Pátek 14. června 1929

Jak již dříve pan zpravodaj zahraničního výboru uvedl, byla spornou otázka, jak postupovati, když přihláška dluhu nebo pohledávky vůbec se nestala, a pak jak naložiti s přihláškami, které se sice staly, ale opozděně a k súčtovacímu řízení nebyly přijaty, protože opozdění nebylo uznáno za omluvitelné. Nemusil to býti vždycky dlužník, který měl zájem na tom, aby nepřihlásil svůj dluh u nás nebo v Rakousku. Za jistého předpokladu může to býti i věřitel, zejména tenkráte, když je mezi ním a dlužníkem zvláštní poměr.

Velkou nesnáz působil výklad čl. 26 úmluvy. Podle výkladu našeho přihlášky podané po 19. květnu 1924 mohou býti přijaty jen, jestliže obě súčtovací místa opozdění přihlášky uznají za omluvitelné. Československý súčtovací úřad přirozeně měl zájem na tom, aby počet československých věřitelů se nerozmnožoval dodatečnými přihláškami do nekonečna, neboť čím více věřitelů, tím pravděpodobně menší kvota z uhražovací podstaty na ně připadne. Rovněž takový účinek bude, jestliže se rozmnoží rakouští dlužníci, to jest ti, kteří mají platiti a z jichž platů se potom uhražují věřitelé. Kdyby do nekonečna počet těchto interesentů byl rozmnožován, pak řízení zúčtovací resp. rozdělovací by se bylo táhlo do nekonečna. K této otázce rakouský zúčtovací úřad měl stanovisko od našeho odchylné. Je to pochopitelné a nebudu vykládati proč; každý to uhodne. Se zřetelem na čl. 46 úmluvy z r. 1924, který zakazoval jakékoli soukromé vypořádání pohledávek a závazků starokorunových, hájil rakouský ústav názor, že není-li závazek uznán čsl. súčtovacími místy, stává se pohledávka československá pouhou naturální obligací - tedy nežalovatelnou. Aby zde nastala jasnost a mohlo se konečně pokročiti dále přes tyto spory, bylo třeba ujednání, které je obsaženo právě v III. dodatečném zápisu.

V dodatečném zápisu je dále důležité ustanovení, že Mezistátnímu rozhodčímu soudu napříště nebude příslušeti právo rozhodovati, je-li opoždění přihlášky omluvitelné čili nic, nýbrž bude o tom příště rozhodovati soud. V tom případě nastane řízení obyčejné. Jestliže soud opoždění přihlášky uzná za omluvitelné ve smyslu práva soukromého, stanoví se, že pohledávka nezanikla. To je tedy odchylka.

Pokud se týče otázky, kolik má býti zaplaceno, je v úmluvě příslušný klíč, a pan zpravodaj, kanovník Světlík, již o tom mluvil. Řídí se podle toho, je-li omluvitelnost na straně věřitele či na straně dlužníka, či na obou stranách.

Také bylo již poznamenáno, že další nesnáz vznikla z nedostatku positivní normy, jak postupovati, je-li korealita nebo-li společenství více osob na straně věřitelské nebo na straně dlužnické. Takové případy jsou praktické, když na př. při jednáních obchodních manželé anebo jiní společníci vstupují do právních závazků. Také z poměru rukojemského vznikne společenství, při čemž rukojmí jest někdy zavázán solidárně, jindy jen podpůrně.

Úmluva nazvána III. Dodatečným zápisem, o jejímž schválení se právě jedná, řeší obě dvě otázky v oddílu A a B. Jistě by bylo doporučitelno, aby v případech pochybných a těchto není malý počet - bylo raději přistoupeno na přiměřené vyhovující vyrovnání.

Nebudu obsah této úmluvy vykládati, poněvadž p. zpravodaj výboru zahraničního velmi podrobně se o něm zmínil. Podotýkám, že někteří českoslovenští věřitelé jsou těmito poměry, zejména průtahy, velmi krutě postiženi. Jsou to zejména osoby odkázané na pracovní důchod, dělnictvo, pomocníci živnostenští a jiní, služebnictvo, které mělo četné úsporné vklady ve Vídni. Aby byl zmírněn zlý osud jejich, bylo použito zvláštního pomocného fondu podle §u 4 vládního nařízení ze dne 30. září 1926, čís. 181 Sb. z. a n., kterýžto fond činí 5 mil. Kč a jest dávno vyčerpán.

Bylo by zajisté zajímavo při této příležitosti zmíniti se také o rozsahu prací, které koná československý súčtovací úřad, a ihned podotýkám, který koná ještě jiné práce než jen práce se soupisem a súčtováním starokorunových pohledávek a závazků československo-rakouských.

Doufejme, že nyní po odstranění nedostatků úmluvy bude zřízení pokračovati již rychleji, tak aby konečně věřitelé, zejména nejpotřebnější, dostali když ne všechno, tedy alespoň co nejvíce.

Jménem ústavně-právního výboru navrhuji schválení této úmluvy usnesením, jak navrhuje vláda a doporučuje též výbor zahraniční, a to:

Národní shromáždění republiky Československé souhlasí s Třetím dodatečným zápisem k úmluvě mezi Československou republikou a republikou Rakouskou ze dne 18. června 1924 o úpravě závazků v rakouskouherských korunách (č.60 1926 Sb. z. a n.), podepsaným v Praze dne 27. listopadu 1928. (Souhlas.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dávám slovo třetímu zpravodaji - za výbor rozpočtový - p. posl. Vomelovi.

Zpravodaj posl. Vomela: Slavná sněmovno! I o tomto projednávaném vládním návrhu podrobně zmínil se zpravodaj výboru ústavněprávního a proto jménem výboru rozpočtového připojuji se k usnesení výboru ústavněprávního a zahraničního. (Souhlas.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Nebude-li námitek, odložím i o tomto bodu hlasování a přistoupíme k projednávání odstavce dalšího (Námitky nebyly.)

Není jich. Přistoupíme tedy k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

4. Zpráva výboru pro veř. zdravotnictví a výboru soc.-politického o vládním návrhu zákona (tisk 2134) o výkonu lékařské prakse (tisk 2316).

Podle usnesení předsednictva, jež vyhovuje projeveným přáním, navrhuji, aby se sloučilo jednání a rozprava o osnově této, jakož i osnově, která jest na pořadu jako další, 5. odstavec, to jest:

5. Zpráva výboru pro veř. zdravotnictví a výboru soc.-politického o vládním návrhu zákona (tisk 2135) o lékařských komorách (tisk 2317).

Důvodem pro navrhované sloučení jest, že jde o projednávání osnov věcně spolu souvisících.

Jsou snad nějaké námitky proti návrhu na sloučené projednávání těchto dvou odstavců? (Námitky nebyly.)

Není jich.

Projednávání a rozprava budou tedy podle návrhu sloučeny.

Zpravodaji o obou osnovách jsou: za výbor pro veř. zdravotnictví p. posl. dr Matoušek, za výbor sociál.-politický p. posl. dr Viškovský.

Dávám slovo prvnímu zpravodaji, p. posl. dr Matouškovi.

Zpravodaj posl. dr Matoušek: Slavná sněmovno! Dosud platné předpisy, týkající se vykonávání lékařské praxe, spočívají a opírají se o roztroušené patenty a dekrety z 18. a počátku 19. století. Po převratě vydán byl sice revolučním Národním shromážděním krátký zákon, který však pouze stipuluje oprávnění a vykonávání lékařské praxe na našem státním území. Je to zákon z r. 1919, č. 149 Sb. z. a n.

Lékařské komory, které mají býti reglementovány druhým návrhem vládním, o němž mám referovati, jsou vybudovány na stejně starém zákonu z r. 1891. Je proto přirozeno, že tyto staré zákony nevyhovují dnes nejprimitivnějším potřebám lékařského stavu, nýbrž ani zájmům široké veřejnosti.

Lékařská prakse podlehla v posledních desetiletích různým změnám, tím že bylo zavedeno nemocenské pojištění, v poslední době i sociální pojištění, že byly učiněny různé vědecké objevy, jejichž důsledky byly patrny v nových lékařských methodách, rozmohlo se ošetřování nemocných v léčebných ústavech a ambulantní léčení na klinikách, dále i preventivní medicina, konsiliární prakse, specialisace a další výsledky z tohoto rozvoje lékařského povolání.

Proti dosavadnímu zákonu o lékařské praksi a o lékařských komorách vznášeny byly námitky již od delší doby. Proti zákonu o lékařských komorách vzneseny byly námitky brzy potom, kdy vlastně zákon vešel v platnost. Zákon se osvědčil, ale prvý sjezd lékařských komor r. 1895 žádá novelisaci zákona o lékařských komorách v určitých směrech. Přes to však za Rakouska nedošlo k novelisaci. Převratem a vytvořením samostatného státu československého vzešel vlastně další nový důvod k vydání nového zákona o lékařských komorách. Zejména je potřeba zde unifikace, a to proto, že na území býv. Uherska nebyly zavedeny lékařské komory.

Pokud lékařské prakse se týče, nastaly tak značné rozpory mezi lékařskou praksí a nedostatečným a úplně roztroušeným zákonodárstvím, takže bylo nutno sáhnouti k nové úpravě lékařské prakse.

Původně chtěla vláda do zákonu o lékařské praksi vložiti také ustanovení o lékařských komorách, ale rozhodla se, že vydá samostatné zákony, a to jeden zákon o lékařské praksi a jeden zákon o lékařských komorách. Když takto vypracované předlohy o lékařských komorách a o lékařské praxi předloženy byly výboru pro veř. zdravotnictví, tedy výbor z důvodů technických spojil jednání obou těchto předloh v jednu generální debatu, a zvolil pro to subkomisi. A poněvadž lékařské organisace, lékařské komory i lékařská fakulta si stěžovaly, že nebyly slyšeny, ačkoliv z ministerstva veř. zdravotnictví jsme byli informováni, že slyšeny byly, subkomise zdravotnického výboru na tyto námitky šla a prostě řekla: Dobře, subkomise vyslechne všechny korporace a organisace lékařské a podle toho pak rozhodne. Byla zřízena tudíž subkomise, která provedla důkladnou expertisu, kde slyšela odborníky i zájemce. A mohu říci, že bylo viděti dva směry, které bojovaly mezi sebou při uzákonění těchto předloh. Jeden směr byl stavovský, tedy lékařský, a měl na starosti především požadavky stavu lékařského. Na druhé straně vystupovali ti, kteří říkali, že zde nerozhoduje jen otázka stavu lékařského, nýbrž též široká veřejnost, zájmy všech pacientů a všech těch, kdož hledají lékařskou pomoc. Tedy na jedné straně byly to komory lékařské, organisace lékařské, které hájily přirozeně stavovské otázky, a na druhé straně bylo to veřejné zdravotnictví, ministerstvo, které je povoláno, aby hájilo interesy veřejnosti, a to zase poukazovalo, že je třeba také hleděti k tomu, aby i zájmy pacientů a veřejnosti byly hájeny a aby oba zákony, jak komorní, t zákon o lékařské praksi byly upraveny tak, aby vyhovovaly nejen stavovským zájmům lékařským, nýbrž také potřebám pacientů a široké veřejnosti.

A ze souboje - řeknu - obou těchto složek vyšel kompromisní návrh, který se plně nepřipojuje k vládnímu návrhu, nýbrž v určitých otázkách vládní návrh mění, a to právě tam, kde jsme hleděli, aby i druhá složka, t. j. stavovská, byla náležitě chráněna. Tudíž ze zdravotního výboru vyšel návrh kompromisní. A já budu nyní odůvodňovati pouze ty změny, k nimž výbor zdravotní došel, pominu to, abych odůvodňoval všechna ustanovení, jak jsou v předloze vládní, v tom poukazuji na důvodovou zprávu, jak byla podána k oběma vládním návrhům.

Pokud se týče lékařské prakse, uchýlil se výbor ve dvou podstatných změnách od vládního návrhu, a to v základě jednání v subkomisi a v základě dobrozdání podaných odbornými organisacemi lékařskými a lékařskou fakultou:

Vládní osnova navrhovala, aby vládním nařízením upraveno bylo po slyšení fakult a lékařských komor udělování a užívání titulu "odborného lékaře" (očního, ženského a pod.). Odborné organisace lékařské žádaly proti tomu, aby právo jmenování odborného lékaře bylo ponecháno lékařským komorám. Dosavadní stav byl ten, že skutečně lékařské komory udělovaly tento titul, avšak ne za základě právního předpisu. Když potom někdo, nevím která instance si stěžovala, tedy správní soud rozhodl, že sice komory jmenovaly lékaře, ale že tak nečiní na základě právního předpisu, nýbrž pouze fakticky.

Výbor rozhodl po delších úvahách spor tento v tom smyslu, že titul odborného lékaře má udíleti zemský úřad po dobrém zdání lékařské fakulty a příslušné lékařské komory. Podrobné předpisy vydají se vládním nařízením po dobrozdání lékařských fakult a lékařských komor. V nařízení tom bude stanoveno, že při souhlasném dobrozdání fakult a komor je pří jmenování odborným lékařem zemský úřad dotyčným dobrozdáním vázán. V dotyčném nařízení bude také uvedeno, že při jmenování odborných lékařů bude dbáno toho, aby dotyčný lékař byl také obeznámen se zákony o sociálním pojištění a aby měl dostatečnou lékařskou praksi.

Výbor tímto svým rozhodnutím chtěl toto jmenování podložit náležitě vědeckou autoritou, ale při tom konečné jmenování ponechat - ovšem s určitým omezením státní správě. Výbor byl toho přesvědčení, že to vyhoví i přáním praktických lékařů, jichž zájem je, aby spravedlivě, na základě skutečné kvalifikace dálo se toto jmenování a na druhé straně, aby bylo dáno do rukou takového orgánu, který by na venek dával dostatečnou záruku potřebné nestrannosti a také potřebné autority.

Druhá věc, při které se výbor odchýlil od vládního návrhu, obsažena byla v §§ 16 a 17 vládního návrhu. Šlo zde o t. zv. mobilisační povinnost lékařů v době mimořádných epidemií, živelních katastrof atd. Výbor nestál meritorně proti této povinnosti lékařů, uznával však, že toto ustanovení pro mimořádné doby nehodí se do zákona, který upravuje lékařskou praksi pro dobu normální. Ostatně výbor uznal, že státní správa má pro případy epidemií a nakažlivých nemocí dostatečných prostředků k mobilisaci lékařů v dosavadních zákonech: v zák. z 14. dubna 1913, č. 67 ř. z., resp. oddíl 12 zák. čl. XIV/1876 a v zák. z 15. dubna 1920, č. 332 Sb. z. a n., zák. z 13. července 1922, č. 236 Sb. z. a n.

Z těch důvodů rozhodl se výbor škrtnout §§ 16 a 17, čímž nastalo potřebné přečíslování dalších paragrafů.

Vedle těchto hlavních změn učinil výbor ještě tyto drobnější změny event. vysvětlení vládní osnovy:

V §u 7 připojil vedle výroku trestního soudu ještě nález čestné rady lékařské komory.

V §u 8, odst. 2 neučinil žádných doplnění, ale bylo jednomyslně ve výboru konstatováno, že dotyčné povolení ordinace na několika místech může se státi podle §u 11, odst. 2 zák. o lékařských komorách jen po dobrozdání komor.

K §u 10 (první pomoc) bylo konstatováno, že k této první pomoci je lékař povinen i v noci.

K §u 13 připojen dodatek stanovící, že povinnost mlčelivosti přechází i na osoby, jimž lékař je povinen sdělení učinit.

Při §u 14, odst. 2 bylo jednomyslně konstatováno, že tyto statistické práce budou uloženy v první řadě lékařům státním, městským, obecním a teprve, kdyby šlo o okolnosti, jež by tito úřední lékaři nemohli znát, lze přistoupit k tomu, aby tyto zprávy podávali též soukromí lékaři.

V derogační klausuli §u 19 doplněn byl odst. 2 tím, že se stanoví, že zůstává v platnosti též zákon ze 14. dubna 1920, č. 303 Sb. z. a n., o zubním lékařství a zubní technice. Doplňku toho bylo třeba vzhledem k tomu, jak v §u 9 upraveno bylo jmenování odborných lékařů.

Všude tam, kde žádá se slyšení komor nebo fakult, změněno "slyšení" na "dobré zdání" podle přání lékařských organisací.

Pokud se týče lékařských komor, tedy proti starému zákonu o lékařských komorách stěžejní novota spočívá v tom, že do lékařských komor zahrnuje předloha všechny lékaře, kteří vykonávají léčebnou praksi s výjimkou lékařů vojenských, státních a civilních v činné službě, pokud nekonají mimoslužební praksi.

V jednotlivostech budu odůvodňovati jen ta ustanovení, při kterých se výkon zdravotnický odchýlil od vládní osnovy.

Při §u 10 vysloveno jednomyslné přání, aby volební řád komorní byl vypracován na základě zásady tajného písemného a pokud možno poměrného práva volebního. V §u 11 změněn výraz v písmeně g) "vyjádření" na "dobrozdání".

Při §u 20, odst. 2 bylo výslovně konstatováno, že v slovech "současně" nezavádí žádné potulné prakse, že zde vůbec nejde o potulnou praksi. Potulná prakse je reglementována v §u 21, kde se výslovně zakazuje. Zde také je zastiženo "fušerství" ve výrazu: "neoprávněné léčení" v jakékoliv formě.

V §u 19 nečiněno žádných změn, ježto zástupcové ministerstva veřejného zdravotnictví prohlásili, že budou pouze řádní členové státní zdravotní rady.

Při §u 25 rozvinula se velmi obsáhlá debata, která vedla konečně k tomu výsledku, že bylo rozhodnuto, že tarify budou stanoveny pouze pro běžné výkony a že tyto normální tarify budou stanoveny vlád. nař., ale po návrhu zastupitelstva lékař. komory a po vyjádření představitelů sociálního pojištění. Výbor vzal s radostí na vědomí ujištění zástupců min. veřejného zdravotnictví, že se bude při tom řídit dobrozdáním lékařské komory a že bude při stanovení sazeb pečlivě diferencovati dle místních poměrů (venkov, město) i dle denní a noční doby.

Odstavec 6 §u 32 nebyl sice změněn, ale výslovně bylo konstatováno, že ke změně nesahá výbor jen proto, že byl ujištěn zástupci ministerstva veřejného zdravotnictví, že disciplinární úřady veřejných a státních lékařů nemohou zakročovat mírněji, než jak stanoví zákon o lékařské praksi nebo tento zákon, ježto disciplinární jich předpisy jsou přísnější.

V §u 37 škrtnuta byla věta "nebo z řad osob, oprávněných obhajovati ve věcech trestních", ježto je výbor přesvědčen, že v disciplinárním řízení nebude třeba zvláštních právnických vědomostí.

V §u 58 nebyla podniknuta žádná změna, jen vysloveno jednomyslné přání, aby rekursy byly co nejrychleji vyřizovány.

Ke konci k oběma osnovám podotýkám, že přijetím těchto osnov budou také meritorně vyřízeny petice č. 1450, 1452, 1455, 1456, 1457, 1460 a 1469, které byly podány zdravotnickému výboru.

To jsou důvody, pro které jako referent zdravotnického výboru předstupuji před toto vážené Národní shromáždění a navrhuji, aby obě osnovy zákonů byly přijaty tak, jak byly přijaty ve výboru zdravotnickém. (Souhlas.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji - za výbor soc.-politický - p. posl. dr Viškovskému.

Zpravodaj posl. dr Viškovský: Slavná sněmovno! Výbor soc.-politický zabýval se oběma osnovami, o kterých referoval předešlý pan řečník, a zkoumal je jednak věcně, jednak, poněvadž výbor pro veřejné zdravotnictví je výborem odborným, s hlediska poměrů těchto osnov k otázkám sociálním, tedy zejména poměru jejich k sociálnímu pojišťování, nemocenskému a jinému.

Výbor zkoumaje s tohoto hlediska osnovy, seznal, že nejsou v rozporu s těmito hledisky a potřebami sociálními a že tedy s tohoto hlediska není žádné závady proti těmto osnovám.

Osnovy samotné, jestliže pečují o to, aby služba lékařská i soukromá byla náležitým způsobem zorganisována, aby byla postavena pod veřejný dozor, aby předepsány byly náležité podmínky pro výkon služby lékařské, jestliže dále pečují, aby cestou lékařských komor dostal se do stavu lékařského náležitý řád, jistě tím pomáhají také sesíliti významného činitele ve věcech sociálních, jakým je lékař a lékařství.

Osnovy samy neobsahují žádných hlubokých zásad nebo velikých novot, ale přece jenom jsou pokrokem, jestliže zákonodárství v těchto věcech se sjednocuje a do jisté míry modernisuje a jestliže instituce podobného rázu, která zabezpečuje řád mezi lékařstvím, jako jsou lékařské komory, rozšiřují se také na další území, kde dosud nebyly zastoupeny, to jest na Slovensko a postupně také na Podkarpatskou) Rus.

Pokud běží o osnovu o lékařské praksi, nechci zde opakokovati věci, o kterých zde mluvil již p. kol. dr Matoušek, nýbrž chci na základě diskuse konané ve výboru soc.-politickém konstatovati toto:

Osnova stanoví kvalifikaci pro výkon lékařské prakse, a sice požaduje diplom doktora lékařství, státní občanství a svéprávnost. Osnova umožňuje, aby byly přípustné jisté výjimky, pokud běží o podmínku státního občanství, a stanoví tu některé případy, zejména pokud běží o profesory vysokých škol, kteří byli povoláni z ciziny do naší republiky, jak to je aktuelní zejména se zřetelem na universitou německou. Ve příčině takových osob se upouští od podmínky státního občanství. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Osnova stanoví také možnost dispense od státního občanství v jistých odůvodněných případech. A tu při diskusi o této věci bylo především poukazováno na to, že bude třeba respektovati zejména ony případy, kdy lékařka, státní občanka naší republiky, provdáním ztratila státní občanství. Ona tuto podmínku dříve měla, ale dodatečně provdáním státní občanství ztratí a tu by při přísném provádění zákona ztratila schopnost provádění prakse v naší republice. To je jistě případ, na který náš zákon nepomýšlel, a důsledek, který není ani žádoucí, proto výbor mi ukládá, abych poukázal na závažnost těchto případů a na odůvodněnost poskytnutí dispense v takových případech. Naproti tomu v jiných případech poukazuje výbor k tomu, že při udílení dispense od státního občanství bylo by přihlížeti ke stanovisku reciprocity, totiž udíleti dispens do té míry a za takových podmínek, jak to činí stát jiný vůči našim občanům.

Osnova neobsahuje předpisů o podmínce jisté nemocniční prakse pro provádění prakse lékařské v naší republice. To by se jevilo jako jistá reformatio in peius, poněvadž podobné předpisy měli jsme v zemích, které náležely dříve k zemím uherským. Sjednocením se odstraňuje tato podmínka, která nebyla v zemích historických. Lze však podle prohlášení zástupců vlády míti za to, že vláda bude se také touto otázkou zabývat a že v příhodném okamžiku přistoupí se k tomu, aby podmínka jisté doby prakse nemocniční pro provádění lékařské prakse byla zavedena též v naší republice.

Osnova obsahuje dále předpisy o sídle prakse, které mají za účel, aby zavedly jistý pořádek v usídlování se lékařů a také v evidenci o jejich sídlech, připouští možnost více sídel pro lékaře, což je jistě odůvodněno i snad vůči některým námi tkám proto, poněvadž je třeba umožniti na příklad lékařům, aby vykonávali svoji praksi v lázeňských místech v dobách sezony a pod. Ale v souvislosti s osnovou o lékařských komorách zakazuje jistě právem praksi potulnou, která jistě neodpovídá důstojnosti lékařského stavu.

O otázce ochrany titulu lékařského vyslovil se již pan kol. dr Matoušek. Nebudu se o této věci šířiti, chci jen konstatovati, že jistě dlužno v tom viděti pokrok, jestliže udílení titulu odborného lékaře a pod. ponechává se zemské vládě a nikoliv pouze autonomii jednotlivých komor, které konečně mají právo při této příležitosti podati své návrhy a svá dobrozdání spolu s fakultou.

Osnova upravuje důležitou otázku první pomoci, a to způsobem velmi rozhodným, který dlužno schvalovati, že totiž k první pomoci je povinen každý lékař bez rozdílu, ať je to lékař soukromý nebo veřejný, ať z prakse se živí nebo ne, s výjimkou pouze těch, kteří výslovně prakse se zřekli a toto úředně oznámili. To je, myslím, zásada docela správná, a jak pan kol. dr Matoušek připomenul, do osnovy vkládá se ještě výslovně ustanovení, že k první pomoci jsou lékaři zavázáni bez rozdílu ve dne i v noci.

Na druhé straně řeší osnova povinnost léčebné soukromé prakse. Není sice povinnosti této u lékařů, ale osnova činí opatření, podle kterých jsou nuceni k tomu, aby mimo první pomoc bylo zabezpečeno léčení každého nemocného, jestliže tu je nebezpečí pro život anebo jestliže by odkladem mohlo utrpěti zdraví nemocného. Jest také žádoucno, aby byla řešena přiměřeným způsobem otázka vzájemného zastoupení lékařů, a poněvadž nejevilo se vhodným tuto věc detailně řešiti v zákoně samém, má se ponechati vládě, aby tato otázka vládním nařízením podle potřeby vhodným způsobem byla rozřešena. Při tom by bylo upozorniti na zabezpečení lékařské pomoci ještě tam, kde lékařů není. Výbor kladl váhu na to, aby vláda pro takové případy učinila vhodná administrativní opatření.

O otázce tajemství lékařského zmínil se již p. kol. dr Matoušek; jistě dlužno schvalovati zásadu, která byla nově pojata do osnovy, že tajemství lékařské a povinnost k němu přechází na osoby, které o nálezích lékařských dověděly se služebně, jakožto úředníci pojišťoven nemocenských i pojišťoven soukromých a pod.

Osnova dále stanoví jisté zásady a předpisy o spolupůsobení soukromých lékařů ve veřejném zdravotnictví a ukládá lékařům soukromým upozorniti na zdravotní závady, které při praksi seznají. Jistě důležitá to pomůcka pro veřejnou službu, budou-li také soukromí lékaři své poznatky ze sví soukromé prakse sdělovati úřadům, aby takovým závadám bylo čeleno.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP