Pondělí 24. června 1929

Začátek schůze v 7 hod. 27 min. večer.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Slavíček, inž. Dostálek, Horák, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Rýpar, Špatný.

130 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: min. předseda Udržal; ministři inž. Novák, dr Šrámek, dr Štefánek, dr Vlasák.

Z kanceláře sněmovny: zástupci sněm. tajemníka Nebuška, dr Mikyška, dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 210. schůzi poslanecké sněmovny.

Omluvy a dovolené uvedené v dnešní prvé schůzi platí též pro tuto schůzi.

Dovolenou dal jsem dále na dnešní schůze posl. dr Hallovi pro neodkladné záležitosti.

Došlo oznámení o změnách ve výborech.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Klub poslanců "Deutsche soz.-dem. Arbeiterpartei" vyslal do výboru ústavně-právního posl. Schweichharta za posl. Hackenberga; do výboru rozpočtového posl. Dietla za posl. Kirpalovou.

Předseda: Mezi dnešní prvou schůzí byla tiskem rozdána zpráva.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

2394. Zpráva výboru imunitního o žádosti kraj. soudu v Liberci za souhlas s trest. stíháním posl. Haiblicka.

Předseda: Mezi dnešní prvou schůzí byly tiskem rozdány interpelace.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

2313. Interpelace:

I. posl. dr Franke, Zeminové, Bergmanna, Hrušovského, Špatného a druhů vládě o přeřazení obce Píšťan do vyšší skupiny míst činovného státních zaměstnanců,

II. posl. Bergmanna, Tučného, Buřívala, Procházky a druhů vládě o sdělení zvýšeného nákladu na úpravu platů stát. zaměstnanců a učitelů, vzniklého provedením zákonů ze dne 24. června 1926, č. 103 a 104 Sb. z. a n.,

III. posl. Mikuláše, Zeminové, Špatného, Bergmanna, dr Klapky a druhů vládě o provedení pozemkové reformy v Nehvizdech,

IV. posl. Hakena a soudr. min. vnitra, že Tomáši Duškovi nepovolena státní příslušnost,

V. posl. Landové-Štychové a soudr. min. soc. péče o chystaných dalších zhoršeních nočního klidu práce v pekárnách,

VI. posl. Netolického, Slavíčka, Práška a druhů min. financí o zneužití úřední moci některými úředníky zem. finančního ředitelství v Praze,

VII. posl. Bergmanna, Zeminové, Špatného a druhů vládě o kritické situaci českých stát. zaměstnanců v národnostně smíšených místech,

VIII. posl. Bečko, dr Dérera, Brožíka, inž. Nečase a soudr. předsedovi vlády a min. veřejných prací, aby platnost předpisů zákona ze dne 28. března 1928 byla rozšířena i na Slovensko a Podkarpatskou Rus,

IX. posl. Bečko, dr Dérera a soudr. min. vnitra o zákazu průvodů v jednotlivých obcích na 1. května t. r.,

X. posl. Langra, Pechmanové, Vlčka a druhů vládě o novelisaci zákona o válečných poškozencích,

XI. posl. Vlčka, Lance, Zeminové, Bergmanna, Sladkého a druhů min. železnic o zrušení slevy jízdného dělníků na trati autobusové linky Kladno-Praha,

XII. posl. dr Uhlíře a druhů min. školství a nár. osvěty o situaci české školy v Hořejším Starém Městě u Trutnova,

XIII. posl. Siegela a druhů min. financí o nepřípustných pokynech členům daňových komisí,

XIV. posl. inž. Kalliny a druhů min. vnitra o marném úsilí přiměti okresní úřad v Sušici, aby přiměl obecní úřad v Albrechticích u Sušice podle článku XVI obecního řádu ze dne 16. dubna 1864, čís. 17, a §§ů 103 a 104 tohoto zákona, aby splnil závazek, uložený mu v §§ 18 a 19 stavebního řádu,

XV. posl. Schweichharta, Leibla a soudr. ministru národní obrany a min. vnitra o stranickém provádění zákona o náhradní záloze,

XVI. posl. Schweichharta a soudr. min. spravedlnosti o zabavení časopisu "Nordböhmischer Volksbote",

XVII. posl. Pohla, Leibla a soudr. vládě o opatřeních, aby se zlevnily životní potřeby,

XVIII. posl. Hackenberga a soudr. vládě, aby byly co nejrychleji zahájeny a provedeny přístavby školní budovy v Praze II., Štěpánská ulice, jichž jest třeba k bezvadnému umístění Jindřišského reál. gymnasia,

XIX. posl. dr Schollicha a druhů předsedovi vlády, aby bylo vydáno vládní nařízení k zákonu čís. 104/1926,

XX. posl. Horpynky a druhů min. vnitra o nenáležitém a neodůvodněném chování četníka,

XXI. posl. inž. Junga, dr Wollschacka a druhů vládě, aby byla poskytnuta rychlá pomoc severomoravským a slezským krajům postiženým v poslední době těžkými živelními pohromami,

XXII. posl. Schäfera, Schweichharta, de Witte a soudruhů min. školství a národní osvěty o hrozící reakci ve školství,

XXIII. posl. Kirpalové a soudr. min. vnitra, že okr. hejtman dr Urfus od okr. úřadu v Ústí n. L. šikanoval obecního starostu Josefa Brucha z Maršova, okres Ústí n. L.,

XXIV. posl. Schäfera, Blatné, Kirpalové a soudr. vládě o novelisaci zákona o válečných poškozencích.

Předseda: Mezi dnešní prvou schůzí byly tiskem rozdány a současně přikázány výboru iniciativnímu návrhy.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

2392. Návrh posl. Procházky, Moudrého, Buřívala a druhů na přeřadění obce Chrást u Plzně do stupnice C činovného.

2393. Návrh posl. Hrušky a soudr., aby poskytnuta byla výpomoc obyvatelstvu v Radostíně u Vojnova Městce, postiženému živelní katastrofou.

Předseda: Přikazuji výborům ústavně-právnímu, rozpočtovému a zahraničnímu:

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

2375. Usnesení senátu o vládním návrhu zákona (tisk sen. 890 a 930), kterým se provádí úmluva mezi republikou Československou a královstvím Srbů, Chorvatů a Slovinců ze dne 7. listopadu 1928 o úpravě vzájemných pohledávek a dluhů, vzniklých před 26. únorem 1919 ve starých korunách rakousko-uherských mezi věřiteli nebo dlužníky československými a srbochorvatskoslovinskými.

Předseda (zvoní): Nyní přistoupíme k projednávání 1. odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 2314) o hranici příjmu vylučující z nároku na důchod válečných poškozenců (tisk 2356).

Budeme pokračovati v rozpravě, započaté ve 208. schůzi dne 19. června t. r.

Přihlášeni jsou ještě řečníci na straně "proti" pp. posl. Simm, Horpynka, Štětka, Vrtaník, Vobecká.

Dávám slovo p. posl. Simmovi.

Posl. Simm (německy): Dámy a pánové! Měl jsem příležitost vyložiti své stanovisko a stanovisko strany k podanému vládnímu návrhu, jejž dnes doporučují dva odborné výbory poslanecké sněmovně, aby jej přijala, právě v těchto odborných výborech. Chceme-li měřiti význam řeči v poslanecké sněmovně k vládnímu návrhu snad podle vyhlídky, jak jest s to změniti elaborát vlády, s nímž projevila souhlas většina dvou výborů, pak bylo zbytečno dnes mluviti, tím spíše, když jest častokráte také bezúčelné v samotných výborech positivně pracovati jako oposice o utváření zákona. Často a častokráte jsme se o to pokusili a dějiny naší práce a spolupráce na zákonech podaných vládou to dokazují. Ale neustále se opakovalo, že každý, i sebe lepší a sebe positivnější důvod, který jsme přednesli k mínění vlády a koalice, narazil na neprostupnou zeď. Bylo tedy dnes zbytečné zaujímati stanovisko i k tomuto návrhu, který předkládá vláda na stůl sněmovny a jímž se tak jako v minulých letech ustanovuje hranice příjmu, která, je-li přestoupena, znamená pro válečné poškozence ztrátu důchodu. Ale, pánové, je mou povinností vysloviti se k otázce, o níž máme za to, že jest důležitou sociální otázkou státu, i když se toto stanovisko nedotkne zvláště odpovědných činitelů. Tuto povinnost, i za těchto poměrů, i při tomto známém nakládání s našimi důvody, tuto povinnost promluviti máme vůči sobě samým. Tímto naším stanoviskem k dnešnímu zákonu, které nebude jiné, než které jsem hájil již jménem své strany v soc.-politickém výboru, chceme vyložiti, že se naprosto neztotožňujeme s formou, v níž tato otázka má dnes býti sankcionována většinou. Proto jest naší povinností vysloviti své zvláštní mínění. Říkám předem, že podávaje naše stanovisko, nebudu se naprosto obírati podrobnostmi, nýbrž že se budu zabývati jen zásadní stránkou celé věci. Myslím, že to postačí. Neboť podaří-li se nám změniti zásadní stránku celého zákonodárství, pokud se týká válečných poškozenců, pak s touto zásadní změnou změníme také jednotlivé podrobnosti.

Než zaujmu stanovisko, rád bych kritisoval, jak vláda po celou dobu porad o tomto návrhu v sociálně-politickém výboru bagatelisovala otázku válečných poškozenců, jejíž důležitou stránku státně-sociální jsem právě zdůraznil. Po celou dobu jednání nespatřili jsme jediného člena vlády, zvláště ne příslušné a speciálně odpovědné pány ministry, mám na mysli pana ministra financí a pana ministra soc. péče. Že oba tito páni ministři nenašli cesty do výboru, lze tím spíše litovati, poněvadž právě ve výboru byly proti nim vzneseny těžké výtky, proti nimž byli by musili zaujmouti stanovisko. Nemohli jsme ve výboru zastihnouti žádného pana ministra. Při projednávání ve sněmovně samé zjistili jsme sice jak přítomnost pana ministra financí, tak také ministra sociální péče. Ale účast ministra sociální péče jako člena vlády na dnešním projednávání má tu vadu, že vůči těžkým žalobám, které byly předneseny, zvláště opět proti němu, nepokládal ani za nutné zaujmouti stanovisko, byť i jen jediným slovem. To jest těžká vada, kterou jistě právem smíme kritisovati. (Předsednictví převzal místopředseda Zierhut.)

Ale věc jest taková, že ani pan ministr financí, ani pan ministr sociální péče nechtějí se zde dáti obviniti před veškerou veřejností, před svědky, kteří mají zájem na meritu vládních návrhů. Takto se věc usnáší in camera caritatis a ponechává se v nejlepším případě ochotnému zpravodaji a povolnému úředníku, aby podali vysvětlení a vzdorovali bubnové palbě oprávněné kritiky. Při tom ovšem nebudou ušetřeni hluboké deprese. Opakuji zde svá slova ve výboru: Nálada, která dnes jest na pravici, tedy na vládní straně, není zajisté povznášející. Platí to zvláště o těch členech koalice, kteří, to připouštíme, se namáhali, aby v poslední chvíli provedli aspoň částečnou úpravu otázky těžkých válečných poškozenců. Ovšem, když to připouštíme, nehledě k dalšímu, konstatujeme, že i tito lepší živlové v koalici jsou vinni vládním návrhem, který se dnes má státi zákonem, meritem návrhu; neboť konec konců přece pro tento návrh hlasují, berou tedy na sebe vinu za následek tohoto návrhu a musili by uznati a také moci své upřímné smýšlení, které zde předstírají, že mají k těžkému osudu válečných poškozenců, zdůrazniti jednou něčím jiným, než jak se to pravidelně děje, zajisté upřímným opravdovým zdůrazněním, které však není provázeno odvahou vyvoditi krajní důsledek vůči vládě.

Celou tíhu otázky válečných poškozenců, tak, jak naplňuje jako závažný sociální problém stát, lze podle mého mínění a mínění mé strany pochopiti teprve tehdy, nahlédneme-li poněkud do celé historie zákonodárství o válečných poškozencích, jak se v Československé republice vyvinulo od roku 1920. Náš platný zákon o válečných poškozencích má svůj základ v zákonu ze dne 20. února 1920, čís. 142. Již tenkráte, kdy revoluční Národní shromáždění přikročilo k úpravě otázky válečných poškozenců, musili jsme uznati, že důchody válečných poškozenců ustanovené v navrhovaném zákonu naprosto nestačily k daným hospodářským poměrům. Ale, velectění, tento zákon byl přece usnesen, ačkoliv se všude uznávala tato nedostatečnost ustanovených sazeb a důchodů, poněvadž se mělo za to, že hospodářské poměry po těžké době válečné přijdou nějak do rovnováhy, že se zkonsolidují a že později, až se tyto hospodářské poměry zkonsolidují, skrovná míra hmotných ústupků válečným poškozencům čím dál tím více bude postačovati. R. 1920 byl tedy učiněn pokus na naprosto odvážné naději, podobný pokus jako později v roce 1926, který se opakoval se státními úředníky, jimž v platovém zákoně byly povoleny jen náběhy, které měly stačiti, kdyby nastaly lepší hospodářské poměry. Válečným poškozencům bylo tedy dáno r. 1920 zákonem z 20. února příliš málo. Z tohoto dlužno zdůrazniti - nesmí býti činitelé odpovědní za zákon z r. 1920 zproštěni viny. Tenkráte nedávalo se rádo a nedávalo se ochotně. Jako oposiční poslanci připomínáme důvody, které byly uváděny k zákonu z 20. února 1920, důvody, které neobyčejně bolely, zvláště německý postižený živel státu, německé válečné poškozence. Mluvilo se o tom, že není žádné povinnosti pomoci válečným poškozencům, zvláště pak německým válečným poškozencům. Zabíhám k událostem z r. 1920, abych zde konstatoval, že vina na formě zákonodárství o válečných poškozencích padá také na ty, kdo dnes jistě - neuvádím to dnes zde, abych snad hájil vládní koalici - nynější vládní koalici ostře kritisují pro podaný návrh zákona, ale které tíží při nejmenším stejně těžká vina z minulosti za nynější formu platného zaopatření válečných poškozenců.

Prohlásil jsem, že zákon z 20. února 1920 naprosto neodpovídal poměrům, že důchody ustanovené tímto zákonem pro jednotlivé válečné poškozence, jejich vdovy, sirotky a předky měly míti cenu teprve, až nastane hospodářská konsolidace. Než ta se nedostavila. A tak - chci-li se dnes poněkud zabývati historií zákonů o válečných poškozencích byli jste nuceni r. 1922 přece konečně provésti novelisaci zákona z 20. února 1920. Ale kdo doufal, že se tato novelisace pokusila odstraniti všechny těžké nedostatky a škody zákona z r. 1920, byl jí opět zklamán. Neboť nový zákon přinesl skutečné zlepšení bohužel jen části zájemců, druhé části dokonce ještě zhoršení proti starým předpisům. Tak na příklad nyní byly zbaveny důchodu všechny vdovy, které neměly dětí a nebyly aspoň z 30% nezpůsobilé k výdělku. To bylo velké množství lidí, kteří i podle prvého zákona o válečných poškozencích měli nárok na důchod. Ale přizpůsobení hospodářským poměrům - a z tohoto důvodu mělo se dostati novele hlavně obsahu - přizpůsobení hospodářským poměrům nebylo provedeno ani novelou z r. 1922. Později, po roce 1922, zůstalo zákonodárství o válečných poškozencích do dnešního dne předmětem, jemuž vláda nevěnovala potřebného zájmu, neřešila věc positivně, nechtěla ji vyřešiti skutečně opravdově a upřímně. Máme za sebou osmileté vacuum. Od r. 1922 až do dnešní doby, jak jsem již zdůraznil, nevidíme opravdové snahy vlády, aby zákony o válečných poškozencích byly upraveny v duchu přání a požadavků válečných poškozenců a jejich organisací, ač by toho bylo třeba, nikoliv výhradně z důvodů státně-sociálních, nýbrž i z důvodů státní morálky. Dotkl jsem se již několika slovy sociální stránky zákonodárství o válečných poškozencích a nebylo třeba, abych se šířil dále, poněvadž již mnoho řečníků pojednalo o tom v číslech. Státně-sociální stránka dnešního zákonodárství o válečných poškozencích jest všem jasná. Ale platné zákonodárství musí býti jasné i po stránce státní morálky. Jest faktem, že zákonodárství toho druhu, jak je má Československá republika, stalo se již mezinárodní ostudou. Kolik mezinárodních sjezdů válečných poškozenců se konalo v posledních letech, tolikrát na nich účastníci podrobili kritice zákony o válečných poškozencích v Československé republice, tolikrát konstatovali, že není kulturního státu, který by měl takové zákony o válečných poškozencích jako Československá republika, že v žádném státě evropském přihlížím-li jen k evropským státům - ani v tak zvaných vítězných státech, ani v poražených státech netrpí válečné oběti takovým nedostatkem sociálního uznání jako u nás.

Již před tím jsem řekl, že se nechci zdržovati podrobnostmi, poněvadž v rozpravě byly podrobnosti již uvedeny. Ale na důkaz, že naše zákonodárství o válečných poškozencích jest ve skutečnosti ze zákonů o válečných poškozencích všech států nejhorší a na posledním místě, musím přece uvésti několik málo čísel.

Podle platných zákonů dostávají invalidé důchody, které na příklad u 20 až 24%ního invalidy činí 98 h, u 25 až 34%ního invalidy 1.47 Kč, u 35 až 44%ního 1.97 Kč, u 45 až 54%ního 2.46 Kč, u 55 až 64%ního 3.94 Kč, u 65 až 74%ního 4.60 Kč, u 75 až 84%ního 5.26 Kč a konečně u 85 až 100%ního invalidy 6.57 Kč denně. Nechť jednou někdo z těch, kdož jsou odpovědni za takovéto zákonodárství, které poskytuje válečným poškozencům minimální platy, nechť se pokusí, třebas jen jeden měsíc vystačiti s tímto příjmem. Nemusilo by to ostatně trvati ani měsíc, mohla by to být daleko kratší doba. Snad by takovýto pokus měl léčivý účinek na odpovědné činitele, vzbudil by snad lepší vůli, než jest tomu, bohužel, dnes opět při tomto zákoně.

Bezdětné vdovy, které nejsou nejméně z 30% nezpůsobilé k výdělku, nedostávají žádného důchodu. Pro dítě nebo vdovu nezpůsobilou k výdělku nejméně z 30% vyplácí se 1.46 Kč zaopatřovacích požitků, na 2 děti do 16 let nebo na vdovu nejméně z 50% nezpůsobilou k výdělku platí stát 2.46 Kč, na vdovu, která jest úplně nezpůsobilá k výdělku nebo nejméně 55 let stará, poskytuje stát 3 Kč, na jednostranného sirotka 1.09 Kč, na úplného 1.46 Kč, pro předky 1.09 Kč. K těmto částkám dlužno přičísti jen 50%ní drahotní přídavek, který ovšem nemá pevných hranic, neboť víme, že jest také trnem v oku finančním vládcům tohoto státu a že mu hrozí nebezpečí, že bude jednoho krásného dne zastaven.

Jsou-li sazby důchodů, jež jsem zde nyní ukázal několika čísly, naprosto nedostatečné, zhoršuje se to ještě ustanovením §u 2 zaopatřovacího zákona o hranici příjmu, vylučující z nároku na důchod, ustanovením, které dnes opět podrobujeme zvláštní kritice, poněvadž totiž zákon o hranici příjmu má býti podle návrhu vlády prodloužen.

Nejvyšší hranice, kdy se válečným poškozencům poskytuje plný důchod, činí podle zákona, jejž dnes opět projednáváme, u osob samostatně hospodařících 5000 Kč, u osob hospodářsky nesamostatných 10.000 Kč, čili jinými slovy: požitek důchodu jest vyloučen pro válečné poškozence již tehdy, vydělává-li válečný poškozenec denně 13.69 Kč nebo 27.38 Kč. To jsou hranice příjmu, které jsou zde ustanoveny, a jakmile jich válečný poškozenec dosáhne, má býti prohlášeno, že pozbývá důchodu, avšak tyto hranice naprosto neodpovídají hospodářskému stavu. Není státu bylo to zde již řečeno v rozpravě - který by se směl chlubiti tak smutnou slávou jako Československá republika; v žádném jiném státě nenajdete v zákonech o válečných poškozencích takovýchto ustanovení jako u nás. Říšskoněmecký válečný poškozenec smí vydělati ročně 5000 M, než se mu sníží důchod. Ale i když dosáhne těchto hranic příjmu 5000 M, není zbaven důchodu. Pak se jen nařídí snížení důchodu, zvláště se i při takovémto příjmu ponechá příplatek pro těžké poškozence a místní přídavek. Tato německá methoda se nám zdá rozumnější než naše, že váleční poškozenci pozbývají důchodu, dosáhnou-li již příjmu 5000 nebo 10.000 Kč. Zdá se nám nejrozumnějším, aby ustanovení o hranici příjmu, na niž jest vázán požitek důchodu válečných poškozenců, nepřišlo již do zákona vůbec. Jménem své strany během posledních let několikráte jsem vyslovil naše stanovisko právě k tomuto ustanovení. Jménem své strany hájil jsem při poradách vždy mínění, že válečný poškozenec za oběť, kterou přinesl společnosti a státu, má nárok na důchod za všech okolností a že nesmí býti žádného důvodu aby tento důchod byl válečným poškozencům snížen nebo úplně odňat. Podle našeho mínění jest důkazem absolutní velikosti uznání, které měl stát a společnost ke člověku, který v nejtěžší době stál za touto institucí. A běda státu, který se nepovznese k tomuto názoru, že ekvivalent, který poskytujeme válečným poškozencům v peněžních částkách, ve formě důchodu, za žádných okolností nemůže býti řádným a dostatečným ekvivalentem za tuto oběť. Běda státu, který se nevzchopí k tomuto vysokému mravnímu názoru, aby v této věci učinil při nejmenším, co jest v jeho moci. Pánové, dějiny se nezastavují, dějiny se vyvíjejí dále a při tomto pokračování a dalším vývoji dějin může jednou vzniknouti velmi nepříjemná situace pro stát, který nyní zanedbává své povinnosti. Nemusím zde vůbec mluviti zřetelněji, není toho třeba, poněvadž každý pochopí, co jsem zde jen naznačil, a pozná, co tím míním.

Platné zákony o válečných poškozencích nejsou ani tak špatné, jak se vytvářejí ještě špatnějším způsobem provádění. Administrativa slaví přímo orgie, aby k tomuto špatnému zákonodárství o válečných poškozencích připojila ještě horší věci, totiž jejich skutečné důsledky. Proti tomu jsem se postavil již ve své řeči loňského roku, obrátil jsem se v ní zvláště proti metodám administrativy, podle nichž váleční poškozenci jsou prohlašováni za zdravé, proti způsobům nejpřísnějšího zkoumání příjmů válečných poškozenců, aby za všech okolností byli zbaveni důchodu. Loňského roku kritisoval jsem příkaz vlády zaslaný nemocenským pojišťovnám, berním úřadům, četnictvu, zaměstnavatelům a jiným pomocným orgánům, příkaz nesmyslné správy, aby si získala materiál, který by za všech okolností měl zmařiti pokusy toho či onoho válečného poškozence, aby podržel důchod ještě nadále. Administrativa, jak již řečeno, oddává se přímo orgiím vůči válečným poškozencům, takže míra důchodu skrovně vybojovaná přes všechen tento vývoj stává se pro válečné poškozence na konec ještě utrpením. Triumf administrativy po této stránce můžeme však pozorovati při revisích válečných poškozenců. Žádá-li válečný poškozenec, octnuv se v nouzi, o podporu nebo o poskytnutí zápůjčky, aby si mohl založiti existenci, vstupuje revisní šetření ve stadium svého největšího triumfu; lékařská prohlídka jest pak provedena v 99 ze 100 případů takovým způsobem, že procenta výdělečné neschopnosti se snižují, jen aby bylo lze co nejúžeji omeziti výši požadované zápůjčky nebo žádané podpory. Ale na zápůjčku nemá válečný poškozenec nároku ani po takovémto trapném řízení, které předcházelo, ani když jest skončeno. Musí čekati měsíce, často léta, než se výsledek takového hrdelního řízení objeví praktickou formou v rozhodnutí. Máme případy, kdy takoví žadatelé o půjčku došli svého cíle teprve po dvou letech.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP