Středa 19. června 1929

Chci zmíniti zejména o návrhu, který týká se schůzí členských a který upravuje kompetenci schůze členské vhodněji než činil vládní návrh a než bylo schváleno výborem pro veřejné zdravotnictví. Dále chci se zmíniti o návrhu, kterým restauruje se znění vládní osnovy v příčině čestné rady a obhajování při čestné radě. V §u 37 ve vládní osnově bylo obsaženo ustanovení, že při čestné radě mohou obhajovati obhájci ve věcech trestních. Toto ustanovení bylo výborem zdravotnickým škrtnuto a nyní návrh posl. Bradáče a soudr. původní znění vládního návrhu obnovuje. Je to jistě odůvodněno, a to tím více, poněvadž čestná rada může ukládati jako trest zbavení funkcí lékařských na půl roku po případě na jeden rok, což jest jistě trest velmi značného dosahu. A jestliže u přestupků souzených okresními soudy, kde ukládá se trest 50 Kč, může fungovati advokát práva znalý, myslím, že je také odůvodněno, aby při podobných případech bylo připuštěno, aby obžalovaný lékař mohl si vzíti odborného obhájce. Kromě toho byl by jinak obžalovaný odkázán pouze na obhajování kolegou lékařem a tu nemůže obviněný nebo odsouzený žádati, aby mu tento vyhotovoval právní spisy, odvolání a pod., aby pamatoval na přesné termíny odvolací, a pak ovšem nemůže jej činiti odpovědným za zmeškání těchto termínů. Myslím, že tato změna je také plně odůvodněna.

V debatě dotkla se pí. posl. Pechmanová některých aktuelních otázek zdravotnických. Reagovati na určité její vývody v kritice předložených návrhů zákonů o lékařských komorách a lékařské praxi znamená, uvésti je na objektivní míru. Tato objektivita prokáže, zda určité kroky ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy, které v určitých dobách těšilo se velké sympatii pí. posl. Pechmanové, jsou správné, čili nic.

Posl. Pechmanová vytrhla z celého komplexu pracovních úkolů zdravotních úřadů určité věci, o které měly zájem jednotlivé kruhy z důvodů, konkretně uváženo, až příliš jasných.

Zmiňovala-li se o všeobecné veř. nemocnici ve spojení s jejím rozšířením o dosavadní nemocnici garnisonní, netřeba ani zdůrazňovati, že zájem ministerstva je až příliš živým a že se snažilo a snaží tuto věc velmi rychle, pokud je v jeho moci, řešiti. Lze však pochopiti, že otázka budování nové nemocnice vojenské má své obtíže, které pochopí každý, kdo chce.

Zmiňovala-li se pak pí. poslankyně o jiných věcech, jako o vypuštění §u 144 tr. zák., lze přece jenom mysliti, že tato velmi odborná věc nemůže býti vyřešena na ráz a snad podle jednostranných názorů, které jsou ostatně předmětem dosti konkretních úvah.

Proniklo-li z řeči pí. poslankyně, že interesovala se o různé zjevy a přípravy, týkající se Tater, bude záhodno, aby relace její byly doplněny.

Zmínila se o určitém pořádání kursu, které podnikli tamní lékaři a na něž mělo ministerstvo vliv jenom indirektní, a vliv tento také skutečně v zájmu státním a prestiže státu uplatňovalo, o čemž by detaily sdělilo pořadatelstvo kursu.

Zvláštní pozornost věnovala pí. posl. Pechmanová poměrům v Tatrách. Netřeba ani upozorňovati, že i tu informace, na základě jichž svůj zájem a živou svou kritiku projevovala, nejsou a nebyly úplné.

Stanovisko ministerstva, pokud se týče státní správy a všech odpovědných činitelů snad dostatečně i pro pí. posl. Pechmanovou bude illustrovat tento passus z referátu, který byl podán na podkladě velmi zevrubného a důkladného vyšetření poměrů odborníkem, o jehož ideálnosti a opravdovém zájmu nemůže nikdo, ani pí. posl. Pechmanová pochybovati.

Odborný referát praví: "Připomínám, že zdravotní složka kultury musí prostupovati do všech podniků, do všeho zařízení, jež slouží ruchu cizineckému, lázeňskému, turistickému. A právě cizinci a hosté nejčastěji upozorňovali, že Tatrám je třeba zdravotních ochran pospolitého života atd., aby do Tater mohli vůbec přicházeti. Nevytýkali, že jsou v Tatrách tuberkulosní ústavy, ale ostře kritisovali prostup těžkých tuberkulos do pospolitého života, prostup nejen ošetřovance z léčebných ústavů, ale zvláště prostup odkudkoli zvenčí, nestřežený odborně, soustavně a trvale v soukromých bytech, vilách, pensionátech, podnicích státních i privátních. Dobře byly uzavírány úvahy: Slovo "Tatra" má kouzelnou sílu, znamená takřka něco čerstvého, čistého, zdravého. Ano, ale nejprve a nejprve v místech každého ubytování, hospodaření bytového, v místech obchodního a živnostenského provozu atd.

Ani stát není v těch ochranných snahách bez risika. Stát je také odpověden, je povinen ochraňovati Vysoké Tatry i Podtatransko zájmem zdravotním, hospodářským a mravním. V sociální politice zdravotní a hospodářské a mravní odpovědnosti je právě stát nejvýznačnějším sociálním léčitelem. I stát musí mnoho k tomu přispěti svými hospodářskými prostředky a všemi příslušnými ochranami. A chce-li tak učiniti i zvláštním zdravotním zákonem, vykonává v rozhárané zdravotní situaci tatranské jen svou svatou povinnost k zájmům hospodářským. Tatranské starosti hospodářské jsou jistě veliké a plně oprávněné, ale nesmějí býti řízeny strašidelnými, nespravedlivými a osobně bolestnými hesly, jako by právě státní činitelé chtěli poškoditi Tatry, urvati majitelům půdu, znehodnocovati velké zásluhy úctyhodných starých tatranských pracovníků a podniků. Právě opak těchto hesel je pravda. Věřím, že pravým porozuměním spojí se k ochraně Tater všichni lidé dobré vůle."

To řekl odborník a myslím, že dobrou vůli ministerstva zdravotnictví, kterou ostatně snad má i pí. posl. Pechmanová, nebude chtíti upírati ani jeho protivník.

Že by snaha státní zdravotní správy ve svých důsledcích měla v zápětí ohrožení hospodářských zájmů, nelze s klidným svědomím tvrditi a jistě budoucnost dokáže, že opak bude pravdou.

Je jasno, že bude nutno úpravu poměrů provésti tak, aby týkala se všech zařízení, a nemusí být snad zvlášť o tom mluveno.

Pí. posl. Pechmanová zmínila se zvlášť a velmi ostře o státních lázních. Každý státní útvar je určen k tomu, aby byl kritisován. Kritika bývá velmi zřídka pochvalou. Spravedlivé pokárání je mnohdy účelné, ale musí býti spravedlivé. Státní lázně jsou zařízením, které má těžké úkoly. Nová právní base mu měla umožniti dostáti těmto úkolům snáze a rychleji. Je příznačno, že o tomto podniku mluví se často s pochvalou, ale z určitých míst často slyšíme posudky, které nepovzbuzují.

Kdo si dá práci, odsune osobní momenty a sleduje jen s věcného stanoviska vývoj státních lázní, vidí, že každý objekt lázeňský budován je podle určitého programu, který dbá názorů nynějších. Hledí se, aby lázně ty byly dobudovány se stanoviska technického v těch částech, které nejsou ještě hotovy, aby byly doplněny zařízeními lékařskými a aby právě ukázaly, že problém lázeňský je problémem zdravotním.

Za daných poměrů jen s největší obtíží lze sociální úkoly se stanoviska těchto lázní plniti tak, aby nejširší vrstvy mohly na léčbě té participovati tak, jak si přejí.

Pokud lze, povolují se sociální úlevy, které dostupují úctyhodné výše. Programem je, aby ve význačných lázeňských místech vybudovány byly léčebné ústavy se složkou klinicky zařízenou právě pro vrstvy sociálně slabé. Ovšemže programy ty lze řešiti jenom s klidnou rozvahou a se stanoviska, že podnik, který má míti charakter podniku obchodního, musí ve své hospodářské rozvaze nalézti možnost tohoto řešení.

Je samozřejmé, že odpovědnost nesou lidé, kteří na vedoucí místa byli postaveni.

Informace, jako by se hospodařilo nepromyšleně a nehospodářsky, nejsou správné. Nový správní útvar Správního sboru podniku stát. lázní, měl-li převzíti odpovědnost na podniku, musel býti předem řádně informován o veškerých zařízeních a způsobu správy jednotlivých podniků. Bylo proto zcela samozřejmé, že resortní ministr nařídil, aby Správní sbor ihned s počátku své činnosti navštívil jednotlivé lázeňské podniky. Jeho členům nedostalo se nikterak zvláštních výhod ani takových, jaké na účet podniku možno poskytnouti. Ostatně ve všech krocích, jak nejvyšší kontrolní úřad se přesvědčil, postupováno až úzkostlivě úsporně, nenáročně. Členové nečiní nároku na odměny za tyto práce, a pokud bylo něco učiněno za pobytu členů a jich náhradníků v lázeňských podnicích za účelem vzájemného kontaktu, neodpovídá pravdě, co zde o tom bylo řečeno. Účet restaurační neplatí správa, nýbrž, pokud bylo zařízení realisováno, příslušná osoba sama. Ostatně zařízení r. 1927 použito bylo zcela minimálně na sklonku sezony činiteli, kteří při zařizování lázní svým lékařským posudkem provedená nutná opatření podepřeli. Podobně neodpovídá skutečnosti záležitost, uváděná o vile Hvězdoslav v Lubochni, a každý, kdo by tomu chtěl věnovati pozornost, může na místě samém seznati, jak se věc praktikovala.

Podobně na velmi nejasných informacích spočívá tvrzení o úpravě poměrů v Jáchymově. Jáchymovské poměry nejsou definitivně vyřešeny. Pro přípravu letošní sezony musily býti provedeny určité adaptace v hotelu samém a pak po návrhu restauratéra určitá zlepšující zařízení, která, jak veřejností bylo oceněno, rozřešena byla účelně. Smluvní poměr dosavadního nájemce, jenž trvá až do 31. prosince 1934 podle původní smlouvy, má býti revidován koncem tohoto roku. Přirozeně, že nájemce při revisi má právo a možnost svoje návrhy podati a správa podniku má opět právo o těchto věcech uvažovati a příslušné rozhodnutí učiniti. Na tomto podkladě zcela správném a právním je věc jáchymovská. Jednalo-li se o určitém období a o určitých modalitách tohoto provedení, jednalo se o tom přirozeně zcela vážně při úvaze kalkulační a bilanční, a vedení podnikové by nejednalo správně, kdyby rozumné a úvahy hodné náměty přehlíželo.

V takovém stadiu jest věc jáchymovská, a bude-li rozhodnuta tak, jak zde při této příležitosti bylo kritisováno, bude to jenom výsledkem úvah, které budou věcné a objektivní.

Je samozřejmo, že při podnikání konjunkturálním, jaké jsou lázně, je eminentní věcí propagace. Tuto chce ministerstvo přereformovat. Chce ji učiniti takovou, jakou poměry vyžadují. Proto je podnik státních lázní v nejužším styku s Ústředním svazem čsl. lázní a zřídel. Bylo by bývalo velmi správným objasněním poměrů, kdyby zde bylo vzpomenuto okolnosti, že podnik státní lázně ze své isolace vystoupil.

Případ uvedený, jako by zakoupen byl určitý časopis za obnos 50.000 Kč snad podnikem státní lázně, jest uvésti na pravou míru, pokud jde o podnik. "Nový Svět" dostal inserci již před ustavením Správního sboru, a to v rozsahu jedné strany za 2.000 Kč v jednotlivých číslech předsezonních. Tedy nynější správa podniku státní lázně s touto věcí neměla co činiti. O tom, že by byl koupen celý ročník "Nového Světa" a za jakých okolností, není podniku nic známo.

Pokud se pí. posl. Pechmanová zmiňovala o dalších některých osobních poměrech, týkajících se jmenovaných lékařů, jsou uvedeny případy, které ještě vlastně nejsou skončeny, jako ku př. případ dr Stanečka, a jiné, které jsou již zcela právně vyřešeny, jako případ dr Jureckého, který vůbec nemá s podnikem co dělat, poněvadž místo v Tatr. Lomnici je obsazeno nově lékařem dr Biskupem. Rovněž tvrzení, že pan dr Armin Brackl byl odvolán se svého místa, a to v době velmi nevhodné, kdy byla jeho choť nemocná, není správné, nýbrž dr Brackl jako zástupce obvodního lékaře v Divině zůstal na svém místě, vede se mu velice dobře a druhý lékař dr Lelkeš, tedy jeho konkurent, s ním velmi dobře vychází a dělá mu protektora.

Chtěl bych při této příležitosti konstatovati, že to, co bylo uvedeno zde ve příčině některých personalií a opatření ministerstva zdravotnictví, jsou indiskrece interních opatření a interních výnosů, a nemohu potlačiti svůj názor, že tento způsob zneužívání interních úředních věcí nelze přece jenom schvalovati ani v našem veřejném životě, ani při kritice.

Tím vyčerpal jsem svůj referát a své stanovisko k opravným návrhům.

Pokud běží o opravné návrhy oposice, tedy konstatuji, že byly po většině již zodpověděny a vysvětleny ve výboru samotném. Zejména poukazuji na návrh pí kol. Pechmanové ve příčině lékařek, které se provdaly za cizozemce a tím ztratily své státní občanství. Uvedl jsem již tuto věc ve svých dřívějších vývodech a myslím, že zmínka, která je učiněna v motivech ke zprávě výborové, dostačí, aby na věc byla státní správa upozorněna jako na velmi důležitou.

Ke konci dovoluji si pak sděliti některé drobné slovní tiskové a gramatické opravy, které se týkají zákona o komorách lékařských, a to:

1. V §u 2, řádek 2 zdola budiž vynecháno slovo "též".

2. Tamtéž za slova "tato země" vloží se slovo "součást".

3. Tamtéž místo slova "obvod" stůjž "obvodu".

4. V §u 12, odst. 1, poslední řádek místo slova "kolise" stůjž slovo "rozporu".

5. V §u 14, odst. 1, řádek 2 místo slova "vykazuje" stůjž slovo "přikazuje".

6. V §u 20, odst. 2, řádek 1 buďtež vynechána slova "a pokud".

7. V §u 20, odst. 5, řádek 1 buďtež vynechána slova "výše uvedená".

8. Tamtéž, řádek 3 místo slova "okolnost" stůjž slovo "skutečnost".

9. V §u 20, odst. 6 místo slova "přestupků" stůjž slovo "přestupku". (Posl. dr Winter: My opravdu nevíme, o čem pan zpravodaj mluví.)

Předseda: (zvoní): Žádám pana zpravodaje, aby mluvil hlasitěji.

Zpravodaj posl. dr Viškovský (pokračuje):

10. V §u 28, odst. 3, řádek 1 budiž vynecháno slovo "toliko".

11. V §u 35, odst. 5 budiž vynecháno slovo "platného".

12. V §u 41, odst. 1, řádek 2 budiž vynecháno slovo "platného".

13. V §u 42, odst. 1 místo "tři členy komory jakožto důvěrníky" stůjž "po třech důvěrnících ze členů komory".

14. V §u 53, odst. 2 budiž vynecháno slovo "též".

15. V §u 54, odst. 6, řádek 3 místo slova "rozhodnutí" stůjž slovo "nálezu" a v řádku 5 místo slova "rozhodnutí" stůjž slovo "nález".

16. V §u 58, odst. 3, řádek 3 buďtež vynechána slova "ode dne po doručení".

Tím jsou gramatické a tiskové změny vyčerpány.

Dovoluji si nyní navrhovati slavné sněmovně, aby obě osnovy byly schváleny spolu s pozměňovacími návrhy posl. Bradáče a druhů. Tím končím svou zprávu. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Přistoupíme k oddělenému hlasování o každé ze společně projednávaných osnov.

Sněmovna je způsobilá se usnášeti.

Budeme tedy nejprve hlasovati o osnově první.

Ad 1. Hlasování o osnově zákona o výkonu lékařské prakse (tisk 2316).

Osnova má 20 paragrafů, nadpis a úvodní formuli.

Jelikož bylo podáno množství pozměňovacích návrhů, míním dát hlasovati takto:

O §u 1 nejprve podle návrhu posl. Blatné a soudr.; nebude-li tato úprava přijata, podle návrhu posl. Schmerdy a soudr.; nebude-li konečně ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové. Potom o dodatcích posl. dr Wintra a soudr.

O §u 2 nejprve podle návrhu posl. Blatné a soudr.; nebude-li tato úprava přijata, podle návrhu posl. Schmerdy a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata, podle návrhu posl. dr Wintra a soudr.; a konečně nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.

O §u 3 nejprve podle shodných návrhů posl. Blatné a soudr. a posl. Schmerdy a soudr.; nebude-li tato úprava přijata, podle zprávy výborové.

O §u 4 podle zprávy výborové.

O §u 5 nejprve podle shodných návrhů posl. Blatné a soudr. a posl. Schmerdy a soudr.; nebude-li tato úprava přijata, podle návrhu posl. Pechmanové a druhů; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.

O §u 6 podle zprávy výborové. Pak o dodatku posl. dr Wintra a soudr.

O §u 7 nejprve podle návrhu posl. dr Wintra a soudr.; nebude-li tato úprava přijata, podle návrhu posl. L. Wenzela a druhů; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.

O §u 8 nejprve podle návrhu posl. Blatné a soudr.; nebude-li tato úprava přijata, podle návrhu posl. L. Wenzela a druhů; nebude-li tato úprava přijata, podle návrhu posl. Pechmanové a druhů; nebude-li tato úprava přijata, podle eventuálního návrhu posl. Pechmanové a druhů; nebude-li tato úprava přijata, podle návrhu posl. dr Wintra a soudr.; a konečně, nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.

O §u 9 nejprve podle návrhu posl. Schmerdy a soudr.; nebude-li tato úprava přijata, podle návrhu posl. L. Wenzela a druhů; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové. Pak o dodatku, který navrhují posl. Pechmanová a druzi.

O §u 10 nejprve podle návrhu posl. dr Wintra a soudr.; nebude-li tato úprava přijata, podle návrhu posl. L. Wenzela a druhů; nebude-li tato úprava přijata, podle návrhu posl. Bradáče a druhů; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové. Pak o dodatku posl. Pechmanové a druhů.

O §u 11 nejprve podle návrhu posl. Schmerdy a soudr.; nebude-li tato úprava přijata, podle návrhu posl. dr Wintra a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.

O §u 12 nejprve podle návrhu posl. L. Wenzela a druhů, který je shodný s návrhem posl. Pechmanové a druhů; nebude-li tato úprava přijata, podle návrhu posl. dr Wintra a soudr.; nebude-li tato úprava přijata, podle návrhu posl. Bradáče a druhů; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.

O §u 13 nejprve podle návrhu posl. Bradáče a druhů; nebude-li tato úprava přijata, podle zprávy výborové.

O §u 14 nejprve podle návrhu posl. Schmerdy a soudr.; nebude-li tato úprava přijata, podle návrhu posl. Pechmanové a druhů; nebude-li tato úprava přijata, podle návrhu posl. dr Wintra a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové. Pak o dodatku posl. Blatné a soudr.

O §u 15 podle zprávy výborové.

O §u 16 nejprve podle návrhu posl. Blatné a soudr.; nebude-li tato úprava přijata, podle úpravy návrhu posl. Schmerdy a soudr.; nebude-li tato úprava přijata, podle návrhu posl. L. Wenzela a druhů; nebude-li tato úprava přijata, podle úpravy eventuálního návrhu posl. L. Wenzela a druhů; nebude-li tato úprava přijata, podle návrhu posl. dr Wintra a soudr.; a konečně, nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.

O §u 17 nejprve podle úpravy návrhu posl. Schmerdy a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.

O §§ 18 až 20, o nadpisu a úvodní formuli zákona podle zprávy výborové.

Jsou proti tomuto způsobu hlasování nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich.

Přistoupíme tudíž ke hlasování.

Kdo souhlasí s §em 1 v úpravě posl. Blatné a soudr., nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Úprava tato je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 1 v úpravě posl. Schmerdy a soudr., nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Úprava tato je zamítnuta.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP