Na darech a zápůjčkách bylo do konce
r. 1928 vyplaceno 83,188.033 Kč.
Kapitalisací bylo dosud povoleno asi 2400. Náklad
na tyto kapitalisace činí asi 20 milionů
Kč. Kapitalisace se povolují na zařízení
živností, na zvelebení živností,
na postavení domků, na opravu domků, na zakoupení
realit, strojů, živnostenského inventáře
a na dokončení studií.
Jak kapitalisace, tak také zápůjčky
povolovány jsou z největší části
na osamostatnění válečných
invalidů a možno tvrditi, že v mnohých
případech se tento způsob řešení
otázky invalidní osvědčil a že
řádní váleční poškozenci
použili skutečně povolených jim kapitalisací
a zápůjček na zařízení
živností, obchodu a vůbec k svému osamostatnění
tak, že ubyli z péče zákonné.
Zvláštní kapitolou jest invalidní družstevnictví.
Ihned po převratu tvořila se invalidní družstva
s horečnou rychlostí, a právě tak
rychle, jak se tvořila, upadala. Dokladem toho jest, že
v Čechách bylo utvořeno r. 1920 161 invalidní
družstvo, r. 1924 zbyla pouze 82 a tento počet klesá
stále. Vinu hledati jest ve členech družstva
samotných, a to ponejvíce proto, že členové
družstev nechápali důležitosti a účelu
družstevnictví. Také ministerstvo soc. péče,
přesvědčivši se o stavu družstev,
přestalo již od r. 1924 povolovati zápůjčky
invalidním družstvům v značnějších
částkách. Celkem bylo povoleno na zápůjčkách
invalidním družstvům téměř
6 milionů Kč.
Velice důležitou složkou péče charitativní
o válečné poškozence je péče
o amputované válečné invalidy. Všech
válečných invalidů, potřebujících
ortopedických pomůcek, jest 28.666, druhů
ortopedických pomůcek jest 61.799. Náklad
na opatřování ortopedických pomůcek
válečných invalidů činil do
konce r. 1928 částku 101,372.852 Kč.
Jak z uvedeného je patrno, věnoval stát československý
v mezích svých finančních schopností
a příslušných zákonů velkou
péči válečným poškozencům
a vybudoval hlavně péči o nemocné
a amputované válečné invalidy tak,
že se může jejími výsledky pochlubiti
i před cizími státy.
Sociálně-politický výbor doporučuje
posl. sněmovně tento zákon ke schválení.
(Souhlas.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dávám slovo druhému zpravodaji - za výbor
rozpočtový - p. posl. Rýparovi.
Zpravodaj posl. Rýpar: Slavná sněmovno!
Dne 30. června t. r. pozbývá platnosti zákon
o hranici příjmové, která vylučuje
z nároku na důchod pro válečné
poškozence. Vláda připravuje řadu opatření,
aby otázka válečných poškozenců
v Československé republice byla konečně
vyřešena, ježto plně chápe neudržitelnou
situaci čsl. válečných poškozenců
a jich naléhavé žádosti, které
stále a stále bývají podávány.
Jak ze zprávy pana zpravodaje soc.-politického výboru
už bylo zcela jasno, otázka tato nenaráží
nikde na nedostatek úhrady potřebné částky,
nýbrž svou komplikovaností je příliš
těžká k vyřešení a potřebuje
hlubokého studia, aby důkladně se všech
stran byla vyřešena. Již číslice,
které pan zpravodaj soc.-politického výboru
přednesl, ukazují jasně, jak těžko
je tuto otázku řešiti, tím více
ještě, když uvážíme další
statistiku počtu válečných poškozenců
k 31. prosinci podle procent ztráty výdělečné
schopnosti. Ta se jeví takto: V celé republice 20
- 25%ních invalidů je 31.090, 25 - 34%ních
34.492, 35 - 44%ních 13.714, 45 - 54%ních 10.853,
55 - 64%ních 4115, 65 - 74%ních 4102, 75 - 84%ních
5591, 85 až 100%ních 3211, tedy dohromady 107.168.
K tomu přijdou vdovy, sirotci, předkové a
pozůstalí, takže všech důchodců
je celkem 426.999. Pokud se týče úhrady,
nebylo by, myslím, námitek, poněvadž
dosud bylo na válečné poškozence vydáno
4 a 1/2 miliardy a preliminováno
bylo podle rozpočtů 5.175,371.108 Kč. A při
tom opravdu s podivem musím se pozastaviti nad dnešní
zprávou ústředního orgánu čsl.
soc. dem. strany, neúřední ovšem, podanou
některým panem členem rozpočtového
výboru nebo jiným způsobem, nevím
jakým, která zní takto: Rozpočtový
výbor ve včerejší schůzi zabýval
se ještě hranicí příjmů
vylučující válečné poškozence
z invalidní renty. Na konec jednání referent
o této předloze, lidovec Rýpar, vystrojil
všem pozměňovacím a zlepšovacím
návrhům, podaným stranami oposičními,
jednoduchý pohřeb z důvodu, že není
úhrady.
Prosím, slavná sněmovno, já jsem o
tom vůbec v rozpočtovém výboru nemluvil,
naopak. Prohlašuji tuto zprávu, která může
jen pobouřiti válečné poškozence,
za nepravdivou, zdůrazňuji jasně a otevřeně,
že úhrada je preliminována v rozpočtech
pro tato léta, ale otázka je těžká
k vyřešení, má-li býti všem
na všechny strany vyhověno, a jen z toho důvodu
žádá vláda, aby byla prodloužena
lhůta platnosti tohoto zákona. Mluvil jsem v rozpočtovém
výboru o zcela něčem jiném. Na řeči
řečníků z oposičních
stran, že prý v rozpočtovém výboru
při každém návrhu zákona je oposice
bagatelisována a parlamentarismus znehodnocován,
poněvadž prý vládní většina
s oposicí spolupracovati nechce a nedává
oposici dostatečného vlivu, jsem odpověděl
a poukázal také na její práci. Nedávno
zvítězila dělnická strana v Anglii,
MacDonald stal se ministerským předsedou a ač
tato dělnická strana nemá většiny
v parlamentě anglickém, přece MacDonald nevzal
ani jediného člena z liberální i z
konservativní strany do svého kabinetu, ačkoliv
labouristická strana jest přímo na tyto strany
odkázána při hlasování. Jak
jinak jedná nynější vládní
většina s oposicí! Ač hlasů oposice
nepotřebuje, přece oposice, jak jsem to pronášel
v rozpočtovém výboru, má v kabinetě
svého člena ministrem, má v rukou výbor
zahraniční, jehož předsedou jest p.
posl. Tomášek, má v rukou výbor
kulturní, jehož předsedou je p. posl. Sladký
z čsl. strany národně socialistické,
tedy výbory velmi důležité. O nějakém
bagatelisování stran oposičních nemůže
tudíž býti ani řeči.
Proč nepřijímáme pozměňovací
návrhy, jsem již prohlásil; podle jednacího
řádu jest povinen každý navrhovatel
s pozměňovacími návrhy podati i rozpočet,
kolik pozměňovací návrh bude vyžadovati
nákladu, a zároveň naznačiti, jakým
způsobem se má získati příslušná
úhrada. To, prosím, nepodal ani jeden z pánů
navrhovatelů, a když bylo vytýkáno,
že vládní většina po tak dlouhou
dobu prý nic neučinila - koalice jistě pracuje,
aby tato otázka byla vyřešena - pak docela
klidně jsem řekl, že oposice měla právě
tak dlouhou dobu a podala méně než vládní
většina na ochranu válečných
invalidů. Že by na to nebylo úhrady, nezmínil
jsem se ani slovem, a proto ještě jednou prohlašuji
zprávu ústředního orgánu čsl.
sociálně demokratické strany dělnické
za úplnou a čistou nepravdu.
Zmínil jsem se také dále, že zde z obou
stran, jak z oposice, tak z koalice byly podány návrhy
iniciativní. Jsou to iniciativní návrhy tisk
549 Schubertův, tisk 557 Zajičkův,
tisk 698 Čuříkův, tisk 454
Kopaszův a tisk 494 Kopaszův. Návrh
Zajičkův stál by 529 mil. Kč,
návrh Kopaszův o 1.990,000.000 Kč
více. Tak bylo vypočteno od vládní
většiny. Ovšem oposice se nenamáhala,
aby podala, kolik by návrh stál a odkud vzíti
úhradu. To všechno jsem zdůraznil a prosil
jsem oposici, aby v zájmu péče o válečné
poškozence, jimž věnuje vládní
většina opravdovou pozornost, chtějíc
opravdu otázku vyřešiti, stejnou péči
věnovala i oposice této otázce, aby s námi
spolupracovala tak, abychom opravdu ku prospěchu válečných
poškozenců tuto otázku vyřešili.
Tedy nijak jsem se nedotkl úhrady. Vláda se postará,
aby úhrada byla získána, jakmile těžká
otázka sociálně-právnická a
jiné budou vyřešeny. Rozpočtový
výbor vůbec ani neměl příčiny
zabývati se úhradou, poněvadž v návrhu
vládním se výslovně žádá
prodloužení nynějšího zákona,
kde úhrada je úplně zajištěna,
takže rozpočtový výbor podle jednacího
řádu vůbec ani neměl příčiny
o úhradě jednati. Z toho důvodu také
rozpočtový výbor, když projednal vládní
návrh tisk 2314 ve schůzi dne 14. a 18. června
1929, připojil se k návrhu, jak byl přijat
soc.-politickým výborem, a navrhuje sněmovně
znění vládního návrhu k přijetí
tak, jak bylo přijato v soc.-politickém výboru.
Já také dovoluji si jménem rozpočtového
výboru jako zpravodaj navrhovati tento vládní
návrh ve znění, jak se na něm usnesl
soc.-politický výbor, k laskavému přijetí.
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
K této věci jsou přihlášeni
řečníci. Zahajuji proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji řečnickou
lhůtu v trvání 40 minut pro řečníka.
(Námitek nebylo.)
Námitek proti tomu není. Návrh je tudíž
přijat.
Na straně "proti" jsou přihlášeni
řečníci: pp. posl. Chalupa, Červinka,
Kirpalová, Simm, Vrtaník, Kopasz.
Uděluji slovo prvnímu řečníku
"proti", p. posl. Chalupovi.
Posl. Chalupa: Slavná sněmovno! Dříve
než se obrátím k vlastnímu předmětu,
je nutno, abych několika slovy ukázal na nedorozumění,
které vzniklo mylným výkladem zprávy,
která byla v "Právu Lidu". Prosím,
co zde bylo řečeno panem referentem, spočívá
také na nepravdě, a to prostě proto, že
zde nebyla řeč o úhradě skutečných
nákladů na válečné poškozence,
která jest v rozpočtu, nýbrž o úhradě,
která by směřovala ke zlepšení.
A já myslím, že právě členové
majority, kteří se zavázali, že do 30.
června předloží novelisaci zákona,
měli se také o tuto úhradu starati. Z toho,
co se děje, vidíme nevážnost k celé
věci. Oni se nepostarali o úhradu, ani o to, aby
zákon byl novelisován. Pokud se týče
vývodů pana referenta o tom, jaké poměry
jsou u nás v parlamentě a chování
ke koalici, myslím, že srovnání s anglickými
poměry neobstojí. Panu kol. Rýparovi poněkud
ušlo, že v Anglii je systém dvou stran a že
tam vládne vždy jedna strana, nejvýše
za blahovolné neutrality druhé strany. Tedy srovnávati
poměry ty s našimi, kde máme všeobecné
rovné hlasovací právo poměrné,
ze kterého přirozeně vyjde mnoho stran a
každá většina jest odkázána
na spolupráci více stran, myslím, že
je základní nedorozumění.
Vážení pánové! Já jsem
si dovolil již při projednávání
závěrečných účtů
na r. 1927 poukázati, že přebytky, které
jsou vykázány, nečiní žádného
dojmu solidnosti, a dovozoval jsem, že tyto přebytky
jsou vykázány na úkor nouze státních
zaměstnanců, na úkor bídy pensistů,
a dnes mám příležitost konstatovati,
že tyto přebytky, které jsou vykázány
ve státním závěrečném
účtě, jsou také na účet
bídy těch nejpotřebnějších,
válečných poškozenců, kteří
ztratili štěstí rodiny, kteří
ztratili zdraví. V tomto směru myslím, že
majorita, která má příležitost
v této věci pracovati, vykazuje velmi malou činnost,
ačkoli stát vykazuje na druhé straně
značné přebytky. Věc je tím
bolestnější, že zde nejen chybí
ochota, ale že na celou věc je pohlíženo
s krajní nevážností. Zákon o
zaopatření válečných invalidů
od ledna r. 1922 nedoznal vážné změny
a vládní majorita při sedminásobném
prodlužování zákona o hranici příjmů,
jež vylučuje z rent válečné poškozence,
nikdy nenavrhla vážnější změny.
Vždycky při prodlužování jen uspávala
veřejnost sliby, že bude předložena novela.
Také poslední prodloužení, které
bylo terminováno do 30. června t. r., bylo provázeno
slibem, že bude předložena novela. Žel,
že tyto sliby jsou jen obvyklou dekorací, a tak dnes
přicházíme k tomu, že zákon o
hranici příjmů pro poskytování
rent válečným poškozencům skutečně
zůstává a ovšem také zůstane
nezměněn. Tady se hraje do značné
míry nevážná hra. Jde-li o prodloužení
tohoto zákona, o němž právě jednáme,
říká se, že se bude novelisovati, a
když se má novelisovati, říká
se prostě, že jde jen o prodloužení. Této
hry mají jistě váleční poškozenci
již dosti. Dosud se alespoň zachovávala určitá
míra toho slibu. Vládní majorita si dávala
termín, že po půl roce nebo nanejvýše
po jednom roce bude předložena novelisace zákona
o válečných poškozencích. Ale
nyní od tohoto termínu upouští a říká,
že tato hranice bude platiti do novelisace zákona
o válečných poškozencích, což
ovšem za daných poměrů neznamená
nic jiného, než že to bude vlastně trvati,
pokud tato vláda bude, poněvadž tato vláda
novelisace zákona o válečných poškozencích
neprovede.
My se zde názorně učíme z práce
této majority, jaký význam mají usnesené
resoluce. Dne 30. listopadu 1926 právě při
prodlužování takového zákona
o hranici příjmů byla usnesena resoluce,
aby na základě iniciativních návrhů
tisky 549, 557 a 698 z r. 1926 byla předložena novelisace
zákona o válečných poškozencích,
a to co možná nejdříve.
Vážení pánové! Navrhovatelé
nejsou ze řad oposice. Návrh tisk 557 podal pan
kol. Zajiček, německý křesťanský
sociál, návrh tisk 549 německý agrárník
Schubert a návrh tisk 698 podal příslušník
české strany lidové Čuřík.
Přes to, že to jsou strany majoritní a dohromady
representují značnou část této
majority, nebyla podána žádná novela.
Oč běží v této novele? Jen o
základní ulehčení válečným
poškozencům, jde o prodloužení lhůt
k přihláškám. Jistě žádný
solidní stát by nemohl těžiti z nevědomosti
svých občanů. Ti, kteří pro
neznalost zákona neučinili přihlášky,
nemohou přece býti vykořisťováni
a stát jim nemůže zadržovati, co jim po
právu náleží.
Dále se žádalo v těchto resolucích
povinné zaměstnání válečných
poškozenců, ale máme jich mnoho tisíc
doposud ještě nezaměstnáno. Co jest
uváděno na uchlácholení, výkazy,
neodpovídají žádným způsobem
skutečné potřebě. Slevení přeplatků
na rentách válečným invalidům
považujeme za docela přirozené, poněvadž
většinou jde zde o největší chudáky,
kteří nemohou býti trestáni tím,
že přebrané renty jsou jim strhovány
ještě z rent ponechaných.
Především však žádá
tato resoluce a návrhy iniciativní, aby byl novelován
požitkový zákon o válečných
poškozencích. Tento zákon, jak jsem již
řekl, je zralý pro novelisaci. Od r. 1922 se neučinilo
nic, ačkoli v té době jiné státy,
Francie, Německo, ba i to Rakousko, které hospodářsky
je daleko za námi, novelisaci již provedly. U nás
se jen jednou jednalo vážně o válečných
poškozencích, ovšem ne v jejich prospěch,
ale v neprospěch. Pánové se zajisté
pamatují, že v exposé p. ministra financí
na r. 1927 byl položen základní požadavek,
že snížení rent musí býti
provedeno, aby byla udržena rovnováha ve státním
rozpočtu. Tato bída válečných
poškozenců je konstatována dnes nejen u nás
doma, nýbrž i na mezinárodních sjezdech
válečných poškozenců, ať
to bylo v Ženevě, ve Vídni, v Paříži,
v Berlíně nebo v Praze. Předseda tohoto sjezdu
odebral se k předsedovi vlády Česko slovenské
republiky a stížnosti mu přednesl. Žel,
výsledek nebyl žádný. Je to smutným
faktem, tím smutnějším, že to bude
míti určitý doplněk, poněvadž
také pensisté dnes jsou syti onoho neustálého
oddalování a budou si stěžovati u Společnosti
národů.
Řekl jsem, že důchody válečných
poškozenců neodpovídají žádným
způsobem potřebě. Mám po ruce tabulku,
kde je srovnání požitků válečných
poškozenců v 10 státech. Jen je vyjmenuji:
je to Německo, Rakousko, Belgie, Bulharsko, Amerika, Francie,
Anglie, Italie, Polsko a Československá republika.
Ta není jenom skutečně naposled v tom jmenování,
nýbrž i ve výši požitků, jež
poskytuje válečným poškozencům.
Tabulka je velmi správná, poněvadž zde
jsou důchody přiměřené skutečně
ke drahotním poměrům v jednotlivých
těch státech, a to srovnávány jsou
se mzdou dělníka vyučeného a nevyučeného.
Tedy u takového Rakouska, které je v hospodářských
poměrech daleko za námi, činí válečná
renta 67% nevyučeného dělníka a u
vyučeného dělníka 44%. U Bulharska,
které tak nesmírně utrpělo, činí
válečná renta u vyučeného dělníka
53%, u nevyučeného dělníka dokonce
100%. V Československé republice naproti tomu ve
srovnání s dělníkem vyučeným
činí válečná renta celkem jen
26% a ve srovnání s dělníkem nevyučeným
42%.
Když béřeme větší důchody,
kde válečný poškozenec má také
rodinu, plnou rentu válečného invalidy se
2 nezaopatřenými dětmi, a srovnáváme-li
to podobně jako dříve, vidíme, že
Rakousko dá 81% v poměru k nevyučenému
dělníku a 53% k vyučenému dělníku,
Bulharsko 100% v poměru k nevyučenému dělníku
a 53% v poměru k vyučenému dělníku
a Československá republika v poměru k nevyučenému
dělníku 51%, k vyučenému 31 %.
To je jistě ilustrace velmi názorná, jakým
způsobem je postaráno o nejubožejší,
kteří dnes nejvíce trpí. Požadavky
válečných poškozenců nesou se
proto přirozeně nejdříve na zmírnění
bídy v tomto směru. Nežádají
nic neobyčejného. Žádají pouze
150% zvýšení drahotního přídavku.
Tedy 50% drahotní přídavek jest, jde jen
o další zvýšení 100%.
Dále je nutno si uvědomiti, že u nás
invalidita není rozlišována. Ve všech
ostatních zemích mají specielní zákony
pro slepce a požadavky válečných slepců
jsou jistě oprávněné. Oni se domáhají,
aby minimální renta jejich byla 24.000 Kč
ročně. Dále chtějí, aby byla
zrušena všechna ustanovení, která omezují
příjem invalidů příjmem plynoucím
ze soukromé výdělečné činnosti.
Konečně chtějí, aby tato péče
byla také rozšířena na ony válečné
slepce, kteří oslepli při válečných
dějích r. 1918 a 1919 na Slovensku.
To jsou věci naprosto odůvodněné.
Oslepnutí není možno srovnati s jinou invaliditou,
třebas 100%ní. Také při invalidech
není zde onoho vzájemného poměru mezi
pojišťovnami a pojištěnými. Zde byl
prostě příkaz docela jednostranný
a nynější invalida jako zdravý člověk
musel nasaditi život a zdraví. Proto ovšem spočívá
celá tíha na státu, který tento příkaz
dává.
Výše požadované renty - 24.000 Kč
- snad by se někomu zdála velká, ale odpovídá
zcela požitkům, které jsou vypláceny
v jiných zemích. Ve Francii jest zaopatřovací
plat pro slepce 19.460 franků. Tento důchod se ovšem
stupňuje a při ztrátě končetiny
může dosáhnouti 48.860 franků. Je zajímavo,
jak se rovnoprávně ve Francii postupovalo vůči
oněm občanům německým, kteří
v Elsasku a Lotrinsku stáli ve světové válce
proti Francii. Neztenčeně jim ten důchod
poskytují.
V Rakousku má válečný slepec důchod
361 šilinků, to jest našich 1805 Kč. Všichni
váleční slepci jsou zaopatřeni trafikami,
ale ne tak jako u nás, že se dává trafika
dvěma poživatelům.
Německo vykonalo pro slepce velmi mnoho. Tam jest i individuální
hodnocení, při němž se uvažuje,
v jakém prostředí onen slepec žil, jaké
jsou jeho hmotné poměry a jaké byly před
válkou. Podle toho rozpadají se jejich požitky
na základní renty válečných
poškozenců, na příplatky pro těžké
poškozence, na místní přídavky
podle 4 tříd podle životních potřeb.
Dále mají vyrovnávací příplatky
pro ty, kteří museli se vzdáti svého
povolání, k jehož výkonu bylo třeba
zvláštních vědomostí, zvláštní
ošetřovací příplatek, stravné
pro psy jako vůdce slepců, rentu doplňkovou
a ovšem příspěvek na manželku i
na děti.
Základní měsíční plat
válečného slepce jest 247·87 Mk, to
jest 1983 Kč. Ale při rodině asi dvoudětné
činí měsíční plat asi
3204 Kč.
A nyní, prosím, jaký náklad činil
by nárok válečných slepců u
nás při vytýčení požadavku
24.000 Kč jakožto minima ročně? Celkem
bylo by třeba - poněvadž u nás je 618
válečných slepců - nákladu
kolem 12 mil. Kč. Ale z těch bylo by nutno odpočítati
náklady, které jsou dnes vypláceny v částce
1,776.00 Kč. Tedy zbyl by na konec náklad 10,224.000
Kč. Tato částka činí asi jednu
šestinu toho, co ušetřujeme každoročně
na válečných poškozencích odúmrtím,
dospěním atd. Tedy příležitost
zde skutečně jest.
Jest třeba podtrhnouti, že válečným
poškozencům není věnována péče
také v jiném směru. Pro 35.000 válečných
sirot nemáme v Československé republice ještě
ani jediného útulku. Všechny návrhy
naše, všechno úsilí o zlepšení
osudu válečných poškozenců rozbíjejí
se o známou zaříkací formulku pana
ministra financí: není úhrady. (Výkřiky.)
Myslím, že opakování tohoto důvodu
nemá absolutně žádné pravdivosti,
poněvadž víme, když jde o subvenci některé
vládní straně, že úhrada se zde
najde, třeba na ni v rozpočtu pamatováno
nebylo. My dnes naopak přicházíme k přesvědčení,
že zde úhrada pro poskytnutí vyšších
požitků válečným poškozencům
jest a že tato úhrada jest již v rozpočtu.
V našem rozpočtu jsou obrovské reservy, a když
se nám říká, že se musí
dodržovati rozpočet, dodržujeme rozpočet
falešný. Důchody státu neustále
stoupají a při konkrétních případech,
když jde o válečné poškozence,
vydání na válečné poškozence
neustále klesá. Úhrada tedy je zde. A nyní,
když se pouštějí zkušební
balonky do veřejnosti, že rozpočet na r. 1930
bude větší, byli bychom velmi zvědavi,
o co a kde se zvýší vydání, pro
která musí býti úhrada. Ovšem
tato úhrada, jak ukáži, zde je ve velkých
reservách v našem rozpočtu.
Jednou z těch velkých reserv jsou důchody,
které plynou z tabákové režie. Račte
se podívati, jakým způsobem stoupá
výnos tabákové režie. Na r. 1925 bylo
v rozpočtu okrouhle 1013 mil. Kč jako dosažitelný
důchod. Skutečně dělal tento důchod
1064 mil. Kč, více o 51 mil. R. 1926 zase do rozpočtu
velmi opatrně se dává 1016 mil. Kč,
ale vybráno bylo 1297 mil. Kč. Zde je již větší
zisk o 280 mil. Kč. R. 1927 do rozpočtu se dává
1066 mil. Kč, skutečně dosaženo bylo
1321 mil. Kč; více bylo skutečně dosaženo
o 255 mil. Kč. R. 1928 zase opatrně, a poněvadž
se to opakuje, zúmyslně, bylo dáno do rozpočtu
pouze 1051 mil. Kč, podle novinářských
zpráv čistý zisk za r. 1928 činil
1465 mil. Kč, tedy více o 400 mil. Kč se
vydělalo proti skutečnému rozpočtu.
Můžeme konstatovati, že výnos tabákový
rozpočítáván je v našem státním
rozpočtu falešně. Tam je skutečně
daleko větší zisk. Tento výnos je úmyslně
zatajován.
Dále, prosím, je to při clech. Výnos
cel r. 1925 měl činiti podle rozpočtu 603.7
mil. Kč, vybráno bylo 930.6 mil. Kč, tedy
více o 327 mil. Kč. V r. 1925 činil rozpočet
845 mil. Kč, platba činila 893 mil. Kč; přebytek
47 mil. Kč. R. 1926 rozpočítáváno
zase opatrně 807 mil. Kč, platba dělala 993
mil. Kč. Cla již vynesla o 185 mil. Kč více.
R. 1927 zase zúmyslně rozpočítáváno
velmi opatrně, 1043 mil. Kč předpis, vybráno
bylo 1367 mil. Kč, přebytek 323.9 mil. Kč.
Na r. 1928 dáno je do předpisu 1100 mil. Kč,
na rok 1929 1169 mil. Kč, o něco více, ale
žádným způsobem ne to, co skutečně
u nás cla vynesou. (Předsednictví se ujal
předseda Malypetr.)
To, co jsem si dovolil tvrditi o zatajeném výnosu
tabákové režie, platí také při
clech, poněvadž tam každým rokem zůstávají
daleko větší výnosy, než máme
skutečně rozpočteno.
Při dani z obratu rozpočítává
se poměrně dosti správně, ale musíme
se pozastaviti nad obrovským výnosem. Je-li r. 1925
rozpočteno 1593 mil. Kč, vidíme, že
na r. 1929 jest v rozpočtu již 2271 mil. Kč.
To vyzveduji zvláště proto, že se neustále
tvrdilo, že musíme míti úhradu na učitelské
platy. (Výkřiky posl. dr Macka.)
Zde ta úhrada na učitelské platy je, dokonce
je tato úhrada na r. 1929 počítána
výše o 100 mil. Kč proti r. 1928. - V r. 1928
jest rozpočteno 600 mil. Kč, na r. 1929 jest 700
mil. Kč, ačkoli nevíme, kde a jakým
způsobem platy učitelské o 100 mil. Kč
budou zlepšeny.
Myslím, že zde je reserva jiného druhu, totiž
že se dává do rozpočtu více než
pravděpodobně bude vydáno.
Musím jíti k jinému výnosu, a to k
výnosu daní spotřebních, kde od r.
1925 z rozpočtených 1.288·9 mil. Kč
přicházíme r. 1927 k výnosu 1.714
mil. Kč. Zde je třeba konstatovati onen vzestup
z 1.288.9 mil. r. 1925 na skutečný výnos
1.714 mil. r. 1927. Je to ve třech letech na daních
spotřebních více o 425 mil. Ačkoliv
i tento rozpočet je brán opatrně, přece
ještě můžeme proti tomuto rozpočtu
každoročně počítati okrouhle
40 mil. Kč výnosu více, poněvadž
stoupnutím populace i dodávky i dávky spotřební
vynášejí více.
To jsou reservy jednoho druhu. Musím však ukázati
ještě na reservy jiného druhu. V našem
rozpočtu nejsou všecky reservy jen v těch preliminovaných
menších příjmech, ony jsou však
také kryty ve výše preliminovaných vydáních.
Žel, že tyto věci nedají se tak přesně
zjistiti, ale jistě budí všeobecné podezření
k určitým položkám. Jednou z takových
položek je historie s úpravou platů státních
zaměstnanců. Podle zákona č. 103 Sb.
z. a n. z r. 1926 požadovala se původně úhrada
700 mil. Kč na větší náklad spojený
s touto úpravou. Do rozpočtu na r. 1928 byla podle
uzávěrky dána pro státní zaměstnance
globální částka 450 mil. Kč,
z čehož se vyúčtovalo pro státní
zaměstnance skutečně jen 336 mil. Kč.
Zbytek 114 mil. Kč měl posloužiti k úhradě
platů učitelských. Podle téže
uzávěrky na str. 25, § 1a, bylo však na
nové platy vojenské vydáno 20.9 mil. Kč
a na str. 30, rovněž § 1a, bylo vydáno
na platy vojenské 393.8 mil. Kč. Podle téhož
§u 3a na služební platy civilních osob
u vojenské správy bylo dáno 28·6 mil.
Kč. Tedy jen v těchto třech položkách
bylo vydáno na platy důstojníků a
úředníků vojenských 443.3 Kč.
Všechno to v rozpočtu nebylo, všechno to je mimo
rozpočet, pro to se úhrada našla. Podle mého
dohadu je tento náklad zcela nadsazen, poněvadž
je nemyslitelno, aby desetkrát větší
počet státních zaměstnanců
vyžádal si jen 336 mil. Kč a desetkrát
menší počet důstojníků
a úředníků vojenských vyžádal
si více než 10násobek.
Tedy po té stránce musí zde býti značná
reserva. Buď je zde předstírán přílišný
náklad, anebo - o čem je dlužno ovšem
pochybovati - jsou důstojníci a úředníci
vojenští placeni 10krát lépe než
úředníci civilní.