Středa 19. června 1929

133. Pozměňovací návrh posl. Schmerdy a soudr.:

§ 55 nechť zní:

"Všechna doručení podle předpisů tohoto oddílu jsou platná a způsobují, že lhůty počínají běžeti, stala-li se k rukám účastníků nebo jejich zmocněnců."

134. Pozměňovací návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a soudr. k §u 55:

Slovo "všechno" budiž škrtnuto.

Slova "stala-li se k rukám účastníků nebo jejich zmocněnců" buďtež nahrazena slovy "byla-li doručena účastníkům nebo jejich zmocněncům."

135. Pozměňovací návrh posl. Schmerdy a soudr.:

§ 56 nechť zní:

"Stížnosti podané podle ustanovení tohoto oddílu buďtež rozhodčím soudem k rozhodnutí o stížnostech odmítnuty, jsou-li opožděné nebo nepřípustné, zejména podává-li je osoba, jíž právo stížnosti nepřísluší. Rozhodnutí rozhodčího soudu jest konečné."

136. Pozměňovací návrh posl. Schmerdy a soudr.:

§ 57 budiž škrtnut.

137. Pozměňovací návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a soudr.:

§ 57 budiž škrtnut.

138. Eventuální pozměňovací návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a soudr.:

Nebude-li přijat náš návrh na škrtnutí §u 57, navrhujeme k §u 57, st. 2:

Za slova "se dopustí" budiž vsunuto slovo "tohoto". Slova "označeného v odstavci předchozím" buďtež škrtnuta.

139. Pozměňovací návrh posl. Schmerdy a soudr.:

V §u 58 buďtež odst. 2, 3 a 4 škrtnuty.

140. Pozměňovací návrh posl. Blatné a soudr.:

V §u 58 budiž odst. 3 doplněn takto:

"Ministerstvo veř. zdravotnictví a tělesné výchovy jest povinno rozhodnouti o stížnosti do 6 týdnů ode dne, kdy byla podána."

141. Pozměňovací návrh posl. Blatné a soudr.:

V §u 59, odst. 1 má poslední věta zníti:

"V tomto případě má dozorčí úřad provésti nové volby do tří měsíců."

142. Pozměňovací návrh posl. Schmerdy a soudr. k §u 59:

Odst. 1 nechť zní:

"Rozpuštěním zastupitelstva lékařské komory je dozorčí úřad povinen do 3 měsíců učiniti opatření potřebná k zahájení voleb."

Odst. 2 budiž škrtnut.

143. Pozměňovací návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle o soudr.:

V §u 59, odst. (1) budiž v druhé větě za slova "k zahájení voleb" připojena věta "které jest provésti v dalších třech měsících."

144. Pozměňovací návrh posl. Blatné a soudr.:

V §u 64, odst. 2 nechť druhá věta zní:

"Než se ustaví lékařské komory podle tohoto zákona, dosavadní komory vykonávají dále svou činnost."

Předseda (zvoní): Dávám slovo k doslovu o obou osnovách nejprve zpravodaji výboru pro veř. zdravotnictví - p. posl. dr Matouškovi.

Zpravodaj posl. dr Matoušek: Vážené Národní shromáždění! Z debaty, která byla vedena o obou předlohách, nevzešly v podstatě zásadní námitky proti předlohám, naopak vycházela snaha po ještě intensivnější léčebné péči, z kteréžto snahy vyrostly také pozměňovací návrhy. Vedle toho v debatě byly vznášeny vážné apely na ministerstvo pro veřejné zdravotnictví, pokud se týče správy, administrace nemocnic, jmenovitě Všeobecné nemocnice pražské. Tato věc nemůže býti řešena v rámci našeho referátu. Doufám a mohu jako referent zdravotnického výboru potvrdit, že celý zdravotnický výbor byl toho náhledu, že tyto věci je potřeba řádně vyšetřiti a pak na tomto základě provésti určité nápravy. V tom smyslu, myslím, vyhoví ministerstvo zdravotnictví přáním, jež byla přednesena, a po důkladném šetření učiní opatření, jichž bude třeba.

Jak jsem řekl, debata vyzněla vlastně ještě pro intensivnější léčebnou péči a tak všechny pozměňovací návrhy nesměřují vlastně proti osnově, nýbrž chtějí, aby tyto osnovy měly pronikavější, intensivnější vliv na důkladnou léčebnou péči. Poněvadž pozměňovací návrhy a pochybnosti o osnově o lékařských komorách vzešly vlastně ve výboru soc.-politickém, a to s hlediska soc.-politického a organisačního, nebudu mluviti o těchto návrzích - promluví o nich referent výboru soc. politického p. dr Viškovský - a omezím se jen na posudek pozměňovacích návrhů, pokud směřují ke změně osnovy zákona o lékařské praksi. Ale ani zde nebudu mluviti o jednotlivých návrzích, nýbrž promluvím jen o hlavních změnách, které sám jako referent výboru zdravotnického budu doporučovati.

Jde v prvé řadě o to, že z debaty a úvah dalších vyrostla snaha, aby t. zv. první pomoc byla důkladněji v zákoně stilisována, aby nebylo pochybnosti, kdy a za jakých okolností je třeba první pomoc poskytnouti. Vedle toho při této první pomoci vzpomenuto bylo na okolnost, která se často vyskytuje, že v určitém městě v neděli, o svátcích nebo v památných dnech není dosti lékařů pohotově, aby mohli přispívati léčebnou péčí nemocným. Pro tyto případy stilisován určitý odstavec podle pozměňovacího návrhu posl. Bradáče, dr Budaye, dr Dolanského a druhů, kteří žádají, aby v § 10 bylo výslovně řečeno, že tato první pomoc má býti poskytnuta v každé době denní a noční. Souhlasím s tímto návrhem, ačkoli přiznám, že jsem sám byl toho přesvědčení, že není třeba toho dodatku, poněvadž v důvodové zprávě jsem výslovně podotkl, že se rozumí samo sebou, že, když jde o první pomoc, musí býti poskytnuta v každé době denní i noční, ale, aby nebylo sporu, souhlasím, aby toto ustanovení expressis verbis bylo dáno do zákona.

Dále bylo žádáno, aby pohotovost o nedělích a svátcích byla provedena tímto způsobem: V místech, kde bydlí větší počet lékařů praksi konajících, může příslušný zemský úřad naříditi, aby měl vždy jeden nebo několik lékařů pohotovost k poskytnutí první pomoci v každé době, zejména v době noční, o nedělích, dnech svátečních a památných, a zároveň určiti po dobrém zdání lékařské komory všechny podrobnosti. Vznášeny byly proti tomuto dodatku určité námitky se strany organisací lékařských, ale po delším jednání uznali lékaři, že je třeba určitých opatření. Namítali ovšem, že podle dosavadní praxe stejně se to tak dělo a že není potřeba, aby to výslovně bylo v zákoně uvedeno. To však nikterak nevadí, aby to bylo do zákona vloženo, poněvadž nevíme, nenastanou-li okolnosti, kdy takového výslovného ustanovení v zákoně bylo by třeba.

Bylo také namítáno, že za tuto pohotovost není lékař zvláště honorován. O té věci bylo také uvažováno, ale v úvaze, že lékař stanovený k pohotovosti, bude zároveň odměňován pacienty, kteří k němu při pohotovosti přijdou, uznali jsme, že zrovna totéž, co platí pro lékárny, které když mají pohotovost, nedostávají zvláštní honorář, platí také pro lékaře za pohotovosti.

Druhá změna, kterou doporučuji, týká se ožehavé otázky mobilisace. Lékaři vznášeli, jak jsem již ve svém referátu uvedl, proti §§ 16 a 17 vážné námitky, a to proto, že prý to nepatří do regulérního zákona, který má upravovati normální léčebnou péči. Nevznášeli námitek proti meritornímu znění §§ 16 a 17 doznávajíce, že jako jiné stavy, tak i lékařský stav je povinen v dobách abnormálních, v dobách povodní, epidemií nebo v době války přispívati k blahu a k záchraně občanstva, ale tvrdili, že jednak již je postaráno o tyto věci v tak zv. zákonech epidemijních, jednak že bude museti beztoho dojíti k zvláštnímu zákonu, který bude tyto případy reglementovati. Také ve zdravotnickém výboru jednomyslně jsme přijali názor, že bude museti dojíti v nejbližší době k reglementaci takových případů, a proto jsme přijali, že můžeme vynechati §§ 16 a 17. Ale tu se ukázalo, že přece jen ministerstvo zdravotnictví potřebuje pro určité případy v zájmu léčebné péče určitá opatření nebo zmocnění, aby učinilo příslušná opatření pro určité konkretní případy. Ukázal bych, kam směřuje dodatek pánů navrhovatelů, na určitém konkretním případu, který se může státi, snad ne u nás, nýbrž na Slovensku a v Podkarpatské Rusi. Určitá obec se značným počtem obyvatelů nebude tam míti vůbec lékaře ani okresního, ani státního, a tu by ministerstvo zdravotnictví rádo poskytlo těmto lidem, kteří postrádají léčebné péče, lékaře. Lékař tam však nemůže jíti, poněvadž by se v první době neuživil, a tu by chtělo ministerstvo zdravotnictví pro tento případ sjednati s některými lékaři v obvodu zemské správy užhorodské, aby na toto místo šli, slíbiti jim snad byt, po př. určitý honorář, aby o léčebnou péči těchto lidí bylo postaráno. Pro tyto případy nebylo v zákoně vůbec žádného ustanovení a proto navrhují posl. Bradáč, dr Buday, dr Dolanský a druzi tento dodatek jako 4. odst. §u 12: "Není-li poskytnutí léčebné péče zajištěno lékaři, kteří k tomu jsou povinni podle svých úředních, služebních nebo jiných zákonných předpisů, může zemský úřad po dobrém zdání příslušné lékařské komory k tomu cíli učiniti vhodná opatření." Jde tedy o to, není-li poskytnutí lékařské péče zajištěno lékaři, kteří k tomu jsou povinni podle svých úředních, služebních nebo jiných zákonných předpisů. Lékaři obávali se toho všeobecného ustanovení tvrdíce, že by mohlo ministerstvo zdravotnictví zneužíti tohoto předpisu a snad poslati lékaře z obvodu českého někam na Podkarpatskou Rus. Již ze znění pozměňovacího návrhu vidíme, že obavy tyto nejsou opodstatněny, že podle výslovného znění návrhu pozměňovacího nemůže ministerstvo veř. zdravotnictví ukládati lékaři jiné povinnosti, než které jsou již stanoveny jednak v zákoně o epidemiích, jednak v zákonech, jež dnes usnášíme. Přiznávám, že původní návrh, který zněl velmi všeobecně, byl pro lékaře nebezpečný. Tenkráte místo §u 16 a §u 17 chtělo se vložiti jako 4. odst. do §u 12 toto znění: "Ministerstvo veř. zdravotnictví a tělesné výchovy může, objeví-li se toho potřeba, učiniti vhodná opatření, aby všeobecná léčebná péče byla zajištěna potřebnou lékařskou pomocí." V takových případech snad lékaři mohli se oprávněně obávati, že by ministerstvo zdravotnictví mělo příliš široké pole, poněvadž by na ministerstvu zdravotnictví záleželo, kdy uzná, že je potřebí takového zvláštního opatření, když takové opatření nebylo by vázáno stávajícími zákony Ale dnes podle tohoto znění, které navrhují posl. Bradáč, dr Buday, dr Dolanský a druzi, je výslovně v zákoně řečeno, že jen tenkráte může ministerstvo zdravotnictví toto opatření učiniti, když není o léčebnou péči postaráno lékaři státními, a že to může učiniti jen podle stávajících předpisů, tedy podle předpisů epidemických a podle předpisů zákona, který dnes schvalujeme. Toto znění je náležitě omezeno. Také myslím, že můžeme konstatovati, že navrhovatelé neměli na mysli - a ze znění tohoto pozměňovacího návrhu je viděti, že neměli a nemohli míti na mysli - že by se tímto způsobem měla upravovati regulérně léčebná péče, nýbrž že jde o výjimečné případy a že tudíž nejde o to, aby lékař byl někde na trvalo postaven, aby léčebnou péči poskytoval, nýbrž že se chce jen pro přechodnou dobu dáti ministerstvu veř. zdravotnictví možnost, aby pro tuto abnormální přechodnou dobu mohlo se postarati o léčebnou péči pro kraje a lidi, kteří by léčebné péče potřebovali, ale neměli jí.

Znovu upozorňuji, že lékaři nemusí míti obavu, že jde o trvalé opatření, poněvadž ze znění samotného je viděti, že jde o opatření pro dobu výjimečnou a přechodnou.

Není-li poskytnutí lékařské péče zajištěno lékaři, kteří jsou k tomu povinni podle svých úředních, služebních nebo jiných předpisů, je viděti, že v normálních dobách je v zemích o léčebnou péči všude postaráno.

Může se tedy jednati pouze o přechodnou dobu a pro tuto přechodnou dobu musíme dáti ministerstvu zdravotnictví možnost, aby pro přechodné nenormální poměry upravilo věc tak, aby o léčebnou péči lidí, kteří jí postrádají, bylo postaráno.

To jsou v podstatně dvě základní změny, jež jsou navrhovány a za něž se přimlouvám.

Vedle toho navrhuji, aby byl přijat též pozměňovací návrh posl. Bradáče a druhů na přestilisaci §u 12, odst. 1 a 3 a §u 13, odst. 2. V těchto návrzích jde v podstatě pouze o jasnější stilisaci.

Ostatní návrhy, které byly podány k osnově zákona o lékařské praksi, nedoporučuji k přijetí, a to jednak proto, že mnohé z nich vlastně vyjadřují myšlenku, která v zákoně jest již buď výslovně, expressis verbis řečena nebo kterou, jak jsem ve výboru slíbil a také slovo dodržel, vyložil jsem v důvodové zprávě. Není tak sporné, že by zde důvodová zpráva nemohla platiti. Neobstojí zde námitka, že důvodová zpráva není zákonem, neboť důvodová zpráva, kterou jsem uvedl k určitým ustanovením, jasně vykládá smysl zákona, takže mnohých pozměňovacích návrhů není třeba, protože, jak pravím, buď v zákoně samotném nebo v důvodové zprávě je myšlenka a věc, kterou navrhovatelé chtěli uplatniti, obsažena.

Zamítnutí některých návrhů doporučuji také proto, že návrhy ty narážejí na administrativní potíže ministerstva zdravotnictví a celé organisace léčebné péče, takže by vlastně přijetím těchto návrhů nebyla zintensivněna léčebná péče, nýbrž byly by činěny překážky, a proto nemohu již s ohledem na intence, z nichž vyrostly obě předlohy, návrhy tyto doporučiti.

Pokud se týče předlohy o lékařských komorách, vyhrazuji výklad o pozměňovacích návrzích panu zpravodaji výboru soc. politického, poněvadž tyto změny vyrostly z pochybností vyslovených právě v tomto výboru z hledisek soc. politických a organisačních.

Ze všech těchto důvodů navrhuji, aby zpráva o výkonu lékařské prakse byla přijata podle znění zprávy výborové se změnami, které jsem doporučil. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji - za výbor soc. politický - p. posl. dr Viškovskému.

Zpravodaj posl. dr Viškovský: Slavná sněmovno! Obě zprávy o osnovách: o výkonu lékařské praxe a o komorách lékařských byly předmětem živé diskuse také v plenu slavné sněmovny. Tato diskuse nepotírala principy, na kterých se zakládají osnovy, nýbrž obracela se proti jednotlivým ustanovením. Pan referent výboru zdravotnického zaujal už stanovisko k některým námitkám a já si dovolím ještě o jiných promluviti.

Slavná sněmovno! Upravujeme těmito zákony poměry stavu, kterému svěřujeme jednu z nejvyšších hodnot lidství, t. j. naše zdraví. Jeden z vynikajících francouzských politiků revolučních pravil: "Dejte národu chléb a školy." Já bych řekl, že by bylo doplniti toto okřídlené slovo ještě tím, že dlužno národu zabezpečiti také zdraví. A tato myšlenka je právě vedoucí v těchto osnovách.

Škody, které nedostatkem péče o zdraví, nemocmi, zejména nakažlivými, epidemiemi, jsou působeny, nemají jenom dosah hospodářský a národohospodářský, nýbrž mají v zápětí ztrátu výkonnosti. Vedle toho jsou však tu důsledky také pro obor pojišťování sociálního, neboť předčasná invalidita, předčasná ztráta živitele a následkem toho potřeba širší podpory vdov a sirotků zdražuje nám naše opatření sociální.

Avšak jsou tu také morální škody, které působí ještě více: morbidita a mortalita. Rodina, která ztrácí svého otce nebo svou matku, trpí tím jistě značně morálně. Sirotci jistě nemají té výchovy, toho ošetření jako děti v rodinách. Tělesně zdravý národ má jistě také zdravý životní názor, a na to nutno jistě klásti váhu u národa, který má před sebou tak veliké úkoly jako národ náš. Náš národ v boji životním vnitřně i v zápase a soutěži s ostatními národy musí se opírati o pevné tělesné a nervové zdraví. A toto zdraví nemůžeme riskovati ani ubíjeti, ať běží o škody, které jsou působeny v dílnách, v práci, špatným opatřením škol, či jiným způsobem.

Poslání lékařovo musí se měřiti také těmito cíli. Běží tu nejen o péči, o zdraví určitého nemocného, nýbrž také o součást zdravotní péče veřejné, kterou i lékař soukromý musí svou prací obstarávati. Oceňujeme jistě plně velikou odpovědnost lékařovu v jeho povolání, obtížnost jeho práce a velikou nebezpečnost v jeho povolání. Zákony, které máme zde před sebou, jsou jen malou splátkou lékařům za veškeré tyto oběti a nebezpečí. Ale tyto zákony také přinášejí vážné povinnosti stavu lékařskému. Za to poskytujeme lékařům pevný řád, zabezpečení vnitřní kázně, ochranu proti nekalým nebo neukázněným živlům, poskytujeme jim úpravu tarifu lékařského a některé jiné předpisy, které si žádali.

Diskuse ukázala, že principy, na kterých spočívají obě osnovy, jsou dobré. Pan posl. Johanis sám konstatoval, že osnovy nejsou v rozporu ani se zájmy soc. pojišťování a ani se zájmy ústavů, které jsou nositeli soc. pojišťování, a že specielně otázky tarifu a otázka řádu lékařského nejsou nikterak v rozporu s těmito zájmy.

Výbor při projednávání osnov posuzoval velmi objektivně návrhy, ať podány byly se strany jakékoli, neuzavíral se seriosním návrhům se žádné strany, ani se strany oposice, a dal tím příklad nepředpojaté parlamentární práce. Otázka sociální, která tvoří jádro také těchto předloh, spojila nás k jistému stupni spolupráce. A myslím, že žádná strana, která seriosně posuzuje věc, nemůže si stěžovati na nedostatek dobré vůle při projednávání těchto osnov, pokud běží o souvislost jejich s potřebami a otázkami sociálními, ale také ne na nedostatek dobré vůle při projednávání otázek sociálních vůbec. Hledejte, velevážení pánové, druhý stát v Evropě, který by byl za 10 let vykonal ve věcech sociálních tolik, který by byl uplatnil tolik dobré vůle, a to nejen theoreticky, nýbrž také obětmi - a hlubokými obětmi - hospodářskými v sociálních věcech, jako to učinil stát náš. My jsme nově vytvořili starobní a invalidní pojišťování, které jsme nezdědili po nikom, my jsme ohromně rozšířili pojišťování nemocenské, které jsme zejména rozšířili na celý obor zemědělského dělnictva. Vykonali jsme řadu, kterou snadno nelze vypočítat, velikých prací sociálních a jsme ochotni zaujmouti positivní stanovisko ke každé vážné sociální potřebě i v budoucnosti. Uvažme, že nemocenské pojišťování zahrnuje dnes téměř 2 a  1/2 mil. členů. V tomto pojišťování zahrnuta je však také péče o příslušníky domácností těchto členů. Dále je třeba uvážiti, že pojišťování nemocenské rozšířeno bylo také na státní zaměstnance a že bude rozšířeno i na vyšší zaměstnance soukromé. Jak ohromná to instituce a kolik dobra činí a při náležité organisaci, při náležitém vybudování mohla by teprve činiti!

Ovšem jestliže mluvilo se zde, a zejména p. posl. Wenzel, se kterým nikterak nechci se ztotožňovati, o způsobu provozování nemocenského pojišťování, tedy chci přece jenom konstatovati tolik, že nemocenské pojišťování musí sledovati a plniti svůj nejvlastnější účel, t. j. léčení a zabezpečení zdraví.

Kde jest hledati těžiště nemocenského pojišťování? Jistě ne v prvé řadě tak v nemocenském platu, jako to často bývá surogátem nezaměstnanecké podpory, nýbrž právě v pečlivé léčbě. Jestliže tam bude hledáno a nalezeno těžiště sociálního pojišťování, pak bude také pojištění nemocenské zároveň oporou pojišťování starobního a invalidního, neboť bude brániti předčasné invaliditě, bude brániti také ovdovění, osiření členů rodiny pojištěnce.

Pokladniční praxe - a tu dlužno to konstatovati sine ira et studio - ještě stále je daleko za pokroky vědy. A hromadná léčba, o které mluvil p. posl. L. Wenzel, nevykazuje nejideálnějších výsledků a nestojí vždycky na výši. Námitka, která se činí a která ovšem do jisté míry je závažná, je otázka výloh. Ale tu musíme se tázati, zdali se vždycky spoří na pravých místech a zdali se používá prostředků nemocenského pojišťování právě v prvé řadě na nejpřednější účel, t. j. na léčbu. A tu myslím, že musíme hájiti stanovisko: žádný luxus, ale vše, co káže potřeba lidskosti. Ne na jedné straně luxus, ozdravovny, lázně a na druhé straně pak povrchní odbývání léčby.

Pravil jsem, že zdravotní poměry u nás vyžadují dalšího zlepšení. Bude to veliká práce, bude to veliké dílo, které vyžaduje také veliké organisace. A toto dílo, jak jsem se zmínil, souvisí úzce také s prací kulturní, neboť bez vzdělání a bez povznesení úrovně vzdělání našeho obyvatelstva nelze také dosíci žádoucích pokroků v oboru zdravotnictví. Lékař a léčebná péče jsou bezmocni proti nevědomosti, proti odporu obyvatelstva a jeho předsudkům.

Co zbývá dělati v oboru zdravotnictví, je vidno mimo jiné z následujících čísel: na 1000 obyvatel připadá v Čechách ročně 27 případů tyfu, na Moravě již 49, na Slovensku 64 a na Podkarpatské Rusi 160.

Je tu viděti, jak jest zapotřebí nejen lékařského ošetření, ale zejména prevence, a jaké dobro pro lidstvo, pro obyvatelstvo zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi vykonalo by řádné opatření obyvatelstva pitnou vodou, jejíž nedostatek způsobuje právě toto veliké zvýšení morbility tyfem na Slovensku a Podkarpatské Rusi. A pánové, nezapomeňme také na poslední kalamitu s pitnou vodou, která se objevila v Praze a kterou také nelze podceňovati. Nechci mluviti o vině nebo nevině, to je mně zcela nerozhodné, jen chci poukázati k tomu, že běží zde o interesy  1/20 obyvatelstva celé republiky, když nastává pochybnost o tom, zdali voda pražská je závadná či bezzávadná, a že nad touto otázkou dlužno se velmi vážně zamysliti. Jestliže obyvatelstvo místo skvělé vody káranské dostává vodu pochybné jakosti, o níž se praví, že snad není s hlediska infekce nebezpečná, ale přes to není pitná, jak prohlásil sám šéf zdravotní služby městské, jsme hozeni vlastně o celé  1/4století zpět k poměrům, které byly před zavedením skvělé pitné vody káranské.

Abych uvedl ještě některá čísla o zdravotních poměrech u nás, připomínám, že případů trachomu na 100.000 obyvatelů objevuje se v Čechách 10, na Moravě 28, na Slovensku 52. A dále zajímavé cifry týkající se spály a záškrtu, kteréžto nemoci jsou zase specifickými nemocemi Čech, neboť v Čechách připadá na 100.000 obyvatel a na rok 173 případů spály a záškrtu, více než ve kterékoli zemi ostatní a více než je říšský průměr, který činí 139. Tedy ani zde v Čechách nemáme ve všech směrech nejideálnější poměry, pokud běží o nemoci infekční, specielně o infekční nemoci, které zasahují náš dětský dorost.

Zajímavý pro posouzení našich zdravotních poměrů je také obraz o počtu a hustotě lékařstva - míním lékařstva soukromého, nikoli úředního. Soukromých lékařů připadá v Čechách na 100.000 obyvatel 53, avšak tato číslice musí se bráti s jistou reservou, poněvadž Praha má na 100.000 obyvatel 157 lékařů, takže pro města mimo Prahu a zejména pro venkov hustota lékařů velmi značně se snižuje. Morava na 100.000 obyvatelů 38, Slovensko 34, Podkarpatská Rus 23.

Ale neméně zajímavé jsou cifry o hustotě lékařů v poměru k ploše. A tu dlužno konstatovati, že na 100 km2 Čechy čítají 6·7 lékaře, Morava 4·5, Slovensko 2·1 a Podkarpatská Rus 1·2. Je tedy zřejmo, že Podkarpatská Rus na poměrně značné ploše 10krát 10 km vykazuje velmi omezenou pomoc lékařskou. Nelze se proto diviti, jestliže návrh koaličních poslanců k §u 13 pečuje o to, aby zabezpečeni byli také lékaři v oněch obvodech, kde dosud o dostatečnou lékařskou pomoc není postaráno. Nejde tu, jak bylo z některých stran na to poukazováno, o žádné komandování lékařů k vykonávání soukromé lékařské praxe, nýbrž o to, aby státní správa bděla nad tím, aby jisté obvody nezůstaly bez léčebné péče a aby usnadnila usazování se lékařů v takových obvodech buďto poskytováním bytu nebo poskytnutím příspěvků, stipendií a pod. V podobném smyslu také chce působiti návrh koaličních poslanců stran vzájemného zastupování lékařů soukromých, který byl podán k §u 12.

Pokud jde o zákon o komorách, podána byla poslanci koaličními řada návrhů pozměňovacích, které však nejsou rázu zásadního, nýbrž upravují po většině stilisaci.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP