Pondělí 24. června 1929

Z informace Svazu válečných poškozenců vyjímám tuto zprávu: "60%ní válečný poškozenec žádal o nouzovou podporu. Na základě žádosti konala se obvyklá revisní prohlídka, při které výdělečná nezpůsobilost žadatele byla snížena na 45%. Proti tomu, jako ve všech případech, podává se odvolání k zemské komisi, ovšem bez úspěchu, neboť tato komise se staví svým nálezem většinou na stranu úřadu, který první rozhodl. Po delší době dostal válečný poškozenec na svou žádost rozhodnutí, že na základě zákona ze dne 4. prosince 1925 nelze mu nouzovou podporu poskytnouti, poněvadž není nezpůsobilý k výdělku nejméně z 50%." Pánové, z tohoto případu, který není ojedinělý, nýbrž mohl by býti generalisován, který má svůj protějšek v tolika jiných případech, vidíte metody administrativy, vidíte způsoby přímo hrůzně působící správy, která používá všech orgánů, jen aby výsledek žádosti válečného poškozence za všech okolností nějak zmařila. Poněvadž onen válečný poškozenec, který by byl jinak jistě zůstal nezpůsobilým k výdělku daleko přes 50%, zažádal o podporu, musil býti při revisní prohlídce sražen pod 50%, aby podle uvedeného ministerského výnosu ze dne 4. prosince 1925 za všech okolností byl zbaven svého nároku na takovou podporu nebo na takovou zápůjčku. Pánové, tak se to dělá a opakuji: není to jednotlivý případ, který zde kritisujeme, tímto jednotlivým případem kritisujeme spoustu podobných případů, v nichž se administrativa tímto způsobem projevila na válečných poškozencích a jejich příslušnících.

Stálé revisní prohlídky a přísné přezkoumávání důchodu válečných poškozenců vedou ke známým případům předpisů přeplatků důchodů, o něž bylo vyplaceno více. Tato prakse, kdy se žádá od válečných poškozenců, aby vrátili přeplatky, nabyla dnes přímo katastrofálních forem. My, kteří žijeme v praktickém životě venku a jimž jsou denně přednášeny žaloby válečných poškozenců na praksi úřadů po této stránce, pokládáme zde skutečně za nutné upozorniti odpovědné činitele na úpravu aspoň této podrobnosti. Vláda již několik let byla toho mínění, že tato otázka tak zvaných přeplatků má býti upravena. Zmíním se zde jen o resoluci pana poslance Windirsche, která byla přijata posl. sněmovnou a senátem při projednávání státního rozpočtu 1927. Tímto návrhem jasně a zřetelně ukládalo se ministerstvu soc. péče, jak se mělo chovati k otázce tak zvaných přeplatků. Návrh posl. Windirsche zněl takto: "Ministerstvo soc. péče se vyzývá, aby nežádalo vrácení vyplacených podpor od válečných poškozenců, nepřesahuje-li pravoplatně zdaněný příjem příslušného percipienta do konce února 1925 13.000 Kč ročně." Opírajíce se o tuto resoluci z roku 1927, domnívali se váleční poškozenci, že jsou nyní skutečně zbaveni závazku vrátiti přeplatky. Oni to ani udělati nemohli, neboť jestliže válečný poškozenec skutečně dostal na důchodu více, jistě to spotřeboval a ztrávil. Válečný poškozenec nemůže za žádných okolností pomýšleti, aniž tím nezatížil svou existenci, že by skutečně něco vrátil. Váleční poškozenci, kterým tedy bylo vyplaceno více, ne proto, že to žádali, nýbrž že snad pro vadné správní řízení byly jim vyplaceny takovéto přeplatky, doufali, že touto resolucí bude jejich věc upravena. Ale resoluce pana poslance Windirsche znamenala pro ministerstvo soc. péče právě tak málo, jako snad - pro toto ministerstvo nebo celou vládu - návrhy poslanců - ne oposičních, nýbrž vládních stran. Připomínám jen návrh kolegy Zajička, tisk 557, návrh kolegy Schuberta, tisk 549 a návrh posl. Čuříka, tisk 698, všechny z r. 1926. Všechny jednají o novelisaci zaopatřovacího zákona, otázce povinného zaměstnání, otázce prominutí přeplatků, o které jsem již mluvil, otázce prodloužení lhůty pro přihlášku válečných poškozenců nebo vdov k nároku na důchod. Také při těchto návrzích posl. Zajička, Schuberta a Čuříka, ačkoliv tyto návrhy se staví k otázce zákonodárství o válečných poškozencích jasně, vláda zůstala klidná, nestalo se ani to nejmenší, co by mohlo býti vykládáno v duchu těchto návrhů.

V této souvislosti připomínám také resoluci kol. Zajička ze dne 30. listopadu 1926, o níž jsem se již zmínil při projednávání tohoto návrhu v soc.-politickém a rozpočtovém výboru, tohoto znění: "Vláda se vybízí, aby co nejdříve novelisovala zákon o válečných poškozencích a aby při tom co nejvíce přihlížela k požadavkům vytyčeným v iniciativních návrzích tisk 549, návrhu Schubertově, tisk 557, návrhu Zajičkově a tisk 698, návrhu Čuříkově." Vláda ustavičně a důsledně ignoruje i tyto iniciativní návrhy vládních poslanců.

Nyní bych mohl začíti s úvahou o hodnotě nebo bezcennosti parlamentarismu, v souvislosti s těmito fakty mohl bych uvažovati o ceně nebo bezcennosti práce poslanců ve výborech, ve sněmovně, zabývajících se tou neb onou otázkou. Ale práce ochotných a schopných poslanců a uznalých lidí jest tak ignorována, zde v československém parlamentě stalo se to tak obvyklým, zvláště když v této sněmovně bylo již stokrát a tisíckrát kritisováno, a vždy bezvýsledně. Musíme však přece mluviti o obsahu iniciativních návrhů kol. Zajička, Schuberta a Čuříka, poněvadž obsahují to, co jsme již po léta před podáním těchto iniciativních návrhů žádali od vlády společně s těmito poslanci jako poslanci oposiční: úpravu otázky válečných poškozenců, jak si toho přejí organisace válečných poškozenců. Zvláště pak jest zde třeba - a již jsem o tom také mluvil - vyříditi několik detailů, tak na příklad již zmíněnou otázku přeplatků. Tuto otázku musíme řešiti asi v duchu resoluce Windirschovy, nechceme-li ponecháním nynějšího stavu sta a tisíce válečných poškozenců vehnati přímo v zoufalství. Věc došla tak daleko, že používá-li se takových metod, jak se nám o nich dostává zpráv, mluvících o činnosti Zemského úřadu z Moravy a Brna, váleční poškozenci ve svém zoufalství sáhnou k provazu nebo k revolveru, stačí-li jim peníze na koupi revolveru, aby učinili konec zoufalému životu, který při takovémto provádění zákona o válečných poškozencích pozbyl ceny. Otázku přeplatků válečným poškozencům třeba tedy řešiti, a žádal bych to od vlády, aspoň v duchu resoluce Windirschovy.

O prodloužení lhůty k přihlášce bylo v dnešní rozpravě již dosti dlouho mluveno. Také já jsem právě tak jako moje strana toho mínění, že jest nezbytně třeba, aby přihlašovací lhůta, která uplynula r. 1923, byla prodloužena. Ve skutečnosti jest to tak, že nejslušnější lidé mezi válečnými poškozenci často jen proto nedostávají důchod, poněvadž svého času zmeškali lhůtu k přihlášce z důvodů, které jsou jim velmi ke cti, neboť teprve po uplynutí této lhůty octli se v nouzi a potřebovali důchodu. Žádáme tedy i my pro dloužení přihlašovací lhůty a doufáme, že v tomto smyslu lze přece provésti nějakou positivní úpravu, pro niž jsou dány finanční možnosti.

Velmi smutná jest kapitola válečných poškozenců-trafikantů. Mimořádné zmínky zasluhují způsoby, jak se nakládá s těmito válečnými poškozenci-trafikanty. Máme zjištěnu spoustu válečných slepců a úplně výdělku nezpůsobilých válečných poškozenců, kteří, poněvadž měli tabáční trafiku, nedostávají ani haléře důchodu. Podle §u 4 zaopatřovacího zákona důchod se nevyplácí za všech okolností, přesahuje-li příjem z tabáční trafiky příjem z důchodu o 100%. Vedle toho ještě odporná kapitola přikazování společníků, způsob, kterého se používá venku, aby se přijaté dobrodiní, záležející v přidělení trafiky válečným poškozencům, přímo jim zošklivilo.

Tento postup vůči válečným poškozencům odůvodňuje se státně-finančním kategorickým imperativem ministra financí. Již ve výboru jsem prohlásil, jak nemravné jest, dovolává-li se ministr financí tohoto imperativu, pokud na sebe při jiných příležitostech nedává působiti také tímto imperativem. Na jednoho válečného psa - a k tomu dává i pan ministr financí, který tolik mluví o šetření, svůj souhlas - vydáváme 70 Kč za stejnou dobu zaopatření, za kterouž pro válečného poškozence vynakládá se 20 Kč. (Výkřiky posl. L. Wenzela.) Pokud můžeme konstatovati takovéto případy, takováto námitka ministra financí neplatí. Péče o válečné poškozence stála prý stát - zpravodajové dovedli o tom toho namluviti - od r. 1920 dodnes asi 5 miliard Kč. Tak mluvili oba páni zpravodajové, jak pan inž. Hrdina v soc.-politickém výboru, tak také pan páter Rýpar v rozpočtovém výboru posl. sněmovny. Působí to na nás vždy zvláštním dojmem, mluví-li se o těchto velkých číslicích. Nedomníváme se, že tato čísla jsou naprosto správná. Z prakse za posledních let uvedli jsme již také případy, které nám podaly důkaz pro naši nedůvěru k pokusům s těmito čísly. Tak již r. 1920 bylo zařazeno do státního rozpočtu pro péči o válečné poškozence 945 milionů, ačkoliv zákon o náhradě byl usnesen teprve v tomto roce a proveden teprve r. 1921 a ačkoliv výplata a doplatky na důchody byly takřka běžně provedeny teprve v letech 1921, 1922 a 1923. Již v prvém roce 1920 byly ušetřeny miliony korun, které byly pro válečné poškozence zařazeny ve státním rozpočtu, v dalších letech ušetřilo se pak vždy a ušetřilo se i při omezování výdajů na válečné poškozence, k němuž došlo již v posledních státních rozpočtech, zvláště také pro rok 1928, bylo tedy ušetřeno ještě i zde. Není tajemstvím, že úspory loňského roku na válečných poškozencích činily proti rozpočtu 35 milionů Kč. Kdybyste byli aspoň ochotni vynaložiti tyto úspory v nějaké jiné nové formě na válečné poškozence, nebylo by možno mluviti o důsledné zlé vůli vlády vůči válečným poškozencům. Ale že se ani těchto úspor k tomu účelu nevynakládá, úspor vzniklých zvláště z toho, že se počet důchodců rok co rok zmenšuje, že důchodci ubývají smrtí, že tolik a tolik sirotků pozbývá nároku na důchod, že se tedy těchto úspor nevynakládá ke zlepšení požitků důchodců, kteří zůstali na živu, svědčí o důsledné zlé vůli dnešní vlády k těmto otázkám. Akce kol. Zajička, který v soc.-politickém výboru čelil mé kritice a který - musím to konstatovati - opět naslouchá dnešní mé kritice zákonodárství, směřovala k tomu, aby se válečným poškozencům dostalo aspoň těchto úspor. Ale nemohu jinak, než kol. Zajičkovi opakovati, co jsem již řekl ve výboru: Nemůže-li uplatniti svou dobrou vůli, nesmí zůstati mezi skupinou lidí zlého smýšlení, aby z toho nevyvodil přece nejkrajnější důsledek.

Dnes při projednávání tohoto zákona musíme opakovati vládě požadavek, aby učinila válečným poškozencům po právu a spravedlnosti. Varujeme vládu, aby neprováděla hroznou spekulaci s vymřením válečných poškozenců; tato strašlivá spekulace operuje vůči válečným poškozencům právě tak jako vůči pensistům. Domníváte se, že tento problém bude lze lety lehčeji vyřešiti. Půjde-li to tak dále, jak to šlo v posledních letech, že každoročně tisíce válečných poškozenců ubudou smrtí, může se skutečně státi, že kalkulace vlády jako dnešní koaliční vlády jest správná, že lety úprava zákonodárství o válečných poškozencích v duchu a přání organisovaných svazů bude lepší, i pokud jde o státní finance. Již loňského roku poukázal jsem na ohromnou úmrtnost válečných poškozenců. Loňského roku jsem upozornil, že ve zcela krátkém období od roku 1924 do roku 1927 byl úbytek členů jediné organisace válečných poškozenců, Svazu válečných poškozenců, ohromný. Pozorujeme-li dále, co se každoročně odehrává, docházíme k mínění, že se poměry nezlepší ani v příštích letech; ale varujeme vládu, aby nepokračovala v této strašlivé metodě, aby nespekulovala na vyřízení otázky válečných poškozenců smrtí. Naopak vyzýváme vládu, aby se chovala k tomuto stavu spravedlivě a podle práva. Především musí však také dojíti k vydání zákona o ustanovování těžkých válečných poškozenců. Již po léta se dožadují organisace válečných poškozenců takového zákona. Ale vládě dosud ještě ani nenapadlo takovýto zákon byť i jen připraviti. V jiných státech takový zákon mají, zvláště v Německu, a tam se tento zákon stal již dobrodiním také pro československé válečné poškozence, kteří bydlí v Německu. Jest třeba, aby Československá republika vydala takovýto zákon o povinném ustanovování aspoň těžkých válečných poškozenců a tím aby se dostala do poměru reciprocity k Německu.

Kritisujíce celé řízení, jehož se používá proti válečným poškozencům, nemůžeme také opominouti opakovati, aby vyřizování spisů, zasílaných válečnými poškozenci jednotlivým úřadům, které mají hájiti jejich zájmy, dělo se poněkud rychleji a stručněji. Stále a stále docházejí nás žaloby a stížnosti, že úřady nevyřizují věci příliš rychle, že úřady vyplácejí důchody opožděně a nevyřizují včas spisů, které pro válečné poškozence znamenají často vše. Charitativní sociální péče bude musiti býti příště více vybudována. Není správné, používá-li se při charitativní sociální péči opět kategorického imperativu státních financí. Jsme toho mínění, že na tuto péči má býti do státního rozpočtu zařazena dostatečná částka, že se na charitativní sociální péči nesmí šetřiti. Jako naléhavou věc bylo by třeba také žádati léčebného ošetření pozůstalých po válečných poškozencích. Toto léčebné ošetřování pozůstalých po válečných poškozencích stále ještě není zaručeno a víme, jaké těžké případy vznikají právě z této okolnosti. Že se ujímáme zvláště také úpravy péče o válečné slepce, jest samozřejmé. Tyto ubohé oběti světové války, které ztratily největší poklad pro člověka, tito lidé neměli by býti ponecháváni aspoň bez sociálního uznání a ohledu. Především k nim měli bychom míti srdce a sociálně se jich ujmouti i nad míru absolutní nutnosti, i nad míru toho, k čemu jsme mravně zavázáni.

Žádáme, aby zásadní úpravou zákona o invalidech byly zvýšeny důchody všech válečných poškozenců a aby zásadní úpravou dnes platného zákonodárství o válečných poškozencích dostalo se důchodu opět i oněm vdovám, které jich pozbyly podle zákona z r. 1922. Pokud jde o meritum dnešního vládního návrhu, žádáme, aby byl škrtnut § 2 zaopatřovacího zákona. Žádáme, aby byl vydán zákon o ustanovování válečných poškozenců a reciproční smlouva po této stránce s Německem. Dále žádáme prodloužení lhůty k přihláškám, zvýšení příspěvků pro charitativní sociální péči, zastavení trapných a krutých revisních prohlídek, pokud jich váleční poškozenci sami nežádají. Žádáme, aby pozůstalí po válečných poškozencích byli lékařsky ošetřováni a aby také spisy jednající o jednotlivých případech válečných poškozenců byly rychle vyřizovány. Vládě pak ještě jednou opakujeme, že jest naprosto nutno, aby otázka válečných poškozenců byla upravena v duchu přání a požadavků organisace, poněvadž již učinila tolik slibů. Počínaje předsedou vlády až k poslednímu vládnímu poslanci vše jest zatíženo sliby vůči válečným poškozencům. Pro každou část dnešní koalice platí tedy mravní závazek zprostiti se tohoto břemene slušným zaopatřením válečných poškozenců.

K dnešnímu našemu stanovisku mohu jménem své strany jen prohlásiti, že nás k němu nepřiměla ani v nejmenším demagogie, nýbrž jen uznání nouze válečných poškozenců a z ní vyplývající samozřejmá povinnost, býti zde jejich tlumočníkem a dožadovati se pro tyto lidi práva a spravedlnosti. V tomto smyslu žádáme i zásadní úpravu, jak jsem zde vyložil, a proto nemůžeme pro dnešní vládní návrh hlasovati. (Potlesk poslanců něm. strany nár. socialistické.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Slovo dále má p. posl. Horpynka.

Posl. Horpynka (německy): Pánové! Dnem 30. června t. r. uplyne doba platnosti zákona o výši hranice příjmu, vylučující z nároku na důchod válečných poškozenců. Poněvadž novela k tomuto zákonnému ustanovení byla předložena sněmovně v poslední chvíli, jest jasné, že se navrhuje, aby byla prodloužena beze změny. Dosud bylo toto zákonné ustanovení prodlouženo vždy jen na jeden rok a vláda slíbila, že použije této doby k vypracování definitivního zákona o válečných poškozencích a předloží jej sněmovně k projednání. Tentokráte se navrhuje prodloužení na neurčitou dobu, až do nové úpravy. Z toho úplně jasně vysvítá, že československá vláda vůbec nepomýšlí na konečnou úpravu otázky válečných poškozenců. Pokud tato vláda úřaduje, pokud bude trvati tato národně smíšená, občansko-konservativní vládní většina, není naděje, že péče o válečné poškozence bude zákonem zlepšena. Musila by zajisté přijíti nová vláda a teprve až se utvoří nová vládní koalice, snad teprve po nových volbách, mají váleční poškozenci vyhlídku, že se sněmovna bude opět jednou vážně zabývati jejich požadavky a přáními, pokud jde o péči o válečné poškozence. Od r. 1922 nebylo uzákoněno vůbec žádné zlepšení v oboru péče o válečné poškozence. Organisace válečných poškozenců shrnuly veškerý materiál ve stížnostech, v memorandech a v novinářských článcích. Vláda jest dostatečně informována. Jestliže se nic neděje, máme právo mluviti o zlé vůli vlády k válečným poškozencům. O tom, že zlá vůle zde skutečně je, poučuje nás také případ, který se přihodil v poslední době zde v Praze a jehož se dotkli již dva řečníci přede mnou. 19. března t. r. přijela do Prahy deputace Svazu válečných poškozenců Československé republiky v Německu ze Saské Kamenice, vedena svým předsedou Gustavem Zahmem, hodlajíc zde intervenovati u příslušných kruhů a přednésti svá přání. Věc byla neobyčejně důležitá již se stanoviska prestiže státu. Neboť tito nuzně odbytí váleční poškozenci Československé republiky v cizině mohou nejvíce poškoditi vážnost státu v cizině. Když nyní deputace chtěla jíti také do ministerstva věcí zahraničních a přednésti tam svá přání, byla na předsedu této organisace Gustava Zahma poštvána pražská policie, bylo nařízeno ho zatknouti a předvésti a byl trýzněn dvouhodinovým výslechem do protokolu, při čemž mu byly vytýkány nejneuvěřitelnější přečiny a zločiny, k nimž se musil vyjádřiti Když uplynuly dvě hodiny a deputace nemohla již odejíti do ministerstva věcí zahraničních, když bylo jasné, že lidé platící si cestovní výlohy ze Saské Kamenice do Prahy z vlastní kapsy, jeli nadarmo, byl pan Gustav Zahm propuštěn a mohl nyní jeté nazpět do Kamenice. Tam mu řekl český konsul, že to všechno byl omyl, že byl zaměněn s jinou osobou. Zároveň mu však český konsul řekl, že nyní nesmí již jeti do Prahy, jinak že bude pražskou policií zatčen. Tato událost nás nutí, abychom upozornili ještě jednou p. ministra dr Beneše, aby konečně již jednou udělal pořádek s neudržitelnými poměry na československém konsulátě v Saské Kamenici. Podal jsem interpelaci o ostudném chování tamějšího konsula k organisaci válečných poškozenců. Ministr dr Beneš zmohl se jen na to, že schválil postup tohoto pána lichými výmluvami. Nyní má zde v Praze nový důkaz zvláštního postupu československého konsula. Ale také od p. ministra Černého musíme žádati, aby udělal pořádek u pražské policie, neboť policie jest zde k tomu, aby zaručila bezpečnost státního občana a nikoliv aby ji ohrožovala.

Jako řečník své strany měl jsem s tohoto místa častěji příležitost uvésti přání a požadavky své strany v otázce válečných poškozenců. Stačí, jestliže je tedy krátce opakuji. Žádáme: 1. aby lhůta k přihlášce o důchod válečných poškozenců byla prodloužena, 2. aby zaopatřovací zákon byl vůbec novelován, 3. aby přeplatky byly prominuty a darovány, 4. aby byla vypuštěna jakákoliv hranice příjmu a, není-li to možno, aby byla stanovena jednotná hranice příjmu pro hospodářsky samostatné a hospodářsky nesamostatné výdělečně činné osoby, která by ovšem nesměla býti vyšší 12.000 Kč, 5. aby byl vydán zákon o povinném zaměstnávání válečných poškozenců, 6. daňové úlevy, 7. úlevy v léčebné péči a 8. zvláštní zákon pro nejtěžší válečné poškozence a válečné slepce.

Nemusím snad tyto naše požadavky ještě jednou zde odůvodňovati. Jest to obsaženo v těsnopiseckých zprávách, projevuje se to v iniciativním návrhu, který jsem podal jménem své strany, a v pozměňovacích návrzích k dřívějším zákonům o válečných poškozencích. Bylo by zbytečné opakovati celé toto odůvodnění, neboť vláda to nechce, vládní většina nechává si zcela prostě vnutiti vůli vlády a oposice jest příliš slabá, aby od vlády něco vynutila. Výsledek takovéhoto postupu jeví se v zákonodárství tím, že Československo, tak zvaný vítězný stát, jest dnes státem, který má nejhorší péči o válečné poškozence na celé pevnině vůbec. Panu dr Benešovi neprospěje vůbec nic jeho zahraniční propaganda, že Československo jest z nástupnických států finančně nejlépe konsolidovaný stát. Postaráme se již, aby se venku také dověděli, že tato konsolidace jest možna jen proto, že jde na účet válečných poškozenců a pozůstalých po válečnících. Neboť zde, v tomto parlamentě, pravil ministr financí, že péče o válečné poškozence musí býti omezena, poněvadž jinak jest ohrožena rovnováha státního hospodářství.

Zaopatření válečných poškozenců a pozůstalých po bývalých vojácích jest veřejnoprávní povinností státu, vyplývající z úvah o sociální péči. Československá republika jako stát žádá od svých občanů, aby plnili povinnost do nejmenšího. Sama však zanedbává své povinnosti k válečným poškozencům a pozůstalým po bývalých vojácích. Nic nepomůže, vypočítává-li zde pan zpravodaj, kolik dosud stála péče o válečné poškozence, kolik trafik bylo zadáno válečným poškozencům, kolik peněz bylo vydáno na léčebnou péči. Jisto jest tolik, ze všechno to nestačilo. Stát plní tedy jen z části, jen zlomek své povinnosti, a to se rovná porušení povinnosti. A každé bezpráví se mstí, dopouští-li se ho vláda, mstí se to na státě. Nemohu se ani dosti podivovati, že páni kolegové z oněch českých politických stran, ať již jsou ve vládě nebo v oposici, které se tak rády vydávají za státotvorné strany, nepoužili všech prostředků, aby právě v otázce válečných poškozenců zavedli pořádek. Kdybych byl příslušníkem takové státotvorné strany, uvažoval bych asi takto: Československá republika jest vojenský stát kat exochen se všeobecnou brannou povinností, vydává miliardy na udržování a výzbroj stálého vojska. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.) Vůbec nechci zkoumati, bude-li Československo v kratší nebo delší budoucnosti přinuceno k obranné válce, nebo zda se dá svésti nesvědomitými státníky, aby vedlo válku útočnou. Vždy bude situace československého vojska velmi těžká, velmi těžká proto, že je to již dáno formou státních hranic, obtížná, že v Československu jest několik národů a ve vojsku musí počítati s týmiž potížemi, jako bývalé císařské Rakousko. Neboť mohou býti národové, kteří nemají na vítězství a zachování tohoto státu toho zájmu jako Češi. Býti na jejich místě, řekl bych si, že československé vojsko musí nastoupiti, kdyby vypukla válka, v krajinách obývaných národy, kteří byli včleněni do tohoto státu proti své vůli a kteří již r. 1920 uplatnili své věčné, nepromlčitelné právo na sebeurčení a kteří použijí snad válečné zápletky Československa, aby konečně dosáhli svého cíle. Připočteme-li k tomu ještě pak tuto nemožnou péči o válečné poškozence, která jest výsměchem každé humanity, kterou starší lidé znají z novin a z vlastního názoru a o které se dověděla mladší generace při vyučování občanské nauky ve škole a která se k účelům agitačním dostane ještě více do veřejnosti snad právě v době mobilisace, odkud mají se pak nabrati lidé, kteří se dají rozstříleti z čistého nadšení pro takovýto stát? Pánové! Kdybych byl příslušníkem takovéto státotvorné strany, řekl bych si: Spolehlivost vojska nezávisí na nejlepší výzbroji, nýbrž na duchu, jímž jsou vojíni prodchnuti, a proto k nejlepší výzbroji vojska, k nezbytnému prostředku, aby se vojsko stalo spolehlivým, patří vydatná péče o válečné poškozence. Jestliže tyto strany dnes zde sedí, jestliže vládní strany nepodnikají vůbec nic, aby donutily vládu, aby zaujala k válečným poškozencům jiné stanovisko, jestliže české oposiční strany sice zdvihají křik, ale přece to nemyslí vážně, aby zde zjednaly nápravu, pak tvrdím: Pro toto panstvo jest název "státotvorné" v programu pouze heslem, ale neuskutečňují ani jediné věci, aby toto heslo oživily.

Tento zákon dává také podnět, abychom promluvili o poměru vlády k parlamentu zde v tomto státě. Při každém prodloužení tohoto zákona zde v parlamentě vláda slíbila, že otázku válečných poškozenců vyřeší definitivním zákonem. Je tomu již 2 1/2 roku, kdy poslanecká sněmovna přijala jednomyslně resoluci poslance vládní strany, p. kol. Zajička: "Vláda se vyzývá, aby co nejdříve novelovala zákon o válečných poškozencích a při tom především co nejvíce přihlížela k požadavkům vysloveným v iniciativních návrzích 549, 557 a 698." Dva a půl roku na to vláda neodpověděla, ačkoliv tato resoluce tím, jak byla přijata, dala vládě najevo jednotnou vůli celé sněmovny. Tři léta jsou již předloženy iniciativní návrhy vládních stran, jimiž má býti upravena celá otázka péče o válečné poškozence. Dosud se stále říkalo a zvláště německé vládní strany mluvily v tomto smyslu: Přijetí resolučního návrhu jest úspěch, jehož jsme dobyli. Dosud jsme se vždy domnívali, že iniciativní návrh, má-li míti vyhlídky, že bude o něm někdy jednáno, může býti podán vůbec jen příslušníky vládních stran. V otázce péče o válečné poškozence tomu tak není. Naopak! Pan zpravodaj v sociálně-politickém výboru nám řekl, že by návrh kolegy Zajička stál sta milionů, musí tedy býti dán ad acta. A vládní většina? Souhlasí, ani nemuká. Tak musí vzniknouti dojem, že zde máme diktaturu ministerstev a jejich úředníků, že většina jest snižována na bezvýznamnou sněmovní stráž, na žoldnéřské vojsko ministerských křesel, že oddaně má v úmyslu hráti úlohu rohožky, o niž si s jedné strany čistí boty vláda, s druhé strany živlové nespokojení se zákonodárstvím. Oposice se činí bezmocnou. To jest jediný čin, na nějž se vládní strany zmohou, že oposici surově přehlasovávají. Tak podkopává většina vážnost parlamentarismu v tomto tak zvaném demokratickém státě. Zde měla by podle demokratických zásad celá moc býti v rukou lidu nebo volených zástupců národa. Je-li vláda proti zákonu o válečných poškozencích, ale vládní většina si to přeje, jak o tom svědčí její iniciativní a resoluční návrhy, mají poslanci a senátoři vládní většiny možnost na takovém zákoně se usnésti a vláda musí povoliti. Nikoliv, jak tomu bylo až dosud, kdy vládní většina tancuje tak, jak jí vláda hraje. To jsou neudržitelné poměry.

Jestliže ministr dr Spina prohlásil v Chebu, že nynější vládní koalice zamýšlí setrvati pohromadě do r. 1931 a jeti dále, aby vyřídila svůj imaginární vládní program, který nám ovšem neprozradí, žádáme naproti tomu vzhledem k neudržitelným poměrům, které zde vládnou: pryč s touto vládou, pryč s touto vládní většinou, volnou cestu nové většině, která konečně uvolní cestu k práci v tomto parlamentě, a nepodaří-li se to jinak, pak nové volby, aby národ pronesl svůj úsudek o tomto dělání zákonů!

Mám za povinnost prohlásiti nakonec, že moje strana bude demonstrativně hlasovati proti tomuto návrhu zákona. (Souhlas a potlesk poslanců něm. strany národní.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem jest p. posl. Zajiček.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP