Pátek 14. června 1929

Pan kol. dr Matoušek zmínil se také o otázce zdravotní mobilisace, která původně byla řešena v této osnově a která dodatečně výborem pro veř. zdravotnictví byla vyňata z osnovy se zřetelem k tomu, že má býti řešena v rámci osnovy jiné. Dovoluji si připomenouti, že také výbor soc.-politický souhlasí s tímto stanoviskem.

Pokud běží o komory, nehodlám opakovati vývody pana kol. dr Matouška, chci jenom připomenouti, že běží tu o vybudování stavovské autonomie a o péči o stavovský řád a stavovskou čest. K tomu slouží jednak stavovský řád, který bude vydáván komorou, jenž však vyžaduje ke své platnosti souhlasu vlády, což dlužno také s hlediska soc.-politického schvalovati proto, aby tento řád se neocitl v rozporu nebo neuvedl v rozpor lékaře s jejich soc.-politickým posláním a zejména s jejich poměrem vůči sociálním pojišťovnám.

Také v příčině stanovení normálních sazeb dlužno souhlasiti se stanoviskem, že tyto sazby nemohou býti vydávány jenom autonomně komorami, nýbrž že budou po návrhu komor stanoveny vládním nařízením.

Tyto zákony, slavná sněmovno, netýkají se ovšem v prvé řadě veřejné zdravotní služby, ale dlužno tyto zákony vítati proto, že tuto zdravotní službu v oboru svém podporují a zdokonalují.

Dovolte mi, velevážení, po mém referátu, abych ještě učinil zde v souvislosti s touto materií několik málo rozhledů do našeho oboru zdravotnického, který tak úzce souvisí s touto materií. Pan dr Matoušek již poukázal, jaké pokroky učinila věda lékařská v poslední době a jistě s potěšením můžeme konstatovati, že tyto pokroky učinili jsme také u nás, tedy že podobnými pokroky velmi cennými může se vykázati také vědecké badání v naší republice. Naše university, naše odborné ústavy budují se stále a zdokonalují se. Zdravotní péče jest u nás rozsáhlá a namnoze rozsáhlejší v oboru nemocenského pojišťování nežli v jiných, velmi pokročilých státech. Tak na př. rozšíření nemocenského pojišťování na venkov a na venkovské dělnictvo je u nás daleko větší nežli ve státech jiných. Ale mám pocit, že zdravotní poměry u nás musejí býti ještě značně zlepšovány a že v tomto oboru nutno v naší republice ještě velmi mnoho doháněti. Zdraví lidu, slavná sněmovno, je velikou hodnotou, kterou nelze tak snadno ciferně odhadnouti. Ale prosím, uvažme, jaký vliv mají poruchy zdravotní na výkonnost obyvatelstva, co stojí větší frekvence nemocenská nejenom soukromníky, nýbrž i národohospodářství, sociální instituce naše a celý stát, jaké tu jsou hospodářské ztráty, jaké výlohy pro pojišťování, jaký vliv na předčasnou invaliditu, na péči o sirotky, o vdovy atd., jestliže včas nezabezpečíme náležitou péči o zdraví lidu samotného!

Ztráty předčasným úmrtím jsou v naší republice dosti značné a mají v našem rozpočtu hospodářském jistě veliký význam, jsou značným činitelem. Ať již jsou to ztráty, kterých bývá zpravidla nejvíce, to jest ztráty na novorozených, na dětech anebo ať jsou to ztráty již na silách schopných pracovati, tedy ztráty výkonnosti ve státu, vždy běží o ztráty sil v národě. V naší republice, jak dlužno s potěšením konstatovati, posunujeme hranici průměrného věku směrem nahoru. Je to důsledek zdravotní péče, hospodářského blahobytu a také stoupající kultury. Ale přes to přírůstek obyvatelstva u nás není dostatečně veliký a nelze proto plýtvati zdravím a dlužno v tomto směru pracovati velmi energicky a intensivně dále. Stát, který nemá přílišný přírůstek obyvatelstva, musí se starati, aby síly, které tu jsou, zůstaly mu co možná nejdéle zachovány a aby výkonnost jejich byla posunuta na hranici co možná nejvyšší.

Četl jsem nedávno studii v tomto oboru z Francie, ve které se dokazuje, že Francie by byla s to při dobré zdravotní službě, při náležité profylaxi a hygieně zachrániti ročně přibližně 170.000 lidí. Nevím, kolik lidí bychom mohli zachrániti v naší republice. Jistě v poměru k obyvatelstva našemu a francouzskému bylo by to procento v naší republice ještě větší. Proto myslím, že je třeba, aby problémy hygieny, profylaxe, aby veřejná služba zdravotní, otázka tlumení nákaz, otázka bydlení, péče o ženy, kojence, mládež a jiné a jiné otázky s tím souvisící byly velmi dbale a energicky u nás sledovány.

Jestliže jsem pravil, že zdraví je problémem kultury, tedy chci jen několika slovy poukázati, že je třeba, abychom vychovávali obyvatelstvo ke zdraví, aby pečovalo o zdraví své a o zdraví svého okolí. Jsou ohromné mezery ve znalosti právě v oboru zdravotním u našeho obyvatelstva, i u obyvatelstva vzdělaného, a tu je třeba, aby výchova v tomto směru postarala se více o znalosti z oboru zdravotnictví. Podle mého soudu není více předsudků a více pověr v žádném oboru, než právě v oboru zdraví, a tím také na zdraví našeho obyvatelstva tak značně se hřeší.

Paul Morand ve své knize o moderní Evropě píše o některých zjevech na nynější poválečné Rusi a uvádí tam jeden případ, kde z pověry matka dala své nemocné dítě na základě rady svého okolí do roztopené chlebové pece, majíc za to, že toto dítě se tím uzdraví a že z něho tím horkem vyjde nemoc. Rozumí se samo sebou, že dítě toto se upeklo. My sice nepečeme u nás v chlebových pecích děti, ale děláme následkem pověr a neznalosti tolik škod, že lze říci, že to jsou pravé hekatomby v oboru zdravotnictví. Myslím, že bude dlužno všech prostředků výchovy, ať již jsou to školy pokračovací, ať je to literatura, ať jsou to zvláštní přednášky, použíti k povznesení znalosti obyvatelstva a nejširších vrstev obyvatelstva v oboru zdravotnictví.

Velevážení, rád bych zde promluvil o této věci poněkud šíře, než doba je pokročilá, a proto končím tuto malou exkursi do oboru zdravotnictví, která tak úzce souvisí s touto materií.

Jménem výboru soc.-politického (Výkřiky posl. Mikulíčka.) dovoluji si doporučiti, aby obě zprávy, jednak o vládním návrhu zákona o výkonu lékařské prakse a jednak o vládním návrhu zákona o lékařských komorách, ve znění, které bylo schváleno také výborem pro veřejné zdravotnictví, byly slavnou sněmovnou přijaty. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Přerušuji projednávání tohoto odstavce. Nebude-li námitek, vykonáme nyní odložené hlasování. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Přikročíme ke hlasování o 1. odstavci pořadu, to je:

Ad 1. Hlasování o osnově zákona (tisk 1865) o četnickém kázeňském a kárném právu, odnětí četnické hodnosti, přeložení do výslužby v řízení správním a o umísťování superarbitrovaných četnických gážistů mimo služební třídy (tisk 2189).

Zpravodajem výboru soc. politického je pan posl. Kvasnička, zpravodajem výboru ústavně-právního pan posl. dr Králík.

Osnova zákona má 41 paragrafů, nadpis zákona, nadpisy částí a paragrafů a úvodní formuli zákona.

Poněvadž byly podány pozměňovací návrhy, míním dáti hlasovati takto:

O §u 1 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata, budeme hlasovati o §u 1 podle zprávy výborové.

O §u 2 bychom hlasovali v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata, budeme hlasovati o §u 2 podle zprávy výborové.

O §u 3 budeme hlasovati v úpravě návrhu posl. Bergmanna a druhů; nebude-li přijata, v úpravě eventuálního návrhu téhož pana poslance a druhů; nebude-li přijata, hlasovali bychom v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li tam tato úprava přijata, budeme hlasovati o §u 3 podle zprávy výborové.

Pak budeme hlasovati o §u 4, a to nejprve v úpravě návrhu posl. Bergmanna a druhů; nebude-li úprava přijata, v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li úprava přijata, v úpravě 1. eventuálního návrhu posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě 2. eventuálního návrhu téhož pana poslance a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata, budeme hlasovati o §u 4 podle zprávy výborové.

O §u 5 hlasovali bychom v úpravě návrhu posl. Bergmanna a druhů; nebude-li přijata, v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata, budeme hlasovati o §u 5 podle zprávy výborové.

O §u 6 budeme hlasovati v úpravě návrhu posl. Bergmanna a druhů; nebude-li přijata, hlasovali bychom podle zprávy výborové.

O §u 7 hlasovali bychom v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.

O §u 8 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhů posl. Heegera a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě návrhu posl. Bergmanna a druhů; nebude-li ani ta přijata, budeme hlasovati podle zprávy výborové.

Pak bychom hlasovali o §§ech 9 až 11, k nimž není pozměňovacích návrhů, podle zprávy výborové.

O §u 12 hlasovali bychom v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.

O §u 13 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě návrhu posl. Bergmanna a druhů; nebude-li ani ta přijata, podle zprávy výborové.

O §u 14 bychom hlasovali nejprve v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li ani ta přijata, podle zprávy výborové.

O §u 15 budeme hlasovati v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.

Pak bychom hlasovali o §u 16, k němuž není pozměňovacích návrhů, podle zprávy výborové.

O §u 17 budeme hlasovati v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata, budeme hlasovati o §u 17 podle zprávy výborové.

O §u 18 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 19 budeme hlasovati v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.

O §u 20 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.; nebude-li přijata, budeme hlasovati o §u 20 podle zprávy výborové.

O §u 21 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 22 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.; nebude-li ani ta přijata, podle zprávy výborové.

O §u 23 bychom hlasovali nejprve v úpravě návrhu posl. dr. Meissnera a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.

Pak budeme hlasovati o §u 24, k němuž není pozměňovacích návrhů, podle zprávy výborové.

O §u 25 bychom hlasovali v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.

O §u 26 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě návrhu posl. Bergmanna a druhů; nebude-li přijata, v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata, hlasovali bychom podle zprávy výborové.

O §u 27 budeme hlasovati v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.

Pak bychom hlasovali o §u 28 podle zprávy výborové - neníť pozměňovacích návrhů.

O §u 29 budeme hlasovati v úpravě návrhu posl dr. Meissnera a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.

O §§ech 30 a 31 budeme hlasovati najednou podle zprávy výborové - neníť pozměňovacích návrhů.

O §u 32 bychom hlasovali v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.

Pak bychom hlasovali o §u 33 podle zprávy výborové - neníť pozměňovacích návrhů.

O §u 34 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.

O §u 35, k němuž není pozměňovacích návrhů, hlasovali bychom podle zprávy výborové. - Přijetím nebo nepřijetím bude zároveň rozhodnuto o návrhu posl. Heegera a soudr. na škrtnutí tohoto paragrafu.

O §§ 36 až 38 hlasovali bychom rovněž podle zprávy výborové - neníť pozměňovacích návrhů.

O §u 39 budeme hlasovati v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.

Konečně bychom hlasovali o §§ 40 a 41, o nadpisu zákona, nadpisech jednotlivých částí a paragrafů a úvodní formuli zákona podle zprávy výborové.

Jsou námitky proti přednesenému způsobu hlasování? (Nebyly.)

Není jich.

Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Prosím paní a pány poslance, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Sněmovna je schopna se usnášeti.

Kdo souhlasí s § em 1 v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 1 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 1 je přijat podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §em 2 v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 2 v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 2 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 2 je přijat podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §em 3 v úpravě návrhu posl. Bergmanna a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 3 v úpravě eventuálního návrhu posl. Bergmanna a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 3 v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 3 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 3 je přijat podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §em 4 v úpravě návrhu posl. Bergmanna a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 4 v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s § em 4 v úpravě prvního eventuálního návrhu posl. dr. Meissnera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 4 v úpravě druhého eventuálního návrhu posl. dr Meissnera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s §em 4 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 4 je přijat podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s § em 5 v úpravě návrhu posl. Bergmanna a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 5 v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s §em 5 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 5 je přijat podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §em 6 v úpravě návrhu posl. Bergmanna a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 6 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 6 je přijat podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §em 7 v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 7 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 7 je přijat podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §em 8 v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 8 v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 8 v úpravě návrhu posl. Bergmanna a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s §em 8 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 8 je přijat podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §§y 9 až 11 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. §§ 9 až 11 jsou přijaty podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §em 12 v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 12 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 12 je přijat podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §em 13 v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta. Kdo souhlasí s §em 13 v úpravě návrhu posl. Bergmanna a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 13 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 13 je přijat podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §em 14 v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s § em 14 v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 14 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 14 je přijat podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §em 15 v úpravě návrhu posl. dr Meissnera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP