, většinou mladým chlapcům po vyjití školy, platili za kus nejvýše 50 až 80 haléřů, snad 1 až 2 Kč. Tím jsou skutečně hnízda pustě drancována a mimo to vidíme zde ohromnou lichvu při prodeji zdejších vajec do ciziny, čemuž by se mělo zabrániti v zájmu domácího chovu.

Celkem se honitba posuzuje častokráte ještě jako věc hořejších desíti tisíc. V mnohých krajinách tomu tak snad jest, ale ve většině venkovských obcí tomu dnes již tak není, poněvadž myslivost vykonávají obce samy, honitbu již nepronajímají, a jestliže ji pronajímají, pronajímají ji občanům v obci usedlým. Národohospodářský užitkový výsledek honitby, z níž přichází na trh přes 150.000 q masa, jest ohromný a číslicemi se nedá vždy dobře vyjádřiti. Uvážíte-li, co souvisí s myslivostí, nehledě ke státním poplatkům, licencím a kolkům, hajným, zbrojařskému průmyslu, ať již jde o střelivo nebo o zvláštní oděv a boty atd., jestliže to všechno uvážíte. pochopíte význam honby pro národní hospodářství. Informované lovecké kruhy odhadují celkový hospodářský výsledek honby, obrat, jaký má honba na území státním, na tři miliardy Kč. Snad jest tato číslice příliš vysoká, ale i kdybychom řekli, že správná jest jen polovice toho, musíme uznati, že honba jest důležitým činitelem našeho národního hospodářství a potřebuje tedy ochrany. Ovšem byli bychom očekávali, že vláda učiní více než předložený návrh, že podá úplný honební zákon, neboť z kousků a zase kousků nikdy nebude celek. Při takovýchto částkách ztrácí se smysl celku, poněvadž o celku lze zřídka mluviti. Bohužel, při dnešním stavu koalice jest málo naděje, že většina zaujme k našim rozumným doplňovacím návrhům kladné stanovisko a uzná je za hodné přijetí, a ke konci musím prohlásiti: Přihlížejíce ke svým pozměňovacím návrhům, budeme hlasovati pro tento zákon. (Potlesk poslanců něm. strany nár. socialistické.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Mikulíček. Uděluji mu slovo.

Posl. Mikulíček: Je charakteristickým zjev pro posouzení poměrů v tomto státě, že při projednávání zákona o ochraně zvěře, kde každý a zvláště novopečení páni velkostatkáři a la pan Špaček mají veliký zájem, aby zvěř byla šetřena - bez jakéhokoli hlubšího pohnutí, bez jakéhokoli projevu sympatie k padlým ve výrobě střelných a výbušných prostředků vyslechne tato sněmovna prohlášení pana min. předsedy, zatleská ještě, poněvadž tam padlo prý chválabohu jenom pět občanů, a pokračuje se v zákoně, který bude hájiti srnce, zajíce, jeleny, daňky, bažanty atd.

Vážení pánové a dámy, pokud jste tu z vládních stran, myslím, že tohle je pěkná fotografie, zač je zde ceněn člověk a zač je zde ceněna zvěř, která je pro pracovitého venkovana jistě škodliva.

Projednávaný vládní návrh dokazuje, že duch všech zákonů, upravující právní poměr k půdě, hospodaření na orné neb lesní půdě, event. ničení nebo rozmnožování zvěře, která obvykle pracujícímu rolníku ničí jeho celoroční práci, nese se tím směrem, že tendenčně hájí zájmy bohatých statkářů, ať už jsou rekrutováni ze staré šlechty rodové anebo šlechty nové, která za pomoci Státního pozemkového úřadu vyrostla prostřednictvím zbytkových statků ve většině z válečných lichvářů a keťasů.

Komu má sloužiti projednávaný vládní návrh? Majitelům ohromných komplexů půdy lesní, která v nejbližší době bude rozdána podle vzoru pozemkové reformy opět protekčním dětem, které už dnes se pilně připravují k uchvácení tučné kořisti a zakládají tak zv. družstva k získání lesů za směšně nízkou cenu, družstva, která se mnohdy skládají z několika rodných bratrů, švakrů a jiných příslušníků rodiny.

A komu uškodí tento vládní návrh nejvíce? Pracujícím domkářům a malorolníkům, jejichž políčka leží většinou v pohraničí lesů a kde skrovná úroda je na první ráně zvěří, která za jitra i v podvečer z lesa vybíhá, aby se v poli nasytila, napadána a kde jest úroda touto zvěří ničena.

Již stará šlechta v dobách nevolnictví rozkradla pro sebe nejkrásnější půdu na rovinách, od lesů co nejvíce vzdálených a tím od ničení zvěře chráněných; a jestliže panský lán hraničil s lesem, postarali se páni, kteří pozemkovou reformu prováděli, aby velkostatkáře anebo nového majitele, kterým přidělili zbyťák, tohoto pasivního lánu zbavili, a toto méněcenné pole bylo v 90% přiděleno drobným domkářům a malorolníkům. A k těmto drobným venkovanům nemá nynější vládní koalice naprosto žádných ohledů, tito zedření malorolníci budou projednávaným zákonem odsouzeni, aby pod trestem pokuty nebo žaláře mlčky přihlíželi, jak jim panský bažant vyhrabává zasetou pšenici anebo zajíc, králík, srnec, daněk pasením ničí obilí, sotva na několik centimetrů ze země vyrostlo, a toto obilí je touto zvěří ničeno potud, pokud ho pracující rolník svázané ve snopy s pole neodveze. A toto všecko musí malorolník trpěti proto, aby majitel lesů anebo páni z měst, různí doktoři a různí radové, jinak nájemci honitby, mohli si z luxusu pro ukrácení dlouhé chvíle střeliti po pernaté nebo srstnaté zvěři.

Odůvodňovati zvýšenou ochranu zvláště srstnaté zvěře tím, že je nutná pro větší výrobu masnou, mohou jen ti, kteří nikdy na vlastních polích nezkusili, kolik nadělá zajíc nebo jiná, zvláště srstnatá zvěř škody, než na ní jeden kilogram masa přiroste. Dnes zvláště ti, kteří se ještě nepřesvědčili a neinformovali - ne u svých žen, poněvadž jejich ženy jsou daleky toho, aby připravovaly zvěřinu, na to mají proletářky, které se musejí potiti v parné dny u plotny - ale zapomněli se informovati u těchto žen, kolik takový kousek zvěřiny stojí, než je připraven k chutnému jídlu. Každý rozumný hospodář ví - a nemluvil jsem jen s jedním, znám to z vlastní zkušenosti - že nejlacinějším kouskem masa vzhledem k tomu, co spotřebuje, je řádně se vyvíjející ve chlévě vepř. Tam se vyrobí nejlacinější kousek masa. Dnes si stěžoval v zemědělském výboru mluvčí agrární strany pan dr Zadina, že zemědělství je v krisi nejen cenové, nýbrž i odbytové, a zvláště je v odbytové krisi odbor výroby cukerní a výroby masné. A v době, kdy zemědělství je v odbytové krisi a nemůže odbýti své masné výrobky, vepře, skot a jiné, přichází se s návrhem na ochranu zvěře. Kdybychom počítali všechnu škodu, kterou zvěř způsobí na pšenici od chvíle, kdy se zrno zaseje do pole, až do sklizně a zvláště před sklizní, kdy vylezou jeleni, srnci a daňci, a obilí úplně zmrví, a nechce-li zemědělec síci, když je obilí zelené, tedy ho polovic vytlučou - přijde kilogram srnčího masa ne na 20 Kč, nýbrž na 40, 50 Kč; to je ta pravá národohospodářská škoda.

Když panstvo chce zvěř pro luxus, ať si obdělá určité procento půdy lesní někde uprostřed ohromných komplexů. Pozemek by se na to vždy našel. Znám ohromné lesy na př. kol Buchlova, které jsou v jednom komplexu na 10.000 ha, a co je tam krásných rovin uprostřed, kde by bylo možno najíti vhodný pozemek, který by se zasel, a tam ať pánové pěstují plodiny k výživě zvěře potřebné, a nenechají si zvěř živiti na účet těch, kteří se dřou na poli ne proto, aby živili panské zajíce a jinou zvěř, nýbrž proto, aby tam měli kousek chleba, brambor nebo jakékoliv jiné plodiny.

Zákony děláme pro celou republiku. Myslím, že tu neděláme zákon zvlášť pro Moravu a Slezsko, nýbrž i pro východní části našeho státu. Vloni jsem jezdil 3 neděle po Podkarpatské Rusi, po Verchovině, po okrese vereckém a jiných, a tam Rusín u každého bramborového pole, jakmile zasází brambory, musí si postaviti boudu, t. zv. kolibu, v níž ode dne, kdy zasadil brambory, až do dne, kdy je sklízí, musí každou noc hlídati pole, aby mu divoké svině sadbu nevyrýpaly. Téměř 5 měsíců po 30 nocích ten člověk, místo co by si měl odpočinouti, aby byl ráno schopen práce, místo aby byl se svou rodinou a hájil svůj skromný majetek, musí dva, tři kilometry od domu k horám a tam ležeti a hlídati.

Navrhovali jsme, aby aspoň tito lidé, kteří tak krajně trpí divokou zvěří, mohli tuto zvěř se zbraní v rukou zaháněti, ale není jim ani dovoleno, aby tuto zvěř honili se sekerou, ba ani se železnou tyčí v ruce, poněvadž by porušili práva pánů, kteří tam mají honitbu. Letos při ohromné zimě noviny byly plné zpráv, že do ukrajinských vsí na Podkarpatské Rusi vnikli vlci, rozsápali nejen zvěř, nýbrž i děti, ba rozsápali i dospělé lidi. Ale běda kterémukoliv Rusínovi, kdyby si opatřil brokovnici, dvojku, která by se i v případě revoluce jistě ukázala méněcennou zbraní proti vojenské a četnické pušce, která nese na vzdálenost 10 až 12kráte větší než lovecká puška. To nejsou příslušníci Československé republiky? To nejsou lidé?

Bylo mně řečeno - nebyl jsem náhodou přítomen - že velikého ochránce měla zvěř zde v této sněmovně v p. poslanci Špačkovi. Nedivím se tomu. Proč? Pan posl. Špaček jako dlouholetý odborník zemědělství a lesnictví - jest takto povoláním samosprávním úředníkem ve Slezské Ostravě - nabyl, nedostal přídělem - víme, jaké jsou ty nabývací cesty - koupí "stateček" na Fulnecku; není toho mnoho, okrouhle asi 8.000 měřic. On ovšem, chudák, se tolik nalopotil jako dřevorubec, tolik si nadělal mozolů na rukách jako oráč a sekáč, tolik se nalopotil na své půdě, že si zasloužil, aby dostal present od těch, kteří o těchto věcích rozhodují. Sám jsem do této věci zasvěcen, poněvadž jeho partnera z agrární strany jste odškodnili za to, že jste mu vyrvali Světlov - tento partner jest blízkou mojí rodinou. Nedivím se, že pan posl. Špaček hájí zvěř, aby co nejvíce se rozmnožila a co nejvíce chudákům požrala toho, čeho nutně potřebují ke svému živobytí. To jest pravý typ takového velkostatkáře, třeba ne rodového, který se třeba narodil na vesnici, ale dnes zapomněl, že byl synem malorolníka, že jeho tatík klel, když viděl všechno zničeno, ne-li úplně, tedy aspoň z části, ale dnes si myslí: Já jsem pán a nastoupím místo těch pánů z Waldsteinů nebo jak se všichni ti bývalí majitelé panství jmenují. Ale pracující venkovan nemůže se nikdy vysloviti pro to, aby zvláště srstnatá zvěř jakýmkoliv ustanovením byla chráněna.

Určité druhy pernaté zvěře, zvláště koroptve, jsou pro rolníka neobyčejně důležité, což se pozná nejlépe, když se uloví a rozřízne. Tu se shledá, že nemá v útrobách zrno, nýbrž jen plevel nebo různé škodlivé chrobáky, kteří poškozují práci rolníka. Kdyby žádného zajíce, žádného srnce nebylo, žádná škoda by tím nevznikla. Co nám vypravujete, jak by příroda vypadala, kdyby tam nepobíhali zajíci, srnci, jeleni? Kolikrát přírodu vidí 120 tisíc horníků, pracujících v Československu, kolikrát vidí přírodu nižší kategorie veřejných a státních zaměstnanců, kolikrát vidí přírodu textiláci, kováci a všichni ostatní? A když do přírody jdou, zajíci a srnce neuhlídají, poněvadž ti vycházejí buď za časného jitra nebo pozdě v podvečer. Proto zákon se dělá čistě ve prospěch těch, kdo si dělají laskominy, až lesy, které patřily dosud Lichtensteinům, Schwarzenbergům atd., budou rozděleny mezi jejich družstva, že budou dělati totéž. Vždyť ten duch nese se poslední tři léta stále stejným tempem.

Dělali jsme tu před rokem t. zv. zákon na ochranu lesů, který původní zákon na ochranu lesů zhoršoval. Na př. původní zákon na ochranu lesů trestal toho, kdo devastoval lesy, pokutou až 1 milionu Kč, po případě až půlročním kriminálem. Mimo to úředníci, kteří to oznámili, byli imunní, nemohli býti stíháni, ani propuštěni. My v tom novém zákoně, protože je tady naděje, že lesy dostanou mnozí, kteří tu dnes mají vliv na zpracování zákonů, měníme pokutu z 1 milionu Kč na 100.000 Kč a vězení ze 6 měsíců na 14 dnů a kromě toho neponecháváme v tomto novém zákoně naprosto žádnou imunitu, nedotknutelnost zaměstnanců, kteří by takové devastování lesů ohlásili.

V zákoně je na př. také zmínka, kdy mají úřady naříditi potřebné opatření k ochraně rybničního hospodářství. Avšak je už stará pranostika, že zákon platí jen pro chudáka. Na př. kol nás teče říčka Dřevnice a za loňského sucha, kdy byl neobyčejně nízký stav vody, pustil tam ten "dobrodinec" ze Zlína tolik dobroty pro ty ryby, že na povrchu vody u jezu v Otrokovicích plavalo při nejmenším 30 až 35 tisíc kusů otrávených ryb, takže hladina jimi byla úplně pokryta. Telefonoval jsem okresní politické správě, co se stalo, že je velké nebezpečí epidemie následkem hnití těchto ryb. Přišla komise, ale nic se nestalo. Žádné trestní stíhání, žádné pokuty, žádné odsouzení. Proč? Inu proto, že to udělal milionář, který všechny vlivné činitele má v rukávě, když neřeknu v kapse. Běda chudáku, který by šel s udicí nebo s čeřenem si ulovit kilo nebo 2 kila ryb, kdyby ho četník chytil. Dostane za to 14 dní nebo měsíc vězení. Ale tam vinou takového ohromného boháče zničí se desetitisíce kusů ryb. A jak se to omlouvá? Opominutím nebo nedbalostí nebo čímkoliv se stalo, že ty chemikálie se pustily do vody, která náhodou následkem horka měla tak nízký stav, že ryby se otrávily a shnily.

Tak se dělají a dodržují u nás zákony. Ať se naši drobní venkovští lidé, kteří těmito novými zákony o ochraně lovu trpí, zeptají, jaké zákony o lovu zvěře a ryb existují tam v tom prvém socialistickém státě, který je vámi tak proklínán. Zeptejte se těch, kteří tam byli jako zajatci nebo jako legionáři, a ti vám musejí potvrditi, že po vítězné revoluci nastoupivší sovětský režim neomezeně dovolil každému, kdo zastihl na svém pozemku zvěř škodu dělat, bezohledně a bez jakýchkoliv honebních a jiných lístků ji odstřeliti. Myslíte, že toto je otázka, která se dá zde v této místnosti odbýti jen úsměškem? V mé obci jsme trpěli několik roků pod takovým režimem a oddechli jsme si, když se nám tomu podařilo udělati konec. Usnesli jsme se, že raději obětujeme něco na prach těm střelcům, kteří nás té trýzně zbaví. Nebo podívejte se na př. na Židlochovice, jaké je to krásné místo, a nejsou tam bolševici, nýbrž měšťáci. Tam rolníci nemohou kolem lesů vůbec obdělávati půdu, poněvadž je to zbytečné, neboť veškerou úrodu tam zničí zvěř.

Při této příležitosti je nutno - budu stručný - podrobiti s tohoto místa co nejostřejší kritice způsob, jakým vládnoucí třída v tomto státě hodlá prováděti lesní reformu. Měli jsme dosti bohatých zkušeností, jak přímo chabrusácky se prováděla pozemková reforma s půdou. Několik případů při přídělu lesů ukazuje, že protekce a korupce bude v reformě lesní při přidělování ohromných komplexů lesních, které representují ohromné bohatství, rozhodujícím činitelem. Provádění pozemkové reformy dělo se čistě podle protekčního a korupčního klíče, ale způsob, jakým se prováděla pozemková reforma na Slovensku, po nápravě nejen křičí, nýbrž přímo řve.

Byl jsem celý měsíc květen na Slovensku. Komu patří nejkrásnější půda kolem Trnavy, položená tak, že tam nemá voda spád? V Pudměřici od Trnavy 13 km jest majitelem dvou dvorů ve výměře téměř 2.000 měřic p. Sonnenfeld. Podle zpráv, které jsem zjistil na úřadech, získal tuto půdu výkupem, a to 1700 Kč za katastrální hon, který má 1600 sáhů, a domy na přídavek. V Horním Čepenu mají dva velkostatky dva bratří Reichové, v Šurovcách má statek Tartelbaum, v Trnavě má zbytkový statek Gros, vesměs patrně "čeští legionáři", samí "invalidé z války", lidé, kteří byli jistě "členy československé Maffie" a kteří "se zasloužili o vítězné skončení naší nacionální revoluce" v tomto státě.

Je to jeden čert, má-li statek židák nebo křesťan, oba stejně na něm vykořisťují. Ale, když se na jedné straně útočí na určité politické strany a nejvíce na stranu naši, že má ve svých řadách židy, že jest ve vleku židů, táži se, kdo jsou tito pánové? Vezměte si seznam majitelů zbytkových statků na Slovensku a počítejte percentuelně, jakými jsou příslušníky ti, kteří dostali zadarmo půdu - 700 Kč, ba i 540 Kč za měřici půdy, která má prodejní skutečnou hodnotu 5 až 7 tisíc Kč u nás. To je přímo zadarmo.

A jak zacházejí tito lidé s příslušníky československého národa, s dělnictvem na statcích. Celý minulý měsíc jsem cestoval po Slovensku, kde se odehrával jeden z největších mzdových zápasů. Zemědělské dělnictvo na Slovensku pracuje za takových hospodářských podmínek, že snad jedině otroci v Číně a v temné Africe jsou odsouzeni pracovati za horších podmínek a nižší mzdy. Mzda činí - smlouvu mám v kapse, každému mohu ji ukázati, je ujednána na okresní politické správě, která se tam jmenuje náčelnický úřad - 90 haléřů za hodinu, v druhé kategorii 1 Kč, ve třetí kategorii 1.40 Kč za hodinu, bez jakýchkoli naturálních přídavků.

Smlouva, kterou v březnu letošního roku uzavřely čistě fašistické organisace luďáků, domovinářů a sociálních demokratů, nejen že nepřinesla žádného zvýšení mezd, nýbrž přeložením jednotlivých platových oblastí do nižších platových tříd mzdy ještě snižovala. Uzavřeli ji také tajemníci, za kterými žádné zemědělské dělnictvo nestojí. Tito generálové bez vojska neměli ovšem při svém jednání na zřeteli zlepšiti přímo zoufalé poměry země-robotníkům, nýbrž jejich zrádným úmyslem bylo zabezpečiti co největší zisky velkostatkářským parasitům, vydřiduchům, kteří pod hrozbou propuštění z práce nutili dělnictvo, aby smlouvu podepsalo. To je jistě dostatečným důkazem, že smlouva byla uzavřena jenom ku prospěchu nenasytných statkářů, neboť smlouvu, která by byla výhodná pro dělnictvo, by dělnictvo rádo podepsalo. Tímto s hlediska dělníků zrádným a přímo darebáckým paktem, ujednaným mezi statkáři a tajemníky fašistických organisací, operovali při jednání slovenští vládní byrokraté. Byly požadavky zeměrobotníků i s hlediska měšťansky orientovaného občanstva oprávněné? Zde jsou ty požadavky vytištěny, byly předloženy okresním i krajinským úřadům. Co se v těchto požadavcích žádá? Na prvém místě se žádá 8hodinová doba pracovní na poli, kromě toho tři hodiny krmiti. Prosím vás, pánové, zvláště z těch prostředních řad, 11 roků se již oháníte tím, že u nás je uzákoněna 8hodinná doba pracovní a že i v tomto zákoně jsou trestní sankce, kdo by tuto 8hodinovou dobu pracovní porušil. Mně samému se podařilo před 5 lety vyheverovati na okresní správě v Uher. Hradišti první takovou sankci na Tomáše Baťu ve výši 3.000 Kč. Popřeli mi to, ale viděl jsem to na vlastní oči, a nedalo se s tím nic dělat, a zde za 11 roků trvání zákona o 8hodinné době pracovní dělnictvo žádá ne osmihodinnou, nýbrž 11hodinnou dobu pracovní, poněvadž to krmení je také práce, čištění toho dobytka je také práce. Kdo myslí, že to práce není, ať to jde zkusiti. Přesto se nenajdou vlivní činitelé, kteří by rozumně do takového boje zasáhli, aby řekli: Ti lidé tomu vašemu měšťáckému zákonu sjednávají průchod. Místo toho se pošlou sta a sta četníků, kteří nemají jiné práce, než zatýkati stávky-vedoucí nebo zatýkati ženy, kteří přemlouvají štrajkolomce, stávkokaze, aby nepodlamovali boj, který má přinésti lepší život pro ně i pro ty stávkokaze.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP