Středa 19. června 1929

Kdo souhlasí s §em 56 v úpravě posl. Schmerdy a soudr., nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s tímto paragrafem ve znění zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 56 je přijat podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí se shodnými návrhy posl. Schmerdy a soudr. a posl. dr Wintra a soudr. na škrtnutí §u 57, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrhy ty jsou zamítnuty.

Kdo nyní souhlasí s eventuální úpravou §u 57, navrženou posl. dr Wintrem a soudr., nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená eventuální úprava je zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s tímto paragrafem ve znění zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 57 je přijat podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §em 58 v úpravě posl. Schmerdy a soudr., nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 58 v úpravě posl. Blatné a soudr., nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s tímto paragrafem ve znění zprávy výborové a v textové úpravě p. zpravodaje, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 58 je přijat podle zprávy v textové úpravě p. zpravodaje.

Kdo souhlasí s §em 59 v úpravě posl. Blatné a soudr., nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 59 v úpravě posl. Schmerdy a soudr., nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 59 v úpravě posl. dr Wintra a soudr., nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s tímto paragrafem ve znění zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 59 je přijat podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §§ 60 až 63 ve znění zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. §§ 60 až 63 jsou přijaty podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §em 64 v úpravě posl. Blatné a soudr., nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s tímto paragrafem ve znění zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 64 je přijat podle zprávy výborové.

Kdo konečně souhlasí s nadpisem zákona, s nadpisy jeho jednotlivých oddílův a s úvodní formulí zákona podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Nadpis zákona, nadpisy jeho jednotlivých oddílův a úvodní formule zákona jsou přijaty podle zprávy výborové.

Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu ve čtení prvém.

Ke druhému čtení přistoupíme při projednávání odst. 6, bude-li této osnově přiznáno zkrácené řízení podle §u 55 jedn. řádu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce pořadu, jímž jest:

3. Druhé čtení osnovy zákona o četnickém kázeňském a kárném právu, odnětí četnické hodnosti, přeložení do výslužby v řízení správním a o umísťování superarbitrovaných četnických gážistů mimo služební třídy (tisk 2189).

Zpravodajem výboru soc.-politického jest za omluveného p. posl. Kvasničku p. posl. Al. Petr, zpravodajem výboru ústavně-právního je p. posl. dr Králík.

Místopředseda inž. Dostálek (převzav předsednictví - zvoní): Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Al. Petr: Navrhuji opravu tiskových chyb, aby totiž

1. v §u 16, odst. 5, řádek 6 za slovem "souvisejících" byla dána čárka,

2. v §u 18, odst. 1, řádek 2 místo slova "Zpravodaj" stálo " Zpravodajem".

Zpravodaj posl. dr Králík: Připojuji se k tomuto návrhu.

Místopředseda inž. Dostálek: Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak byla přijata ve čtení prvém, s opravami navrženými zpravodaji, nechť zvedne ruku. (Děje se.).

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve druhém čtení.

Rozhodneme ještě o podaných návrzích resolučních.

Jsou to jednak 4 resoluční návrhy otištěné ve zprávě výborové, k nimž byl podán přečtený návrh posl. Bradáče, dr Budaye, dr Dolanského, dr Kramáře, Mlčocha, dr Luschky, Stenzla, Windirsche a druhů na vrácení výboru soc.-politickému, jednak 11 resolučních návrhů posl. Bergmanna, dr Klapky, dr Patejdla, Špatného a druhů, a konečně 14 resolučních návrhů posl. dr Meissnera, dr Dérera a soudr.

Žádám pp. zpravodaje aby se o podaných návrzích vyjádřili.

Zpravodaj posl. Al. Petr: Navrhuji, aby resoluční návrhy posl. Bergmanna a druhů a posl. dr Meissnera a soudr. přikázány byly k projednání výboru soc. politickému.

Zpravodaj posl. dr Králík: Připojuji se k návrhu zpravodaje výboru soc. politického a jménem výboru ústavně-právního navrhuji, aby všechny tyto resoluční návrhy byly přikázány k projednání výboru soc. politickému.

Místopředseda inž. Dostálek: Přistoupíme ke hlasování.

Kdo souhlasí s návrhem posl. Bradáče a druhů na vrácení 4 resolucí vytištěných ve zprávě výborové výboru soc.-politickému, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh je přijat.

Páni zpravodajové navrhli, aby veškery resoluce pp. posl. dr Meissnera a soudr. a pp. posl. Bergmanna a druhů přikázány byly výboru soc.-politickému.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh je přijat.

Tím je současně vyřízen iniciativní návrh tisk 89 a petice č. 1366 a 1389.

Tím vyřízen je odst. 3 pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

4. Druhé čtení schvalovacího usnesení, kterým se souhlasí s třetím dodatečným zápisem k úmluvě mezi Československou republikou a republikou Rakouskou ze dne 18. června 1924 o úpravě závazků v rakousko-uherských korunách, podepsaným v Praze dne 27. listopadu 1928 (tisk 2272).

Zpravodaji jsou: za výbor zahraniční p. posl. Světlík, za výbor ústavně-právní p. posl. dr Samek a za výbor rozpočtový p. posl. Vomela.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Světlík: Nejsou.

Zpravodaj posl. dr Samek: Nikoli.

Zpravodaj posl. Vomela: Rovněž ne.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Opravných návrhů a změn textových není.

Kdo tedy ve druhém čtení souhlasí se schvalovacím usnesením tak, jak je posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala toto schvalovací usnesení také ve čtení druhém.

Tím jest vyřízen 4. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

5. Druhé čtení osnovy zákona, kterým se provádí třetí dodatečný zápis k úmluvě mezi Československou republikou a republikou Rakouskou ze dne 18. června 1924 o úpravě závazků v rakousko-uherských korunách (tisk 2271).

Zpravodaji jsou: za výbor zahraniční p. posl. Světlík, za výbor ústavně-právní p. posl. dr Samek a za výbor rozpočtový p. posl. Vomela.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Světlík: Nejsou.

Zpravodaj posl. dr Samek: Nikoli.

Zpravodaj posl. Vomela: Rovněž ne.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Opravných návrhů není.

Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Tím vyřízen jest 5. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

6. Návrh, aby řízením zkráceným podle §u 55 jedn. řádu projednány byly osnovy zákonů:

a) o výkonu lékařské praxe (tisk 2316),

b) o lékařských komorách (tisk 2317).

Návrh na zkrácené projednávání těchto osnov činím z toho důvodu, aby předlohy právě uvedené mohly býti co nejdříve dodány senátu a aby mohla býti zkrácena 24hodinová lhůta, která má normálně uplynouti mezi prvním a druhým čtením.

Kdo tedy souhlasí s mým návrhem, aby jmenovaným osnovám přiznáno bylo zkrácené řízení, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh můj jest přijat.

Přistoupíme tudíž ihned ke druhému čtení uvedených osnov:

Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona o výkonu lékařské praxe (tisk 2316).

Zpravodaji jsou: za výbor pro veř. zdravotnictví p. posl. dr Matoušek, za výbor soc.-politický p. posl. dr Viškovský.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Matoušek: Nikoli.

Zpravodaj posl. dr Viškovský: Návrhů není.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji poslanecká sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona o lékařských komorách (tisk 2317).

Zpravodaji jsou: za výbor pro veř. zdravotnictví p. posl. dr Matoušek, za výbor soc.-politický p. posl. dr Viškovský.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Matoušek: Nikoli.

Zpravodaj posl. dr Viškovský: Návrhů není.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji poslanecká sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Přijetím osnov tisky 2316 a 2317 byly vyřízeny podle zpráv výborových také petice č. 1450, 1452, 1455, 1456, 1457, 1460 a 1469.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

7. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 2314) o hranici příjmu vylučující z nároku na důchod válečných poškozenců (tisk 2356).

Zpravodajem výboru soc.-politického jest p. posl. inž. Hrdina, zpravodajem výboru rozpočtového je p. posl. Rýpar.

Dávám slovo prvému p. zpravodaji - za výbor soc.-politický - p. posl. inž. Hrdinovi.

Zpravodaj posl. inž. Hrdina: Slavná sněmovno! Státní péče o válečné poškozence upravena byla v Československé republice těmito zákony: zákonem č. 199 z r. 1919, potom vládním nařízením č. 561/1919, zákonem č. 142/1920, vládním nařízením č. 436/1920, zákonem č. 310/1921, zákonem č. 39/1922, zákonem č. 41/1922, vládním nařízením č. 181/1922, vládním nařízením č. 363/1922, zákonem č. 395/1922, zákonem č. 396/1922, zákonem č. 146/1923, zákonem č. 79/1924, vládním nařízením č. 110/1924, zákonem č. 297/1924, vládním nařízením č. 222/1925, zákonem č. 74 a 236/1926, zákonem č. 179/1927 a konečně zákonem č. 119/1928.

K provádění této péče zařazovány jsou do státního rozpočtu každoročně částky, které dosáhly koncem r. 1928 celkové výše 5.175,374.108 Kč pro oblast celého československého státu. Z této částky bylo doposud vyplaceno 4.678,353.751 Kč.

Válečným poškozencům vypláceny jsou podle uvedených zákonů jednak renty v pevných měsíčních částkách, jednak se poskytuje válečným invalidům léčení na státní náklad, opatřují se orthopedické pomůcky na náklad státní, všem válečným poškozencům pak poskytovány jsou jednak dary, jednak zápůjčky bezúročné způsobem, jak bude dále uvedeno.

Provádění shora uvedených zákonů je svěřeno zemským úřadům pro péči o válečné poškozence podle teritoriálního rozdělení československého státu. Je to tedy zemský úřad v Praze, v Brně, v Bratislavě a v Užhorodě. Tyto zemské úřady mají za úkol, aby v mezích svého territoria obstarávaly veškerou agendu a vše, co je svěřeno jejich úřadům.

O důchod podle zákonů o požitcích válečných poškozenců se přihlásilo v celé republice 960.473 válečných poškozenců. Z tohoto počtu byl důchod přiznán 723.511 válečným poškozencům. Samozřejmě lze konstatovati přirozený úbytek válečných poškozenců-důchodců. Srovnáme-li počet válečných poškozenců-důchodců, jimž důchod se skutečně vyplácel a vyplácí, za r. 1923, 1924, 1925, 1926, 1927 a 1928, přicházíme k těmto zajímavým výsledkům: Invalidů-důchodců r. 1923 bylo 155.588, r. 1924 132.545, r. 1925 126.317, r. 1926 116.417, r. 1927 112.210 a r. 1928 107.168. Ptáme se, jakým způsobem ubývá těchto invalidů? Ovšem, že především ubývá jich úmrtností a osamostatněním. Pokud se týče úmrtnosti u invalidů, není tato vyšší než 4 až 5%. U vdov jeví se úbytek nejvíce provdáním. R. 1925 se provdalo 6000 vdov, r. 1925 téměř 5000 vdov, r. 1927 3500 a r. 1928 1630 vdov. Je přirozeno, že čím dále tento úbytek provdáním bude menší. Sirotků ubývá dosažením hranice věkové.

Nejmenší úmrtnost byla dosud u předků důchodců. Vzestup předků v letech 1924 a 1925 jest vysvětliti tím, že důchody předků byly v těchto letech z valné části teprve vyměřovány. Od počátku účinnosti shora uvedených zákonů bylo z titulu péče o válečné poškozence až do 31. prosince 1928 vyplaceno 4.678,353.751 Kč. Z toho připadá na státní administrativu 150,387.801 Kč, na soc.-lékařské prohlídky 19,919.668 Kč, na vlastní péči o válečné poškozence 4.508,044.071 Kč, tedy celkem 4.678,353.751 Kč.

Zvláště budiž upozorněno, že náklady administrativní na provádění péče o válečné poškozence jsou velice nízké, neboť dosahují jen 3 1/4% celkového nákladu.

Jen na zákonitých požitcích bylo do 31. prosince 1928 vyplaceno invalidům-důchodcům 1.618,464.658 Kč, pozůstalým důchodcům 2.663,400.673 Kč, dohromady tudíž 4.281,865.331 Kč.

Úřady provádějící péči o válečné poškozence počaly nejprve se školením válečných poškozenců podle intencí, jimiž je vedena celá péče o válečné poškozence, aby totiž váleční poškozenci byli vráceni především hospodářskému životu, tedy práci. Největší počet invalidů byl školen v letech 1919 a 1920, tedy ještě v době před účinností požitkového zákona a jeho prováděním. V těchto letech bylo školeno 6648 invalidů. Postupně školení toto klesalo až do r. 1924, kdy školeno bylo už jen 97 invalidů. Po tomto roce bylo již od dalšího školení upuštěno a poskytovány byly jen v ojedinělých případech podpory jednotlivcům na různá školení. Celkový náklad na školení za všechna léta činí více než 8 mil. Kč. Školení prováděno bylo na vysokých školách, na středních školách, průmyslových, obchodních, hospodářských, lesnických, živnostenských a měšťanských školách. Vedle toho byli jednotliví amputovaní váleční invalidé přeškolováni, vyučováni u různých mistrů jiným řemeslům, než kterým byli vyučeni. Je přirozené, že podle toho, jak je válečný poškozenec zraněn nebo k práci schopen, může býti dále školen k dalšímu svému zaměstnání.

Léčení válečných invalidů stoupalo až do r. 1925, v dalších letech již nepostupuje, avšak udržuje se na stejné výši. Invalidé jsou léčeni ve specielních léčebnách plicních chorob, v lázeňských ústavech, veřejných nemocnicích, ve vojenských nemocnicích a v různých sanatoriích. Nejvíce invalidů nachází se v domácím léčení. S počátku bylo nejvíce invalidů v nemocnicích vojenských. Postupem doby vyvinulo se a nejlépe vyhovuje ambulantní léčení. Z toho důvodu uzavřelo ministerstvo soc. péče kolektivní smlouvu s organisacemi lékařskými o provádění ambulantního léčení válečných invalidů. Již r. 1924 bylo léčeno ambulantně přes 10.000 invalidů a tento počet dosud neklesl. Tuberkulosních invalidů bylo nejvíce léčeno r. 1923, rovněž i specielních chorob v lázeňských ústavech. Výsledky léčení tuberkulosních invalidů jsou patrné a počet těchto invalidů léčených na tuberkulosu se snižuje. Celkový náklad na léčení činil za uplynulých 10 let okrouhle 170 mil. Kč.

Největší činnost vyvinuly zemské úřady v péči o válečné poškozence-slepce. V celém státě jest úplných slepců 457, slepců praktických - to je takových, u nichž schopnost vidění nebyla sice úplně zničena, avšak přece snížena tak, že nevidí, rozeznávajíce pouze tmu a světlo, pohyb ruky v malé vzdálenosti před očima a pod. - 167, celkem tedy jest jich 624. Činnost zemských úřadů jevila se nejvíce v zaopatřování slepců tak, aby tito mohli býti platnými členy společnosti lidské. Válečným slepcům bylo přiděleno dosud asi 50 hlavních skladů tabákových a téměř 300 tabákových prodejen. Vlastní nemovitost hospodářskou má 70 slepců, domovin bylo opatřeno pro válečné slepce 76. V biografech jsou umístěni 4 váleční slepci, obchod a živnosti má asi 30 válečných slepců. Bylo tedy úplně zaopatřeno asi 450 válečných slepců. Náklad na válečné slepce vedle zákonitých důchodů z titulu "péče charitativní" činil dosud přes 13 milionů Kč, z čehož asi  1/3 byla poskytnuta darem,  2/3 zápůjčkou. Z toho je patrno, že zbývá zaopatřiti ještě asi  1/4 celkového počtu válečných slepců.

Z důvodů osamostatnění, pomoci v nouzi a pod. byly a jsou udělovány válečným poškozencům dary a zápůjčky, k osamostatnění pak povolují se invalidům kapitalisace důchodů. Dary poskytují se na výpomoc v nouzi, na výživu, na zaplacení dluhů, na zařízení domácnosti, na zaplacení nájemného, na cestovné, na ošacení, na léčení rodiny, na stěhování, na pohřebné, na opravy domků a na různé jiné účely.

Zápůjčky byly a jsou povolovány z největší části do trafik, do živností, do obchodu, na pozemkovou reformu a ještě na jiné podobné účely. Jen na zápůjčkách do trafik byla povolena téměř v 5000 případech částka přibližně 20 milionů Kč. V celé republice bylo obsazeno asi 25.000 trafik válečnými poškozenci.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP