Pan kol. dr Matoušek zmínil se také
o otázce zdravotní mobilisace, která původně
byla řešena v této osnově a která
dodatečně výborem pro veř. zdravotnictví
byla vyňata z osnovy se zřetelem k tomu, že
má býti řešena v rámci osnovy
jiné. Dovoluji si připomenouti, že také
výbor soc.-politický souhlasí s tímto
stanoviskem.
Pokud běží o komory, nehodlám opakovati
vývody pana kol. dr Matouška, chci jenom připomenouti,
že běží tu o vybudování
stavovské autonomie a o péči o stavovský
řád a stavovskou čest. K tomu slouží
jednak stavovský řád, který bude vydáván
komorou, jenž však vyžaduje ke své platnosti
souhlasu vlády, což dlužno také s hlediska
soc.-politického schvalovati proto, aby tento řád
se neocitl v rozporu nebo neuvedl v rozpor lékaře
s jejich soc.-politickým posláním a zejména
s jejich poměrem vůči sociálním
pojišťovnám.
Také v příčině stanovení
normálních sazeb dlužno souhlasiti se stanoviskem,
že tyto sazby nemohou býti vydávány
jenom autonomně komorami, nýbrž že budou
po návrhu komor stanoveny vládním nařízením.
Tyto zákony, slavná sněmovno, netýkají
se ovšem v prvé řadě veřejné
zdravotní služby, ale dlužno tyto zákony
vítati proto, že tuto zdravotní službu
v oboru svém podporují a zdokonalují.
Dovolte mi, velevážení, po mém referátu,
abych ještě učinil zde v souvislosti s touto
materií několik málo rozhledů do našeho
oboru zdravotnického, který tak úzce souvisí
s touto materií. Pan dr Matoušek již poukázal,
jaké pokroky učinila věda lékařská
v poslední době a jistě s potěšením
můžeme konstatovati, že tyto pokroky učinili
jsme také u nás, tedy že podobnými pokroky
velmi cennými může se vykázati také
vědecké badání v naší
republice. Naše university, naše odborné ústavy
budují se stále a zdokonalují se. Zdravotní
péče jest u nás rozsáhlá a
namnoze rozsáhlejší v oboru nemocenského
pojišťování nežli v jiných,
velmi pokročilých státech. Tak na př.
rozšíření nemocenského pojišťování
na venkov a na venkovské dělnictvo je u nás
daleko větší nežli ve státech jiných.
Ale mám pocit, že zdravotní poměry u
nás musejí býti ještě značně
zlepšovány a že v tomto oboru nutno v naší
republice ještě velmi mnoho doháněti.
Zdraví lidu, slavná sněmovno, je velikou
hodnotou, kterou nelze tak snadno ciferně odhadnouti. Ale
prosím, uvažme, jaký vliv mají poruchy
zdravotní na výkonnost obyvatelstva, co stojí
větší frekvence nemocenská nejenom soukromníky,
nýbrž i národohospodářství,
sociální instituce naše a celý stát,
jaké tu jsou hospodářské ztráty,
jaké výlohy pro pojišťování,
jaký vliv na předčasnou invaliditu, na péči
o sirotky, o vdovy atd., jestliže včas nezabezpečíme
náležitou péči o zdraví lidu
samotného!
Ztráty předčasným úmrtím
jsou v naší republice dosti značné a
mají v našem rozpočtu hospodářském
jistě veliký význam, jsou značným
činitelem. Ať již jsou to ztráty, kterých
bývá zpravidla nejvíce, to jest ztráty
na novorozených, na dětech anebo ať jsou to
ztráty již na silách schopných pracovati,
tedy ztráty výkonnosti ve státu, vždy
běží o ztráty sil v národě.
V naší republice, jak dlužno s potěšením
konstatovati, posunujeme hranici průměrného
věku směrem nahoru. Je to důsledek zdravotní
péče, hospodářského blahobytu
a také stoupající kultury. Ale přes
to přírůstek obyvatelstva u nás není
dostatečně veliký a nelze proto plýtvati
zdravím a dlužno v tomto směru pracovati velmi
energicky a intensivně dále. Stát, který
nemá přílišný přírůstek
obyvatelstva, musí se starati, aby síly, které
tu jsou, zůstaly mu co možná nejdéle
zachovány a aby výkonnost jejich byla posunuta na
hranici co možná nejvyšší.
Četl jsem nedávno studii v tomto oboru z Francie,
ve které se dokazuje, že Francie by byla s to při
dobré zdravotní službě, při náležité
profylaxi a hygieně zachrániti ročně
přibližně 170.000 lidí. Nevím,
kolik lidí bychom mohli zachrániti v naší
republice. Jistě v poměru k obyvatelstva našemu
a francouzskému bylo by to procento v naší
republice ještě větší. Proto myslím,
že je třeba, aby problémy hygieny, profylaxe,
aby veřejná služba zdravotní, otázka
tlumení nákaz, otázka bydlení, péče
o ženy, kojence, mládež a jiné a jiné
otázky s tím souvisící byly velmi
dbale a energicky u nás sledovány.
Jestliže jsem pravil, že zdraví je problémem
kultury, tedy chci jen několika slovy poukázati,
že je třeba, abychom vychovávali obyvatelstvo
ke zdraví, aby pečovalo o zdraví své
a o zdraví svého okolí. Jsou ohromné
mezery ve znalosti právě v oboru zdravotním
u našeho obyvatelstva, i u obyvatelstva vzdělaného,
a tu je třeba, aby výchova v tomto směru
postarala se více o znalosti z oboru zdravotnictví.
Podle mého soudu není více předsudků
a více pověr v žádném oboru,
než právě v oboru zdraví, a tím
také na zdraví našeho obyvatelstva tak značně
se hřeší.
Paul Morand ve své knize o moderní Evropě
píše o některých zjevech na nynější
poválečné Rusi a uvádí tam
jeden případ, kde z pověry matka dala své
nemocné dítě na základě rady
svého okolí do roztopené chlebové
pece, majíc za to, že toto dítě se tím
uzdraví a že z něho tím horkem vyjde
nemoc. Rozumí se samo sebou, že dítě
toto se upeklo. My sice nepečeme u nás v chlebových
pecích děti, ale děláme následkem
pověr a neznalosti tolik škod, že lze říci,
že to jsou pravé hekatomby v oboru zdravotnictví.
Myslím, že bude dlužno všech prostředků
výchovy, ať již jsou to školy pokračovací,
ať je to literatura, ať jsou to zvláštní
přednášky, použíti k povznesení
znalosti obyvatelstva a nejširších vrstev obyvatelstva
v oboru zdravotnictví.
Velevážení, rád bych zde promluvil o
této věci poněkud šíře,
než doba je pokročilá, a proto končím
tuto malou exkursi do oboru zdravotnictví, která
tak úzce souvisí s touto materií.
Jménem výboru soc.-politického (Výkřiky
posl. Mikulíčka.) dovoluji si doporučiti,
aby obě zprávy, jednak o vládním návrhu
zákona o výkonu lékařské prakse
a jednak o vládním návrhu zákona o
lékařských komorách, ve znění,
které bylo schváleno také výborem
pro veřejné zdravotnictví, byly slavnou sněmovnou
přijaty. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Přerušuji
projednávání tohoto odstavce. Nebude-li námitek,
vykonáme nyní odložené hlasování.
(Námitky nebyly.)
Námitek není.
Přikročíme ke hlasování o 1.
odstavci pořadu, to je:
Ad 1. Hlasování o osnově zákona
(tisk 1865) o četnickém kázeňském
a kárném právu, odnětí četnické
hodnosti, přeložení do výslužby
v řízení správním a o umísťování
superarbitrovaných četnických gážistů
mimo služební třídy (tisk 2189).
Zpravodajem výboru soc. politického je pan posl.
Kvasnička, zpravodajem výboru ústavně-právního
pan posl. dr Králík.
Osnova zákona má 41 paragrafů, nadpis zákona,
nadpisy částí a paragrafů a úvodní
formuli zákona.
Poněvadž byly podány pozměňovací
návrhy, míním dáti hlasovati takto:
O §u 1 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata,
budeme hlasovati o §u 1 podle zprávy výborové.
O §u 2 bychom hlasovali v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata,
v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.;
nebude-li ani tato úprava přijata, budeme hlasovati
o §u 2 podle zprávy výborové.
O §u 3 budeme hlasovati v úpravě návrhu
posl. Bergmanna a druhů; nebude-li přijata,
v úpravě eventuálního návrhu
téhož pana poslance a druhů; nebude-li přijata,
hlasovali bychom v úpravě návrhu posl. dr
Meissnera a soudr.; nebude-li tam tato úprava přijata,
budeme hlasovati o §u 3 podle zprávy výborové.
Pak budeme hlasovati o §u 4, a to nejprve v úpravě
návrhu posl. Bergmanna a druhů; nebude-li
úprava přijata, v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li úprava přijata,
v úpravě 1. eventuálního návrhu
posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata,
v úpravě 2. eventuálního návrhu
téhož pana poslance a soudr.; nebude-li ani tato úprava
přijata, budeme hlasovati o §u 4 podle zprávy
výborové.
O §u 5 hlasovali bychom v úpravě návrhu
posl. Bergmanna a druhů; nebude-li přijata,
v úpravě návrhu posl. dr Meissnera
a soudr.; nebude-li přijata, budeme hlasovati o §u
5 podle zprávy výborové.
O §u 6 budeme hlasovati v úpravě návrhu
posl. Bergmanna a druhů; nebude-li přijata,
hlasovali bychom podle zprávy výborové.
O §u 7 hlasovali bychom v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata,
podle zprávy výborové.
O §u 8 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhů
posl. Heegera a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě
návrhu posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata,
v úpravě návrhu posl. Bergmanna a
druhů; nebude-li ani ta přijata, budeme hlasovati
podle zprávy výborové.
Pak bychom hlasovali o §§ech 9 až 11, k nimž
není pozměňovacích návrhů,
podle zprávy výborové.
O §u 12 hlasovali bychom v úpravě návrhu
posl. Heegera a soudr.; nebude-li přijata, podle
zprávy výborové.
O §u 13 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhu
posl. Heegera a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě
návrhu posl. Bergmanna a druhů; nebude-li
ani ta přijata, podle zprávy výborové.
O §u 14 bychom hlasovali nejprve v úpravě návrhu
posl. Heegera a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě
návrhu posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li ani
ta přijata, podle zprávy výborové.
O §u 15 budeme hlasovati v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata,
v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.;
nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy
výborové.
Pak bychom hlasovali o §u 16, k němuž není
pozměňovacích návrhů, podle
zprávy výborové.
O §u 17 budeme hlasovati v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata,
budeme hlasovati o §u 17 podle zprávy výborové.
O §u 18 budeme hlasovati podle zprávy výborové.
O §u 19 budeme hlasovati v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata,
podle zprávy výborové.
O §u 20 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhu
posl. Heegera a soudr.; nebude-li přijata, budeme
hlasovati o §u 20 podle zprávy výborové.
O §u 21 budeme hlasovati podle zprávy výborové.
O §u 22 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata,
v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.;
nebude-li ani ta přijata, podle zprávy výborové.
O §u 23 bychom hlasovali nejprve v úpravě návrhu
posl. dr. Meissnera a soudr.; nebude-li přijata,
v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.;
nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy
výborové.
Pak budeme hlasovati o §u 24, k němuž není
pozměňovacích návrhů, podle
zprávy výborové.
O §u 25 bychom hlasovali v úpravě návrhu
posl. Heegera a soudr.; nebude-li přijata, podle
zprávy výborové.
O §u 26 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata,
v úpravě návrhu posl. Bergmanna a
druhů; nebude-li přijata, v úpravě
návrhu posl. Heegera a soudr.; nebude-li ani tato
úprava přijata, hlasovali bychom podle zprávy
výborové.
O §u 27 budeme hlasovati v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata,
podle zprávy výborové.
Pak bychom hlasovali o §u 28 podle zprávy výborové
- neníť pozměňovacích návrhů.
O §u 29 budeme hlasovati v úpravě návrhu
posl dr. Meissnera a soudr.; nebude-li přijata,
v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.;
nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy
výborové.
O §§ech 30 a 31 budeme hlasovati najednou podle zprávy
výborové - neníť pozměňovacích
návrhů.
O §u 32 bychom hlasovali v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata,
podle zprávy výborové.
Pak bychom hlasovali o §u 33 podle zprávy výborové
- neníť pozměňovacích návrhů.
O §u 34 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata,
v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.;
nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy
výborové.
O §u 35, k němuž není pozměňovacích
návrhů, hlasovali bychom podle zprávy výborové.
- Přijetím nebo nepřijetím bude zároveň
rozhodnuto o návrhu posl. Heegera a soudr. na škrtnutí
tohoto paragrafu.
O §§ 36 až 38 hlasovali bychom rovněž
podle zprávy výborové - neníť
pozměňovacích návrhů.
O §u 39 budeme hlasovati v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr.; nebude-li přijata,
podle zprávy výborové.
Konečně bychom hlasovali o §§ 40 a 41,
o nadpisu zákona, nadpisech jednotlivých částí
a paragrafů a úvodní formuli zákona
podle zprávy výborové.
Jsou námitky proti přednesenému způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Není jich.
Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.
Prosím paní a pány poslance, aby zaujali
svá místa. (Děje se.)
Sněmovna je schopna se usnášeti.
Kdo souhlasí s § em 1 v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 1 podle zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 1 je přijat podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s §em 2 v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 2 v úpravě návrhu
posl. Heegera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 2 podle zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 2 je přijat podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s §em 3 v úpravě návrhu
posl. Bergmanna a druhů, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 3 v úpravě eventuálního
návrhu posl. Bergmanna a druhů, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 3 v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 3 podle zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 3 je přijat podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s §em 4 v úpravě návrhu
posl. Bergmanna a druhů, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 4 v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s § em 4 v úpravě prvního
eventuálního návrhu posl. dr. Meissnera
a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 4 v úpravě druhého
eventuálního návrhu posl. dr Meissnera
a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo nyní souhlasí s §em 4 podle zprávy
výborové, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. § 4 je přijat podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s § em 5 v úpravě návrhu
posl. Bergmanna a druhů, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 5 v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo nyní souhlasí s §em 5 podle zprávy
výborové, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. § 5 je přijat podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s §em 6 v úpravě návrhu
posl. Bergmanna a druhů, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 6 podle zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 6 je přijat podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s §em 7 v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 7 podle zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 7 je přijat podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s §em 8 v úpravě návrhu
posl. Heegera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 8 v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 8 v úpravě návrhu
posl. Bergmanna a druhů, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo nyní souhlasí s §em 8 podle zprávy
výborové, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. § 8 je přijat podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s §§y 9 až 11 podle zprávy
výborové, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. §§ 9 až 11 jsou přijaty
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s §em 12 v úpravě návrhu
posl. Heegera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 12 podle zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 12 je přijat podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s §em 13 v úpravě návrhu
posl. Heegera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 13 v úpravě návrhu
posl. Bergmanna a druhů, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 13 podle zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 13 je přijat podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s §em 14 v úpravě návrhu
posl. Heegera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s § em 14 v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s §em 14 podle zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 14 je přijat podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s §em 15 v úpravě návrhu
posl. dr Meissnera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje
se.)